Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2851
https://out.reddit.com/t3_b9twep?url...pp_name=mweb2x

Noen som vet navnet på disse og om de er lett å få tak i Norge?
Sist endret av Daaaaaaaa; 5. april 2019 kl. 23:12.
Nederst i midten er fredslilje. Ganske vanlig potteplante.
De har listet de latinske navnene på alle plantene. Dette klarer du. Knott de inn i google etterfulgt av ordet "norsk" så er du godt på vei
Kjøp masse kaktus! Ekstremt lite vedlikehold. Vannes hver 14. Dag. Koster 39 kr stykket. Renser luften bra
Sitat av Vaffelfjern Vis innlegg
Kjøp masse kaktus! Ekstremt lite vedlikehold. Vannes hver 14. Dag. Koster 39 kr stykket. Renser luften bra
Vis hele sitatet...
Når det gjelder planter, så er effektiviteten til å renske luft direkte proporsjonalt med forbruk av vann. Nå lurer du sikkert på, hvordan jeg kan si dette? Jo, det er enkel fotosyntese.
6 CO2 (karbondioksid eller utåndingsluft) + 6 H2O = C6H12O6 (sukker) + 6 O2 (oksygen det vi puster inn). Denne ligningen er balansert. Altså en ser mengdeforholdene til hvert stoff i antall molekyler eller antall mol (som stort tall foran den kjemiske formelen). Plantene trenger en del annet vann også, da for det meste som løsemiddel til å bl.a. frakte sukker og næringssalter rundt i planta.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Når det gjelder planter, så er effektiviteten til å renske luft direkte proporsjonalt med forbruk av vann. Nå lurer du sikkert på, hvordan jeg kan si dette? Jo, det er enkel fotosyntese.
6 CO2 (karbondioksid eller utåndingsluft) + 6 H2O = C6H12O6 (sukker) + 6 O2 (oksygen det vi puster inn). Denne ligningen er balansert. Altså en ser mengdeforholdene til hvert stoff i antall molekyler eller antall mol (som stort tall foran den kjemiske formelen). Plantene trenger en del annet vann også, da for det meste som løsemiddel til å bl.a. frakte sukker og næringssalter rundt i planta.
Vis hele sitatet...
Oppsummert: Du tar feil, Vaffel. Kaktus er ikke en god plante for å rense luften! Derimot så vil nok noe større hjelpe mer, kanskje en furu? Dersom du ønsker renere luft ute, så vil ikke noen plante inne hjelpe. Ønsker du renere luft inne, så anbefaler jeg deg å sette opp et vindu.
Jeg tillater meg å være litt skeptisk her, selv om NASA er nevnt som alibi for denne artikkelen. Når man i første setning bruker chemicals synonymt med gift så går det av noen varsellamper.

Er du plaget med de oppramsede giftene i huset ditt? Har du noen av symptomene som er listet opp? Jeg tror det er bedre å eliminere kilden til forurensningen enn å sette inn en potteplante til å ordne opp i så fall.

Aluminiumfluorid: Planter produserer oksygen i fotosyntesen ja, men de driver jo celleånding også? Har potteplanter noen reell effekt på oksygeninnholdet i et rom? Det påvirker sikkert luftfuktighet også, det er kanskje vel så viktig for inneklimaet. Dette kan du bedre enn meg tror jeg.
Sist endret av *pi; 6. april 2019 kl. 11:33.
Så lenge plantene vokser binder de opp karbon fra lufta. Men som det også sies over: Man trenger ikke å transformere stua til en jungel. Det er stort sett tilstrekkelig å lufte litt.
Uvaksinert 👍
Kaktus er en plante det lønner seg å ha på soverommet. I motsetning til andre så forbruker de co2 og slipper ut oksygen om natta, i motsetning til andre planter som avgir co2 om natta.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Kaktus er en plante det lønner seg å ha på soverommet. I motsetning til andre så forbruker de co2 og slipper ut oksygen om natta, i motsetning til andre planter som avgir co2 om natta.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt sant. Dei utveksler gasser på nattestid, men fotosyntesen foregår uansett på dagtid.

Viare er, som aluminiumfluorid er inne på, mengda oksygen proporsjonalt med vassmengda dei vil ha. Ein kaktus vil ikkje gi ei oksygenmengde som er relevant i menneskeleg skala.

For at planten skal avgi vesentlege mengder oksygen må den binde mykje karbon i sukker. Ein kaktus på eit par hundre gram har ikkje avgitt meir enn eit par hundre gram oksygen over levetida si.
Fotosyntesen må vel ha lys for å foregå uansett hvordan man snur og vender på det. Men, artikkelen ts linker til handler ikke først og fremst om å produsere oksygen, men om å rense lufta for giftstoffer som formaldehyd og benzen.

