Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 5872
Heisann. Jeg fant for noen dager siden ut at Norge er et av de dummeste landene og bo i, og ble sugen på og gjøre noe med det, men vet ikke hva jeg kan gjøre.

1. ) Jeg opplevde her forrige dagen, at avgiftene her i landet er ALT FOR HØYE.
Jeg bestillte noen deler ifra Australia, og fikk en totalverdi på 10400, noe jeg syns var greit. Det jeg ikke syns var greit var at jeg ikke var blitt informert at jeg MÅTTE betale 25% i toll og avgifter for og i det hele tatt få varene inn i landet, og dette måtte jeg godkjenne før jeg de sendte pakken videre.

2. ) Og over til bil. Alle skal ha/skal ha bil en gang i livet. Problemet her er det at det koster en formue og forsikre, eie, og kjøre bilen. Skal du da i samme tilfelle klare og krasje bilen og skal reparere den, så hjelper det ikke lenge hvor mye du har av kasko eller, forikring på den. For egenandel må man betale, og da skal man krasje VELDIG mye før det faktisk svarer seg. Og av de pengene som du betaler av egenandel, så er det igjen 25% av de pengene som skal til staten. Skal du i samme slengen ha bensin til denne Drivstoff til denne bilen din ( Diesel, Bensin ) så sier vi prisen på Dieselen er 10.50Kr og på Bensin 11.98.

På dieselen betaler du da 5kr i bare avgifter, og for bensinen betaler man nesten 7kr i avgifter..

Det jeg hørte under valgkampen var faktisk at de ville øke drifstoff prisene til nesten 25 kr literen innen 2010. HVA SKJER MED NORGE?

3.) Vi har altså høge avgifter, og høge skatter. Hvorfor klarer andre land seg like bra og faktisk bedre enn "Rike" Norge, og allikevel bare betaler halvparten av avgifter og skatter?

Det jeg da lurer på er hvordan man kan prøve og fikse opp i dette? Håper ikke bare det er jeg som ser at det er noe feil..? Norge blir styrt på helt feil måte, og jeg sier bare en ting til jeg.. Alle oljepengene..? Hvorfor ikke legge av rentene av de pengene på en egen konto til f. eks avgifter og skatter og fått Norge til en bedre plass og både være og bo?
25 kroner literen er vel drøy.. men er litt enig i bensin prisene.. men høg avgift er det.. det som irriterer meg mest er ølprisene.

en flaske Hansa Borg.. 10 kroner. staten får 6 av desse.. butikken skal ha en del de og. så blir det kanskje 2 kroner igjen til bryggeriet ? er ikke helt sikker.. faren min jobber for Hansa og fortalte meg dette en gang.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
1) Alle varer er momsbelagt, og dette er slik du nesten må sjekke i forkant av internasjonal handel. Dette er kort fortalt din egen feil at du ikke har fått med deg.
3) Disse andre landene har ikke like mye tilbud til sine innbyggere som den Norske stat. Forøvrig er Norge som vanlig også i år kåret som det beste landet i verden å bo i, så jeg skulle likt å vite hvilke land du nå snakker om.

Det er mulig at ting koster mer i Norge på krone for krone basis, men vi tjener også uhyre mye mer enn de fleste andre.
Jeg foreslår at du rett og slett tar og setter deg inn i ting litt mer før du kommer med premature uttalelser.
Tror ikke akkurat disse avgiftene går rett i lomma på politikerne slik at de kan kjøpe enorme hus til seg selv osv, som faktisk skjer i veldig mange andre land. Bare se på vår forrige statsminister. Han bor i en liten blokkleilighet på Kolbotn, rett borti gata her. Disse avgiftene kommer tilbake til oss i form av nye veier, idrettsanlegg og veldig mye mer. Er selvfølgelig enig i at avgiftene kan være høye til tider, spesielt på drivstoff, men så får vi igjen på andre ting. Er sikkert en som snart nevner land som har f.eks. mye bedre skoler enn oss osv. Men jeg kan love deg at innbyggerne i dette landet finner veldig mye annet å klage på. Noen mener også at oljefondet bør brukes nå til å fjerne fatigdommen osv. Men det eneste som skjer da er at fattigdomsgrensa stiger, eller at andre klager over at de ikke fikk nok av disse pengene. Fattige kan aldri fjernes helt, hvis ikke vi vil ha et samfunn der alle tjener helt likt, uansett innsats. Når vi en "vakker" dag går over til bruk av hydrogenbiler kan det være fint å ha litt penger i ljefondet å bruke på å bygge fasiliteter som er nødvendig for å bruke disse bilene på samme måte som vi bruker dagens biler. Eller vil du ha enda høyere avgifter som går til utbyggingen av hydrogen-stuff? :P

Der fikk jeg ut alt jeg har å si.
Takk for meg! :P

Edit: Ser ut som nso kom før meg :P
Sist endret av Khazeth; 26. oktober 2005 kl. 17:27.
Problemet med norge er at avstandene er så store i forhold til innbyggertettheten.
Norge bruker ganske mye mer per innbygger per år i vedlikehold av veinett osv, og ett sted må pengene inn.
Dessverre forsvinner det også jævlig mye penger ut i papirflyttingsavdelingene rundt omkring i Norge.
Må si meg ganske enig med nso, man får mye velferd tilbake for skatter og avgifter som man betaler; gratis skole, gratis sykehus opphold, dvs trygdeordninger, you name it.

Angående biler; jeg tror at grunnen til at biler er så dyre, er at vi skal ta godt vare på den. Tviler sterkt på at det hadde vært noe bra om en bil var et "bruk og kast"-produkt. -farlig for miljøet og dine medmennesker i trafikken.

Oljepenger: hvis du tar hele verdien til oljefondet og gir det til alle innbyggerne i Norge, vil hver innbygger få omtrent 2-300 000 kr. -en vanlig årslønn. Dette er faktisk ikke særlig mye! -se på Argentina; de bestemte seg for å bruke oljepengene, og hva skjedde med dem?
Sist endret av Ba'alzamon; 26. oktober 2005 kl. 17:07.
jeg er ingen politiker, men vil ha fram at den nye regjeringa stårjo ganske sterkt på at miljøet ska taes vare på osv? men..biler koster jo en evighet, så mange må kjøpe gamle dritbiler som forurenser, istedenfor å kunne kjøpe nye biler som forurunser mye mindre? correct me if Im wrong..
I tyrkia tjener man gjerne en 3000-4000 euro i året. Dvs ca. 25.000 kroner. Bensin koster en euro for literen. Dette eksempelet er ikke enestående, og illustrerer hvor mye nordmenn tjener i gjennomsnitt i forhold til kostnadsnivået.

