Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2042
Les her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/03/453668.html

Morsomt utsagn fra Gjermund Hagesæter. Jeg synes det er helt vanvittig topp med politikere som tør å tenke nytt og være politisk ukorrekte, men jeg har samtidig lyst til å modifisere forslaget litt. Hva med å gi 18.000,- i nødhjelp/u-hjelp med hilsen hver eneste innbygger i Norge? Leser om frosne pakistanere i Kashmir, sultne barn i afrika, bostedsløse foreldreløse barn i Romania+++

Hvor stiller jeg opp for å foreslå dette for en politiker? 18.000,- ganger 4,6 millioner mennesker blir 8.200.000.000. eller åtte milliarder og to hundre millioner.

Flere som er med på å underskrive et brev til Stoltenberg hvor vi foreslår dette?
Naj, det blir åttito milliarder, men det er jo en morsom tanke!
Det man også må tenke på, er at Staten ganske sikkert hadde brukt disse pengene på mer fornuftige ting enn det norges statsborgere hadde brukt dem på.
Sist endret av dadyd; 3. januar 2006 kl. 13:44.
Likte forslaget, spesielt siden jeg bor i utlandet og faktisk kan bruke pengene på noe fornuftig.
Tja, noe morro må man jo ha med oljepengene. :P Hadde heller sett at de 82 milliardene ble brukt på skolesystemet og forskning though.. Verdiskapning for fremtiden!
dadyd: Faen. Gikk for fort i svingene med nullene Tok det på hoderegning.

Staten har jo allerede så vanvittig mye penger å gjøre noe fornuftig med, så jeg synes tanken om å bruke en del av overskuddet på noe annet, er en bra tanke jeg. Men det er jo folk i verden som trenger 18.000,- så vanvittig mye mer enn det vi gjør. Det er ikke så vanvittig mye penger for oss. En råtten bil, et greit stereoanlegg, en uke i syden for hele familien eller ny sofa i stua. For folk i stor nød i Kashmirfjellene for eksempel kan en del av disse pengene være forskjellen på liv og død.
Better than thou.
FlyingVeeVee: Din endring er da ingenting i nærheten av hva Hagesæter mener. Det er rimelig klart at FrP vil være de som skriker aller høyest imot dette, da de er det partiet som er aller mest gjerrig i forhold til u-hjelp. (Det er forskjell på nødhjelp og u-hjelp.)
Selvfølgelig er det ikke det, men Hagesæter lanserer en tanke som ingen politikere tilsynelatendes har tenkt før. Bruke oljefondet på utradisjonelt vis.

Er noe som heter å hente inspirasjon fra, og å spinne videre på en tanke.
Canada har jo operert med dette systemet lenge, hvor en del av "overskuddet" på oljefondet deles direkte ut til innbyggerne. Dessverre lever vi med et Storting hvor omlag halvparten mener at de vet bedre enn deg om hvordan du skal bruke penger.
Sitat av Marken
Canada har jo operert med dette systemet lenge, hvor en del av "overskuddet" på oljefondet deles direkte ut til innbyggerne. Dessverre lever vi med et Storting hvor omlag halvparten mener at de vet bedre enn deg om hvordan du skal bruke penger.
Vis hele sitatet...
Og da halvparten av oss stemte på dem har de også retten til å bruke våre penger...
Det kalles demokrati.
Sitat av Odne
Og da halvparten av oss stemte på dem har de også retten til å bruke våre penger...
Det kalles demokrati.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en diskusjon om demokrati, dette er en diskusjon om bruk av oljepenger.
Mitt innlegg påstår at Canadas ordning med å dele ut penger direkte til folket ikke vil fungere med dagens Stortingssammensetning. Personlig mener jeg det er en fantastisk idé å spre litt av overskuddet direkte for å både styrke den personlige økonomien, samt bidra til å vise at oljeindustrien faktisk fungerer. Dette vil gi Ola og Kari et mer direkte forhold til den norske arven som skal bære samfunnet videre inn mot fremtiden.
Sitat av Marken
Dette er ikke en diskusjon om demokrati, dette er en diskusjon om bruk av oljepenger.
Mitt innlegg påstår at Canadas ordning med å dele ut penger direkte til folket ikke vil fungere med dagens Stortingssammensetning. Personlig mener jeg det er en fantastisk idé å spre litt av overskuddet direkte for å både styrke den personlige økonomien, samt bidra til å vise at oljeindustrien faktisk fungerer. Dette vil gi Ola og Kari et mer direkte forhold til den norske arven som skal bære samfunnet videre inn mot fremtiden.
Vis hele sitatet...
Da INGEN partier har støttet dette forslaget vil nok ingensomhelst stortingsammensetning kunne støtte dette forslaget.

