Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3562
Anonym bruker
"Mulig Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt usikker på hvor det passer best å stille dette spm. Men er det noen som vet hva strafferammen på dobbel drap med hevn som motiv er?
Spørr hypotetisk pga en diskusjon med en kompis

Har hevn i det hele tstt noe å si?
Sist endret av Veggen; 28. april 2019 kl. 19:48. Grunn: slo sammen innlegg
Planlagt drap av 2 personer? 21 år i buret, eller kanskje til og med forvaring

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har hevn i det hele tstt noe å si?
Vis hele sitatet...
Tja! Hevn tyder på at det er planlagt, så det blir nok regnet som overlagt og gir dermed strengere straff
Sist endret av Putresopp; 23. januar 2019 kl. 21:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!
Ett hevnmotiv vil kunne bli sett som overlagt drap, alt etter omstendighetene. Ett raskt treff på wikipedia under bolken Drap i norsk strafferett: «Overlagt drap har en strafferamme på 21 års fengsel[2], mens uaktsomt drap har en strafferamme på tre års fengsel, eller seks års fengsel dersom handlingen ble foretatt under særdeles skjerpende omstendigheter»

Utdraget siterer til Lovdata: Straffeloven paragraf 233.

Den aktuelle paragrafen begynner slik: «§ 233. Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 8 Aar. [...]».

Ingen grunn til bekymring, det kan du gi ditt ord på?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er litt spesielt å vise til straffelova av 1905 i dag. Det relevante er straffelova frå 2005.

Strafferamma for drap er frå 8 til 21 års fengsel. Kor i det spekteret kjem an på saka, men to drap vil nok fort dra det mot øvre ende, med mindre det er umiddelbar hevn på andre grove lovbrot.
Det er litt spesielt å vise til straffelova av 1905 i dag. Det relevante er straffelova frå 2005.
Vis hele sitatet...
Du har ett poeng der. Men under paragrafen på lovdata jeg linker til over står det:

Endret ved lover 12 juni 1981 nr. 62, 25 juni 2010 nr. 46.

Jeg tolket det dithen at det gjelder slik jeg linker til, da jeg føler meg sikrere at informasjonen er korrekt ved at endringer har trådt i kraft så sent som 2010. Jeg vil gjerne vite dersom jeg tolker noe feil eller utelukker/overser noe viktig. Normalt sett avstår jeg fra å besvare spørsmål rundt lov og rett. Men informasjonen wikipedia forteller og refererer til virker pålitelig for meg som den gjengse leser.

Straffeloven fra 2005, hvilken forskjell gjør den i forhold til straffeloven den har erstattet? (Jeg sjekker søkemotor også; du bruker å skape interessante svar.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For drap endrer straffeloven av 2005 relativt lite, men det er uansett verdt å bruke den, ettersom den frå 1902 er oppheva.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Dobbeltdrap utført som hevn gir i utgangspunktet 21 års fengsel, med forbehold om evt. forvaringsdom avhengig av hvordan gjerningsperson har det "mellom ørene".

Vi skiller i Norge mellom tre ulike "typer drap": Uaktsomt, forsettelig og overlagt.

Uaktsomt = Uhell. Feks. kjørte på og drepte en person i et fotgjengerfelt. Strafferamme normalt 1-3 års fengsel.

Forsettelig drap = Drap utført i øyeblikket. Gjerningspersonen drepte med viten og vilje, men hadde ikke planlagt dette på forhånd, f.eks i affekt. Da gjerne med en gjenstand som var tilgjengelig i øyeblikket. Straffes normalt med fengsel i 10-15 år.

Overlagt drap = Planlagt drapshandling. Gjerningspersonen har tenkt gjennom handlingen på forhånd, og forberedt seg, feks. ved å ha ekstra skift klær, medbringe drapsvåpen, legge tlf fra seg hjemme etc etc. Dette straffes i all hovedsak med fengsel i området 16-21 år.

I ditt gitte scenario er det snakk om hevn, og jeg ser derfor for meg at vi snakker overlagt drap, da en hevnaksjon normalt er noe man planlegger, ikke noe som skjer i affekt - hvertfall etter min mening. Når det i tillegg er snakk om dobbeltdrap, vil jeg påstå at det skal ligge rimelig gode formildende omstendigheter til grunn for å gi noe mindre enn 21 års fengsel. Men eksempler finnes også her. Ta f.eks dobbeltdrapssaken fra Kristiansand for vel et års tid siden, der en 14 åring drepte en jevnaldrende gutt og en tilfeldig forbipasserende voksen dame. Han fikk 11 års fengsel pga. hans lave alder på gjerningstidspunktet. Men som voksen må du nok ta utgangspunkt i 21 års fengsel for noe slikt.

Har faktisk sonet med en kar som satt på 21 år for dobbeltdrap, men den saken er gammel nå og han er snart ferdig sonet. Det er jo en sak oppe for retten "as we speak" nå fra Trøndelag, men der er det vel tvungen helsevern pga. psykiatri som antagelig blir utfallet: Link til NRK-artikkel.

Håper dette var godt nok svar