Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 8411
SV går inn for boikott av staten Israel, midtøstens eneste demokrati. Palestinerne som SV støtter i sin såkalte kamp mot jødene valgte i går inn en person som hele livet har kalt seg selv Hitler i det palestinske parlamentet ifølge velrenommerte NY Times (http://www.iht.com/bin/print_ipub.ph.../news/pals.php)

Iran har sagt åpent at de ønsker å utslette staten Israel, istedet for å gaseee jødene vil Iran sannsynligvis forsøke seg med atombomber. Når skal SV innføre boikott-aksjoner mot Iran?
Sist endret av zgum; 29. januar 2006 kl. 17:12.
Landet Israel driver et apartheid lignende system overfor palestinerne, og SV vil at det skal ta slutt. Og de mener at Israel burde trekke seg tilbake til 1967/73 grensene etter Jom kippur krigen, og kaste bostere som oppholder seg ulovlig i bossetninger på Palestinsk territorium.

Å kalle dem Nazister blir som å kalle de som boikottet Sør-Afrika i sin tid for Nazister
Sist endret av flygutt; 29. januar 2006 kl. 17:25.
Du er dust!
SV boikotter Israel, ikke jøder.
Og du blander dette med Nazisme?
Det er nesten så jeg tror du er et troll.
Ble du provosert av tråden om FRP og rasisme?
SVs kamp mot jødene? Hvor tar du dette fra?
Jeg stemmer ikke SV og jeg støtter ikke deres boikott mot Israel, men dette blir for dumt!
Den forrige regjeringa var rasister, de oppfordret til boikott av Burma!!!111
Det heter Myanmar, det het Burma før
Trådstarter
33 2
Sitat av flygutt
Landet Israel driver et apartheid lignende system overfor palestinerne, og SV vil at det skal ta slutt.
Vis hele sitatet...
Hva med Saudi-Arabias apartheid-system overfor ikke-muslimer? Saudi-Arabia har egne veier reservert for muslimer (se bildet under). Når tenker SV å boikotte Saudi-Arabia?
Sist endret av zgum; 29. januar 2006 kl. 17:36.
For all del, det er mange fæle land. Vi burde boikotte tilnærma hele midtøsten.
zgum; På hvilken måte bygger det under at SV et nasistiske? Det er mye som er galt i verden, at man griper fatt i et problem betyr vel ikke at man gir F i et annet? Kan ikke gjøre alt med en gang vet du. (for ikke snakke om hvilken rolle norge har i forhold til israel sammenlignet med Saudiarabia)
Problemet i Midt-Østen er jo Israel. Det er de som er skyld i problemene der nede, hvis de hadde oppført seg normalt mot Palestinerne, latt de få styre selv. Ikke okkupert og annektert områder.

Etter en eller annen FN konvensjon er det forbudt å bosette på annektert, okkupert landområde. Det har Israel gjort, de ble tildelt deler av Palestina, pga av det som skjedde med dem under annen verdenskrig. Jødene som folk skulle ha en oppreisning.

Det er greit, men hvorfor skal da de få denne i Palestina? Å ikke i Tyskland, som sto bak jødeforfølgelsen... Selvsagt vil jødene være "hjemme". Men det blir for dumt at de kommer dit å eier verden.

Hvis jeg spiller høy musikk, så blir alle naboene mine i blokka sinte. Da er det meg det er noe galt med, ikke dem. Sånn kan man si om Israel også, de irriterer opp Jordan, Libanon osv. De okkuperrer, plyndrer og tar seg så til de grader til rette.

De blir foret med våpen av det fjerde rike(gjett hvem jeg snakker om)... Dette gir de et urettferdig fortrinn. Som 19år gammel Palestiner uten noe framtidsutsikter, er det rart de velger å bli "martyrer" da?

Jeg synes ikke det.

Boikott Israel - la Iran ha Atomvåpen slik at de kan ta USA. For guds skyld, la de gjøre det. Israel føler seg nå truet av Iran, fordi Iran kan smelle med dem... Hvordan føler de andre landene seg da? Som ikke har våpen fordi da blir Israel redde.

Jeg annerkjenner ikke Israel som stat...

Videre vil jeg ta Hallgeirs ord i min munn å kalle de mine egne, siden de dekker veldig godt mitt syn og mine handlinger.
Sist endret av Thedeeq; 29. januar 2006 kl. 18:11.
SV er et parti ledet av personer som Djupedal og Halvorsen. Nuff said.

Folk som stemmer SV er dummere enn andre.

SV syns at folk er dumme, siden de ikke kan bestemme noe selv.

SV støtter terorister, sv er imot tortur i usa, men vil ha tettere samarbeid med cuba......^^

SV bryr seg ikke om partiprogrammet sitt.
Støtter SV terrorister?
Fortell!
De bryr seg ikke om partiprogrammet sitt?
Fortell!

Shit. Det er tydeligvis sesong for politiske diskusjoner...
SF ble finansert av KGB, landssvikere. SF var en del AP som i sin tid innførte en lov som gjorde det mulig for staten å tvangssterilisere "de svake". deriblandt romanifolket. SV vil gå fra et kapitalistisk til et sosialistisk samfunn gjennom en revolusjon. Oppheve den private eiendomsretten. Styre samfunnets ressurser gjennom en planøkonomi.
Sist endret av utmeldt; 29. januar 2006 kl. 18:53.
Sitat av windozer
SV er et parti ledet av personer som Djupedal og Halvorsen. Nuff said.

Folk som stemmer SV er dummere enn andre.

SV syns at folk er dumme, siden de ikke kan bestemme noe selv.

SV støtter terorister, sv er imot tortur i usa, men vil ha tettere samarbeid med cuba......^^

SV bryr seg ikke om partiprogrammet sitt.
Vis hele sitatet...
Hvis du sikter til palestinerne (ikke bare palestinerne, men utallige andre okuperte menneskegrupper.) som terrorister må jeg bare si dette:
Når Tyskland okkuperte Norge under annen verdenskrig gjorde mange nordmenn noe som vi i dag er veldig stolte av, og det var å sabotere for tyskerne. Vi forsvarte det landet som var rettmessig vårt mot inntrengerne fra Tyskland. De kunne vel ikke bare komme her og fortelle oss hva vi skulle gjøre i vårt eget land!

