Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5871
Etter en lang arbeidsdag foran skjermen ender jeg alltid opp med å få vondt i fingrene, og først nå har det slått meg at det kanskje er tastaturet det er noe galt med.
Derfor skulle jeg gjerne hatt litt hjelpe til å finne et tastatur som passer for en som skriver veldig mye. Til sammen skriver jeg gjerne 5+ timer hver dag, så det må være et som tåler å bli mye brukt.

Jeg kommer ikke til å bruke det til å spille eller noe, så det spiller ingen rolle mtp. gaming eller noe sånt. Skal i all hovedsak kun bruke det til å skrive artikler o.l.

Tar gjerne imot alle slags tips i alle prisklasser

Har forsåvidt sett litt på QPad MK-80, er det et godt valg?
Razer kansje, er gaming Keyboard, men de er jævla gode. =P
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Razer kansje, er gaming Keyboard, men de er jævla gode. =P
Vis hele sitatet...
Ja, kan jo sjekke dem ut. Tar gjerne imot konkrete tips til modeller fra Razser som er gode til å skrive med
En ting er sikkert: Du bør gå for mekanisk.
Hvilket type mekanisk tastatur er en annen ting, det kommer litt an på dine egne personlige preferanser. Til beskrivelsen som du la ut så bør du enten velge Røde brytere eller Brune brytere. (Cherry Red MX / Cherry Brown MX)

Liker du å hørre den gode gamle "Klikke" lyden og liker at du får litt "feedback" fra tastene dine så vill jeg anbefalle deg Cherry MX Brown, ZOWIE Celeritas er helt nydelig å skrive lenge på. Veldig stilrent, solid bygd og sykt behagelig taste-motstand. Hvis du vil ha et litt roligere tastatur så bør du gå for 6gv2 (Red Edition) eller QPAD MK-50
For deg ville et tastatur med Cherry MX Blue taster passe perfekt.

QPAD har en god serie med tastaturer derav MK-80 har MX Blue switches. Tror det kun er multicom som selger dette i Norge..
Das Keyboard er fantastisk, mekanisk tastatur med masse respons og lyd. Veldig bra å skrive på.
Sist endret av Lyra; 9. november 2012 kl. 16:17.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du får vondt i ledd, så kan det faktisk være sittestillingen din også, jeg ble sliten i rygg/ben før, men etter jeg fikk meg en god stol, og faktisk satt på stolen, og ikke lå i den, så har jeg merket mye.

http://3.bp.blogspot.com/-z4Zw0BTGaZU/T4hnJAhH-GI/AAAAAAAAAeM/nv73QhpLzhc/s1600/temp.jpg
Sitat av Lyra Vis innlegg
Das Keyboard er fantastisk, mekanisk tastatur med masse respons og lyd. Veldig bra å skrive på.
Vis hele sitatet...
Enig, DAS lager fantastiske tastatur
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
En ting er sikkert: Du bør gå for mekanisk.
Hvilket type mekanisk tastatur er en annen ting, det kommer litt an på dine egne personlige preferanser. Til beskrivelsen som du la ut så bør du enten velge Røde brytere eller Brune brytere. (Cherry Red MX / Cherry Brown MX)

Liker du å hørre den gode gamle "Klikke" lyden og liker at du får litt "feedback" fra tastene dine så vill jeg anbefalle deg Cherry MX Brown, ZOWIE Celeritas er helt nydelig å skrive lenge på. Veldig stilrent, solid bygd og sykt behagelig taste-motstand. Hvis du vil ha et litt roligere tastatur så bør du gå for 6gv2 (Red Edition) eller QPAD MK-50
Vis hele sitatet...
Takk for langt og utfyllende svar! Ser du anbefalte MK-50, men tror jeg heller skal gå for MK-85. Sånn jeg forsto det var det samme tastatur, bare med litt ekstra goder? Begge to er visst Cherry MX Red, men det ser ut som om det skulle passe meg godt.


Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvis du får vondt i ledd, så kan det faktisk være sittestillingen din også, jeg ble sliten i rygg/ben før, men etter jeg fikk meg en god stol, og faktisk satt på stolen, og ikke lå i den, så har jeg merket mye.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Har ikke hatt store problemer med rygg eller ben, men skal sjekke ut dette litt mer, da ryggen er litt kjedelig å ødelegge
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Takk for langt og utfyllende svar! Ser du anbefalte MK-50, men tror jeg heller skal gå for MK-85. Sånn jeg forsto det var det samme tastatur, bare med litt ekstra goder? Begge to er visst Cherry MX Red, men det ser ut som om det skulle passe meg godt.
Vis hele sitatet...
Når jeg kjøpte MK-85-tastaturet mitt fortalte Qpad-selgeren at 85 rett og slett er en oppdatering av 80, 85 har bare 1 USB-kabel som man trenger å putte inn i PCen, mens 80 derimot trengte PS/2-port.
Ellers har jeg ingenting negativt å si om tastaturet, jeg har hørt om og sett folk som har fått defekte tastaturer, eller at lysene slutter å funke men jeg har aldri opplevd dette selv.
Jeg bruker tastaturet en del i min deltidsjobb som programmerer, så jeg følte at et mekanisk tastatur var et must for meg, og jeg har ikke sett meg tilbake siden!
Løp og kjøp!
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
En ting er sikkert: Du bør gå for mekanisk.
Hvilket type mekanisk tastatur er en annen ting, det kommer litt an på dine egne personlige preferanser. Til beskrivelsen som du la ut så bør du enten velge Røde brytere eller Brune brytere. (Cherry Red MX / Cherry Brown MX)

Liker du å hørre den gode gamle "Klikke" lyden og liker at du får litt "feedback" fra tastene dine så vill jeg anbefalle deg Cherry MX Brown,
Vis hele sitatet...
Det er vel Blue og Brown som tradisjonelt blir regnet som skrive-brytere, mens Red og Black er gaming-brytere. De to første har feedback, de to siste har ikke.

Brown har ikke noe særlig lyd, det er det Blue som har.

Jeg kjører Brown på et WASD-tastatur (ja, det er et merke). I tillegg fikk jeg installert o-ringer under tastene, og det bråker nok mindre enn mitt gamle rubber-dome. Meget fornøyd med tastaturet, både til skriving og gaming.
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Når jeg kjøpte MK-85-tastaturet mitt fortalte Qpad-selgeren at 85 rett og slett er en oppdatering av 80, 85 har bare 1 USB-kabel som man trenger å putte inn i PCen, mens 80 derimot trengte PS/2-port.
Ellers har jeg ingenting negativt å si om tastaturet, jeg har hørt om og sett folk som har fått defekte tastaturer, eller at lysene slutter å funke men jeg har aldri opplevd dette selv.
Jeg bruker tastaturet en del i min deltidsjobb som programmerer, så jeg følte at et mekanisk tastatur var et must for meg, og jeg har ikke sett meg tilbake siden!
Løp og kjøp!
Vis hele sitatet...
Høres bra ut! Om lysene slutter å fungere eller noe sånt er det uansett bare å reklamere på varen, så ordner det seg.
Sånn jeg har forstått det er 80 en eldre utgave enn 50/85. 50/85 er visst bygget opp omtrent likt, men 85 har blant annet bakgrunnslys og ekstra USB-innganger og litt annet snacks som den billigere 50 ikke har.

Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er vel Blue og Brown som tradisjonelt blir regnet som skrive-brytere, mens Red og Black er gaming-brytere. De to første har feedback, de to siste har ikke.

Brown har ikke noe særlig lyd, det er det Blue som har.

Jeg kjører Brown på et WASD-tastatur (ja, det er et merke). I tillegg fikk jeg installert o-ringer under tastene, og det bråker nok mindre enn mitt gamle rubber-dome. Meget fornøyd med tastaturet, både til skriving og gaming.
Vis hele sitatet...
Hmm, jeg mener jeg leste at Red også var godt til skriving? Begynner å bli godt forvirret av alle disse mekaniske fargene nå!

