Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2400
Det gikk ikke mange minutter etter at valgresultatet var klart før sosialistene fjernet ønske om å sette opp tollgrensen på innførte lovlige varer fra 200 kroner i dag til 1000 kroner. I dag fremmer FrP forslag om å øke den samme tollgrensen, men kommer "rødgardistene" til å holde sine egne løfter med Norges største opposisjonsparti som ivrig forkjemper?

- Ekstern link: Fpu.no
Kapitalisten i meg sikler iallefall etter å kunne importere funky gadgets fra Japan og CDer fra Unaiten.
Dårlig av de rødgrønne å droppe dette. Noen som vet hvorfor de droppet det?
fordi at de sløser ut penger til alt og alle skatteletter og avgiftslettelser er kuttet i Soria Moria-erklaringen?
1) Det er flere partier enn bare FRP som vil øke tollgrensen, sånn som du prøver å vinkle det.
2) Denne tråden begyner no enormt subjektivt med "DEN røde fare omg!!!! Stemm FRP!!!1!!!1"-ish
Så vidt jeg husker var ikke PKF så veldig keen på å heve den heller. FrP ftw.
Ditto Badeballen.

La meg gjette, hvis de går med på å øke tollgrensen så kommer FrPU til å si at de ikke står for det de mener, og hvis de faktisk stanser det så kommer dere med gode ting som"fordi at de sløser ut penger til alt og alle skatteletter og avgiftslettelser er kuttet i Soria Moria-erklaringen?" imot dem. Men å komme med eksempler, det er for ille.

Og hvordan mener dere at "de onde sosialistene" skal klare seg gjennom dette? Vi vet alle at dere kommer og klager på dem uansett.
Har de rødgrønne droppet dette??
Sitat av Badeballen
1) Det er flere partier enn bare FRP som vil øke tollgrensen, sånn som du prøver å vinkle det.
2) Denne tråden begyner no enormt subjektivt med "DEN røde fare omg!!!! Stemm FRP!!!1!!!1"-ish
Vis hele sitatet...
Joa, men ovenfor NRK Radio i dag så var det kun paralmentarisk leder Siv Jensen i FrP som åpent ønsket å støtte en slik økning. FrP ble opprinnelig opprettet for å sette ned avgifter, men feilaktiv påpeker noen at FpU ikke var glad for økning av avgiften. Så vidt jeg vet gjennom massiv søking har FrP eller FpU ikke gått mot noen form for økning av tollavgifter, noe som i såfall ville resultert i brudd på partiets ideologiske retning.
Tollgrensen burde absolutt heves

*offtopic*
Synes det er artig å se at 2 partier som såvidt fikk oppunder 10% av stemmene hver, faktisk har like mye makt som partiet som vant... Og at FrP faktisk har reelt sett null makt, som fikk andreplass i valget...

Nei, håper jensegutt klarer seg, og at de to "småpartiene" ikke tar for mye makt...

Og hvorfor er det sånn at hver gang noen nevner FrP med et lite hint med positive meldinger, så er det nesten som om de har en syk-fetisj i sosialisters å venstretilhengers øyne?
Vinklingen var langt fra objektiv eller moden og derfor kritikkverdig. På den andre siden er dette faktisk et veldig godt tilltak fra FrP og jeg håper den røde faren blir satt på plass.
At FrP ikke har makt blir direkte feil. AP har selv sagt at det er viktig med FrPs meninger, og videre vil et sosialistisk samfunn være lik svært lav stemmeprosent ved neste valg når folk finner ut hvordan sosialistiske tanker skal oversprøyte samfunnet fullstendig.
Så når FrP seier at dei vil gå inn for å auka tollgrensa, er det då sikkert at dei vil halda det om dei får makta? Det er vel ikkje anleis når FrP lover det no, enn då sosialistane lova det? Trur nok ikkje FrP ville fått gjennomført alle sakene deira om dei hadde kome til makta.

Er det foresten nokon som kan bekrefta at den nye regjeringa har lagt saka på is?
Sitat av aphex
Tollgrensen burde absolutt heves
Og hvorfor er det sånn at hver gang noen nevner FrP med et lite hint med positive meldinger, så er det nesten som om de har en syk-fetisj i sosialisters å venstretilhengers øyne?
Vis hele sitatet...
Føler dette slår like mye begge veier. Blir like ofte slengt dritt om "sosialistene"
Hvor står dette forresten, altså at de ikke vil heve tollgrensa alikevel?

