Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 7858
Noen råd får å sabotere naboens trampoline?
Er virkelig lei av ungeskrik og baller som flyr over på vår terrasse.
Sitat av chrisx90 Vis innlegg
Noen råd får å sabotere naboens trampoline?
Er virkelig lei av ungeskrik og baller som flyr over på vår terrasse.
Vis hele sitatet...
Den lureste tilnærmingen er å ta det opp med de som et voksent menneske, Ikke bryte loven for å gjøre noe med trampolinen.
Hva med å bare være et voksent menneske å faktisk banke på å snakke med foreldrene? Ingenting løses med sabotasje og dritt.
Enkleste er nok å ta problemet ved roten og drepe naboens barn. Kanskje hele familien når du først er i gang.
Unger som skriker og skråler er faen meg det verste jeg vet. Kjør på dem når de går til skolen, eller bare tenn på huset deres om natten, evt. snike deg inn og ha litt arsenikk i melkekartongen.

Har selv stor suksess med å løse nabokonflikter på denne måten.
Sist endret av Marlboro666; 5. mai 2019 kl. 15:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare og ta fram kviven det og lag et hull i trampolinen.
Sist endret av BensinErGodt; 5. mai 2019 kl. 15:24.
Anonym bruker
"Lei Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En stor hagle.
Unger på trampoline er flotte leirduer.
Anonym bruker
"Fiendtlig Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare hell aceton på trampolina av og til så hopper de snart hull i den. Off, neida. Ikke gjør det. Ta det opp med foreldene
Så artig! Vi hadde et par sånne naboer som deg da vi var barn. Utrolig morsomt med en felles fiende. Ta og saboter trampolinen deres og erklær krig, du kommer til å berike barndommen deres. Men noe særlig fred og ro på verandaen får du nok ikke.
Sist endret av *pi; 5. mai 2019 kl. 15:28.
Ekspert på påstander
Aftenposten
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
dans regndans
Haha, dette ligna på en prikk med en typisk tråd og svar fra Mannegruppe Ottar ��
men det enkleste og lureste i denne saken er vell og snakke voksent med de som satte disse barna til verden.
De er barn, at de lager lyd når de er ute på trampolina får du bare tåle. Du kan jo ta en prat ned foreldrene om du ikke liker at baller flyr over til deg.
Var du stille som barn? La barna kose seg og ikke vær han gretne gubben alle hater. Lurer på hvordan du vil bli når du blir gammel. Uff
Redpilled alfahann
Juster vinkelen på trampolinen gradvis. Den ulike belastningen på beina når det hoppes vil påvirke måten beina til drittungene pronerer. Du vil kunne nyte følelsen av å ha påført fiendene dine kronisk asymmetri i beinregionen. Helt uten mistanke��
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drekk øl i bare trusa, prat høylytt og snøvlete, kast gjerne tomme ølbokser tilbake. Kommer naboen så be han inn på en øl så han kan se problemet selv.
Relatert: Jeg flytter fra et sted i disse dager, hovedsaklig fordi naboens unger irriterer vettet av meg. De kauker og kviner hele dagen, strør søppel rundt på mitt område. I dag var det fingermerker og håndavtrykk over hele bilen. Aldri mer. Jeg skal skaffe meg et rolig nabolag.
Hva med å bare innse at du er en gretten idiot og la barn være barn. Barn lager lyd sånn er det bare, du eier ikke hele verden så at naboen lager litt lyd på dagtid må du bare finne deg fint i... Pluss stakkars deg som får en ball eller to på terrassen av og til, buu huu..
Noen av oss, spesielt de som er introverte og følsomme, har andre behov og trenger ro og fred. Vanskelig å forstå, jeg vet.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vist du trenger ro og fred flytt til landet??
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Noen av oss, spesielt de som er introverte og følsomme, har andre behov og trenger ro og fred. Vanskelig å forstå, jeg vet.
Vis hele sitatet...
Vist det er så voldsomt viktig for deg at det er helt stille og du ikke tåler lyden av f.eks unger eller litt musikk osv på dagtid så er nesten det noe du selv burde tenke på før du bosetter noen plass. Alle andre kan jo ikke ta hensyn til at det er en nabo som ikke tåler lyd, folk må få leve.
Det er graderinger på alt. Der jeg bor nå har det vært et mareritt, og det er det jeg som vet.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Noen av oss, spesielt de som er introverte og følsomme, har andre behov og trenger ro og fred. Vanskelig å forstå, jeg vet.
Vis hele sitatet...
Barn har også behov
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Barn har også behov
Vis hele sitatet...
Som behovet for å legge spikerklosser under bilen, slå i veggene med jernrør, røske løs ringeklokken, fingre bortpå bilen min hele tiden og stå rett utenfor vinduet mitt og kvine og skråle?

Jeg bor på landet, forresten, og bosatte meg der for å få ro og fred.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vist du trenger ro og fred flytt til landet??
Vis hele sitatet...
Helt enig. Flytt langt til skogs så får du fred.

