Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2583
Trenger som sagt litt hjelp her. for å si det mildt suger rådgiveren på ungdomskolen og vgs noe som befinner seg i min underetasje holder på å fullføre første åre mitt på studiespesialisering, men har lyst å skifte over til elektro. Dette fordi jeg har lyst til å studere sivilingninør ved NTNU og orker rett og slett ikke alle de irrelevante kjedlige faga! Da har jo jeg i teorien fått standpunkt i både 1T, Norske, engelsk og naturfag. Kan jeg da slippe de teoretiske faga på elektro også ta R1+R2 og F1 som privatist eller noe på yrkeskolen så jeg kan satse på NTNU eller må jeg sløse vekk 4 år på vgs med ett ekstra påbygginsår med kurs o.l?
Du blir ikke automatisk sivilingeniør ved å gå på elektro linja. For å bli sivilingeniør må du faktisk ha disse fagene R1,R2 og FY1 uansett. Så du må nok fullføre studiespesialisering med fordyping i disse fagene.

Skal du søke sivilingninør ved NTNU må du ha karaktern 4 eller bedre i R2.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Du blir ikke automatisk sivilingeniør ved å gå på elektro linja. For å bli sivilingeniør må du faktisk ha disse fagene R1,R2 og FY1 uansett. Så du må nok fullføre studiespesialisering med fordyping i disse fagene.

Skal du søke sivilingninør ved NTNU må du ha karaktern 4 eller bedre i R2.
Vis hele sitatet...
Går du yrkesfag VG1 og VG2 får du tilbud om forkurs for ingeniør i ett år. Slik at du får matte og fysikk du trenger. Om du består dette kurset er du _nesten_ sikret plass videre. (kommer vel an på linje)
Sist endret av Xernox; 28. mars 2012 kl. 23:12.
Sitat av tullegutten Vis innlegg
Trenger som sagt litt hjelp her. for å si det mildt suger rådgiveren på ungdomskolen og vgs noe som befinner seg i min underetasje holder på å fullføre første åre mitt på studiespesialisering, men har lyst å skifte over til elektro. Dette fordi jeg har lyst til å studere sivilingninør ved NTNU og orker rett og slett ikke alle de irrelevante kjedlige faga! Da har jo jeg i teorien fått standpunkt i både 1T, Norske, engelsk og naturfag. Kan jeg da slippe de teoretiske faga på elektro også ta R1+R2 og F1 som privatist eller noe på yrkeskolen så jeg kan satse på NTNU eller må jeg sløse vekk 4 år på vgs med ett ekstra påbygginsår med kurs o.l?
Vis hele sitatet...
Er det ikke mye enklere å bare å gå to år til på studiespess?
Husk at du velger fag neste år, da kan du jo velge R1, FY1 og et annet hyggelig fag, de fagene utgjør ca. 50% av timene dine neste år, så da er halve timeplanen din egenbestemt.

