Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 13497
Foreldrene dine er nok den beste sjansen du har!!
Sist endret av TwisteD_66; 29. april 2008 kl. 11:20.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Som Nicho sa, det skal ikke være lov for deg å skylde 16'000kr. Gå til politiet og forklar situasjonen, så gir de deg sikkert råd. Det er den eneste mulige løsningen jeg ser. Det skader ikke å spørre ihvertfall.

Edit: Hvis du har gått til politiet på forhånd vil det kanskje også være lettere å få gjort noe med det hvis de skulle ty til vold. De kommer sikkert til å komme med masse trusler, men er bare å holde hodet kaldt.

Og for guds skyld, ikke rot deg oppi noe sånt igjen. Kan da ikke være så fryktelig vanskelig
Sist endret av Skyfex; 29. april 2008 kl. 11:25.
Si det til foreldrene dine. Det er det eneste du kan gjøre. Jeg tror nok de blir enda sintere om du blir tatt for innbrudd eller noe for å si det sånn.
Om du blir kasta ut så kan det jo hende du faktisk lærer av det, og det tror jeg du trenger når du er i stand til å pådra deg så mye gjeld i så ung alder.

Jeg håper virkelig det ordner seg for deg! Og at du lærer deg å holde deg unna spilling, for det ser ut som du har store problemer..
Nr til hjelpelinjen for spilleavhengige er 80080040. Hadde nok ikke vært så dumt å ringe de. De har nok også snakka med folk som har pådratt seg spillegjeld før
Her og her er forresten lenker til noen sider for spilleavhengige..
Sist endret av lanze; 29. april 2008 kl. 11:24.
At foreldrene dine vil kaste deg ut om de finner ut at du har driti på leggen igjen er jo bare skremselspropaganda. + Om du blir kasta ut som 17åring så tror jeg foreldra dine får problemer med barnevernet, am i right?

OT: Snakk med fattern, si "I did it againd." Så vil han si, hva harru gjort nå a? Så sier du hva som har skjedd, så slapper han deg 1/2 ganger.

Deretter sier du "Når får jeg de 16000 jeg skylder?"

Om du er redd for at foreldrene dine ikke vil gi deg pengene, så får du en kompis til å gi deg et blått øye, for å så si at du har fått pryl pga gjelda.
Sitat av Waffle King
Du kan jo ta også fortelle venner om det og be dem å gå til politet og annmelde han, han kan da vel ikke finne ut av det...
Vis hele sitatet...
Joda, men hvem tror du den eventuelle morderen / lånehaien tror tystet ?
Tenk litt..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Todni2k
kan ikke gå til foreldene mine for jeg har rotet meg bort i no lignende før å at jeg aldri lærer. han sa neste gang noe tull sku skje så får jeg finne egen plass å bo. derfor:S
Vis hele sitatet...
Det at du planlegger brekk beviser bare at du ikke klarer å lære av dine feil. Eneste sjansen hvis du virkelig vil unngå slike situasjoner er å bryte denne onde sirkelen her og nå. Å gjøre noe kriminellt vil uansett gjøre ting verre, selv om du mot all forventning skulle klare å nedbetale gjelden denne gangen.

1. Snakk med foreldrene dine, de kommer til å hjelpe deg hvis du virkelig viser at du har tenkt å skjerpe deg.
2. Bestem deg for å skaffe deg hjelp med spilleavhengigheten.
3. Finn deg en jobb slik at du får føle hva det koster å tjene 16K gjennom ærlig arbeid.
4. Finn deg en billigere hobby, gjerne noe sammen med venner som du kan drive med istedenfor å havne borti gambling.
5. Bli igjen etter skolen i morra, finn deg en tom tavle og skriv "Det finnes ingen raske penger" 10 000 ganger.
Sist endret av SilverKhan; 29. april 2008 kl. 12:12.
Mine tips til hva du bør gjøre:

(1. Snakk med familien din! - Selv om din far ikke blir å like dette vil han sannsynelig vis først hindre at du blir skadet før han straffer deg. Evt. snakk med andre i familien som kan låne deg penger?)
2. Slutt med gambling
3. Kutt ned på alt du kan av utgifter (mobiltelefon, alkahol, godis etc.)
4. Skaff deg jobb raskt. (bedre å få deg en dårlig jobb med en gang og så evt. slutte når du finner noe bedre)
5. Skaff så mye penger du klarer gjennom salg av ting og lån fra venner som skjønner situasjonen og at det vil ta tid å få pengene tilbake hvis du kan.
5. Betal så mye du klarer, forklar at dette er alt du har og legg frem en aggresiv nedbetalingsplan med renter. (De fleste vil vel heller la deg betale ned over tid enn å risikere at du aldri betaler/lager fanskap for han)
Jeg kan låne deg pengene. du får et år på å betale tilbake, men da skal jeg ha 50 000 igjen innen et år..
17 år og spillegjeld på 16.000 spenn?

