Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2457
De følgende asylsøkerne har fått avslag av norske utlendingsmyndigheter de siste årene. De er dermed eksempler på hva Fremskrittspartiet omtaler som en "dumsnill, blåøyd og snillistisk asylpolitikk".

Noen FrP-tilhørere som vil forsvare sitt syn på norsk asylpolitikk?

Kilde: Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS)
http://home.no.net/maxlot/images/AsylNOAS.jpg
Større versjon
Her blir det nok bråk, ja. Må si utsiktene for det flotte landet vårt begynner å se dyster ut. Hvis jeg browser VGs diskusjonsforum før jeg legger meg får jeg nesten problemer med å sove, rasismen og hatet blomstrer fritt, alle utlendinger skjæres over én kam.
Men som sagt så er det jo ikke Frp som har bestemt dette at disse ikke skal komme inn i landet..Det er også mange som "pynter" på historien sin for og komme inn..Men skal ikke legge under bordet at disse historiene ikke var pene..

Jeg synes at det er for mange utleninger som gjør faenskap i norge..DE kunne ha blitt sendt ut av landet i stedet for at folk som virklig trenger det ikke får komme inn...Det er de som ødlegger for alle
Sist endret av frgz; 9. september 2005 kl. 13:42.
Sitat av frgz
Men som sagt så er det jo ikke Frp som har bestemt dette at disse ikke skal komme inn i landet..
Vis hele sitatet...
Nei. Det stemmer. Frp vil at det skal være enda strengere.

Sitat av frgz
Det er også mange som "pynter" på historien sin for og komme inn..
Vis hele sitatet...
Det er ikke så lett å skryte på seg et deformert underliv.
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 13:46.
Disse offerene vil nå jeg heller kalle flyktninger en asylsøkere. Det er to helt forskjellige ting. Det er nok ikke dette de kaller "dumsnill, blåøyd og snillistisk asylpolitikk", men de som kommer til norge for å leve på trygd og slippe å jobbe de ikke har lyst på. Frp vil heller først skaffe jobb til de i norge som ikke har det, SÅ kan de ta inn asyl. Men de sier ikke noe imot flyktninger.

Nei jeg er ikke i det heletatt frp støtter, men teint å "henge ut" frp på den måten. Hadde Carl I. Hagen lest de avslagene hadde han desidert ikke brukt "dumsnill, blåøyd og snillistisk asylpolitikk".
Sitat av Sabbi
Disse offerene vil nå jeg heller kalle flyktninger en asylsøkere. Det er to helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Hør her. Hør jævlig nøye etter, jeg jobber med dette til daglig.

Flyktninger som kommer til Norge er i svært mange tilfeller også asylsøkere. De kommer til Norge for å søke asyl, asyl betyr beskyttelse. Og de er samtidig flyktninger. Skjønner?

Konklusjon: Flyktninger og asylsøkere er IKKE to forskjellige ting, og det er det viktig at folk har klart for seg når de diskuterer dette.

Flyktningene NOAS her fremstiller har kommet til Norge og søkt asyl på et beskyttelsesgrunnlag. Ikke økonomisk grunnlag, som de mange kaller "snyltere" gjør.

Sitat av Sabbi
Nei jeg er ikke i det heletatt frp støtter, men teint å "henge ut" frp på den måten. Hadde Carl I. Hagen lest de avslagene hadde han desidert ikke brukt "dumsnill, blåøyd og snillistisk asylpolitikk".
Vis hele sitatet...
Kanskje Carl I. Hagen skulle satt seg inn i problematikken på en skikkelig måte? Det er asylpolitikken han bruker denne merkelappen på. Carl I. Hagen vet forresten ikke så godt forskjellen på flyktninger og økonomiske innvandrere han heller, det viser svært mange utspill fra den kanten.
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 14:32.
Sitat av Gilgamesj
Det er ikke så lett å skryte på seg et deformert underliv.
Vis hele sitatet...
Det var jo en av sakene..Sier ikke at alle av dem juger så klart at mange av dem har hatt det jævlig og trenger og komme seg vekk fra landet der de blir torurert og drept...men vi trenger ikke og ta imot de som kommer og gjør kun faenskap..

sorry hvis jeg høres ut som en rasist for det er jeg garantert ikke
Sitat av sabbi
Frp vil heller først skaffe jobb til de i norge som ikke har det, SÅ kan de ta inn asyl. Men de sier ikke noe imot flyktninger.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil igjen. Frp vil senke antall kvoteflyktninger (de FN sier vi MÅ ta imot) til under halvparten av det som er nivået i dag (mellom 1000 og 1500 i året.) Det vil Frp halvere.

