Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7003
Hei freaks,

Har lurt litt i det siste om jeg egentlig har et rusmiddelproblem... er oppegående (sosial, kan mye om data, flink til diverse ting og har mange venner) og får toppkarakter på skolen (IB-linje spesialisert realfag). Greia er at jeg alltid har vært litt for interessert i rusmidler.

Tidslinjen går som følger:
10 år - begynte med weed/keef (røyker fortsatt annenhver dag)
14 år - prøvde ecstacy og kola på fest i løpet av dette året
15 år - knaske litt valium og prøvd pepper ved en feiltagelse
16 år - spist sopp og tatt lsd 1 gang

RC og heroin er jeg fast bestemt på å holde meg unna, og å trippe skal jeg ikke gjøre før om lenge. Kola og amf skal jeg slutte med, men blir ofte noe kola på fest etter noen øl... tar ofte noe valium og røyker weed nesten daglig.

Har jeg et rusmiddelproblem?

Ingen av vennne mine vet eller merker noe som helst untatt weeden. Har ingen psykiske lidelser i familien, så er ikke noe psykotisk eller bipolar for å si det sånn, men venner av meg sier jeg er dum og at jeg må slutte å røyke.

Mamma har heller ikke merket noe. Hva tror dere?

Spirituell
hvordan i all verden får man tak å weed når man er 10 år ?
10 år, så begynte du med weed, og du sier du røyker annenhver dag den dag i dag. Ja du har garantert et rusproblem, ta å les litt rundt her, om du orker.
Prøv deg noen dager/uker ute, da merker du om du har rusproblem
hvis du klarer hverdagen mens du røyker, eller snorter så er det ikke så ille spør du meg
Når begynte du å drikke alkohol? i en alder av 5?
Hvis du føler rus lager problemer for deg, eller de rundt deg, da har du ett problem. Ser ikke problemet med å røyke weed annenhver dag bortsett fra at man blir ganske innrøykta og mange dropper ut fra skolen eller slutter på jobb i sånne situasjoner.
Men det ser jo ut som du klarer deg godt og ikke virker ødelagt på noen måte fysisk eller psykisk, men føler du det begynner å bli mye er det ikke dumt å trappe ned litt og kutte ut noe.

Du er heldig som klarer deg så bra på så mye forsskjellig rus, syns jeg. Lykke til
Vil si du har et potensielt problem. Ser ikke ut som du har problemer i hverdagen etc. akkurat nå, men kokain, amf og lignende er meget avhengighetsskapende, og du burde absolutt slutte med en gang, mens leken er relativt god. 16 år er uansett alt for tidlig til å gjøre noe av det, for å ikke snakke om cannabis når man er 10 (?!).
Jeg tror du bør slutte før det tar overhånd. Det er forholdsvis lett og holde seg nogenlunde i skinnet i en slik alder da man fortsatt har en trygg og god vennegjeng(antar jeg) og forholde seg til og man ikke behøver å tenke for mye på pengene sine ettersom man bor hjemme.

Om noe lignende skjer med deg som skjedde med meg, flytter du ut i ung alder, den store "vennegjengen" splittes og folk flytter overalt. Du må betale alle regningene selv, kanskje ta bil lappen, osv osv, her kommer prioriteringer inn og rusmidler kan ta avgjørelser for deg som vil angre på i ettertid.

Jeg vil ikke si du nødvendigvis har ett problem, om jeg skal dømme, siden du bare ekspreminterer i trygge omgivelser. Men ja, vennene dine har rett - det er dumt å bruke rus, det er strengt talt ikke nødvendig for å ha ett godt liv.
Om du er nødt til å ruse deg for å få hverdagen din til å gå rundt, ja da vil jeg si at du har et problem.
Som nevnt ovenfor her bør du prøve deg på noen dager uten, da vil du fort merke om du har et problem eller ikke.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
hvordan i all verden får man tak å weed når man er 10 år ?
Vis hele sitatet...
En eldre bror/fetter/kamerat som er litt into det er alt som skal til. Vet om minst en tiåring som har røyka.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Sitat av skukketrure Vis innlegg
hvordan i all verden får man tak å weed når man er 10 år ?
Vis hele sitatet...
Når man har (uforsvarlige) brødre er det ikke så vanskelig.


