Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 10289
Kjæresten min går sisteåret på vgs.

Så jeg lurer på, siden jeg røyker inne (hjemme)
Kan hunden markere på henne (på skolen)?

Om de gjør det, kan de ta henne for noe?
Hun røyker ikke noe selv, å blir å pisse rent på en urinprøve uansett stoff.

Kan de ta henne/meg for noe?
Nei, ikke om hun ikke har noe paa seg, og haaper for all del at hun ikke er dum nok til aa si at kjaeresten röyker. Hun kan bare si at hun ikke vet hvorfor, hunder tar OFTE feil(har jeg lest her paa nFF)
Om hun ikke røyker selv skal det gå fint å ta en dopingtest, men de tar da aldri dopingtester på skolen?
Sist endret av Apu; 7. september 2009 kl. 20:46.
Sorry for off topic, men hva lukter hundene etter mere enn hasj?
Sitat av Apu Vis innlegg
Om hun ikke røyker selv skal det gå fint å ta en dopingtest, men de tar da aldri dopingtester på skolen?
Vis hele sitatet...
Nei, men de tar deg inn til dopingtest. Var flere på Tiller VGS som ble tatt dit.

Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Sorry for off topic, men hva lukter hundene etter mere enn hasj?
Vis hele sitatet...
Alle typer narkotika.
Sist endret av VLK; 7. september 2009 kl. 20:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husker jeg ble tatt med ut for 3 år siden når jeg gikk 3 år VGS.

Og jeg har aldri røyk. Viste seg at det var parfyme.
VLK: ALLE typer narkotika, eller de vanligste blant ungdom idag? tviler på at de har trent opp hundene til å lukte sopp/LSD osv
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
VLK: ALLE typer narkotika, eller de vanligste blant ungdom idag? tviler på at de har trent opp hundene til å lukte sopp/LSD osv
Vis hele sitatet...
LSD, selv flere brukerdoser, er såpass lite og luktfritt at man ikke kan trene hunder til å lete etter det. Derfor kanskje det eneste unntak.

Det tar ca.10 minutter å lære en godkjent narkotikahund opp til å lete etter nye lukter. Det er ikke narkotikaen i seg selv den er på jakt etter. Det er lekeballen som den forbinder med lukten som gir hunden motivasjon til å lete etter narkotika. Så faktisk, en trent narkohund kan trenes i å gjenkjenne ALL narkotika.
Sitat av reklame Vis innlegg
LSD, selv flere brukerdoser, er såpass lite og luktfritt at man ikke kan trene hunder til å lete etter det. Derfor kanskje det eneste unntak.

Det tar ca.10 minutter å lære en godkjent narkotikahund opp til å lete etter nye lukter. Det er ikke narkotikaen i seg selv den er på jakt etter. Det er lekeballen som den forbinder med lukten som gir hunden motivasjon til å lete etter narkotika. Så faktisk, en trent narkohund kan trenes i å gjenkjenne ALL narkotika.
Vis hele sitatet...
Politihunder kan lett lukte LSD, det er høye doser stryknin i LSD noe som hunder fort kan lukte.


Reklame, har du kilde på noe av det du sier?
(Tar ikke wikipedia som en kilde.)
Erowid (EROWID NOTE : LSD generally comes in "blotter" form; small squares of paper which have been soaked in liquid LSD. It is also found as a liquid, microdot, sugar cubes, and gelatin squares, but is quite rare as a "white, odorless powder") dette står med rød skrift i fjerde avsnitt ca.

Hos helsedirektoratet står dette "LSD framstilles som et salt som er løselig i vann. I ren form er det et hvitt, luktfritt, krystallinsk stoff, men gatepreparater kan være utblandet med andre stoffer."

Vet kilde2 har litt rare meninger noen ganger, men begge er enig om at lsd er rimelig luktfritt, ihvertfall i rein form.

Stryknin tror jeg må være hvis det er lsd og rottegift i ecstasypillen din tror jeg. Aldri hørt om det.
Sitat av Apu Vis innlegg
Politihunder kan lett lukte LSD, det er høye doser stryknin i LSD noe som hunder fort kan lukte.


Reklame, har du kilde på noe av det du sier?
(Tar ikke wikipedia som en kilde.)
Vis hele sitatet...
Jeg har intet seriøse kilder. Likevel er jeg såpass trygg i min mening at jeg fortsetter.

Hunder lukter partikler fra et stoff. Siden LSD dosene er såpass små, gir det ikke fra seg noen partikler.

Jeg har aldri hørt at det er stryknin i LSD.

Her er derimot et par linker som backer min påstand jeg er ganske trygg på.

http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=279411

Speaking as a former drug-sniffer trainer, the only thing
dogs can smell are the teeny-tiny little particles that flake off
whatever it is they are trained to find. We only trained dogs
to sniff for narcotics (they'd alert on some folks heart medicine
too); I suppose the tiny amounts of LSD it would take to get a dog
high would not be enough for it to smell. And when you got a big
enough chunk of the stuff for the dog to smell, well, I can't
imagine him being able to do much about it
Vis hele sitatet...
Huff, her var det mye feilinfo!