Ser ikke noe grunn til å gå elektro vg1 når du ikke har tenkt å bli elektriker, du har jo allerede snart fullført et år, hva er poenget med å bytte til noe som gjør at du må gå enda et år?
Hvis du ikke takler to år med «de irrelevante kjedelige faga», kommer du aldri i verden til å takle fem år på NTNU, eller R-matte og fysikk som privatist for den saks skyld. Hvis du ønsker å gjennomføre dette så biter du tenna sammen og fullfører studiespesialisering.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Går du yrkesfag VG1 og VG2 får du tilbud om forkurs for ingeniør i ett år. Slik at du får matte og fysikk du trenger. Om du består dette kurset er du _nesten_ sikret plass videre. (kommer vel an på linje)
Vis hele sitatet...
Ja, det glemte jeg å nevne. Har faktisk gått på forkurs her i Oslo, og det krever mye arbeid og motivasjon. Er TS røver i matte så skal det ikke være noe problem med å bestå fagene på forkurset.
Trådstarter
6 16
oi, mange kjappe og kritiske svar! :O men takk, tar i mot alt det som er nyttig
er ikke det at jeg ikke greier å holde ut, men tenkte det er gøyere å gå 3 år med elektro etter første året på studiespiesielaring med tanken på at jeg har lyst å bli elektroingniør. så vil heller gå totalt 4 år med "gøyere" fag om det er mulig enn å kun gå 3 år på studiespesialisering
Sitat av tullegutten Vis innlegg
oi, mange kjappe og kritiske svar! :O men takk, tar i mot alt det som er nyttig
er ikke det at jeg ikke greier å holde ut, men tenkte det er gøyere å gå 3 år med elektro etter første året på studiespiesielaring med tanken på at jeg har lyst å bli elektroingniør. så vil heller gå totalt 4 år med "gøyere" fag om det er mulig enn å kun gå 3 år på studiespesialisering
Vis hele sitatet...
Gjør det du ønsker. Bytt linje til elektro, så deretter tar du forkurs for ingeniørutdanning etter vg2. Men vær oppmerksom på at det er veldig tungt matte og fysikk med kun matte fra 1P som du har på vgs nå. Så det lønner seg å
kjøpe realfagbøkene allerede nå og gjøre masse oppgaver til du føler at du kommer godt gang med matten evt. fysikken samtidig du går på elektro linja.

Eller, kan du ta en retning som heter y-veien.

"Y-veien = yrkesfaglig vei til ingeniør. Du kan fortsatt ta en bachelorgrad og deretter en mastergrad innenfor realfaglige og teknologiske utdanninger med eksamen fra yrkesfaglig retning og fagbrev."

Les mer på http://utdanning.no/tema/utdanning/n...rmasjon/yveien
True phreak.
Sitat av tullegutten Vis innlegg
oi, mange kjappe og kritiske svar! :O men takk, tar i mot alt det som er nyttig
er ikke det at jeg ikke greier å holde ut, men tenkte det er gøyere å gå 3 år med elektro etter første året på studiespiesielaring med tanken på at jeg har lyst å bli elektroingniør. så vil heller gå totalt 4 år med "gøyere" fag om det er mulig enn å kun gå 3 år på studiespesialisering
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du tenker, og i etterkant skulle jeg ønske jeg gjorde det, så kunne jeg spart noen år, i stedet for å ødelegge alt som het skolelyst. Jeg droppet dog ut av vgs, og kastet bort mye tid der.

Dersom du tror du vil klare å stå løpet ut, og få ålreite karakterer, ville jeg fortsatt på studiespesialiserende, man blir mye bedre forberedt på jobben som må gjøres. Så vidt jeg vet har ikke de med ingeniørforkurs egen kvote på sivilingeniørstudiene (ingen jeg går i klasse med har forkurs, så vidt jeg vet), slik de har på ingeniørstudier på høyskole (ikke 100% sikker dog), så man kommer liksom ikke unna det at man må ha godt med studiepoeng.
En elektro-linje på VGS og en utdannelse til elektroingeniør er to helt forskjellige ting kompis. Sikkert moro å få litt hands on-erfaring i VGS men dette har ingenting med hvordan du studerer på NTNU eller hvordan jobben din etterpå kommer til å være. Hold deg på den utdannelsen du har valgt, det tenker jeg er det lureste. Å gå over til en slapp VGS-utdannelse nå er rett og slett ikke noe jeg anbefaler.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Går du yrkesfag VG1 og VG2 får du tilbud om forkurs for ingeniør i ett år. Slik at du får matte og fysikk du trenger. Om du består dette kurset er du _nesten_ sikret plass videre. (kommer vel an på linje)
Vis hele sitatet...
NTNU krever full studiekompetanse og har ikke forkurskvoter. Ingeniør er ikke det samme som sivilingeniør.
Trådstarter
6 16
da har jeg droppa planen om elektro, er like greit å bare ta kjappe to år så hoppe rett inn på studie takk for all hjelpa!