Hvis du ikke liker det kan du jo alltids bare finne deg et annet land å bo i, for så å oppdage at du får dårligere råd enn du hadde i utgangspunktet.
Bensin- og dieselmotorer er så skadelige for miljøet at jeg mener de skulle vært forbudt. Jeg ser derfor ingen problemer med kraftige avgiftsøkninger på drivstoff. Innen den tid har vi nok av alternative drivstofftyper. Faktisk har vi det allerede, men på den fronten er Norge et U-land sammenlignet med f.eks Sverige.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Bensinprisen er akkurat slik den skal være: Høy. Vi bruker ALT for mye bensin. Og bensinprisen kommer til å øke.. MYE. Men det vil skje med hele verden.

Når det gjelder toll er det noe du bare må leve med. Vi har en høy moms og en høy skatt fordi vi lever i et sosialistisk land (eller kontinent for den sakens skyld). (Bare husk at du får tilbake tollen fra landet du importerer fra om du kjøper i butikken og tar med på flyet, det kan du ofte gjøre på flyplassen før du drar.) Hvis du ikke liker det, flytt til USA. Husk at nordmenn ligger på toppen i kjøpekraft. Det betyr at selv om varene virker dyre pga. høy moms, så tjener vi mer, og har derfor råd til å kjøpe mer. Det tar til og med ikke i beregning goder vi får av staten, som er mye her i Norge nettopp fordi landet er sosialistisk. Om det er godt eller ikke kan diskuteres, men er urelevant til denne diskusjonen.
Trådstarter
65 0
La meg da begynne på nytt. Det at vi har et velferdsnorge er ikke og putte under en stol, men det jeg da ville frem til er at Norge er et av de rikesteste landene i verden, men kommer lågest ut av nordiske statestikker om hva HVER inbygger får igjen som privat person.

Og når det igjen gjelder biler, så er jeg HELT enig med cryo, at hvis vi skal gjøre en gode i naturen så bør man selfølgelig ha en nyere bil, med nyere brennstoff systemer, slik at utslippene blir mindre. Men skal man ha en slik bil, så kommer man fort opp i 150 - 200.000, og da kommer staten og tar over 50.000 av de kronene du bruker på BILEN for og "HJELPE" miljøet og sikkerheten.

TIL NSO: Det er et godt land og bo i, men hvis skattene bare skal øke, øke og øke, så er det til slutt ingen som vil bo her lenger. DVS at Norge ville vært et bedre land og bo i hvis de snart hadde tatt ned igjen noe av avgifter.
F.eks. At bilene kunne kostet mindre for og øke sikkerheten og hjelpe miljøet.

Når det gjelder oljepengene mener ikke jeg at vi skal dele de ut til hver innbygger, men at de kunne sett pengene slik som vi "normale" folk hadde gjort hvis vi ville hatt dem en stund. Og på den måten kunne vi egentlig fått mye hjelp i rentene som kommer ut derfra. På den måten kunne man minsket avgiftene på visse områder som alle har et forbruk av, som f.eks. alkohol, tobakk, matvarer, eller veier +++

Er det noen som skjønner meg her?? Syns Norge har et forbanna firkantet styresystem, som egentlig ikke vet hvordan de burde styre. Tror ikke jeg er den eneste personen som mener at Norge ikke har den velferden folk vil ha. Det er store gap mellom inntektene fra familie til familie. Noen tjener godt opp i 6-700.000 i året hvis de er to, mens andre ligger kanskje i en underkant av 4-500.000. Man har også de som må jobbe for seg selv, som kanskje bare tjener 100-200.000, så hvis de som tjener sine egne penger alene og ikke har noe samboer, vil jo faktisk skattene og tollene + det lille ekstra vi må betale for og få "velferdsnorge" være nok til at økonomien ikke holder for han\henne..
Sist endret av Dj_Fesse; 26. oktober 2005 kl. 19:19.
Tydeligvis ikke et dumt nok land til at det er store flyttestrømmer til utlandet.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hvis avgiftene blir redusert, må nødvendigvis velferden også bli det. Du ønsker lavere avgifter på alkohol og tobakk, noe som sannsynligvis vil føre til at vi øker det allerede høye forbruket av disse varene.

Når det gjelder oljepenger, bruker staten faktisk av oljeinntektene - de bruker bare ikke så mye som mange skulle ønske. Det er imidlertid viktig å huske på at dersom staten skal bruke veldig mye mer oljepenger, vil det medføre at vi får et kraftig rentehopp for å unngå inflasjonen som ellers ville vært uunngåelig. Jeg sier ikke at det ikke er mulig å bruke mer enn dagens nivå, men man kan ikke bruke for mye.

Du skriver at styresystemet er firkantet. Har du et bedre forslag til hvordan ting skal gjøres? Selvfølgelig er det ting som kan rettes på, og det den prosessen foregår nok hele tiden, selv om den naturlignok alltid vil ligge et stykke bak folks ønsker om hvordan ting skal være. Hvilken velferd er du egentlig ute etter? Savner du noen spesielle tjenester i dagens Norge? I så fall er ikke lavere skatter/avgifter løsningen.

Du har rett i at det finnes til dels store inntektsforskjeller i dette landet. Heldigvis vil den nye regjeringens skattepolitikk føre til at de med lavest inntekt betaler mindre, mens de med høyest inntekt betaler mer i skatt.
Hva er vitsen med moms dersom man skal fjerne den fra det folk faktisk handler? Dette vil jo bety et stort kutt i tilbudet en person som norsk statsborger får. Det er jo nettopp gjennom det folk handler mye av at pengene som finansierer f.eks. sykehus og veiutbygging havner i statskassa. Det å tro at alle vil få bedre råd dersom staten kutter noen avgifter er ikke særskilt langsynt. Kanskje får du råd til noen øl/en flaske sprit ekstra, men når du sendes til pumping og må betale for dette begynner pengene fort å skrante.
Sist endret av comicz; 26. oktober 2005 kl. 20:09.
Trådstarter
65 0
Jeg syns rett og slett at det er litt på synd at så MYE penger av ALT vi kjøper i dag, går rett inn til felleskassen, og statskassen, at jeg rett og slett ikke trives med det.. Jeg sa ikke at jeg vil ha mindre avgifter på tobakk og alkohol. Jeg sa jeg ville ha mindre priser på EN eller TO ting som omtrent hele befolkningen nytter seg av, slik at folk faktisk merker at de FÅR noe igjen for pengene de betaler inn. Og når jeg nevner tobakksvarer, og alkohol, så kunne det faktisk stoppet en del av smuglingen, og da kommer vi igjen inn igjen på kjøtt og flesk, som VELDIG mangen drar til sverige og kjøper, for så og "smugle" inn til norge. Hadde vi da minsket prisene på noen av disse produktene merkbart, tror jeg folk ville sluttet med smugling til en viss grad, og staten ville igjen dermed fått ned smuglerproblemet her i norge. Det er mangen slike "småting" som kan gjøres enkelt og greit, men alikevel skape SÅ mye mer trivsel, og det er det "lille ekstra" jeg faktisk er ute etter.
Sist endret av Dj_Fesse; 26. oktober 2005 kl. 20:09.
husker en artikkel i en eller annen avis, "matvarer 40% dyrere enn nødvendig" elns, men jeg kan ta feil
Err. Du merker at du FÅR noe igjen fra staten når du betaler litt mindre for en vare? Du FIKK noe igjen fra staten da du kjørte på nyasfaltert vei på vei til butikken!