1. Selv en bitteliten dose LSD består av tusenvis (millioner, milliarder?) av molekyler, og avgir selvfølgelig lukt.

2. Hunder KAN trenes til å markere på LSD, men så vidt jeg vet praktiseres ikke dette i det hele tatt.

3. Narkotikahunder er IKKE trent opp til å lukte etter alle stoffer. De er stort sett trent opp til å lukte: cannabis, amfetamin, kokain, heroin, MDMA og en del legemidler (benzoer). Korriger meg gjerne om jeg har glemt noe.

4. Det er IKKE stryknin i LSD.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
2. Hunder KAN trenes til å markere på LSD, men så vidt jeg vet praktiseres ikke dette i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det praktiseres ikke fordi dem ikke klarer å kjenne lukten. Som jeg nevnte i forrige post, tar det 10 minutter å trene opp en narkotikahund til å gjenkjenne en ny lukt, så dersom en hund KAN trenes til å markere LSD, hvorfor skal det da ikke praktiseres? Bare fordi det er mer skjeldent enn de andre stoffene du nevnte?

LSD lukten er såpass liten og svak at hunden ikke klarer å lukte den. Dette er jeg rimelig sikker på. Jeg jobber med narkotikahunder og hundeførere nesten hver dag.

Forøvrig mener jeg punkt 1 og 3 er korrekt. Narkotikahunder trenes til å kjenne lukter det er mest bruk av og de rusmidlene som gir kanskje sterkest lukt av dem alle, cannabis, amfetamin og kokain.
Sitat av reklame Vis innlegg
Som jeg nevnte i forrige post, tar det 10 minutter å trene opp en narkotikahund til å gjenkjenne en ny lukt
Vis hele sitatet...
Dette betviler jeg sterkt, men jeg har ingen kilder som sier det motsatte.

Sitat av reklame Vis innlegg
Det praktiseres ikke fordi dem ikke klarer å kjenne lukten.
LSD lukten er såpass liten og svak at hunden ikke klarer å lukte den.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. Selvfølgelig kan hunder lukte LSD. Selv om det er tilnærmet luktfritt for mennesker, og selv om en brukerdose LSD er liten, kan hunder fint lukte seg frem til LSD om de er trent opp til det.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er ikke riktig. Selvfølgelig kan hunder lukte LSD. Selv om det er tilnærmet luktfritt for mennesker, og selv om en brukerdose LSD er liten, kan hunder fint lukte seg frem til LSD om de er trent opp til det.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ingen kilder som sier dette. Jeg har en drøss med undervisningstimer og øvelser med narkotikahunder, og jeg mener helt bastant at instruktøren sa at LSD er for lite til at selv hunder kan lukte den. Kanskje det var snakk om en eller få brukerdoser, og at narkotikahunder kan lukte LSD dersom den er i stor nok kvanta.
Sist endret av reklame; 8. september 2009 kl. 11:02.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har heller ingen kilder som sier dette. Jeg har en drøss med undervisningstimer og øvelser med narkotikahunder, og jeg mener helt bastant at instruktøren sa at LSD er for lite til at selv hunder kan lukte den. Kanskje det var snakk om en eller få brukerdoser, og at narkotikahunder kan lukte LSD dersom den er i stor nok kvanta.
Vis hele sitatet...
Selv en brukerdose LSD innehodler latterlig mange LSD molekyler.
Sitat av erowid
approx 1.5 x 10^15 molecules of LSD tartrate per ug of LSD
Vis hele sitatet...
Her snakker vi per ug. En vanlig brukerdose er minst 50 ug. Når noen smugler LSD vil jeg annta at de har med seg minst 10 brukerdoser, antakelig mye, mye mer. Dette blir mange, mange LSD-molekyler.
Jeg har et annet spørsmål. Jeg går på en skole som i vår ble diskutert i media, og en lokal AUFer overbeviste skolene i byen om å ha narkohunder på skolen nå i høst. Hvilke rettigheter har jeg som elev? Jeg har vel lov til å nekte å ta urinprøve, å oppgi forklaring osv. Og hvis en hund markerer på meg, vil det holde som noen form for bevis? F.eks til å få ransakelsesordre hjemme hos meg?
Er forresten over 18 år. Og når de kommer med hunder vil jeg høyst sansynlig bli markert. Har forresten tatt rene urinprøver hos lege i en stund nå, hvor jeg har trikset litt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Digital nomade
trippy's Avatar
De jævla bikkjene var på skolen for noen uker siden, og selvfølgelig hadde jeg på meg 1g hasj, svulget klumpen fort som faen, når bikkjene kom bort til meg blei jeg markert av begge bikkjene og de var helt ville, og politet spurte om jeg hadde noe på meg og om de kunne skjekke, de fant ikke noe men jeg tror de blei mistenksomme. Sa til lærer'n min at jeg var dårlig og stakk hjem og koste meg stein som faen.
Sitat av ObeOneKanobe Vis innlegg
Sorry for off topic, men hva lukter hundene etter mere enn hasj?
Vis hele sitatet...
Ikke bare all drug men bomber og sånn og..
ser på cops på kvelden, det handler om hvordan politiet i la gjør jobben sin blablabla.. der finner de 0,5 g på en båt med hundre vis av mennesker, gjømt i en liten trillekoffert..
Narkotikahunder og bombehunder er ikke det samme.

Men ja, en hund kan finne en liten mengde stoff den er trent opp til å finne, nesten uansett hvor godt det er gjemt.
Kan jeg spørre om det er vanlig praktisering på vidregående skoler rundt om i landet å komme innom med politihunder i blant?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Narkotikahunder og bombehunder er ikke det samme.