Sitat av Ratex Vis innlegg
Når begynte du å drikke alkohol? i en alder av 5?
Vis hele sitatet...
Begynte med alkohol i 14-års alderen når vi begynte å gå på fest.


Jeg føler jeg ikke at dagen går mye bedre når jeg er ruset, selv om det piffer opp hverdagen litt og føler det går bra(bedre). Er nok ikke fysisk avhengig til noe annet en nikotin, men føler jeg kunne røyket meg en joint ganske ofte når jeg kjeder meg. Er dette et tegn på at jeg burde trappe ned?

Litt rotete innlegg, håper dere skjønner...

Skal prøve meg en uke uten å ruse meg, det er nok løsningen.

Sitat av FoFoFo Vis innlegg
Det kom sprit ut av brøsta til mora di, sant?
Vis hele sitatet...
Morsom du.
Sist endret av Spirituell; 26. september 2011 kl. 20:11.
Kan ikke helt sette meg inn i din situasjon, men anbefaler selvfølgelig at du røyker sjeldnere og slutter med hardere stoffer. Hvis du har røyka så ofte som du sier fra 10 års alderen så har det påvirket noe på en eller annen måte med tanke på hvor lenge du har vert rusa i strekk + at det er demotiverende i lengden da man blir sløv av misbruk, men det er absolut ikke sikkert at dette har utviklet noe problem
Bra du hører på vennene dine

Edit: greia med weed er at det uanset er gøy nesten så da er det veldig lett å bare fyre opp en jay fremfor å være kreativ nok til å finne på noe annet
Føler du det slik ofte så bør du trappe ned ja. mye lettere om en har noe å drive med. aktiviteter / gitar / trening osv. Røykinga får du bare sette mer høytidlig fremover blir mer magisk da : )
Sist endret av Masclet; 26. september 2011 kl. 20:16.
Har selv en søster som var innrøyket, røyket opptil flere ganger daglig i alder av 15, hun røyket i 1 år hverdag. jeg merket ingenting, dette gjorde ikke mor og far heller, dette vet de ikke den dag idag.
jeg fikk vite det etter 2-3 år ved et uhell, har også hørt noe om amf og cola, men har latet som jeg ikke vet, er ganske sikker på at hun sluttet etter 1 år, hun har også hjulpet noen venner og slutte, de som ikke sluttet er hun nå ikke lenger venner med, så er ganske sikker på at hun er clean
så det kan gå bra hvis du slutter når leken er god, vet det ble offtopic men måtte bare skrive det, siden de var delvis ontopic
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Jeg føler jeg ikke at dagen går mye bedre når jeg er ruset, selv om det piffer opp hverdagen litt og føler det går bra(bedre). Er nok ikke fysisk avhengig til noe annet en nikotin, men føler jeg kunne røyket meg en joint ganske ofte når jeg kjeder meg. Er dette et tegn på at jeg burde trappe ned?
.
Vis hele sitatet...
Hvor ofte kjeder du deg?(Såpass at du kan finne på å røyke)
Få deg noe hobbyer kan nok gjøre underverker her. Og ja, du burde trappe ned. Det er vel tegn nok på det når du spør på et nettforum om du har et rusproblem. Altså at du er i tvil sjøl.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ratex Vis innlegg
Hvor ofte kjeder du deg?(Såpass at du kan finne på å røyke)
Få deg noe hobbyer kan nok gjøre underverker her. Og ja, du burde trappe ned. Det er vel tegn nok på det når du spør på et nettforum om du har et rusproblem. Altså at du er i tvil sjøl.
Vis hele sitatet...
Du har nok et poeng. Skal prøve å holde meg unna ulovligheter i en uke for så kanskje trappe litt ned på weeden senere.

Har allerede erfart at 1 sigg blir om til 3 og vet at koka og pepper er ekstremt avhengighetsskapende, så slutter med snorting og knasking.

Takk for alle tips folkens, oppdaterer tråden hvis det går til helvete!
Hadde vært kult om du holdt oss oppdaterte uansett, så slipper vi å bare lese om folk det går til helvete med :P
Lykke til ivertfall!
Overraska over at ingen hittil har nevnt valium-knaskinga. Å få en benzo-vane i en lader av 16 kan det fort bli fremtidig narkis av. Du burde slutte med det svineriet mens du enda kan.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg har endel spørsmål. Om du vil svare på de så hadde det nok vært spennende lesing, men det er ikke nødvendig at du gjør det. Jeg tror du kan komme frem til mye på egen hånd bare ved å reflektere litt over din situasjon.

