Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2429
Hvem(/hva) er det som omfattes av Norsk lov? Jeg vet at Norske statsborgere omfattes av Norsk lov. Og at mennesker omfattes av Norsk lov. Men hva er et menneske?

Vil f. eks. noen med Downs syndrom på noen måte kunne omgå loven? Grunnen til at jeg spør om dette er fordi folk med Downs har ett kromosom mer enn "mennesker", og den forskjellen på ett kromosom er jo _ganske_ stor...

Jeg har sett på lovdata.no etter en lov/forskrift om hva og hvem Norsk lov gjelder, men ikke funnet et klart svar.
En med downs syndrom omfattes også av loven, men de kan være umyndiggjorte, og dermed stå uten/med redusert ansvar.

Offt: Bare det å engang antyde at personer med downs er mindre menneske enn noen med riktig antall kromosomer er forkastelig! Men det er en annen diskusjon. Måtte bare få det ut.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Lite nyttig problemstilling siden de som har Downs blir umyndiggjort og er juridisksett og annse som barn. Forøvrig tror jeg ikke jussen fastsår hvor mange kromosomer en mennesket har og derfor så har man ikke muligheten til og hevde at man ikke er det. Alle mennesker (med mulig unntak av kyniske biologi nerder) ville vel gjort ganske store øyne om du hevdet at en med downs ikke skal ha stønad av staten siden han ikke er et menneske.

Jeg synes igrunnen at det er ganske usmaklig og uverdig å i det hele tatt tenke på at dem som er rammet av downs ikke er mennesker. jukk
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
De med down syndrome er mennesker og blir mer eller mindre stilt på lik linje med alle andre av loven. Det eneste jeg kan komme på er at ikke alle med down syndrome får lov å ta lappen, men det gjør vel for faen meg ikke alle uten down syndrome heller. Forskjellen her er bare at det er fordi at de er umyndighetserklærte. Om dette er noe som blir gjort etterhvert som det viser seg at de ikke kan bli myndiggjorte eller om det er noe de senere i livet må motbevise vet jeg ikke noe om.
Om dette er noe som faktisk opptar deg synes jeg heller du skal se litt på hva det er som faktisk skiller de med down syndrome fra "oss andre", bortsett fra kromosom feilen og at de med feilen gjerne har visse fellestrekk som følge av kromosom feilen. Hva skiller dem egentlig fra alle de forskjellige menneskene som kanskje har diverse handikap?
Sist endret av Mullah; 30. juni 2005 kl. 02:01.
TEHb's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke noe imot folk med Downs, og diskusjonen om om folk med Downs er mennesker hadde jeg ikke tengt at skulle finne sted her. Jeg bare lurte på om Norges lov gjelder for hunder, katter, aper, ol.. Og om noen hadde et sted og henvise til.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av salvatore
Jeg har ikke noe imot folk med Downs, og diskusjonen om om folk med Downs er mennesker hadde jeg ikke tengt at skulle finne sted her.
Vis hele sitatet...
Ok, men bare for å ha det på det tørre iom at du spør om hva slags rettigheter og lover som gjelder for hunder, katter, aper og til sist de med down syndrome... Forstår du at de med down syndrome er likeverdige mennesker eller mente du rett og slett bare "Jeg har ikke noe imot de med down syndrome og hunder, selv om jeg egentlig er et katte-menneske"?
Mongoloide blir vel så vidt jeg vet alltid umyndiggjort, og de får da oppnevnt en verge, om det er kommunen eller et familiemedlem varierer. Vergen er da ansvarlig på samme måte som foreldre/foresatte er for barnet sitt fram til barnet er 15.

Om hunden din biter en unge er det din skyld. Det er ditt ansvar å passe på hunden din. Du må kanskje betale erstattning og om ikke noe annet avlive kjøteren. Fordi den er et _dyr_. Om mongisungen din biter en annen unge er det fremdeles du som er ansvarlig, men du avliver ikke ungen fordet. Du får neppe noe erstattningskrav heller, med mindre den bitte blir invalid. Poenget er at alle individer innenfor arten homo sapiens sapiens er regnet som fullverdige mennesker. Man kan aldri bli fradømt retten til å li klassifisert som menneske så lenge du har et menneski til far g et menneske til mor.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Vil du diskutere om de som er rammet av downs er mennesker? Hvilke juridiske ansvar de har eller bør ha?