Det blir for dumt å ikke involvere foreldrene dine her, du har tydeligvis tatt deg vann over hodet og dette er en situasjon du ikke har kontroll på.

Forstår din frykt for foreldrene dine sin reaksjon, men de er dine foreldre og de hjelper deg no matter what.

Tror forøvrig han du skylder penger reagerer enda mere negativt hvis du ikke tar tak i dette. Foreldrene dine kan garantert hjelpe deg, 16k er ikke mye i det store og det hele, men det virker forståelig nok uoverkommelig nå.

Hvis du mot all formodning ikke vil involvere dine foreldre, her er noen tips:

1. Selg unna alt du har av verdi, (tv, pc, xbox, ps3, smykker, moped, etc.) Er kjipt NÅ, men er bedre å få unna gjelden.

2. Snakk med han du skylder penger, som flere har påpekt tidligere er det bedre å være åpen og ha en dialog enn å skyve problemet foran deg.

Hvis du er ærlig med han og foreslår en nedbetalingsløsning vil han nok gå med på det.

Husk at lånehaier er kun intr i pengene, de gir blanke i både deg og historiene dine. Men kom med forslag til han, men aldri lov noe du ikke kan holde for å få mere tid. Du må være realistisk.

For guds skyld, ikke slutt å ta telefonen når han ringer, da gir du han i teorien bare en unnskyldning for å denge livskiten ut av deg

3. IKKE sett deg i mere kjeltring-gjeld for å betale annen kjeltrin-gjeld. (Ond sirkel prinsippet, du skjønner)

4. Alternativet er å låne småsummer av venner og bekjente, bedre det enn å låne 20k av en lånehai

Noen som synes dette vil funke?

Sitat av hyys
Jeg synest faktisk det er uhørt at karen som hendvender seg på forumet her inne, nærmest blir anbefalt å gjenomføre en kriminell handling! Tenk litt over hva dere sier her folkens!
Vis hele sitatet...
Godt sagt hyys. KP til deg
Wow, 16000kr.

Prøv å lån av nærme kamerater. Eller spør mor og far om hjelp, de hjelper deg garantert om du ikke har laget et helvete for de før denne saken
Jeg foreslår at du først forteller foreldrene dine om dette, og familien og sørger for å få ordna opp, forteller du de den fulle sannheten så VIL de hjelpe deg, noe annet virker svært urealistisk.
ja, det shickabang sier er det mye fornuft i, hvis du da nekter plent å snakke med foreldre.. de vil nok legge merke til hva som skjer når det er snakk om en så stor sum uansett, så det å dra tida lenger gjør bare såret større...
Sitat av nidhogg
Jeg foreslår at du først forteller foreldrene dine om dette, og familien og sørger for å få ordna opp, forteller du de den fulle sannheten så VIL de hjelpe deg, noe annet virker svært urealistisk.
Vis hele sitatet...
Prøver å sette meg inn i både foreldrene og vedkommende sin situasjon, og jeg forstår virkelig at han vegrer seg for å ta dette med foreldrene, men tror virkelig ikke han har noe annet valg i denne situasjonen.
Det er faktisk helt fordømt utrolig at trådstarter vil gjøre seg til en kriminell for usle 16000..
Som shickabang sier, så er det ikke stort annet valg.

Å bryte loven er neppe en god idé. For å få tak i 16 000 fort så krever det å gjøre en ganske alvorlig kriminalitet. Kriminalitet er ALDRI et valg for å tjene penger. Respekter deg selv nok til å ikke bli en kriminell for usle 16 000.