Kan du forklare forskjellen mellom det vi nordmenn er så stolte over å ha gjort, og det palestinerne gjør mot israelerne i dag?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jøss, dette har jeg ikke hørt noe om før! Jeg vil svært gjerne lære mer, windozer. Har du noen sider jeg kunne sett på for å lære mer om det du tok opp i din forrige post?
Sist endret av Mullah; 29. januar 2006 kl. 18:57.
Sitat av zgum
Iran har sagt åpent at de ønsker å utslette staten Israel, istedet for å gaseee jødene vil Iran sannsynligvis forsøke seg med atombomber. Når skal SV innføre boikott-aksjoner mot Iran?
Vis hele sitatet...
Fordi Iran ikke er en demokratisk stat, en situasjon hvor boikott har lite effekt? Og kanskje fordi Iran ikke har gjort noe?

Dessuten klarte du å få i gang godwin's law i første post. Godt jobba!
Sitat av windozer
SF ble finansert av KGB, landssvikere. SF var en del AP som i sin tid innførte en lov som gjorde det mulig for staten å tvangssterilisere "de svake". deriblandt romanifolket. SV vil gå fra et kapitalistisk til et sosialistisk samfunn gjennom en revolusjon. Oppheve den private eiendomsretten. Styre samfunnets ressurser gjennom en planøkonomi.
Vis hele sitatet...
For å svare kort på hver av dine løsrevne og feilaktige påstander :

Samtlige partier, med unntak av samfundspartiet, stemte i 1934 for loven som åpnet for sterilisering av bl.a romanifolket. SV er ikke et revolusjonært parti. De vil ikke oppheve den private eiendomsretten, men de ønsker å demokratisere dagens økonomi. De ønsker ikke planøkonomi, de er motstandere av å sentralisere makta.

Når det gjelder økonomisk støtte fra Sovjet til norske organisasjoner er jeg mer usikker. har du en link/litteratur/kilde som forteller om påstanden din?
Sitat av simaune
Hvis du sikter til palestinerne (ikke bare palestinerne, men utallige andre okuperte menneskegrupper.) som terrorister må jeg bare si dette:
Når Tyskland okkuperte Norge under annen verdenskrig gjorde mange nordmenn noe som vi i dag er veldig stolte av, og det var å sabotere for tyskerne. Vi forsvarte det landet som var rettmessig vårt mot inntrengerne fra Tyskland. De kunne vel ikke bare komme her og fortelle oss hva vi skulle gjøre i vårt eget land!

Kan du forklare forskjellen mellom det vi nordmenn er så stolte over å ha gjort, og det palestinerne gjør mot israelerne i dag?
Vis hele sitatet...
Å senke krigsskip og sabotere tungtvannfabrikker er jo en smule forskjellig fra å lage seg et belte av dynamitt og spiker og detonere dette på et marked eller en buss!?
DonTomaso: Ops, glemte jeg å si at dette bare var ting jeg fant på Internett via noen søk med Google. Jeg står ikke nødvendigvis for det, men synes det var interessant.

Prøvde egentlig å illustrere et poeng (i forbindelse med den andre debatten), men ingen tok det

Frozk: Enig.
Sitat av windozer
DonTomaso: Ops, glemte jeg å si at dette bare var ting jeg fant på Internett via noen søk med Google. Jeg står ikke nødvendigvis for det, men synes det var interessant.

Prøvde egentlig å illustrere et poeng (i forbindelse med den andre debatten), men ingen tok det
Vis hele sitatet...
Greit det. Jeg har argumentert mot dine påstander og kan godt vise til kilder hvis du insisterer. Eventuelt kan du forsøke å motbevise det jeg skrev om nazistene i Frp oppgjennom åra.

Når det gjelder støtte og landssvikeri er du kanskje interessert i at det rasistiske og voldelige apartheidstyret i Sør-Afrika i sin tid støttet Anders Lange, førløperen til Frp. Anders Lange, Carl I Hagens guru og "gudfar" sa at «Alle som går inn for svart flertallsstyre i Sør-Afrika er forrædere av den hvite rase»

http://www.verdensmagasinetx.no/Artikler/788.html
Selv om trådstarter er langt ute på jordet, er det allikevel en interresant problemstilling.
Selvfølgelig er nazistisk feil ord å bruke, siden de er langt fra høyrevridd nasjonalsosialistisk, men allikevel er de ganske idealistiske. Kanskje litt for idealistiske?men ikke rasistiske men allikevel vil de ha et samfunn hvor alle er så like som mulig.
Og de velger trossalt å støtte terror. Selvfølgelig er det ikke terror ut fra deres syn, palestinerne er trossalt frihetskjempere, men allikevel driver de med terror.
Gutta på skauen dreiv også med terror, mot tyskere. For terror er terror, skape frykt, sprenge bomber osv uansett hva de kjemper for.
Israel er ikke noe bedre selv selvfølgelig, men løsninga i konflikten er ikke å innføre en boikott.
Det blir ikke fred ved bare å støtte den ene parten i en konflikt.
Sammenligninga med apartheid-regime er drøy, tilfellene har likhetstrekk, men ikke i så stor grad at det kan brukes.
Sitat av L0rdMeL
Sammenligninga med apartheid-regime er drøy, tilfellene har likhetstrekk, men ikke i så stor grad at det kan brukes.
Vis hele sitatet...
Vel, Israel har så vidt jeg vet ikke et apartheidsystem nedfelt i lovene, men man kan vel gå så langt som å si at det er et de facto apartheidsystem der ved den systematiske forskjellsbehandlingen av palestinere i forhold til jøder som rører ved mange aspekter av folks hverdagsliv, som for eksempel hvilke veier som kan brukes og hvor man kan bosette seg. Å kalle det et apartheidsystem er kanskje litt drøyt, men jeg vil ikke si sammenligningen er helt på jordet.
det er et kommunistisk parti!
Sitat av druefis
det er et kommunistisk parti!
Vis hele sitatet...
Hva er et kommunistisk parti? SV? Nei det er de ikke.
Sitat av L0rdMeL
men ikke rasistiske men allikevel vil de ha et samfunn hvor alle er så like som mulig.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av L0rdMeL
Og de velger trossalt å støtte terror.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av L0rdMeL
Selvfølgelig er det ikke terror ut fra deres syn, palestinerne er trossalt frihetskjempere, men allikevel driver de med terror.
Vis hele sitatet...
Palestinere er et folk. Noen palestinere driver med terror og væpna kamp. De fleste ønsker bare å leve i fred uten frykt for å få bomber i skallen og murer som sperrer de ute fra jobben og jødiske bosetninger som stjeler vannet deres.

