Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6093
hei

Det er noe jeg lurer svært på, og har gjort veldig lenge. hvorfor er det slik at nesten alle stonere (som jeg kjenner) spiser så mye søppelmat? (mc donalds, pølser, pizza etc?) selv spiser jeg aldri på mc, og toppen en gang eller to i året på peppes o.l. Prøvde nå i sommer å få venna mine som røyker til å spise hakket sunnere, med ganske bra resultater. Effekten av dette var overveldende positive, og mange av kompisene mine ble helt sjokert over overskuddet de fikk. så spørsmålet mitt blir; er det bare venna mine som er i den sosiale "underklassen", som ikke har ernæringsvett, eller stemmer mistanken min om at majoriteten av de som røyker spiser "drittmat"?

Selv digger jeg å munche salat, avocado, melon, grovt brød med smør og ost, gulrøtter, aspargis ol... vet det ikke er helt steriotypisk, men føler jeg ikke blir like sløv og daff som når man muncher en osteburger og en pose potetgull... flere som har det på samme måten?

merker at dersom jeg røyker over lengre tid forsvinner apetitten for alt annet enn friske sunne ting, som helst skal være helt ferskt. var sånn ejg startet å spise mye salat. noen innspill på dette?
Sist endret av Beskjeden; 16. juli 2009 kl. 18:21. Grunn: skrivefeil....
Jeg vet faktisk helt hva jeg spiser når jeg er høy. Jeg spiser whatever som finnes i kjøleskapet, tenker aldri noe over det. Ettersom jeg bor hjemme, og røyker som regel aleine her hjemme, så har vi ikke så mye usunt. Så jeg antar jeg for det meste spiser en mellomting mellom sunt og usunt. Det blir iallefall skjeldent hamburger og pizza. ^^
For min del muncher jeg på søppellmat fordi det går raskt og lage,som f.k.s grandis og big one.
Har ALTID slik hastverk med og stappe i meg nårr jeg poffer,pluss det er vel en god dose med
latskap inne i bilde.
Tja, for min del smaker egentlig det meste godt når man er fjern, så jeg har ved flere anledninger laget noe mat som i alle fall ikke kvalifiserer til usunn uten problemer. Ofte er det jo enklere å lage seg noe grøntfôr også, så hvorfor ikke?
Røyker vi i helgene blir det ofte litt "søppelmat" som potetgull, sjokolade osv

Men i ukedagene prøver vi oss ofte på vanlig kveldsmat, frukt, nøtter, hjemmelagde saftis eller bare tygger tyggegummi til den store gullmedaljen.

Så vi prøver å ha normale matvaner, bare kanskje litt mer av alt
hvem orker å smøre seg brødskive når man er fjærn? ;p

når jeg handler munchmat går det i "rett i koppen potetmos" og sånne ting : )
ellers kan det hende vi lager taco. det er jo ikke så ille da.
Hvis jeg ikke har ordentlig munch spiser jeg whatever jeg finner
Noen ganger pleier jeg å spise ost, sjokolade, frukt osv.
Min første tanke er at man kanskje ikke virker kjempeopptatt av helse om man røyker i utgangspunktet, derfor virker det også logisk at denne gruppen mennesker heller ikke tenker fryktelig mye på kosthold og hva de putter i kroppen sin. Jeg syntes det er litt ironisk jeg da, at man kan røyke og samtidig snake om helseeffekt av sunt kosthold. *humre* Men klart. Alle monner drar...

Ellers så går det vel også litt på smak og behag. Om man ELSKER drittmat, så er det lettere å ty til enn salat. Men liker man salat kjempegodt, så har man jo et fortrinn ved at man slipper tvinge det ned for å få helseeffekten.
Sist endret av bækkslæsj; 16. juli 2009 kl. 21:22.
Sannheten er vel det at mange av de som røyker ikke gidder og lage mat, er jo mer fristende å se på film, sitte på dataen o.l etter noen trekk. Det er bare og handle sunt før du røyker.
Sitat av Wikipedia
Anandamide also is important in the regulation of feeding behavior, and the neural generation of motivation and pleasure. Both anandamide and exogenous cannabinoids like THC enhance food intake in animals and humans, an effect that is sometimes called the 'marijuana munchies.' In addition, anandamide injected directly into the forebrain reward-related brain structure nucleus accumbens enhances the pleasurable responses of rats to a rewarding sucrose taste, and enhances food intake as well.[5]
Vis hele sitatet...
Snublet over dette her, cannabinoidet anandamide øker responsen til søtsmak om de skyter det rett inn i nepen på en labrotte, da er det kanskje sannsynlig at noe av det samme skjer i mennesker når vi røyker cannabis.

