Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1937
Hei tenker å enten utdanne meg som fengselsbetjent eller reseptarfarmasøyt. Lurer derfor på hvordan dette er med dop testing av ansatte innen disse yrkene. Er det vanlig? Hva er sannsynligheten for å bli testet? og evt konsekvenser. Tenker da mest på mitt forhold til hasj, og om jeg må kutte det ut helt?
det blir dop prøver ved mistanker innen fengselsbetjenter. Kan hende det blir rulla opp noen prøver i ny og ne. Da det er unge betjener i yrke
Okei, takk for svar. Er greit å vite før jeg bestemmer meg.
Blir du tatt med hamp eller dets produkter, så kan du iallfall bare glemme farmasøytdrømmen din. Så hvis du drømmer om å bli farmasøyt, så slutter du med det der asap.
Testing i jobbsammenheng er nok bokstavelig talt din siste bekymring i denne sammenhengen.

Begge yrkene krever god vandel og du må ta en vurdering på om det er en risiko du vil ta. Sjansen for å komme i kontakt med politi når man driver med rusmidler er relativt stor.
Nuvel. Å påstå at sjansen for å bli straffeforfulgt er stor for den gjennomsnittlig forsiktige hasjrøyker, vil jeg påstå er en usaklig stor overdrivelse.

Ikke bli sittende å røyke hos dealer eller andre du ikke vet med sikkerhet holder en diskré profil, ikke bruk tekst som logges (SMS, face etc), bruk sunn fornuft.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nuvel. Å påstå at sjansen for å bli straffeforfulgt er stor for den gjennomsnittlig forsiktige hasjrøyker, vil jeg påstå er en usaklig stor overdrivelse.

Ikke bli sittende å røyke hos dealer eller andre du ikke vet med sikkerhet holder en diskré profil, ikke bruk tekst som logges (SMS, face etc), bruk sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig med deg, men det er en risiko og litt uflaks holder.
Skal man gjøre noe ulovlig må man alltid gjøre en vurdering, er det verdt konsekvensen? Hvis TS mener å røyke hasj er verdt å miste muligheten til å jobbe innenfor faget han ønsker, så kjør på. Så enkelt er det egentlig.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nuvel. Å påstå at sjansen for å bli straffeforfulgt er stor for den gjennomsnittlig forsiktige hasjrøyker, vil jeg påstå er en usaklig stor overdrivelse.

Ikke bli sittende å røyke hos dealer eller andre du ikke vet med sikkerhet holder en diskré profil, ikke bruk tekst som logges (SMS, face etc), bruk sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Er veldig forsiktig der Ja, sletter alt som har med dette og gjøre og prøver å holde meg unna trøbbel. Har klart det så langt får vel være litt ekstra forsiktig med tanke på å fortsatt ha plettfri vandel
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Forsåvidt enig med deg, men det er en risiko og litt uflaks holder.
Skal man gjøre noe ulovlig må man alltid gjøre en vurdering, er det verdt konsekvensen? Hvis TS mener å røyke hasj er verdt å miste muligheten til å jobbe innenfor faget han ønsker, så kjør på. Så enkelt er det egentlig.
Vis hele sitatet...
En selvmotsigelse.

Vurderingen vil nødvendigvis være hvor stor den faktiske sjansen er for å ødelegge «alt» ved å miste karrieren og miste mulighet for å jobbe innen sitt fag.

Så så enkelt er det faktisk ikke. Spørsmålet er om en hobby kan videreføres til tross for konsekvensene av at denne eksponeres. Min påstand er ja, basert på et empirisk vurdering av sannsynligheten for dette.

Din påstand er nei. Basert på hva?
Min påstand er basert på konsekvens, ikke sannsynlighet og for min del er det så enkelt.
Kan du leve med konsekvensene av å bli tatt? Hvor viktig er hasj vs ønsket jobb? For meg er det viktigere å beholde jobben, tap av denne vil medføre store sosiale og økonomiske konsekvenser som følger meg videre i livet, og jeg må utdanne meg på nytt. Ergo, ikke verdt det for meg. Hvordan TS velger å prioritere, er hans sak.
Sist endret av Putresopp; 16. januar 2019 kl. 16:12.
Hvis du skal bli en av de to er det eneste fornuftige å gjøre å legge bønna på hylla.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Min påstand er basert på konsekvens, ikke sannsynlighet og for min del er det så enkelt.
Kan du leve med konsekvensene av å bli tatt? Hvor viktig er hasj vs ønsket jobb? For meg er det viktigere å beholde jobben, tap av denne vil medføre store sosiale og økonomiske konsekvenser som følger meg videre i livet, og jeg må utdanne meg på nytt. Ergo, ikke verdt det for meg. Hvordan TS velger å prioritere, er hans sak.
Vis hele sitatet...
Da er det ikke en risikovurdering, og det blir i mitt syn mangelfullt. Men forstår fortsatt hvor du kommer fra, det gjør nok TS og.

Disse vurderingene er ikke rett frem, tror ikke videre diskusjon vil belyse tema ytterligere.
Jeg har vært i et tilsvarende yrke hvor man må skrive under på at det er greit at de rustester deg. Det er vel en av grunnene til at jeg sluttet for godt med THC stimulanter. Dette er mange år siden...I den tid hadde jeg noen "uhell" i fylla, og det jeg kan skrive under på er at man går rundt konstant paranoid på jobben.

Om du brenner for disse yrkene, så anbefaler jeg deg å legge hasjen på hylla i hvertfall i noen år. Man vet jo ikke hvordan fremtidens ruspolitikk fortoner seg, men om det går i den retningen det ser ut som vil det nok bli langt enklere og bli tatt for og velge et alternativ til alkohol.

Når det er sagt, så skjedde det aldrig at noen ble testet på min jobb. Det er mer det at firmaet kan skryte til oppdragsgiver av at de tester de ansatte. Dette skal liksom være en slags kvalitetsikring. Det er jo helt idiotisk om noen skulle miste jobben sin av og regjere over egen kropp på fritiden, men slik er det nå blitt. Jeg tror nok det blir mer fokus på "og hjelpe" de som blir tatt for noe slikt om noen år. Alternativet nå fører jo til det motsatte.

Ellers hadde jeg en venn som jobbet på en rusinstitusjon med rulleblad for oppbevaring. Der godtok de det så sant han var ærlig om fortiden. Om det er mulig og være like ærlig i dag uten konsekvenser er jeg ikke sikker på. Det de ikke vet har de nok ikke vondt av. Det er synd samfunnet er slik at man ikke kan snakke åpent om slikt.