Sitat av L0rdMeL
Israel er ikke noe bedre selv selvfølgelig, men løsninga i konflikten er ikke å innføre en boikott.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Israel kan ikke fortsette som de gjør uten massiv internasjonal støtte. Det er ingen som tør å si klart ifra at det Israel driver med er forkastelig og vil få konsekvenser. FN-sanksjonene har jo ikke gitt noen konsekvenser for Israel.


Sitat av L0rdMeL
Det blir ikke fred ved bare å støtte den ene parten i en konflikt.
Vis hele sitatet...
Ikke? Ville du støtta tyskerne på 40-tallet? Siden det ikke blir fred ved å bare støtte den eine parten, liksom...

Sitat av L0rdMeL
Sammenligninga med apartheid-regime er drøy, tilfellene har likhetstrekk, men ikke i så stor grad at det kan brukes.
Vis hele sitatet...
Blir ikke arabere/palestinere i Israel systematisk undertrykt?
Sitat av commie
Kilde?
Vis hele sitatet...
Om du ikke tok den, så mente han at det å støtte "Palestina", er å støtte terror.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Problemet er at Israels Venner ol organisasjoner som står ganske sterkt i norge skriker holocaust med engang noen kritiserer nasjonalstaten Israel. Selvsagt har ikke SV noe imot jøder, men de mener Israels fremferd mot palistinere er uakseptabel og derfor vil de boikotte landet. I de fleste vestlige land er man opptatt av at forsjellige folkeslag skal kunne leve sammen i harmoni. Det er ikke tilfelle i Israel.

Siden den norske motstandskampen under 2. verdenskrig er trukket inn så, var det tilfeller der motstandsbevegelsene sprengte politistasjoner og postkontor der sivile ble drept. I dag har man vrid, vent og misbrukt ordet terrorisme så mye at det etter dagens vanlige oppfatning av ordet hadde vært terrorisme. En manns frihetskjemper en annen manns terrorist.

Før var termen terrorisme brukt utelukkende om aksjoner som rammet tilfeldig og frykten var det politiske og millitære effekten man ville oppnå.

Sitat av Matthiesen
Om du ikke tok den, så mente han at det å støtte "Palestina", er å støtte terror.
Vis hele sitatet...
en oppfølger til den vil være: Støtter du Israel så støtter du organisert terrorisme.

Forøvrig støtter jeg ingen av partene, de driver med for mye faenskap begge to til at jeg kan ha sympati med noen av dem.
Sist endret av sptz; 30. januar 2006 kl. 00:01.
For šå være ærlig, uten å være nazi. For er ikke det...

Men forskjellige folkeslag, har forskjellige kulturer. Den iboende kulturen hos jøder er å "græbbe" til seg mest mulig. Sånn er det også i andre kulturer, men jødene er spesielt "græbby"... Ikke alle er det, men det er beskrivende for folkeslaget.

Dette kommer antagelig av at jøder aldri har vært likt. De kristne hatet dem... Så kom de fra ørkenenen, hvor den store ledsageren brukte førti år, på en marsj andre gjorde på drøye 4 måneder. Da de kom fram, kom de med noen fakede steinplater å hevdet at de hadde krav på området. Tok seg til rette osv.

Palestinerne (folket, ikke religionen) har levd i midt-østen i tusener av år. Så kommer det noen å skal overta, da blir man glad. Hvis jeg kommer inn i stua di, å krever at jeg skal overta huset ditt. Å viser deg en tekstmelding på telefonen, hvordan hadde du reagert da?

Jødene tar seg til rette, de var ikke uten grunn at Hitler valgte akkurat de som syndebukk. De var ikke skyld i Tysklands fattigdom, men de var fine å skylde på. Mange enkle argumenter, som den gemene tysker svelget lett.

Hvis noen for guds skyld skulle si at Israel gjorde noe galt, da starter helvete på jord. Da er det anti-semitisme, det er holocost å nazisme og det ene med det andre.

BOIKOTT ISRAEL, BOIKOTT IRAN og for guds skyld, BOIKOTT USA...

--
PS: SV-velgere er ofte de som har høyest utdannelse, er flinkest på skolen osv. At du windozer - stempler SVere som dumme, beviser bare din egen uvitenhet... Men du har jo bevist ganske liten politisk innsikt i det siste også da. KGB har finansiert SV? Vær saklig da ihvertfall, du høres ut som en FRPer som sliter voldsomt med å forklare din uansvarlige holdnig... Ikke for å flame, men det får være grenser...
--

Israel har i så mange år spredd frykt å skade blant Palestinerne. Palestinerne er islams jøder, det er ingen andre som vil ha dem heller...
Sist endret av Thedeeq; 30. januar 2006 kl. 00:18.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg må si din oppfatning av jøder i beste fall er naiv. På samme måte som vestkant ungdommer generelt klarer seg bedre en østkant ungdommer, så klarte endel jøder (som ofte var bankfolk handelsfolk) seg bra. Da er det bare naturlig at disse barna også klarte seg bedre en gennomsnittet. De med størst ressusser klarer seg best.