Alltid mye slappe spekulasjoner når et slikt spørsmål stilles her på forumet... Det er minst tusen forskjellige faktorer som avgjør hvorfor resultatet blir som det blir, men please, kom med noe vitenskapelig eller ihvertfall holdbart neste gang dere skal spekulere...
Eg berre et kva enn eg har eller finn, har ein kamerat eg røykar med som er veggis så vart ein del av det då.
Sitat av bækkslæsj Vis innlegg
Min første tanke er at man kanskje ikke virker kjempeopptatt av helse om man røyker i utgangspunktet, derfor virker det også logisk at denne gruppen mennesker heller ikke tenker fryktelig mye på kosthold og hva de putter i kroppen sin. Jeg syntes det er litt ironisk jeg da, at man kan røyke og samtidig snake om helseeffekt av sunt kosthold. *humre* Men klart. Alle monner drar...

Ellers så går det vel også litt på smak og behag. Om man ELSKER drittmat, så er det lettere å ty til enn salat. Men liker man salat kjempegodt, så har man jo et fortrinn ved at man slipper tvinge det ned for å få helseeffekten.
Vis hele sitatet...
hehe. ser ironien ja men jeg tenker ikke helt likt. for meg er det heller omvendt. siden jeg puffer bør jeg trene mye, spise sunt og drikke mye vann for å kompensere... drikker aldri brus, og trener 3-5 ganger i uka. resultatet er at jeg er i mye bedre form enn mange jeg kjenner som ikke røyker. -men skal også sies at jeg sjeldent er av de som bare setter meg i sofaen og stuker når jeg røyker. blir heller til at man spiller basket, går tur, surfer, snowboard, skateboard etc (seff. alt etter som hvor høy man blir, men røyker meg sjeldent _så_ blåst at jeg bare må legge meg ned å se en film...)
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
hehe. ser ironien ja men jeg tenker ikke helt likt. for meg er det heller omvendt. siden jeg puffer bør jeg trene mye, spise sunt og drikke mye vann for å kompensere... drikker aldri brus, og trener 3-5 ganger i uka. resultatet er at jeg er i mye bedre form enn mange jeg kjenner som ikke røyker. -men skal også sies at jeg sjeldent er av de som bare setter meg i sofaen og stuker når jeg røyker. blir heller til at man spiller basket, går tur, surfer, snowboard, skateboard etc (seff. alt etter som hvor høy man blir, men røyker meg sjeldent _så_ blåst at jeg bare må legge meg ned å se en film...)
Vis hele sitatet...
Det er jo fornuftig da, om ikke annet. Du er nok også bedre form enn meg. Jeg røyker ikke, men spiser jo Ritalin med begge hender. Ikke kjempebra for kroppen det heller, på tross av resept.

Trene blir det ikke altfor mye tid til, så bottom line. Du er nok sunnere enn meg, på tross av at jeg er veldig anti-røyker/puffer.
jeg røyker bønne hver dag, men jeg spiser for næring, ikke smak. jeg liker å starte dagen med en god posjon havregryn uten for mye sukker. så kommer en youghurt og en banan. knekkebrød med makrell i tomat mellom måltidene. som regel spaghetti med kjøttsaus til middag, men mye fisk og poteter også. til nættingsen er det som regel frukt, kvekkebrød og melk som gjelder. og slenger på en boks tunfisk uten noe særlig ved siden av for proteinene sin skyld