Kvoteflyktninger har et ekstremt behov for beskyttelse (asyl), og kommer ikke til Norge for å ta jobben din.
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 13:57.
Hvis du vil se på snillisme, så har vi nylig et meget godt eksempel på dette. I 1993 kapret 2 asylsøkere fra Iran (tror det var derifra) et russisk passasjerfly. De tvingte flyet ned på Fornebu og forlangte asyl av den daværende Arbeiderpartiregjeringen, noe de selvfølgelig fikk.

For noen uker siden viste det seg at disse to personene, dukker opp i det som nå blir Norges største amfetaminsak, de "stakkars" to asylsøkerne som i "desperasjon" fikk asyl i Norge ved å kapre et fly, har i 12 år vært leder for den største amfetaminligaen i Norge noensinne.

Det er denne type snillisme som FrP vil komme til livs, de vil ikke nekte de som virkelig trenger opphold asyl.

Når det gjelder de sakene som er vist over, så vil jeg bare si at det er ganske idiotisk å be FrP-tilhengere nærmest stå til rette for de tilfellene. FrP har aldri sittet i regjering og de avgjørelsene som er tatt angående tilfellene over har ingenting med FrP å gjøre. Dessuten tror jeg ikke vi får frem hele bildet angående sakene over, tviler på at disse ville blitt nektet opphold hvis ikke de hadde en grunn for det.

En annen mulighet for at de ble nektet inngang, kan ha vært at de har en tilknyttning til et annet land som det ville være mer naturlig og sende dem til.

EDIT:Skrivefeil
Sist endret av dlx; 9. september 2005 kl. 13:58.
Dlx: Dette er selvsagt først og fremst et spark til dem som har tatt avgjørelsene. Greia er likevel at Frp har stor oppslutning blant folket, og har uvitende partiledelse som vil stramme inn asylpolitikken ytterligere. Et godt eksempel er det jeg nevnte over, nemlig den uhumanitære tilnærmingen til kvoteflyktninger.

Det er viktig at folk begynner å skille mellom flyktninger med beskyttelsesbehov og dem som kommer til Norge som innflyttere!

Sitat av dlx
En annen mulighet for at de ble nektet inngang, kan ha vært at de har en tilknyttning til et annet land som det ville være mer naturlig og sende dem til.
Vis hele sitatet...
I følge internasjonal rett har alle rett til å søke asyl i et hvilket som helst land, og rett til å få behandlet søknaden sin på en rettferdig måte. Det er et grunnpilar i flyktning- og asylpolitikken. Videre sier lovgivningen at det ALDRI skal sendes tilbake folk dit det er fare for deres liv. Det er hjemlandet det er NATURLIG å sende folk tilbake til, siden det er der de har statsborgerskap, og i tilfellene NOAS nevner er det forbundet med ekstrem livsfare å reise hjem. Likevel har disse menneskene blitt tvangsreturnert når de har fått avslag på asylsøknaden sin. Den norske staten setter altså folk i direkte livsfare i veldig mange tilfeller.
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 14:05.
Blir veldig vanskelig for meg/noen å forsvare disse avgjørelsene, alt jeg kan si er at jeg tviler på at hele sannheten kommer frem i fortellingene over.
Altså de kan jo ikke ta ALLE inn, Norge kan jo ikke ta inn alle innvandrerne som har det vondt.
Sitat av StaiN
Altså de kan jo ikke ta ALLE inn, Norge kan jo ikke ta inn alle innvandrerne som har det vondt.
Vis hele sitatet...
Du blander begreper. En flyktning er ikke en innvandrer.

Norge har plikt til å gi asyl til dem som har et reelt beskyttelsesbehov. Slik er det bare.