Hvorfor begynte du å ruse deg? Hvorfor har du fortsatt å ruse deg gjennom livet ditt? Har du blitt utsatt for noen følelsesmessige påkjennelser som overgrep, mobbing/eksklusjon eller lignende? Hvor ofte ruser du deg på andre substanser, og i hvilke sammenhenger? Hva er dine planer i forhold til fremtidig rusbruk? Hva slags rusmiljø har du kontakt med, og hva slags impulser gir det deg evt? Hva sitter du igjen med etter å ha ruset deg? Hva føler du dine individuelle svar sier om ditt rusbruk?
Sist endret av Mullah; 26. september 2011 kl. 20:37.
Damn, da jeg var 10 var det beste jeg visste å spille wrestling og Need for Speed på PS2. Folk er forskjellige.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Overraska over at ingen hittil har nevnt valium-knaskinga. Å få en benzo-vane i en lader av 16 kan det fort bli fremtidig narkis av. Du burde slutte med det svineriet mens du enda kan.
Vis hele sitatet...
Vel, vet man blir fort avhengig, men tror nok ikke jeg er avhengig av benzoer. Fikk ført PF av legen etter komplisert benbrudd her for et halvt år siden og liker veldig godt benzoer. Har bestemt meg for å slutte, og denne uken får jeg vel vite om noe evt. abstinenser.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Hvorfor begynte du å ruse deg? Hvorfor har du fortsatt å ruse deg gjennom livet ditt? Har du blitt utsatt for noen følelsesmessige påkjennelser som overgrep, mobbing/eksklusjon eller lignende? Hvor ofte ruser du deg på på andre substanser, og i hvilke sammenhenger? Hva er dine planer i forhold til fremtidig rusbruk? Hva slags rusmiljø har du kontakt med, og hva slags impulser gir det deg evt? Hva sitter du igjen med etter å ha ruset deg? Hva føler du dine individuelle svar sier om ditt rusbruk?
Vis hele sitatet...
Kan vel ta meg til til å svare spørsmålene dine:

1. Jeg begynte å ruse meg fordi det var "kult" og broren min ga meg weed, som jeg likte.
2. Familien min har en ganske liberal holdning til cannabis og alkohol, så har fått dra på fest veldig ofte. På uttallige fester har jeg blitt tilbudt kola, pepper og ecstacy helt gratis. Gikk til slutt med på det og elsket kicket jeg fikk av X(!!).
3. Har aldri blitt utsatt for noen "følelsesmessige påkjennelser", var ikke med "de store fete gutta" frem til jeg ble 14-15. Var ikke kongen på haugen, men heller ikke noe mobbeoffer.
4. Hva mener du med "andre substanser"? Hard drugs? Som sagt har jeg ruset meg på ecstacy, kola og pepper(ikke med vilje, trodde det var kola) på fest. Dette har jeg ikke fått fra broren min, ingen av vennene mine vet om dette untatt noen random polakker som har gitt meg det.
5. I fremtiden har jeg tenkt til å trappe ned, da jeg tenker jeg har gått litt for langt og er innrøyket.
6. Hva mener du med impulser? Rusmiljøet jeg er i er negere i parker som dealer god weed og pulver/pille-dealere jeg kjenner er asiatere jeg kjenner via småjobbing i sentrum.
7. Jeg sitter igjen med en vanlig normal følelse som ikke blir styrt av rus, litt kjedelig igrunn. Føler kanskje jeg får lyst på å røyke igjen, men holder meg til ca annenhver dag med blazinga..
8. Svarer får meg egentlig til å innse at dette blir litt for mye og at jeg må trappe ned før det går i feil retning.

