Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1170
Har slitt med dette så og si hele livet. Hver morgenen er det et sant mareritt å stå opp. Har hele live hatt mye morgenangst. Våkner ofte med den verste negative følelsen som sniker seg inn i kroppen med engang jeg blir bevisst.

Føler generelt mye ubehag om morgen. Angst, hodepine, ingenting er komfortabelt. Generelt er alt bare kjipt. Skulle ønske jeg kunne stå opp å føle meg frisk og rask. Det er en veldig dårlig start på dagen. Føler meg som regel ikke bedre før klokka begynner å bli 12, uavhengig om jeg er på jobb eller ikke.

Sover nok timer. Har sluttet å drikke kaffe på tom mage. Spiser alltid frokost og et glass vann. Uansett forsetter jeg å føle meg råtten tvers i gjennom hver morgen. Morgenangsten er nok det verste. Hvorfor får noen angst om morgenen?

Noen som sliter med det samme som har noen tips? Er lei av dette!
Vanskelig å gi et 100% korrekt svar, men det er ikke urimelig å foreslå at du kanskje er deprimert? Depresjon kan manifestere seg forskjellig fra person til person, og en del kan ha verre symptomer om morgenen.
Trådstarter
22 9
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Vanskelig å gi et 100% korrekt svar, men det er ikke urimelig å foreslå at du kanskje er deprimert? Depresjon kan manifestere seg forskjellig fra person til person, og en del kan ha verre symptomer om morgenen.
Vis hele sitatet...
Spot on. Akkurat fått diagnosen tilbakefallende depressiv lidelse, uten at jeg vet så mye om det.

Tenkte kanskje det kunne være noe annet også siden jeg føler meg elendig fysisk også, men det kan vel henge sammen med det som skjer i hodet. Noen som har erfaring med denne diagnosen?

Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan føle meg freshere Vurderer begynne å trene på et treningsstudio. Kondisjon/styrke. Er litt redd for at motivasjonen ikke skal holde og jeg ender opp som passiv betaler.
Sitat av WellHello Vis innlegg
... Er litt redd for at motivasjonen ikke skal holde og jeg ender opp som passiv betaler.
Vis hele sitatet...
Pakk gymtøyet ferdig kvelden før, så det bare er å raske det med seg, det gjør underverker, for da er du ute av døra før du rekker å komme opp med unskyldninger
Sett av to faste dager i uka for trening, ikke lag andre planer enn treninga for de dagene.

Du drikker ikke tilfeldigvis masse kaffe hele dagen på jobb? Samtidig som du ikke drikker kaffe når du står opp / er hjemme?
Du er ikke alene om det. Sliter noe voldsomt med å komme meg ut av senga om morningen. Ikke bare er det fysisk vondt å stå opp, men man føler seg helt elendig også. For min del er sitter det kun i hodet, da jeg gruer meg noe veldig til klokka ringer om morningen. Sover nok, får nok trening og mat, men like vel så er jeg død når jeg må stå opp. Brukte også som du skriver å være uggen helt frem til rundt 12 på dagen. Eneste som fungerte for meg var å bytte arbeidstider slik at jeg slapp det må å stå opp tidlig. Da sluttet jeg også stresse med det på kvelden.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg kan også innbille meg mye rart om morgenen.

Trikset, som fungerte for meg, var og bare instant hive meg opp, dra på klær.

Så fra alarmen går, tar det rundt 30sekunder, så står jeg på kjøkkenet.

Du må "ta" deg selv, før du rekker å tenke deg om
Trådstarter
22 9
Mange gode tips her. Er definitivt koffeinavhengig. Drikker som regel to kopper kaffe hver morgen, ikke noe senere på dagen. Våkner ofte med hodepine, noe som er irriterende.

I dag var en sånn kjip dag igjen. Angst som gnager, null motivasjon og følelsen av å ikke være komfortabel i sin egen kropp. Hjelper veldig å komme seg ut.