Forresten: Tror du flyktninger flest kommer til vesten? Fakta er at det er 37 millioner mennesker som er på flukt i verden. Av disse er 25 millioner på flukt i eget land, altså de har ikke flykta over ei grense. 12 millioner mennesker er flyktninger, i den forstand at de har krysset sitt eget lands grense. Av disse 12 millionene kommer 5% til vesten. Resten flykter til fattige naboland i Afrika, Latin-Amerika og Asia. Ergo: Det kommer ikke så jævlig mange flyktninger til vesten, og av de som kommer er det bare et fåtall som ender opp i Norge.

Veien er ganske lang fra å våkne opp i Burundi til å våkne opp i et asylmottak på ei øy i Nord-Norge. Keep that in mind. "Flommen" av asylsøkere med beskyttelsesbehov er en myte skapt av fordomsfulle politikere og et tanketomt media.
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 14:26.
Stem Høyre folkens!
Sitat av r33l
Stem Høyre folkens!
Vis hele sitatet...
Og hvorfor skal vi stemme høyre? Gi oss en valg tale
Rimelig meningsløst innlegg, r33l. Du bare utstråler seriøsitet når du prøver å kuppe en tråd med en one-liner, helga før valget.

Ikke stem Høyre, er dere snille. Iallefall ikke hvis dere vil det noe bedre på dette området.

Sjekk denne: http://www.nrc.no/valg_terningkast.htm
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 14:43.
Jeg stemmer nei til asylpolitikk. Jeg gidder ikke bry meg mer. Denne posten blir for dum. Har noe fra FRP sakt at det var rett å nekte alle dem folka asyl, og sakt at det burde være ennå strengere enn det den lista gir intrykk av? Hele greia virker så utav context at det blir lattelig.

Scha
Sitat av Scha
Har noe fra FRP sakt at det var rett å nekte alle dem folka asyl, og sakt at det burde være ennå strengere enn det den lista gir intrykk av?
Vis hele sitatet...

NOAS gir eksempler på hva Fremskrittspartiet omtaler som en "dumsnill, blåøyd og snillistisk asylpolitikk". De har ikke sagt at det var rett å kaste dem ut av landet, men de har derimot sagt at Norge har en blåøyd asylpolitikk. Du ser sammenhengen?

Edit: Noe som er bra med Frp er at de mener at asylstatus bare skal innvilges etter individuell behandling og grundig vurdering av asylsøknaden. Det er en bra ting, og vil bidra til å sikre at de som kommer hit og ljuger for å komme inn, men ikke har rett til det, blir utestengt. Det skaper rom for dem som virkelig trenger asyl.

På den annen side, noe som er fullstendig jævlig:
Sitat av nrc.no
- FRP foreslår å motta hvert år maksimalt 1000 mennesker fra land utenfor den vestlige kulturkrets. !Dette omfatter flyktninger, asylsøkere og de som gis opphold av humanitære årsaker eller på grunnlag av familiegjenforening. ! De internasjonale menneskerettighetsbestemmelsene som Norge har vedtatt og er underlagt, tillater ikke slike begrensninger.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 15:04.
Sitat av Gilgamesj
Edit: Noe som er bra med Frp er at de mener at asylstatus bare skal innvilges etter individuell behandling og grundig vurdering av asylsøknaden. Det er en bra ting, og vil bidra til å sikre at de som kommer hit og ljuger for å komme inn, men ikke har rett til det, blir utestengt. Det skaper rom for dem som virkelig trenger asyl.

På den annen side, noe som er fullstendig jævlig:
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det jævlig at de kun vil slippe inn de som virkelig trenger asyl? Da vil jo de som du viser eksempler til bli prioritert foran de som vil snylte. Eller tar jeg feil?
Uansett så kan vi jo faen ikke ta imot alle flyktningene, tenk på alle Norge har tatt imot.Har ikke noe imot innvandrere/flyktninger menne vi kan jo ikke ta imot alle, og Norge har da gjort en god del for å hjelpe flyktningene.Kanskje ikke nok menne som sagt kan jo ikke alle få plass og jeg tror nok etter valgkampen så blir det nok forbedring, Menne Norge har da gjort godt i å ta imot flyktninger.Tenk på alle de andre flyktningene som har kommet inn som kanskje har hatt det likedan og værre å ta opp en liten liste for å diskutere noen flyktninger som ikke har kommet inn er jo ikke vits siden Norge tar bra mange inn.
Sitat av Gilgamesj
Noen FrP-tilhørere som vil forsvare sitt syn på norsk asylpolitikk?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg er enig(Nokså enig/Helt enig) med det som står i partiprogrammet. Men er ikke interessert å diskutere noe utover, når en så latterlig post ligger til grunn.