Men her er et spørsmål til deg Marken. Vil du BETALE 18 000kr til staten det året oljefonder går DÅRLIGERE enn antatt?
Jeg fatter ikke hva som gjør denne tanken så nyskapende!
18000 er for oss ingenting. Vi ville brukt pengene på dritt. Et år etter sitter vi og klør oss i rævva og lurer på hva vi egentlig brukte 80 milliarder til.

Vi er nok bortskjemte. La andre trengene få pengene (det rimte gitt).
Sitat av raze
Jeg fatter ikke hva som gjør denne tanken så nyskapende!
18000 er for oss ingenting. Vi ville brukt pengene på dritt. Et år etter sitter vi og klør oss i rævva og lurer på hva vi egentlig brukte 80 milliarder til.

Vi er nok bortskjemte. La andre trengene få pengene (det rimte gitt).
Vis hele sitatet...
Dette er nok godt å få høre for norske familier som ikke engang har råd til å feire jul. For disse er 18.000 MYE penger!
Sitat av Marken
Dette er nok godt å få høre for norske familier som ikke engang har råd til å feire jul. For disse er 18.000 MYE penger!
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at deres problemer kommer til å løse seg hvis de får en engangssum på 18000?
Og jeg vil dessuten tro at dette forslaget ikke var ment for de familiene. Men ja, regjeringen har en jobb å gjøre der.
Sist endret av raze; 3. januar 2006 kl. 15:41.
Sitat av Marken
Dette er nok godt å få høre for norske familier som ikke engang har råd til å feire jul. For disse er 18.000 MYE penger!
Vis hele sitatet...
Da kan vi jo bruke de 80 milliardene til å øke trygd-og-støtteordninger for de som faktisk trenger dem...
Må huske at dette er penger over det høyst budsjetterte overskudd i fjorårets budsjett, og penger som egentlig tilfaller innbyggerne. Noen snakker om u-hjelp, men å håne FrPs velgere av den grunn blir feil.

Over 530.000 personer stemte FrP (over 20%), og årsaken er ikke at vi er umennesker. FrP mener at folk kan ta hånd over seg selv, og at man skal ha kontroll med egne midler. At rød-gardistene ønsker å ta fra folk kontroll og styre selv skjønner kanskje noen, men ikke hjem. Hadde forslaget (som ikke er tatt opp av FrPs partigruppe, men av Gjermund Hagesæter personlig) ville nok noen arrangert en vill fest i Thailand, noen investert, noen gitt til Røde Kors og lignende.

Pointet er at pengene i såfall ikke skulle brukes i Norge for å skape verdiskapning, men investeres eller brukes i utlandet. Hvorfor i all verden skal norske innbyggere ikke få lov å disponere midler som staten ikke har hatt med i sine beregninger?

Norge trenger et folk som kan ta beslutninger, og ikke grinete folk som ikke kan ta en avgjørelse selv. Staten er vitterlig glad i makt, men maktkåtheten må ikke gå over i deseperasjon...

Sitat av Odne
Og da halvparten av oss stemte på dem har de også retten til å bruke våre penger...
Det kalles demokrati.
Vis hele sitatet...
Faktafeil... Dagens regjeringspartier hadde IKKE flertall av stemmer, men rundt 20.000 færre stemmer. Dagens ordning med å beregne stortingsseter etter befolkning og en del mindre regler for plassering gjorde at rød-gardistene fikk makten, selv med under 50% av stemmene...