Ps. Det heter "hvis".
Morsomste jeg viste som barn var å plage slike som deg. Jo surere dem ble jo morsommere var det. Men kan love deg at om disse barna var av samme kaliber som jeg og kompisene mine vil du ikke starte krig mot dem. Vi tapte aldri.


Ta heller å snakk med foreldra deres.
Konsertøreplugger til en hundrings eller kanskje noise canceling headphones gjør at du stenger verden ute. En ball over gjerdet i ny og ne får du tåle.


@Sanjar du får enten vurdere mekanisk isolering fra støykilder, som quad vinduspaneler, ekstra tykk isolering i vegger og tak. Folk med ME kan feks gå så langt for å få det stille rundt seg. Ønsker du en quick fix se forslaget jeg ga ts, koster svært lite men hjelper overraskende bra. Om du nå velger å flytte så kan du vel forsøke å finne bolig som ligger usjenert til neste gang? Om du bor på landet så bør det jo være mulig å helt unngå å ha naboer tett på?
Sist endret av random67489; 6. mai 2019 kl. 12:56.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Som behovet for å legge spikerklosser under bilen, slå i veggene med jernrør, røske løs ringeklokken, fingre bortpå bilen min hele tiden og stå rett utenfor vinduet mitt og kvine og skråle?

Jeg bor på landet, forresten, og bosatte meg der for å få ro og fred.
Vis hele sitatet...
Det er helt innafor å reagere på dette, men gjør det på en voksen måte. Du vinner ikke en bøllekrig mot folk under kriminell lavalder.
Sist endret av *pi; 6. mai 2019 kl. 13:21.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er helt innafor å reagere på dette, men gjør det på en voksen måte. Du vinner ikke en bøllekrig mot folk under kriminell lavalder.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at han først klaget over bråk fordi han var høysensitiv, og deretter droppet denne ørlille oppgraderingen med spikermatter og stålrør, så mistenker jeg muligens at sympatifisking er en mer plausibel forklaring enn guttestreker. Det der lukter litt Fraülein Wara.
Begge deler er gjeldende. Jeg tåler lyd ganske dårlig. Jeg har det også slik at ting kan skjære seg emosjonelt for meg, og da er det ingenting som kan rette opp i saken. Da hjelper spikerklosser og stålrør ganske dårlig. Det blir emosjonelle markører på at dette ikke funker.

Poenget jeg forsøkte å få frem var: For noen ekstroverte er det tydeligvis vanskelig å forstå/akseptere at noen av oss er introverte og har behov for ro og fred, og at dette behovet er like gyldig som deres egne behov.

Jeg er ikke ute etter sympati/empati, men ville si at jeg kan relatere til trådstarter. Jeg har tatt konsekvensen av dette og flytter. Da løser problemet seg forhåpentligvis, så lenge jeg slipper å bo oppi noe lignende igjen.

Hvis du har et behov må du ta hensyn til dette, uavhengig av hva noen andre mener/sier. De kan kun se fra sitt perspektiv.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Herregud, skal man be unger om å være stille fordi det kan bo en introvert i nabohuset?! Dette er for latterlig, sliter med angst, gøye lyder og paranoia selv men jeg kan ikke forvente at andre mennesker i nabohuset eller ute på gata skal ta hensyn til meg. Nei, flytt på landet isteden for å bosette dere i nabolag.
Sanjar flytting kan løse problemet, med det vet du jo ikke på forhånd. Kanskje et kamera som fanger opp synderne når de herjer utenfor gjør at foreldra tar tak i dette? Og da tenker jeg på herjing som i vandalisme og faenskap. Lyden av lekende barn får du ikke gjort særlig med på dagtid. Men øreplugger evt. nc headphones gir deg jo den stillheten du behøver, så om du får kontroll på at barna driver med fanteri hos deg så er det kanskje til å leve med?

Om ikke så vær kresen om du nå bestemmer deg for å flytte. Velg en bolig helt uten naboer. Da får du all stillhet du måtte ønske.
Kanskje vel mye på siden av tråden, men vel vel...

Dette skjedde for en 16-17 år siden. Jeg jobbet da på en gård, men bodde i utkanten på selve gården (grensa mot naboen). Dette er da ca. 700 m unna selve gårdstunet. Dette var i flere år en idyllisk plass, det den verste støyen var neseblåsende hester , vårkåte syngende fugler, gresshopper og traktorer i våronna. Men i et av de første årene jeg bodde der, så var det noen smårollinger, som bodde på gården. Disse smårollingene kunne være til dels pøbelaktige, særlig han ene kunne være en pest og en plage. Han kunne være en fare for seg selv og andre.