Men ja, en hund kan finne en liten mengde stoff den er trent opp til å finne, nesten uansett hvor godt det er gjemt.
Vis hele sitatet...
Så snat så sant.. men poenget mitt var bare at hunder lukter mindre doser..
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Narkotikahunder og bombehunder er ikke det samme.

Men ja, en hund kan finne en liten mengde stoff den er trent opp til å finne, nesten uansett hvor godt det er gjemt.
Vis hele sitatet...
Syns du (som nevnt i en anne tråd) overglorifiserer evnen disse bikkjene har..
Jada, de er flinke, og de kan potensielt finne et stoff selv om det er gjemt veldig godt, men hva som skjer i praksis er en helt annen sak.

Har som sagt vært i tre situasjoner selv, og kjenner mange som har vært i sitasjoner hvor narkotikahunder er brukt.. Ikke èn av disse gangene har det blitt funnet noe, selv om stoffet hverken er godt gjemt eller pakket inn. LSD er et stoff som løses opp i mikrogram i en væske (gjerne vann), og jeg tviler STERKT på at en hver bikkje kan lukte seg frem til dette. Når du ikke merker en åpen weedpose som du løper over tre-fire ganger (under dørmatta til hverandaen) lukter du ikke 10mikrogram praktisk talt luktfri LSD oppløst i vann...
Sitat av fetter Vis innlegg
Syns du (som nevnt i en anne tråd) overglorifiserer evnen disse bikkjene har..
Jada, de er flinke, og de kan potensielt finne et stoff selv om det er gjemt veldig godt, men hva som skjer i praksis er en helt annen sak.

Har som sagt vært i tre situasjoner selv, og kjenner mange som har vært i sitasjoner hvor narkotikahunder er brukt.. Ikke èn av disse gangene har det blitt funnet noe, selv om stoffet hverken er godt gjemt eller pakket inn. LSD er et stoff som løses opp i mikrogram i en væske (gjerne vann), og jeg tviler STERKT på at en hver bikkje kan lukte seg frem til dette. Når du ikke merker en åpen weedpose som du løper over tre-fire ganger (under dørmatta til hverandaen) lukter du ikke 10mikrogram praktisk talt luktfri LSD oppløst i vann...
Vis hele sitatet...
Hehe, skal vi ta opp diskusjonen igjen?

Hunder er ikke ufeilbarlige. En stor del av jobben med å lukte seg frem til stoffer, er det hundeføreren som gjør. Hvis hunden ikke skjønenr at den er "på jobb", gidder den ikke markere. Jeg har selv sett narkotikahunder in action, og de jeg har sett, har jobbet veldig effektivt. Jeg glorifiserer ikke narkotikahunder, men påpeker kun at hunder har en ekstremt god luktesans, og at narkotikahunder kan finne stoff nesten uansett hvor liten mengde det er snakk om, og uansett hvor godt det er gjemt.

LSD er luktfritt for en menneskenese, men det vil ikke si at det er luktfritt for en hund. Narkotikahunder er derimot normalt ikke trent opp til å markere på LSD, så problemstillingen er teoretisk.
Sist endret av felix_poker; 16. september 2009 kl. 10:16.
Vanlige politifolkene virker som om det har blitt vanlig her i området, er politi på skolen alt fra èn gang i uka til hver dag.

Har derimot ikke sett noen hunder her enda!

Tror ikke det er særlig vanlig...
Politet er ofte skeptiske til å gjennomføre denne type aksjoner.

Skolen jeg jobber på har vistnok forsøkt å få politiet til å foreta denne typen gjennomsøkinger ved flere tilfeller, men de har nektet hver gang... Jeg vil anta det dreier seg om ressurser, samt en vurdering av at slike razziaer kanskje ikke alltid er like effektive.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hehe, skal vi ta opp diskusjonen igjen?

Hunder er ikke ufeilbarlige. En stor del av jobben med å lukte seg frem til stoffer, er det hundeføreren som gjør. Hvis hunden ikke skjønenr at den er "på jobb", gidder den ikke markere. Jeg har selv sett narkotikahunder in action, og de jeg har sett, har jobbet veldig effektivt. Jeg glorifiserer ikke narkotikahunder, men påpeker kun at hunder har en ekstremt god luktesans, og at narkotikahunder kan finne stoff nesten uansett hvor liten mengde det er snakk om, og uansett hvor godt det er gjemt.

LSD er luktfritt for en menneskenese, men det vil ikke si at det er luktfritt for en hund. Narkotikahunder er derimot normalt ikke trent opp til å markere på LSD, så problemstillingen er teoretisk.
Vis hele sitatet...
Ok. Jeg tenkte det skulle bare la stå, men jeg bare må kommentere.

Først, en hund har god luktesans. Likevel, skulle jeg ganske enkelt klart å pakkke 1 gram hasjis og hatt det på meg UTEN at en narkohund skulle klart å funnet det. Det handler bare om hvordan man pakker det, og forsiktig man er. Etter noen timer hadde kanskje hunden markert, men det er en annen diskusjon.