At feil folk får bli, og at feil folk blir sent ut har ikke noe med FrP sitt partiprogram
Feil folk som for eksempel kjøkkenkniv entusiaster, flykaprere og (eks)ledere for terrorgrupper.
Sitat av voldern
Hvorfor er det jævlig at de kun vil slippe inn de som virkelig trenger asyl? Da vil jo de som du viser eksempler til bli prioritert foran de som vil snylte. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Du misforstod littegrann, tror jeg. Det er akkurat det jeg mener: At de som trenger det får rask og skikkelig saksbehandling.

Sitat av windozer
Tja, jeg er enig(Nokså enig/Helt enig) med det som står i partiprogrammet. Men er ikke interessert å diskutere noe utover, når en så latterlig post ligger til grunn.
Vis hele sitatet...
Frp vil ha en strengere politikk enn i dag. I dag blir menneskene som NOAS nevner sendt ut av landet. Frp vil gjøre det enda strengere. Det er delvis poenget med denne tråden.

Det viktigste poenget jeg vil få frem er at det er valg til uka, og at den nye regjeringa har mye å ta fatt på når det gjelder asyl- og flyktningpolitikk. Beklager hvis du synes det er latterlig.

At et så viktig tema som dette havner utenfor i valgkampen er skammelig.

Edit: Jeg er 100% klar over at det ikke er Frp som er synderen her med tanke på disse utsendingene, men de har det potensielt verste partiprogrammet hvis de får makt.
Sist endret av Gilgamesj; 9. september 2005 kl. 16:15.
"Alle" asylsøkere kan bli problematiske, og det har egentlig mest med systemet som tar imot folk. Jeg synes det er helt fint å ta inn X antall flyktninger i året, men da må man sørge for å følge dem opp og gjøre dem til produktive borgere som forstår og aksepterer norsk kultur så fort som mulig.
Sitat av Nichotin
"Alle" asylsøkere kan bli problematiske, og det har egentlig mest med systemet som tar imot folk. Jeg synes det er helt fint å ta inn X antall flyktninger i året, men da må man sørge for å følge dem opp og gjøre dem til produktive borgere som forstår og aksepterer norsk kultur så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig.
Jeg lurer på hvordan de tenker når de avslår asyl fra flyktninger når de er blitt voldtatt (bl.a.) av politi eller millitæret.. Noen som vet hvilke "kriterier" som skal til før en får asyl?
Sitat av Gilgamesj
Frp vil ha en strengere politikk enn i dag. I dag blir menneskene som NOAS nevner sendt ut av landet. Frp vil gjøre det enda strengere. Det er delvis poenget med denne tråden.
Vis hele sitatet...
FrP vil gjøre det sånn at de som faktisk har et reelt behov for hjelp vil få det. Men FrP har ikke sendt noen ut pr.d.d, det er det andre parti som har gjort. Hva er urettferdig med å luke ut de som ikke trenger asyl og gi det til dem som faktisk trenger det.

Det viktigste poenget jeg vil få frem er at det er valg til uka, og at den nye regjeringa har mye å ta fatt på når det gjelder asyl- og flyktningpolitikk. Beklager hvis du synes det er latterlig.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er latterlig, riktig. Det har med vinklingen å gjøre. Ikke at jeg er uenig med at det er mye å ta fatt i.

At et så viktig tema som dette havner utenfor i valgkampen er skammelig.
Vis hele sitatet...
Per Sandberg har jo ansvaret for det, han er jo ikke interessert i å snakke om et så viktig tema. (Ironi).

