Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1911
Nyoppstartede Piratgruppen Norge provoserer musikk- og filmbransjen. Helt absurd, sier DDE-vokalist Bjarne Brøndbo.

Brudd på åndsverkloven er kriminelt. Å høre at mennesker organiserer seg for å drive med tyveri av åndsverk synes jeg er ganske sjokkerende, sier Liv Jacobsen Norske filmbyråers forening.

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4883386.html

http://www.piratgruppen.net
Litt moro at Bjarne Brøndbo kommenterer dette, siden jeg tviler på at så mange vil piratkopiere D.D.E Men for all del, jeg skjønner deres fortvilelse, selv om jeg synes det er bra at det er startet i Norge
...er fildelernes organisasjon som arbeider for å få flere til å piratkopiere og for å legalisere piratkopiering....
Vis hele sitatet...
Legalisere piratkopiering. Unnskyld meg mens jeg ler meg halvt fordervet.
Det kommer ALDRI til å skje, og bare det at dem tenker på det gjør dem til idioter.

Lykke til! *flire*
Jeg er faktisk enig med Bjarne Brøndbo; dette er litt teit.
Og en annen ting...hva skal det hete hvis det blir legaliser? Kan jo ikke hete piratkopiering da... Hehe
De prøver å "legalisere" brudd på kopiretten?
Dvs at de prøver å avskaffe den helt?
Greit nok at piratene får litt for hard medfart under visse regimer, men det her blir bare latterlig.
Idiotisk.
Jeg skal ikke si at jeg selv ikke laster ned opphavsbeskyttet materiale, men å starte en organisasjon for å fremme piratkopiering er bare dumt.

Brorparten av de som laster ned kan gjøre dette i fred og ro. Det er nettopp fordi det tross alt ikke er så veldig mange som gjør det. De fleste kjøper musikken og filmene sine ærlig og redelig. Når man starter en pro piratkopieringskampanje vil det bli flere som laster ned ulovlig og med det større fokus på problemet.

Fildelerene bak Piratgruppen Norge gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Og å legalisere piratkopiering? Kan de ikke samtidig si at det burde være lov å røyke hasj, og at vi burde oppheve fartsgrensene her til lands? Like sannsynlig. Gi meg tre gode grunner for at man burde fjerne opphavsretten.
Helt enig med ninja5000 og Orgazmus. Dette blir bare meningsløst. De oppmuntrer til avskaffelse av åndsverkloven? "Ja, så lenge vi for laste ned og kopiere alt vi vil, driter vi alt annet".
Idiotisk terminologi. Piratkopiering er ett u-ord, kall det heller forbrukerrettighets forkjempere elns. De store musikkfrabrikkene og filmmaskineriene som er representert av RIIA/MPAA og Kopinor/Tono pusher på for og få viljen sin, da trengs det noen og kjempe for forbrukerenes rettigheter. Dette har dog ikke noe med piratkopiering og gjøre..
Dette virker for dumt. Tror disse ungene som har startet dette syntes det har vært "kult" å se på hvor mye oppmerksomhet Piratbyrån i Sverige har fått og vil derfor prøve på det samme.

De har 8 korte linjer med tekst på siden inkludert flere skrivefeil og ettersøker folk som kan lage siden for dem..

Personlig tror jeg dette ikke blir noe av i det hele tatt..
Så vidt jeg kan se er det PRIVATkopiering denne gruppen i hovedsak vil jobbe for. Det er også inntrykket jeg får ved å lese gjennom vevsidene til de svenske og danske gruppene.

Jeg regner med at de kaller seg PIRATgruppen siden diverse bransjeorganisasjoner har «bestemt» at privatkopiering skal omatales som piratkopiering. Som kjent blir en feilaktig beskrivelse sittende om den brukes lenge nok (som f.eks. «svartebørs» om annenhånds omsetning av billetter til kulturarrangementer).

Jeg synes det er fint at noen vil prøve å fortelle folket om rettigheter i forhold til hva som er akseptabelt i forhold til kopiering, og at noen vil jobbe for mer fornuftig lovgivning på området.

Når det er sagt, så er PIRATkopiering totalt uakseptabelt. Som vi alle vet er jo piratkopiering det at fabrikker i f.eks. Taiwan spyr ut billige kopier i stort antall, og at disse blir solgt på gaten uten at opphavspersonen blir kompensert.

-Zorro

Edit: RoadKill har helt rett. Bra innlegg av ham.
Sist endret av El-Zorro; 7. juli 2005 kl. 13:49.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg blir FORBANNET, hver gang jeg hører ordet tyveri i sammenheng med piratkopiering, de generelle vilkårene til tyveri er ikke oppfylt, videre er derfor helt latterlig at så ressurssterke organisasjoner skal ha en slik formulering.