En hund markerer akkurat når den vil. Den skjønner ikke at den er på jobb eller ikke. Hele luktingen og letingen er en lek for hunden, og hunder leker akkurat når dem måtte ville. Etter en stund med leking, blir hundene trøtte og først da blir dem "ikke på jobb". Ellers er det helt normalt at en narkotikahund markerer på hvem som helst med narkotika på seg når man går med den langs gata.

Så tilbake til diskusjonen. Siden du kommer med egne kilder, skal jeg også gjøre det. Jeg trener med narkotikahunder en fast dag i måneden og tidligere har jeg trent oftere. Jeg har kollegaer som eier narkotikahunder. Jeg interesserer meg over gjennomsnittet for narkotikahunder. Jeg vet med 100 % sikkerhet at man ikke kan trene narkotikahunder til å lukte LSD.

Jeg har også hatt en kjapp diskusjon med en narkotikahundeier etter denne diskusjonen på forumet her. Han mente at skulle narkotikahunder lete etter LSD, var det enklere å trene hunden opp i å finne papiret det er dryppet på, kontra selve LSD'en.

Du må gjerne fortsette med denne meninsløse usannheten, sålenge dette blir stående.

Kan legge den denne diskusjonen på dette forumet, der flere av forumets "eldre" brukere også bekrefter dette, dersom det er mer troverdig enn det jeg kommer med.

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=101519
Sist endret av reklame; 16. september 2009 kl. 11:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
Først, en hund har god luktesans. Likevel, skulle jeg ganske enkelt klart å pakkke 1 gram hasjis og hatt det på meg UTEN at en narkohund skulle klart å funnet det.
Vis hele sitatet...
Hvordan?
Sitat av reklame Vis innlegg
En hund markerer akkurat når den vil. Den skjønner ikke at den er på jobb eller ikke. Hele luktingen og letingen er en lek for hunden, og hunder leker akkurat når dem måtte ville. Etter en stund med leking, blir hundene trøtte og først da blir dem "ikke på jobb". Ellers er det helt normalt at en narkotikahund markerer på hvem som helst med narkotika på seg når man går med den langs gata.
Vis hele sitatet...
Tull! Alle narkotikahunder trenes til at de kun "leker leken"/"jobber" når føreren gir dem en komando. I denne artikkelen beskrives det at hunden går lei hvis den ikke finner noe på en stund, og ikke gidder å "jobbe" når den får beskjed om å "søke felt". http://www.friis-hosting.dk/Article....&MenuItemID=51
Dette kan være en av forklaringene på at flere har erfaringer med at hunder ikke markerer, selv om stoffet er dårlig gjemt.

Denne artikkelen sier at alle hundetrenere har utdelt små mengder stoff til å trene med: http://www.ha-halden.no/artikkel_print.asp?ArtID=194899
Hvis det, som du sier, var tilfellet at hunden ikke visste når den skulle søke og ikke, ville det blitt strevsomt for hundens trener å ha stoff liggende i huset.

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg vet med 100 % sikkerhet at man ikke kan trene narkotikahunder til å lukte LSD.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne sett en forklaring på hvorfor de ikke skulle kunne det.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har også hatt en kjapp diskusjon med en narkotikahundeier etter denne diskusjonen på forumet her. Han mente at skulle narkotikahunder lete etter LSD, var det enklere å trene hunden opp i å finne papiret det er dryppet på, kontra selve LSD'en.
Vis hele sitatet...
Har denne hundetreneren forsøkt å trene opp en hund til dette? Har han noen forklaring på hvorfor det skulle være vanskeligere å trene en hund til å lukte LSD enn andre stoffer?
Sitat av reklame Vis innlegg
Du må gjerne fortsette med denne meninsløse usannheten, sålenge dette blir stående.
Vis hele sitatet...
Pek gjerne på hvor jeg har bedrevet spredning av "usannhet"
Sitat av reklame Vis innlegg
Kan legge den denne diskusjonen på dette forumet, der flere av forumets "eldre" brukere også bekrefter dette, dersom det er mer troverdig enn det jeg kommer med.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hva i den tråden du linker til som skulle motbevise mine påstander, eller styrke dine. Og hva mener du med "eldre" brukere?
haha. linkene dine handler om valper når de trenes til å bli narkotikahunder. selvsagt blir en valp lei av å leke når den trenes opp.

jeg hadde pakket hasjisen i vakum, med gummihansker på meg. altså, jeg hadde på ingen måte avgitt spor av stoffet være på utsiden eller i området jeg pakket.

en hundeeier gir kommando til å søke. likevel, vil den alltid kunne markere dersom den oppfatter en lukt som minner om leken den leter etter. den er ikke "på jobb" som du beskriver og den vet ikke at den leter etter narkotika. den leker bare.

Sitat av felix_poker
Har denne hundetreneren forsøkt å trene opp en hund til dette? Har han noen forklaring på hvorfor det skulle være vanskeligere å trene en hund til å lukte LSD enn andre stoffer?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du kødder med meg, eller om du ikke har lest denne tråden i det hele tatt, men min påstand er at LSD er såpass luktfritt at ingen hunder kan lukte det i sin rene form.

Jeg ser ikke helt hva i den tråden du linker til som skulle motbevise mine påstander, eller styrke dine. Og hva mener du med "eldre" brukere?