Det at vi må tilpasse oss økonomi og priser i land omkring oss er jeg selvsagt enig i, men vi tjener faktisk mer i Norge enn folk i disse landene gjør. Glem heller ikke at du som svensk statsborger kan spare mange kroner på å dra over grensa og kjøpe inn utvalgte varer i Norge. Bleier er et godt eksempel, og småbarnsfamilier er vel en målgruppe når det gjelder hva DU er ute etter?
Åååh.. hehe.. jeg har diskutert dette temaet mange ganger og er like gøy enda Men altså.. Vi har jævlig høye avgifter! For høye.. De kunne sikkert vært halverte uten at det hadde gått ut over standarden i Norge.. I fjor hadde norge 60 milliarder i overskudd bare av olja.. vi betalte inn 5 ganger mer veiavgifter/årsavgifter osv. enn det som faktisk ble brukt til vei og bil.. Hvor blir disse pengene av? Og det med at bilene er dyre er jo direkte dumt.. At staten skal få på mange titusenvis av penger hvis jeg vil ha en god, sikker, miljøvennlig bil? De taper bare på at ting er dyrt, for folk får ikke råd til å oppdatere seg.. Så kjører vi rundt i en gammel bil, som er rene dødsfella i forhold til nyere biler, og i tillegg er den mindre miljøvennlig!

Og hvis jeg skal kjøpe en gitar i Norge så skal staten ha ca. halvparten av pengene jeg bruker på den.. Men i tillegg vil staten at ungdommen skal være aktive i kulturen, og de skal prøve å hjelpe oss å bla bla.. hvorfor faen tar de da halvparten av pengene jeg bruker på en gitar, når jeg som musiker er fattig fra før, og i tillegg har spilt siden før jeg var 16.. Altså tar de 5000 fra et barn som vil være en del av kulturen i Norge.

Også bruker de jævlig med penger på Idrett og kirke, slik at ungdommen skal ha noe å gjør på.. Jeg er hverken sportsidiot eller kristen.. hva faen skal jeg gjøre da? Misunne dem andre som fikk ha det fint på statens regning?

Men altså: Vi har høye avgifter og er rike.. men hadde vi senket avgiftene hadde vi hatt det bare bedre.. Staten har jævlig dårlige strategier.. De selger et produkt og kjøper inn igjen dyrere.. f.eks strøm.. det er for dumt.
dj fesse: versågod, siden jeg er så utrolig snill fant jeg noen priser på pent brukte biler til deg som vel er blant de med best bensinforbruk på markedet:
http://no.kelkoo.com/ctl/do/compare?...here=&x=20&y=2

kjør på med bensinavgifter spør du meg, tving fram hydrogen som energibærer, jo før jo bedre. Er du klar over hvor forjævelig lufta er i oslo en god del av tida? Kan nesten skaffe meg en haug med tomhylser, litt krutt, og bare snyte på plass kula. Riktignok bare en blykule, men faan heller, får være grenser for hvor mye flisespikking man skal holde ut.

Forøvrig mener jeg vel å huske noe om at DNR (Den Nye Regjeringen) hadde noen planer på gang for å gjøre det mer lønnsomt med nyere og mer bensinfornuftige biler?

Enda en forøvrig - helt greit for meg om frp-tullingene som syns det er alt for høye avgifter og at alt er så jævelig galt flytter til spania, men ikke forvent å få uføre/arbeidsledighets/whatevertrygd mens dere går og jobber svart der nede. Good riddance.

Forøvrig-forøvrig og veldig off topic digger jeg den greia som gjør at jeg kan skrive denne linja og at den blir lagt til forrige post automatisk
Matvaremomsen ble jo halvert for noen år siden uten at det skapte noen prisreduksjon. Med en gang avfitsnivåene på nødvendighetsvarer går ned ser kapitaliastene sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner.

Kutt i avgiftene er ikke dermed sakt at folket vil dra noen nytte av det. Heller det motsatte! Om du er innterisert i et veldferdsnorge med lavereavgifter etc. må du nok også belage deg på dårligere helsetilbud, barenehagetilbud, pansjonsordniner osv.
Med det inntektsnivået vi har i dag ser jeg heller ingen grunn til å kutte ned på bekostning av velferden.

Selv en med 250000-300000 i årsinntekt lever godt overfattigrensa, om de så føler at de har dårlig rå grunnet store studie lån etc burde de kanskje satt seg opp en økonisk plan mye tidligere. Synd at så mange må lære seg dette på "the hard way"
Slike ting som trådstarter buser ut med, irriterer meg.

I Norge må vi jobbe signifikant færre timer for å få råd til en bil, middag, bensin o.l. enn de aller, aller fleste andre land. Vi er DRITHELDIGE.

I Norge kan en familie med en snekker og sykepleier ha stort hus, to biler, råd til Syden-ferie osv. Jeg synes du skal tenke deg godt om før du klager på norske priser.
Trådstarter
65 0
Atomet: Det er det jeg sier.. Alt det du sier nå handler om velferdsnorge..Du liker deg ikke i byen pga all drifstoff-forbruket. Og hvis jeg skal ha meg en bil av et nyere slag, så blir det nok desverre diesel. Den har nesten 20% bedre egenskaper, når det gjelder forbrenning. Dvs at man bruker mindre drivstoff, man minsker utslippene, og man sparer penger. Men jeg har ikke råd til og betale avgiftene på en ny bil engang. Det er det som er problemet her..
Altså, som jeg har sakt, så er jeg ikke enig i og kutte ned ALT av avgifter, men jeg mener Norge har ALT for høye avgifter, så jeg mener vi kunne ha fått mer utbytte av pengene vi leverer inn. Jeg er som D-A-L. Jeg er ikke kristen og jeg er heller ikke glad i idrett, og da er hele poenget vekke for meg hvorfor jeg skal betale for en kunstgressbane som jeg alldeles ikke bruker. Her jeg bor er motorcross og bil veldig populært..Ikke bare blandt noen, men omtrent ALLE ungdommer.. Vi ungdommene stemte for motorcross og en plass og skru.. Hva fikk vi? En kunstgressbane og en idrettshall.. Var ikke helt det jeg såg for meg når jeg stemte for motorcross og bil, men..

