Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er viktigst for deg i valgkampen?
Skolepolitikk 63 27,51%
Lavere skatter og avgifter 74 32,31%
Velferd 61 26,64%
Eu 22 9,61%
Boligmarkede 9 3,93%
Stemmegivere: 229. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  89 5299
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Sitat av trulsH
Skjønner ikke hvordan noen av dere i det hele tatt kan nevne SV og disse rødgrønne, sosialistiske partiene!
Hvorfor skal de som har fulgt med på skolen, jobbet seg mot ett mål, hatt pågangsmot og tolmodighet, og etter alt strevet tjent en del penger mer enn de som sitter i kassa på rimi, bli staffet for det?
Hvorfor skal de som tjener mest, betale mest?
Det bør ligge en flat skatt, altså i prosent, noe som er fear mot alle!
Høyre og Frp er klare på skattepolitikken! Det er ikke en i SV, AP eller RV som tjener en snutt over 500 000, så i og med at de ikke har lyktes i livet, skal de faen meg ta pengene til de som greide det!
Vis hele sitatet...
Meg bekjent så tjener en stortingsrepresentant 567.000 i året, dvs at i allefall 66 AP og SVere tjener over 500 000

Hvordan skal vår verden bli, hvis man kan drite i skolen, få seg en lite lønnsomjobb, havne i kassa på Rimi, og etter skatteoppgjøret tjene like mye som en adm. dir i ett aksjefirma?
Godene i verden ligger ikke på ett sølvfat, man må jobbe seg til målet, og staten kan _IKKE_ eie alt, ha kontroll over alt!
Der mister dere ALL frihet som finnes!
Vi kan ikke leve i ett samfunn hvor man ikke kan velge noe som helst!
Jeg skal selge begynne på privat skole på torsdag, og jeg velger dette både fordi jeg har råd, og fordi privatskoler har mye bedre snitt på elevene som går ut derfra!
Vis hele sitatet...
Hverken AP eller SV og sansynligvis de fleste RVere mener ikke at du skal tjene det samme i kassa på rimi som vis du er "Adm. Dir. Ole Olsen". Det du reagerer også på at "Adm. Dir. Ole Olsen" må betale mer tilbake til samfunnet en "Butikkmedarbeider Laila Hansen". Du mener det er urettferdig, men er det automatisk uretferdig når man behandler folk forskjellig? Selvsagt ikke. Du lar gamle damer med dårlig hofte ta setet ditt om det er fult på bussen, det er heller ikke "rettferdig" men den gamledamen har sansynligvis mye større behov for og sitte på det setet en det du som ung og frisk har. Eller er du av den typen som mener at setene skal deles likt, og siden du var først får den gamle damen stå hele turen. Dette kan overføres ganske direkte til skattepolitikken. Dem med lav inntekt har mer behov for mindre skatt en de med høyinntekt. Siden budskjettet skal gå i balanse når man senker skatteintektene fra dem med lav inntekt må man øke hos dem med høy.

Nei! Så fort sosialistene er rike på noe(olje og fisk), da vil dem ikke dele med andre!
Men når de er fattige på penger, da skal de ha pengene til de rike!
Det handler rett og slett om at sosialistene er egoistiske og grådige når de selv har midler!
Hvorfor går vi ikke inn i EU? rent økonomisk sett er vi allerede medlem, vi kommer ikke til å merke noe foskjell, men sosialistene er så ekstremt redde for å miste det de er rike på, det kaller jeg dobbelmoral!
Vis hele sitatet...
Dette forsto jeg igrunnen ikke så mye av. Hva mener du med at sosialistene er egoistiske og grådige når de selv har midler? At vestligeland med sosialistiskeregeringer bidrar for lite til og hjelpe U-land osv i forhold til dem med borgerligregering?

angående EU spørsmålet så er arbeiderpartiet et Ja parti. I SV så er partiet nesten delt i to i dette spørsmålet med en liten overvekt av Nei. Så og si at venstresiden i politikken er mot EU er helt klart faktafeil.

Og om jeg tolker deg riktig (det gjør jeg sikkert ikke) så er du mer for verdenssosialisme en den sosialismen som venstrealternativet representerer.
Forsåvidt så vet jeg om i hvert fall 3 RVere som tjener godt over 500.000
Synes det er mye bedre med kontantstøtte en barnehage-tvang.

Aybara: Hvis skolebøker på vgs skal bli gratis... Du er ikke redd for at vi da skal ende opp med utslitte bøker fra 90-tallet?
Og hvis jeg hadde vært av fattig sort, så tror jeg jeg heller ville ha hatt ett skattelette, en gratis skolemat og alt mulig dill...
Sitat av okaminaru
Og hvis jeg hadde vært av fattig sort, så tror jeg jeg heller ville ha hatt ett skattelette, en gratis skolemat og alt mulig dill...
Vis hele sitatet...
Problemet er at det aldri blir slik at det er de som tjener minst som får store skatteletter. Det er alltid de rikeste som får enorme lettelser, mens folk med vanlig lønn får smulene. Det er venstrepartiene (RV,AP,SV) som vil at de med lavest inntekt skal komme bedre ut av det enn de gjør i dag, ikke høyrepartiene (H, Frp, Krf)
Aybara: Hvis skolebøker på vgs skal bli gratis... Du er ikke redd for at vi da skal ende opp med utslitte bøker fra 90-tallet?
Vis hele sitatet...
Det vil koste om lag det samme å kjøpe helt nye skolebøker hvert år til alle elever i videregående opplæring som det koster å ha norske styrker i Irak og Afghanistan. Så der er løsningen på det problemet. Hent soldatene hjem. Stem RV

Og hvis jeg hadde vært av fattig sort, så tror jeg jeg heller ville ha hatt ett skattelette, en gratis skolemat og alt mulig dill...
Vis hele sitatet...
Tingen er at skattelette i hovedsak kun er fordelaktig for personer med høy inntekt. En person med gjennomsnittlig inntekt vil så og si ikke merke noe forskjell.
Sist endret av John Travolta; 17. august 2005 kl. 20:11.
Lavere skatt og slik er helt idiotisk. Vi "sparer" kanskje penger i starten, men vi kommer til å bruke dem uansett. Jeg håper virkelig ikke at køddepartiet FrP vinner, selv om de sannsynligvis vinner i året.

edit:
Vi vanlige folk tjener ingenting på FrP eller høyrepolitikk. Vi taper mens de rike tjener mye.

og EU - vi har ingenting å si i EU. EU bryr seg bare om våre oljepenger og driter faen i våre mening. Billigere mat kanskje, men vi får mindre lønn og kursen faller ned. Norske bønder og fiskere får seriøse problemer. Det bryr de rike selvsagt ikke om...