Jødene har blitt forfulgt fra den dagen Romerriket gikk over til kristendommen. Romerene drepe Jesus, men det er jo ikke særlig populært å drepe sin egen gud så da måtte man ha en syndebukk. Jødene var passe. Siden har det stort sett gått slag i slag til man fant ut hva Nazi-Tyskland drev med og ga det jødiske folket en britisk koloni. Der bodde det arabere som siden startet en krig de til sin store forundring tapte ettertrykkelig. Siden fant Israel ut at tja siden de var så dumme å starte en krig mot den nye okupasjonsmakten så beholder vi landet vi tok under krigen. Nå kjemper Palestina stortsett for å beholde stumpene. Iom at Israels intigrasjonspolitikk aldri har blitt noen slager for noe av partene. Forøvrig så tapte de arabiske landene rundt Israel de fleste vannreservene under krigene. Vann er en ganske livsnødvendig vare og det virker like destabiliserene som alle andre "naturforekomster" muligens enda mer.
Nå er det noen ganger man setter ting litt ekstra på spissen for at man skal oppnå budskapet sitt da.

Trolig finner vi ikke løsningen på problemene i midt-østen på nFF. Men det er jo som noen sa litt lengre opp her, at man oppnår ikke fred ved bare å støtte en av partene. Det er jo ikke så jævla rart at alle taper mot Israel, som i virkeligheten er en amerikansk koloni...
DezQuetoz: Jeg skjønner at lesing ikke er din sterkeste side. Ikke for å flame, men at du ikke klarer å lese imellom linjene sier vel egentlig mer om deg enn om meg.
Her er det ganske masse både sosialistiskvridd info og medievridd info ute å går. Selvfølgelig er det jo det for 2 av norges største aviser er jo pro-palestina. Hvor mange av dere som uttaler dere her har egentlig snakket med jøder og palestinere som bor i staten Israel og hørt hva de mener om det hele?
Folk flest i staten Israel lever under helt normale forhold og det er et fantastisk land å være i. Folk der nede lever i fred og fordragelighet i store deler av Israel og de nærmeste plassene rundt. Det er ingen der som ønsker denne indre striden som har kommet/vært. Problemet er jo at disse avisene som skriver om Israel-konflikten ønsker å fremstille staten Israel som en ond stat som undertrykker alle som ikke er jøder. Dette skjer jo faktisk bare i et lite område i Israel, i nærheten og i hovedstaden. Enhver person som har vært i f.eks. Eilat møter daglig på Israelere og Palestinere side om side hvor de handler sammen og jobber sammen. De ønsker jo ikke annet enn fred.
Å innføre en boikott av staten Israel vil gå like hardt ut over hele landet og ALLE dem som bor der.
En boikott av et land burde heller ikke blitt bestemt av et helt land p.g.a. det er så utrolig mange forskjellige meninger om hele denne saken og jeg mener at en slik boikott burde være personlig og ikke statlig.
Jeg er absolutt ikke enig i alt det som staten Israel gjør, men heller ikke enig i det som staten Norge gjør. Det betyr ikke at jeg boikotter norske varer og kun kjøper varer som er importert fra et annet land enn noen av disse. Dessuten ville en bikott ført til at alle som støtter denne boikotten av Israel måtte kvittet seg med mobiltelefonen sin(siden Israel produserer største delen av delene i Nokia, SE og Samsung sine mobiler, og sikkert andre sine) PC deler blir også produsert der.

Det ble mye på en gang her nå, men noe av poenget mitt er at flertallet av det norske folket får sin info gjennom media(som i stort flertall drives av pro-palestina folk) og som setter overdrevet stort fokus på alt det som skjer i Israel.

Og angående dere som snakkaer om systematisk undertrykkelse av palestinere. Hvordan er det for en jøde å bo i et arabisk land. Undertrykkelse eller henrettelse av musliske ekstremister. Det er ikke mer undertrykkelse i Israel enn hva vi har i vårt eget land når det gjelder våre nye landsmenn som blir stoppet av enhver politi på gata.

Vi har nok å styre med i vårt eget land. Så det hadde sikkert ikke vært dumt å sette litt mer fokus på det og, selv om vi ikke skal glemme andre.
Sitat av DezQuetoz
PS: SV-velgere er ofte de som har høyest utdannelse, er flinkest på skolen osv. At du windozer - stempler SVere som dumme, beviser bare din egen uvitenhet...
Vis hele sitatet...
Like dumt å si at sv-velgerne er dumme eller smarte. Det er bare statestikk uansett. Husker jeg leste i avisa, der var det skrevet opp de forskjellige stereotypene som stemte det og det. "Går du i plastikk sandaler stemmeru FrP".

Jeg har en hel hau av SV folk i klassen min.
Straks dem hører at jeg stemte FrP på skolevalget velger dem å tro at jeg er rasist for å stemme Frp. Så når jeg forteller dem da at frp aldri har sagt at dem skal kaste ut innvandrerne, men heller skjerpe innvandringen+integreringa så ble dem helt stumme. Jeg tror det er media som fucker opp, som gir negativt syn til begge parter. (ved overdrivelser)

(Så vil jeg også tilføye med at de i klassen min som "stemte" SV ikke var så veldig gode på skolen, dvs egentlig ganske dårlige )

edit:
Jeg vil helst slippe å høre at Amerika skal rydde opp neri der. Er israel medlem i FN?
Sist endret av gæærn; 30. januar 2006 kl. 08:43.
Har ikke tatt meg tiden til å lese hele tråden her, og det vil kanskje komme tilbake mot meg nå, men jeg tar en sjanse. Jeg ser at noen her plutselig begynner å nevne FrP, og da lurer jeg på hvorfor det ALDRI slår feil at denne forkortelsen dukker opp hver gang noen retter kritikk mot SV.

Hver gang du kritiserer SV på politikken deres, så virker det som om de tror at de kan forsvare seg med å rakke ned på FrPs politikk.

En vanlig diskusjon om SV kan gå sånn ca som dette:

"Hvorfor vil SV bruke mindre oljepenger, når vi har gått mange milliarder i overskudd?"

"SV vil... jamen...ehh... FrP vil jo bare bruke alt, og da går alt til helvete!"

Kanskje satt ganske på spissen, men det er hvertfall ikke langt unna sannheten. Så kan dere ikke prøve å holde denne diskusjonen om det den faktisk handler om, uten å nevne ordene FrP og nazisme i samme setning.