Men iallfall en vakker vår- eller sommerdag så kom de mot der jeg bodde. Jeg hadde da 25 ml sprøyte (tror jeg det var) og en åpnet veneflon for kragevenen. Veneflonen er som en sprøytespiss på 10-15 cm. Jeg fylte sprøyta med Zalo og vann (gir en tillitsvekkende grønnfarge ), hadde på veneflonen, gikk ut og møtte dem. Når dem så den sprøyta med den nåla, så vrælet dem ut og løpte tilbake. Så dem aldri mere på tunet der jeg bodde. Barn har ofte mere eller mindre sprøyteskrekk, og den saken der lagde krisemaksimering.
Iallfall det virket for meg. Behøvde nesten ikke å yttre et ord.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av chrisx90 Vis innlegg
Noen råd får å sabotere naboens trampoline?
Er virkelig lei av ungeskrik og baller som flyr over på vår terrasse.
Vis hele sitatet...
Ja. Har et veldig bra tips.
Pakk sammen alle dine ting der du bor, legg ut kåken for salg.

Ta med deg tinga i skogen. Laaangt inn i skogen. Så bor du der.

Du tåler tydlighvis ikke folk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja. Har et veldig bra tips.
Pakk sammen alle dine ting der du bor, legg ut kåken for salg.

Ta med deg tinga i skogen. Laaangt inn i skogen. Så bor du der.

Du tåler tydlighvis ikke folk.
Vis hele sitatet...
Og du har tydelig"hvis" ikke lest tråden, din lille luring.

Det kan jo hende at det fins en mellomting som ikke er helt urimelig
Sist endret av Våtfisk; 6. mai 2019 kl. 22:34.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Våtfisk Vis innlegg
Og du har tydelig"hvis" ikke lest tråden, din lille luring.

Det kan jo hende at det fins en mellomting som ikke er helt urimelig
Vis hele sitatet...
Ehh. Jo.

Han vil hærpe naboens trampoline fordi han ikke liker barn og leker som spretter på tomta h*n.

Så istedet for å bli plaga av kids og andre folk, funker nok skogen bedre enn urbane steder.
La nå kidsa ha det gøy
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Noen av oss, spesielt de som er introverte og følsomme, har andre behov og trenger ro og fred. Vanskelig å forstå, jeg vet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Begge deler er gjeldende. Jeg tåler lyd ganske dårlig. Jeg har det også slik at ting kan skjære seg emosjonelt for meg, og da er det ingenting som kan rette opp i saken. Da hjelper spikerklosser og stålrør ganske dårlig. Det blir emosjonelle markører på at dette ikke funker.

Poenget jeg forsøkte å få frem var: For noen ekstroverte er det tydeligvis vanskelig å forstå/akseptere at noen av oss er introverte og har behov for ro og fred, og at dette behovet er like gyldig som deres egne behov.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvor du har fått forbindelsen mellom det å være introvert og behovet for ro og fred.

Ekstroversjons-fasettene (Extraversion)

Varme (warmth)
Sosiabilitet (gregariousness)
Selvmarkering (assertiveness)
Aktivitet (activity)
Spenningssøking (excitemeny seeking)
Positive følelser (positive emotions)
Vis hele sitatet...
Introvert, introversjon, innadvendthet. Hos Carl Gustav Jung betegnelse på holdningen hos mennesker som tillegger sine egne, indre opplevelser en dominerende betydning. Den motsatte, utadvendte holdning kalles ekstroversjon, eller det å være ekstrovert.
Vis hele sitatet...
Verken slik det brukes i dagligtalen hvor man snakker om å skåre lavt på faktoren ekstraversjon eller i den originale definisjonen til Jung har de noe med hverandre å gjøre.

Forøvrig er det heller ikke spesielt vanskelig å forstå at du ønsker ro og fred, det er ofte jeg gjør det samme. Men det betyr ikke at dine behov har forrang framfor andres.
Fælt til kverulanter folk er på dette stedet.

https://fractalenlightenment.com/316...-personalities

According to Jung there are two mutually exclusive attitudes – extraversion and introversion.

“Each person seems to be energized more by either the external world (extraversion) or the internal world (introversion).”

The introvert is more comfortable with the inner world of thoughts and feelings, so they will see the world in terms of how it affects them. While the extrovert feels more at home with the world of objects and other people, and is more concerned with their impact upon the world.

Introverts are more comfortable living alone and being by themselves. They depend on their “me time” to recharge; they become immersed in their inner world and run the risk of losing touch with their surroundings or their outer world."

En introvert lader altså batteriene med alenetid. Dette er den konvensjonelle forståelsen av begrepet som jeg selv kan underskrive på. Hvorvidt Jung sa det på den måten, vet jeg ikke. Ungeskrål hele tiden hindrer at jeg får ladet batteriene.

Jeg er egoistisk nok til å si at mine behov har forrang fremfor andres. Innen visse grenser, selvsagt, men jeg har en forpliktelse i å ta vare på meg selv.
Sitat av Sanjar Vis innlegg

Jeg er egoistisk nok til å si at mine behov har forrang fremfor andres. Innen visse grenser, selvsagt, men jeg har en forpliktelse i å ta vare på meg selv.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg påstå at du har større problemer enn å være litt introvert du bør finne en løsning på.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Fælt til kverulanter folk er på dette stedet.