1. Skaff deg jobb
2. Lag et budsjett og nedbetalingsplan
3. Snakk med faren din, og fremlegg budsjett og nedbetalingsplan.
4. Håp på det beste.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Det er vel strengt tatt ikke snakk om bare penger her, men om hele bein i nesa, uknuste baller og så få som mulig blåmerker. Jeg tror nok det finnes en del mennesker her i verden som vil gjøre seg kriminell for å slippe unna den dommen noen pengekrevere slipper løs hvis de ikke får det de vil ha.
Sitat av Matthiesen
Det er faktisk helt fordømt utrolig at trådstarter vil gjøre seg til en kriminell for usle 16000..
Vis hele sitatet...
ung og dum

men, det har nå vært mange gode tips til nå, særlig de siste, til og med trinn-til-trinn tips jo! håper alt ordner seg, og ja. som jeg har sagt tidligere, du kommer deg nok ikke unna foreldrene dine med dette uansett hvor mye du prøver. for liten tid... prøv å tenk realistisk på hva du faktisk kan, og hva du bør gjøre fremover (og da har du fått masse hjelp på denne tråden med måter hvor du IKKE trenger å gjøre det kriminelt)
Sitat av Cyber
Jeg kan låne deg pengene. du får et år på å betale tilbake, men da skal jeg ha 50 000 igjen innen et år..
Vis hele sitatet...
Vet ikke om mere gjeld er dette denne karen trenger?

Sitat av Graapho
Det er vel strengt tatt ikke snakk om bare penger her, men om hele bein i nesa, uknuste baller og så få som mulig blåmerker. Jeg tror nok det finnes en del mennesker her i verden som vil gjøre seg kriminell for å slippe unna den dommen noen pengekrevere slipper løs hvis de ikke får det de vil ha.
Vis hele sitatet...
Klart det, men du kan slippe alt det, hvis du er realististk og kommer med en nedbetalingsplan som ikke er på vidda?
2mas- : Om du leser hva han skriver, sier han at han IKKE har noen som kan låne ham penger.
Noe han også nevner er at han HAR laget et helvete før, men tydligvis har han vært smart nok til å gjøre det igjen.
Sitat av olebull
2mas- : Om du leser hva han skriver, sier han at han IKKE har noen som kan låne ham penger.
Noe han også nevner er at han HAR laget et helvete før, men tydligvis har han vært smart nok til å gjøre det igjen.
Vis hele sitatet...
Alle har NOEN som kan låne han penger, om ikke hele summen; ihvertfall noe. Foreldrene kan belåne kåken, bilen, båten, hytta osv. De har sikkert kredittkort?

At han HAR laget et helvete før er vel klinkende likegyldig? Gutten har et problem, og det kan løses, tror du foreldrene hans kaster han ut til løvene hvis han setter seg ned å innrømmer at han har et gamblingproblem og trenger hjelp?
Trådstarter burde ikke frykte å bli kastet ut. Det har ikke foreldrene lov til, samma hvor mye de vil. De kan riktig nok kaste deg ut når du fyller 18, men så lengde du går på vidregående må forldrene dine likevel forsørge deg (dvs at du har tak over hodet, klær og mat). Har vært diskutert i en tråd på forumet tidligere, orker ikke søke...

Å høre med foreldrene dine vil med andre ord i værste fall kun føre til et dårlig forhold til dem, men du blir ikke satt på gata for å klare deg selv.
Sitat av emphi
Trådstarter burde ikke frykte å bli kastet ut. Det har ikke foreldrene lov til, samma hvor mye de vil. De kan riktig nok kaste deg ut når du fyller 18, men så lengde du går på vidregående må forldrene dine likevel forsørge deg (dvs at du har tak over hodet, klær og mat). Har vært diskutert i en tråd på forumet tidligere, orker ikke søke...

Å høre med foreldrene dine vil med andre ord i værste fall kun føre til et dårlig forhold til dem, men du blir ikke satt på gata for å klare deg selv.
Vis hele sitatet...
Nemlig... som flere her inne har sagt, snakk med foreldrene dine. Så løser ting seg

Og en annen ting: SLUTT MED GAMBLING for det har du tydeligvis ikke peiling på, og evt søk hjelp hvis du sliter med spillinga.
Sitat av Todni2k
kan ikke gå til foreldene mine for jeg har rotet meg bort i no lignende før å at jeg aldri lærer. han sa neste gang noe tull sku skje så får jeg finne egen plass å bo. derfor:S
Vis hele sitatet...

Du er veldig ung og du undervurderer dine foreldres evne til å tilgi ungdommelige synder...
Jeg skjønner at du har et seriøst gambling problem, men hvordan inni granskauen kunne du dra på deg 16 k med en ukes betalingstid

Uansett, slik jeg ser det, har du to mulige alternativer på den lovlige siden (siden vi alle er enige om at det siste trådstarter trenger er å bli bura inn og voldtatt).

