Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6410
Om jeg prøver å kopiere en systemnøkkel, får da hovedeier beskjed om dette?

Blir det registrert noen steder når man kopiere nøkler liksom?
Det er så enkelt som at du ikke får kopiert systemnøkler så det er ikke noe tema.

https://lasesmed.no/produkter/systemnokkel/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er så enkelt som at du ikke får kopiert systemnøkler så det er ikke noe tema.

https://lasesmed.no/produkter/systemnokkel/
Vis hele sitatet...
https://www.dinside.no/bolig/triovin...under/61788604

Det kjem an på kva systemnøkler du har. Om dei er gamle, så får du kopiert dei.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er så enkelt som at du ikke får kopiert systemnøkler så det er ikke noe tema.

https://lasesmed.no/produkter/systemnokkel/
Vis hele sitatet...

Joda systemnøkler kopieres helt uten spørsmål. Null stress det. Det eneste problemet er at det kan være vanskelig å finne korrekte emner for enkelte systemnøkler, har heldigvis ikke støtt på det problemet selv de gangene jeg har kopiert systemnøkler. Og emner kan jo også lages om kopieringen er viktig nok. Kommer du med eget emne så går det nok helt fint. Det er jo ikke kriminelt å kopiere systemnøkler, ikke for den som sliper og ikke for den som kjøper kopien.

Ofte er det langt raskere og mindre pes å bare få kopiert ett ekstra sett enn å finne ut hvem som er nøkkelansvarlig og styre i flere ledd for å få en kopi.

Selv har jeg brukt diverse skomakere, men har hørt andre har gjort det samme også hos kjeder.
Sist endret av random67489; 7. juli 2019 kl. 18:25.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Spør. Triviong har spesiell nøkler de kun har emner til selv. Og som må bestilles. Har selv hatt sånn før som var svinedyre.

Legitimering for å hente ut osv...

Men vanligvis går det greit

Kommer Ann på emnet ja.
Trådstarter
5 0
Okey. Om jeg forstår det riktig så kan det både gå og ikke gå. Men det er uansett ingen som får vite at jeg har prøvd/fått til å kopiere?
IT-Konsulent
Sitat av Lanaa Vis innlegg
Okey. Om jeg forstår det riktig så kan det både gå og ikke gå. Men det er uansett ingen som får vite at jeg har prøvd/fått til å kopiere?
Vis hele sitatet...
Sitter som styreleder i et sameie, har aldri hørt om noen som har blitt tatt for å forsøke å kopiere systemnøkkel. Hvorfor skal utleier bry seg om at du kooierer den? Du kommer ikke inn i leiligheten med en systemnøkkel.. Du kommer som regel kun inn hoveddøra. Om du har mista den og ikke vil at utleier skal vite om det så er det bare å gå direkte til styret og forklare situasjonen. Om det ikke er tette bånd mellom utleier og styreleder er det ikke noe problem. Visst noen skal ha kopi av systemnøkkel i blokka jeg er styreleder må jeg sende mail til låsesmeden vi har avtale med. Sånn til info. Jeg gjør ikke noe annet enn å sende mailen videre med at det er OK.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.dinside.no/bolig/triovin...under/61788604

Det kjem an på kva systemnøkler du har. Om dei er gamle, så får du kopiert dei.
Vis hele sitatet...
Nettopp og derfor er den 9 år gamle artikkelen clickbait. er de så gamle er det også diskutabelt om det kan kalles systemnøkler. De er bare sikre så lenge de er patentert som varer i 15 år med mulighet for 5 års forlengelse. Etter dette er det fritt vilt. Ser du på hvordan de siste 15 års systemnøkler ser ut så er det ikke bare å stikke innom skomakeren å kopiere disse. Ikke har de emnene og ikke har de utstyr til å kopiere denne typen nøkler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Nettopp og derfor er den 9 år gamle artikkelen clickbait. er de så gamle er det også diskutabelt om det kan kalles systemnøkler.
Vis hele sitatet...
Systemnøkler vil sei at dei inngår i eit nøkkelsystem. Dvs. at det er eit system, der nøklane høyrer sammen. T.d. kan din nøkkel åpne hovuddøra og di eiga dør, men ikkje naboeleiligheta si dør. Naboen sin nøkkel kan åpne si dør og hovuddøra, men ikkje di dør. Vaktmesteren sin kan åpne hovuddøra og tekniske rom, også viare.

Låsbransjen har i tillegg markedsført at systemnøkler ikkje kan kopierast.

Uansett er stortsett låser ei høfleg oppfordring om å vere ærleg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Systemnøkler vil sei at dei inngår i eit nøkkelsystem. Dvs. at det er eit system, der nøklane høyrer sammen. T.d. kan din nøkkel åpne hovuddøra og di eiga dør, men ikkje naboeleiligheta si dør. Naboen sin nøkkel kan åpne si dør og hovuddøra, men ikkje di dør. Vaktmesteren sin kan åpne hovuddøra og tekniske rom, også viare.