STEM RV - for det skal jeg
Sist endret av reagol; 17. august 2005 kl. 20:49.
Noen som har noen formening om såkalt Skattepliktig Borgerlønn?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
okaminaru: Dersom staten ikke bevilger penger til nye bøker med jevne mellomrom vil vi selvfølgelig etter hvert ende opp med gamle bøker, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg har langt større bekymringer enn akkurat det.

Ser at noen (trulsH) skriver at ingen i SV eller RV tjener over 500000. Nå er den generelle trenden at jo høyere utdanning person har, jo større sjanse er det for at vedkommende stemmer SV (orker ikke finne noen kilde, men dersom noen prøver å motsi påstanden skal jeg gjøre en solid innsats for å vise at jeg har rett). Siden det jevnt over er slik at jo høyere utdanning, desto høyere lønn, vil jeg tro at svært mange på venstresida i politikken tjener godt over 500000.

Må tilføye litt mer enn jeg skrev i forrige post.. John Travolta nevnte at problemet med skolebøker kunne løses ved å trekke norske soldater ut av Afghanistan og Irak. Uavhengig av hvordan det går med gratis skolebøker, mener jeg norske soldater ikke har noenting å gjøre i utlandet, med mindre de er med i FNs fredsbevarende styrker, eller driver hjelpearbeid. Norske soldater har deltatt i stridshandlinger både i Irak og Afghanistan, noe som gjør at "fredsnasjonen" Norge i realiteten er i krig.

Noen nevnte at de heller ville ha kontantstøtte enn barnehagetvang. Jeg er sterk tilhenger av at alle norske barn skal gå i barnehagen. Barnas opplæring bør skje i forsvarlige rammer, med kompetente mennesker som ansvarlige. I barnehagen blir barna møtt av voksne mennesker som kan å jobbe med barn, samtidig som de tidlig får utviklet sine sosiale ferdigheter i samvær med andre jevnaldrende. Jeg tror dette er mye bedre for barna enn å være alene hjemme sammen med mor/far og ingen jevnaldrende.

Jeg er og for private skoler, sykehus etc, da folk med penger kan "snike" seg inn i en annen kø slik at den offentlige køen blir mindre. Da vil vi få flere alternativer enn å tvinge alle til å stå i en offentlig sykehuskø som sosialistene vil.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke skjønt hvorfor vi har det så bra her i landet. Hele grunnprinsippet med velferdsstaten er at alle skal ha like rettigheter til velferden. Det skal ikke gå an å kjøpe seg fram i samfunnet. Det er meget mulig at de som har råd til å betale for privat sykehus har langt mindre behov for en operasjon eller hva det nå måtte være enn noen som ikke har råd til å betale for seg. Er det rettferdig at den med mest penger skal komme først, eller at den med størst behov skal komme først?

I private skoler slipper man bøller og andre elever med vansker som ødelegger for andres undervisning.
Vis hele sitatet...
Det virker som du har litt facsistiske holdninger. Det er absolutt ingen garanti for at det ikke kan komme "bøller" på en privatskole, men jeg skjønner at du tror at læringsmiljøet er mye bedre på privatskoler enn i offentlige skoler. At du skriver at "andre elever med vansker" ødelegger for andres undervisning vitner om at du ser på elever som sliter med et eller annet, samme hva det måte være, som mindre viktige, og muligens mindre verdifulle enn de uten vanskene.

Å øke skatter slik sosialistene vil blir jo å ta 50% av lønna til de som har tatt seg en høy utdannelse og gi rett til dem som gir faen i form av sosialtrygd. Hvorfor skal de tjene og vi tape på at de er kriminelle og gir totalt blaffen?
Vis hele sitatet...
Du har et ganske fjernt virkelighetsbilde. Det er ingen som VIL gå på trygd. Alle mennesker har et behov for å jobbe, og det er en ytterst liten majoritet av de som går på trygd som passer inn i det bildet veldig mange har av den gruppa. Angående skatter syns jeg overhodet ikke at det er urettferdig å ta fra de med god råd. Alle må bidra med det de kan til fellesskapet, og det sier seg selv at rike kan bidre langt mer enn fattige.

Helt til slutt: Jeg kommer til å stemmer RV.
av en eller annen merkelig grunn popper FRP opp i hodet mitt hver gang jeg hører orde stemme. selv om jeg ikke har peil på politikk har jeg fått et "godt" inntrykk av de. selv om de like fort backstabber sine sammarbeidspartnere..

eneste saken jeg kan med hånden på hjerte si kommer til å stå sterkt når jeg skal stemme i år er hvem er imot eu. kall meg gjerne en patriot idoit what ever... men jeg liker liksom ikke tanken på å gå inn i det samme som hitler prøvde på 50 år etter bare fordi det blir gjort "uten våpen" helt frivillig... (sett bortifra delen med utryddelse av folkeslag osv)
Syns eu begynner å ligne for mye på en "forretnings stat" der store firma som i USA dominerer politikken med sine økonomiske interesser.-

politikken i norge for meg er et eneste sammensurium av løfter som aldri blir holdt. Det virker nesten som om det er det samme hvem du stemmer. Høyre betyr ikke lengre Høyre og at du stemmer et parti betyr i de siste årene at du uansett får med deg nabo partiet i samme slengen.