Hafoerd: En snekker og en sykepleier er jo to rimelig bra yrker. Du har GOD råd om du har de to yrkene, men om man da har tilsammen en årsinntekt på ca 400-450.000 i året, og skal ha et hus som man bor i. Betale mat, strøm, en bil og kanskje to, så er det egentlig ikke så mye penger.

Jeg har tenkt meg godt om når jeg begynte og klage på AVGIFTENE i norge.
Sist endret av Dj_Fesse; 26. oktober 2005 kl. 21:06.
Øh... hvorfor må du være kristen for å ha glede av en kunstgressbane?

Har du ikke råd til en et par år gammel smart, så hadde du faktisk ikke hatt råd til en i de fleste andre land heller. Vet du i det hele tatt hva lønnsnivået ligger på i mange av de landene du tydeligvis mener at vi burde ha lagt oss på pris/avgiftsnivået til?
Jeg forstår mange her: Vi bor i et godt land og har egentlig ingen rett til å klage.. Men hør på dette:

Jeg har alltid vært interessert i motor-ting jeg også, slik som Fessa her.. Det er ca. alle der jeg kommer fra også.. Så er det et problem: Før jeg var 16 måtte jeg bli forbryter for å få kjøre, og når jeg ble 16 måtte jeg bli forbryter for å få den spenningen jeg vil ha med hensyn til fart.. det er for dumt.. Du sier kanskje jeg er utskjemt og dum som synes det.. Men det er ikke alle som klarer seg med så lite spenning i hverdagen som mange andre.. Det er ikke alle som forstår "the need for speed", men prøv å tenk litt på vår tankegang..

Mens vi er på mopeder.. det er iallefall håpløst.. Ungdommen må kjøre i 45 km/t for det skal visstnok være forsvarlig.. Men... Det fører ikke til spesielt mindre dødsfall enn hvis vihadde kjørt i 80-90 km/t.. Heller mer dødsfall, pga unødvendige farlige forbikjøringer, og feilberegning av hvor langt borte den er.

Og ja.. Vi har det relativt bra.. vi har råd til bil og middag og hus.. de fleste iallefall... men fy faen for et kjedelig liv! før du er 18 får du iallefall ikke fart.. og den farten du får når du er 18 oppfatter du ikke for det er på en helt bein vei.. Da må farten øke for å få samme tilfredsstillelsen.. Det er greit.. det må være sånn, men en bilbane i hver kommune, eller hver andre kommune! Det hadde blitt hjelpet.. Men poenget mitt i dette avsnittet: Hvorfor ikke ha det bedre, når vi har ressurser og råd til det?

Også var det en som sa hvis alkohol prisene gikk ned ville alt gå til hælvette og alle drikke mer.. Det er så langt fra sannheten det kan komme tror jeg..
Jeg vil dra frem KrF i denne samtalen.. De vil øke avgiftene, og i tillegg senke smuglinga.. Men det du får når du øker avgiftene på alkohol i landet, er at flere drikker smugler sprit, som i sin omgang er dobbelt så farlig, og maaaange ganger halvert pris. Det fører til mer drikking av farlig sprit. Du klarer ikke øke avgiftene og senke smugling.. de tinga virker som ei gammeldags vekt.. legger du på mer på den ene siden, går den siden ned og den andre opp!
Sitat av Dj_Fesse
Heisann. Jeg fant for noen dager siden ut at Norge er et av de dummeste landene og bo i, og ble sugen på og gjøre noe med det, men vet ikke hva jeg kan gjøre.

1. ) Jeg opplevde her forrige dagen, at avgiftene her i landet er ALT FOR HØYE.
Jeg bestillte noen deler ifra Australia, og fikk en totalverdi på 10400, noe jeg syns var greit. Det jeg ikke syns var greit var at jeg ikke var blitt informert at jeg MÅTTE betale 25% i toll og avgifter for og i det hele tatt få varene inn i landet, og dette måtte jeg godkjenne før jeg de sendte pakken videre.

2. ) Og over til bil. Alle skal ha/skal ha bil en gang i livet. Problemet her er det at det koster en formue og forsikre, eie, og kjøre bilen. Skal du da i samme tilfelle klare og krasje bilen og skal reparere den, så hjelper det ikke lenge hvor mye du har av kasko eller, forikring på den. For egenandel må man betale, og da skal man krasje VELDIG mye før det faktisk svarer seg. Og av de pengene som du betaler av egenandel, så er det igjen 25% av de pengene som skal til staten. Skal du i samme slengen ha bensin til denne Drivstoff til denne bilen din ( Diesel, Bensin ) så sier vi prisen på Dieselen er 10.50Kr og på Bensin 11.98.

På dieselen betaler du da 5kr i bare avgifter, og for bensinen betaler man nesten 7kr i avgifter..

Det jeg hørte under valgkampen var faktisk at de ville øke drifstoff prisene til nesten 25 kr literen innen 2010. HVA SKJER MED NORGE?

3.) Vi har altså høge avgifter, og høge skatter. Hvorfor klarer andre land seg like bra og faktisk bedre enn "Rike" Norge, og allikevel bare betaler halvparten av avgifter og skatter?

Det jeg da lurer på er hvordan man kan prøve og fikse opp i dette? Håper ikke bare det er jeg som ser at det er noe feil..? Norge blir styrt på helt feil måte, og jeg sier bare en ting til jeg.. Alle oljepengene..? Hvorfor ikke legge av rentene av de pengene på en egen konto til f. eks avgifter og skatter og fått Norge til en bedre plass og både være og bo?
Vis hele sitatet...


Norge er idag et av verdens billigste land og bo i !!!
men dette er i forhold til inntekten så derfor er det billig og bo i norge og handle i sverige. lavere avgifter i sverige men de tjener også mindre!

norge er for 2gang på rad kåret til det beste landet og bo i!

vil gjerne få ned prisene jeg men synker prisene vil også lønningene synke (sier seg selv at en mann som lever av og selge egg kan ikke senke prisene uten og tjene mindre!!)

gadd ikke lese gjennom dette så kan derfor være noen som allerede har skrevet dette før meg, men dette viser bare og lite du virkelig vet om norges økonnomi.

et eksempel:
norge har 1200milliarder på konto (oljepengene)
Sverige har 1200milliarder i statsgjeld
norge gikk i fjor med ca 250milliarder i overskudd
sverige gikk med ca 50milliarder i underskudd!