Jeg er egoistisk nok til å si at mine behov har forrang fremfor andres. Innen visse grenser, selvsagt, men jeg har en forpliktelse i å ta vare på meg selv.
Vis hele sitatet...
Meg bekjent er det dette han har skrevet om introversjon, men har ikke lest alle bøkene hans.

‘The reflective nature of the introvert causes him always to think and consider before acting. This naturally makes him slow to act. His shyness and distrust of things induce hesitation, and so he always has difficulty in adapting to the external world.’

‘The introvert does possess an extraverted attitude, but it is unconscious, because his conscious gaze is always turned to the subject.’
Vis hele sitatet...
— Two Essays on Analytical Psychology


Forøvrig er dette forfatteren bak kilden din
Garima Roy, as a sentient being, loves to explore the world with her mind, heart, and soul. Joy is her natural state. You can get in touch with her on
Vis hele sitatet...
Videre kan du spare deg for å anklage folk for å være kverulanter når du skriver på et diskusjonsforum. Poenget er at ditt argument for at du som "introvert" har et unikt behov for ro og stillhet som ikke andre har er tåpelig, og kan sammenlignes med Marta Louise sin "høysensitivitet".
Den introvertes behov for hvile er som sagt tydeligvis av nyere opprinnelse enn Jung, men dette gjenkommer i mange kilder, og jeg holder den for å være reell.

Det er ingenting tåpelig eller endog uvitenskapelig med min påstand om at introverte har behov for ro og stillhet. Er ikke glad i begrepet høysensitiv, fordi det blir så mye misbrukt, men her er en vitenskaplig artikkel som viser at ja, det er forskjeller i populasjonen vedrørende disse faktorene: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409988/

"To recover from such attainable sensory overload, these individuals require more quiet time daily to be alone, as well as additional longer sleep times than those without the HS trait."

Jeg sier ikke at jeg er høysensitiv. Jeg sier at jeg er introvert. Min påstand er at jeg trenger mer ro og hvile. Studiet viser at det er forskjell i befolkningen vedrørende det kriteriet. Det vil si at noen trenger mer ro og hvile enn andre.

Jeg kaller deg kverulant fordi det tydeligvis er viktig for deg å underkjenne folks enkle vitnesbyrd om seg selv, og at du med det begynner å plukke fra hverandre begreper som er etablert og anerkjent, også i dagligtalen. Dette hører ikke hjemme i noen produktiv og generøs diskusjon eller debatt.
Sist endret av Sanjar; 7. mai 2019 kl. 02:00.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sanjar: det finnes mer enn to kategorier mennesker. Hvis du virkelig sliter med normale lyder ville jeg oppsøkt helsevesenet for å utelukke at det er noe som kan behandles istedenfor å putte deg selv i en så generell bås. Uansett burde du sjekke støy og innsyn nøye før du velger nytt bosted. Å sutre over barn som er utendørs i 2019 fremstår utrolig selvsentrert. Prøv ørepropper (eller musikk!) i mellomtiden og se om det hjelper.
Sitat av Sanjar Vis innlegg

Det er ingenting tåpelig eller endog uvitenskapelig med min påstand om at introverte har behov for ro og stillhet. Er ikke glad i begrepet høysensitiv, fordi det blir så mye misbrukt, men her er en vitenskaplig artikkel som viser at ja, det er forskjeller i populasjonen vedrørende disse faktorene: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409988/

"To recover from such attainable sensory overload, these individuals require more quiet time daily to be alone, as well as additional longer sleep times than those without the HS trait."

Jeg sier ikke at jeg er høysensitiv. Jeg sier at jeg er introvert. Min påstand er at jeg trenger mer ro og hvile. Studiet viser at det er forskjell i befolkningen vedrørende det kriteriet. Det vil si at noen trenger mer ro og hvile enn andre.

Jeg kaller deg kverulant fordi det tydeligvis er viktig for deg å underkjenne folks enkle vitnesbyrd om seg selv, og at du med det begynner å plukke fra hverandre begreper som er etablert og anerkjent, også i dagligtalen. Dette hører ikke hjemme i noen produktiv og generøs diskusjon eller debatt.
Vis hele sitatet...
Her har du funnet en artikkel som støtter ditt syn etter du allerede har bestemt deg for noe. Om du har hørt om confirmation bias skjønner du muligens hvorfor dette er problematisk. Nå får ikke jeg tilgang til de studiene de refererer til når det kommer til det spesifikke utsagnet du siterte, men en tilforlatelig forklaring er at individer som skårte høyere på introversjon oppga at de i større grad foretrakk å være alene enn andre. Sliter med å se hvordan de skal måle at de «trenger» det.