Som Carmex sier, gjelder å gjør ting fort å brutalt sånn at man slipper å sitte å kjenne på ubehaget.
Jeg vil anbefale deg å prøve å kutte ut koffein helt en periode. Det vil kanskje bli verre i begynnelsen, men dette vil hos mange fjærne angst og nervøsitet samt hodepine. Trening og godt kosthold er også smart. Hvis du tar en tur til legen kan du finne ut om du mangler diverse vitaminer i kroppen.
Søvnapnè? Lav o2 i kroppen når du våkner kan gi hodepine. Hyperventilering eller gisp etter luft som skjer etter pustestopp kan trigge angst respons i kroppen, selv om det strengt ikke er fare. Har du noen gang blitt fortalt at du slutter å puste om natten mens du sover? Fastlegen kan henvise til søvnavdeling på sykehus som kan måle om du har pustestopp mens du sover. Det kan løse relativt enkelt med biteskinner ikke ulike de som folk som gnisser tenner bruker. Eller du kan få cpap maskin som presser i deg luft.
Siden du er deprimert, har fysisk ubehag og har hatt dette så og si hele livet ville det vært lurt å sjekket om det skyldes noe nevrologisk. Er typisk å få en diagnose med depresjon et eller annet og så er det noe nevrologisk.
Trådstarter
22 9
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Siden du er deprimert, har fysisk ubehag og har hatt dette så og si hele livet ville det vært lurt å sjekket om det skyldes noe nevrologisk. Er typisk å få en diagnose med depresjon et eller annet og så er det noe nevrologisk.
Vis hele sitatet...
Jøss, har du noen eksempler?

random67489: Godt forslag, men tror ikke jeg har søvnapnè. Ligger ved siden av samboeren hver natt og hun sier jeg sover veldig rolig og snorker veldig lite.

Føler meg veldig usikker på den diagnosen jeg har fått. Føler jeg har fått veldig lite info. Det er heller ikke så mye om tilbakefallende depressiv lidelse på nettet heller virker det som.
Sist endret av WellHello; 1 uke siden kl. 17:41.
Mekker mye
33 7
Sitat av WellHello Vis innlegg
Jøss, har du noen eksempler?

random67489: Godt forslag, men tror ikke jeg har søvnapnè. Ligger ved siden av samboeren hver natt og hun sier jeg sover veldig rolig og snorker veldig lite.

Føler meg veldig usikker på den diagnosen jeg har fått. Føler jeg har fått veldig lite info. Det er heller ikke så mye om tilbakefallende depressiv lidelse på nettet heller virker det som.
Vis hele sitatet...
Uten å sette diagnose på deg kan jeg si at et annet ord for din depresjon heter Unipolar. Dette burde jo legen ha nevnt da det virker som du har fått litt lite info om din lidelse
Trådstarter
22 9
Sitat av mekaniker1 Vis innlegg
Uten å sette diagnose på deg kan jeg si at et annet ord for din depresjon heter Unipolar. Dette burde jo legen ha nevnt da det virker som du har fått litt lite info om din lidelse
Vis hele sitatet...
Unipolar var litt enklere å forholde seg til. Ble avbrutt av sommerferie, og hodet var ikke helt med forrige gang. Synes det er litt stressende å ha en diagnose. Det blir på en måte mer alvorlig.
Det er ikke noe å stresse med. Det blir kanskje litt mer håndfast- men ikke nødvendigvis mer alvorlig. Ikke heng deg opp i det- se på det som en emneknagg å henge google-søkene på når du skal lete frem tips og triks til hvordan din situasjon kan bli bedre. En viktig del av det å skulle leve med en diagnose er forsoningen. Prøv å ikke føle skam, avmakt osv. bare fordi du har fått en merkelapp.. Den brennemerker deg ikke mer enn du lar den gjøre. På en måte er ikke den diagnosen noe mer spesifikk enn diagnosen "vondt i ryggen".. hva man kan eller ikke kan gjøre- eller hva som evt. forårsaket "vondt i ryggen" er ekstremt vidt.

Det er også mange som har tilsvarende utfordringer i hverdagen uten diagnose, samt mange flere enn du kanskje tror som har slitt med noe psykisk eller gjør det enda.