Sitat av Carlo
FlyingVeeVee: Din endring er da ingenting i nærheten av hva Hagesæter mener. Det er rimelig klart at FrP vil være de som skriker aller høyest imot dette, da de er det partiet som er aller mest gjerrig i forhold til u-hjelp. (Det er forskjell på nødhjelp og u-hjelp.)
Vis hele sitatet...
FrP er da ikke mot u-hjelp, men for å hjelpe folk hvor de kommer fra. Ved bruk av støtteordninger, mulighet for lån og tilpasning hvor folk bor. Ønsker å komme med et klipp fra FrPs partiprogram:

U-landene (utviklingslandene) må gis muligheter til å leve av de varene de produserer. De må derfor få anledning til å selge sine varer til Norge uhindret av restriksjoner og spesielle avgifter. Fremskrittspartiet kan ikke godta en u-hjelpspolitikk (utviklingshjelp) som går ut på å bygge ut et produksjonsapparat i u-landene, for deretter å nekte å importere produktene.
Vis hele sitatet...
Sitat av Odne
Og da halvparten av oss stemte på dem har de også retten til å bruke våre penger...
Det kalles demokrati.
Vis hele sitatet...
vil nesten tørre å påstå at det ikke hadde vært så stor forskjell om noen andre hadde blitt valgt..

vi sitter liksom litt fast i den greia der..

Faktafeil... Dagens regjeringspartier hadde IKKE flertall av stemmer, men rundt 20.000 færre stemmer. Dagens ordning med å beregne stortingsseter etter befolkning og en del mindre regler for plassering gjorde at rød-gardistene fikk makten, selv med under 50% av stemmene...
Vis hele sitatet...
Ingen andre partier var mange nok _og_ villige til å samarbeide. Verdt å merke seg.
Sitat av Madstyle
vil nesten tørre å påstå at det ikke hadde vært så stor forskjell om noen andre hadde blitt valgt..

vi sitter liksom litt fast i den greia der..
Vis hele sitatet...
du følger neppe mye med... Se på de to blokkene i norsk politikk før du uttaler deg. Forskjellen mellom de røde og blå partiene er større enn mange skjønner!
Sitat av Trash2000
Faktafeil... Dagens regjeringspartier hadde IKKE flertall av stemmer, men rundt 20.000 færre stemmer. Dagens ordning med å beregne stortingsseter etter befolkning og en del mindre regler for plassering gjorde at rød-gardistene fikk makten, selv med under 50% av stemmene...
Vis hele sitatet...
Hvor mange blokker ser DU på tinget?
Rød blokk, Blå blokk og Brun blokk. (litt slemt å kalle frp brune, men du begynte morroa ved å bruke tullingordet "Rødgardistene")
Blokk 1, blokk 2 og blokk 3.

Når blokk 2 og 3 ikke evner å samarbeide så faller det naturlig nok på blokk 1 å ta ansvar.
I tillegg så hadde jo ikke Frp noe flertall de heller... Faktisk så hadde både Rød og Blå blokk fler stemmer enn Frp.

Når de ikke klarer å samarbeide med de andre partiene for et flertall på tinget, så MÅ de pent sitte å se på at noen med under 50% av stemmene får makt.
Som alle andre politikere så har de desverre retten til å sutre over dette ved enhver anledning. (Ja, selv på NFF.)

Jeg vil også gjenta at verken Frp eller noen av de andre partiene faktisk støtter dette forslaget. Så å bruke det i en som et argument for et bestemt parti er noe døfødt.

Med alt dette sagt er jeg enig i at man burde se litt på hva vi bruker oljefondet til.
I Brasil har de hysteriske tendenser til folkestemming, når jeg var der i September stemte de om de skulle privatisere våpensalg (eller var det produksjon?). Folkestemming syns jeg egentlig er en god idé, men om det passer å stemme om oljepengene vet jeg ikke...
FrP har da samarbeidet godt med Høyre mang en gang, men en blokk er ikke fast. Er faktisk å bryte litt rundt på blokkene.

Sitat av devotio
I Brasil har de hysteriske tendenser til folkestemming, når jeg var der i September stemte de om de skulle privatisere våpensalg (eller var det produksjon?). Folkestemming syns jeg egentlig er en god idé, men om det passer å stemme om oljepengene vet jeg ikke...
Vis hele sitatet...
Tja, er i såfall svært mye mer relevant enn å stemme om EU, og det har da Norge gjort noen ganger. Staten eies av folket, men ut fra holdningen enkelte partier har er folket tydeligvis en plage. Statens jobb er faktisk ikke å gjøre livet vanskelig for folk, men det stikk motsatte.

