Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2218
Hei!

Har kjøpt meg ny pc og tenkte å selge min gamle billig da den fungerer fint enda. Men ønsker å fjerne absolutt alt fra disken. Kjører Windows 8. Å nullstille maskinen er jo enkelt ved å bruke det som ligger på recovery partisjonen, men jeg ønsker å være sikker på at ting som har ligget på haddisken ikke blir mulig å finne igjen. Hva er den beste måten å gjøre dette på?
Jeg pleier å bytte harddisk når jeg selger en PC. Det går fort, er enkelt, og i min verden er det verdt pengene for en ny disk å vite at dataene mine forblir nettopp det. Kjøperen blir sikkert også fornøyd med ny og fin disk, så det er ikke umulig at du kan legge på noen hundrelapper i salgsprisen.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er det noe du har brukt selv eller funner tilfeldig på Google? Ser meget misstenkelig ut.
Brukt denne selv i årevis.
Anbefales
Har kjøpt et par PCer brukte, og jeg har alltid for moro skyld gravd frem slettede ting. Tryggeste er ny disk, som nevnt her.
Dataene må vell skrives over 8-10 ganger før det som lå der først ikke kan hentes ut igjen. Det beste er ny disk. RAM mister alt når strømmen er borte.. Dersom man ikke gjennomfører et cold attack. Men skal di være noia, boot pc med bootable ubuntu et par ganger..
Uvaksinert 👍
Sitat av Grossie Vis innlegg
Dataene må vell skrives over 8-10 ganger før det som lå der først ikke kan hentes ut igjen.
Vis hele sitatet...
Feil, er det skrevet over en gang så kan det ikke hentes frem. Selv ikke ibas kan hente frem noe som er skrevet over en gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Men det som kompliserer det med dagens disker er at dei kan skrive ting fleire plasser, og flytte data slik dei ønsker, og ta områder av disken ut av bruk. Det er særleg problem på SSD.

Løysinga er å bruke disken sin innebygde secure erase-funksjon, eller kryptere den frå dag ein, og enkelt og greit ignorere problemet.
Evt. bare selge maskina uten harddisk...
At du kan selge den for noen hundrelapper mer hvis den har helt ny disk er kun positivt (for selger) hvis den helt nye disken var noe du anskaffet gratis eller til mindre enn det du selv legger på prisen.. For kjøper er det ikke nødvendigvis positivt at den kommer med helt ny disk som øker prisen, da kjøper kanskje allerede hadde en disk i tankene eller uansett var tenkt å kjøpe en større/raskere/penere/stillere/kulere harddisk enn den billige selger valgte å kjøpe til en brukt PC..
last windows 10 cd inn.

press avansert når du har fått usb pen til og boote.

press shift + f10
cmd vindu popper opp
skriv: diskpart ~> finn disken du skal slette.

skriv: Select disk 1 eller hvilken disk du vil slette helt
skriv: Clean
vent mens den sletter alt tar vaneligvis 2-3 sek

dette sletter både windows og hardisk configurasjon. som "wiper" then helt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vethod Vis innlegg
dette sletter både windows og hardisk configurasjon. som "wiper" then helt
Vis hele sitatet...
Nei, det wiper ingenting. Det river innholdsfortegnelsen ut av boka, og det er trivielt å få tilgang til data.
Dban (Darik's Boot and Nuke) sletter alt for godt, hvis du ikke bruker Secure SSD. Dban har åpen kildekode, og er helt fritt å laste ned og bruke.