Hva menes det med feedback?
Jeg kjøpte meg et Corsair Vengeance K60 Performance etter anbefaling her til gaming og mye skriving. Definitivt det beste tastaturet jeg noensinne har hatt. Veldig behagelig å bruke til både skriving og gaming, fin lyd og solid byggekvalitet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649421
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Høres bra ut! Om lysene slutter å fungere eller noe sånt er det uansett bare å reklamere på varen, så ordner det seg.
Sånn jeg har forstått det er 80 en eldre utgave enn 50/85. 50/85 er visst bygget opp omtrent likt, men 85 har blant annet bakgrunnslys og ekstra USB-innganger og litt annet snacks som den billigere 50 ikke har.



Hmm, jeg mener jeg leste at Red også var godt til skriving? Begynner å bli godt forvirret av alle disse mekaniske fargene nå!

Hva menes det med feedback?
Vis hele sitatet...
Black og Red er ca. det samme, Red har bare litt mindre motstand. Disse er lineære.

Blue er som en gammeldags skrivemaskin, og du kjenner når den registrerer.

Brown er noe midt imellom
Sitat av Fekillix Vis innlegg
For deg ville et tastatur med Cherry MX Blue taster passe perfekt.

QPAD har en god serie med tastaturer derav MK-80 har MX Blue switches. Tror det kun er multicom som selger dette i Norge..
Vis hele sitatet...
Nå selger faktisk NetOnNet dette tastaturet for en forsovet billig penge, har MK-85 selv og det skal sies at mekaniske taster er det deiligste tastene jeg har trykket på
Sist endret av knivibaguet; 10. november 2012 kl. 15:50.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
nå skal det sies at mk-85 er tilgjengelige med mx-blue også. prisen er 150 euro (pluss 20euro i frakt) om man bestiller fra qpad sin nettside.
Jeg er veldig i tvil om jeg skal velge mk-80 eller mk-85 nå, da begge har fordeler. mk-80 har ps2 og usb passtroug, mens mk-85 har usb, kombinert med en hub, men har til gjengjed et genialt macrosetup.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
nå skal det sies at mk-85 er tilgjengelige med mx-blue også. prisen er 150 euro (pluss 20euro i frakt) om man bestiller fra qpad sin nettside.
Jeg er veldig i tvil om jeg skal velge mk-80 eller mk-85 nå, da begge har fordeler. mk-80 har ps2 og usb passtroug, mens mk-85 har usb, kombinert med en hub, men har til gjengjed et genialt macrosetup.
Vis hele sitatet...
Er i samme problemstilling selv nå. Valget for min del står mellom MK-80 med Blue Cherry MX og MK-85 med Cherry MX Red. Jeg skal uansett bestille fra Norge, da jeg vil ha reklamasjonsrett og alle goder man kun får om man bestiller herfra.
Prisen er jo bare 50kr forskjell, så tar ikke den i betraktning, men er altså veldig usikker nå..
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Se om du finner et KeyTronic KT2001, det har variabel motstand på tastene, alt etter hvor langt fingrene må strekke seg. Jeg har flere av de, verdens beste tastatur!

Ellers får du kjøpt Model M-tastatur med windowstast og det hele: http://www.pckeyboard.com/
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Er i samme problemstilling selv nå. Valget for min del står mellom MK-80 med Blue Cherry MX og MK-85 med Cherry MX Red. Jeg skal uansett bestille fra Norge, da jeg vil ha reklamasjonsrett og alle goder man kun får om man bestiller herfra.
Prisen er jo bare 50kr forskjell, så tar ikke den i betraktning, men er altså veldig usikker nå..
Vis hele sitatet...
så lenge du skriver er jeg ikke i tvil om at du burde gå for mx-blue, jeg har selv corsair k90 nå, og vil bytte dette ut av flere grunner.
1. Jeg savner litt feedback i red bryterene, så derfor vil jeg har blue brytere nå
2. alle knappene er ikke mekaniske.
3. jeg har ikke behov for de dedikerte macroknappene, da de ikke ligger på et naturlig sted.