Sitat av felix_poker
Jeg ser ikke helt hva i den tråden du linker til som skulle motbevise mine påstander, eller styrke dine. Og hva mener du med "eldre" brukere?
Vis hele sitatet...
Med "eldre" brukere, mener jeg brukere på dete forum som ellers gir seg ut til å være brukere med kunnskaper om narkotika. Grunnen til at jeg satt det i anførselstegn, er fordi jeg ikke mente alderen dems.

Vær så snill kjære, slutt å drit deg ut. Hater brukere som virkelig graver gjennom tekstene til andre og bare setter spørsmålstegn ved dem uten å komme med noe motargumentasjon annet en noen høyst kritikkverdige linker som ikke har noenting med diskusjonen å gjøre.
Sitat av reklame Vis innlegg
haha. linkene dine handler om valper når de trenes til å bli narkotikahunder. selvsagt blir en valp lei av å leke når den trenes opp.
Vis hele sitatet...
Det står ingen ting om at dette kun gjelder valper under opptrening. Generelt sett er også valper mer "lekne" enn voksne hunder.
Sitat av reklame Vis innlegg
jeg hadde pakket hasjisen i vakum, med gummihansker på meg. altså, jeg hadde på ingen måte avgitt spor av stoffet være på utsiden eller i området jeg pakket.
Vis hele sitatet...
Å vakuum-pakke noe, uten å "miste" ett eneste molekyl på utsiden, er ikke en enkel operasjon. Skulle du allikevel klare det, har du ingen fasit på hvor lang tid det tar før lukten trenger ut.
Sitat av reklame Vis innlegg
en hundeeier gir kommando til å søke. likevel, vil den alltid kunne markere dersom den oppfatter en lukt som minner om leken den leter etter. den er ikke "på jobb" som du beskriver og den vet ikke at den leter etter narkotika. den leker bare.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil hunden kunne markere også når den ikke har fått noen komando. Jeg skrev jo at hunder ikke er ufeilbarlige. Imidlertid vil jeg annta at kommandoen øker hundens leke-lyst, iom. at den forbinder komandoen med leken/jobben. Hvorfor tror du ellers de tar seg bryet med å bruke en komando i det hele tatt?
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg vet ikke om du kødder med meg, eller om du ikke har lest denne tråden i det hele tatt, men min påstand er at LSD er såpass luktfritt at ingen hunder kan lukte det i sin rene form.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har jeg lest tråden, og jeg kødder heller ikke. At LSD er 100% luktfritt, slik at selv en hund ikke kan lukte det, er i mine ører en helt vannvittig teori! Jeg er ingen ekspert på området, men argumentasjon som at "dosene er så små at det bare er noen få molekyler" er bare tull, og hunder kan kjenne lukter vi mennesker ikke kan oppfatte.
Sitat av reklame Vis innlegg
Med "eldre" brukere, mener jeg brukere på dete forum som ellers gir seg ut til å være brukere med kunnskaper om narkotika. Grunnen til at jeg satt det i anførselstegn, er fordi jeg ikke mente alderen dems.
Vis hele sitatet...
Jeg er en av moderatorene i rusmiddelforumet. Jeg har vært aktiv bruker av nFF siden 2003. Jeg er også like gammel som, eller eldre, enn de fleste som poster i tråden du linket til. Jeg fant i tillegg bare et par innlegg der som støttet dine påstander, så jeg ser enda ikke relevansen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Vær så snill kjære, slutt å drit deg ut. Hater brukere som virkelig graver gjennom tekstene til andre og bare setter spørsmålstegn ved dem uten å komme med noe motargumentasjon annet en noen høyst kritikkverdige linker som ikke har noenting med diskusjonen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg må jo sette spørsmålstegn når påstandene dine strider mot all logikk! Jeg ber deg bare begrunne en påstand, og motargumentasjon har jeg gitt plenty av.
I en enkelt brukerdose (30 mikrogram) er det 55 millioner milliarder molekyler LSD. At folk ikke har forståelse på riktig "hvordan det er med disse molekylene" fordi de ikke fulgte med på skolebenken er nå i og for seg akseptabelt, men det får da være grenser...
Nå går dere rimelig off-topic, dere :P Dette er om at purkejn ser etter stonere på VGS, og ikke om politi bikkjer kan lukte LSD.
Er selv nysgjerrig for dette, i og med at jeg selv går på VGS, har selv pleid å røkt hasj, men har vært edru i en 3-4 mnd, nå. Men klærne mine lukter sikkert fortsatt (fant ved et uhell 1gram brunt i dressbuksa mi, her om dagen! Det jeg lurer på er da om; Hvis Politi Bikkjene lukter det på deg, har politiet da skjellig grunn til urintest? (går allerede på pissings) får de lov å gå rundt på skolene, og lete etter stoners?

