Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 13627
Fikk nettop mail fa antikvaren: Vi setter stor pris på at du er opptatt av å følge regelverket for metallsøking, og funn av mynter er alltid interessant, ettersom de kan fortelle oss mye om bruken av funnområdet i fortiden.

Riksantikvaren ønsker at du tar kontakt med fylkeskommunen, slik at mynten kan overleveres til dem med eventuell funninformasjon som kan være til nytte for videre undersøkelse.



Om jeg forstår deg rett så har du søkt rundt Orød gård i Østfold. Dersom dette stemmer, så kan du sende en e-post til Østfold fylkeskommune, kulturminneseksjonen.



Fylkeskommunen vil sende mynten videre til Kulturhistorisk museum, som vil fastsette en eventuell finnerlønn.



Vennlig hilsen
Selvfølgelig, som nevnt før, finner man flere ting på ett område er også regelen at man skal opphøre videre søk og så informere om funnene. Men da skal det være OPPLAGT at det er en samling av gamle gjenstander. Vet noen har blitt tatt på dette. Selv om man informerer FA, så kan det smelle om man fortsetter å søke der det er opplagt at man burde stoppet. De setter ikke pris på å få. 4 bøtter med gamle gjenstander. Mye info de trenger går tapt når vi uraffinerte metallsøkere finner gjenstanden istedet for FA.
Ring Jan Berge i ØFK er ordet.
Les mailen jg fikk da!
Sitat av A-tillah Vis innlegg
rimelig sikker på at det er sølv 10-20 gram....

Det oksiderer ikke som gull eller jern.

Ganske dyr metall-detektor. Den sier sølv på "9"
Vis hele sitatet...
Hvordan får du gull til å oksidere? Meg bekjent er det et edelmetall som (nesten) bare reagerer med kongevann.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvordan får du gull til å oksidere? Meg bekjent er det et edelmetall som (nesten) bare reagerer med kongevann.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg funnet gull da. Men det irrer på samme måte som kobber

Nå viste det seg at det ikke var snakk om sølv her da. Men et bly-lodd. Uansett , jævlig kult funn, sikkert flere hundre år gammelt! Muligens vikingtid.

Så til alle tvilerne der ute FU!

Såsant gullet ikke er rent da.
Sist endret av A-tillah; 25. april 2019 kl. 20:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen har tvilt på at funnet er ekte. Det er vel heller verdien av funnet som er verre.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Ingen har tvilt på at funnet er ekte. Det er vel heller verdien av funnet som er verre.
Vis hele sitatet...
Jeg driter vel i det vel! Hvis du tror jeg søker etter metall for økonomiske grunner tar du veldig feil! Elsker hobbyen, og anbefaler den til alle jeg møter. Men desverre er det noen gniere som ikke vil at det skal være mulig!
Sist endret av A-tillah; 25. april 2019 kl. 20:38.
Kult! Jeg vurderer å kjøpe den samme søkeren fra Fisher.

De fleste jeg kjenner som driver med dette, søker på jorder som blir pløyd flere ganger i løpet av en sesong. Da kan det vel ikke være så skadelig å grafse litt i det øverste laget?
Er det som er det morsomme med vår hobby. Tror du at du blir rik og/eller forventer å stå i avisen 3 ganger i året over å ha funnet ett nytt vikingskip kommer du til og bli veldig..VELDIG skuffet. Du kan gå en hel dag og bare plukke drit, bottletabs og andres gamle majones tuber som er kvernet til millioner av småbiter gjennom pløying og maskinelt arbeid over mange år. Da hyler hele åkeren.... Og ja, aluminium og gull slår ut på nesten det samme signalet..

så fuck you, bottletabs. Fuck you so hard.

Det som i praksis blir dagen din blir at du renser åkrene til grunneier gratis for søppel og drit.

Eneste gleden man har nesten daglig ved søk er at det er noenlunde normalt å finne mynter fra 1800tallet da de pleide å slenge en mynt ut i åkeren hvert år for godt hell. Alt ut over det er en luksus, selv om. Det bare er ei lita spenne.. eller deler av en gammel hverdags bruksgjenstand. Du finner " aldri" gull og smykker. Men plutselig så gjør du det.