(fant dette på en eller annen valgplakat)


det du sier, viser bare at du ikke har peiling på hva du snakker om
Trådstarter
65 0
Jeg er ikke kristen heller.. trodde du skjønte såpass, men..Lønningene spiller ingen rolle her. Har en låge priser, så vil man også få lågere lønninger, men det er som sagt ikke en TOTAL forandring jeg var ute etter her, og de som ikke har forstått det enda, etter at jeg har skrevet det i nesten hvert svar her, så syns jeg ikke de bør svare heller.
Sitat av D-A-L
Åååh.. hehe.. jeg har diskutert dette temaet mange ganger og er like gøy enda Men altså.. Vi har jævlig høye avgifter! For høye.. De kunne sikkert vært halverte uten at det hadde gått ut over standarden i Norge.. I fjor hadde norge 60 milliarder i overskudd bare av olja.. vi betalte inn 5 ganger mer veiavgifter/årsavgifter osv. enn det som faktisk ble brukt til vei og bil.. Hvor blir disse pengene av? Og det med at bilene er dyre er jo direkte dumt.. At staten skal få på mange titusenvis av penger hvis jeg vil ha en god, sikker, miljøvennlig bil? De taper bare på at ting er dyrt, for folk får ikke råd til å oppdatere seg.. Så kjører vi rundt i en gammel bil, som er rene dødsfella i forhold til nyere biler, og i tillegg er den mindre miljøvennlig!
Vis hele sitatet...
60 milliarder høres kanskje mye ut men statsbudsjettet var på rundt 700mrd eller noe slikt. Med andre ord hvis ditt tall stemmer så er det mindre enn 10% av det totale budsjettet. Det er ikke så mye. Og uansett så er det ikke slik at de pengene blir kastet i søpla. De kommer til å komme nordmenn til gode en eller annen gang.

Man kan ikke bare kutte i avgiftene og forvente at man skal få mer penger å rutte med. Staten må ha inn pengene uansett. Hvis man kutter avgiftene en plass så må man øke de en annen plass. Jeg synes det bare er bra at de tar inn så store deler av pengene på bil, alkohol og tobakk isteden for å ta de inn på andre felter.

Man får mye igjen for pengene man betaler.
* I sommer var jeg arbeideledig i 2 måneder, da fikk jeg arbeidsledighetstrygd.
* Tidligere i dag var jeg hos tannlegen, store deler av det kommer trygdekassen til å betale for.
* Jeg studerer nå på NTNU, der koster det 450kr i semesteret å studere. 450 kr! I tillegg hadde staten gitt meg 32.000 i året hvis jeg hadde valgt å ikke bo hjemme.
Sist endret av mariux; 26. oktober 2005 kl. 21:33.
For det første, Nubeland.. Hvis du senker avgiften, går ikke det utover inntekten til vedkommende som selger produktet.. De må betale avgiftene til staten uansett!

Og for det andre: Hvis vi har så jævlig mye mer penger enn andre land, hvorfor kan vi ikke ha det bedre?
Nå er det forøvrig også litt søkt å sammenlikne jobbene snekker og sykepleier... Hvis vi tar utgangspunkt i to personer som er like gamle, og starter likt, så starter snekkeren å tjene penger mens sykepleieren fremdeles er i vgs, og har full lønn når sykepleieren begynner på sitt andre år på høyskole. I praksis kan vi godt si at snekkeren er ferdig 1-1&1/2 år før sykepleieren.


Dama er sykepleier, og broren min er snekker, så jeg har et visst sammenlikningsgrunnlag. Nå tjener de ca det samme, men det er med MASSE overtid for dama (dere husker kanskje den saken på legevakta for en stund siden? hun slutta der like før det... de jobba MYE), og fint lite for bruttern, men dette er jo tross alt en annen diskusjon.
60 milliarder bare i oljefondet folkens.. men tror det var mye mer enn det også! Og hvorfor må plent vi betale mye penger til staten når de har nok? de kunne kutta noen avgifter, uten å ta det inn andre steder!
Før dere i det hele tatt forsøker å diskutere dette emnet bør dere alle vite hva dere snakker om. La meg få definere noen begreper som jeg ser blir misbrukt/misforstått i tidligere poster:

Skatt - Skatt kan være direkte og indirekte. Eksempler på direkte skatt er inntektsskatt, formueskatt og eiendomsskatt. Indirekte skatt kan være f.eks. merverdiavgift(MVA), avgift på tobakk og avgift ved import. Alle avgifter det offentlige innkrever er skatt.

Merverdiavgift - Alle burde vite at MVA/moms er en avgift som pålegges omsetning av varer og tjenester ved alle ledd. I Norge er denne på 25% med reduserte satser til 11% for næringsmidler(f.eks. mat) og 7% for persontransport(buss, tog, fly). Dette er riktignok en av de høyeste merverdiavgifter for noe land i verden og den høyeste merverdiavgiften for noe land i EU. Vi deler førsteplassen med Ungarn og Sverige og har Polen og Finland diltende etter med 22%. Den laveste merverdiavgiften i EU har Luxemburg med 15%. Snittet i EU ligger på 20%.

Fattigdomsgrensen - Fattigdomsgrensen i Norge settes etter 50% av medianinntekten(gjennomsnittet blant alle arbeidende i Norge) og for en enslig forsørger av ett barn er dette 126.000 i året.

Oljepengene/oljefondet - "Alle" sier at vi bare kan bruke mer av oljepengene, men nesten ingen vet hvordan disse "enorme verdiene" blir håndtert av staten. Inntektene til den norske stat på olje skjer ved eksport av olje, og dette står for ca 35% av all eksport. Disse inntektene blir disponert av Staten Petrolumsfond som investerer disse pengene i aksjer i petroleumsindustrien i både inn- og utland. Dette gir en ganske stor årlig avkastning og det er her handlingsregelen kommer inn. Handlingsregelen sier at den sittende regjeringen har lov å bruke den summen man forventer at fondet skal øke. Det betyr at pengene(alt av olje-eksport) som først er satt inn i fondet forblir der. Regjeringen skal ikke røre disse. Men avkastningen på fondet kan de bruke. I 2001 ble denne beregnet til 4% eller 25 milliarder av den dags 600 milliarder som stod på fondet. Idag er fondet over 1000 milliarder og det betyr at den rød-grønne regjeringen har 40 milliarder "oljepenger" å rutte med i statsbudsjettet. Siden vi aldri tar ut noe av selve fondet vil dette bare fortsette å øke og avkastningen blir større.