Sånn, måtte bare få det ut, nå kan dere hamre løs på meg.
Dagens samfunn kan man ikke si helt sin mening uten å bli stemplet som en eller annen.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av morphinytry
Her er det ganske masse både sosialistiskvridd info og medievridd info ute å går. Selvfølgelig er det jo det for 2 av norges største aviser er jo pro-palestina. Hvor mange av dere som uttaler dere her har egentlig snakket med jøder og palestinere som bor i staten Israel og hørt hva de mener om det hele?
Vis hele sitatet...
Sosialistiskvridd? Check. Medievridd? Check. Og... Nemmen! Oisann, du glemte visst å nevne semittismen som ukritisk gjennomsyrer noen av innleggene her! For ikke å nevne at tråden i første rekke ble startet for å dra forvirrede konklusjoner om SVs oppfordring til Israel boikott fordi at en eller annen ny FRPer her på forumet ble litt grinete. Oi og oi så overrasket jeg da blir over de andre litt merkelige tingene du drar frem i posten din.

Sitat av morphinytry
Folk flest i staten Israel lever under helt normale forhold og det er et fantastisk land å være i. Folk der nede lever i fred og fordragelighet i store deler av Israel og de nærmeste plassene rundt. Det er ingen der som ønsker denne indre striden som har kommet/vært. Problemet er jo at disse avisene som skriver om Israel-konflikten ønsker å fremstille staten Israel som en ond stat som undertrykker alle som ikke er jøder. Dette skjer jo faktisk bare i et lite område i Israel, i nærheten og i hovedstaden. Enhver person som har vært i f.eks. Eilat møter daglig på Israelere og Palestinere side om side hvor de handler sammen og jobber sammen. De ønsker jo ikke annet enn fred. Å innføre en boikott av staten Israel vil gå like hardt ut over hele landet og ALLE dem som bor der.
Vis hele sitatet...
Jeg er så evig glad for at du bruker ferieplassen Eilat som et eksempel her. Det er en utvilsomt unik innsikt bestemora di har tilegna seg (og, jeg rekner med, etterpå videreført til deg) etter å ha badet litt i rødehavet. Ja, for Eilat ligger jo trygt i bunnen av Israel og Gaza, for ikke å snakke om alle andre palestinske området, ligger litt sånn, du vet, et langt jævla stykke unna, ikke sant?
De jødene besta møtte på der hadde det utvilsomt ganske bra vil jeg tro, ja. Men det er vel for faen meg ikke jødene som er i fokus her! Israel er i aller høyeste grad en overgripende, undertrykkende stat og hvor bra jøder i Eilast behandle turister, som førøvrig er den primære inntektskilden i det området av Israel, gjør fint lite for å overbevise meg om noe annet enn at de faktisk slipper unna med disse overgrepene på Palestinerene! Og forresten, arealet på områdene hvor konfliktene skjer vitner bare for til hvilken grad Palestinerene har fått landet sitt frarøvet. Ikke noe annet.

Om man virkelig ønsket fred hadde man gjort mer for å løse konflikten. Det Israelerene ser ut til å ønske er at problemet skal gå bort.
Jeg støtter en boikott som forhåpentligvis "vil gå like hardt utover hele landet og ALLE dem som bor der" fordi jeg tror det vil åpne øyene til den jødiske befolkningen og få dem til å engasjere seg i palestinerenes situasjon for så å legge press på myndighetene for å forandre på den.

Sitat av morphinytry
En boikott av et land burde heller ikke blitt bestemt av et helt land p.g.a. det er så utrolig mange forskjellige meninger om hele denne saken og jeg mener at en slik boikott burde være personlig og ikke statlig.
Vis hele sitatet...
SVs appell om boikott var til folket om å gjøre dette på et personlig nivå. Utenriksministeren vår på den andre siden eter fra ræva til Sharon. Staten vil med all sannsynlighet ikke komme med et forslag om å blokke aIsraelske varer.

Sitat av morphinytry
Jeg er absolutt ikke enig i alt det som staten Israel gjør, men heller ikke enig i det som staten Norge gjør. Det betyr ikke at jeg boikotter norske varer og kun kjøper varer som er importert fra et annet land enn noen av disse. Dessuten ville en bikott ført til at alle som støtter denne boikotten av Israel måtte kvittet seg med mobiltelefonen sin(siden Israel produserer største delen av delene i Nokia, SE og Samsung sine mobiler, og sikkert andre sine) PC deler blir også produsert der.
Vis hele sitatet...
Du bor i Norge, gjør du ikke? Hva slags eksempel er det du kommer med egentlig? Du boikotter ikke varene til landet du bor i og tjener pengene dine i fordi du er uenig. Spesiellt ikke når landet er proteksjonistisk, hva skal du da leve på?
Er du så enig flytter du heller til et annet land og nekter å kjøpe norske varer fra det landet, eller blir i Norge og prøver å påvirke rettningen landet har tatt... på andre måter enn ved å bruke alle pengene dine på høgt beskatta varer for så å dø av sult når du ikke har mer penger å leve for, men ikke får økonomisk støtte pga den høg inntekten din. Haha, så herlig det hadde vært å lese om deg og dine eskapader i en av de pro-palistinske avisene jeg leser.
Det med mobiltelefonene og PC delene driter jeg egentlig i, men for ordens skyld hadde jeg elsket det om du kunne gi meg kilder med konkrete eksempler.