Låsbransjen har i tillegg markedsført at systemnøkler ikkje kan kopierast.

Uansett er stortsett låser ei høfleg oppfordring om å vere ærleg.
Vis hele sitatet...
En systemnøkkel trenger ikke være del av noe nøkkelsystem. Jada og det kan sikkert kverruleres videre herfra til månen med det der. Den kopisikringen er fortsatt basert på patentet. Hva som gjøres ulovlig er det jo aldri en garanti i mot. Markdsføringen gjelder kopi i lovlige former. Nei du kan ikke kopiere noe som er patentert lovlig selvom noen gjør det.
Nå spør vel ikke ts om lovlighet per se? Han ønsker å vite om det er mulig. Ja det er mulig. Men ikke for alle nøkler. Endel sjapper har også emner for nyere systemnøkler.

Jeg ville bare sjekket rundt på forskjellige plasser som sliper nøkler. Worst case sier de nei de mangler emner, eller så sier de ja og tar en hundrelapp eller så for jobben.
Fullt mulig.

Men hvis det er Trioving er det et system der det kreves attestasjon fra systemeier eller den med myndighet før de bestiller nøkkelemne. Og du må mest sannsynlig til en autorisert forhandler.
Jeg har kopiert system øker fra Trioving hos mrmint null stress
Ville ha en ekstra nøkkel til leiligheten min i et borettslag for noen år siden.
Alt slik gikk via vaktmester i den tiden. Iflge han kostet det 2000,- siden det var systemnøkkel.

Gikk til Jernia og hørte om de kunne lage en kopi og selv om de ikke hadde profil som passet så tok de en MacGyver og modifiserte en - Alt for 180,-.
Så ja det er mulig. Men regner med at et sikkert ikke er alle ansatte som vil gjøre noe sånt som jeg opplevde.
Her er det litt misforståelser. Som andre har påpekt, så finnes det flere typer låssystemer. Dette

er en TrioVing Triton. Den har to rader av tenner, er fortsatt(?) patentert og krever spesialutsyr for å kopiere - denne får du ikke mekka en kopi av på Jernia. Sorry. Det finnes mange andre systemer der ute som heller ikke kan kopieres ut av det blå. Men så var det denne luringen her:

(Den til høyre er en bump key, ignorer den.) Denne nøkkelen til venstre er en utdateret systemnøkkel av typen "Trioving System". Dette systemet var standarden i Norge i gudene vet hvor mange år og finnes fortsatt overalt. På denne har alle patenter uløpt for lenge siden, så man kan kopiere så mye man vil uten lisenser. Men, det er en catch! Som man kan se, så minner den veldig denne krabaten her

som ikke er en systemnøkkel. Mange har hatt, og har kanskje fortsatt, en slik en som husnøkkel? Emnene er akkurat like store, det er like mange stempler, og sikkerhetsnivået er like crappy på begge. Forskjellen er disse sporene på siden. Her er vi ved sakens kjerne: Når du kopierer en nøkkel hos jernia, så er det stempelprofilen som kopieres. Rillene på siden bare sliper de vekk, for eksempel med en dremel. De har nemlig ikke utstyr til å kopiere disse riktig, og emnenene deres kan heller ikke tilpasses riktig. Det er imidlertid to aspekter som bestemmer hvorvidt en nøkkel kan åpne en lås eller ikke: Det ene er om nøkkelen flytter stemplene til riktig posisjon. Det andre er om du fysisk får den inn å låsen eller ikke. Det er her dette komplekse settet av riller kommer inn i bildet; du kan ha en nøkkel som ville ha flyttet stemplene i riktig posisjon, men som ikke åpner låsen fordi den ikke passer i selve låsen. De gjorde det slik siden sylindrene bare hadde 7 stempler, og det var derfor veldig begrensa hvor mange ulike nøkler man kunne ha på systemet. Men ved å kontrollere to parametre (riller og tenner) kunne man lage ganske store systemer likevel. Problemet er at når du sliper vekk rillene, så passer den kanskje også i låser hvor den ikke skulle passe. En Jernia- eller Mr. Minit-kopiert gammel systemnøkkel kan altså fort gi deg større tilganger enn det er meninga at du skal ha. Derfor vil jeg ikke si at låsesmedene lyver når de sier at Jernia ikke kan kopiere disse nøklene riktig. Jernia kan slipe opp en kopi som åpner døra, men tilgangskontrollen blir skutt i filler.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. juli 2019 kl. 18:42.
Har prøvd å kopiere systemnøkkel en gang selv og fikk beskjed at det ikke kunne la seg gjøre da den jeg hadde hadde en rad med spor på siden som de ikke hadde verktøy til og kopiere