Hovedtankene bak dette er delt. En er at vi skal ha en skikkelig pengereserve når oljeindustrien dør ut eller vi virkelig trenger penger i en fei, f.eks. at halve Norge blir skylt bort i en tsunami. Den andre er at vi må stimulere norsk industri. Problemet med nesten alle lands økonomi er at man ikke får begge deler; enten kan man ha en god personlig økonomi eller en god industriell økonomi. Og ved å minimere bruk av oljepengene stimulerer man industrien. Å åpne oljefondet for fri bruk vil ta livet av norsk industri som et skudd mellom øynene. Dette på grunn av inflasjon. Tyskerene har prøvd det og de betalte mot slutten flere trillioner parpiermark for et brød.

Kilder:
Caplex om skatt
Wikipedia om MVA
Østlandets Blad om fattigdomsgrense

Statistikk
Jeg vil benytte anledningen til å henvise til litt statistikk om vår levestandard:

Brutto nasjonalprodukt per innbygger 4. plass - Her kan det ikke skjules under en stol at oljeinntektene drar kraftig opp, men vi stiller alikevel sterkt.

Human Development Index 1. plass - Rankingen er basert på 3 indekser, en med forventet levealder(statistikk), utdanning og igjen brutto nasjonalprodukt per innbygger.

Økonomisk frihet 29. plass - Denne rankingen er ganske inngående og inneholder 50 faktorer på hvor mye det offentlige legger seg opp i markedsøkonomien.
Sist endret av TipeX; 26. oktober 2005 kl. 21:41.
Trådstarter
65 0
Du har tydeligvis fått igjen noe av det du har betalt inn, så du er fornøyd. Men er ikke sikkerhet i trafikken en fin ting for deg? Du har vel kanskje ikke bil, så da er det kanskje ikke så farlig? Alt for mangen kjører rundt i gamle biler som ikke har sikkerhet i det hele tatt hvis de skulle være uheldig og krasje. Biler helt ned til begynnelsen på 80 talet, er fremdeles brukt i mangen familier fordi de ikke har råd til og kjøpe seg nyere biler.

Tobakksvarer og alkohol var som sagt bare et eksempel. Det kunne likegreit vært MATVARER..
Sist endret av Dj_Fesse; 26. oktober 2005 kl. 21:34.
Sitat av Dj_Fesse
Jeg er ikke kristen heller.. trodde du skjønte såpass, men..Lønningene spiller ingen rolle her. Har en låge priser, så vil man også få lågere lønninger, men det er som sagt ikke en TOTAL forandring jeg var ute etter her, og de som ikke har forstått det enda, etter at jeg har skrevet det i nesten hvert svar her, så syns jeg ikke de bør svare heller.
Vis hele sitatet...

Nei, skjønte godt at du ikke var kristen. Det jeg derimot ikke skjønner er hva de to tingene har med hverandre å gjøre i det hele tatt? Kristendom og kunstgressbane?

Skjønner også godt at du ikke vil ha en total forandring, du vil helst beholde lønnsnivået, men senke priser, eller ihvertfall avgiftene. Sannsynligvis vil du også helst beholde den lave renta, ha ned arbeidsledigheten, og fremdeles ha et gratis helsesystem, skole osv. Korrekt?
Poenget var at hvis du ikke er kristen eller sportsidiot har du faen ikke noe å gjøre på når du er ungdom... Greit det tenker du.. bedre enn andre steder uanz.. men hvorfor har sportsidioter og kristne bedre fritidstilbud enn resten av befolkningen?
Trådstarter
65 0
Atomet:
Fordi vi fikk lov til og "velge" kunstgressbane, mens de fleste ungdommer faktisk kunne tenkt seg en motorcross bane isteden. Men kunstgressbanen kom, og ble satt på plass. g jeg har ikke noe med idrett og gjøre, så hva får jeg igjen for det??

De tingene du never der er selfølgelig noe ALLE vil ha, men det er faktisk umulig og få det SÅ bra. Si da at vi kunne fått ned arbeidsledigheten, og fremdeles hatt gratis skoler +++ Og ned med avgiftene på produkter folk faktisk benytter seg mest av..?
å sammenlikne matvarer med tobakk og alkohol er jo også forresten et interessant ståsted... du stemte frp, antar jeg?
Trådstarter
65 0
Tobbaksvarer (snus Og RØyk) Og Alkohol Var Et forbanna Eksempel....
Sitat av Dj_Fesse
Du har tydeligvis fått igjen noe av det du har betalt inn, så du er fornøyd. Men er ikke sikkerhet i trafikken en fin ting for deg? Du har vel kanskje ikke bil, så da er det kanskje ikke så farlig? Alt for mangen kjører rundt i gamle biler som ikke har sikkerhet i det hele tatt hvis de skulle være uheldig og krasje. Biler helt ned til begynnelsen på 80 talet, er fremdeles brukt i mangen familier fordi de ikke har råd til og kjøpe seg nyere biler.

Tobakksvarer og alkohol var som sagt bare et eksempel. Det kunne likegreit vært MATVARER..
Vis hele sitatet...
Man kan ikke forvente at alle nyter nøyaktig like godt av det staten tilbyr, men velferdsstaten går ut på at alle skal være garantert et minimum, kommer man under det så stepper staten inn og hjelper til. Det er ikke dermed sagt at de som kommer under "et minimum" er heldige fordi de får gratis penger fra staten. Er en som arbeider misunnelig på en som går på arbeidsledighetstrygd? Neppe.

TipeX kom med noe viktig som jeg hadde tenkt å nevne. Nemlig handlingsregelen. Denne reglen følger vi både fordi vi ønsker å sikre oss at vi har nok penger i framtiden og for å unngå inflasjon.

Jeg synes det blir så trangsynt å hele tiden klage på alkohol og tobakksavgiftene. Dette er varer som på igjen måte gagner det norske samfunnet og hvorfor skal man da gjøre de billigere?
Ok, dal & fesse:
At ungdom har for få tilbud er jeg helt enig i - det er noen partier som har hatt makta noen år nå, men som endelig er ditcha (heldigvis) som har vært veldig veldig glade i å kutte alt av fritidstilbud til ungdom, det koster penger vet du. Markedsøkonomi må vi jo ha samme hva det koster oss, og da er ikke fritidstilbud til ungdom akkurat det mest lønnsomme, så adios med det. MEN - hva det har med lavere avgifter å gjøre, det skulle jeg likt å få forklart? Hvordan ville lavere avgifter bidra til bedre fritidstilbud for ungdom?