Sitat av morphinytry
Det er ikke mer undertrykkelse i Israel enn hva vi har i vårt eget land når det gjelder våre nye landsmenn som blir stoppet av enhver politi på gata.
Vis hele sitatet...
Det er snusk med purken i Norge, det er det ikke tvil om. Merk deg allikevel at alle griser ikke stopper alle "nye landsmenn" på gata. Det er jo latterlig. Ikke engang LA purken får tid til det, og de er jo til og med utstyrte med våpen hele gjengen!
Sist endret av Mullah; 30. januar 2006 kl. 13:24.
Sitat av commie
Nei.
Kilde?
Palestinere er et folk. Noen palestinere driver med terror og væpna kamp. De fleste ønsker bare å leve i fred uten frykt for å få bomber i skallen og murer som sperrer de ute fra jobben og jødiske bosetninger som stjeler vannet deres.
Hvorfor ikke? Israel kan ikke fortsette som de gjør uten massiv internasjonal støtte. Det er ingen som tør å si klart ifra at det Israel driver med er forkastelig og vil få konsekvenser. FN-sanksjonene har jo ikke gitt noen konsekvenser for Israel.
Ikke? Ville du støtta tyskerne på 40-tallet? Siden det ikke blir fred ved å bare støtte den eine parten, liksom...
Blir ikke arabere/palestinere i Israel systematisk undertrykt?
Vis hele sitatet...
PS: ganske slitsomt å svare når du deler det opp på den måten.
I et sosialistisk samfunn vil alle menneskene få nøyaktig den samme muligheten, som igjen vil gjøre slik at alle får den samme oppveksten og skolegangen, som igjen gir større mulighet for at menneskene blir like.(veldig grovt sagt, men allikevel).
SV støtter Palestinernes kamp mot Israel, de palestinerne som gjør motstand, gjør det ved hjelp av terroraksjoner, SV støtter terror. En fin logisk slutning.
Fred vil si at to folk lever i harmoni med hverandre, f.ex under 2 verdenskrig ble det "fred" fordi den ene parten til slutt tapte og ble "undertrykket" (igjen satt på spissen, men må det for å få fram mitt poeng). Det er ikke fred hvis krigen avsluttes ved å henrette alle lederne på den ene siden i en konflikt.
Forskjellen på et apartheid-styret og ikke, er hvorvidt det er nedfelt i lovverket. Det står ikke i lovverket i Israel at arabere skal undertrykkes. En liten vesenforskjell der.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av dlx
Har ikke tatt meg tiden til å lese hele tråden her, og det vil kanskje komme tilbake mot meg nå, men jeg tar en sjanse. Jeg ser at noen her plutselig begynner å nevne FrP, og da lurer jeg på hvorfor det ALDRI slår feil at denne forkortelsen dukker opp hver gang noen retter kritikk mot SV.

Hver gang du kritiserer SV på politikken deres, så virker det som om de tror at de kan forsvare seg med å rakke ned på FrPs politikk.

En vanlig diskusjon om SV kan gå sånn ca som dette:

"Hvorfor vil SV bruke mindre oljepenger, når vi har gått mange milliarder i overskudd?"

"SV vil... jamen...ehh... FrP vil jo bare bruke alt, og da går alt til helvete!"

Kanskje satt ganske på spissen, men det er hvertfall ikke langt unna sannheten. Så kan dere ikke prøve å holde denne diskusjonen om det den faktisk handler om, uten å nevne ordene FrP og nazisme i samme setning.

Sånn, måtte bare få det ut, nå kan dere hamre løs på meg.
Vis hele sitatet...
At hele denne tråden egentlig er et utskudd fra en FrP-tråd viser jo hvordan du egentlig står og pisser deg sjøl i munnen.
Denne konflikten har ingenting med rasehat å gjøre. I alle fall ikke når man skal se på den igjennom internasjonal målestokk. Og det er så ufattelig teit å si "vi boikotter jødene!" Dette handler om terrorregimet Israels folkeokkupasjon av staten Palestina og undertrykkingen av det palestinske folket. SV ønsker å boikotte staten Israel, ikke jødene. En vesentlig forskjell.
Sitat av zgum
SV går inn for boikott av staten Israel, midtøstens eneste demokrati. Palestinerne som SV støtter i sin såkalte kamp mot jødene valgte i går inn en person som hele livet har kalt seg selv Hitler i det palestinske parlamentet ifølge velrenommerte NY Times (http://www.iht.com/bin/print_ipub.ph.../news/pals.php)

Iran har sagt åpent at de ønsker å utslette staten Israel, istedet for å gaseee jødene vil Iran sannsynligvis forsøke seg med atombomber. Når skal SV innføre boikott-aksjoner mot Iran?
Vis hele sitatet...
SV har aldri støttet en kamp mot jøder. SV har ei heller blindt støttet en kamp mot israel. SV har ikke et så svart/hvitt syn på en så komplex sak som midt-østen er. SV støtter palestina når det gjelder etableringen av en palestinsk stat. Sv støtter palestinerne i det at Israel bruker konvensjonell våpenmakt til å bombe uskjyldige mennesker i kamp mot terrorister. SV støtter palestinerne i kampen mot at Israel stadig okkuperer palestinske områder. Palestinsk mark å palestinsk'e liv. Palestina er giselet i dette dramaet.

Når du sier at israel er et demokrati så er jo det i ordets forstand riktig, men nå har det jo seg slik at et demokrati er ikke nødvendigvis et demokrati. å Skulle vi gi tærningkast ville det blitt et gærningkast å havnet på 1.

Så til slutt må jeg jo si SV støtter INGEN Stat i drap av uskjyldige menneskeliv , det blir en generalisering uten motstykke. Så alle drap som er begått av av palestinske tilhørere er SV i hele sitt hjerte imot. Men det er en markant forskjell på Konvensjonell bombing fra en demokratisk stat og opprør fra et land som til stadig er under untrrykking av sin nabo og som aldri får slått seg til ro.
Etter èn gangs gjennomlesning ser jeg at den mest gjennomgående feilen gjort er å polarisere konflikten.
Kun èn person har klart å skille mellom stat og folk.
De aller fleste Israelitter vil ikke okkupere mer land. De vil bare ha fred. Men Israel er omtrent like gjennomsyret av ekstremist-lobbyister som USA.
Ekstremister på begge sider av konflikten gjør sitt aller beste for at dette ikke skal få noen annen løsning enn en voldelig en.
Jeg kjenner BÅDE Israelitter OG Palestinere. Ingen av de jeg kjenner ønsker noen total utslettelse av det andre folket. De ønsker derimot fred.
Det er stiftet opptil flere organisasjoner av undommer fra BÅDE Israel og Palestina hvis mål er å øke samarbeid og begrense fientlighet.
At verden til de grader hjelper til med å holde oppinionen enten FOR eller IMOT er ikke til hjelp for de menneskene som snart kommer til å dø med mindre konflikten får et fredelig utfall.