er det rart folk ikke vet hva de skal stemme.
Mer nermere omtanke stemmer jeg på det første partiet som stemmer nei til eu å gir meg minst 5 store valgløfter de har klart å holde de siste 10 årene. for mye forlangt?
Sist endret av Psych|Com; 18. august 2005 kl. 10:31.
Er egentlig problemene våre basert på mangel på penger, eller at pengene ikke brukes effektivt?
De prøver jo stadig å effektivisere kommunale sektorer o.l., men på meg virker det som om de bare oppnår å fragmentere ytterligere.
Hadde en formatering vært på sin plass?
Sitat av okaminaru
Er egentlig problemene våre basert på mangel på penger, eller at pengene ikke brukes effektivt?
De prøver jo stadig å effektivisere kommunale sektorer o.l., men på meg virker det som om de bare oppnår å fragmentere ytterligere.
Hadde en formatering vært på sin plass?
Vis hele sitatet...
Effektivisering av kommunalsektor betyr ikke nødvendigvis effektivisering. Når kommunalpolitikerne sier effektivisere så mener de bedriftstilpasse, legge til rette for privatisering/konkuranseutsetting etc. En bedriftsmodell blir påført seksjonene. Det heter ikke skole lenger, det heter virksomhet. Og det heter ikke rektor, det heter virksomhetsleder. Det har ført til at "rektor" ikke lenger er en pedagogisk leder i skolen, hun er en økonom som krangler med andre kommunale virksomheter. Makan til idioti.
Det var det jeg var redd for commie...
Sist endret av okaminaru; 18. august 2005 kl. 22:26.
Jeg klarte ikke velge et alternativ, da det viktigste for meg utvilsomt er bistand og fattigdomsbekjempelse.
det er så mye..

en mye klarere og tøffere utenrikspolitikk.. melde oss ut ov nato, og be usa finne et annet lettlurt lite pingleland til å gjøre dirtywork..

begynne å lage et forsvar.. dette vil også dekke ulempene ved å ikke være bestevenn med usa.. 20-30 milliarder eller hva det er vi bruker holder ikke til å ha et effektivt forsvar.. gi de mer penger å bruke til å forsvare oss.. er lei av å bo i et feigt land som må passe kjeften sin hele tiden.. nyttige ting for oss hadde vært flere og bedre elitestyrker, et mye bedre utviklet luftforsvar, angrepshelikoptre, etc..

gratis skolebøker og alt annet nødvendig utstyr for utdannelsen sin

høyere skatter for de rike.. (til alle de naive folka her som tror at alle som er rike har jobbet og slitt hele sitt liv: nei.) kan godt senke formueskatt da.. er litt kjipt å miste mer enn rentene sine liksom.. folk som tjener under 200000 kr/år burde få slippe å betale skatt i det hele tatt..

legalisering av litt av hvert hadde vært noe.. vi må ikke leve i et overkontrollert samfunn.. man skal kunne få lov til å røyke cannabis om man ønsker det, og man skal ikke måtte sende inn masse søknader for å f.eks. bygge et skur i hagen.. saker og ting går for langt.. altså.. litt færre regler, og litt mindre byråkrati..

satsing på forskning er veldig viktig.. det er sånn vi kommer oss videre her i verden.. norge burde være en pioner på en rekke felter..

satsing på industri, og blomstring i alle næringer.. vi må finne på noe lurt før oljen tar slutt.. vi skal ikke være avhengig av ufornybare ressurser, vi må bli selvforsynt.. senk skatter og avgifter for bedrifter og lovende prosjekter, og la heller rike/vanlige privatfolk betale sine egne goder, mens industriene blomstrer, og liknende sørger for en lysere fremtid..

samarbeide mer med våre nabolender Danmark og Sverige, spesielt Sverige.. en skandinavisk union hadde nok vært utrolig suksessful, men det er kanskje litt far out.. kan begynne med å samarbeide i det små.

satse mye mer på utdanning.. øk gjerne antall timer per skoledag, for å øke kunnskapen til hver enkelt innbygger.. å løfte kunnskapsnivået og utdanningsraten hjelper på alle områder.. kriminalitet, lønnsomhet, effektivitet, menneskelige ressurser, osv. så lenge barna har det bra på skolen, og kanskje får varm mat og flere og bedre pauser, så gjør det ingenting å ha noen flere timer med læring i uken..

forbedre infrastrukturen og transporten.. flere flyplasser og subsidiering av flyavganger.. større og bedre veianlegg.. veiene mellom de største byene i Norge er elendig mange steder.. det stimulerer næringene lite..
Sitat av costarica
det er så mye..

en mye klarere og tøffere utenrikspolitikk.. melde oss ut ov nato, og be usa finne et annet lettlurt lite pingleland til å gjøre dirtywork..

begynne å lage et forsvar.. dette vil også dekke ulempene ved å ikke være bestevenn med usa.. 20-30 milliarder eller hva det er vi bruker holder ikke til å ha et effektivt forsvar.. gi de mer penger å bruke til å forsvare oss.. er lei av å bo i et feigt land som må passe kjeften sin hele tiden.. nyttige ting for oss hadde vært flere og bedre elitestyrker, et mye bedre utviklet luftforsvar, angrepshelikoptre, etc..
Vis hele sitatet...
Selv om vi armerer hver eneste borger i landet med våpen, så vil vi bli redusert til en pannekake mot de fleste litt større militærmakter her i landet. Spørsmålet er bare om det skjer på 24 eller 26 timer.
om du ikke har innsett det ennå, IvIoyner, eller hva det er du kaller deg; så er det ikke overmanning som brukes som militær strategi i 2005.. for et par århundrer siden, var antall alfa omega, men ikke nå lenger.. antall mennesker er det minste problemet.. dessuten mener jeg at vi burde ha yrkessoldater, og ikke basere hæren på vernepliktige borgere.. selvom vi godt kan ha verneplikt som en ekstra hjelp.. verneplikten kan godt være mye strengere og vare lenger.. det er tross alt en måte å bli voksen på også..
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
costarica du har tydligvis ikke fått med deg at norge er det landet i verden etter usa som bruker mest penger per innbygger på forsvaret Det norges forsvar før de store omorganiseringene vi ser i fjor og i år var og bremse en russisk invasjon så mye at andre natostyrker kunne komme frem. Norge er strategisk viktig geografisk sett og derfor kunne vi også føle oss trygge på at vi ville få hjelp umiddelbart ved en innvasjon.

