Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 12766
Dette er da en av de sjeldne gangene jeg lager en ny tråd på nFF, men jeg føler det er ytterst nødvendig.

Dere skjønner at min far har blitt utsatt for noe jeg ikke vil kalle rettferd. Det hele begynte da han satt i baren på et hotell kalt "Royal Garden" her i Trondheim. Her tok han seg en øl før han skulle ta taxien hjem til meg, etter å ha vært på arbeid i Nordsjøen i tre uker.

Mens han satt i baren på "Royal Garden" mente bartenderen av faren min lagde mye bråk og var beruset, noe jeg kan klart få informere om at han ikke var. Han ble pent bedt om å ta en taxi hjem, men siden han ikke var beruset mente han ikke at han hadde gjort noe galt, og at hun kunne ringe politiet hvis det "om å gjøre".

Det gjorde hun, og da en patruljebil med to betjenter kom, reiste faren min seg pent og høflig, og gikk ut for å praie en taxi. På veien forbi politibilen vinket han til politifolkene og sa "ha det bra", og det var da alvoret begynte. Politifolkene raste over ham, og prøvde å legge ham i bakken. I følge min far skal han ene ha slått ham i ansiktet med en batong, mens han andre slo og reiv for å få faren min ned i bakken. Etter noen sekunder med bryting heiv den ene betjenten faren min ned i asfalten med ansiktet først - og jeg kan poengtere at faren min ikke gjorde noen motstand, men prøvde å få lagt fra seg bagen han hadde, så tingene hans ikke skulle bli ødelagt.

Senere ble han hevet på glattcella i natt, før han i ellevetiden i morges kom hjem igjen. Han ser rett og slett ikke ut, og har sterke smerter i hele kroppen. Omtrent hele ansiktet hans er hovent, han har blod overalt, det ene øyenlokket virker helt knøvlet, og han har masse skrubb- og kuttsår over hele ansiktet, samt noe som virker som et markant slagmerke fra en batong fra kinnet og opp på skrå mot venstre øye.

Hva i helvete bør faren min gjøre? Dette er helt klart ikke slik politiet skal reagere mot en person som ikke var sterkt beruset, og ikke gjorde annen motstand enn å prøve å holde seg på føttene så han ikke skulle miste bagen sin.
Ehmmm.....skaffe noen vitner, og gå til rettsak. Eller bare finne de samme purkene og banke noe sunn fornuft inn i skallen på dem. Bare et forslag
Det viktigste er om han hadde noen vitner til hendelsen. Har han det er muligheten for å anmelde politiet tilstede. Har han ingen, vil han mest sannsynlig ikke ha en sjans. Sjekk også evt. videokameraer i nærheten.

Håper det ordner seg. Hørtes ut som en stygg sak.

Bob
Vitnene er bartenderen og de to politimennene, og en rettssak er under vurdering. Han godtar i hvert fall ikke et forelegg på 6500,- for forstyrrelse av ro, og for å motstride arrest.

Og det å banke opp politimennene vil ikke ha noen hensikt, selv om han har foreslått det selv. Jeg får prøve å holde ham i tøyler.
skal politiet ha 6500,- får at dem la han i bakken og skambanket han?
Kan din far ha løyet for deg? Jeg mener, for alt du vet kan han ha gjort en god del motstand da han var på vei mot taxien og politiet ville ha tak i han. Du kan ikke stole blindt på mennesker, selv ikke foreldre.
For å quote Gatas P. "Politivold bør du anmelde for å få det på statestikken."
Sist endret av utmeldt; 15. desember 2004 kl. 15:24.
Tips Dagbladet eller VG eller den lokale avisen. Kan tjene penger på det samt at det blir satt litt fokus på det.

Syns det virker litt rart at de trodde han var beruset når han ikke var det, kan jo være han var det? Hvis historien hans stemmer ville jeg gått til Dagbladet eller TV2.
Herregud... Jeg ville anmeldt det. Var sikkert noen vitner på Royal Garden.
Og hva gjorde han egentlig i den baren? Han må jo ha gjort noe for å vekke oppmerksomhet hos bartenderen..
Som sagt er det viktig og prøve og skaffe vitner. Og en god advokat. Noe annet som kan være viktig er og få bevist skadene for noen. En legeuttalelse kan være tingen.

I en eventuell rettsak er det jo viktig og ha noe og komme ned, for hvis det kommer til deres ord mot din fars ord og da taper han jo.....