Jeg har Minelab Excalibur II. Vanntett til 66meter, så jeg bruker min mye under vann. Finner mye morsomt der.

Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
De som vil følge loven og ikke bidra til å gi metallsøkere ytterligere shady rykte på seg?


Ja du kan det, men bare på edelmetaller som gull og sølv, da skal du få gullets verdi pluss x antall prosenter pga informasjonsverdi en i det du finner. Så teknisk sett taper du penger på å ikke levere det inn. Veit noen fylker opererer forskjellig, men har hørt at slik var det når jeg var med i en klubb back om the days

Du gjorde det rette på å levere inn. Metallsøkere trenger alle ærlige sjeler de kan. Pikker som søker uten grunneiers tillatelse og de som "nighthawker" ødelegger så mye for oss som ønsker å bidra

Uansett, de er dårlig bemannet og sliter med å strekke til. Du kommer til å få svar.... Men det kan ta jævlig lang tid. Jeg venter enda på diplom fra NTNU Vitenskapsmuseet i Trondheim...... Leverte vel inn ett sjeldent funn i 2013
Vis hele sitatet...
Sitat av Odd Vis innlegg
Kult! Jeg vurderer å kjøpe den samme søkeren fra Fisher.

De fleste jeg kjenner som driver med dette, søker på jorder som blir pløyd flere ganger i løpet av en sesong. Da kan det vel ikke være så skadelig å grafse litt i det øverste laget?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er regler for hvor dypt du har lov og grave og. Du kan grave i rørt mark, men går du ned under pløyelaget så ligger ting trygt og lufttett og maskinene kommer ikke til. Det som ligger øvers i pløyelaget, det tar skade så det er tidspress for å få det ut av jorda.

Fylkesarkeologen blir ikke glad faktisk om du graver deg ned forbi pløyelaget, der ting har ligget urørt. Mener å huske de sier 20-25 cm maks dybde.

Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
De som vil følge loven og ikke bidra til å gi metallsøkere ytterligere shady rykte på seg?


Ja du kan det, men bare på edelmetaller som gull og sølv, da skal du få gullets verdi pluss x antall prosenter pga informasjonsverdi en i det du finner. Så teknisk sett taper du penger på å ikke levere det inn. Veit noen fylker opererer forskjellig, men har hørt at slik var det når jeg var med i en klubb back om the days

Du gjorde det rette på å levere inn. Metallsøkere trenger alle ærlige sjeler de kan. Pikker som søker uten grunneiers tillatelse og de som "nighthawker" ødelegger så mye for oss som ønsker å bidra

Uansett, de er dårlig bemannet og sliter med å strekke til. Du kommer til å få svar.... Men det kan ta jævlig lang tid. Jeg venter enda på diplom fra NTNU Vitenskapsmuseet i Trondheim...... Leverte vel inn ett sjeldent funn i 2013
Vis hele sitatet...
Sitat av Odd Vis innlegg
Kult! Jeg vurderer å kjøpe den samme søkeren fra Fisher.

De fleste jeg kjenner som driver med dette, søker på jorder som blir pløyd flere ganger i løpet av en sesong. Da kan det vel ikke være så skadelig å grafse litt i det øverste laget?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er regler for hvor dypt du har lov og grave og. Du kan grave i rørt mark, men går du ned under pløyelaget så ligger ting trygt og lufttett og maskinene kommer ikke til. Det som ligger øvers i pløyelaget, det tar skade så det er tidspress for å få det ut av jorda.

Fylkesarkeologen blir ikke glad faktisk om du graver deg ned forbi pløyelaget, der ting har ligget urørt. Mener å huske de sier 20-25 cm maks dybde.

Faen. Der ble det noen quotes som ikke skulle være der og 5 minutters timeren har gått ut så får ikke endret det
Sist endret av Mokkasinen; 26. april 2019 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Odd Vis innlegg
Kult! Jeg vurderer å kjøpe den samme søkeren fra Fisher.

De fleste jeg kjenner som driver med dette, søker på jorder som blir pløyd flere ganger i løpet av en sesong. Da kan det vel ikke være så skadelig å grafse litt i det øverste laget?
Vis hele sitatet...
Gjør det. Timesvis med morro. Og spennelsen når man får et funn!

