Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5192
Jeg har i omtrent 2-3 år nå brukt McAfee som virusbeskytter på pc'ene mine, men jeg har ikke vært særlig imponert av dette virusprogrammet grunnet at det hele tiden har kommet opp nye viruser/spionprogrammer og lignende, uten at McAfee oppdager og fjerner det i en fullstendig scan.

Så hva er det beste virusbesytterprogrammet for virus, spionprogrammer, beskyttelse mot hacking, osv nå i 2013?
Jeg er her ikke ute etter et gratis virusbeskytterprogram, men et en må betale for, siden som mange har hørt "du får hva du betaler for".
Sist endret av akineton; 28. april 2013 kl. 02:48.
Ungdomsrebell
13 0
Har du prøvd å besøke nettsiden til forskjellige andre virusbeskyttere? (Avast, avira, AVG, Norton el.)

Vet at man får 10% off på den dårligste av de betalte versjonene av Avast om man først klikker "download" på gratis-versjonen
Trådstarter
78 3
Sitat av ehHallis Vis innlegg
Har du prøvd å besøke nettsiden til forskjellige andre virusbeskyttere? (Avast, avira, AVG, Norton el.)

Vet at man får 10% off på den dårligste av de betalte versjonene av Avast om man først klikker "download" på gratis-versjonen
Vis hele sitatet...
Nei, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre siden alle mener de har det beste virusbeskyttelsesprogrammet.

Norton vet jeg iallefall er det dårligste virusbeskyttelsesprogrammet jeg har vært borti.
Sist endret av akineton; 28. april 2013 kl. 03:00.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Det beste antiviruset er brukeren.
Sitat av halliballi Vis innlegg
Det beste antiviruset er brukeren.
Vis hele sitatet...
This.

Har ikke brukt antivirus på 4-5 år. Har ikke hatt virus.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
This.

Har ikke brukt antivirus på 4-5 år. Har ikke hatt virus.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du om du har virus uten virusscanner?
jeg er fornøyd med microsoft security essentials... funker fint, lite mas. kjører full scan med det og malwarebytes antimalware, samt ccleaner, å maskina holder seg ren og kjapp
Trådstarter
78 3
Sitat av Morgul Vis innlegg
Hvordan vet du om du har virus uten virusscanner?
Vis hele sitatet...
Ved at pc'en blir utrolig treg, all mulig reklame dukker opp, at pc'en henger seg opp, osv..

Sitat av halliballi Vis innlegg
Det beste antiviruset er brukeren.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan brukeren selv beskytte pc'en mot virus uten et antivirus program?
Ved å gå inn i pc'en på en StarWars- aktig måte med lasere, pistoler og en tanks?
Sist endret av akineton; 28. april 2013 kl. 03:40.
Bitdefender.

"Rescue Mode" - Mulighet til å søke etter infiserte filer i eget safe mode/linux distro av programvaren selv. Rask er den også, pluss mye mer!

Definitivt den beste AV jeg har vært borti!
Sitat av akineton Vis innlegg
Hvordan kan brukeren selv beskytte pc'en mot virus uten et antivirus program?
Ved å gå inn i pc'en på en StarWars- aktig måte med lasere, pistoler og en tanks?
Vis hele sitatet...
Med litt i hodet så unngår man fint virus, hold deg vekke fra sketchy sider, ikke trykk på reklamer og popups. Det er heller ikke lurt å laste ned filer fra ukjente kilder..
Sitat av Morgul Vis innlegg
Hvordan vet du om du har virus uten virusscanner?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har vært utsatt for trojaner, én gang, og det skal faktisk ikke så mye til for å holde seg unna slikt. Bare bruke litt nettvett.

Men jeg kan tenke meg at det er greit med AV på maskiner med flere brukere.
Jeg anbefaler bitdefender, den klarer seg bra så lenge du ikke er dum nok til å laste ned filer fra ukjente kilder.
Sitat av akineton Vis innlegg
Nei, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre siden alle mener de har det beste virusbeskyttelsesprogrammet.

Norton vet jeg iallefall er det dårligste virusbeskyttelsesprogrammet jeg har vært borti.
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke liker med Norton?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er litt lol at alle tror de er eksperter på å unngå virus og ikke trenger slike kjedelige ting som beskyttelse.

Det finnes flere angrepsvektorer enn dere tror.