Det er ingen som krenker besittelsesretten, og dermed er det ikke noe tyveri. Filmbransjen og musikkbransjen må på hvilket som helst tidspunkt anmelde meg for tyveri, ettersom det vil føre til tap for dem som anmelder meg.

Er den nye åndsværkloven tredd i kraft eller er det fortsatt lovlig å piratkopiere?
siden er dum og man burde ikke oppmuntre til priatkopiering. Hvis jeg hadde lagd et produkt så hadde jeg blitt forbanna på dem som "stjal" det. Man kan stjele en ide og man kan stjele et produkt. Den nye åndeverksloven og det derfor "lovlig" å piratkopiere, men grunnen til at det kommer ny er jo at den gamle er vanskelig å tolke. Politiet leter ikke etter fildelere, men du kan bli anmeldt
Pesta kommer
Zpeef's Avatar
Mange piratkopierer. Gjør det med måte. Kjøp det du virkelig liker og det du bruker mye. Å "legalisere" piratkopiering er bare så idiotisk at det nesten må være en spøk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av El-Zorro
Så vidt jeg kan se er det PRIVATkopiering denne gruppen i hovedsak vil jobbe for. Det er også inntrykket jeg får ved å lese gjennom vevsidene til de svenske og danske gruppene.

Jeg regner med at de kaller seg PIRATgruppen siden diverse bransjeorganisasjoner har «bestemt» at privatkopiering skal omatales som piratkopiering. Som kjent blir en feilaktig beskrivelse sittende om den brukes lenge nok (som f.eks. «svartebørs» om annenhånds omsetning av billetter til kulturarrangementer).

Jeg synes det er fint at noen vil prøve å fortelle folket om rettigheter i forhold til hva som er akseptabelt i forhold til kopiering, og at noen vil jobbe for mer fornuftig lovgivning på området.

Når det er sagt, så er PIRATkopiering totalt uakseptabelt. Som vi alle vet er jo piratkopiering det at fabrikker i f.eks. Taiwan spyr ut billige kopier i stort antall, og at disse blir solgt på gaten uten at opphavspersonen blir kompensert.

-Zorro

Edit: RoadKill har helt rett. Bra innlegg av ham.
Vis hele sitatet...
Sitat av RoadKill
Idiotisk terminologi. Piratkopiering er ett u-ord, kall det heller forbrukerrettighets forkjempere elns. De store musikkfrabrikkene og filmmaskineriene som er representert av RIIA/MPAA og Kopinor/Tono pusher på for og få viljen sin, da trengs det noen og kjempe for forbrukerenes rettigheter. Dette har dog ikke noe med piratkopiering og gjøre..
Vis hele sitatet...
Per i dag er det ulovlig å kopiere med det formål å spre det videre, det kalles derfor piratkopiering siden pirat- betegner ulovlig, illojal virksomhet. Privatkopiering er kopiering for bruk i den private sfære og har ikke noe med opphavsrett å gjøre, siden opphavsretten (ihvertfall før den nye åndsverksloven) hovedsaklig regulerer mangfoldigjøring og tilgjengeliggjøring. Det er derfor man trenger den nye åndsverksloven for også å kunne regulere den private sfære, ved hjelp av DRM og lignende kontrolmekanismer. Greit nok at folk vil kjempe for privatkopiering, men det er en utvanning av begrepene å kalle piratkopiering for privatkopiering.

Dessuten er ikke salg av piratkopier, piratkopiering...

De prøver å "legalisere" brudd på kopiretten?
Dvs at de prøver å avskaffe den helt?
Greit nok at piratene får litt for hard medfart under visse regimer, men det her blir bare latterlig.
Vis hele sitatet...
Legalisere piratkopiering. Unnskyld meg mens jeg ler meg halvt fordervet.
Det kommer ALDRI til å skje, og bare det at dem tenker på det gjør dem til idioter.
Vis hele sitatet...
Halvtamme påstander, null argumenter...

Idiotisk.
Jeg skal ikke si at jeg selv ikke laster ned opphavsbeskyttet materiale, men å starte en organisasjon for å fremme piratkopiering er bare dumt.
Vis hele sitatet...
Så det er greit å piratkopiere, det er bare ikke greit å kritisere og å gå i mot lobbyistyene som prøver å umuliggjøre det...?