Faen, jeg hater politivold. Det er det verste jeg ser. Jeg blir utrolig provosert.
Det må da være flere mennesker i baren som kan vitne? Vedder på at den ikke var tom
Hvis du skal sjekke overvåkingskameraer burde du gjøre det veldig fort. For jeg kjenner til en ann sak her i Kristiansand hvor det var et overvåkingskamera rett der hendelsen skjedde, men det ble ikke anmeldt før en uke etter, og da var bevisene vekke. For de spoler de tilbake og bruker de på nytt etter en uke ca.
Gå til avisa og be alle som var på baren om å melde seg slik at de kan vitne.
Lykke til!
Jeg synes ikke dette kan stemme helt, isåfall må dette ha vært 2 nyutdannede personer som er ferske fra PHS (politihøyskolen). Men man består ikke PHS, hvis man ikke er veldannet, og klarer og oppføre seg sammen med andre. De som har psykiske lidelser f.eks. ADHD (er ikke sikker på om det er en psykisk lidelse, men men) kommer ikke inn på PHS.

Tror nok faren din har fremprovosert litt selv også, (er ikke sikkert den historien han forteller er 100% sann) for som sagt det er ingen som gidder å gjøre noe hvis man ikke selv ønsker bråk.
Hadde du kommet til å slått ned en fyr uten at du noen gang hadde snakket med han eller hatt noen kontakt med det individet? La oss si at du går på gata, ville du bare slått ned en person som gikk forbi deg uten noen grunn? Og tenkt på det jeg sa om ADHD, de som har det kommer ikke inn på PHS. Politiet pleier å ha en grunn for å legge en person ned i bakken!
Det første han skal gjøre er å kontakte en advokat, og forhøre seg hvilke muligheter han har.
Mange her inne po forumet som har sterke meninger om hva som skal gjøres, men kun en advokat kan fortelle deg hva som Faktisk er mulig.
Nå må du skjerpe deg Corlex.. Ikke kom med slike dumme utsagn. Dra heller ikke inn ADHD i tråden.. Riktig at politiet PLEIER å ha en grunn.. Her har vi da unntaket.
Dere som sier at politifolk må være dannede: De KAN jo faktisk være annerledes på PHS, men endre seg etterhvert. Advokat er nok det greiest å ta kontakt med først, som paparoach sier.
Det første du gjør er å gå til stedet der det skjedde.

- Se rundt deg utenfor, er det noen kameraer i nærheten?
- Er det noe i nærheten som kan tilsi at noen hadde god sikt til hendelsen? (Hvis det er en butikk like over gata med kun glassvindu/vegg ut mot gata f.x)

- Finn nummer til advokatfirmaene i nærheten av deg. Ring opp alle sammen, og spørr om dem har erfaring med liknende saker.
Velg den som har best erfaring, og er mest profesjonell på området.

- Klag inn forholdet for SEFO, og forklar at dette kommer det til å bli rettsak av.

- Ring VG, Dagbladet og lokalavisa og fortell hva som skjedde.
Slike saker selger, og hvis faren din har et merke av en batong i ansiktet kommer dette til å bli et MEGET pent bilde i avisen.

-------------

Jeg hadde gjort alt dette med EN gang, og da mener jeg ikke imorra, jeg mener lett på ræva NÅ og RING. Få tatt et bilde av skadene til din far i samme slengen, gjerne gode bilder fra flere vinkler mens sårene enda er 'nye' og markante.

Og for all del, ikke la din far gjøre noe dumt mot politimennene.
Det ødelegger alle hans muligheter i rettsaken.
Kan være lurt å tenke på karaktervitner og.

- advokatsønn -
Ja..Det er jo klart at en politimann må jo ha ADHD for å legge noen i bakken, og banke de uten grunn. Så faren kan ikke være uskyldig. For folk med ADHD kommer ikke inn på PHS.

Kontakte advokat hørtes smartere ut ja
Faren min er teknisk sjef på SAS Royal Garden. Må høre om det har værtno bråk på hotellet i det siste

Kanskje jeg får høre hans versjon av det som skjedde... selv om han kanskje ikke var der..
Ja, jeg er 100% sikker på at han ikke var beruset, og han kunne ikke ha gjort motstand, da han hadde en stor bag og en koffert i hendene. Han er ganske høylytt av seg, og det kan derfor lett virke som om han er beruset.