1: Du kan fortelle hele dritten til familie, slekt og venner, som garantert vil stille opp for deg hvis de har litt ansvarsfølelse. Og de vil dessuten, som nevnt ovenfor, garantert få vite om det uansett hva du velger, og det er bedre om de får vite det fra deg.

Prøv å selge alle de verdisakene (dine) du kan avse, foreksempel mobil (hvis du er avhengig av den kan du spørre en kompis om å få låne en gammel mobil), pc, tv, moped/scooter, bøker, smykker ringer og annet juggel. Som tidligere nevnt vil dette være litt kjipt, men når du først klarte å skaffe deg 16 k spillegjeld må jeg faktisk si at du til en viss grad fortjener det, spesielt hvis du har vært borti lignende før. Skaffe seg jobb er også veldig lurt.


2: Så har du den politi-biten, du kan få en kompis til å anmelde karen, selv om jeg tviler på at det ville gjøre ting bedre, 16 k mot å leve i sjul i 40 år... vel, du bestemmer, men du har virkelig "drette på leggen" hvis du prøver deg på å rane elkjøp eller noe lignende, tenk deg om, er det virkelig verre å bli kasta ut enn å bli bura inn ??


Og slutt med gambling for guds skyld, det er ikke så vanskelig hvis du bare gir deg selv litt strammere tøyler, det er bare å tenke, hva man enn gjør, kommer konsekvensene, tenk litt fremover.
Sist endret av ROFLCOPTER; 29. april 2008 kl. 17:14.
Ikke for å være frekk på noen måter, men det ser ut som om du må få litt juling, før du begynner å ta konsekvenser av handlingene dine!
Og du fortjener kanskje litt også ettersom dette ikke er 1 gangen!
Sist endret av FaLcOn; 29. april 2008 kl. 17:37.
Sitat av FaLcOn
Ikke for å være frekk på noen måter, men det ser ut som om du må få litt juling, før du begynner å ta konsekvenser av handlingene dine!
Vis hele sitatet...
Enig, hos noen mennesker er det faktisk nødvendig for at de skal begynne å tenke litt tror jeg.
Sitat av olebull
Enig, hos noen mennesker er det faktisk nødvendig for at de skal begynne å tenke litt tror jeg.
Vis hele sitatet...
Men vi vet alle at enkelte aldri lærer, så selv etter juling vil folk havne i baret igjen. All julingen vil de nok huske, og vil derfor anstrenge seg hardere for å unngå akkurat det, og da tror jeg terskelen for å bryte loven for å redde skinnet synker tilsvarende... Vi mennesker er en flott art, du
Sist endret av emphi; 29. april 2008 kl. 17:44.
Sitat av 2mas-
Wow, 16000kr.

Prøv å lån av nærme kamerater. Eller spør mor og far om hjelp, de hjelper deg garantert om du ikke har laget et helvete for de før denne saken
Vis hele sitatet...
Wow. Overbevisende imponerende fra en som sikkert ikke har sett 16k siden konfen.

Forresten, trådstarter, tipper du kan innse først som sist at du må krype til korset. Altså, gå til den skumle fyren og si at du kan være slaven hans. Kreve inn andres gjeld o.l. Når du er rundt 30 kan det være at han går lei, eller, om du er heldig, så har hans farlige liv endet lenge før.

Nei, her, som alltid ellers, så er pappa løsningene på dine problemer. Gjør som du har fått foreslått, vær ærlig. Det går nok fint.

Ellers vil jeg gjerne høre litt om hvordan den slemme fyren er i denne historien. Fortell litt.
Det er bedre at du forteller dine foreldre akkurat hva som foregår, enn at de finner ut av det selv senere, og finner ut at du ikke har sagt noe, altså en grunn til at de i hvert fall ikke kan stole på deg senere heller.
Forteller du dem det, burde de skjønne at du i det minste prøver.
Du har valget; spørre foreldrene dine om hjelp, eller fortelle han du skyller at du ikke har skaffet en dritt.
Lykke til, det trenger du!
Sist endret av boblesaft; 29. april 2008 kl. 19:10.
Sitat av Realist1
Wow. Overbevisende imponerende fra en som sikkert ikke har sett 16k siden konfen.
Vis hele sitatet...
Wow, en fullstendig meningsløs kommentar.