Har nemlig vært et rykte på skolen min at det skulle komme purk, noe som hadde vært litt pinlig, hvis jeg måtte ut av klasserommet, fordi en bikkje sniffa meg ut.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
I en enkelt brukerdose (30 mikrogram) er det 55 millioner milliarder molekyler LSD. At folk ikke har forståelse på riktig "hvordan det er med disse molekylene" fordi de ikke fulgte med på skolebenken er nå i og for seg akseptabelt, men det får da være grenser...
Vis hele sitatet...
Jeg har svært liten forståelse på molekyler og jeg hadde aldri begitt meg ut på en diskusjon om molekyler. Diskusjonen er om molekylene i LSD er luktbare eller ikke for en narkotikahund, herunder brukerdoser. (da jeg i tråden har sagt at jeg er mer usikker på LSD i flytende form og\eller i store kvanta)
Sist endret av reklame; 16. september 2009 kl. 20:59.
Off topic nå, men på en skole i byen min skal de begynne med regelmessig pisseprøve på alle elever, så vidt jeg har forstått. Dette kan da ikke være lovlig?
Hmm. Har aldri i mine 13 år i offentlig skole sett noe til verken politi eller politihunder på skolens område.
Med unntak av spesialtilfeller som slagsmål, selvmordsforsøk osv...
Og jeg har gått på relativt sentrale skoler i Bergen.
Nå bor ikke jeg på noe sentral skole, så ser ikke mye snut hos meg. Og hvis jeg ikke tar feil, så trenger de tillatelse fra deg(foreldre hvis under atten) eller en ransakelses-ordre eller hva det nå heter fra en dommer.

Tviler på at de får det på alle 700+ som går på en skole. Og skal de virkelig sjekke alle prøvene? Mye jobb

OT: Så på Discovery en gang at noen forskere hadde klart å bevise at hunder kan lukte kreft, de viste det tilogmed på tv. Ikke slakt meg hvis jeg tar feil, men tror det er mer molekyler i LSD som lukter, enn i forskjellige kreft-typer.
Var ikke alle typene, men en del faktisk.
Sitat av DagPetter Vis innlegg
OT: Så på Discovery en gang at noen forskere hadde klart å bevise at hunder kan lukte kreft, de viste det tilogmed på tv. Ikke slakt meg hvis jeg tar feil, men tror det er mer molekyler i LSD som lukter, enn i forskjellige kreft-typer.
Var ikke alle typene, men en del faktisk.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg hørt også. Jeg er uenig i ditt ressonement om at de derfor kan lukte LSD.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette har jeg hørt også. Jeg er uenig i ditt ressonement om at de derfor kan lukte LSD.
Vis hele sitatet...
Jeg venter enda i spenning på en slags forklaring på HVORFOR hunder ikke skulle kunne lukte LSD. Om du hadde kunnet mye om hunders luktesans, og fortalt meg ett eller annet som at de manglet en spesiell type lukt-reseptorer, hadde jeg vært med på notene, men det eneste du begrunner påstanden din om at hunder, rent fysisk ikke KAN lukte LSD, er at en eller annen ikke-navngitt hundetrener har sagt det.
Vil bare legge til :

De kan også trenes opp til å finne ut om en brann har blitt startet med bensin plassen bensinen ble dynket før brannen finner de veldig lett fram til. rart med tanke på at det skulle vært brent og fordampet for lenge siden ?

Kreft klarer de også fint å lukte seg fram til, med intens trening
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Kan jeg spørre om det er vanlig praktisering på vidregående skoler rundt om i landet å komme innom med politihunder i blant?
Vis hele sitatet...

Jeg går nå mitt 3. år på VGS og jeg har per dags dato ikke sett en eneste politimann/dame på skoleområdet. Kommunens politikammer ligger 1km bortafor skolen, og man må kjøre forbi det for å komme seg hit. Hver eneste dag kjører det forbi en mengde trimma mopeder/scootere/lett-MC og vel, som sagt har jeg ikke sett politiet èn eneste gang, i løpet av mine 3 år her på skolen.

På Åssiden VGS i Drammen vet jeg derimot at politiet kommer innom av og til, noen ganger også med hunder. Jeg tror egentlig ikke politiet tar seg bryet eller har nok ressurser til å sjekke random skoler rundt, uten noen form for mistanke om at narkotika er et utbredt "problem".
Cutzilla: Både bensin og kreft avgir lukt (sisnevnte i ekstremt mye mindre mengder). LSD gjør ikke - i det hele tatt - og det er derfor umulig å lære opp en hund opp til å kunne lukte det.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Cutzilla: Både bensin og kreft avgir lukt (sisnevnte i ekstremt mye mindre mengder). LSD gjør ikke - i det hele tatt - og det er derfor umulig å lære opp en hund opp til å kunne lukte det.
Vis hele sitatet...
LSD avgir ikke en lukt som mennesker kan lukte. Om hunder kan lukte LSD eller ikke, er enda ikke bekrefte eller avkreftet av noen med kunnskaper om emnet.
Sist endret av felix_poker; 17. september 2009 kl. 12:47.
Jeg mener å ha lest at det teoretisk sett skal kunne være mulig å lukte eventuelle stoffer som stammer fra samme kilde som LSD-en gjør (F. eks skal det kunne gå an å lukte papiret på en såkalt "blotter" eller et eventuelt kjemikalie det er blandet med i skapelsesprosessen og så videre.). Har dog ingen kilder å komme med sånn på stående fot.

Merker nå at jeg gjerne skulle tydeliggjort det bedre: jeg snakker ut i fra narkotikahundenes perspektiv!
Sist endret av Exmagician; 17. september 2009 kl. 12:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
LSD avgir ikke en lukt som mennesker kan lukte. Om hunder kan lukte LSD eller ikke, er enda ikke bekrefte eller avkreftet av noen med kunnskaper om emnet.
Vis hele sitatet...
Jeg har kunnskaper om det. At du tror jeg ikke har kunnskaper om det er helt greit og det forstår jeg. Men hvorfor gidde å motargumentere noe du innrømmer ikke å ha kunnskaper om selv?