Jeg underkjenner ikke din opplevelse av å føle behov for mer stille alenetid og hvile, men jeg sier at dette ikke er noe du spesielt trenger fordi du er introvert. Om det er noe som ikke hører hjemme i en debatt så er det å prøve å avspore den med personangrep.
Sist endret av Skepty; 7. mai 2019 kl. 02:29.
Alle diagnoser på depresjon du får hos legen skjer via at pasienten rapporterer symptomene. Det er vanskelig å ha direkte empiriske bevis innen psykologi, slik du har i naturvitenskapene. Betyr dette at psykologi er meningsløst? Mange hevder at det er det ikke. På tilsvarende vis, mange rapporterer om dette behovet for hvile og ro. Jeg synes at man i stor grad bør tro noen på sitt vitnesbyrd.

Som Jung sa:

“The shoe that fits one person pinches another; there is no recipe for living that suits all cases.”

Mitt vitnesbyrd er at jeg er introvert, og at jeg derfor trenger mer ro. Dette er ikke en himmelropende påstand, men en forstandig påstand, og jeg er en rasjonell person mesteparten av tiden. Mange andre sier det samme som meg. Å ikke like det, eller ikke stole på det er selvsagt en persons fulle rett, men det tar likevel ikke bort vitnesbyrdet.
Det kan være mange grunner til at folk ikke mye fikser lyd og ståk over lange perioder med tid. Alt fra angst, ME, tinnitus, asperger/autisme, de som innbiller deg at de er "høysensitive" og de som (kanskje?) er det - sjenansen og stresset er like reelt selv om placebo/nocebo måtte være årsaken.

Jeg sliter selv tidvis med frustrasjon rundt ståk og mas, men klarer meg greit. Bor rett ved en barneskole, og det er bare å lære å route støyen inn i "bakgrunnskategorien" til psyken.

Når det er sagt har jeg ingen problemer med å forestille meg et hypotetisk scenario hvor naboungene eller naboene generelt virkelig er så jævlige at flytting er det beste alternativet på langsikt. Når trampoline, skriking, drittbikkjene, bil på tomgang, kantklippere, løvblåsere, radioen på verandaen, grillfesten med hockeylaget og generelt hele verden gjør at man kommer i Falling Down-stemning.
Virker som folk her i tråden er bortskjemte med naboene sine!

Å skylde på at man er introvert, som sådan, eller at man vil ramponere en trampoline som førsteløsning på disse problemene er kanskje grunnen til de mindre sympatiske svarene.
Det er ingen tvil om at lydforurensing og masse bråk over tid kan føre til alt fra misnøye til dårligere helse, men samtidig kan man ikke bare gå å kvele naboen sin heller.

For de som virkelig sliter finnes det alt fra apparater til mentale teknikker man kan bruke mtp. støy - i tillegg til flere gode forslag i denne tråden.

Man har vel ikke annet valg enn å være pragmatisk (og diplomatisk), hvis flytting er eneste alternativet må man gjøre god research på forhånd!
Sist endret av Våtfisk; 7. mai 2019 kl. 02:58.
Sitat av Sanjar Vis innlegg

Jeg er egoistisk nok til å si at mine behov har forrang fremfor andres. Innen visse grenser, selvsagt, men jeg har en forpliktelse i å ta vare på meg selv.
Vis hele sitatet...
Da skjønner du sikkert at andre setter sine behov foran dine også.

Å innrette seg selv slik at man har det best mulig er en ting, å forvente at naboens unger skal innrette aktiviteten sin etter din personlighetstype er noe litt annet.

Jeg liker for eksempel ikke trafikkstøy, derfor bosatte jeg meg ikke ved siden av en Europavei for å kaste stein på bilene som kjører forbi.
Sist endret av *pi; 7. mai 2019 kl. 11:38.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Her har du funnet en artikkel som støtter ditt syn etter du allerede har bestemt deg for noe. Om du har hørt om confirmation bias skjønner du muligens hvorfor dette er problematisk. Nå får ikke jeg tilgang til de studiene de refererer til når det kommer til det spesifikke utsagnet du siterte, men en tilforlatelig forklaring er at individer som skårte høyere på introversjon oppga at de i større grad foretrakk å være alene enn andre. Sliter med å se hvordan de skal måle at de «trenger» det.
Vis hele sitatet...
Jeg har tilgang til den. Du kan sikkert få den hvis du vil ha den. Jeg har ikke finlest den, men her er i alle fall studiens konklusjon:
Concluding Facts

Some of the aforementioned attributes are also considered in Theotherapy. This is a novel behavioral approach based on ancient descriptions done in the Middle East, which was introduced in Latin America by Chamorro et al.[33] Similarly, the traditional medicine from India commented on the so-called Vata somatotype.[13,21] It possesses higher sensory processing sensitivity, introversion and creativity-like characteristics as well as some of the features described for the submissive, ectomorphic type[19,20] reported in current westernized medicine.