[quote]Brorparten av de som laster ned kan gjøre dette i fred og ro. Det er nettopp fordi det tross alt ikke er så veldig mange som gjør det. De fleste kjøper musikken og filmene sine ærlig og redelig. Når man starter en pro piratkopieringskampanje vil det bli flere som laster ned ulovlig og med det større fokus på problemet.[quote]
Samme som over. det er greit så lenge det bare er du og et par andre som driver med det? Hva om flere også vil piratkopiere? Skal ikke de få lov fordi du mener at man skal holde et status quo på piratkopiering.

Og å legalisere piratkopiering? Kan de ikke samtidig si at det burde være lov å røyke hasj, og at vi burde oppheve fartsgrensene her til lands? Like sannsynlig. Gi meg tre gode grunner for at man burde fjerne opphavsretten.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener at man burde kunne røyke hasj uten å bli straffet i Norge. Det går ikke ut over noen andre, det er mindre skadelig en det de fleste nordmenn tyller i seg i helgene (og til hverdags) og det burde være opp til hver enkelt å bestemme over sin egen kropp. Farstgrenser handler om å redde liv. Ingen av disse har noen konkret relasjon til piratkopiering, men de er likevel spennende og kontroversielle diskusjonstemaer. Åpne en tråd (eller søk).

Ang. piratkopiering, så er det slik at mange mennesker (tydeligvis inkludert deg) idag har sett at internett er en genial distribusjonskanal for kultur, informasjon og hjernedød underholding (ja, disse tre overlapper hverandre). Platebransjen, som den dinosauren den er, har havnet etter i utviklingen og istedenfor å ta imot internett som den flotte distribusjonskanalen den er, prøver de med nebb og klør å ødelegge den frie flyten av kultur på nettet (som blant andre du benytter deg av). Både i Sverige og Danmark har fildeler blitt truet med søksmål og i danmark har man opprettet et fond som heter digital rettshjelp for å hjelpe unge mennesker som eller ville blitt knust som lus i retten av pengesterke interesseorganisasjoner. Mulig du en dag sitter der med en regning fra microsoft og lurer på om du heller skal begynne og samle på biller nå som datmaskinen din er blitt beslaglagt.

"Legaliser piratkopiering" er den korte meldinga, den litt mer nyanserte fremstillingen av piratgruppens agenda handler blant annet om å kjempe for den svake part i konflikten mellom forbrukere og mediedistributører, om å se at platebransjen er en overflødig og utdøende bransje som musikkerne kan klare seg uten, om å se at platebransjen har hatt et monopol på musikk som nå har begynt å rakne og at mens denne kolossen faller, brukes pengene fra dette monopolet brukes til å skade de kundene som en gang betalte blodpris for kulturen. Piratgruppen er kritiske til dagens opphavsrett, spesielt nå etter forandringene som etterhvert vil tre i kraft. Hvordan opprettholdes kreativiteten til en artist, ved at hans verker blir beskyttet etter hans død?

*ler* (latter smitter )

(BTW. PGN har folk som jobber med side og innhold.)
(Dette er ikke en offisiell uttalelse fra PGN...)
Nå er det vel slik at kopiering er lov så lenge det IKKE er organisert?

Så denne piratgruppa blir en selvmotsigelse. Ifølge mine kilder blir det først piratkopiering, når man enten tjener penger på kopieringen, eller driver med organisert kopiering.
Mar Josua
commie's Avatar
Trådstarter
Sitat av nudo
Nå er det vel slik at kopiering er lov så lenge det IKKE er organisert?

Så denne piratgruppa blir en selvmotsigelse. Ifølge mine kilder blir det først piratkopiering, når man enten tjener penger på kopieringen, eller driver med organisert kopiering.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt å spre opphavsrettbeskyttet materiale på nett (Og det er forbudt å laste ned opphavsrettbesklyttet materiale fra "ulovlige kilder" i henhold til den nye åndsverkloven som tredde i kraft 1. Juli). Om virksomheten er organisert eller ikke har ingenting med saken å gjøre.
Da brytes der med utgangspunktet.

Og åndsverk brytes kun om man framstiller noe på en annen måte enn det det først var, eller om man fremstiller noe noen andre har laget som laget av deg...

F eks er det brudd på åndsverk dersom man sier at man er opphavsmann til "The Real Thing!" eller endringen fra en allerede eksisterende logo er mindre en 75% særegenhet. Skal man lage en parodi skal det framgå.

Om man har en binær blåkopi av en original, så er det ikke brudd på åndsverk,
men muligens en piratkopi.

Og det han DDE kar'n sier er jo bare tull, det er nesten like ille som det den emosjonelle tullebukken Lars Ulrich i Metallica kan finne på å tømme seg for!
Hør heller på hva Bruce Dickinson i Iron Maiden sier, det er ihvertfall menneskelig og rasjonelt.
Sist endret av nudo; 24. juli 2005 kl. 15:29.