Hvorvidt Sv er et Naziztisk parti: Hehehe... Nice try TROLL!
Sitat av SilverKhan
At hele denne tråden egentlig er et utskudd fra en FrP-tråd viser jo hvordan du egentlig står og pisser deg sjøl i munnen.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde bare å gi dere et hint om hva den egentlige topicen i denne tråden er, og stille et spørsmål på hvorfor noen begynner å bruke FrP som et skjold for SVs politikk. Om jeg pisser meg selv i munnen, så får jeg vel bare gjøre det. Jeg syntes uansett jeg hadde et godt poeng, og du ennå ikke har klart å få meg til å innse det motsatte, selv om du prøver så hardt du kan med de smarte frasene dine.
dlx har helt rett, i denne diskursen har FrP-diskriminasjon/kritikk ingenting å gjøre, for det er ikke FrP som er på tiltaltebenken, og det er faktisk nærmest vanlig at SV`ere er negative mot FrP sin politikk isteden for å svare for sin egen, og vice versa, men dette er selvsagt mest blant ungdom!
Men samtidig var det selvsagt helt åpenbart at denne tråden var ment som en litt barnslig motreaksjon på FrP-tråden.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av dlx
Jeg prøvde bare å gi dere et hint om hva den egentlige topicen i denne tråden er, og stille et spørsmål på hvorfor noen begynner å bruke FrP som et skjold for SVs politikk. Om jeg pisser meg selv i munnen, så får jeg vel bare gjøre det. Jeg syntes uansett jeg hadde et godt poeng, og du ennå ikke har klart å få meg til å innse det motsatte, selv om du prøver så hardt du kan med de smarte frasene dine.
Vis hele sitatet...
Mitt poeng er at det går an å være en minimum av reflektert i denne latterlige diskusjonen og si, som L0rdmel her over, at det du påpeker er noe som er vanlig hos begge partiers yngre, og noe polariserte, tilhengere. I tillegg pleier det ofte å bli lite konstruktivt når man fullt bevisst bestemmer seg for å svare på en tråd uten å ha lest den.
Sitat av DezQuetoz
Problemet i Midt-Østen er jo Israel. Det er de som er skyld i problemene der nede, hvis de hadde oppført seg normalt mot Palestinerne, latt de få styre selv. Ikke okkupert og annektert områder.

Etter en eller annen FN konvensjon er det forbudt å bosette på annektert, okkupert landområde. Det har Israel gjort, de ble tildelt deler av Palestina, pga av det som skjedde med dem under annen verdenskrig. Jødene som folk skulle ha en oppreisning.

Det er greit, men hvorfor skal da de få denne i Palestina? Å ikke i Tyskland, som sto bak jødeforfølgelsen... Selvsagt vil jødene være "hjemme". Men det blir for dumt at de kommer dit å eier verden.

Hvis jeg spiller høy musikk, så blir alle naboene mine i blokka sinte. Da er det meg det er noe galt med, ikke dem. Sånn kan man si om Israel også, de irriterer opp Jordan, Libanon osv. De okkuperrer, plyndrer og tar seg så til de grader til rette.

De blir foret med våpen av det fjerde rike(gjett hvem jeg snakker om)... Dette gir de et urettferdig fortrinn. Som 19år gammel Palestiner uten noe framtidsutsikter, er det rart de velger å bli "martyrer" da?

Jeg synes ikke det.

Boikott Israel - la Iran ha Atomvåpen slik at de kan ta USA. For guds skyld, la de gjøre det. Israel føler seg nå truet av Iran, fordi Iran kan smelle med dem... Hvordan føler de andre landene seg da? Som ikke har våpen fordi da blir Israel redde.

Jeg annerkjenner ikke Israel som stat...

Videre vil jeg ta Hallgeirs ord i min munn å kalle de mine egne, siden de dekker veldig godt mitt syn og mine handlinger.
Vis hele sitatet...

Til din opplysning eksisterte ikke begrepet "palestinere" før i 1964. De såkalte palestinerne er bare helt vanlig arabere som kunne bosatt seg i et annet land. De er det samme folket. Er ikke som nordmenn og svensker. De er arabere. Folket "palestinerne" er noe PLO fant på for å få større oppslutning i verden om sitt syn.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det med mobiltelefonene og PC delene driter jeg egentlig i, men for ordens skyld hadde jeg elsket det om du kunne gi meg kilder med konkrete eksempler.
Vis hele sitatet...
Kan ikke gi deg bevislige eksempler da den infoen jeg sitter inne med er ett par år gammel og jeg fikk den gjennom en samtale med Ericcssons mobil-software sjef i India (for 4/5 år siden) Men mesteparten av mobilsoftvaren i proff modellene til Ericcsson (altså ikke SE) ble utviklet i førsterekke i Israel dernest i Norge/Sverge. billigmodellene ble utviklet i India. Dette som en direkte konsekvens av lønningsnivået og kvaliteten de forlangte på varene.

Hva som skjedde når Sony overtok produksjonen vet jeg ikke, men det er jo ikke utenkelig å tro at en del av Ericcsson ingeniørene gikk over til Sony. (men dette er selvsagt bare ville spekkulasjoner)

Intel har i allefall en god del aktivitet i Israel og en av Israels store eksportvarer etter appelsiner er teknologi så for hardcore gadgets-freaks vil en boikott være ganske merkbar...

GaleJens Palestinere er vel stortsett disse araberene som bodde der da Storbritania hadde en koloni der og deres etterkommere. Altså det var deres land under britisk herredømme. Foresten hva er en "vanlig araber"? Kan man ikke bare si at alle de Jødene som bor på de okkuperte områdene bare kan flytte tilbake til USA, Europa eller Russland? De bodde jo der før?
Sitat av GaleJens
Til din opplysning eksisterte ikke begrepet "palestinere" før i 1964. De såkalte palestinerne er bare helt vanlig arabere som kunne bosatt seg i et annet land. De er det samme folket. Er ikke som nordmenn og svensker. De er arabere. Folket "palestinerne" er noe PLO fant på for å få større oppslutning i verden om sitt syn.
Vis hele sitatet...
Til din opplysning så er det vanlig å backe opp slike påstander med kilder, slik at vi kan få ett intrykk om dette er noe annet enn løst snakk.
Jeg mener at du tar feil!

