Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2346
Følgende kåseri fant jeg i søndagens utgave av Rogalands Avis.
Det er skrevet av Leif Tore Lindbø, og ikke av meg, men jeg synes det var så morsomt at jeg ville dele det med verden.

Sitat av Leif Tore Lindbø
Skatt

De blodrøde og bondegrønne har lagt fram sine metoder for å holde fedrelandet flytende. Litt finlesing av dokumentene viser at vi har mye godt i vente:

*Sau, bu-fe og LO-topper blir fredet. Det vil bli gitt fellingstillatelse på ulv, gaupe, villsvin, jaguar, BMW og Audi.
*Skatt på ulv.
*Den nye regjeringen innfører, som de har lovet, makspris i zoologiske hager.
*Det blir moms på moms.
*Universitetet i Stavanger får 40 millioner. Disse skal gå til flere parkeringsvakter, mer rømme og salsa i kantinen og oppgraderinger i DOS.
*Skatt på moms.
*Kommunene får økte overføringer. Disse overføringene vil bestå i mer å gjøre. I tillegg vil hver ordfører få en pin med teksten "Lykke til".
*Ryfast får 1,2 milliarder til utredning av nye alternativer. Disse vil selvsagt holdes hemmelige.
*Kirkeskatten forsvinner. Som erstatning får vi Human etisk-moms på bibler, sangbøker, vafler, loddbøker og saft.
*Homofile får ikke gifte seg. I stedet får de lov til å gå hånd i hånd etter klokken 17.00 på hverdager og etter kirketid i helgene.
*Vi får petroleumsfrie soner i Nord-Norge. Menn over 50 får erogenfrie soner i sørlige strøk (Karita Bekkemellems forslag).
*Moms på avgifter.
*Alle asylsøkere som kan framføre første verset og refrenget av Nasjonalen får oppholdstillatelse.
*Skatt på innvandring.
*Konserthuset i Stavanger får en statue av Trond Giske ved inngangspartiet.
*Skatt på statuer.
Vis hele sitatet...
Hehe morsomme saker.
Jeg likte best: Moms på avgifter, Skatt på moms =)
He. He. Tåler dere ikke å betale for noen av de godene vi har?
kåseri er ikke det samme som en liste punkter
Gjør det jeg kan for å se det morsomme i det..men nei
Sitat av IvIoyner
kåseri er ikke det samme som en liste punkter
Vis hele sitatet...
Dette er vel kanskje litt på grensen. Men er vel et slaks kåseri om man ser på ironien og overdrivelsene og slikt =) men nå ja.. morsomt uansett
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Høres ut som FrP-mannen på skoledebatten her i byen.
altså, en av de viktigste tingene i et kåseri er intelligent språkbruk. En liste med "VI SKAL HA SKATT PÅ SKATT" er ikke et kåseri, den legger fram alle poengene uten å ha noen språklige kvaliteter. Dette kunne vært kladden til et dårlig kåseri, men det er langt fra et ekte kåseri. Og så sugde det.
..
Trådstarter
Jaja, veit a faen hva jeg skulle kalle det. Det var i spalten der det vanligvis er kåseri. Spalten heter "På Kanten". Beklager, neste gang skal jeg såklart ha tittel som er identisk med spalte-tittel o ærbødige ballefjes.

Fra nå av skal jeg altså kun spre grammatisk korrekte norsk-stiler som omhandler norsk datakultur og er i ekte nye-nFF stil.
Sitat av duxo
Jaja, veit a faen hva jeg skulle kalle det. Det var i spalten der det vanligvis er kåseri. Spalten heter "På Kanten". Beklager, neste gang skal jeg såklart ha tittel som er identisk med spalte-tittel o ærbødige ballefjes.

Fra nå av skal jeg altså kun spre grammatisk korrekte norsk-stiler som omhandler norsk datakultur og er i ekte nye-nFF stil.
Vis hele sitatet...
stiler? du prøver å forpeste oss med skolesaker din €!#"€%!€#%!€!!!


"På kanten" av hva? søppelbøtta? I så fall falt den der litt feil vei.
..
Trådstarter
Jo, den havna jo her, så...
IvI er en IQ bølle..
Det er beklagelig å se den sterke parallellen mellom sosialistene og de borgerlige her og hvordan vi blå kontinuerlig prøver å forsvare den latterlige teksten som denne nedverdrigende tråden da handler om. Sosialistene fremstår jo nesten som oppegående!

Jeg blir flau på vegne av de blå her på forumet. Leif Tore Lindbø, som da også er en journalist for avisen og derfor burde visst bedre, er jo åpenbart en idiot, folkens!

Må innrømme at denne var litt morsom da.

Kommunene får økte overføringer. Disse overføringene vil bestå i mer å gjøre. I tillegg vil hver ordfører få en pin med teksten "Lykke til".
Vis hele sitatet...
Sist endret av Anxietas; 17. oktober 2005 kl. 19:16.
Sitat av IvIoyner
altså, en av de viktigste tingene i et kåseri er intelligent språkbruk.
Vis hele sitatet...
Dette er bullshit. Du har rett i at fiffige ordvendiger o.l. er et velbrukt virkemiddel i kåseriene, men langt ifra et typisk kjennetegn. (Dette er mer typisk for det norske essayet, som skiller seg fra kåseriet) Det viktigste momentet i språkbruken til kåserier er at det er såkallt folkelig, og egnet til muntlig framføring. Dermed foretrekker flere kåserister å skrive på en relativt minimalistisk måte; enkle ord, enkle setninger, enkle uttrykk osv.

