Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3257
Med bursdagsgaver, julegaver, gavmilde besteforeldre mm har jeg siden midten av tenårene spart opp ca 10-15k i kontanter. Skal også snart selge bilen, og regner med kjøperen betaler kontant. Da har jeg plutselig 40 tusen i kontanter. Vil banken se på dette som mistenkelig? Gi et varsel til politiet? Vil det ha noen andre potensielle konsekvenser å sette in kronene?

Butikker f.eks har vel en beløpsgrense for varsling på 10k?
Det høres jo ut som du har en god forklaring så skjønner ikke hvorfor du tenker på det da? 10-15k i sparepenger er relativt normalt. Og bilsalg kan dokumenteres så null stress.
Jeg har hørt om at noen varsles ved innskudd på over 10k, men hvordan det gjøres i praksis vet jeg ikke.
Sist endret av Putresopp; 7. april 2017 kl. 21:36.
Ja, men du kan jo delvis dokumentere det, og det er små summer.

Jeg har betalt en del jobber svart og spurte om det ville blitt lagt merke til om jeg tok ut kontanter.
De svarte nei, men sa at det var mye verre andre veien.
Sist endret av ID-Brikke; 7. april 2017 kl. 21:37. Grunn: Skrivefeil
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Å sette inn 40.000 NOK er ikke mistenksomt i det hele tatt, det er flere enn deg som selger bil/båt og har spart opp kontanter og vil sette det inn i banken. Setter man inn 40.000 kontant i måneden derimot, ville det over tid gjort autoritetene interessert i deg.
Trådstarter
Takk for raske svar. Da vet jeg det ikke er noe å bekymre seg for.

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Det høres jo ut som du har en god forklaring så skjønner ikke hvorfor du tenker på det da? 10-15k i sparepenger er relativt normalt. Og bilsalg kan dokumenteres så null stress.
Jeg har hørt om at noen varsles ved innskudd på over 10k, men hvordan det gjøres i praksis vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Av urelaterte årsaker er det razzia jeg var bekymret for. Denne karen (se link) kjøpte hvitevarer med kontanter og fikk razzia. Her var det riktignok snakk om kjøp i butikk og dobbelt beløp i forhold til mitt, men tenkte det var greit å være på den sikre siden.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/u...ia/a/10118319/
Dersom du er bekymret for å få bli konfrontert med hvor du har kontantene fra, selv om din forklaring er plausibel, så er det jo bare å snu ting litt på hodet, og la være å sette pengene inn i banken. Istedenfor lar du være å ta ut penger fra banken, og bruker kontantene til å betale for daglige utgifter i månedene framover. Om noen måneder tar kontantene slutt, og du har fått samlet opp (evt. spart) et tilsvarende beløp på bankkontoen din. Siden vi her snakker om relativt små beløp i den store sammenhengen, vil neppe det du taper i renter på å ikke sette pengene i banken ha noe å si.
Sist endret av Tommel Totter; 8. april 2017 kl. 01:10.