Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 11314
Jeg lurer på hvordan gullsmuglere egentlig tjener penger på gullsmugling? Jeg leste på Aftenposten at de tjener på momsen(25%) som de ikke deklarerer inn til Norge. Men slik som på gullvekten og gulladam etc. så betaler de ca. 70% av spotprisen! Hvem selger disse smuglerne gullet sitt til? Jeg har gull som jeg momset inn og er ikke glad for å tape over 25% av gullverdien min. Takk for svar!
Det er rett og slett fordi Norge er det eneste landet som har moms på gullbarrer.
Det vil si at en gullbarre som er verdt 100kr i alle andre land er verdt 125kr i Norge. Så da smugler man dem inn i landet og selger dem til folk som skal kjøpe gull for f.eks 110kr, så tjener alle på handelen.
Om du har gull til mange hundre tusen får du godt mer enn 70 % av gullkjøpere.
Du tjener jo automatisk 25% når du selger med moms hvis du kjøpte uten.
Du kjøper gull for 100 kroner i Sverige, tar det med over grensa og selger det igjen for 125 i Norge.
"Øko-Terrorist"
smuglet gull er gjerne ikke gravd opp helt lovlig, og de kan derfor ikke selge dette på normalt vis i sitt hjemland, derfor blir det gjerne solgt for langt under gjeldende gullpris.

Eller det kan være stjålet etc. Men ofte kommer ikke gullet fra lovlig kilde når det først blir smuglet, derfor har de mye større margin.

Også det med momsen nevnt over.
Sist endret av tr80r; 17. april 2013 kl. 14:59.
Poenget mitt er at man ikke kan selge gull til 100 kroner for 125 kroner, fordi alle kjøper gullet for litt under spottpris. Derav kanskje 80 kroner isteden. Da taper man 20 kroner. Hvem selger de til? Om jeg har en gullring jeg ikke momset inn i Norge, hvordan skal jeg tjene de ekstra 25%'ene på den og ikke tape på verdien?
Sitat av dudeofnorway Vis innlegg
Poenget mitt er at man ikke kan selge gull til 100 kroner for 125 kroner, fordi alle kjøper gullet for litt under spottpris. Derav kanskje 80 kroner isteden. Da taper man 20 kroner. Hvem selger de til? Om jeg har en gullring jeg ikke momset inn i Norge, hvordan skal jeg tjene de ekstra 25%'ene på den og ikke tape på verdien?
Vis hele sitatet...
Men selger selvfølgelig ikke gullet sitt med tap. Man kjøper gull når prisen er lav (eller på annet vis skaffer seg gull billig) og selger når den er høy, hvis du da først smugler det til Norge så er det 25% ekstra å hente her.
Sist endret av Mith; 17. april 2013 kl. 15:31.
Ta deg en tur på Comoyo - TvNorge. Insider dokumentar. Ikke mange episodene siden det var en dokumentar som viste en norsk kar som smuglet diamanter/gull fra Dubai til Norge. Han tjente gode penger, oppimot 500.000 pr. tur. Sikkert litt nyttig informasjon der.

Forsøkte finne igjen episoden på Youtube, men ser ikke ut som om den er lagt ut der.

Nordmann smugler bloddiamanter for millioner med god samvittighet
Sitat av Mith Vis innlegg
Men selger selvfølgelig ikke gullet sitt med tap. Man kjøper gull når prisen er lav (eller på annet vis skaffer seg gull billig) og selger når den er høy, hvis du da først smugler det til Norge så er det 25% ekstra å hente her.
Vis hele sitatet...

Tror ikke du forstår det jeg mener. Gullvekten, Bjørklund etc. kjøper gullet til litt under spottpris. Derav de betaler ikke mer for moms. Så det at min gullring er momset inn til Norge gjør at jeg taper 25% av verdien. Og da lurer jeg på hvordan man selger gull MED moms til forhandler..,
Sitat av dudeofnorway Vis innlegg
Tror ikke du forstår det jeg mener. Gullvekten, Bjørklund etc. kjøper gullet til litt under spottpris. Derav de betaler ikke mer for moms. Så det at min gullring er momset inn til Norge gjør at jeg taper 25% av verdien. Og da lurer jeg på hvordan man selger gull MED moms til forhandler..,
Vis hele sitatet...
Ingen forhandlere kjøper gull til full pris. De skal selvfølgelig tjene på det selv.