Dette ble litt deprimerende å lese, lol. Slutter i 1 uke, oppdaterer tråden!
Ser at du skal prøve å slutte i en uke.. Bra! Cannabis bruken din kan du trappe ned på, dvs 1 gang i uka/måneden(?). Men bruken av andre stoffer synes jeg du kan stoppe helt med. Men bra at du tar initiativet, og prøver å sette en stopper for det før det er for sent! Creds to you!
Sitat av Spirituell Vis innlegg

Dette ble litt deprimerende å lese, lol. Slutter i 1 uke, oppdaterer tråden!
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke prøve en hel måned når du først er i gang? Kan hende du klarer å slutte helt da, kanskje det kan være lettere
Må bare si at til å ha tatt så mye droger i ung alder, er du i hvert fall godt reflektert. Jeg vil påstå at du ikke har tatt noe særlig skade av det, og at sålenge du kutter valiumen og gjerne colaen så skal det ikke være noenting som gjør at du ikke kan leve akkurat det livet du vil. Hold alkoholinntaket sunt, og begrens cannabisinntaket til det du føler deg komfortabel med. Sålenge du har med deg hodet, stimulerer deg sosialt, gjør pliktene dine og ellers er nogenlunde normal så kan et moderat rusbruk absolutt berike livet ditt.

Kort oppsummert; Dropp benzo/sentralstimulerende og hold det sosiale gående.
Høres ut som du takler (mis?)bruken av stoffene relativt bra. Men det er viktig å huske at tunge stoffer som kola, amf og valium er et minefelt - plutselig sitter du der og er avhengig, noe som kan ødelegge livet ditt.

Weed er litt annerledes. Mange som klarer å røyke hver dag uten at det ødelegger dem, men det som er avgjørende her er etter min mening hvor mye av dagen du tilbringer som fjern. Er du fjern fra morgen til kveld? Tar du én joint etter jobb for å koble av og lar det bli med det? Stor forskjell
Hold deg unna alle former for rusmidler i en uke, kjenner du suget er du avhengig. Klarer du ikke gå uka uten er du VELDIG avhengig. Da bør du prøve å få hjelp av venner osv. Behandlings klinikker er ikke noe å anbefale..

Lykke til.
Sitat av iSayHey Vis innlegg
Hold deg unna alle former for rusmidler i en uke, kjenner du suget er du avhengig. Klarer du ikke gå uka uten er du VELDIG avhengig. Da bør du prøve å få hjelp av venner osv. Behandlings klinikker er ikke noe å anbefale..

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke si han er VELDIG avhengig av den grunn... ville du sagt han var det om han tok seg en blås etter 3-4 dager?
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Hei igjen, liten oppdatering som jeg lovte dere.

Alt går fint og jeg har ikke opplevd noe dritt annet en nikotinsug (har snust/røyket i denne perioden) men tok meg en jay i går kveld med noen venner fordi jeg følte for det og vet at jeg har god kontroll.

Planen min er det her, å slutte med piller/sentralstimulerende. Tripping får jeg utsette til jeg blir 20-25 år gammel.

Sitat av Crabman Vis innlegg
Må bare si at til å ha tatt så mye droger i ung alder, er du i hvert fall godt reflektert. Jeg vil påstå at du ikke har tatt noe særlig skade av det, og at sålenge du kutter valiumen og gjerne colaen så skal det ikke være noenting som gjør at du ikke kan leve akkurat det livet du vil. Hold alkoholinntaket sunt, og begrens cannabisinntaket til det du føler deg komfortabel med. Sålenge du har med deg hodet, stimulerer deg sosialt, gjør pliktene dine og ellers er nogenlunde normal så kan et moderat rusbruk absolutt berike livet ditt.

Kort oppsummert; Dropp benzo/sentralstimulerende og hold det sosiale gående.
Vis hele sitatet...
Takk for støtte alle sammen, har tatt meg sammen mens leken var god.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Stakkars deg..
Bra TS!
Håper du holder kontrollen over rusen, og kan fortsette med og fremdeles nyte rusen uten at den tar over
Ser at du har kommet til en konklusjon nå (fornuftig valg), men vil tilføye mitt syn på saken nå uansett

Du virker veldig oppegående til å være såpass ung. Selv startet jeg testing av kola, speed, alkohol, sopp (ikke noe hard drugs) når jeg var 16-17, og er 21 nå. Trappet ned weedrøykingen min for et par dager siden da jeg fikk en åpenbaring gjennom dette emnet, og ved å se den samme South Park-episoden (episode 16, sesong 6). Episoden handler for det meste om løgnene våre foreldre, skolen, staten og samfunnet generelt forer oss med i ung alder angående rusmidler, og da spesielt marijuana. Men på slutten sier March (faren) en genuin "anti"-marijuana tale. Han sier at det ikke gjør deg ubrukelig, eller at det gjør deg til en terrorist (lol?), eller at du automatisk går til sterkere stoffer. Men marijuana gjør deg OK med å kjede deg. Og det er når du kjeder deg at du har muligheten til å lære noe nytt, lage noe fint og kreativt eller få nye egenskaper. Om du røyker hele tiden gjennom ungdomstiden din vil du bli voksen og finne ut at du egentlig ikke kan noe særlig om noe som helst.