Den eneste fornuftige løsningen på dette er å gjøre som de fleste anbefaler, å fortelle foreldrene dine alt.

Å begynne å gjøre brekk eller å finne "kreative" løsninger vil bare føre med seg mer problemer enn det du allerede har. Så uansett hvor lite du har lyst til å "come clean" med foreldra dine så råder jeg deg til å bite i det sure eplet og ta konsekvensene av handlingene dine. Kansje du lærer noe også hvis du er riktig heldig.
Sist endret av Almighty; 29. april 2008 kl. 19:11.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Todni2k
ok, jeg har klart å få gjeld på 16000-`kr (spillegjeld)

Og har til den 5 mai og skaffe disse, har ikke ei krone. jobber ikke å kan heller ikke låne av mor,far,venner. Bank er heller ikke aktuelt for jeg er 17. Har ingen verdier å selge for alt er allerede borte.

Noen gode tips om hvordan få tak i disse så raskt ? kan kansje få utsettelse noen dager maks.

Lovlig/ulovlig , han gir egentlig blanke. for akkuratt nå gjør jeg hva som helst for å skaffe disse pengene. Så gi meg noen gode utfyldige ideer om hva hvor når hvordan og hva jeg må bruke for å gjøre shitte. takker for alle svar
Vis hele sitatet...
Det morsomme er vel igrunnen at man ikke kan gi kreditt til noen som ikke er myndige. Derfor kan din kreditor ta sin hatt og gå. Siden man juridisk ikke kan pådra seg gjeld før man er blitt 18år. Det burde alle som låner ut slike penger vite.
Det er ikke alle foreldre som har mulighet til å punge ut 16k på ei uke heller. 16.000 er ganske mye penger.
Til dere som sier at han bare vil ha pengene og ikke bryr seg om lånetakeren; hvem faen låner bort 16k (og sikkert mer, for han har sikkert litt nedbetalt) til en 17-åring uten inntekt, hvis man ikke har i baktankene å få en god grunn til å rundjule litt?

Helt alvorlig, sett deg inn i tankene til denne fyren. Du har penger, du kjenner ikke noe særlig til vedkommende, men du vet han er 17 år og ikke har nubbesjangs til å betale tilbake. -Hvorfor- låne vekk 20,000 kr?
Og hvordan skal han få solgt x-antall moterer på en uke?

Realist: slik jeg har forstått det, så har gutten ikke lånt pengene i den forstand, men spilt på kreditt. Eller er det jeg som har misforstått?

Trådstarter: nå kjenner jeg ikke foreldrene dine, og ca 1000 stk. har anbefalt deg å snakke med de. Men har du ikke en slektning som er relativt liberal av seg da? Slik har ihvertfall jeg kommet meg unna lignende kniper. Og jeg anbefaller ikke å gjøre noe krimminelt, selv om det kunne vise seg å være lurt i ditt tilfelle
Jeg har vært borti akkurat det samme.. jeg bor på landet litt uttafor byen, og alle de jeg skyldte penger bor i byen, jeg har holdt meg unna byen i 1 og et halvt år nå, og jeg var tilbake her om dagen og jeg møtte 2-3 stk jeg skyldte penger som ikke sa noen ting!

Hold deg unna dem for en stund bare du.. beste greia..
hvis du begynner å betale til dem krever de bare mer å mer helt til du er ferdig..
vær litt feig.. er bedre enn å knekke alle beina i kroppen!

eller så kan du ta den enkle måten og spørre venner om hjelp, så møter du dem også fikser du opp på den måten folk kaller vold nå til dags ^^
Sitat av Da9L
Det er ikke alle foreldre som har mulighet til å punge ut 16k på ei uke heller. 16.000 er ganske mye penger.
Vis hele sitatet...
Men foreldre har et større offentlig og sosialt nettverk de kan benytte seg av, hvem person i voksen alder(som ikke er fucka up økonomisk) er det som ikke kan gå til banken sin å få et lån på 16.000 på dagen? Jeg er ikke forelder selv, og ikke er jeg "gammel" men jeg har minst 3 kredittkort som jeg kunne tatt ut godt over 16.000 på hver

Sitat av Realist1
Til dere som sier at han bare vil ha pengene og ikke bryr seg om lånetakeren; hvem faen låner bort 16k (og sikkert mer, for han har sikkert litt nedbetalt) til en 17-åring uten inntekt, hvis man ikke har i baktankene å få en god grunn til å rundjule litt?