Skjønner problemet ditt, og regner med det blir solgt på det svarte markedet.
Folk misforstår moms her... Moms går til STATEN, ikke selger.
Sitat av nikita Vis innlegg
Folk misforstår moms her... Moms går til STATEN, ikke selger.
Vis hele sitatet...
Skjønner du ikke at om Bjørklund selger smuglet gull så betaler den personen som kjøper gullet AV Bjørklund spottpris på gull + profitt til Bjørklund + 25% moms som Bjørklund kan ta i ekstra profitt siden de har kjøpt gullet tilsynelatende lovlig...
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ingen med vettet i behold kjøper gullbarrer i norge.
gyllmynter er mva-fritatt og blir automatisk 25% billigere enn barrer.

det samme gjelder sølv.

det finnes noen områder der barrer er gyldig betalingsmiddel (Niue ved Australia bl.a), men hovedregelen er at det bare er mynter som er mva-fritatt.
Setter pris på svar. Men det er ingen av dere som konkret forteller meg hvor/hvordan jeg kan selge smuglet gull med momsen i Norge som fortjeneste!
Sitat av somnium Vis innlegg
ingen med vettet i behold kjøper gullbarrer i norge.
gyllmynter er mva-fritatt og blir automatisk 25% billigere enn barrer.

det samme gjelder sølv.

det finnes noen områder der barrer er gyldig betalingsmiddel (Niue ved Australia bl.a), men hovedregelen er at det bare er mynter som er mva-fritatt.
Vis hele sitatet...
Så hvis du på en eller annen måte får kjøpt nok gullmynter til å støpe en barre, så kan du tjene 25% på rappen?
Sitat av dudeofnorway Vis innlegg
Hvis du vet hvor og hvordan du får solgt det og sånn tjene de 25%'ene..?
Svar noen!
Vis hele sitatet...

En svensk mann, som hadde solgt 130 kilo gull, er nå politianmeldt for momssvindel for 15 millioner kroner. Funnene er langt større.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...and/1.10948260



Og siden det ikke er nevnt enda - Prisen på gull har i det siste vært veldig ustabil, på mandag fikk gull den største nedgangen på 30 år.
Sist endret av MBTI; 17. april 2013 kl. 19:36.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Så hvis du på en eller annen måte får kjøpt nok gullmynter til å støpe en barre, så kan du tjene 25% på rappen?
Vis hele sitatet...
Det koster penger å støpe om gull, så hvor mye du tjener på det i så lite volum er nok relativt lite.

Det er forøverig ingen vits i å støpe om så lenge du har cash. Du får relatvit store gullmynter om du vil. Tror maple leaf'sa kommer i 5ounce om jeg ikke tar veldig feil og year of the dragon får du i 1kilo.
1. Kjøp gull i Sverige for 100 kroner.
2. Dette gullet er verd 125 i Norge, fordi vi må betale 25% i moms for gull.
3. Selg gullet til noen som kjøper gull, la oss si de gir 90% av original verdi.
4. 125 kroner (Det er NORSK verdi på gullet som du kjøpte for 100) - 10% = 112.5 kroner, da vil du gå 12,5 kr i pluss.

Gjør dette med gull verd 1 million, og du vil tjene 100,000 kroner på en tur..

grunnen til at tjenester som Gulladam osv. tar såpass stor prosent er fordi du gir såpass lite gull, de må tjene penger på tjenesten.
Hadde du kommet inn med 1kg gull, så ville % kjøper tar bli mye mindre..
Sist endret av Vod0; 17. april 2013 kl. 19:44.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
1. Kjøp gull i Sverige for 100 kroner.
2. Dette gullet er verd 125 i Norge, fordi vi må betale 25% i moms for gull.
3. Selg gullet til noen som kjøper gull, la oss si de gir 90% av original verdi.
4. 125 kroner (Det er NORSK verdi på gullet som du kjøpte for 100) - 10% = 112.5 kroner, da vil du gå 12,5 kr i pluss.

Gjør dette med gull verd 1 million, og du vil tjene 100,000 kroner på en tur..

grunnen til at tjenester som Gulladam osv. tar såpass stor prosent er fordi du gir såpass lite gull, de må tjene penger på tjenesten.
Hadde du kommet inn med 1kg gull, så ville % kjøper tar bli mye mindre..
Vis hele sitatet...
som jeg har sagt tidligere, dette fungerer ikke på noen som har OVERHODET peiling på gull.
og om man selger gull med litt betydelig verdi, så er alle klar over at mynter er mer økonomisk, og så godt som ingen kjøper barrer i norge pga det.

du vil aldri få solgt en gullbarre på mer enn noen få gram.

hvorfor skulle noen frivillig betale 25% mer, når man får kilosmynter med gull uansett?
Sitat av Settoz Vis innlegg
1. Kjøp gull i Sverige for 100 kroner.
2. Dette gullet er verd 125 i Norge, fordi vi må betale 25% i moms for gull.
3. Selg gullet til noen som kjøper gull, la oss si de gir 90% av original verdi.
4. 125 kroner (Det er NORSK verdi på gullet som du kjøpte for 100) - 10% = 112.5 kroner, da vil du gå 12,5 kr i pluss.