Such ectomorphic type described in ancient times resembles the so-called youngster body frame,[13,19,20,34] not fully developed. It is found in people having long and thin muscles / limbs and low fat storage, which is usually referred to as slim. Due to their physical frame, they are not suitable for heavy physical work or exhausting long exercises.,[13,21] and require more sleep hours compared to other body types to get “recharged”. This body type [Figure 1] displays more cautious and submissive behavior; it is more sensitive, artistic and perceptive to the environment and introverted.[18–20] If in balance, they are vibrant, enthusiastic, clear and alert mind, flexible, imaginative, sensitive, talkative, and quick to respond;[13,21] If out of balance, they tend to be worried, feared, anxious and depressed, with restless mind, light sleep, tendency to overexert, fatigued, constipated and underweight, among other characteristics.

In line with these facts, an ectomorphic trait has to be found at higher prevalence in developing rural areas, mostly those under conflict. And, some evidence for such directional selection is provided by recent studies. Approximately, 20% of the population is highly sensitive, non-aggressive or submissive, driven by heighten sensory processing sensitivity and higher creativity.[1] The remainder of the population presents very low sensory processing thresholds, and it is not as creative as the other 20% of people commented above. It might be due to the better life style that is more likely to be found in stable environments,[35] among other variables, such as the gender issue;[36] however, more work is needed on this. Therefore, investigations that explicitly show that submission, introversion, hipersensitivity[37] ectomorphism and creativity is the dominant behavioral link in developing rural areas under social conflicts, some of which are more prone to experience environmental adversities as well, are worth examining.
Vis hele sitatet...
Dette er fryktelig langt unna mitt fagfelt, så jeg skal ikke være for fordomsfull - men jeg innrømmer at jeg sjekka om Deepak Chopra stod oppført som medforfatter.


Sitat av Sanjar Vis innlegg
Den introvertes behov for hvile er som sagt tydeligvis av nyere opprinnelse enn Jung, men dette gjenkommer i mange kilder, og jeg holder den for å være reell.
Vis hele sitatet...
Javel, og hva så. Hva vil du at vi skal gjøre med det, innrette samfunnet etter dine behov på alle andres bekostning? I hvor stor grad?

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Det er ingenting tåpelig eller endog uvitenskapelig med min påstand om at introverte har behov for ro og stillhet. Er ikke glad i begrepet høysensitiv, fordi det blir så mye misbrukt, men her er en vitenskaplig artikkel som viser at ja, det er forskjeller i populasjonen vedrørende disse faktorene: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409988/

"To recover from such attainable sensory overload, these individuals require more quiet time daily to be alone, as well as additional longer sleep times than those without the HS trait."

Jeg sier ikke at jeg er høysensitiv. Jeg sier at jeg er introvert. Min påstand er at jeg trenger mer ro og hvile. Studiet viser at det er forskjell i befolkningen vedrørende det kriteriet. Det vil si at noen trenger mer ro og hvile enn andre.
Vis hele sitatet...
Artikkelen du siterer omhandler høysensitivitet. Sitatet ditt fra artikkelens konklusjon omhandler høysensitivitet. Artikkelen sier også at høysensitive gjerne er introverte, men den sier ikke at alle introverte er høysensitive. Du sier du er introvert, men ikke høysensitiv. Så hvordan er da artikkelen relevant for deg og ditt tilfelle på noe vis?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg kaller deg kverulant fordi det tydeligvis er viktig for deg å underkjenne folks enkle vitnesbyrd om seg selv, og at du med det begynner å plukke fra hverandre begreper som er etablert og anerkjent, også i dagligtalen. Dette hører ikke hjemme i noen produktiv og generøs diskusjon eller debatt.
Vis hele sitatet...
Du bruker et ord helt ulikt fra alle faglige og folkelige tolkninger og forventer at folk skal skjønne hva du mener? Det er litt arrogant. Poenget er uansett ikke at dine personlige vitnesbyrd underkjennes - ingen betviler at du personlig har et stort behov for stillhet. Eller, for den saks skyld, at du er introvert. Det som betviles er
a) at du har et behov for stillhet fordi du er introvert, og
b) at ditt behov for stillhet medfører at omverden har en moralsk forpliktelse til å begrense sin egenlivsutfoldelse.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Forøvrig er det heller ikke spesielt vanskelig å forstå at du ønsker ro og fred, det er ofte jeg gjør det samme. Men det betyr ikke at dine behov har forrang framfor andres.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg er egoistisk nok til å si at mine behov har forrang fremfor andres. Innen visse grenser, selvsagt, men jeg har en forpliktelse i å ta vare på meg selv.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Greit nok, men etter den logikken jeg har et ansvar for å ta vare på meg. Hvis jeg digger å hoppe på trampoline, så medfører det at...?