Så valget mitt sår mellom enten MK-80 eller MK-85 med blue brytere, bestilt fra qpad sin nettside
Sitat av Frufsa Vis innlegg
så lenge du skriver er jeg ikke i tvil om at du burde gå for mx-blue, jeg har selv corsair k90 nå, og vil bytte dette ut av flere grunner.
1. Jeg savner litt feedback i red bryterene, så derfor vil jeg har blue brytere nå
2. alle knappene er ikke mekaniske.
3. jeg har ikke behov for de dedikerte macroknappene, da de ikke ligger på et naturlig sted.

Så valget mitt sår mellom enten MK-80 eller MK-85 med blue brytere, bestilt fra qpad sin nettside
Vis hele sitatet...
Takk for det! Da er et QPad MK-80 med MX Blue på vei
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Takk for det! Da er et QPad MK-80 med MX Blue på vei
Vis hele sitatet...
grattulerer med nytt tastatur da

Kom gjærne med din mening om tastaturet i denne tråden når du har fått testet det litt, slik at du hjelper andre med samme spørsmål som deg.
Ja, det kan jeg gjøre. Kjøpte det fra NetOnNet, så vet ikke helt hvor lang leveringstiden er, men skal komme tilbake hit når jeg har fått prøvd det i noen dager
Sitat av bobbo Vis innlegg
Det er vel Blue og Brown som tradisjonelt blir regnet som skrive-brytere, mens Red og Black er gaming-brytere. De to første har feedback, de to siste har ikke.

Brown har ikke noe særlig lyd, det er det Blue som har.

Jeg kjører Brown på et WASD-tastatur (ja, det er et merke). I tillegg fikk jeg installert o-ringer under tastene, og det bråker nok mindre enn mitt gamle rubber-dome. Meget fornøyd med tastaturet, både til skriving og gaming.
Vis hele sitatet...
Brown taster har lyd de, bare ikke like mye som de blå (som jeg forøvrig syns lager alt for mye bråk) Sammenlignet med rød og svarte (som er helt musestille)

Grunnen til at jeg anbefaller røde taster til skriving er at de har veldig lav trykkemotstand, noe som gjør det enkelt og behagelig å skrive VEELDIG lange oppgaver, romaner, innlegg etc. Du kan sitte og skrive i flere timer uten å bli sliten i motsetning til svarte taster. Du må bare venne deg til at det er så stille og "clean" for å si det sånt. MX Blue funker fjell til skriving de også though, det skal jeg ikke si noe imot. Smak og behag egentlig
Sist endret av Juicekongen; 11. november 2012 kl. 23:40.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Brown taster har lyd de, bare ikke like mye som de blå (som jeg forøvrig syns lager alt for mye bråk) Sammenlignet med rød og svarte (som er helt musestille)
Vis hele sitatet...
Er vel ikke lydløse nei, men har ikke den klikkelyden du finner på Blue. Som sagt er mitt med MX Brown omtrent like høylytt som det gamle Logitech MX5500 med rubber dome. Tror nok o-ringene hjelper endel mot bottoming-out-lyden.
Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623114

krever at man behersker touch sånn nogenlunde ihvertfall (men det regner jeg med at du kan ettersom du "skriver veldig mye").
jeg har brukt dette i mange år og er svært fornøyd, hovedsakelig fordi hendene ligger i en veldig behagelig stilling på det. tastene er helt "ok".
Sist endret av Meteor Freak; 12. november 2012 kl. 09:08.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, kan jo sjekke dem ut. Tar gjerne imot konkrete tips til modeller fra Razser som er gode til å skrive med
Vis hele sitatet...
Ja altså jeg har bare prøvd de i butikken, men satan og jeg har lyst på de, de er KONGE og ta på.
Men de går lett over 1000 lappen, men tviler du angrer. Noen (hvis ikke alle) har sånn LED lys under knappene og sånt, så hvis du ser på knappene og du skriver på natta så erre dritt nice =)!
Nå er QPad MX-80 ankommet og koblet til!