Og ja, vi har dokumentert skadene med diverse bilder. Skal til lege og advokat i morgen.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Corlex: Ta og les litt om de tingene du uttaler deg om.
Corlex: Du kommer med et helt idiotisk utsagn, uten noe som helst grunnlag til å kunne si hva du sier. Som sagt kan han være ganske høylytt, og de tok ham vel for å være en trussel, selv om han sa "ha det".
Jeg mener egentlig hele saken virker ganske så usannsynlig. Hun dama i baren hadde ikke ringt til politiet hvis han bare satt der, stille og rolig med en pils i handa.
Det må ha skjedd noe mer, han må ha gjort noe, som bartenderen tok som provoserende/truende.

Så det første som slår meg er at faren din ikke har fortalt hele sannhenten. Kan det stemme?

Hvordan kan du være 100% prosent på at han ikke var beruset? Var du vitne selv?

Når politiet kom kunne det kanskje virke som han prøvde å stikke av, noe som de måtte forhindre. Men etter det du sier, på en ikke smart måte.

Men uansett, lykke til!
Formyndermennesket er en menneskeart som - uten hensyn til eller variasjon i forhold til rase, farve, religion eller livsanskuelse - ser sin høyeste glede i å bestemme over andre meneskers tankeliv, lesning, ytringer og livsanskuelse.
[...]
Vi møter den autoritære holdning, lysten til å ha makt overandre, hos foreldre, lærere, prester, offiserer, politifolk og dommere: det er en selvfølge at autoritære mennesker gjerne søker seg inn i aitoritære etater, autoritære yrker.
-Jens Bjørneboe
Vis hele sitatet...
Tviler litt på siden av saken som faren din kommer med as... Han har overhodet ikke gjort noe som helst galt, men bartenderen ringer purken som kaster han i bakken og risikerer jobben bare for å banke han opp uten noen grunn?

Edit; for sen.
Som sagt er han ganske høylytt og frempå, og måten han er på kan lett få ham til å virke full. Dessuten er han sta, og tar ikke nei for et svar, så da dama trodde han var beruset, må han ha nektet å dra.


Og ja, jeg vet at han var beruset. Han hadde ikke penger nok til å kunne drikke seg full én gang.
Nå finnes det alti to sider av en historie. Men det er helt klart noe han skal anmelde, men anmeldelsen skal vel sendes inn til SEFO (eller hva det heter, de som etterforsker politiet). For å anmelde politiet nede på politistasjonen fører vel ikke til så mye.
Opprinnelig postet av s0lberG-
Jeg mener egentlig hele saken virker ganske så usannsynlig. Hun dama i baren hadde ikke ringt til politiet hvis han bare satt der, stille og rolig med en pils i handa.
Det må ha skjedd noe mer, han må ha gjort noe, som bartenderen tok som provoserende/truende.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at bartenderen mente at faren hans var truende uten at han var det. Jeg har opplevd å ikke slippe inn på utesteder fordi jeg enten var for full eller så ut som en bråkmaker. Den ganga jeg "var for full" hadde jeg akkurat gått ca. 1,5 kilometer fra forschpielet og ned til byen uten å drikke. Var helt ved mine fulle fem og ikke særlig beruset, men nei. "Du kommer ikke inn her!" fikk jeg slengt i trynet.

Jeg ser ikke spesielt farlig ut og går langt ifra kledd som de som lager bråk. Vanlig bukse, skjorte og jakke. Standard bekledning.

Nok av folk som jobber i utelivsbransjen som er helt King-Kong i sin egen lille verden. De er kjipe og gjør livet surt for en.

Anmeld det og snakk med en advokat, men kjapp deg. Hvis det er videoopptak slettes de etter en viss tid.
Endelig et svar som støtter meg. Og ja, det er nok et videokamera i nærheten. Skal få sjekket det opp.
for the records: tror 7 dager er maks man har lov til å ha overvåking lagret, så evt. videotaper vil bli overskrevet eller slettet etter en uke.

en i klassen min har forresten også blitt behandlet dårlig av polititet. han begynte å krangle med utkasteren på et utested fordi han hadde dultet til han, politiet blandet seg inn og truet med "stikk, eller grisebanker vi deg". slang han rundt, med andre politifolk rundt som tilskuere.
de nektet å gi fra seg tjenestenummer (noe de har PLIKT til å gjøre).
hvis du blir behandlet dårlig av politiet, HUSK å be om tjenestenummeret. det har du krav på.
Opprinnelig postet av Loeve
Endelig et svar som støtter meg. Og ja, det er nok et videokamera i nærheten. Skal få sjekket det opp.
Vis hele sitatet...
Synes det høres ut som en jævla kjip sak for faren din og deg. Har en stor respekt for politiet og synes de gjør en bra jobb, men av og til møter man råtne epler og det er vel sannsynligvis det faren din har gjort.