I de siste ukene av livet mitt har jeg trekket bong flere ganger om dagen, og røyket kanskje 2-3 gram hver dag. Det føles ut som om de dagene bare har vært en suppe hvor jeg ikke har fått utrettet noe som helst. Nå røyker jeg på kvelden annenhver dag, og jeg får så sykt mye mer ut av livet! Jeg har virkelig lyst til å gjøre ting med venner, og det frister ikke lenger å dra hjem for å være baked foran pcen og høre på musikk, spille eller munche. Feels good man! Jeg hadde helt glemt uttrykket "moderasjon". Så ja, pass på at du ikke faller i en forn for avhengighetsfelle hos cannabis, ellers føler jeg det er greit å kose seg med en j og heftig dubstep en gang i blandt. Det skader ikke å røyke om alle vennene dine er borte/på jobb, og du hadde planer om å bare sitte foran dataen resten av dagen uansett!

... På en annen side: Jeg så en punkrockdokumentar igår kalt Rockthology, hvor flere av bandene anbefaler deg å bare slappe av, chille, ha det gøy, røyk pot hehe tiden. Så i bunn og grunn handler det om hvorvidt du er interessert i å være en person som er høyt i samfunnet, med drømmejobben, hus og fin bil og alt det der. Når du er såpass oppegående som du er tror jeg du kunne klart det

You can be whatever you want to be, if you just get active! ;D
Sist endret av Toaru; 2. oktober 2011 kl. 19:17.
Alle her i verden har et problem. Du har et rusproblem!
Skulle ønske det var det eneste problemet jeg hadde :P
Sitat av Toaru Vis innlegg

Du virker veldig oppegående til å være såpass ung. Selv startet jeg testing av kola, speed, alkohol, sopp (ikke noe hard drugs) når jeg var 16-17, og er 21 nå. Trappet ned weedrøykingen min for et par dager siden da jeg fikk en åpenbaring gjennom dette emnet, og ved å se den samme South Park-episoden (episode 16, sesong 6). Episoden handler for det meste om løgnene våre foreldre, skolen, staten og samfunnet generelt forer oss med i ung alder angående rusmidler, og da spesielt marijuana. Men på slutten sier March (faren) en genuin "anti"-marijuana tale. Han sier at det ikke gjør deg ubrukelig, eller at det gjør deg til en terrorist (lol?), eller at du automatisk går til sterkere stoffer. Men marijuana gjør deg OK med å kjede deg. Og det er når du kjeder deg at du har muligheten til å lære noe nytt, lage noe fint og kreativt eller få nye egenskaper. Om du røyker hele tiden gjennom ungdomstiden din vil du bli voksen og finne ut at du egentlig ikke kan noe særlig om noe som helst.

I de siste ukene av livet mitt har jeg trekket bong flere ganger om dagen, og røyket kanskje 2-3 gram hver dag. Det føles ut som om de dagene bare har vært en suppe hvor jeg ikke har fått utrettet noe som helst. Nå røyker jeg på kvelden annenhver dag, og jeg får så sykt mye mer ut av livet! Jeg har virkelig lyst til å gjøre ting med venner, og det frister ikke lenger å dra hjem for å være baked foran pcen og høre på musikk, spille eller munche. Feels good man! Jeg hadde helt glemt uttrykket "moderasjon". Så ja, pass på at du ikke faller i en forn for avhengighetsfelle hos cannabis, ellers føler jeg det er greit å kose seg med en j og heftig dubstep en gang i blandt. Det skader ikke å røyke om alle vennene dine er borte/på jobb, og du hadde planer om å bare sitte foran dataen resten av dagen uansett!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at kokain og amfetamin ikke er "hard drugs"? Da sitter man jo ikke igjen med noe annet enn metamf og opiater...
Og må si du føler du har vært gjennom en ganske stor forandring med tanke på at åpenbaringen din kom fra kjeften til Randy Marsh og at det kun var to dager siden :P
Sist endret av tRNAcloverleaf; 2. oktober 2011 kl. 21:16.
Sitat av iSayHey Vis innlegg
Hold deg unna alle former for rusmidler i en uke, kjenner du suget er du avhengig. Klarer du ikke gå uka uten er du VELDIG avhengig. Da bør du prøve å få hjelp av venner osv. Behandlings klinikker er ikke noe å anbefale..