Førsteinntrykk:
- Lett å koble til. Måtte ikke installere drivere eller noe sånt.
- Deilig å skrive på.
- Litt bråkete (men det visste jeg jo).

Og et + til NetOnNet for rask levering og billige priser

Kommer tilbake med en liten anmeldelse av tastaturet når jeg har fått prøvd det litt bedre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå har jeg brukt det i rundt 20 dager, og er fortsatt veldig fornøyd. Det fungerer bra til å skrive med, og det er jo det som er meningen, så jeg har ikke noe å klage på der. Det lager jo litt lyd, og det er jo både positivt og negativt.

Vel, dette ble ikke rare "anmeldelsen", men jeg er altså veldig fornøyd med tastaturet, og kan godt anbefale det til andre som er skriveglade. Fingrene mine har for øvrig blitt bedre, og jeg kan dermed ha lengre økter uten å få vondt i dem!
Jeg er kansje litt sen med og kommentere , men dere som lurer : Personelig liker jeg ikke i det heletatt å skrive på cherry mx red. Har Qpad mk-50 , vet ikke hvordan det er med black men tror det er det samme som red bare litt mer motstand. Så jeg vil si at black/red er best for gaming , fordi vis jeg prøver å skrive så kommer det fullt av feil og jeg bommer heletiden på tastene. Vet ikke om det er en vanesak , men ivertfall så synes jeg nesten et vanelig tastatur er bedere å skrive på enn mk-50. Jeg spillte foressten bf3 på et vanelig tastatur og det var etter jeg byttet det ut jeg merket forskjellen. Så black/red for gaming , brown/blue for skriving.
Noen som vet hvilken funksjon cherry mx white har? :P
Bare skumlest tråden men ser ikke ut som andre har nevnt dette så da gjør jeg et forsøk.
Hva med å bytte ut qwerty mot dvorak eller coleman? Begge skal gi betydelig mindre forflyttelse av fingrene og mange som sliter med feks betennelser o.l. sier de blir betraktelig mye bedre etter å ha byttet til feks dvorak.

Kan godt være du får en dobbel effekt når du nå alt har et skikkelig tastatur. Om du også lærer deg å skrive touch fra bunnen av igjen i dvorak eller coleman så vil du nok øke hastigheten og få mindre feil samtidig som du slipper å bevege fingrene så mye fordi ca70% av tasteanslagene skjer på den midterste tasteraden i dvorak mot bare 32% i qwerty.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Bare skumlest tråden men ser ikke ut som andre har nevnt dette så da gjør jeg et forsøk.
Hva med å bytte ut qwerty mot dvorak eller coleman? Begge skal gi betydelig mindre forflyttelse av fingrene og mange som sliter med feks betennelser o.l. sier de blir betraktelig mye bedre etter å ha byttet til feks dvorak.