Helt alvorlig, sett deg inn i tankene til denne fyren. Du har penger, du kjenner ikke noe særlig til vedkommende, men du vet han er 17 år og ikke har nubbesjangs til å betale tilbake. -Hvorfor- låne vekk 20,000 kr?
Vis hele sitatet...
Er vel ingen her som har påstått at lånehaier har mye masse mellom øra?
Sist endret av 58436950551817; 29. april 2008 kl. 21:49.
Sitat av olebull
Enig, hos noen mennesker er det faktisk nødvendig for at de skal begynne å tenke litt tror jeg.
Vis hele sitatet...

Når jeg tenker på det, etter min mening, så er det faktisk det beste for han, vis han vil lære seg en lekse!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Som sagt tidligere det er ikke nødvendig å betale kreditor pga en ikke har anledning til å sifte gjeld som umyndig. Ja sannsynligvis vil kreditor her bli noe irritert, kommer han med trusler kan de selvsagt politianmeldes... Det moralsk riktige vil kanskje likevel være å betale tilbake det du skylder. Men om du gjør kreditor oppmerksom på at han faktisk lovligsett ikke kan kreve pengene tilbake vil han kanskje være mer medgjørlig når det kommer til avdrag...

Lov om vergemål for umyndige §2 om jeg ikke tar helt feil
Sist endret av sptz; 29. april 2008 kl. 22:25.
Du kan ta det helt med ro. Det er så godt som ingen kriminelle i Norge i dag som er i stand til å gjøre noe alvorlig mot deg på grunn av et så lite beløp. Men er du av den lettskremte typen er det klart du kan føle et press.

Det dummeste du kan finne på å gjøre er å gjøre noe kriminelt. Hvis du planlegger å bli førstegangskriminell over en sånn bagatell, vil det bli noe du vil angre på resten av livet.
Spør ALLE venner om å få låne 1000kr av hver av dem, bare forklar hva som har skjedd og hvis du har noen ordentlige venner låner de deg allt de har av penger...

Off topic:
Er du jævlig bortskjemt? Hvordan 17åring i dag har ikke jobb, men sløser alikevell bort penger på den måten.
Selv fikk jeg min første ordentlige jobb som 13år gammel... ikke en bra jobb, men penger er penger...

Det er på tide du tar deg sammen, slutt med spilling og skaff deg en jobb. det er ytterst få som kan leve på pengespill
Sitat av Kaunda
Du kan ta det helt med ro. Det er så godt som ingen kriminelle i Norge i dag som er i stand til å gjøre noe alvorlig mot deg på grunn av et så lite beløp. Men er du av den lettskremte typen er det klart du kan føle et press.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker ut fra svaret ditt at du aldri har vært borti kriminelle miljøer før. Det finnes nok av torpedotullinger som knasker hyppere kun for å skambanke sånne som trådstarter. Jeg regner med at du leser aviser, og da har du kanskje fått med deg sekstenåringene som ble hanka inn av politiet fordi de skambanket jevnaldrende som ikke greide å betale hasjgjelda si til en av Oslo-gjengene.
Helt sant, Nichotin. Og mesteparten av den "torpedovirksomheten" som foregår i Norge når jo aldri media, naturlig nok.

Så ikke for å sparke deg når du ligger nede, trådstarter, men NOE må du gjøre. Med mindre du velger å få grisejuling da, og se på det som en lærepenge.
Hadde du bodd litt nærmere meg kunne jeg lånt deg pengene, men skulle hatt igjen 30k innen etpar måneder.
Men. for guds skyld, du bor jo i Oslo, du finner mange som vil låne deg penger - der du kan bruke etpar måneder på å betale tilbake.
Sitat av spetznaz
Som sagt tidligere det er ikke nødvendig å betale kreditor pga en ikke har anledning til å sifte gjeld som umyndig. Ja sannsynligvis vil kreditor her bli noe irritert, kommer han med trusler kan de selvsagt politianmeldes... Det moralsk riktige vil kanskje likevel være å betale tilbake det du skylder. Men om du gjør kreditor oppmerksom på at han faktisk lovligsett ikke kan kreve pengene tilbake vil han kanskje være mer medgjørlig når det kommer til avdrag...