Kjør på! Rettferdigheten seirer tilslutt, som oftest.
Jepp. Jeg mener, hvem i helvete slår en mann som ikke har noen av hendene ledig med batong i trynet, og knuset ham i asfalten?

Uansett om faren min hadde gjort motstand, hadde et batongslag rett i øyet og over trynet vært noe man ikke gjør.
Opprinnelig postet av FlyingVeeVee
Det kan godt hende at bartenderen mente at faren hans var truende uten at han var det. Jeg har opplevd å ikke slippe inn på utesteder fordi jeg enten var for full eller så ut som en bråkmaker. Den ganga jeg "var for full" hadde jeg akkurat gått ca. 1,5 kilometer fra forschpielet og ned til byen uten å drikke. Var helt ved mine fulle fem og ikke særlig beruset, men nei. "Du kommer ikke inn her!" fikk jeg slengt i trynet.

Jeg ser ikke spesielt farlig ut og går langt ifra kledd som de som lager bråk. Vanlig bukse, skjorte og jakke. Standard bekledning.

Vis hele sitatet...

Haha, dette sliter jeg og med. Ihvertfall på nye utesteder

(Ble en gang spurt om formen edru )

Enkelte blir fortere "trøtt i trynet" enn andre når de drikker, og dette er det nok vanskelig for mange dørvakter / bartendere å bedømme med sin mangelfulle opplæring på området. Legger vi til høy røst og stahet så får vi med en gang en case
Opprinnelig postet av commie
Formyndermennesket er en menneskeart som - uten hensyn til eller variasjon i forhold til rase, farve, religion eller livsanskuelse - ser sin høyeste glede i å bestemme over andre meneskers tankeliv, lesning, ytringer og livsanskuelse.[...]

Vi møter den autoritære holdning, lysten til å ha makt overandre, hos foreldre, lærere, prester, offiserer, politifolk og dommere: det er en selvfølge at autoritære mennesker gjerne søker seg inn i aitoritære etater, autoritære yrker.
-Jens Bjørneboe
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Den forklarer hvorfor man IKKE må ha ADHD for å gå til angrep på noen uprovosert. Den quoten passet utrolig godt.
Opprinnelig postet av kwiz
Haha, dette sliter jeg og med. Ihvertfall på nye utesteder

(Ble en gang spurt om formen edru )

Enkelte blir fortere "trøtt i trynet" enn andre når de drikker, og dette er det nok vanskelig for mange dørvakter / bartendere å bedømme med sin mangelfulle opplæring på området. Legger vi til høy røst og stahet så får vi med en gang en case
Vis hele sitatet...
Jeg vet... Jeg hadde visstnok "en dårlig dag med pupillene"... Ble jo seff irritert når jeg og to av kameratene mine ikke slapp inn (vi var vel 11 stykk tilsammen. Både gutter og jenter på 18-20 år) så vi begynte å prate med dørvaktene. Akkurat når vi stod der så så vi noen andre bli hevet ut. De så ut som noen spørsmålstegn og var ikke spesielt beruset de heller. Ikke så de ut som noen bråkmakere heller.

Jaja. Slike hendelser støtter bare opp om teorien min...

Sorry off-topic.
Opprinnelig postet av mongeland

Den forklarer hvorfor man IKKE må ha ADHD for å gå til angrep på noen uprovosert. Den quoten passet utrolig godt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, men jeg føler ikke Jens Bjørneboe er så veldig nyansert i sine utsagn og bøker. Han var jo helt 100% paranoid nesten. Dessuten var han en jævla drittunge som barn.
beklager å måtte si det, men din far har nok "pyntet" på historien sin en liten "smule" =p
Opprinnelig postet av technot
beklager å måtte si det, men din far har nok "pyntet" på historien sin en liten "smule" =p
Vis hele sitatet...
Vær så snill, ikke uttal deg om ting du ikke har noen peiling på.
Sist endret av Loeve; 15. desember 2004 kl. 17:03.
politivold er et kjent problem, og det skjer når folk er frekk i kjeften, eller ikke gjør som de får beskjed om. POlitiet går ikke rundt å banker folk uprovosert =>
så jo, grunnlaget for min utalelse er ikke så ille som du tror.

and btw: jeg holder kjeft når det passer meg, ikke når det passer deg :>
(det går meg galt hver dag, og så går det meg litt bra hver dag)
what the f*ck are you gonna do about it, eyh ? =)
Er far din typen som kunne kommet hjem og sagt:
-Jeg var dritings i går og lagde bråk på en pub. Så kom det to purker der, så jeg sprang til taxien mens jeg ga de fingern.
De sprang etter meg og banka meg opp.