Selv bruker jeg ESET Nod32.
Sist endret av robhol; 28. april 2013 kl. 11:53.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Hva er det du ikke liker med Norton?
Vis hele sitatet...
Han sikter vel til at Norton brukte så forbanna mye ressurser på de tidligere versjonene, samt sleit med å finne diverse ting.

Men jeg har faktisk sett at de har kommet seg litt oppover på listene de siste årene nå.

Men jeg er helt enig med han over her, har man nettvett, så kan man unngå mye. Jeg gikk flere år uten antivirus selv, nå har jeg Avast free edition aktivert bare sånn in-case, har ikke hatt "virus-virus" på mange år.
Bitdefender ser ut som det fungerer bra, jeg bruker avast og MBAM og er fornøyd med det. Så kommer det jo litt an på brukeren og. Trykker du på mye pop-ups/reklame?
Sitat av akineton Vis innlegg
Ved at pc'en blir utrolig treg, all mulig reklame dukker opp, at pc'en henger seg opp, osv..
Vis hele sitatet...
De verste virusene er de man ikke merker at man har. Troyanere, RATS, osv.
Det kommer jo an på hvor stor kapitalen din er, jo mer penger du legger i sikkerhet, jo sikrere nett for du. "Verdens beste virusbesytter" er en totalt feil tittel, du kan selvsagt installere linux å låse det systemet ned til det minimale, men igjen så vil ikkje slike systemer være særlig praktisk i bruk, siden brukeren ikkje for tilgang til det han skal ha tilgang til.

Har du en grei kapital, så er jo NorCERT sitt overvåknings program et godt alternativ: Varslingssystem for Digital Infrastruktur (VDI)
Trådstarter
78 3
Det er så mange ulike forslag her, at jeg har vanskelig for å bestemme meg.

Er det ET antivirus program dere alle kan si er det beste å skaffe seg?
Jeg likte Avira veldig godt når jeg brukte det, nå bruker jeg McAfee som jeg får gratis gjennom DNB
Avira har veldig mange funksjoner som kan være nyttige
Sist endret av Vod0; 28. april 2013 kl. 15:28.
Sitat av akineton Vis innlegg
Det er så mange ulike forslag her, at jeg har vanskelig for å bestemme meg.

Er det ET antivirus program dere alle kan si er det beste å skaffe seg?
Vis hele sitatet...
Det er et svar du ikke kan få. Alle har sine erfaringer og det er stor uenighet om hva som faktisk er best. Jeg har inntrykk av at ingen antivirusprogram klarer å ta alt, men det er bedre enn ingenting. Er heller ikke enig i at man må betale for å få bedre sikkerhet. Det er nok av gode gratisalternativer. Som tidligere sagt, så heter det beste antivirusprogrammet. "Sunn fornuft." gjerne i kombinasjon med et enkelt AV-program.
Jeg personlig bruker AVG free edition. Det holder for meg. Bare å passe på hva man går inn på.

Min lillebror kjørte maskinen sin til helvete etter 3 dager uten virusbeskyttelsen som fulgte med da den var ny. Han hadde McAfee gratis versjon. Pappa kjøpte Norton til pcen hans, Den fant intet mindre enn 7 farlige programmer på datamaskinen hans.... Han har ikke hatt problemer etter dette. Vi har brukt Norton i ganske mange år på forskjellige pcer uten noen form for problemer...
Trådstarter
78 3
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Det er et svar du ikke kan få. Alle har sine erfaringer og det er stor uenighet om hva som faktisk er best. Jeg har inntrykk av at ingen antivirusprogram klarer å ta alt, men det er bedre enn ingenting. Er heller ikke enig i at man må betale for å få bedre sikkerhet. Det er nok av gode gratisalternativer. Som tidligere sagt, så heter det beste antivirusprogrammet. "Sunn fornuft." gjerne i kombinasjon med et enkelt AV-program.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg leste for noen måneder siden en undersøkelse på dinside.no angående testing av de beste antivirus programmene, men denne finner jeg ikke igjen.

Vet noen av dere om en slik undersøkelse (helst fra 2013)?
Bruker AVG free, funker helt greit.
Sitat av akineton Vis innlegg
Vel, jeg leste for noen måneder siden en undersøkelse på dinside.no angående testing av de beste antivirus programmene, men denne finner jeg ikke igjen.

Vet noen av dere om en slik undersøkelse (helst fra 2013)?
Vis hele sitatet...
Her er en oversikt fra 2013. Veit ikke hvor pålitelig den er, men Bitdefender scorte visst veldig bra.