Gjør dette med gull verd 1 million, og du vil tjene 100,000 kroner på en tur..

grunnen til at tjenester som Gulladam osv. tar såpass stor prosent er fordi du gir såpass lite gull, de må tjene penger på tjenesten.
Hadde du kommet inn med 1kg gull, så ville % kjøper tar bli mye mindre..
Vis hele sitatet...

Spørsmålet er da hvem som kjøper store mengder gull..? Store gullsmuglere går vel ikke rundt å selger til venner? For som sagt; Bjørklund etc. kjøpet gullet av deg for under spottpris!
Ka Rasmussen gir deg 240kroner per gram med 24karat gull og prisen er "egentlig" 256kroner grammet. De 16 kronene i mellomlegg er ikke 25%.
Sist endret av Mith; 17. april 2013 kl. 21:52.
Takk for respons. MEN kan ikke folk svare på mitt opprinnelige spørsmål?? HVEM kan man selge smugler-gull til for å tjene på momsen?
Du tjener jo på momsen da, bare ikke fulle 25%
For å svare på spørsmålet ditt:

Si at gullet koster 125kr i norge og 100kr i utlandet. Da kjøper gullsmeden gullet for 125kr og selger f.eks. for 135kr. Når man da smugler inn gullet vil man altså kunne selge det for 120kr og gå godt i profitt. De store kjedene må også betale moms og dermed blir ikke spotpris for dem 100kr, men 125.

Dermed kan man selge til gullsmeder for f.eks. 110kr, så sparer de penger ettersom moms ikke er med.
Sist endret av Pence321; 17. april 2013 kl. 22:16.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Pence321 Vis innlegg
For å svare på spørsmålet ditt:

Si at gullet koster 125kr i norge og 100kr i utlandet. Da kjøper gullsmeden gullet for 125kr og selger f.eks. for 135kr. Når man da smugler inn gullet vil man altså kunne selge det for 120kr og gå godt i profitt. De store kjedene må også betale moms og dermed blir ikke spotpris for dem 100kr, men 125.

Dermed kan man selge til gullsmeder for f.eks. 110kr, så sparer de penger ettersom moms ikke er med.
Vis hele sitatet...
spotpris er spotpris, og den har ingenting med mva å gjøre.
spotprisen er det børsen og markedet som bestemmer.

men som, jeg, har, sagt, flere ganger;

det er ingen som kommer til å kjøpe gull (eller sølv) ink. mva. siden de kan få samme mengde sølv (vekt) 25% billigere ved å handle mynter istedetfor barrer.

i tillegg har mynter en numismatisk verdi, som barrer ikke har (vel, med mindre det er samleobjekter), så å spekulere i hvordan man skal selge gullbarrer er helt meningsløst her i norge.
Siden det er mye snakk om gull her så lurer eg på om noen vet/kan finne ut verdien på en gullring eg har? Det er en 6-fletters libanonring med 2 fletter av vanlig gull, 2 av hvitt gull og 2 av rødt/brunt gull. :-)
Sist endret av Contr3l; 17. april 2013 kl. 22:33.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Contr3l Vis innlegg
Siden det er mye snakk lm gull her så lurer eg på om noen vet/kan finne ut verdien på en gullring eg har? Det er en 6-fletters libanonring med 2 ftletter av vanlig gull, 2 av hvitt gull og 2 av rødt/brunt gull. :-)
Vis hele sitatet...
umulig å vite salgsverdi uten å undersøke den personlig.
om du vil ha verdien av gullet (eks. håndverket som er lagt i den), så finner du ut hvilken renhetsgrad den har, samt veier den.

deretter er det et enkelt regnestykke, spotprisen på gull er pr. i dag NOK 7986.43,- pr ozt (31.1gram) rent gull (.999).

ringen din er en legering ettersom gull er for mykt til å bli brukt rent i smykker, så om den f.eks er .375 vil det si 37,5% rent gull.

bare for moro skyld, her er en liten del av min egen samling.
både sølvmyntene og gullmyntene er 1ozt (ca 31gram), men pga. metalltettheten er selvsagt gullmyntene mindre i størrelse.

http://i.imgur.com/XtqCce0.jpg

gullmyntene går for ca. kr. 9000,- pr. stk. i dag, mens sølvmyntene ligger på rundt kr. 170,- stk.

i tillegg venter jeg inn noen spennende barrer fra Niue utenfor Australia, noen av få barrer som faktisk er mva-fritatt ettersom de er gyldig valuta der borte.

http://silvermalaysia.com/system/image/cache/data/coinbar-500x500.jpg
Sitat av Pence321 Vis innlegg
For å svare på spørsmålet ditt:

Si at gullet koster 125kr i norge og 100kr i utlandet. Da kjøper gullsmeden gullet for 125kr og selger f.eks. for 135kr. Når man da smugler inn gullet vil man altså kunne selge det for 120kr og gå godt i profitt. De store kjedene må også betale moms og dermed blir ikke spotpris for dem 100kr, men 125.