Det er store fordeler og ulemper med begge systemene (folkeforsvar/proffisjonelestyrker) før var jeg helt klart for og bare ha yrkessoldater. Etter et år verneplikt så er jeg litt mer i tvil. Jeg tror at innenfor yrkessoldat modellen kan det fort oppstå veldig usunne kulturer. (respekt for folkeretten osv) Men dette er ikke temaer som opptar meg stort i valgkampen.
Sitat av costarica
om du ikke har innsett det ennå, IvIoyner, eller hva det er du kaller deg; så er det ikke overmanning som brukes som militær strategi i 2005.. for et par århundrer siden, var antall alfa omega, men ikke nå lenger.. antall mennesker er det minste problemet.. dessuten mener jeg at vi burde ha yrkessoldater, og ikke basere hæren på vernepliktige borgere.. selvom vi godt kan ha verneplikt som en ekstra hjelp.. verneplikten kan godt være mye strengere og vare lenger.. det er tross alt en måte å bli voksen på også..
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over det. Det forandrer ikke på at selv om hver eneste person er trenet til elitesoldat og kan leve av kokt mose i en geriljakrig, så vil vi ikke ha en sjangse mot en større hær. Størrelsen har definitivt noe å si når opposisjonen har flere abrahamstanks enn vi har innbyggere. Om verneplikten er en måte å bli voksen på for noen er det ikke noe tvil på, men det spørs om den har noe for seg som modningsmetode for alle innbyggerne med mindre vi ikke godkjenner noen før de har avtjent militær verneplikt - men fascisme har vist seg å være særdeles upopulært i Europa de siste tiårene.

En hær har mye flere roller i et samfunn enn å forsvare oss mot angrepere. Det vel mer sannsynlig at de fleste oppgaver militæret tar på seg i fremtiden kommer til å være relatert til arbeid i krisesituasjoner hvor politiet er for få (martial law? naturkatastrofer? terroristangrep på grünerløkka? You name it.).
Sitat av spetznaz
costarica du har tydligvis ikke fått med deg at norge er det landet i verden etter usa som bruker mest penger per innbygger på forsvaret
Vis hele sitatet...
hm.. det hadde vært et ganske bra argument, om det ikke hadde vært for at det bare er bullshit... for det første er ikke USA det landet som bruker mest penger på militæret sitt per innbygger, det er selvsagt Israel, som har ganske få innbyggere, og er et militærsamfunn uten sidestykke, siden de overlever på å okkupere og undertrykke.. når det gjelder andreplassen, kan du godt nevne USA, og så kommer en rekke arabiske småstater (Qatar mener jeg blant annet å huske) osv.. Norge er ganske høyt på den listen, men ikke så høyt som du hevder.. dessuten så skulle det bare mangle, da vi er et land med få innbyggere..
Sitat av spetznaz
Det norges forsvar før de store omorganiseringene vi ser i fjor og i år var og bremse en russisk invasjon så mye at andre natostyrker kunne komme frem.
Vis hele sitatet...
bingo! hvis du hadde lest innlegget mitt hadde du lest behovet for et større forsvar, og det at jeg ønsker å gjøre slutt på vårt forpliktende medlemskap i nato!
Sitat av spetznaz
Norge er strategisk viktig geografisk sett og derfor kunne vi også føle oss trygge på at vi ville få hjelp umiddelbart ved en innvasjon.
Vis hele sitatet...
igjen bør du lese bedre.. jeg mener det at det er bedre å kunne stå opp for seg selv, istedet for å stole på storebror.. for det første for å slippe å forplikte oss til å involvere oss når storebror trenger hjelp, for det andre for å være enda sikrere på å være trygge.. (det er nok best å ordne opp selv, og ikke på storebrors premisser)
Sitat av spetznaz
Det er store fordeler og ulemper med begge systemene (folkeforsvar/proffisjonelestyrker) før var jeg helt klart for og bare ha yrkessoldater. Etter et år verneplikt så er jeg litt mer i tvil. Jeg tror at innenfor yrkessoldat modellen kan det fort oppstå veldig usunne kulturer. (respekt for folkeretten osv) Men dette er ikke temaer som opptar meg stort i valgkampen.
Vis hele sitatet...
ser ut som vi er noenlunde enig her.. grunnen til at jeg foreslår yrkessoldater er langt bedre beredskap, og ekstremt mye bedre effektivitet.. men det skader ikke å ha en reserveløsning.. verneplikt bør sørge for å ha en liten ekstra styrke, og å lære opp menn til krig i tilfelle det blir nødvendig å bruke de når de er eldre..
Sitat av IvIoyner
Jeg er fullstendig klar over det. Det forandrer ikke på at selv om hver eneste person er trenet til elitesoldat og kan leve av kokt mose i en geriljakrig, så vil vi ikke ha en sjangse mot en større hær.
Vis hele sitatet...
du får det til å høres så dumt ut... hver eneste person skal ikke trenes til elitesoldat, og jeg tviler også på at noen trenger å koke mose til mat.. det du sier om at det ikke ville ha vært en sjanse på å seire over en større hær, er bare latterlig.. en velutviklet, effektiv hær med 250000 ansatte kan seire over en hær på mange millioner.. jeg er overrasket over hvor lite du vet om krigføring og strategi.. ta for eksempel Israel.. ikke at jeg vil gjøre det landet til et forbilde på noen måte.. men de har snaut dobbelt så mange innbyggere som oss, allikevel er de en av verdens største militærmakter.. de har riktignok USA bak seg konstant, men de er et bevis på at antall ikke er alt..
Sitat av IvIoyner
Størrelsen har definitivt noe å si når opposisjonen har flere abrahamstanks enn vi har innbyggere.
Vis hele sitatet...
for det første: nei! det er fullt mulig å forsvare seg, selv i det tilfellet der.. hvordan skal man angripe med fem millioner tanks? tror ikke det hadde blitt et lett logistisk angrep.. lett å hemme.. det er dessverre ikke slik krigføring fungerer i 2005.. for det andre så eksisterer det mest sannsynlig ikke fem millioner tanks i hele verden, om du legger sammen alle landene i hele verden.. Russland er landet som sitter på flest tanks, og det offisielle tallet skal være 21000.. om noen hadde engang hatt noe i sammenlikning til det du antyder, så hadde de mest sannsynlig aldri verken ønsket eller klart å frakte alle til Norge for å invadere oss..
Sitat av IvIoyner
(...) men det spørs om den har noe for seg som modningsmetode for alle innbyggerne med mindre vi ikke godkjenner noen før de har avtjent militær verneplikt - men fascisme har vist seg å være særdeles upopulært i Europa de siste tiårene.
Vis hele sitatet...
ingen som har sagt at man ikke skal godkjenne noen før de har avtjent verneplikt.. sier bare at man i det minste må innkalle alle som er kampdyktige.. og at man ikke kan snike seg unna så lett.. de som ikke egner seg skal selvfølgelig få slippe, men det finnes mange tusener av levende bevis på folk som "ikke orker" osv, og det er jo bare pinlig..
Sitat av IvIoyner
En hær har mye flere roller i et samfunn enn å forsvare oss mot angrepere. Det vel mer sannsynlig at de fleste oppgaver militæret tar på seg i fremtiden kommer til å være relatert til arbeid i krisesituasjoner hvor politiet er for få (martial law? naturkatastrofer? terroristangrep på grünerløkka? You name it.).
Vis hele sitatet...
korrekt! enda et argument for å reparere forsvaret vårt
Sist endret av costarica; 19. august 2005 kl. 02:24.
Man kan si mye drit om Arbeiderpartiet, men de har iallefall laga årets beste reklamefilm.
Sitat av IvIoyner
Selv om vi armerer hver eneste borger i landet med våpen, så vil vi bli redusert til en pannekake mot de fleste litt større militærmakter her i landet. Spørsmålet er bare om det skjer på 24 eller 26 timer.
Vis hele sitatet...
Det er en fantastisk dårlig plan å kverke oss alle sammen. Hvem skal jobbe for overgriperen?
Når det gjelder politiske reklamefilmer så er det litt komisk at de partiene som er imot politisk reklame på tv har reklamefilmene liggende klare.