Uansett ser jeg ikke for meg at noen potteplanter skal gjøre den store forskjellen hvis man er plaget med giftige gasser eller innestengt luft.
For å snu litt på en interresant diskusjon. Hvilke planter som passer innendørs er det som Ernest effektive til å ta opp CO2/produsere oksygen?
Du får nok best utbytte av å åpne vindu.
Sitat av Ueland Vis innlegg
For å snu litt på en interresant diskusjon. Hvilke planter som passer innendørs er det som Ernest effektive til å ta opp CO2/produsere oksygen?
Vis hele sitatet...
Det må nødvendigvis være planter som er i rask vekst og legger på seg mye nytt plantestoff siden det er det som lages i fotosyntesen. Selve reaksjonen er lik for alle planter, slik Aluminiumfluorid beskriver så går det seks CO2 - molekyler for å lage et gluosemolekyl. Så jo mer glukose/plantestoff planten har laget, jo mer karbondioksid har gått inn.

... Men skulle gjerne sett noen argumentere saklig for at dette er en effektiv måte å forbedre inneklimaet på.
Sist endret av *pi; 7. april 2019 kl. 12:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det må nødvendigvis være planter som er i rask vekst og legger på seg mye nytt plantestoff siden det er det som lages i fotosyntesen.
Vis hele sitatet...
Da bør trådstarter skaffe seg en drøss med bambus.
Men vær obs, siden rett bambustype kan vokse over 1 m per døgn under bra forutsetninger.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Da bør trådstarter skaffe seg en drøss med bambus.
Men vær obs, siden rett bambustype kan vokse over 1 m per døgn under bra forutsetninger.
Vis hele sitatet...
Hemp vokser vel også ganske bra. Sikkert noen tips her inne for dyrking av denslags.
Hva med ei stor potte, så kan du sette en settepotet i potta (ikke bruk butikkpotet til dette, du kan få med deg en del leie sykdommer). Når potetplanta har mye ris, så vil den kanskje lage flere kg poteter. Stivelsen og karbonet i disse potetene kommer fra lufta. Tomatplanter kan du også prøve. Men hvis du da ikke har vanningsanlegg, så blir det fort mye vann å bære på. De trenger også mye lys på dagtid. Det er jo tross alt lyset, som gir energien som omgjør CO2 og H2O om til O2 og sukker. Sukkeret blir så omgjort til stivelse i potetene (stivelse er en haug druesukkermolekyler (monosakkarid), som er koblet i sammen til en (polysakkarid)).

Jeg personlig hadde blitt mye lykkeligere, av å hatt noen tomatplanter og mange basilikumplanter. Ta en tomat, rull den inn i et eller to blader basilikum, kast innpå og tygg, det må bare oppleves!
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ta en tomat, rull den inn i et eller to blader basilikum, kast innpå og tygg, det må bare oppleves!
Vis hele sitatet...
Så det er ikke bare meg, altså! Bare lukta av basilikum gjør meg lykkelig.
snakeplant aka sansiveria aka mother in law's tongue aka century plant er vist MVP her. Etter hva jeg har blitt fortalt produserer den oksygen både natt og dag, så derfor perfekt på soverommet. Den er lett å kopiere (tar litt tid tho) og det er en av de vanskeligste plantene å drepe! Den heter også century plant fordi den kan(og vil)leve helt til barnebarna dine tar kvelden, så sant du vanner den noen dråper i ny og ne! Vi har en sånn plante i beste velgående som mormor fikk av sin mormor en gang for over 130år siden! Den har bare fått noen rynker, mendet er vist sånt gamle organiske ting får!
cannabis.
mht til det aluminiumfluorid så vil ikke cannabis bare sluke vann og lage oksygen, men kan også hjelpe deg der du vil, om det er medisinering el å feite opp lommeboka xD
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
cannabis.
mht til det aluminiumfluorid så vil ikke cannabis bare sluke vann og lage oksygen, men kan også hjelpe deg der du vil, om det er medisinering el å feite opp lommeboka xD
Vis hele sitatet...
Evt. Tømme lommeboka og gi deg problemer med politiet. Kriminalitet er som oftest et tveegget sverd.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
cannabis.
mht til det aluminiumfluorid så vil ikke cannabis bare sluke vann og lage oksygen, men kan også hjelpe deg der du vil, om det er medisinering el å feite opp lommeboka xD
Vis hele sitatet...
Bare ikke røyk inne da, hvis det var luftkvaliteten du var bekymret for i utgangspunktet.