Det største kjennetegnet med et kåseri er langt på vei bruken av ironi, og dette har jo forfatter brukt en hel del av i denne "stilen" sin. Utover dette fins det ikke så mange regler for oppbyggingen av et kåseri. Jeg kan jo nevne Andy Rooney sine sluttminutter på 60minutes, som er anerkjent som kåserier av hele verden. Jeg husker spesiellt en "Jeg liker"-liste han framførte for noen år siden. Kåserier er faktisk den minst "bindende" sjangeren du kan bruke på skolen eller på andre arenaer, etter min mening.
Siden dette blir en debatt om kåseri som genre og ikke dette spesielle kåseriet, (eller denne spesielle listen av punkter, dersom vi ikke mener det er kåseri):

Går man på skole og skal skrive stil, er kåseri den mest risikofylte stil-typen men helt klart den morsomste å skrive. Selv skrev jeg alltid de kåseri-oppgavene på tentamen og eksamen. Somregel gikk det greit. Men som de sier: et og samme kåseri kan få alle karakterene på skalaen, alt etter hvem sensoren er.

Hvis dette heller dreier mot å være en debatt om denne listen fra RA, (eller kåseriet, hvis det er det vi blir enige om å kalle det);
Har jeg også problem med å le høyt av det. Poengene kan jo være litt komiske, men ikke store punshlines.

Men jeg undrer: har du droppet avslutningen? Eller slutter den bare slik?

Jeg er sikker på at Andy Rooney sine "jeg liker"-lister aldri ville endt slik. Han ville nok avsluttet med et velvalgt ord!
Sitat av Jarne
Dette er bullshit. Du har rett i at fiffige ordvendiger o.l. er et velbrukt virkemiddel i kåseriene, men langt ifra et typisk kjennetegn. (Dette er mer typisk for det norske essayet, som skiller seg fra kåseriet) Det viktigste momentet i språkbruken til kåserier er at det er såkallt folkelig, og egnet til muntlig framføring. Dermed foretrekker flere kåserister å skrive på en relativt minimalistisk måte; enkle ord, enkle setninger, enkle uttrykk osv.
Vis hele sitatet...
Språket kan da være intelligent selv om det ikke er komplisert?
Poenget mitt er at en rekke setninger som ser ut til å være kladdet ned rett før avisa gikk i trykken neppe kan kalles et godt kåseri. Forfatteren ser ikke ut til å ha noe særlig innsikt i verken venstre eller høyresiden på norsk politikk. Du har selvsagt rett når du sier at kåseri er et flytende begrep, så jeg nøyer meg med å si at dette godt kan være et kåseri. Et kåseri som suger lang og brei eselkuk, riktignok.


edit, duxo: I WEEEENT SOOOO FAAAAAAR BUUUUUTTTT IIIIIIIN THE END IT DOESN'T EVEN MATTER
Sist endret av ivioyner; 17. oktober 2005 kl. 21:21.
causer, som det heter på fransk eller kåseri på norsk.
Betyr å prate.
Kåseri inneholde vanligvis et
tema som folk kjenne seg igjen i, og som er aktuelle.

Poenge er at det skal være morsomt, men ha en alvorli undertone.

Selv om det var i stikkorsform, så synes jeg at de var morsomt.
Samt at det lå en alvorli undertone i de.
Kanskje en ironisk tekst?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Hva er egentlig morsomt med dette? Mannen viser tydelig at han ikke har det minste innsikt i norsk politikk, og mislykkes derfor totalt i å prøve å underholde enhver person som følger sånn noenlunde med. Bare for å drepe de poengene forfatteren tydeligvis mener finnes i seks av punktene han har funnet på, kommer den nye regjeringa de neste fire årene ikke til å verken øke eller redusere det totale skatte- og avgiftsnivået i forhold til slik dette var i 2004. Bedre blir det ikke av at det er dårlig skrevet (som flere andre allerede har påpekt), og hvis det faktisk er slik (som noen hevder) at forfatteren er journalist, og jobber for avisa, er det oppsiktsvekkende. Visst var jeg klar over at det fantes mange dårlige journalister her i landet, men man skulle da tro at redaksjonen i avisa har en viss kvalitetssikring før avisa går i trykken.
Sitat av IvIoyner
Du har selvsagt rett når du sier at kåseri er et flytende begrep, så jeg nøyer meg med å si at dette godt kan være et kåseri. Et kåseri som suger lang og brei eselkuk, riktignok.
Vis hele sitatet...
Skal ikke krangle på den. Uansett hva det er for noe, er det ikke særlig morsomt.
Slik jeg tolker "kåseriet" er det et forsøk på å ironisere over påstandene som høyresida kommer med, om hvor forferdelig alt skal bli med en rød-grønn regjering. Men jeg synes heller ikke at det var spesielt morsomt. Jo forresten, skatt på moms var litt artig, ellers ikke.
Mye morsomt her. Jeg syns spesielt "*Universitetet i Stavanger får 40 millioner. Disse skal gå til flere parkeringsvakter, mer rømme og salsa i kantinen og oppgraderinger i DOS." var veldig treffende

Mer penger til lite resultatgivende formål og utdaterte systemer.