Nå skitnet jeg til hele historien. Men fleste foreldre vil jo ikke fortelle sine avkom at de har "drete på drage" i fylla.
Min far og jeg har et veldig åpent forhold, og han hadde dessuten ikke prøvd å lure meg når han ser så jævlig ut som han gjør nå.
Opprinnelig postet av Loeve
Min far og jeg har et veldig åpent forhold, og han hadde dessuten ikke prøvd å lure meg når han ser så jævlig ut som han gjør nå.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det? Jeg hadde ikke sagt hele historien til mitt barn, det for å beskytte barnet. Det tror jeg faktisk de fleste ville ha gjort.
Jeg VET 100% sikkert at han ikke var FULL, ferdig med den saken. Det handler ikke om tillit eller naivitet, men konkrete fakta. Han hadde blant annet ikke penger nok på seg til å drikke seg full.

Og han kunne heller ikke ha gjort noe særlig motstand, da han hadde bagasje i begge hendene, og tviholdte på denne for å ikke ødelegge det som var inni.
For det første, å ikke forlate et utested når man blir bedt om det er bare vanvittig dumt. Det er privat eiendom og eier/ansvarlig kan velge dette akkuratt slik som de vil.

For det andre har jeg rett og slett ingen tro på at politiet hopper på han og slår helt fullstendig uten provokasjon eller misforståelser.

Selvsagt kan din far mene at han ikke gjorde noe, men politiet trenger ikke å ha oppfattet situasjonen på samme måte. Og som politi blir de nok tilkalt flere ganger i uken for å håndtere fulle folk på utesteder så de reagerer nok annerledes enn folk flest. Mange de plukker opp kan nok være veldig truende og mange har helt sikkert slått eller sparket etter politiet. Så man kan være vesentlig mer på vakt og dermed også mistolke handlinger.

Om din far sa "Ha det bra" og gikk, men politiet har bedt han stoppe og samtidig da være tilkalt for å hente en "sterkt beruset" person(uansett om han var det eller ei) vil nok noe slikt fort bli tolket som at vedkommende prøver å unngå politiet. Og i håndgemeng er det vesentlig vanskelig å gjøre forskjell på om personen prøver å sette ned baggen sin eller gjøre motstand.

Jeg vil på ingen måte forsvare politibetjentene om alt foregikk akkuratt slik din far forteller, men siden jeg ikke kjenner din far, har jeg liten tro på at det har foregått nøyaktig slik. Mengden vold de har utøvd høres uansett ut som overdrevet og bør oppfølges fra deres side.

For at dere skal få tak i eventuell video fra sikkerhetskamera må dere ta kontakt med advokat og politi(SEFO) umiddelbart siden du som privatperson ikke får utlevert slikt materiell. Dere forplikter dere ikke til noe ved å anmelde forholdet, dere kan til enhver tid trekke anmeldelsen og da blir det opp til politiet om de vil anmelde situasjonen selv og fortsette undersøkelsene uten dere.

Lykke til.
Det er vel bare å ungå å bli arrestert?
Grunnen til de store skadene er at han ble hevet i asfalten, og dermed skrapet opp det meste. Det politimennene faktisk gjorde var å hive ham i bakken en gang, slå et par ganger med en batong og dunke hodet hans i politibila (ja, typisk purkfilm)
Opprinnelig postet av Loeve
Han hadde blant annet ikke penger nok på seg til å drikke seg full.
Vis hele sitatet...
Jeg har rusa meg gratis før jeg og da.
Faren min tok taxi fra Værnes lufthavn til Royal Garden, og hadde 80,- igjen i lommeboka si, samt at han ikke hadde inntatt noe alkohol tidligere.

Da han skulle ha seg en øl i baren før han skulle ta taxi(han hadde frikort til taxien), ble han fortalt at han var for beruset til å få adgang.

Si meg hvordan han skal rekke å bli drita full på en halvtimes taxitur.
sa du ikke at han jobbet i nordsjøen? du vet kansje at det selges både alkohol og røyk ombord på platformene?
for alt vi vet kan han ha tatt knerten på en liter sprit i løpet av den halvtimen i taxi
Han hadde drikke i bagen sin óg, kjøpt på taxfree-en. Uåpnet, dog, så det argumentet funker ikke =)