Et kjapt søk på google, fant jeg mange ligende tråder, dog ingen som viste til noen kilder som man ukritisk kan feste lit til. Likevel er 8 av 10 på disse forumene enige om at LSD er luktfritt, selv for hunder.

En annen link jeg fant som konstanterer svaret.

http://wiki.answers.com/Q/Can_drug_dogs_detect_LSD
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har kunnskaper om det. At du tror jeg ikke har kunnskaper om det er helt greit og det forstår jeg. Men hvorfor gidde å motargumentere noe du innrømmer ikke å ha kunnskaper om selv?

Et kjapt søk på google, fant jeg mange ligende tråder, dog ingen som viste til noen kilder som man ukritisk kan feste lit til. Likevel er 8 av 10 på disse forumene enige om at LSD er luktfritt, selv for hunder.

En annen link jeg fant som konstanterer svaret.

http://wiki.answers.com/Q/Can_drug_dogs_detect_LSD
Vis hele sitatet...
Altså,

du har ikkje prestert å komme med ein begrunnelse. At ein tilfeldig person på answers.com kommer med svaret "No, it's odorless" er ikkje spesielt mykje meir kredibelt enn at du kommer med samme påstanden. Det forblir påstander og synsing.

Spørsmålet er enkelt og greit: KAN hunder lukte det? Ikkje "Er hunder _TRENT_ til å lukte det?". Eg kan tenke meg at det lett etablerer seg myter og forvirring rundt kva hunder kan og kva dei er trent til, av økonomiske og praktiske omsyn, i miljø der hunder blir brukt.

Det er hunder som kan finne DVDer/CDer. Eg vil hevde at DVDer og CDer er rimelig luktløse også, og dei er langt mindre volatile enn LSD.

Så nei, du har komt med påstander, du har ikkje greid å backe dei opp på noko som helst vis, utover masse synsing.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har kunnskaper om det. At du tror jeg ikke har kunnskaper om det er helt greit og det forstår jeg. Men hvorfor gidde å motargumentere noe du innrømmer ikke å ha kunnskaper om selv?

Et kjapt søk på google, fant jeg mange ligende tråder, dog ingen som viste til noen kilder som man ukritisk kan feste lit til. Likevel er 8 av 10 på disse forumene enige om at LSD er luktfritt, selv for hunder.

En annen link jeg fant som konstanterer svaret.

http://wiki.answers.com/Q/Can_drug_dogs_detect_LSD
Vis hele sitatet...
What slashdot said.

Du har ikke begrunnet påstandene dine med annet enn at:
1. Det er for få molekyler.
2. En ikke navngitt hundetrener har sagt at hunder ikke kan lukte LSD.

Det første argumentet er grunnløst (se Moynars post tidligere i tråden) og det andre argumentet kan for alt vi vet være fri fantasi, og det besvarer heller ikke mitt spørsmål; HVORFOR skal ikke hunder kunne lukte LSD?

Det jeg ber om er en forklaring. Du sier "de kan ikke lukte det", jeg sier "hvorfor ikke?".
Sitat av slashdot Vis innlegg
Altså,

du har ikkje prestert å komme med ein begrunnelse. At ein tilfeldig person på answers.com kommer med svaret "No, it's odorless" er ikkje spesielt mykje meir kredibelt enn at du kommer med samme påstanden. Det forblir påstander og synsing.

Spørsmålet er enkelt og greit: KAN hunder lukte det? Ikkje "Er hunder _TRENT_ til å lukte det?". Eg kan tenke meg at det lett etablerer seg myter og forvirring rundt kva hunder kan og kva dei er trent til, av økonomiske og praktiske omsyn, i miljø der hunder blir brukt.

Det er hunder som kan finne DVDer/CDer. Eg vil hevde at DVDer og CDer er rimelig luktløse også, og dei er langt mindre volatile enn LSD.

Så nei, du har komt med påstander, du har ikkje greid å backe dei opp på noko som helst vis, utover masse synsing.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Jeg har presisert tidligere i tråden at jeg IKKE kan backe påstandene mine. Dette er kunnskap jeg har erfart, lært og hørt på andre arenaer. Det har derimot ikke kommet noen kilder som backer påstanden om at en narkotikahund KAN lukte LSD heller.

At DVD'er og CD'er er rimelig luktløse er en ganske subjektiv og idiotisk påstand i seg selv, som også mangler kilder.(og du vil neppe finne seriøse kilder- ja jeg vet at dem kan det)

Også nevnt tidligere i tråden, bruker en hund svært liten tid til å lære seg å lete etter nye lukter, så det ville vært idioti av politiet å ikke lære narkoikahundene til å lete etter LSD. (heller ikke her har jeg andre kilder enn de jeg kjenner med narktikahund) Her snakker vi at når en hund først ar forstått at den blir belønnet ved å lete etter en lukt, tar det den under 30 minutt å sammenligne lukten med leken den leter etter.

Min begrunnelse for at narkotikahunder ikke kan lukte LSD, er at det er luktfritt. I tillegg til at mengden LSD er luktfri, er brukerdosene såpass små (10-50 mikrogram?) at selv om LSD hadde luktet noe, ville ikke hunden klart å lukte det.

En interesse om å finne kilder er herved vekket.