Dermed kan man selge til gullsmeder for f.eks. 110kr, så sparer de penger ettersom moms ikke er med.
Vis hele sitatet...
Her var det mange som ikke kunne noe om MVA, så for å rette opp litt.

En butikk kjøper gull for 125 ink mva og selger for 135 ink mva.

Når de kjøper gullet får de innkommende mva på 25kr. Når de selger gullet, får de utgående mva på 27 kr.

Dette betyr at state inkasserer 2kr i mva, fordi man trekker innkommende fra utgående.

Hvis de hadde kjøpt av deg for 110kr måtte de ha betalt de 27kr i mva uten å få fradraget. Altså hadde de solgt med tap på (135-110-27) = 2 kr.

Naturligvis kunne de ha fått fradraget på 25%av de 110,- men da måtte du ha betalt mva.
Sitat av somnium Vis innlegg
ingen med vettet i behold kjøper gullbarrer i norge.
gyllmynter er mva-fritatt og blir automatisk 25% billigere enn barrer.

det samme gjelder sølv.

det finnes noen områder der barrer er gyldig betalingsmiddel (Niue ved Australia bl.a), men hovedregelen er at det bare er mynter som er mva-fritatt.
Vis hele sitatet...
Du mangler en svært vesentlig del av argumentet ditt:
Ingen forbruker med vettet i behold kjøper gullbarrer.

For næringsdrivende har mva ingen betydning, siden de uansett får tilbake momsen. Moms betales av sluttkjøper - noe som også er bakgrunnen for at man i næringssalg oppgir priser eks. mva.
En annen sak er at en gullbarre ikke har noen verdi utover gullinnholdet, en mynt kan ha en egenverdi i tillegg. Når en gullsmed kjøper en gullbarre er det for å bearbeide gullet til smykker el.
Sitat av somnium Vis innlegg
bare for moro skyld, her er en liten del av min egen samling.
både sølvmyntene og gullmyntene er 1ozt (ca 31gram), men pga. metalltettheten er selvsagt gullmyntene mindre i størrelse.

http://i.imgur.com/XtqCce0.jpg

gullmyntene går for ca. kr. 9000,- pr. stk. i dag, mens sølvmyntene ligger på rundt kr. 170,- stk.

i tillegg venter jeg inn noen spennende barrer fra Niue utenfor Australia, noen av få barrer som faktisk er mva-fritatt ettersom de er gyldig valuta der borte.
Vis hele sitatet...
Nice samling.
Skal kjøpe meg litt sølv selv faktisk. Tenkte på de samme barrene du linker til og så lurer jeg på en 40 maple leafs eller noe i førsteomgang. Og så skal jeg ha dem i en bankboks kun for å kunne fortelle folk at jeg lagrer sølvbarrene mine i bankboks. hahaha
Jeg lagrer sølvtøyet og gullet mitt i en safe.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av doseren Vis innlegg
Du mangler en svært vesentlig del av argumentet ditt:
Ingen forbruker med vettet i behold kjøper gullbarrer.

For næringsdrivende har mva ingen betydning, siden de uansett får tilbake momsen. Moms betales av sluttkjøper - noe som også er bakgrunnen for at man i næringssalg oppgir priser eks. mva.
En annen sak er at en gullbarre ikke har noen verdi utover gullinnholdet, en mynt kan ha en egenverdi i tillegg. Når en gullsmed kjøper en gullbarre er det for å bearbeide gullet til smykker el.
Vis hele sitatet...
dette har jeg sagt allerede.
og her var det ikke snakk om å få tilbake noe mva, ettersom det er snakk om "smuglergull". da driver neppe selger og sender faktura ink. mva.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bare om noen er interesserte, fikk noen av disse for litt siden. en av få sølvbarrer som det ikke er mva på da de er gyldig betalingsmiddel i Niue utenfor Australia.

http://i.imgur.com/RY3T0t6.jpg
http://i.imgur.com/KlsxJvd.jpg
http://i.imgur.com/RuTS5dn.jpg