Den dukkefilm greia til AP var faktisk ganske stilig. Riktignok ikke budskapet:P
Sitat av costarica
du får det til å høres så dumt ut... hver eneste person skal ikke trenes til elitesoldat, og jeg tviler også på at noen trenger å koke mose til mat.. det du sier om at det ikke ville ha vært en sjanse på å seire over en større hær, er bare latterlig.. en velutviklet, effektiv hær med 250000 ansatte kan seire over en hær på mange millioner.. jeg er overrasket over hvor lite du vet om krigføring og strategi.. ta for eksempel Israel.. ikke at jeg vil gjøre det landet til et forbilde på noen måte.. men de har snaut dobbelt så mange innbyggere som oss, allikevel er de en av verdens største militærmakter.. de har riktignok USA bak seg konstant, men de er et bevis på at antall ikke er alt..
Vis hele sitatet...
Israel har også det jeg nærmest vil kalle en fascistisk militærpolitikk med tanke på at både gutter og jenter må inn i militæret i tre år. En av hovedgrunnene til utvandring til statene er faktisk at folk ikke gidder å vente i tre år med å begynne på voksenlivet. Og ja, de har USA bak seg, og de er i en krigssone. Naturlig nok er det ikke vits for en fredsnasjon å opprettholde like stort beredskap (jeg sier derimot ikke at vi burde tro at vi aldri kommer til å måtte forsvare oss, men det er litt mye ressurser brukt på ingenting å ha et system som Israel har)

for det første: nei! det er fullt mulig å forsvare seg, selv i det tilfellet der.. hvordan skal man angripe med fem millioner tanks? tror ikke det hadde blitt et lett logistisk angrep.. lett å hemme.. det er dessverre ikke slik krigføring fungerer i 2005.. for det andre så eksisterer det mest sannsynlig ikke fem millioner tanks i hele verden, om du legger sammen alle landene i hele verden.. Russland er landet som sitter på flest tanks, og det offisielle tallet skal være 21000.. om noen hadde engang hatt noe i sammenlikning til det du antyder, så hadde de mest sannsynlig aldri verken ønsket eller klart å frakte alle til Norge for å invadere oss..
Vis hele sitatet...
Det kalles retorikk
Jeg tenkte mer på at vi aldri kan drømme om å matche utstyret, verken teknologisk eller kvantiet til en større nasjon - antagelig, hvis vi blir angrepet, vil angrepet også være planlagt på forhånd. Vi kan ikke stanse en invasjon. Glem den illusjonen. Den generelle holdningen i ditt opprinnelige innlegg så ut til å være at vi skulle melde oss ut av nato og bygge opp et eget forsvar slik at Norge kunne være selvforsynt hva krigføring angår.

ingen som har sagt at man ikke skal godkjenne noen før de har avtjent verneplikt.. sier bare at man i det minste må innkalle alle som er kampdyktige.. og at man ikke kan snike seg unna så lett.. de som ikke egner seg skal selvfølgelig få slippe, men det finnes mange tusener av levende bevis på folk som "ikke orker" osv, og det er jo bare pinlig..
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det pinlig at mennesker ikke liker tanken om å bruke ett år av livet sitt i en organisasjon?