Lykke til.
Vis hele sitatet...

Å hvorfor er ikke dette noe å anbefale? Klarer man ikke på egenhånd så er dette det beste alternativet.
Ta deg en pause på et par måneder. Så merker du det om du har et problem eller ikke.
Sist endret av eRixn; 4. oktober 2011 kl. 10:23.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
TS, hvordan er rusbruken nå om dagen? Still going green?
Sitat av Tawon Vis innlegg
TS, hvordan er rusbruken nå om dagen? Still going green?
Vis hele sitatet...
TS har hvertfall skrevet i noen tråder at han røyker fortsatt, uten at jeg kan huske han har nevnt andre stoffer i samme åndedrag.
Du sier-er oppegående (sosial, kan mye om data, flink til diverse ting og har mange venner..

Skal love deg at hvis du kjører det løpet frem til du er 18, så sitter du helt space alene i en barikadert leilighet fortumla over hvordan ting har gått som det har..
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Du sier-er oppegående (sosial, kan mye om data, flink til diverse ting og har mange venner..

Skal love deg at hvis du kjører det løpet frem til du er 18, så sitter du helt space alene i en barikadert leilighet fortumla over hvordan ting har gått som det har..
Vis hele sitatet...
Kan du virkelig love han det?
Sitat av iSayHey Vis innlegg
Hold deg unna alle former for rusmidler i en uke, kjenner du suget er du avhengig. Klarer du ikke gå uka uten er du VELDIG avhengig. Da bør du prøve å få hjelp av venner osv. Behandlings klinikker er ikke noe å anbefale..

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Rehab er ikke og anbefale??
Hvorfor sier du noe så dumt!?

Kan du gi meg 3 grunner!?

Kan legge til at det var ett opphold på en Rehab som redda meg, og MANGE andre her i landet!

Kjenner at jeg blir så sint når en halv dum stooner sier noe sånn, du har tydeligvis ikke god innsikt i ting.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Alt bra her i gården, holder meg bare til weeden. Trengte vel ingen rehab da jeg ikke var fysisk avhengig av hverken benzo eller cola.
Problemet mitt er vel nikotin, lol.
Sist endret av Spirituell; 25. februar 2012 kl. 21:42.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Alt bra her i gården, holder meg bare til weeden. Trengte vel ingen rehab da jeg ikke var fysisk avhengig av hverken benzo eller cola.
Problemet mitt er vel nikotin, lol.
Vis hele sitatet...
skal ikke si at nikotinen ikke er så ufarlig, men iforhold til cola, amf og benzo er det jo som spise kake.
rehab ser jeg ikke jeg helelr at er nødvendig, men du burde kutte allt annet enn bønne til du føler du selv har kontroll. jeg begynnte å røyke weed for 2år siden, og kjenner det har forandret meg veldig mye, både + og -.

slenger meg på den til commendator, rehab er noe norge ikke hadde klart seg uten. når folk ikke kan kontrollere rusen sin selv er det jo helt åpenbart at noen andre må prøve å hjelpe, så det ikke går rett vest med vedkommende.

å si at rehab er dårlig er som å hate slanking.
Hvis du først er kommet til det punktet der du velger å spørre oss om du har et problem så vil jeg nok si at det ligger noe der. Hva med å forsøke å erstatte substansene med noe annet? Naturlig rus, er det jeg sikter etter. Vi er alle utstyrt med rusfremkallende stoffer som frigjøres og blir satt i sving ved en del aktiviteter og inntrykk. Sex, trening, ekstremsport og gud vet. Les litt mer om det her: http://www.aftenposten.no/fakta/inns...cle1810592.ece

Hvis du føler at rusmidlene du bruker på nåværende tidspunkt kommer i veien for hverdagen din bør du rett og slett se etter noe du kan erstatte den med. Det er noe av det viktigste i livet. Å ha noe man brenner for.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Takk for mange svar, men denne tråden er et halvt år gammel. Jeg sprakk ikke på noen måte, og jeg har nå sluttet med alt.