Ca. 230kr for en PC/1 år
Trådstarter
78 3
Sitat av Åjassåja Vis innlegg
Her er en oversikt fra 2013. Veit ikke hvor pålitelig den er, men Bitdefender scorte visst veldig bra.

Ca. 230kr for en PC/1 år
Vis hele sitatet...
Vil helst se på en norsk undersøkelse, og 230,- for 1 år er altfor billig etter min mening, siden man som oftest får det man betaler for.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Han sikter vel til at Norton brukte så forbanna mye ressurser på de tidligere versjonene, samt sleit med å finne diverse ting.

Men jeg har faktisk sett at de har kommet seg litt oppover på listene de siste årene nå.

Men jeg er helt enig med han over her, har man nettvett, så kan man unngå mye. Jeg gikk flere år uten antivirus selv, nå har jeg Avast free edition aktivert bare sånn in-case, har ikke hatt "virus-virus" på mange år.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke anbefale Norton. Brukte det fram til slutten av 2011, hvor det kom seg noe virus eller spyware eller Malware inn på pc'en som gjorde at den ikke kunne gå på Internett. dette ble da ikke oppdaget av Norton.(noe jeg synes er for dårlig.)
Sist endret av øyvind95; 28. april 2013 kl. 17:31.
Trådstarter
78 3
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Jeg vil ikke anbefale Norton. Brukte det fram til slutten av 2011, hvor det kom seg noe virus eller spyware eller Malware inn på pc'en som gjorde at den ikke kunne gå på Internett. dette ble da ikke oppdaget av Norton.(noe jeg synes er for dårlig.)
Vis hele sitatet...
Dette skjedde faktisk med meg også når jeg hadde McAfee på min forrige pc.
Dette ble så alvorlig til slutt at jeg ikke fikk logget på engang..
Trådstarter
78 3
Sitat av sweem Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er det mulig å få kjøpt BitDefender for Windows 8 også?
ja, har det selv på Windows 8, og skal fornye det igjen når det utløper.
Verdens beste anti-virus er vel så enkel som; napp ut nettledningen.

Men du vil ha en norsk undersøkelse(fordi?) og mener 250,- året er for lite pga. det peker på et dårlig produkt?

Finner jo mange flere seriøse undersøkelser på engelsk som er mye mer grundig utført. Hvis du vil teste selv; last ned de du vurderer. Sett opp et par VMer med W8 og samme oppdateringene på alle. Deretter infiser de med diverse virus og se hvilke programmer som finner hva. Eneste kriteriet er jo at det eneste som varierer mellom testene er anti-virus programmet.

Eventuelt kjør OSX - det kan jo ikke få virus ;D
Sitat av Morgul Vis innlegg
Hvordan vet du om du har virus uten virusscanner?
Vis hele sitatet...
Memoriserer windows-registeret, såklart.
Jeg bruker avast, har gjor det de siste 5-6 årene, kanskje lenger.
Kun hatt 1 virus innenfor denne tiden, var noe nyttårsvirus.

Kjører firefox med ad-block og noscript, har klart meg ganske bra med dette.
Må selv åpne for hvert enkelt skript, slipper da reklame bannere og annet søppel
Sitat av hayer Vis innlegg
Verdens beste anti-virus er vel så enkel som; napp ut nettledningen.

Men du vil ha en norsk undersøkelse(fordi?) og mener 250,- året er for lite pga. det peker på et dårlig produkt?

Finner jo mange flere seriøse undersøkelser på engelsk som er mye mer grundig utført. Hvis du vil teste selv; last ned de du vurderer. Sett opp et par VMer med W8 og samme oppdateringene på alle. Deretter infiser de med diverse virus og se hvilke programmer som finner hva. Eneste kriteriet er jo at det eneste som varierer mellom testene er anti-virus programmet.

Eventuelt kjør OSX - det kan jo ikke få virus ;D
Vis hele sitatet...
OSX kan vel få virus?
Sitat av Kannibalensmakt Vis innlegg
OSX kan vel få virus?
Vis hele sitatet...
Det kan det, på lik linje med de fleste andre operativsystemer.
http://abcnews.go.com/blogs/technolo...000-computers/
Trådstarter
78 3
Jeg har allerede kjøpt/skaffet meg BitDefender Total Protection 2013, så det er ikke nødvendig med flere forslag