Kilder på at LSD er luktfritt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Lysergsyredietylamid

Sitat av Wiki
LSD er smakløst og luktfritt.
Vis hele sitatet...
En interesse om å finne kilder som hevder at dette er luktfritt også for hunder er herved vekket.
Sist endret av reklame; 17. september 2009 kl. 14:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
At DVD'er og CD'er er rimelig luktløse er en ganske subjektiv og idiotisk påstand i seg selv, som også mangler kilder.(og du vil neppe finne seriøse kilder- ja jeg vet at dem kan det)
Vis hele sitatet...
Greit, du forsto ikkje poenget mitt: For et menneske er en DVD luktløs. For hunder er dei ikkje luktløse.

Du har heller ikkje greid å komme med ei _EINASTE_ seriøs kjelde på at LSD er luktløst for hunder. At det i praksis er luktløst for mennesker er det ingen som har krangla på.
Sitat av reklame Vis innlegg
Min begrunnelse for at narkotikahunder ikke kan lukte LSD, er at det er luktfritt. I tillegg til at mengden LSD er luktfri, er brukerdosene såpass små (10-50 mikrogram?) at selv om LSD hadde luktet noe, ville ikke hunden klart å lukte det.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt snakk om milliarder på milliarder av molekyler i en brukerdose. Mennesker er i stand til å kjenne smak/lukt ned i et par hundre ppb for enkelte kjemikalier, så at det er for få molekyler er pissprat etter mi meining.
Sitat av reklame Vis innlegg
En interesse om å finne kilder er herved vekket.

Kilder på at LSD er luktfritt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Lysergsyredietylamid
Vis hele sitatet...
...for mennesker. Wikipedia opplyser om korleis kjemiske stoffer er for mennesker, ikkje hunder. Forøvrig er påstanden om at det er smaksfritt tvilsom ettersom andre kjelder oppgir bitter smak...
Sitat av reklame Vis innlegg
En interesse om å finne kilder som hevder at dette er luktfritt også for hunder er herved vekket.
Vis hele sitatet...
Sarin er i følge alle kilder lukt- og smakløst. Hunder kan likevel lukte sarin. Så hunder kan altså lukte stoffer som oppføres som luktfrie. Jeg finner ingen info om LSD og hunder, men denne infoen er iallfall en sterk indikasjon på at hunder kan lukte LSD hvis de blir trent opp til det.
Sitat av reklame Vis innlegg
Nettopp! Jeg har presisert tidligere i tråden at jeg IKKE kan backe påstandene mine. Dette er kunnskap jeg har erfart, lært og hørt på andre arenaer. Det har derimot ikke kommet noen kilder som backer påstanden om at en narkotikahund KAN lukte LSD heller.
Vis hele sitatet...
Den avgjørende forskjellen er at jeg forklarer hvorfor en hund KAN lukte LSD, nemlig ved at LSD molekyler entrer hundens nese og blir registrert av hundens luktreseptorer. Jeg finner det rimlig å annta at en hund vil registrere denne lukten, selv om ikke mennesker gjør det, iom. at hunder har en luktesans som er mange, mange ganger så følsom som vår. Menneskets luktesans er en vits i forhold. Du kommer derimot ikke med noen forklaring på hvorfor hunder ikke skulle kunne lukte LSD, annet enn åpenlyst tullball, som at det er for få molekyler i en brukerdose LSD.
Sitat av reklame Vis innlegg
At DVD'er og CD'er er rimelig luktløse er en ganske subjektiv og idiotisk påstand i seg selv, som også mangler kilder.(og du vil neppe finne seriøse kilder- ja jeg vet at dem kan det)
Vis hele sitatet...
Trenger du kilder på denne påstanden? Finn en CD-plate, hold den opp mot nesen og pust inn gjennom nesen. Du vil kjenne at den er relativt luktfri.
Sitat av reklame Vis innlegg
Også nevnt tidligere i tråden, bruker en hund svært liten tid til å lære seg å lete etter nye lukter, så det ville vært idioti av politiet å ikke lære narkoikahundene til å lete etter LSD.
Vis hele sitatet...
Dette er kun en påstand fra din side. Jeg har sagt fra første stund at jeg sterkt betviler at det tar kort tid å lære hunden å søke etter en ny lukt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Min begrunnelse for at narkotikahunder ikke kan lukte LSD, er at det er luktfritt. I tillegg til at mengden LSD er luktfri, er brukerdosene såpass små (10-50 mikrogram?) at selv om LSD hadde luktet noe, ville ikke hunden klart å lukte det.
Vis hele sitatet...
Du gjentar deg selv, og det blir ikke riktig nå heller. En brukerdose LSD er mer enn 10-15 mikrogram, faktisk omtrent 2-10 ganger så mye. Det er 1.5 x 10^15 LSD-molekyler per mikrogram. Er du klar over hvilke vannvittige mengder vi snakker om?


Sitat av reklame Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vi er alle enige om at det er luktfritt for mennesker.


Sitat av reklame Vis innlegg
En interesse om å finne kilder som hevder at dette er luktfritt også for hunder er herved vekket.
Vis hele sitatet...
Hadde en slik kilde vært lett tilgjengelig hadde vi ikke hatt denne diskusjonen Men let gjerne, som sagt er jeg veldig nyskjerrig på en ordentlig forklaring på hvorfor hunder eventuelt ikke skal kunne lukte LSD.