korrekt! enda et argument for å reparere forsvaret vårt
Vis hele sitatet...
Det spørs litt om luftforsvar og apacher vil hjelpe forsvaret i sivile situasjoner
Sitat av DonTomaso
Man kan si mye drit om Arbeiderpartiet, men de har iallefall laga årets beste reklamefilm.
Vis hele sitatet...
Og jeg synes Unge Høyre har den dårligste: http://webtv.tv2.no/webtv/main.do?tr...1&progId=62443
jeg er helt enig i at Israeler et drittland, og jeg trodde jeg hadde skrevet det klart nok.. du sier at vi bare kan drømme om å stoppe et angrep.. TAKK SKAL DU HA! det er jo det jeg prøver å si at vi må være istand til.. det er jo veldig passende for din del å trekke frem luftforsvar og angrepshelikoptre, som forøvrig bare var en del av det jeg har nevnt, når vi snakker om sivile katastrofer.. jeg er for en all-round opprustning, noe som innebærer å gjøre forsvaret bedre istand til å takle både sivile innlandsproblemer, og internasjonale militære problemer.. til windozer: man kan være imot politisk reklame, men hvis det først blir tillatt, blir det vanskelig å ikke være med på det nye uten å falle utenfor.. det er helt forståelig at partier ikke "boikotter" det å lage reklame bare på grunnlag av prinsipp..
Jeg liker ikke det det er snakk om. Det snakkes masse om det som skjer nå. Hva med det som skjer i fremtiden? Ingen har sagt så mye på TVen om det?

Hvordan skal Norge, som befolkning tjene penger om 30 år når olja er borte? Det må jo være et rimeligt viktig spørsmål?

Jeg mener at man må begynne å gjøre det 1) enklere å studere seg frem til å bli en eller annen forsker eller noe 2) heve lønna til dem som forsker (min onkel jobber fra 8-20, og lønna er en del av budsjettet han og resten av gruppa har å forske på, bruker dem mer penger på forskning = mindre lønn) 3) bruke penger på å få utbygd telenett, mobilnett, bygd ut fibernett osv.

Alt i alt gjøre det mer gunstig å forske og utvikle ny teknologi eller medisiner og slike ting. Norge må ha noe å tjene penger på i fremtiden. Fiske, gårdsbruk, turisme, olje osv er ikke nok fremover.

Hvilket parti er enig med meg?
Sitat av echo_
Jeg liker ikke det det er snakk om. Det snakkes masse om det som skjer nå. Hva med det som skjer i fremtiden? Ingen har sagt så mye på TVen om det?

Hvordan skal Norge, som befolkning tjene penger om 30 år når olja er borte? Det må jo være et rimeligt viktig spørsmål?

Jeg mener at man må begynne å gjøre det 1) enklere å studere seg frem til å bli en eller annen forsker eller noe 2) heve lønna til dem som forsker (min onkel jobber fra 8-20, og lønna er en del av budsjettet han og resten av gruppa har å forske på, bruker dem mer penger på forskning = mindre lønn) 3) bruke penger på å få utbygd telenett, mobilnett, bygd ut fibernett osv.

Alt i alt gjøre det mer gunstig å forske og utvikle ny teknologi eller medisiner og slike ting. Norge må ha noe å tjene penger på i fremtiden. Fiske, gårdsbruk, turisme, olje osv er ikke nok fremover.

Hvilket parti er enig med meg?
Vis hele sitatet...
dette er jeg helt enig med deg i.. litt som jeg har sagt i min første post i denne tråden også.. det du sier med forskning er veldig veldig viktig.. og det var et sjokk å lese om onkelen din.. når det gjelder tele-nett, så har Norge et av verdens beste..
Sitat av costarica
når det gjelder tele-nett, så har Norge et av verdens beste..
Vis hele sitatet...
Og dyreste...
Sitat av Kalakov
Og dyreste...
Vis hele sitatet...
mye mulig, men irrelevant..
Angående innvandring og arbeid

Jeg så for ca en uke på nyhetene at en sør-sudansk mann i et apotek var blitt diskriminert av kundene; de nektet å bli betjent av ham!

Å se slikt provoserer meg noe inderlig! At vi skal være så mistenksomme og uakseptable at vi faktisk nekter folk vi trenger inn i landet vårt? Når alle sier at "vi trenger flere skikkelige innvandrere som med skikkelig utdannelse med skikkelige jobber", så avviser de dem likevel som et eller annet avskum? Absolutt uakseptabelt. Norge har ingen innvandringspolitikk, nettopp fordi vi er for redde, minsteksomme og egoisitiske til å la de flinke folkene komme så de kan "stjele" jobbene våre. Vi må endre vårt verdenssyn og fordommer fra vår snillisme innen asyl-/flyktningspolitikken, og åpne for en større innvandringspolitikk; det vil gjøre både samfunnet og det enkelte individet godt.

Heller bør vi minske antallet flyktninger, for det er faktisk mange av dem som ikke har det så bra som vi tror. -dessuten, pga av vårt trege byråkratiske system, er det mange som vanligvis ikke ville sluppet inn, som slipper inn likevel, pga 15-månedersloven. Jeg er enig i at vi må være snille, men vi må ikke være forsiktige så ikke snillheten fører til vår egen undergang.

EDIT: På Nrk Dagsnyttt istad : 23.08.05 kl 19.10-13 var det en reportasje om en innvandrer fra Tyrkia: han har bodd i Norge i 1-2 år(husker ikke nøyaktig, så skyt meg xD), og brukt tida på å lære seg norsk og sette seg inn i den norske kulturen. Hans utdannelse fra hjemlandet er godkjent i Norge. Likevel får han ikke jobb. Han har søkt på flere jobber, og har fått tonnevis med avslag. Faktisk er arbeidsledigheten blant innvandrere i Norge på 33%! Mange av innvandrere her har høy og god utdannelse og høy faglig kompetanse, men nordmenn/samfunnet går ut ifra at alle "innvandrer-pakk" skal ta de mest lavlønnte, "drittjobbene" som rengjører og lignende, selv når de selv har høyere kompetanse enn de norske søkerne. Dette viser hvor urettferdig arbeidslivet er mot innvandrere, og dette må det bli en slutt på. -kvinnene har allerede fått sin kvote for undertrykkelse og urettferdighet; nå er bør det snart bli innvandrernes tur!