Du kan ha rett i at "palestinere" ikke er en folkegruppe som har eksistert siden "tidenes morgen", men når det er sagt så betyr det jo ikke at Israel bare kan ta seg til rette slik som de ønsker. Araberene har "alltid" levd på den arabiske halvøy og også områdene som i dag inngår i palestina, syria, jordan, egypt osv. Hvem som kom først til området er uvesentlig, men det er ikke noe som sier at det jødiske, eller araberene, kom dit først.

(Faktisk så har jødene sin oprinnelse fra området mellom Jeriko, Babilon og Ur. Med andre ord, langt i fra dagens Israel. Jeg har ingen ønske om å jage de tilbake dit av den grunn.)

De har alltid levd der side om side, mer eller mindre i fred og fordragelighet. Begge folkene var i utgangspunktet nomadefolk. Jødene slo seg til slutt ned i palestina (Moses) og levde der side om side med arabere.

Araberene har i motsetning ikke alltid vært organisert i stater. De har ikke utgjort noen politisk enhet! De har heller vært organisert i stammer ledet av en sheik.
Dette er noe av forklaringen på at palistinere ikke er en "gammel" betegnelse. Det har ikke vært naturlig for dem å se på seg selv som et folk. Betyr det at de har mindre rett på en fredelig plass å bo av den grunn?

Når alt dette pisset jeg har ramset opp her er sagt, så vil jeg presisere at det å diskutere Israel/Palestina-konflikten med utgangspunkt i hva som skjedde for flere tusen år siden blir helt galt. Da kan jo alle plutselig kreve en del av Afrika siden det jo der mennneskene har sin oprinnese. (Noe for Starte eget land-tråden?) Fra 1890 da den politiske sionismen oppstod vil være et fruktbart utgangspunkt, men det er sett fra min side.
Sitat av SilverKhan
Mitt poeng er at det går an å være en minimum av reflektert i denne latterlige diskusjonen og si, som L0rdmel her over, at det du påpeker er noe som er vanlig hos begge partiers yngre, og noe polariserte, tilhengere. I tillegg pleier det ofte å bli lite konstruktivt når man fullt bevisst bestemmer seg for å svare på en tråd uten å ha lest den.
Vis hele sitatet...
Greit nok at dere forlanger at jeg leser posten, men at jeg også skal holde meg oppdatert på alle andre tråder for å kunne ha en rett til å si en mening uten å bli sett på med skakke øyne blir for dumt, men jeg innrømmer at jeg ikke satte meg helt inn i saken, og bøyer meg i støvet. Ville bare påpeke at det å forsvare SV's "feil" (vet at feil er et farlig ord i denne sammenhengen) med å henvise til FrP er umodent.
synes det er latterlig at vi ikke skal kunne boikotte israel med tanke på at
"det kan bli vanskelig å svare for i internasjonal sammenheng" som det så fint sto i vg..

skal vi ikke kunne gjøre noe annet en å se på at et land spiser opp et annet ?
Livene til palestinerne og jødene er like mye værdt som våres.

Og jeg håper virkelig noen hadde gjort noe om f.eks. innvandrere skulle danne sin egen stat midt i oslo og undertrykt vi som egentlig bor her, skutt unger som kaster stein på tanksene dems, fange lederen vår og drive oss ut fra våre hjem fordi grensene til den nye staten utvides...!

BAAH! se hva som skjer!!
Jeg er klar over at folk som anklager SV for å være nazister, muligens føler en oppriktig bekymring på vegne av det jødiske folk. Jeg skulle bare ønske at de forsto at det å sammenligne en boikott på grunn av Israels behandling av palestinere, med nazistenes behandling av jødene, er en grov bagatellisering av hva som skjedde under andre verdenskrig.

Det er mange på høyresiden som har fått det for seg at venstresiden støtter islamske regimer, vi "støtter palestinerne i sin såkalte kamp mot jødene". Dette er også grovt feil, og rett og slett injurierende mot jøder, siden man her setter et likhetstegn mellom staten Israel og jøder.

Det er ingen tvil om at antisemittismen står sterkt blant muslimer, og jeg vil absolutt ikke forsvare den, men den må ses i kontekst. Man kan ikke sette likhetstegn mellom vestlig antisemittisme, som for det meste er religiøst motivert, med den "islamske verdenens" antisemittisme, som er et resultat av muslimers syn på Israels behandling av palestinerne. Denne forvirringen av Israel med det jødiske folk er forkastelig og uakseptabel, like forkastelig og uakseptabel er forvirring av islamister og islamske stater med muslimer.

Islamister og nazister representerer alle de verdier SV og sosialister kjemper mot, så det er rett og slett absurd å kalle SV et nazistisk parti og å påstå at de støtter islamister, som representerer et forkvaklet, fascistisk livssyn.

Man kan gjerne spørre om hvorfor det ikke kommer forslag om å boikotte andre land, som for eksempel USA eller Iran. Personlig synes jeg Iran er verre enn Israel, men grunnen til at jeg har vanskelig for å støtte aktuelle tiltak mot landet, er ikke fordi jeg støtter regimet, men fordi jeg vet at de som vil ha som oppgave å bringe "demokrati" til landet, kun er interessert i landets ressurser, og de som sier at dette er tøv, kan jo ta en titt på ståa i noen av USAs allierte land. Hvis USA virkelig er bekymret for andre lands borgeres ve og vel, er det absurd av dem å true Syria, når de samtidig er alliert med land som Saudi-Arabia, som ikke står tilbake for Iran når det gjelder brudd på menneskerettigheter.

Det å si at sosialister støtter islamismen, vitner om uvitenhet og historieløshet. Det har alltid vært sosialisiske og kommunistiske krefter som har vært fremst i kampen mot islamistisk tyranni i de muslimske land. Men disse kreftene har også, som den vestlige venstreside, stått klart imot amerikansk imperialisme i deres del av verden. Vi har rett og slett ingen illusjoner om at folk som Donald Rumsfeld og Paul Wolfowitz har muslimers velferd i tankene. Eller amerikaneres og israeleres, for den saks skyld.