Angående alternativ rus så er det ikke hver dag man har mulighet til å hoppe i fallskjerm, ha vill sex, kjøre F1 og fly jagerfly da...
Lurer på en ting!
Du sier du Aldrig har Trippa, hva gjorde du på sopp da? Syns det virket litt suspekt bare.
Hvis du ikke troller så kan jeg si at du minner litt om meg på VGS, jeg holdt meg til hasj men røyka mye. Gikk på realfag og fikk toppkarakterer i fysikk og matte, og derfor følte jeg at jeg kunne røyke med god samvittighet. Etter at jeg flytta hjemmefra og skulle studere musikk røyket jeg først veldig mye, men så slutta jeg. Sist jeg røyka var nyttårsaften og før det var det et opphold på kanskje 2 mnd. Jeg har merket at jeg har fått litt sosial angst av røykinga, noe jeg skjuler så godt jeg kan men.

Uansett poenget mitt, ikke la gode karakterer på skolen rettferdiggjøre et rusmisbruk! Ta deg en god pause fra dopet og kjenn hvordan det føles.

Jeg skriver litt til

Jeg følte før at spesielt musikk ble så fantastisk når jeg hadde en rev innabords, men nå etter at jeg har slutta så klarer jeg å bli berørt på samme måte av musikken. For min del har egentlig cluet vært og klare å sette like mye pris på kunst (musikk, film osv) edru som stein. Når jeg starta og røyke var det mest fordi det var kult og fordi jeg fikk et litt mer shady rykte osv. Men endte jeg med ganske asosial adferd og mye loking i musikkverdenen.
facepalmer mye
Spirituell's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freakyalexx Vis innlegg
Lurer på en ting!
Du sier du Aldrig har Trippa, hva gjorde du på sopp da? Syns det virket litt suspekt bare.
Vis hele sitatet...
altså, jeg har prøvd sopp, lsd og nylig salvia (rapport på freak)
har ikke fått noe som helst ut av det, heller ikke hatt noen mål, bare kost meg med farget tapet og bølgete tepper

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hvis du ikke troller så kan jeg si at du minner litt om meg på VGS, jeg holdt meg til hasj men røyka mye. Gikk på realfag og fikk toppkarakterer i fysikk og matte, og derfor følte jeg at jeg kunne røyke med god samvittighet. Etter at jeg flytta hjemmefra og skulle studere musikk røyket jeg først veldig mye, men så slutta jeg. Sist jeg røyka var nyttårsaften og før det var det et opphold på kanskje 2 mnd. Jeg har merket at jeg har fått litt sosial angst av røykinga, noe jeg skjuler så godt jeg kan men.

Uansett poenget mitt, ikke la gode karakterer på skolen rettferdiggjøre et rusmisbruk! Ta deg en god pause fra dopet og kjenn hvordan det føles.

Jeg skriver litt til

Jeg følte før at spesielt musikk ble så fantastisk når jeg hadde en rev innabords, men nå etter at jeg har slutta så klarer jeg å bli berørt på samme måte av musikken. For min del har egentlig cluet vært og klare å sette like mye pris på kunst (musikk, film osv) edru som stein. Når jeg starta og røyke var det mest fordi det var kult og fordi jeg fikk et litt mer shady rykte osv. Men endte jeg med ganske asosial adferd og mye loking i musikkverdenen.
Vis hele sitatet...
takk for svar, er helt enig med deg
Helt objektivt så er cannabis ulovlig i Norge. I en rettsak mot deg kan du ikke rettferdigjøre at du har oppbevart, anskaffet, inntatt eller kjøpt narkotika. Eneste måten å kunne gjøre noen av disse tingene lovlig er ved at du har resept, noe som er svært vanskelig å få, om ikke umulig med mindre du har tuberkulose eller kreftlignende tilstander.

Min subjektive mening er at man i en alder av 16 ikke bør innta narkotika. I førstepost sier du at du røyker cannabis nesten daglig. Dette er på ingen måte sunt. På forumet her ser du at brukere har utviklet psykiske problemer som følge av langtidsbruk av cannabis, og selv om det ikke er noen dokumenterte dødsfall som følge av cannabis, så kan psykiske ødelegge deg på andre måter. Et eksempel kan være en alvorlig depresjon som til slutt ender i selvmord, og selv om dette er satt veldig på spissen, så er det fortsatt ikke urealistisk.

