Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2448
Isj. Så guffen tendens det har blitt rundt på world wide's forums, man trenger minst 200 poster for å lage egne tråder.
Jeg forstår jo hvorfor, men herregud, det må da være mulig å få bruke ett forum uten å investere dager i det..
Nok om det, det er ikke dette det handler om, men det er grunnen til at jeg må ta det til freak, uten at siden er spesielt egnet.
Tilgi meg at jeg ikke har oversatt tilbake, jeg tenker at vi leser jo stort sett engelsk rundt på nettet hele dagen, så det går greit, eller hva?

I'm working on a project that involves a lot of onomatopoeia (the written, or spoken word of a sound.) especially around hip hop, and then of course mainly gun sounds.
Like Big L said; "My guns go BOOM BOOM, and yo' guns go pow-pow"
When I started on this project i assumed each rapper had his own gun-sound, I would of course discover that this was not the case.
But it does happen?
Or is the onomatopoeias used around so freely that there is no hope in connecting each of them to certain rappers?
I think I found some that seems personal enough to become synonymous with one rapper.
Blakka Blakka -Biggie
Rat-a-tat-tat -Snoop
Blaow -ODB

I need some HipHop-head to share his thoughts around the subject, and perhaps suggest some other onomatopoeia that seems to be "owned" by a specific rapper.
Vis hele sitatet...
Noen tanker rundt dette?
Du lyrer på om skuddlyder kan kobles opp mot en rapper eller om alle bruker de samme?

I mange lydprogrammer er det lydbanker. Hvis rapper og produsent finner en skytelyd de er fornøyde med, bruker de kanskje den. Sannsynligvis modifiseres lyden etter smak og behag (eq, compressor, romklang osv.)

Hvis de ikke skulle finne noen lyd de er fornøyde med, kan de gjøre opptak på egenhånd.
Turelli's Avatar
Trådstarter
Ja, det er essensen, men sakens kjerne er at det skal være onomatopoesi (skriftlig eller verbal imitasjon av en lyd) ikke ren lyd.
Hvis de ikke skulle finne noen lyd de er fornøyde med, kan de gjøre opptak på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Hehe tror du? At de stikker ut i bakgården av studioet, tar noen egne opptak?
Jeg vet ikke, kanskje. Tenk så hullete bakgården på ruthless må ha sett ut etter Bone Thugs var ferdig med "Thug Love"
Sist endret av Turelli; 27. mai 2013 kl. 13:33.
Wilhelm scream
Ikke noe med musikk, men tydelig at lyder blir brukt om igjen

hehe
Turelli's Avatar
Trådstarter
Nå er det ikke snakk om "lyder" men imitasjonen av lyd gjennom menneskemunn. "Bang" "kræsj" osv.
Em' sin gunner sier tydeligvis "click-click boom" ..

https://www.youtube.com/watch?featur...yzHce-_Y#t=35s

Var det dette du var ute etter?

Ellers er det nok av gønnerlyder å hente i Freddie Gibbs sine sanger, tror annen hver av sangene hans starter med gunshots..
Sist endret av bQuick; 27. mai 2013 kl. 18:07.
I Nederland sier de: brrr boh!
https://www.youtube.com/watch?v=xfAYaaCHOdk

Brrraaapp! har jo også blitt populær.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 27. mai 2013 kl. 21:20.
Tror vinnie paz har endel Braaaap, men er usikker på om alt er våpenlyder. Interessant tema.
3:10

Bang Bang passende tittel til denne tråden
Sist endret av kjerstin; 27. mai 2013 kl. 23:10.
Turelli's Avatar
Trådstarter
Mye bra innspill, takker og bukker.
Men om jeg får uppe anten her, så er målet å finne lydene som "tilhører" rappere, slik er jo alltid subjektivt, hvilke assosiasjoner man får til ulike lyder, sanger osv. Men jeg prøver alikevell å finne en slags felles grunn.
Jeg ville vel egentlig assosiert "Bang Bang" med Nancy Sinatra, og ikke Coka Nostra.
Eksempel jeg hadde tidligere var "Blaow" til Ol' Dirty, hvilket jeg føler stemmer ganske bra.

Ett nytt problem som har dukket opp er vel hvorvidt "rat-a-tat-tat" burde tilskrives Snoop eller Slick Rick; Rick var vel først, men snoop gjorde den mer? Hva tror dere?
Sitat av Turelli Vis innlegg
Ett nytt problem som har dukket opp er vel hvorvidt "rat-a-tat-tat" burde tilskrives Snoop eller Slick Rick; Rick var vel først, men snoop gjorde den mer? Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hvem som startet det er vanskelig/meningsløst å finne ut av. Men en ting jeg har lagt merke til er hvertfall at "rat-a-tat-tat" kommer veldig ofte fra eastcoast rappere. (Noe både Snoop og Slick Rick regnes som)

Og "Bang Bang" kommer ofte fra sørstats/westcoast artister som Coka Nostra og Chief Keef osv.
Lydord som rappere bruker for å demonstrere pistoler og vold er en ganske geografisk/kulturell ting.

Wu-Tang med sine "Blaow/Pow!" var foreksempel kanskje inspirert av kung-fu og den asiatiske stilen dems.
Sist endret av Juicekongen; 28. mai 2013 kl. 01:07.
Snoop er ikke east coast, han er west coast rapper
Turelli's Avatar
Trådstarter
Ja, Snoop er westcoast, eastside.
Om man skal være vrang er vel også Rick the ruler oprinnelig britisk, men er vel heller ikke feil at kalle ham eastcoast.
Men ja, jeg tipper du har rett angående Wu, blaow, og Kung-fu.

Det ser alikevell ut til at du har litt innsikt på temaet, så du må gjerne dele mer.

Hva tror dere om å tilskrive "bang" til Boogie down productions/KRS? Etter 9MM goes Bang
Det kan være at "Bang/Bang Bang" er for utbredt i sin bruk til at man kan pinne den til noen.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Snoop er ikke east coast, han er west coast rapper
Vis hele sitatet...
Stemmer det, nå tuller jeg fælt her
Neutral Good
Mith's Avatar
Så og si all bruk av onomatopoetikon stammer fra tegneserier og det som betyr noe for rapper er evt. rim og rytme.
Sitat av EoT Vis innlegg
I Nederland sier de: brrr boh!
https://www.youtube.com/watch?v=xfAYaaCHOdk

Brrraaapp! har jo også blitt populær.
Vis hele sitatet...
Braaaap? Det betyr jo lyden som en cross lager når de speeder på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Mith Vis innlegg
Så og si all bruk av onomatopoetikon stammer fra tegneserier og det som betyr noe for rapper er evt. rim og rytme.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker på hva du forsøker å si, utover det åpenbare.
Jeg vil da selv påstå at rap er langt mer enn rim & rytme. Om du vil belære meg på bakgrunn av det naive standpunktet jeg tok i den oprinnelige teksten, var dette mest spekulasjon i å ikke ekskludere eventuelle svarere.