Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2333
Hei!
Jeg er ei pike på 21 år fra Oslo som nå er 2. års lærling for IKT-servicemedarbeider (Informasjon og kommunikasjonsteknologi).
Det nærmer seg fagbrev mot sommer'n, og jeg begynner å bli litt usikker på hva jeg vil gjøre med yrket mitt/"hva jeg vil bli når jeg blir stor". Tro det eller ei; jeg digger denne jobben jeg har som lærling, men ønsker kanskje mer "Hands on" jobb.

Jeg har alltid vært interessert i biler, data og elektronikk; Og har ofte hørt noe som heter "Bilelektriker". Dette yrket har fått hodet mitt til å vri nysgjerrig på hodet som en valp.
Tingen er at jeg har lyst til å gå den veien, men jeg vet liksom ikke hvor jeg skal gå for å bli en bileletriker, eller generelt jobbe med bil. Jeg har også lyst til å fullføre fagbrevet mitt. Og gå videregående skole en gang til frister ikke så veldig mye; men om det er det eneste veien så kan jeg ikke klage.

Er det noen her som har tips eller råd for en IT jente som vil gå over til bil og teknologi? Hvor jeg kan gå neste gang for en utdannelse, navn på yrker for biler som matcher interessene mine, ect.
Please help this headless chicken back on track again
Du må vel utdanne deg som bilmekaniker, de fleste mekanikerne gjør det elektriske selv. Du må gå TIP/Elektro VG1 og så Kjøretøy VG2. Uten å være helt sikker tror jeg også du kan ta 3 år i lære uten skole, men da avhenger det at du får læreplass. Skader ikke å høre med verkstedene da, kanskje du er heldig.

Hvis du vil jobbe kun med elektronikk kan avionicer faget også være interresant. Da jobber du med det elektriske om bord i ett fly. Litt vanskelig å få jobb osv da.

Eventuellt har du skipselektriker også hvis det er intressant.
Sist endret av iColdman; 12. april 2016 kl. 10:10.
Eranza's Avatar
Trådstarter
24 2
Takk iCloudman for svar!
Var det jeg fryktet å vite med vg1. Føler jeg allerede har brukt opp alle VGS årene mine hehe. Men er det slik at jeg kan få ekstra lære år?
Fly og skipselektriker høres veldig fristende ut det også
Hvis du er over 21 år så kan du ta voksenopplæring, dvs du slipper å ta VG1/VG2 på skole men tar disse på kveldstid/i arbeidstiden. Læretiden er dog lengre, feks 4,5 år som Elektriker.

Jeg ville anbefalt deg ta fagbrev som Automatiker hvis du interessert i datasystemer samt at du får jobbe en del praktisk(dette kommer litt an på hvilken bedrift du kommer jobber for)
Overskuddsmateriell
Hvis du går VGS igjen så slipper du alle almenfag du har fra før. Så er kun de morsomme fagene igjen.