Legger til et innlegg til angående skolepolitikken:

Alle partiene har jo nå vedtatt at siden alle folk er individer, er folk også forskjellige, og de trenger forskjellig tilpasset opplæring.
Min mening er at vi må samle elevene i grupper etter deres faglige styrke og prestasjoner. Dette kan gjøres på to måter:

1. Differensiere de offentlige skolene etter nivå. -dette vil kreve skolereform og muligens en del penger til transport.

2. Privatisere mer av skolen slik at differensieringen skjer naturlig: de private skolene er for vinnerne, mens de offentlige blir for taperne. -likevel kan det her være et problem med at selv om eleven er flink, så har kanskje ikke familien nok penger til å sende han/hun på privatskole, men dette kan løses vha. et stipend.

Dere må gjerna kalle meg en jævla nazi eller hva faen dere vil, men det er som sagt blitt vedtatt at tilpasning til hvert enkelt elev er nødvendig for å effektivisere opplæringen, og jeg ser på bruken av ordet "elev" som "elevgruppe med en viss faglig styrke".

Alt snakket om å gi gratis skolemat er bare tomt valgflesk; vi har ikke råd til varme måltider hver dag, og hvis det blir, blir det trolig som i UK, raskt, billig og forbanna usunt. Hvis det da blir brødskiver, vil jeg si at masseproduserte brødskiver med pålegg på av catering folk umulig kan bli like godt som at du tar deg en 5-10 minutter hjemme til å lage deg en god matpakke selv. -kort sagt: skolematpolitikk -> bullshit. Skolepolitikk handler om å lære, ikke om å spise.

Hvis det er folk som "ikke har tid" til å spise frokost, så kan de bare skylde på seg selv for å ikke stå opp tidsnok; kl 0700 hver morgen er ikke så vanskelig at det gjør noe, selv ikke for B-mennesker.
Sist endret av Ba'alzamon; 23. august 2005 kl. 20:32.
Ba'alzamon:
Jeg er lei av analyser!
Har du en løsning på fremmedfrykten?

Enig med tankene om skolemat tho =)
Sitat av Ba'alzamon
Alle partiene har jo nå vedtatt at siden alle folk er individer, er folk også forskjellige, og de trenger forskjellig tilpasset opplæring.
Min mening er at vi må samle elevene i grupper etter deres faglige styrke og prestasjoner. Dette kan gjøres på to måter:

1. Differensiere de offentlige skolene etter nivå. -dette vil kreve skolereform og muligens en del penger til transport.

2. Privatisere mer av skolen slik at differensieringen skjer naturlig: de private skolene er for vinnerne, mens de offentlige blir for taperne. -likevel kan det her være et problem med at selv om eleven er flink, så har kanskje ikke familien nok penger til å sende han/hun på privatskole, men dette kan løses vha. et stipend.

Dere må gjerna kalle meg en jævla nazi eller hva faen dere vil, men det er som sagt blitt vedtatt at tilpasning til hvert enkelt elev er nødvendig for å effektivisere opplæringen,
Vis hele sitatet...
- Jævla nazi! Ok, seriøst, å drive å segregere på den måten fører bare til at en får etablert et klasseskille mellom "eliten" og "bermen" (eller "vinnere" og "tapere" for å bruke din retorikk, som er hakket mer forstyrrende ). Det at vi skal behandle folk som individer betyr ikke at vi skal dele folk opp i grupper på den måten, og det betyr i alle fall ikke at en skal bruke en såpass endimensjonal vurderingsmåte mer enn er absolutt nødvendig. Skolen er en flott plass for integrasjon og kontakt på kryss av sosiale klasser og kulturer.

og jeg ser på bruken av ordet "elev" som "elevgruppe med en viss faglig styrke".
Vis hele sitatet...
- Jeg er redd jeg ikke helt forstår hva den setningen betyr :l Hva fikk du i Norsk, gutt?

Alt snakket om å gi gratis skolemat er bare tomt valgflesk; vi har ikke råd til varme måltider hver dag, og hvis det blir, blir det trolig som i UK, raskt, billig og forbanna usunt. Hvis det da blir brødskiver, vil jeg si at masseproduserte brødskiver med pålegg på av catering folk umulig kan bli like godt som at du tar deg en 5-10 minutter hjemme til å lage deg en god matpakke selv. -kort sagt: skolematpolitikk -> bullshit. Skolepolitikk handler om å lære, ikke om å spise.
Vis hele sitatet...
- Spising er ofte nødvendig for god læring. Tror personlig heller ikke det blir varmmat, medmindre SV får rent flertall alene, noe som forhåpentligvis aldri vil skje...
Spising i seg selv er ikke nok. Det gir ikke noen positiv effekt å ralle i seg en en feit burger med en halvkilo dressing og ei cola. Men det gir en god effekt å slurpe i seg en god porsjon lapskaus med grønnsaker og kjøtt med flatbrød og melk.
En smørbrødbuffet med godt grovt brød holder lenge. Har hørt at noen foreldre vil ha varmmat til ungene på skolen så de slipper å lage middag til dem. Det blir for dumt synes jeg.
Skolemat er noe alle bør ha, og ja, skolemat er viktig for undervisningen. Men er ikke å ta med mat hvert sitt ansvar? Er det ikke foreldrenes og elevenes ansvar å spise sin matpakke? På mange skoler som har kantiner tar elevene å kaster sine matpakker, og kjøper godteri, brus, junk-food istenden. Men er dette lærernes problem at ungene oppfører seg slik? Er det statens problem? NEI, det er foreldrenes og elevenes eget ansvar å spise sin egen mat. Det er en billig, dårlig og midlertidig løsning. - det samme med mer kroppsøving; fysisk helse er en personlig og ikke en offentlig sak.