Når det kommer til ubehag om morgenen er det ganske vanlig når man er deprimert etc. Ofte har man for lite serotonin, dopamin etc.- og en bieffekt av dette kan være ømhet og stivhet i muskler. Man føler seg uvel og rett og slett rar. Det varierer fra dehydrert/fyllesyk til rett og slett helt mørbanket. Fysikk og psyke henger sammen på alle mulige rare måter. Når man strever skikkelig og går med skuldrene opp under ørene hele dagen, kroppen full av kortisol og/eller er deprimert vil kroppen før eller siden også begynne å oppføre seg merkelig.. det kan være alt i fra magesmerter, hårtap, mareritt, kvalme, overaktiv blære m.m.

Et tips fra meg er å ikke bekymre deg for mye over alle følgesymptomene du evt. opplever. Det er ofte "psykisk", dvs. det er jo høyst reelt- men du trenger ikke nødvendigvis være redd for at du har magesår om du har vondt som bare det i magen f.eks. Ting bare tuller seg til over tid..

Det beste du kan gjøre IMHO er å forsøke å legge opp til en hverdagsrutine som minimerer påkjenningene og gir kroppen din best mulig forutsetning for å håndtere situasjonen du er i. Et par kopper kaffe til morgenen gjør ikke noe- men forsøk å ikke drikk for mye koffein. Prøv å trene så regelmessig som du kan (ikke vær redd for om du blir støtte-medlem, da har du i hvertfall prøvd), spis god næringsrik mat slik at du har det du trenger for å hente deg inn igjen, og prøv å ikke gå lenge uten å spise. Stort sett bare forsøk å passe på at du er så "happy" som du kan være hele tiden. Ikke tørst, ikke sulten, ikke veldig trøtt etc. Forsøk å skjære bort unødvendige avtaler, ærender og annet stress.

Når det kommer til angsten er det ikke så merkelig at den er verst om morgenen. Det er jo da "alt" skal skje og "alt" kan gå galt.. Evt. våkner man opp og føler seg 100% dritt og selv om man ikke er engstelig for det man skal til med, så har man kanskje ikke overskudd til å ta fatt på det.. se tipset over.
Angst er ofte helt "tullete" men ekstremt vondt og kan spenne beina helt under på deg.. bare husk at det er hodet ditt som spiller deg et puss. Forsøk å ignorer det hvis du kan, men ikke fornekt tankene du har. Bare la tankene komme, men vær bevisst på at dem er der. f.eks "jeg kjenner at jeg er skikkelig engstelig for at det ligger en skarpskytter på åsen der akkurat nå.." "Det var jammen rart at jeg tenker slik på vei til butikken." "Skal si man kan ha mange rare tanker". "Jaja, hvis det er noen der oppe så er det vel bare folk som er på tur."
Tankene løper i en retning og du observerer at dem gjør det uten å #1 forsøke å ikke tenke slik, #2 gjøre så mye ut av det. Angsten kan også bli værre om man er sulten, trøtt, sliten m.m.

I fare for å contradict my self her, så skal det sies at tilbakevendende / tilbakefallende depressiv lidelse ikke er noe å tulle med sånn i utgangspunktet- så det at du holder koken med jobb og full pakke er svært bra! Om du strever med å holde farten oppe så skal du i hvertfall ikke føle noe skam eller utilstrekkelighet rundt det. Forsøk å skape en større arena "å være syk på" i hverdagen. Begynn å bli mer bevisst på hva som fungerer og hva som ikke fungerer, vær snillere og mer tålmodig med deg selv og gi pusterom der du kan. Begynn å tren er tips #1! Du trenger ikke bli fitizen #1 og kjøre fullt opplegg 3 ganger i uka. Svøm litt en gang i uken f.eks- bare begynn å bruke kroppen aktivt med den hensikt å ta en timeout for din egen del.
@WellHello
Både depresjon og fysiske smerter forekommer hos voksne som har adhd. Adhd er mye mer en hyperaktivitet og dårlig impulskontroll..
Depresjon forekommer ved ubehandlet søvnapnè hos flere. Det er vel noe med at både kropp og sinn trenger kvalitetssøvn og nedetid. Er flere som har søvnapnè uten at de snorker i særlig grad. Du kan forsøke å sove mer oppreist eller sittende om du orker det. Om du da våkner uten hodepine så kan det være en indikasjon.