Tror nok det er større sjanser for at dere får den motocrossbanen deres med denne regjeringa, enn det var med den forrige. Et par forslag: sjekk om kommunen eller staten har en eiendom et eller annet sted i nærheten som kan være brukandes, så lager dere en plan og samler sammen en drøss med underskrifter til dem. Bør være en viss sjanse for å få dem med på planen hvis den er bra, spesielt hvis kunstgressbanen er så lite brukt av ungdom som det høres ut til. Så søker dere om det dere kan gjennom f.ex. frifond (max 10k tror jeg?), og har dermed en liten startkapital, ikke så mye, men bør holde til litt opparbeiding av en enkel bane. Så snakker dere igjen med kommunen, og spør om de har noen spenn til videre opparbeiding, klubbhus, eller andre ting dere trenger, er enklere når dere allerede har litt resultater å vise til.
Sist endret av atomet; 26. oktober 2005 kl. 21:51.
Å bruke "alle" og "majoriteten" som argumenter i en hvilken som helst sammenheng fungerer bare ikke og bør unngåes. Alle er individer og som mor sier, alle er forskjellige. Det er ikke mulig å lage en riktig generalisering av en abstrakt gruppe, som f.eks. "alle ungdommer". Du kan aldri vite hva som oppfyller behovene til alle individene i den gruppen best.
Jeg ser at du vil bruke penger på fritidstilbud og på å kutte i avgiftene. Hvor vil du ta disse pengene fra Dj_Fesse?

Fra Oljefondet?
Trådstarter
65 0
Jeg skal ike ha noe nytt jeg...

Jeg har sagt at avgiftene er alt for høye, og jeg mener det bør gjøres et eller annet, og jeg måtte bare få det ut av hodet mitt..Det har jeg nå fått. Det har kommet mangen gode forslag, og det er mangen forskjellige folk i landet, dermed må man prøve og gjøre noe med det Alle Benytter seg av, så ville vi fått det meget mye bedre.. Vi gir inn mindre penger, og det lille ekstra kan faktisk gjøre mye på en fattig familie det..


TipeX:

Jeg sier bare en ting.. Matvarer ? Bruker ikke alle det?? Eller forsikring og bil? Bruker ikke nesten alle det??

JO...FAKTISK
Hvis man skal kutte vesentlig i avgiftene på noe alle bruker store summer på så vil det selvfølgelig være snakk om mye penger som staten mister i inntekter. Hvordan vil du at staten skal kompensere for det?

Vi er ikke "imot deg" på den måten av vi ikke ønsker at folk skal få mer penger å rutte med, men vi vil bare at du skal fortelle oss hvordan du planlegger å finansiere det. Pengene må komme fra en plass.
Sitat av mariux
og for å unngå inflasjon.
Vis hele sitatet...
Rettelse: For å begrense inflasjonen. Forsåvidt så lå man i fjor UNDER inflasjonsmålet på 2,5% og kunne med trygghet brukt mere oljepenger enn man gjorde. Og det er heller ingen katastrofe om inflasjonen overskrider 2,5%, når vi begynner å nærme oss 8-10% kan vi begynne å snakke.

Det er viktig med en god økonomisk politikk og en begrenset inflasjon. Problemet i dag er at alle gode ideer og formål man kan og bør bruke penger på blir feid vekk av høyresida med orda inflasjon, renteoppgang, overopphetning av økonomien, konkurser og død.

BTW: Fjern matvaremomsen og skattlegg heller hytta til Røkke tilsvarende.
Sist endret av commie; 26. oktober 2005 kl. 22:03.
Det er en gang slik at man kan ikke oppfylle alles drømmer. Det går bare ikke. Det er ikke brått sikkert naboen vil ha det samme som deg, og omvendt. At avgifter på visse ting her i Norge er høye, er jeg enig i. Men så må man, som tidligere sagt i denne tråden, se på inntektene våre i forhold. Vi lever godt(!), bruker penger så det holder, og kan igrunn ikke klage.

Joda, avgiftene er høye de. Men så har vi råd til det også.
Fritidstilbud har eg vært med på å diskutert her ein gang før, og mi meining er at fritidstilbud er noko ein må finne seg sjølv. Norge kjem til å bukke under dersom ungdommen ikkje lærer seg å ta initiativ, alt kan ikkje bare bli bestemt og vedtatt av politikarar og så har ein eit bra fritidstilbud. Ein kan rett og slett ikkje få alt slengt i fanget, sjølv om det ofte fungerer sånn med underholdning/aktivitetrar idag. Kva med å finne på noko å gjere sjølv?

Folk dør rundt om i verden av mangel på mat, og så diskuterer me opp og i mente for at nokon må finne noko me kan gjere på, kva med å hjelpe?

Avgifter og andre ting som går til staten er viktig for å begrense bruken, og for å ha midlar til å utvikle/holde ved like landet (veier, natur...). Mennesker er ikkje perfekte, eit 100% fritt samfunn fungerer ikkje. Men det er og viktig at det er sunne begrensningar og at det ikkje blir for "strict" slik at ytringsfriheten og dei økonomiske mulighetane blir fjerna.
Sist endret av One_ar; 26. oktober 2005 kl. 22:10.
Sitat av commie
Rettelse: For å begrense inflasjonen. Forsåvidt så lå man i fjor UNDER inflasjonsmålet på 2,5% og kunne med trygghet brukt mere oljepenger enn man gjorde. Og det er heller ingen katastrofe om inflasjonen overskrider 2,5%, når vi begynner å nærme oss 8-10% kan vi begynne å snakke.

Det er viktig med en god økonomisk politikk og en begrenset inflasjon. Problemet i dag er at alle gode ideer og formål man kan og bør bruke penger på blir feid vekk av høyresida med orda inflasjon, renteoppgang, overopphetning av økonomien, konkurser og død.

BTW: Fjern matvaremomsen og skattlegg heller hytta til Røkke tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Det ble litt feil der ja, jeg mente selvfølgelig "unngå overdrevet stor inflasjon".

Når du sier "Fjern matvaremomsen og skattlegg heller hytta til Røkke tilsvarende" så er du inne på det som egentlig er mye mer aktuelt enn å "Kutte i avgiftene<Punktum>". Nemlig å kutte i avgiftene på X og øke avgiftene på Y. Evnt øke skatten for folk som tjener Z kroner i året.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av Dj Fesse
Hadde vi da minsket prisene på noen av disse produktene merkbart, tror jeg folk ville sluttet med smugling til en viss grad, og staten ville igjen dermed fått ned smuglerproblemet her i norge. (...) Altså, som jeg har sakt, så er jeg ikke enig i og kutte ned ALT av avgifter, men jeg mener Norge har ALT for høye avgifter, så jeg mener vi kunne ha fått mer utbytte av pengene vi leverer inn. (...) Jeg har tenkt meg godt om når jeg begynte og klage på AVGIFTENE i norge.
Vis hele sitatet...
Tankene du har gjort deg er virkelig ikke mye å skryte av. Ingen folkegruppe har bedre kjøpekraft enn nordmenn. Problemet ligger i at folk er grådige, ikke i at prisene er for høye. Vi har ingen ting å klage på.