overskudd og framhever magemusklene. ikke noe grunn til å ikke spise sunt med andre ord
Sist endret av skeptfisk; 17. juli 2009 kl. 12:52.
Jeg synes nå at det ikke kan bli mer kos — i matveien — enn å tilbringe én til to timer på kjøkkenet for å stelle istand en hellsikkes middag for kvelden, akkompagnert av rikelig med god drikke, røyk og selskap. Slike måltider har en tendens til å bli sunnere enn mye annet, men likeså blir de også dyrere.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Jeg synes nå at det ikke kan bli mer kos — i matveien — enn å tilbringe én til to timer på kjøkkenet for å stelle istand en hellsikkes middag for kvelden, akkompagnert av rikelig med god drikke, røyk og selskap. Slike måltider har en tendens til å bli sunnere enn mye annet, men likeså blir de også dyrere.
Vis hele sitatet...
Der det ligger for min del, blir ekstremt dyrt og spise sunt, heldigvis er kjæresten min ekstremt gira på matlaging så jeg klarer meg akkurat
Men absolutt et stort problem, matpriser er ekstreme...
Kombinert med diverse utgifter som lån, forsikring, husleie å hasj. (hasj som fort koster en 3k i mnd)
Men alt i alt så handler det om prioriteringer og tenke litt fornuftig
Et undervurdert godteri som jeg kommer til å gå over til å spise mer av er steinfrie grønne druer i kjøleskapet. Og grunnen til at man ofte spiser crap er nok at det er billigere og lettere å lage. Hjemmelaget burger er dog kjapt gjort og ikke særlig dyrt, og smaker 10 x bedre enn McD.
Frukt er den beste munch!
Ellers spiser vi (jeg og samboern) mye nøtter og sjokolade.. Til Mat går det veldig lite junkfood.. ingenting er bedre enn hjemmelaga mat når du er fjern
Hele problemet, ligger jo i det at man ikke spiser FØR man røyker.

Er jo ikke verre enn å spise før, eller tilberede et skikkelig måltid på forhånd, og KUN spise det, evt ha noen kiwier og litt druer i nærheten.
Ikke det at jeg røyker ofte, men jeg spiser sunt uansett om jeg røyker eller ikke røyker.
Lever generelt sunt ellers, mister ikke all omtanke jeg har for meg selv og ernæringen selv om jeg røyker.

Mye god munch som ikke er usunt, alt i moderasjon selvfølgelig.
Kan nevne blandt annet ferske smøreoster(f.eks Fransk Brie) på saltkjeks, honningmelon, hjemmelagde salater, vannmelon.
Stacker som regel opp 3-4 av de Cæsar Kyllingsalatene fra Deli, så da er det bare å hente seg en sånn i kjølen når øya er røde og magen skriker..

det kan jo ikke være usunt?
Sist endret av El MunchoGrande; 18. juli 2009 kl. 17:02.
En munch jeg kom på, som er enkelt å lage dersom man har ingrediensene: Kyllingbaguetter med currymajones.

Man trenger:

- Baguetter
- Salatkylling (tørr helst)
- Currymajones
- Sprøstekt løk
- Salat

Synes det funker knall. Varm gjerne baguettene.
Spiser alt som er å spise som regel. Var en gang jeg spiste en halv pose med sprø stekt løk uten noe annet med...

Kan si at jeg ble mega kvalm, og jeg vil tro at utrykket "bæda" kan bli brukt til den situasjonen.
Har som regel hamstret inn potetgull o.l før vi skal røyke :P
Går en del hundre kroner i potetgull, sjokolade og slikt da.
Pitabrød og hummus er jævla digg å spise når man er stein. Mmm
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Er nok sant at mange stonere spiser mye mat og annet som ikke er sunt, men det trenger alltid være slik og jeg tror mange som bruker hodene sine litt har bedre løsninger på munchies enn trådstarterens venner. Jeg mener cannabisen ikke nødvendigvis skal ha skylden for at man går overboard med søtsaker o.l, men velger heller å forklarer det med at det er det man blir presentert med som det "riktige" av stonerkulturen å spise. Se på hvilken stonerfilm du vil så ser du tendensene der med en gang. Ta foreksempel filmen Harold & Kumar Go To White Castle som handler om to typer som får munchies og drar for å kjøpe masse burgere. Det er det filmen handler om!