Kan godt være du får en dobbel effekt når du nå alt har et skikkelig tastatur. Om du også lærer deg å skrive touch fra bunnen av igjen i dvorak eller coleman så vil du nok øke hastigheten og få mindre feil samtidig som du slipper å bevege fingrene så mye fordi ca70% av tasteanslagene skjer på den midterste tasteraden i dvorak mot bare 32% i qwerty.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo en tanke, men det høres veldig tungvindt ut å skulle bytte over til det nå..
De som har byttet er veldig fornøyde med valget sier de og det tar ca bare 3-4 uker å bli vant til nytt oppsett. Etter at de har lært det skikkelig så er det null stress å bytte mellom feks dvorak og qwerty. Men de sier at i læringsfasen bør en kun bruke det nye tastaturoppsettet slik at det setter seg i fingra. Om du ser på oversikter og tester av forskjellige oppsett så ser du at dvorak har minst finger travel og når du merker at du har vondt i fingra så bør du absolutt ta grep.
Folk m/ tunnel carpet merker stor forskjell.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Samhot79 Vis innlegg
Jeg er kansje litt sen med og kommentere , men dere som lurer : Personelig liker jeg ikke i det heletatt å skrive på cherry mx red. Har Qpad mk-50 , vet ikke hvordan det er med black men tror det er det samme som red bare litt mer motstand. Så jeg vil si at black/red er best for gaming , fordi vis jeg prøver å skrive så kommer det fullt av feil og jeg bommer heletiden på tastene. Vet ikke om det er en vanesak , men ivertfall så synes jeg nesten et vanelig tastatur er bedere å skrive på enn mk-50. Jeg spillte foressten bf3 på et vanelig tastatur og det var etter jeg byttet det ut jeg merket forskjellen. Så black/red for gaming , brown/blue for skriving.
Noen som vet hvilken funksjon cherry mx white har? :P
Vis hele sitatet...
Jeg har Mx black/Mx Red og det fungerer suverent å skrive på.MX Red er desidert best til gaming, og MX black er vel en god allrounder IMO.
Sist endret av CHillZoNE; 10. desember 2012 kl. 23:34.
Sitat av random67489 Vis innlegg
De som har byttet er veldig fornøyde med valget sier de og det tar ca bare 3-4 uker å bli vant til nytt oppsett. Etter at de har lært det skikkelig så er det null stress å bytte mellom feks dvorak og qwerty. Men de sier at i læringsfasen bør en kun bruke det nye tastaturoppsettet slik at det setter seg i fingra. Om du ser på oversikter og tester av forskjellige oppsett så ser du at dvorak har minst finger travel og når du merker at du har vondt i fingra så bør du absolutt ta grep.
Folk m/ tunnel carpet merker stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner godt at det sikkert er bra for meg. Men jeg er redd det kommer til å bli dyrt (i form av tapte inntekter) de tre-fire ukene det tar meg å lære det. Men jeg får se på muligheten ved en senere anledning. Nå har jeg verken råd eller tid til å lære det

Og et lite spørsmål ang dvorak: er det like optimalt når jeg kun skriver norsk? Sånn jeg har forstått det er det vel mest optimalisert for engelsk?
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Ja, jeg skjønner godt at det sikkert er bra for meg. Men jeg er redd det kommer til å bli dyrt (i form av tapte inntekter) de tre-fire ukene det tar meg å lære det. Men jeg får se på muligheten ved en senere anledning. Nå har jeg verken råd eller tid til å lære det

Og et lite spørsmål ang dvorak: er det like optimalt når jeg kun skriver norsk? Sånn jeg har forstått det er det vel mest optimalisert for engelsk?
Vis hele sitatet...
Sitat av wikipedia
Den norske implementeringen, kjent som "Norsk Dvorak" eller Norak, er lik som svenskenes Svdvorak, men de to norske vokalene Ø og Æ har erstattet de svenske Ä og Ö. Foruten de tre ekstra vokalene sammenlignet med amerikansk Dvorak, følger Norak to hovedprinsipper:

For det første skal bokstavplasseringene A-Z være lik amerikansk Dvorak, og for det andre skal tastene ikke endres fra norsk QWERTY, kun flyttes.

Utformingen av norsk Dvorak er i hovedsak et resultat av drøftinger mellom Carl Anton Stenling, Rolf Tore Randeberg og Arne Hansen.[26]
Vis hele sitatet...
Selv om det sannsynligvis er litt forskjellige på norsk og engelsk hva man bruker av bokstaver, er det empirisk bevist at man kun beveger fingrene 63% av avstanden med Dvorak, kontra Qwerty. Dette tallet er nok litt anderledes på norsk, men det er nok gode besparelser for det.

Står masse god info i den norske wikipediaartikelen.