FrP ser det jo bare ut til at vil lage mest mulig kvalm i tida som kommer, det viktigste er ikke å være konstruktiv, men å lage faan.

En annen ting er jo at dersom FrP skulle ha kommet til makta, og gjennomført/holdt alle løftene/forslagene sine, så hadde det blitt mye fram og tilbake... Halvparten av sakene måtte jo ha blitt oppheva med det samme siden de har skifta mening om stort sett alt omtrent annenhver dag. Økonomisk framgang kunne vi ihvertfall bare ha glemt. Tror ikke det er mulig å finne et mer uforutsigbart parti, og uforutsigbarhet er værre business-killer enn _noe_ annet.
Sist endret av atomet; 20. oktober 2005 kl. 23:59.
Sitat av atomet
Hvor står dette forresten, altså at de ikke vil heve tollgrensa alikevel?

FrP ser det jo bare ut til at vil lage mest mulig kvalm i tida som kommer, det viktigste er ikke å være konstruktiv, men å lage faan.

En annen ting er jo at dersom FrP skulle ha kommet til makta, og gjennomført/holdt alle løftene/forslagene sine, så hadde det blitt mye fram og tilbake... Halvparten av sakene måtte jo ha blitt oppheva med det samme siden de har skifta mening om stort sett alt omtrent annenhver dag. Økonomisk framgang kunne vi ihvertfall bare ha glemt. Tror ikke det er mulig å finne et mer uforutsigbart parti, og uforutsigbarhet er værre business-killer enn _noe_ annet.
Vis hele sitatet...
Siden ALP ble stiftet på 70-tallet har kjernesaken vært den samme, nemlig nedsetting av skatter og avgifter. Vingler man fra dag til dag må dagene i atomets univers være på minst 35 år...
Begynner snart å forberede meg på at den hersens tollgrensa aldri noen gang kommer til å bli økt. Faktsisk så var tollgrensa det eneste jeg interesserte meg for politisk dette valget, er egentlig ganske lite politisk aktiv, men akkuratt tollgrensa kunne jeg i høyeste grad tenkte meg at ble økt, noe jeg kan se langt etter er jeg stygt redd!
Hater norske politikere!
Begynner å lure på hvor dumme folk på Freakforum egentlig er. Si at 50 stk gikk fra å stemme Høyre/FrP pga. tollgrensa. Allerede før valget gikk Ap/Sv/SP ut med å si at ingen avgifter skulle settes ned, mens et soloutspill om tollgrensen skulle fenge.

Alle burde ha såpass stor tankekapasitet til å tenke seg at tollgrensen ikke var den viktigste saken ved det valget her, og dermed NEPPE den første tingen den nye regjeringen kom til å endre. Husk at SP er partiet som ønsker å bevare varer produsert i Norge.

Rimer altså ikke 100% med tollnedsettelse. At sosialistene ikke setter ned avgifter er vel ingen bombe!
No er det mange som har spurt, og kan du ikkje vise oss kjelda til påstanden om at regjeringa dropper saka?
Ja, jeg skjønner godt at folk har mista all tro på den nye regjeringen, de har nå vært in office EN HEL UKE, og de har ikke klart å få gjort det ENDA?!?! WTF FRP FTW...!!

@ trash2k - påstår du at FrP ikke er populister? Det er mulig de har holdt seg til avgiftsnedsettelsen i alle år, men de har faktisk uttalt seg om et par-tre andre ting opp gjennom åra også, fyi.

Men egentlig, når jeg tenker på det, så er det jo en viss logikk i dette. Det forklarer jo at FrP er helt på trynet når det gjelder stort sett alt av forslag, siden det bare er avgiftsnedsettelser de egentlig bryr seg om.

Det jeg faktisk ba om å få se, var en eneste (troverdig) kilde som sier at dnr (den nye regjeringa) ikke har tenkt å gjennomføre dette? Prøvde å søke i de fleste større avisene jeg kom på, og fant faktisk ingenting som i det hele tatt likna på noe sånt?