Fordelen med munchies er at man også kan ende opp med å få apetitt for å prøve ut nye matretter, gjerne mat som er sunn. Det spørs hva man gjør med mulighetene stoffene man inntar bringer til bordet.
Det er viktig å forstå hva det er man putter inn i kroppen sin og hva det gjør med en, uavhengig av om det er mat eller dop. Det kan virke som at mange glemmer at å spise sukker hemmer cannabisen f.eks.
Sist endret av Mullah; 20. juli 2009 kl. 00:06.
Er ikke noe i veien med sunn mat om man er fjern. Liker dette faktisk bedre ettersom det gjør bedre nytte for seg! Er vel heller det at rask mat som oftest er usunn mat?
Kroppen vil også ha insulinet opp når man har røyket, for å bli mindre fjern. Her kommer jo sukker inn i bildet, sukker i store mengder.. Kroppen skriker jo etter det!
Sitat av Saape Vis innlegg
Pitabrød og hummus er jævla digg å spise når man er stein. Mmm
Vis hele sitatet...

Det er generelt veldig godt! Og sunt! Hjemmelaget hummus er også veldig lett å lage.
Tror egentlig ikke usunn mat og hasj har noen direkte sammenheng da. Jeg vil heller si at rus (generelt) kanskje gjør noen litt likegyldige og man får litt dårlige selvkontroll ? Jeg røyker nesten hver dag og jeg er ganske sunn mener jeg! Spiser når jeg er sulten. Spiser mye av grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, ost. Litt mindre mengder brød, poteter og pasta. drikker MYE vann og 2 glass melk om dagen. Tar vitamina mine Har alltid et lager med frukt hjemme. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke spise frukt for det finnes så mange gode. Om jeg får lyst å munche i meg masse usunn mat tar jeg heller en tyggis eller sukkerfrie pastiller, da forsvinner som oftest suget med en gang
I helgene spiser jeg hva jeg vil nesten. Pizza, taco, biff, potetgull .osv

Grunnen til at mange røykere spiser mat med høyt sukkerinnhold er nok fordi det får rusen til å føles bedre og mer avslappende. Men det er faktisk mulig å oppnå ved å spise sunn munch også! PLUSS at du vil ikke føle deg kvalm, oppblåst, trøtt og lat etterpå
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
hehe. ser ironien ja men jeg tenker ikke helt likt. for meg er det heller omvendt. siden jeg puffer bør jeg trene mye, spise sunt og drikke mye vann for å kompensere... drikker aldri brus, og trener 3-5 ganger i uka. resultatet er at jeg er i mye bedre form enn mange jeg kjenner som ikke røyker. -men skal også sies at jeg sjeldent er av de som bare setter meg i sofaen og stuker når jeg røyker. blir heller til at man spiller basket, går tur, surfer, snowboard, skateboard etc (seff. alt etter som hvor høy man blir, men røyker meg sjeldent _så_ blåst at jeg bare må legge meg ned å se en film...)
Vis hele sitatet...
tips til deg? ( jeg er så jveldig enig med treningsguru delen din. Men heller trene hardt som f mange dager også røyke seg nesten sanseløs og høre på noe psykadelisk. Da blir det på en måte at du har gjort deg fortjent til begge deler, hvis du skjønner.

Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
Stacker som regel opp 3-4 av de Cæsar Kyllingsalatene fra Deli, så da er det bare å hente seg en sånn i kjølen når øya er røde og magen skriker..

det kan jo ikke være usunt?
Vis hele sitatet...
Det er mindre usunt mellom sunt og usunt eegentlig, kjenner jeg livet så er det stacked med majones.
Sist endret av Kommunisten; 10. august 2009 kl. 01:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Det er mindre usunt mellom sunt og usunt eegentlig
Vis hele sitatet...
Hva i all verden betyr det?
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hva i all verden betyr det?
Vis hele sitatet...
Det er mindre usunt enn andre ting men ikke så veldig sunt heller, regner med at det er dyppa med majones. Men det er mye mer sunt for magensekken din.
Jeg kjenner ingenting som er bedre når man er fjern, enn stekte kyllingvinger og en god gresk salat, jeg.
Salaten består av tomat, agurk, avocado, sukkererter, små ringer av rødløk, og til slutt, fetaost. Kanskje også pinjekjerner.
Dette er supernammnam, og faktisk ikke særlig usunnt heller :3

Jeg husker en gang jeg var fjern og satt med en sånn ferdigpakke med sukkertertebelger, og bare munchet likeså stille og rolig, belg etter belg.
Eller en annen gang da jeg bælja en hel sånn dær kartong med blåbær/solbær juice. Sweeeet!