Skal da også sies av vi stemmer om slike ting gjennom politiske partier, som faktisk sitter på makten. Problemet er at man ikke kan klikke seg inn på nettet, velge holdninger i 250 saker og trykke "Send stemme"!
En ting jeg lurer på. Hvis de hadde gitt 82 milliarder kroner til det norske folk, ville ikke det vært en fin pusher til inflasjon, eller må det være større summer for at det skal gi noen endring?
Sitat av icTus
Da kan vi jo bruke de 80 milliardene til å øke trygd-og-støtteordninger for de som faktisk trenger dem...
Vis hele sitatet...
Faktisk den beste ideèn til nå.
Sitat av Kims lek
Faktisk den beste ideèn til nå.
Vis hele sitatet...
Faktisk en av de dårligste ideene til nå...
Hvorfor bruke pengene på oss? Selv om noen her i landet ses på som fattige, har de fremdeles nok penger til å overleve. I andre deler av verden dør faktisk folk som fluer!
Jeg er så lei av folk som ikke evner å tenke på annet enn at de bare vil ha mer og mer

Jeg syns ideen med å gi pengene til noen som virkelig trenger dem er vanvittig bra. Desverre sitter det noen populister (blant annet dem som tidligere her ble kalt brune) på stortinget som aldri ville gått med på dette. For dem er det viktigere at vi får billigere bensin, billigere brennevin, og mer til oss selv...
Hadde ikke sagt nei takk til de pengene, og hadde heller ikke begynt å sutre over at pengene ikke hadde blitt brukt annerledes HVIS pengene faktisk hadde blitt fordelt på folket. Norge har jo U-hjelp og diverse annen hjelp inkludert i statsbudsjettet, disse pengene, som det er snakk om, er et overskudd som ikke behøvdes i statsbudjsettet. Det er klart at man kan gi uendelig mye mer penger til de som virkelig trenger det enn det man gjør i dag, men å for en gangs skyld la Ola Nordmann få smake oljefondet, det kan jo IKKE skade.
Sitat av TechLash
En ting jeg lurer på. Hvis de hadde gitt 82 milliarder kroner til det norske folk, ville ikke det vært en fin pusher til inflasjon, eller må det være større summer for at det skal gi noen endring?
Vis hele sitatet...
Lest gjennom hele posten OG/ELLER FrPs representantens forslag?

Pengene kan KUN brukes til investering av aksjer/obligasjoner eller handel utenfor Norge. Slik blir det ikke press på norsk økonomi...
Sitat av icTus
Da kan vi jo bruke de 80 milliardene til å øke trygd-og-støtteordninger for de som faktisk trenger dem...
Vis hele sitatet...
Jeg er så utrolig enig! Mye bedre å bruke dette på slike ting. Problemet er derimot at en alt for stor del av pengene som skal til trygde- og støtteordninger (for ikke å snakke om helse og utdanning) forsvinner i det norske byråkratiet som er blandt de største papirmøllene i verden. Derfor vil det være mer fornuftig å dele dette ut direkte, eventuelt med en oppfordring om å donere pengene videre. Husk at bidrag til veldedige formål kan trekkes fra på skatten.
Sitat av Trash2000
Lest gjennom hele posten OG/ELLER FrPs representantens forslag?

Pengene kan KUN brukes til investering av aksjer/obligasjoner eller handel utenfor Norge. Slik blir det ikke press på norsk økonomi...
Vis hele sitatet...
Har faktisk det. Men hvor vrient kan det være og få brukt disse pengene i Norge? Og uansett så var det bare et spørsmål.
Sitat av Hallgeir
Faktisk en av de dårligste ideene til nå...
Hvorfor bruke pengene på oss? Selv om noen her i landet ses på som fattige, har de fremdeles nok penger til å overleve. I andre deler av verden dør faktisk folk som fluer!
Jeg er så lei av folk som ikke evner å tenke på annet enn at de bare vil ha mer og mer

Jeg syns ideen med å gi pengene til noen som virkelig trenger dem er vanvittig bra. Desverre sitter det noen populister (blant annet dem som tidligere her ble kalt brune) på stortinget som aldri ville gått med på dette. For dem er det viktigere at vi får billigere bensin, billigere brennevin, og mer til oss selv...
Vis hele sitatet...

Det finnes faktisk uteliggere som sliter og alenemødre med tre jobber her til lands også.
De trenger litt støtte spør du meg.