Syns forøvrig dette høres snålt ut, kan ikke akkurat forestille meg at det er en kjempemessig inntektspost for staten... Den mest plagsomme biten på det meste av privat import i disse prisklassene, er jo vanligvis POSTENS del av avgiftene, ikke statens. (ex: en genser til 250 spenn - det blir ca 60 kr ekstra i moms, og 170 ekstra i fortollingsgebyr til posten. Det vil si at du må opp i en varepris på 680 spenn før statens gebyrer overstiger postens!
Sist endret av atomet; 21. oktober 2005 kl. 17:21.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Trash2000: Så du mener virkelig folk burde stemt FRP, bare fordi de kanskje ville ha hevet tollgrensen et par hakk? Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep, et parti dannet av en alkoholisert fascistsympatiserende kapitalist. Bare tanken på FRPs opprinnelse får meg til å le, og det å stemme FRP kommer til å være pinlig banalt i alle fall de neste 20-30 år for min del.

Jeg tror nok de rødgrønne får gjort det de vil med tid og stunder. La oss alle håpe det i alle fall, for alles beste

"Når jeg ser og hører den mannen på Stortingets talerstol må jeg stille meg sjøl det samme spørsmålet som når man beundrer ei seilskute som er bygd inni ei flaske: Hvordan i all verden kom han inn her?" - Guttorm Hansen om Anders Lange
@trash2k: vis meg en troverdig kilde (dvs frps egne sider gjelder ikke...) der noen fra regjeringa sier at de dropper tollgrenseøkninga, så skal jeg la være å disse frp i ... en måned. Ok, to.
atomet : Det beste er nok å vente til det reviderte statsbudsjettet kommer, for det er der det kommer til å stå. Hva de sier på forhånd er egentlig ikke så veldig interessant.
...og nettopp derfor er det jo helt latterlig at frp-gjengen begynner å mase om at de ikke har gjort det allerede, at det ikke har blitt nevnt noe mer etter valget, osv osv.
Hva mener dere er jobben til politikkere da? Tror dere ikke har skjønt at politikk er et spill. Media er en viktig spillebrikke..
edit: og ja, vi vet ikke noe sikkert før statsbudsjettet for 2006 er vedtatt.
Sist endret av utmeldt; 22. oktober 2005 kl. 01:51.
Sitat av atomet
@trash2k: vis meg en troverdig kilde (dvs frps egne sider gjelder ikke...) der noen fra regjeringa sier at de dropper tollgrenseøkninga, så skal jeg la være å disse frp i ... en måned. Ok, to.
Vis hele sitatet...
Gjerne! Gå på www.dna.no og last ned Soria Moria erklæringen. Der legger regjeringen opp linjene for sin politikk, og sier selv flere ganger at de tar avstand fra skatte -og avgiftsletter for å bruke mer på fellesskapet.

Videre er P4 Nyhetene og Nyhetspuls på Kanal 24 henholdsvis klokken 20 og 21 den 13. september videre kilde.
Det står jo ikke noe i regjeringserklæringen om at de ikke skal øke tollgrensen. Avgifter og skatter kan være så mangt. De sier derimot at de vil ha en Europapolitikk og utnytte EØS avtalen til det fulle. Og hva er da mer naturlig enn å øke handelen med land i Europa? Så hvorfor skal ikke den nye regjeringen øke importgrensen? Om de gjør det er det enda ingen som vet da regjeringen er bare inne i sin 4 dag som regjering.
@trash: Jeg tror ikke det står noe i soria-moria erklæringen om at promp skal være fritatt for avgifter heller, selv om de vil satse på miljø, og metan er jo en av de værste drivhusgassene. Da må jo dette bety at de vil innføre prompeavgift da?

En annen ting er at jeg tror du overvurderer KRAFTIG hvor mye staten egentlig får inn i form av avgifter på dette her... Ta en titt på regnestykket mitt over her, så ser du hvem som virkelig sitter igjen med penga fra avgifter og gebyrer på såpass små innkjøp som det her er snakk om (et hint: det er IKKE staten...)

Det er litt vanskelig for meg å gå tilbake i tiden for å høre hva som ble sagt på de kanalene, derfor må jeg nok spørre deg om hva det var som egentlig ble sagt? Ble det sagt konkret fra en representant for regjeringen at de ikke vil øke tollsatsen, eller var det en eller annen noldus som babla om at det IKKE står noe hverken fra eller til i SM-erkleringa om tollgrensa? I såfall bør du lære deg litt om kildekritikk... (det er vel en grunn til at ingen andre aviser/kanaler har hengt seg på den saken der - kanskje at det ikke i det hele tatt fantes troverdig?)
Sist endret av atomet; 23. oktober 2005 kl. 18:09.
Sjokk lizm, vi har tatt dette før i dag.
Sist endret av m0b; 10. november 2005 kl. 23:39.