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Alle diagnoser på depresjon du får hos legen skjer via at pasienten rapporterer symptomene. Det er vanskelig å ha direkte empiriske bevis innen psykologi, slik du har i naturvitenskapene. Betyr dette at psykologi er meningsløst? Mange hevder at det er det ikke. På tilsvarende vis, mange rapporterer om dette behovet for hvile og ro. Jeg synes at man i stor grad bør tro noen på sitt vitnesbyrd.

Som Jung sa:

“The shoe that fits one person pinches another; there is no recipe for living that suits all cases.”

Mitt vitnesbyrd er at jeg er introvert, og at jeg derfor trenger mer ro. Dette er ikke en himmelropende påstand, men en forstandig påstand, og jeg er en rasjonell person mesteparten av tiden. Mange andre sier det samme som meg. Å ikke like det, eller ikke stole på det er selvsagt en persons fulle rett, men det tar likevel ikke bort vitnesbyrdet.
Vis hele sitatet...
Som sagt - jeg tror deg når du sier at du er introvert, og jeg tror deg når du sier at du trenger alenetid. Jeg er nemlig likedan selv. Forskjellen er at jeg ikke er arrogant nok til å klage på nabobarnas trampoline av den grunn. Det jeg reagerer på er hverken dine ønsker, behov eller følelser, men måte du fremlegger saken din på. Du fremstiller det som om det er en selvfølgelighet at omverden burde tilpasse seg deg i langt større grad enn motsatt vei. Da fordufter brått den sympatien folk måtte ha for deg.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2019 kl. 12:02.
"Javel, og hva så. Hva vil du at vi skal gjøre med det, innrette samfunnet etter dine behov på alle andres bekostning? I hvor stor grad?"
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt umulig å svare på. Hvis jeg vil betale mindre skatt, stemmer jeg på partier som jobber for dette. Alle vil ha innflytelse på ulike måter.

"Artikkelen du siterer omhandler høysensitivitet. Sitatet ditt fra artikkelens konklusjon omhandler høysensitivitet. Artikkelen sier også at høysensitive gjerne er introverte, men den sier ikke at alle introverte er høysensitive. Du sier du er introvert, men ikke høysensitiv. Så hvordan er da artikkelen relevant for deg og ditt tilfelle på noe vis?"
Vis hele sitatet...
Fordi jeg diskuterte med Skepty, som kom med følgende uttalelse:

Skjønner ikke hvor du har fått forbindelsen mellom det å være introvert og behovet for ro og fred.
Vis hele sitatet...
Jeg viste med overnevnte artikkel at mennesker som er introverte gjerne har behov for ro og fred.

Du bruker et ord helt ulikt fra alle faglige og folkelige tolkninger og forventer at folk skal skjønne hva du mener? Det er litt arrogant. Poenget er uansett ikke at dine personlige vitnesbyrd underkjennes - ingen betviler at du personlig har et stort behov for stillhet. Eller, for den saks skyld, at du er introvert. Det som betviles er
a) at du har et behov for stillhet fordi du er introvert, og
b) at ditt behov for stillhet medfører at omverden har en moralsk forpliktelse til å begrense sin egenlivsutfoldelse.
Vis hele sitatet...
For å adressere punkt a) er dette altså et temmelig utbredt sentiment fra mange mennesker som gjengår i psykologien, i diverse selvhjelpsartikler, og i den offentlige diskurs og bevissthet forøvrig. Introverte trenger ro og alenetid. Når jeg bruker begrepet introvert om meg selv, baserer jeg meg på denne forståelsen av begrepet.

Nyhetsartikkel fra Vårt Land om saken: https://reportasje.vl.no/artikkel/41...om-lader-alene

Populærvitenskaplig artikkel om saken: https://www.lifehack.org/445079/scie...han-extroverts

Jeg forsøker altså ikke å være arrogant og påtvinge mine definisjoner av et begrep, altså introvert, men bruke en vanlig forståelse av dette begrepet introvert.

b) Jeg har ikke sagt at mennesker skal begrense sin livsutfoldelse. Da mener jeg at man misforstår meg. Forklaringen på dette gir jeg helt nederst i mitt tilsvar.


Greit nok, men etter den logikken jeg har et ansvar for å ta vare på meg. Hvis jeg digger å hoppe på trampoline, så medfører det at...?
Vis hele sitatet...
Da må du gjerne hoppe på trampoline, men som jeg sa om meg selv, innen visse grenser. Du kan antakelig ikke hoppe trampoline og kreve at millioner av mennesker skal se på via direktesendt TV, eller gjøre det like utenfor kongens soverom.