Sitat av D-A-L
Jeg har alltid vært interessert i motor-ting jeg også, slik som Fessa her.. Det er ca. alle der jeg kommer fra også.. Så er det et problem: Før jeg var 16 måtte jeg bli forbryter for å få kjøre, og når jeg ble 16 måtte jeg bli forbryter for å få den spenningen jeg vil ha med hensyn til fart.. det er for dumt.. Du sier kanskje jeg er utskjemt og dum som synes det.. Men det er ikke alle som klarer seg med så lite spenning i hverdagen som mange andre.. Det er ikke alle som forstår "the need for speed", men prøv å tenk litt på vår tankegang..

Mens vi er på mopeder.. det er iallefall håpløst.. Ungdommen må kjøre i 45 km/t for det skal visstnok være forsvarlig.. Men... Det fører ikke til spesielt mindre dødsfall enn hvis vihadde kjørt i 80-90 km/t.. Heller mer dødsfall, pga unødvendige farlige forbikjøringer, og feilberegning av hvor langt borte den er.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig dette seriøst? Ikke nok med at du kritiserer det at man må være seksten for å kjøre moped, men du kritiserer fartsbegrensningene (!). Ærlig talt; jeg er sjeleglad for at tiåringer ikke ferdes rundt i trafikken på motoriserte kjøretøy. Jeg setter også pris på at folk som deg ikke får lov å kjøre rundt så fort dere vil på mopedene deres. Når skal folk skjønne at det å kjøre bil/motorsykkel/moped ikke er et underholdningsprodukt, men et transportmiddel? Dersom du på død og liv skal kjøre fort kan du finne deg en eller annen motorsportbane, framfor å sette andre trafikanters helse i fare.
Og ja.. Vi har det relativt bra.. vi har råd til bil og middag og hus.. de fleste iallefall... men fy faen for et kjedelig liv! før du er 18 får du iallefall ikke fart.. og den farten du får når du er 18 oppfatter du ikke for det er på en helt bein vei.. Da må farten øke for å få samme tilfredsstillelsen.. Det er greit.. det må være sånn, men en bilbane i hver kommune, eller hver andre kommune! Det hadde blitt hjelpet.. Men poenget mitt i dette avsnittet: Hvorfor ikke ha det bedre, når vi har ressurser og råd til det?
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke å gjenta meg selv, men men. Vi har det ikke bare relativt bra, vi har det fantastisk bra uansett hvordan du vrir og vender på det. Det gjelder så godt som alle nordmenn, også brorparten av de vi kaller fattige. Bilbane i annenhver kommune? Som tidligere nevnt; bilen er et transportmiddel, og vi har uendelig mange kilometer vei her i landet. At du de fleste steder ikke får kjøre over 80 km/h får du bare innrette deg etter.
Også var det en som sa hvis alkohol prisene gikk ned ville alt gå til hælvette og alle drikke mer.. Det er så langt fra sannheten det kan komme tror jeg..
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte ingen ting om at "alt vil gå til hælvette", men alle som har den minste kjennskap til markedsmekanismer, vet at prisnedgang fører til økt etterspørsel. Dette gjelder selvfølgelig ikke varer vi har et fast forbruk av (f.eks. brød, melk, kaffe), men det er sannsynlig å tro at det gjelder alkohol.
Trådstarter
65 0
Det folk prøver og komme frem til her er at hvis mopedistene skal kjøre i 45km/t i 80 sone, så er det ikke sikkerhet.. Det er rett og slett døden. Hvis da en billist finner ut at han vil kjøre forbi eller et vogntog, så er det faktisk ikke begrenset hvor de kjører forbi.. Noen billister kjører faktisk forbi gjennom svinger. Er det sikkerhet?? Nei..Dermed skulle mopedfarten vært 80-90, slik at de kunne kjørt i samme hastighet som bilene.. Og mopedene tåler det, for de går egentlig orginalt 70-80 km/t, for så og bli plombert ned i 45km/t når de kommer inn til norge..Livsfarlig syns jeg..Trenger ikke være på bane for og kjøre moped som går i 80-90km/t. Det kalles egen sikkerhet..
Sitat av One_ar
Fritidstilbud har eg vært med på å diskutert her ein gang før, og mi meining er at fritidstilbud er noko ein må finne seg sjølv. Norge kjem til å bukke under dersom ungdommen ikkje lærer seg å ta initiativ, alt kan ikkje bare bli bestemt og vedtatt av politikarar og så har ein eit bra fritidstilbud. Ein kan rett og slett ikkje få alt slengt i fanget, sjølv om det ofte fungerer sånn med underholdning/aktivitetrar idag. Kva med å finne på noko å gjere sjølv?
Vis hele sitatet...
Vel å bra å finne på ting selv. problemet er jo at ting koster penger. Vil du spille i band? Da må du punge ut i dyre dommer til instrument, forsterker, øvingslokale og heile pakka. Vil du ha en plass å tagge? Da må du enten kjøpe deg en vegg eller bli trakkasert av politiet. Vil du skate? Da må du enten lage en skatepark eller bli jaga av politiet. Med andre ord, fritidsaktiviteter for ungdom koster penger, penger som ungdom veldig ofte ikke har. Så, hva kan det offentlige gjøre? Jo, kommunen kan legge til rette for at ungdommene får øvingslokaler, en liten skatepark/hall, en grafittivegg og kanskje noen lokaler for en kafè og andre aktiviteter som maling, tegning, filmproduksjon, møtelokaler for lesesirkler etc. Ungdommen gjør gjerne alt arbeidet selv, bare det blir lagt til rette for at de får mulighet til å gjøre det.

Her jeg bor har ungdom i over 20 år, med varierende intensitet, kjempet for et ungdomshus, et sted å være for uorganisert ungdom. Folk har holdt 1. mai appeller, lagt fram budsjett, arkitekttegninger, tilbudt seg å gjøre arbeidet. men nei, forslaget har blitt stemt ned et utall ganger. Det nærmeste man har kommet er å finne et hus og sette av penger til utredning. Forbanna latterlig. Så, uorganisert ungdom her har ikke stort å ta seg til bortsett fra å reke gatelangs, spille playstation eller drikke seg dritings.