Edit: Jeg er 100% klar over at det ikke er Frp som er synderen her med tanke på disse utsendingene, men de har det potensielt verste partiprogrammet hvis de får makt.
Vis hele sitatet...
Det er riktig at de ikke er ansvarlige for det systemet som er nå. Så ved å gi mere makt til de som har skapt det skal det bli bedre, logisk.
Sitat av windozer
Det er riktig at de ikke er ansvarlige for det systemet som er nå. Så ved å gi mere makt til de som har skapt det skal det bli bedre, logisk.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har ikke sagt at jeg skal stemme borgerlig.
Gilgamesj: "haha", morsomt. Som om et sånt system blir skapt over natta.
Sitat av windozer
Gilgamesj: "haha", morsomt. Som om et sånt system blir skapt over natta.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, det var et billig poeng. Jeg ser det. Men er det noen som vanskjøter asylpolitikken, så er det regjeringa vi har nå. Kudos til KrF for solid bistandsminister, dog. Men hun har ikke noe med asylpolitikk å gjøre.
Det er fint å se at dere med litt tid har forstått at det ikke er populært å bli avslørt som rasist og at dere har lært hvordan en unngår å bli tatt med høgrearmen skrått i været.
På den andre siden skulle jeg ønske at dere kunne komme med noen gode grunner for å kalle denne tråden så latterlig at det ikke er verdt å dele sine meninger i den samtidig som dere ødelegger den med deres meningsløse og selvproklamert urelaterte innlegg.
Jeg skulle også ønske at dere lærte dere å skrive spåket deres på et korrekt vis slik at man her på internett kan se forskjell på dere og de dumme negrene som visstnok skittner til kulturen vår.
Jeg støtter et hvert forslag og oppfordring fra en hver selvgod og arrogant nasjonalist om å stemme FrP eller Høyre fordi at konsekvensen av en sterk borgerlig regjering vil være; Strengere krav til innvandring og asylsøkere og fjerning av obligatorisk nynorsk lære - Det der skriftspråket som høres så rart ut og som bare bønder prater.
Ikke at innvandring kommer til å bli noe problem når Høyre får med seg nøytrale FrP på å tvinge igjennom EU medlemskap som kommer til å åpne slussene for polakker o.l (Hey, man merker i det minste ikke at de ikke er her ifra før man hører dialekten deres og lukter sprit ånden!) og det er jo ikke akkurat som om det er i Norsk timene at ungdommer lærer seg om vår kulturarv, som forøvrig er nynorsk en del av, din jævla danske.

Norge er et konservativt og proteksjonistisk land og jeg synes egentlig det er helt ok, men jeg må si jeg ble litt skuffa når jeg fikk vite at Norges innbyggere bare har et stort bunnløst sort hull der andre mennesker har et hjerte.

Jeg stemmer blankt fordi at jeg ikke har noen tro på våre politikere eller mine medborgere. Derimot er jeg sikker på at det finnes to alternativ for dere som dere vil bli tvinget til å ta et av: a) Dere vil kjøre landet i grøfta og kjempe for å få det på beina igjen. b) Oljen tar slutt, land nekter å ta imot fisken, resten av verden hater dere for deres kalde hjerter og landet går under.

Men det er ikke mitt problem.
Sist endret av Mullah; 9. september 2005 kl. 19:00.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Innvandring er noe jeg legger meg fint lite borti, men jeg kan ikke fordra rasisme.
Hvis det er god grunn for at de kommer til Norge, krig o.l., må de gjerne komme for min del.
Ryktene som går om at innvandrere får mindre lønn for samme jobben o.l. har jeg ikke bevis hverken for eller mot. Men at enkelte normenn er troende til å gjøre slikt, det tviler jeg ikke på.
Og det er ikke bare normenn, det finnes onde mennesker over alt i verden.

Sitat av Malbolgia
Jeg må si jeg ble litt skuffa når jeg fikk vite at Norges innbyggere bare har et stort bunnløst sort hull der andre mennesker har et hjerte.
Vis hele sitatet...
Det der er jeg ganske enig. Jeg må innrømme at det er enkelte ganger jeg er skammfull over å la slike tyranner sitte med makt som mine landsmenn har gitt dem.