KRIGBERT: Å anklage meg for å være nazi er bare naivt og barnslig. Og angående sosialistpartiene som ønsker den såkalte "tilpasningen" til hver enkelt elev og fjerning av karakterer; hvordan kan vi la en lærer med 25-30 elever tilpasse undervisning til hver og en elev når forskjellene mellom elevene er milelange? Da måtte vi isåfall ha hatt minst 5 lærere per klasse, og selv da ville trolig lærerne selv delt seg opp og undervist elevene i hver sin "elevklasse". SVs politikk er latterlig og naivt. Bedre å bare differensiere skolene, hvis du vil ha en mer effektiv undervisning og "kunnskapssamfunnet" alle drømmer om.
RV er valgets vinner!

Jeg satser på at dette også blir overskriftene i avisene den 13 september.

Det er selvsagt mange årsaker til at RV kommer godt ut i denne relativt uhøytidelige testen. Det er mange som tror de vet hva RV står for, men som ikke gidder å sette seg inn i politikken deres. Mange er enige med RV i de mange enkeltsakene, men tør ikke stå løpet helt ut ved å faktisk stemme RV ved valg. Dessuten er det sikkert også noen som tror på de andre partiene sin latterlige propaganda om RVs påståtte støtte til "væpna revolusjon", noe RV ALDRI har stått for, i noe program, eller i noen uttalelser, selv hvor mange ganger høyresida lyver om det.

Det som var ekstra positivt i målingen var at RV ble det suverent største partiet blant førstegangsstemmerene. Får bare håpe at de også gidder å dra seg til stemmelokalene den 12...

Det var forøvrig over 40.000 som stemte på NRK sin test, så det burde være temmelig representativt.
Sist endret av DonTomaso; 3. september 2005 kl. 23:39.
DonT: Hva med nettavisen sin avstemning, hvor 60% får FrP?
Jeg vet det. Frp kommer bra ut på mange slike tester. Det eneste jeg kan komme på er at det kanskje stort sett er unge folk som tar slike nett-tester, som kanskje er litt korttenkte og egoistiske. På den andre siden var jo førstegangsvelgerene veldig radikale på nrk-testen, og det er jo mye i det at jo yngre man er jo mer radikal er man, så argumentet mitt der faller jo i grus.

Jeg vet faktisk ikke, men det er jo merkelig da at resultata blir så fundamentalt forskjellige som de ble på nrk kontra nettavisen? Har du noen synspunker på hva som skjer?
Resultatene på slike nett-tester sier mer om hvem som tar testen, enn hva gjennomsnittet stemmer.

Jeg ser nå at Skatter og Avgifter er viktigst for de fleste som har stemt på denne pollen. Men allikevell vil folk ha gratisk skolebøker, gode veier, gratis ditt og billig datt. etc. etc.

Kanskje på tide å begynne å tenke over hva skattene går til?

Egoisme er en populær ideologi for tiden.
Sitat av DonTomaso
Jeg vet det. Frp kommer bra ut på mange slike tester. Det eneste jeg kan komme på er at det kanskje stort sett er unge folk som tar slike nett-tester, som kanskje er litt korttenkte og egoistiske. På den andre siden var jo førstegangsvelgerene veldig radikale på nrk-testen, og det er jo mye i det at jo yngre man er jo mer radikal er man, så argumentet mitt der faller jo i grus.

Jeg vet faktisk ikke, men det er jo merkelig da at resultata blir så fundamentalt forskjellige som de ble på nrk kontra nettavisen? Har du noen synspunker på hva som skjer?
Vis hele sitatet...
Jeg tror svaret ligger i at få politiske spørsmål kan besvares med kun fire svarsalternativer. Nå sitter jeg med et svidd modem som nekter å la meg forbli tilkoblet i mer enn fem-seks sekunder av gangen, så jeg har ikke muligheten til å se på testene, men fakta er at det er opp til den som lager testen å avgjøre hvordan folk vil komme til å stemme. Det er todelt; Det ene er hvor testen publiseres. Nettavisen er ikke noe jeg kan si jeg leser i det daglige fordi jeg synes innholdet er kjedelig og dårlig, men jeg er antagelig i målgruppen siden jeg er ung, gutt og Internettbruker. Bare det sier jo litt om de som vil ta testen: Blant annet at de bruker Internett såpass mye at de fleste som tar testen vil foretrekke å lese nyheter regelmessig på nett. Det betyr også at man er (relativt) velstående, siden man mest sannsynlig har både bredbånd og en PC som klarer å scrolle på Nettavisen på tross av alle reklamene. Det krever også litt av en person å faktisk sette seg ned for å ta testen.

Her kan man komme med mye analyse, men i bunn og grunn betyr det at det blir en test av leserne til nettavisen, og ikke en undersøkelse som kan brukes i noen praktisk sammenheng annet enn i markedsføringsforbindelse for Nettavisen. I tillegg ligger det noe som er mer alvorlig under - hvordan er spørsmålene formulert, og hvilke er valgt ut? Ikke alle partier har meninger om _alle_ saker, og ikke alle partier er like klare på hva de vil rundt alle saker. Interessepartier kommer selvsagt derfor langt verre ut, mens f.eks. FrP har en rekke ting som de fleste vil synes svarene på er selvsagt. "Bør alkoholen være billigere" er noe unge internettbrukere lett kan svare ja på uten å tenke på verken de sosiale konsekvensene eller de økonomiske konsekvensene av et slik valg... Kanskje nettopp fordi problemene rundt alkohol først blir åpenbare når man blir litt eldre (det er kanskje normalt å drikke seg stup dritings annenhver helg som 18-åring, men det samme kan neppe sies om noen på 40). Jeg vet ikke, mange grunner til at disse testene er like pålitelige som politikerne folk stemmer fram