Jeg tror grunnen til at jeg liker sunn mat/drikke når jeg er fjern, er fordi at når jeg er fjern så får jeg hele tiden følelsen av at jeg er genial. Som om at alt jeg gjør egentlig er jævlig smart av meg, og når jeg da spiser/drikker noe sunnt, så føler jeg meg enda mer genial og smart som finner på noe slikt, og jeg blir kjempefornøyd med at jeg ikke blir tjukk nå :P

Den gangen jeg spiste sukekrterter hadde jeg av en eller annen grunn også en ustoppelig lyst på sardiner o_O
Det er desverre lite man kan gjøre med det klokken 23 søndag kveld
Sist endret av Novachew; 16. august 2009 kl. 15:07.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spiser egentilg alt jeg gidder å lage så lenge det er mat på borde, frysern eller kjøleskape blir det spist. Jeg å noen kompiser pleiere å mekke noe sikkelig mat i ny å ne laggde heilstekt indrefile en gang det var digg :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
I sommer røyket jeg oftere enn jeg ellers gjør, nesten daglig. Ellers røyker jeg bare noen ganger i året. Jeg merket at det å røyke daglig ikke er noe for meg. Jeg blir irritabel, lat, dummere og generelt mindre interessert i det meste, også mat. Da er det lettere å ty til cola og pizza enn til skikkelig mat. Merket også at jeg ikke gidddet å spise i det hele tatt, selv om jeg ikke hadde røyka den dagen. Det var liksom for mye tiltak å gå bort til kjøkkenbenken. Så jeg vil tro at det har noe med passivitet å gjøre, man gidder liksom ikke.

Har også merket at når jeg først er fjern, er det ikke så nøye hva jeg spiser, alt er godt uansett, så er det grovbrød og sunt pålegg foran meg, eller sushi så er det det beste i verden, er det pizza og hamburger så er det minst like godt. Derfor kan man sikkert opprettholde en sunn livsstil som "stoner" om man planlegger litt og har selvdisiplin nok til å sette grenser for seg selv.
Sist endret av svartsol; 17. september 2009 kl. 23:34.
Det å ringe etter pizza og cola når du er fjern må da være utrolig mye mer deilig
en å sette i gang på kjøkkenet i et par timer for å komme opp med en sunt og godt måltid?
Sitat av OoM Vis innlegg
Det å ringe etter pizza og cola når du er fjern må da være utrolig mye mer deilig
en å sette i gang på kjøkkenet i et par timer for å komme opp med en sunt og godt måltid?
Vis hele sitatet...
Ikke hvis man like rå lage mat

Men den rutinerte helsebevisste cannabisbruker, lager i stand maten på forhånd
jeg spiser alt som finnes, om det er junk eller sunt spiller vel ingen rolle.bare det er noe. en gang var det lite matvarer i hybelen, da ble det å spise peanøttsmør med skje. utrolig digg akkurat da
Peanøttsmør med skje er jo ikke så veldig hardcore, da

Jeg vet om stonere som har laget omelett av egg og makrell i tomat. Det luktet friskt av sjømat i hele leiligheten i dagesvis
Har alltid masse stående i fryseren og i kjøleskapet som det bare er å varme opp. Supper, gryteretter, småsnadder o.l. Bruker litt tid hver uke på å lage ting fra bunnen av, minst mulig halv- og helfabrikata, mest mulig næring og smak. Også greit å ha nøtter, frukt og bær liggende.
Swellingmind
6 0
Jeg syntes det er snadder når jeg har restemat i frysern som bare er og tine i mikro'n. Ellers så smører jeg meg faktisk brød skiver. Brødskive med peanøtt smør og sjokade, yum yum
Sist endret av nanuupe; 18. september 2009 kl. 11:55.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmmm... Når jeg røyker muncher jeg på frukt! Kunne ikke i verden tenke meg noe "tørr" mat. Må være noe saftig melon, ananas, epler. Ellers går det i slikkepinner og drops da Ingen jeg kjenner som røyker spiser crap mat, i alle fall ikke sammen med meg.