Som sagt - jeg tror deg når du sier at du er introvert, og jeg tror deg når du sier at du trenger alenetid. Jeg er nemlig likedan selv. Forskjellen er at jeg ikke er arrogant nok til å klage på nabobarnas trampoline av den grunn. Det jeg reagerer på er hverken dine ønsker, behov eller følelser, men måte du fremlegger saken din på. Du fremstiller det som om det er en selvfølgelighet at omverden burde tilpasse seg deg i langt større grad enn motsatt vei. Da fordufter brått den sympatien folk måtte ha for deg.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg husker, klager jeg ikke på noen trampoline. Jeg tror du kan sammenblande meg med trådstarter. I mitt tilfelle plages jeg med naboene og nabobarna på ulike måter, hovedsaklig fordi de bråker, men også fordi noen unger i nabolaget herper ting og saboterer ting. I mitt tilfelle har de røsket ut ringeklokken på døren og lagt klosser med spiker under dekkene på bilen. Jeg synes støynivået er svært høyt. Men ja, dette støynivået inkluderer også en trampoline like utenfor vinduet mitt.

Jeg visste ikke at det skulle være slik da jeg flyttet hit. Jeg visste heller ikke at jeg kom til å reagere så sterkt på støyen. Siden jeg er en emosjonell person, blir sabotasjen emosjonelle markører som forverrer problemet. Jeg liker meg absolutt ikke her. Jeg har ikke klaget på naboene en eneste gang, men jeg har tatt konsekvensen av mine behov kontra min omgivelse, og flytter. Det er altså ikke slik at jeg påtvinger noen noen handlemåte overhodet i denne sak, men jeg beskriver min situasjon, i sympati med trådstarter, og viser min løsning på saken, nemlig å flytte.

Jeg forstår at når trådstarter snakker om å skjære opp trampolinen til naboene, er dette et retorisk poeng laget med patos nettopp for at han skal få fremmet sitt budskap på en emosjonell måte. Jeg tror neppe at han ville begått en slik handling, det ville i så fall være et drapsforsøk. Poenget er at han med dette forsøker å fremme at ja, han har problemer med dette. Hvis problemet er ille nok, mener jeg at man bør flytte. Jeg mener også at det bør finnes grenser for barns atferd, uten at jeg med det krever at barn skal vandre rundt lenket og med munnkurv. Det er graderinger på alt.
Sist endret av Sanjar; 7. mai 2019 kl. 15:00.
Lmao, blande inn politikk i dette her. Er dere friske eller, gutta boys

Bruk de bråkete barna som et påskudd til å kjøpe deg noen ville Sennheiser-headphones.

Så ber du om reimbursement fra staten fordi de plager deg til vanvidd, og årets modell av Sennheiser bluetooth noise cancellation headphones er eneste som kan hold deg i tøylene fra å banke barn
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg viste med overnevnte artikkel at mennesker som er introverte gjerne har behov for ro og fred.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er nettopp det du ikke gjør. Artikkelen du siterte snakker om høysensitive mennesker og deres egenskaper og utfordringer. Se her nå:
Abstract

The highly sensitive trait present in animals, has also been proposed as a human neurobiological trait. People having such trait can process larger amounts of sensory information than usual, making it an excellent attribute that allows to pick up subtle environmental details and cues. Furthermore, this trait correlates to some sort of giftedness such as higher perception, inventiveness, imagination and creativity. We present evidences that support the existance of key neural connectivity between the mentioned trait, higher sensory processing sensitivity, introversion, ectomorphism and creativity. The neurobiological and behavioral implications that these biomarkers have in people living in developing rural areas are discussed as well.

Keywords: Developing rural areas under conflict, highly sensitive person, perception, inhibition
Vis hele sitatet...
Dette er hva artikkelen handler om. Det hevdes at høysensitivitet er naturlig forekommende og at høysensitive folk og fe normalt også normalt er kreative, oppmerksomme, oppfinnsomme og... introverte. Og spedbygde ('ectomorph' er et fancy ord for en spjæling i tilfelle noen lurte).

Artikkelforfatterne påstår også at spedbygde mennesker er mindre egna til hardt arbeid
(no shit!), trenger mer hvile siden de har mindre muskelmasse (no shit!) og har de typiske trekkene til høysensitive mennesker:
Due to their physical frame, they are not suitable for heavy physical work or exhausting long exercises.,[13,21] and require more sleep hours compared to other body types to get “recharged”. This body type [Figure 1] displays more cautious and submissive behavior; it is more sensitive, artistic and perceptive to the environment and introverted.
Vis hele sitatet...
Sier de at alle introverte mennesker er høysensitive? Nei. Sier de at alle introverte mennesker er spedbygde? Nei. Sier de at introverte mennesker trenger mer hvile enn andre? Nei. De gjør faktisk ikke det.

De sier at det finnes en gruppe mennesker som trenger mer hvile enn andre, og denne gruppen er spedbygde, underkastende, kreative og introverte.

Sannhetsgehalten i dette kan og bør diskuteres. Personlig synes jeg hele artikkelen virka temmelig vasete, men som jeg sa i stad er dette utenfor mitt fagområde. Så akkurat det skal jeg ikke være for bombastisk om. Det som er helt klart er at artikkelen ikke gir noe belegg for din påstand om at introverte trenger mer fred og ro. Det påstås at høysensitive trenger mer søvn, og at høysensitive også er introverte. Det er ikke det samme.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2019 kl. 16:22.