Drit bra detektor. 5 års garanti, mye bang 4 buck! https://www.youtube.com/watch?v=zJkZ...ature=youtu.be
Sist endret av A-tillah; 26. april 2019 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det viser seg å være et lodd fra 1600 eller eldre, muligens viking tid.. Skal vistnok få en liten finnerlønn for funnet. 500-1000kr.

Og til alle haterne; FU!

Detektoren min sier 12 tommer. "25-30cm" Men denne fant jeg på en halv meter.

Kvalitets detektor mao. Er du på utkikk etter en ny hobby eller noe til å få dagene til å fly kan jeg anbefale denne på det sterkeste.!

Man lærer mye og!

Gleder meg til å finne mer.
Sist endret av A-tillah; 1. mai 2019 kl. 01:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så kult. Synes det er interessant å se hva folk finner. Følger gjerne med på flere funn, og synes det er bra du melder om eventuelle skatter. Historien er viktig, men folk må få gå ut og lete om de vil.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Så kult. Synes det er interessant å se hva folk finner. Følger gjerne med på flere funn, og synes det er bra du melder om eventuelle skatter. Historien er viktig, men folk må få gå ut og lete om de vil.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Veldig mange fine funn er gjort av privat personer. Men dem må respektere reglene og gi seg med og grave før dem ødlegger noe. Han som har denne tråden er en cowboy.
Så du gravde deg forbi pløyelaget? Opp av legg.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Selvfølgelig. Veldig mange fine funn er gjort av privat personer. Men dem må respektere reglene og gi seg med og grave før dem ødlegger noe. Han som har denne tråden er en cowboy.
Vis hele sitatet...
Er man cowboy fordi man graver etter utslag? Hvordan i helsike skal man finne ut hva man har funnet uten å grave? Mener du at man skal plage riksantikvaren hver gang søkeren piper og få myndighetene til og komme å grave opp gamle øl-korker?

Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Så du gravde deg forbi pløyelaget? Opp av legg.
Vis hele sitatet...
Var ikke direkte på et jorde, men en "øy" i åkeren. Har seff tillatelse av grunneier, både muntlig og på mail.
Sist endret av A-tillah; 1. mai 2019 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går ikke ut på jordene nå da de har pløyd og sådd. Er ikke så dust at jeg ødelegger avlingene til bonden som leier jorda av grunneier, selvom jeg har tillatelse. Mynten ligger klar i ziplock og konvolutt. Skal postes til mandag.
Sist endret av A-tillah; 5. mai 2019 kl. 10:38.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Så du gravde deg forbi pløyelaget? Opp av legg.
Vis hele sitatet...
Er det begrensninger på hvor dypt en kan grave? Må jeg søke noe sted hvis jeg ønsker å grave en ny brønn på hytta? Eller grave ut kjeller på et nytt uthus? Huff.

Ok, hvis denne ikke passer i tråden så bare slett den.
Det må du nok søke bygnigsetaten om. Kjeller i et gammelt uthus er det nok ingen som bryr seg om.
Sist endret av A-tillah; 5. mai 2019 kl. 14:33.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det begrensninger på hvor dypt en kan grave? Må jeg søke noe sted hvis jeg ønsker å grave en ny brønn på hytta? Eller grave ut kjeller på et nytt uthus? Huff.

Ok, hvis denne ikke passer i tråden så bare slett den.
Vis hele sitatet...
Et litt morsomt spørsmål egentlig, har lurt på det samme. Si man kjøper en tomt på 1. mål. Hvor dypt og høyt eier man? Kan man bygge så langt ned man vil? Man får jo lett tillatelse til og bore over 100 m ned for å bruke varmepumper til oppvarming av bolig også videre, men kan man bygge nedover også?

Forresten så fant jeg litt annet rart her om dagen som er helt uidentifiserbart. Legger gjerne ut bilde hvis folk vil se. Slo veldig tungt ut på jern , men også litt på edlere metaller.

Har en pose her med 3-4 intressante funn.
Sist endret av A-tillah; 9. mai 2019 kl. 00:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du må gjerne dele bilder av funn. Kanskje noen greier å identifisere gjenstander som du ellers ikke hadde ofret noe særlig oppmerksomhet.