Som nevnt tidligere i tråden så bør du ikke la gode karakterer på skolen rettferdiggjøre inntak av narkotiske stoffer. Jeg har selv observert tidligere venner av meg bli så tatt opp av cannabis at de ikke gjør stort annet enn å gå på skole, ruse seg og gjøre ikke noe. Gjerne alt på samme tid. Jeg sier ikke at man bør ha noen fritidsaktiveter eller lignende, men å finne noe annet å gjøre enn å ruse seg i fritiden. En hindring til å holde seg unna cannabis kan være at dine venner f.eks. ringer deg opp og sier at de sitter på litt og lurer på om du vil bli med gratis, for vi vet vel alle at det er vanskelig å takke nei til gratis ting, ihvertfall når det er noe man virkelig liker.

Ikke la dårlige valg du gjorde som ung (nå) ødelegge fremtiden din. Med en narkotikaforbrytelse på rullebladet kommer du ikke inn i f.eks. USA, du kan bli nektet jobber, og det kan hende at folk ikke vil ha noe med deg å gjøre en gang. Om rus er noe du absolutt ikke klarer deg uten bør du oppsøke en psykolog eller snakke med noen om problemet ditt.

Prøv å holde deg unna all form for narkotika i en måned eller to, og se inn i deg selv. Hvordan føler du at måneden(e) gikk?

Langtidsbruk av narkotika som ung vil på et eller annet tidspunkt ødelegge livet ditt, og det kan være på flere forskjellige måter.
Sist endret av Paradigm; 5. mars 2012 kl. 03:00.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Helt objektivt så er cannabis ulovlig i Norge. I en rettsak mot deg kan du ikke rettferdigjøre at du har oppbevart, anskaffet, inntatt eller kjøpt narkotika. Eneste måten å kunne gjøre noen av disse tingene lovlig er ved at du har resept, noe som er svært vanskelig å få, om ikke umulig med mindre du har tuberkulose eller kreftlignende tilstander.

Min subjektive mening er at man i en alder av 16 ikke bør innta narkotika. I førstepost sier du at du røyker cannabis nesten daglig. Dette er på ingen måte sunt. På forumet her ser du at brukere har utviklet psykiske problemer som følge av langtidsbruk av cannabis, og selv om det ikke er noen dokumenterte dødsfall som følge av cannabis, så kan psykiske ødelegge deg på andre måter. Et eksempel kan være en alvorlig depresjon som til slutt ender i selvmord, og selv om dette er satt veldig på spissen, så er det fortsatt ikke urealistisk.

Som nevnt tidligere i tråden så bør du ikke la gode karakterer på skolen rettferdiggjøre inntak av narkotiske stoffer. Jeg har selv observert tidligere venner av meg bli så tatt opp av cannabis at de ikke gjør stort annet enn å gå på skole, ruse seg og gjøre ikke noe. Gjerne alt på samme tid. Jeg sier ikke at man bør ha noen fritidsaktiveter eller lignende, men å finne noe annet å gjøre enn å ruse seg i fritiden. En hindring til å holde seg unna cannabis kan være at dine venner f.eks. ringer deg opp og sier at de sitter på litt og lurer på om du vil bli med gratis, for vi vet vel alle at det er vanskelig å takke nei til gratis ting, ihvertfall når det er noe man virkelig liker.

Ikke la dårlige valg du gjorde som ung (nå) ødelegge fremtiden din. Med en narkotikaforbrytelse på rullebladet kommer du ikke inn i f.eks. USA, du kan bli nektet jobber, og det kan hende at folk ikke vil ha noe med deg å gjøre en gang. Om rus er noe du absolutt ikke klarer deg uten bør du oppsøke en psykolog eller snakke med noen om problemet ditt.

Prøv å holde deg unna all form for narkotika i en måned eller to, og se inn i deg selv. Hvordan føler du at måneden(e) gikk?

Langtidsbruk av narkotika som ung vil på et eller annet tidspunkt ødelegge livet ditt, og det kan være på flere forskjellige måter.
Vis hele sitatet...
Gjeeeeeeeeeeesp...

TS spurte ikke om at moralens vokter på sin høye hest skulle lære han hvordan han skal leve. TS er reflektert som faen, og har slutta med alt. Pls