Lov om vergemål for umyndige §2 om jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Tror neppe det vil minske julinga han hadde fått om han skulle komme og være noe slike lånehaier liker å kalle "frekk"

om han politi andmelder, er det fort å bli kalt tyster, mangemange som har fått bank for slikt..og så kommer bank for pengene i tilegg..

Det som er muligheten er jo at trådstarter prøver å få tak i så mye penger som mulig på lovlig vis, om det bare er noen tusen er det bedre enn ingenting, og trapper opp til "haien" med dette. Kansje det da vil bli enklere å fåreslå en låneavtale evt. kjøpe seg litt lengre tid.

Tid til å kansje manne deg opp til å prate med foreldre for å få en bedre nedbetalingsplan
Sitat av minigolf
Helt sant, Nichotin. Og mesteparten av den "torpedovirksomheten" som foregår i Norge når jo aldri media, naturlig nok.

Så ikke for å sparke deg når du ligger nede, trådstarter, men NOE må du gjøre. Med mindre du velger å få grisejuling da, og se på det som en lærepenge.
Vis hele sitatet...
Selv om media ikke får greie på det, er det svært få alvorlige tilfeller som politiet ikke får kunnskap om. Erfaringen tilsier at du kan ta det med ro.

De nevnte 16 åringene er svært spesielt, og han kommer neppe ut for de, de er tatt kontroll på nå.
Sist endret av Kaunda; 29. april 2008 kl. 23:28.
Sitat av minigolf
Realist: slik jeg har forstått det, så har gutten ikke lånt pengene i den forstand, men spilt på kreditt. Eller er det jeg som har misforstått?
Vis hele sitatet...
Vel, det er spillegjeld, så jeg kan tenke meg at det er slik det har foregått, ja.

Sitat av shickabang
Er vel ingen her som har påstått at lånehaier har mye masse mellom øra?
Vis hele sitatet...
Nei, det er sant, men tror du virkelig man lar en 17-åring uten noen betalingsforsikringer, spille 16000 i kreditt?
Siden du har spillt på kreditt og opptjent spillegjeld, regner jeg med at du har enten vært i en ulovlig spillebule eller et ulovlig bettingbyrå.

Det finnes kun én god måte å gjøre dette på:

Gå til politiet, forklar dem situasjonen og be om hjelp til å løse den:

Du går til den ulovlige spillebula, tar med noen tusen og sier at det er alt du har. Like etterpå kommer politiet inn og tar alle inn, til og med deg.

Og hvis noen lurer: jeg har sett for mye film, men jeg tipper det kan funke hvis dette gjelder noen av de to førstnevnte tingene(spillebule og bettingbyrå). Da vil få mistenke deg som kom dit.

Men igjen, dette funker kanskje bare på film :>
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av thetaman
Tror neppe det vil minske julinga han hadde fått om han skulle komme og være noe slike lånehaier liker å kalle "frekk"

om han politi andmelder, er det fort å bli kalt tyster, mangemange som har fått bank for slikt..og så kommer bank for pengene i tilegg..

Det som er muligheten er jo at trådstarter prøver å få tak i så mye penger som mulig på lovlig vis, om det bare er noen tusen er det bedre enn ingenting, og trapper opp til "haien" med dette. Kansje det da vil bli enklere å fåreslå en låneavtale evt. kjøpe seg litt lengre tid.

Tid til å kansje manne deg opp til å prate med foreldre for å få en bedre nedbetalingsplan
Vis hele sitatet...
Vel det er ikke alle som har et så dårlig forhold til politiet som det du her tegner opp. Det er også en realistisk mulighet at "lånehaien" biter i det sure eplet og går med på noen avdrag over 12mnd. Sannsynligvis så vil trådstarter være ekskludert fra dette miljøet senere.. (sikkert ikke dumt det heller)
Jeg anbefaler en flaskeinnsamling, skriv en lapp der du beskriver problemet ditt (evt. ikke)
del denne ut i postkasser i nabolag et par dager i forkant. Så får du en venn med bil til å kjøre deg rundt mens du ringer på dører og spørr om tomgods.
Ellers har du jo finn.no sine gi bort sider, der er det ofte mye bra som blir gitt bort som lett kan selges videre.
Kaunda, så godt som ingen kriminelle i Norge som er i stand til å gjøre noe alvorlig for et slikt beløp? Haha? Dummeste uttalelsen jeg har hørt. Men du har vel ikke kjennskap til miljøer der det drikkes alkohol engang høres det ut som. Kom deg ut av soverommet og besøk verden.