Edit: legge til mer
Sist endret av froskenfredrik; 30. juni 2005 kl. 02:08.
TEHb's Avatar
Trådstarter
*takke froskenfredrik for svar, ikke takke Malbolgia for et svar jeg ikke trengte*

Jeg bare lurte på HVEM som omfattes av Norsk lov. Jeg ville ikke fortelle mine meninger om Downs. Derfor svarer jeg deg ikke Malbolgia...

edit: forskenfredrik: Når man skal finne ut hvem som er homo sapiens er vel det eneste rette og gjøre å ta en DNA-test. Og hvis man da finner ut at vedkommede har ett kromosom(!) mer en meg (som er en homo sapiens), vil da vedkommende fortsatt være en homo sapiens eller en CP?
Sist endret av TEHb; 30. juni 2005 kl. 02:11.
Får hunder bot for å drite på offentlig område (så lenge du plukker opp)? Får katter sosialstøtte om de går arbeidsløse? Nei, norsk lov gjelder nok ikke for dyr, i hvert fall ikke på samme måte som for mennesker. Men hvis du eier et dyr står du økonomisk ansvarlig for alle sprell udyret ditt måtte finne på. Det blir vel på samme måte med dyr som med barn og mennesker med downs syndrom (uten sammenlikning forøvrig ).

edit: litt sen.
Sist endret av Trond; 30. juni 2005 kl. 02:10.
Sitat av salvatore
*takke froskenfredrik for svar, ikke takke Malbolgia for et svar jeg ikke trengte*

Jeg bare lurte på HVEM som omfattes av Norsk lov. Jeg ville ikke fortelle mine meninger om Downs. Derfor svarer jeg deg ikke Malbolgia...
Vis hele sitatet...
Svaret er enkelt og greit: alle mennesker innenfor riksgrensen.
Sitat av salvatore
edit: forskenfredrik: Når man skal finne ut hvem som er homo sapiens er vel det eneste rette og gjøre å ta en DNA-test. Og hvis man da finner ut at vedkommede har ett kromosom(!) mer en meg (som er en homo sapiens), vil da vedkommende fortsatt være en homo sapiens eller en CP?
Vis hele sitatet...
For det første CP= celebral parese, nerveskade, det har ingeting med downs syndrom å gjøre.
For det andre: Om Fido(den fiktive hunden til naboen) og Fia(den fiktive hunden min) fikk valper ville begge to vært hunder. Kanskje en blandingsrase, men likefult hunder. Om den ene valpen ble født med en labb for lite eller et hode ekstra er den plutselig ikke lenger en hund?
Det oppstår ikke plutselig arter ut av det blå. En art formes gjennom millioner av år. Arter kan ha variasjoner som er mer eller mindre vanlige, men de plopper ikke plutselig ut nye arter av gravide kvinners mage i ny og ne.
Sist endret av froskenfredrik; 30. juni 2005 kl. 02:18.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av salvatore
*takke froskenfredrik for svar, ikke takke Malbolgia for et svar jeg ikke trengte*

Jeg bare lurte på HVEM som omfattes av Norsk lov. Jeg ville ikke fortelle mine meninger om Downs. Derfor svarer jeg deg ikke Malbolgia...

edit: forskenfredrik: Når man skal finne ut hvem som er homo sapiens er vel det eneste rette og gjøre å ta en DNA-test. Og hvis man da finner ut at vedkommede har ett kromosom(!) mer en meg (som er en homo sapiens), vil da vedkommende fortsatt være en homo sapiens eller en CP?
Vis hele sitatet...
Sug meg, horunge. Du er verdiløs. Din taushet taler for segselv, og om den ikke hadde gjort det sier ditt neste spørsmål alt uansett. Hva faen har hjerneskaden Cerebral Parese å gjøre med hvorvidt en person er Homo sapiens eller ikke? "vil da vedkommende fortsatt være en homo sapiens eller en CP?" Herregud. Hva slags hjerneskade har du da egentlig?
Sist endret av Mullah; 30. juni 2005 kl. 02:19.
Jeg tror dette bunner ut i at Salvatore ikke har den minste anelse om hva et "menneske" eller arten "homo sapiens" er. Salvatore tror at det bare er 100% friske individer som kan defineres som "mennesker", og der tar han utrolig feil.

Og nei, norsk lov gjelder ikke for dyr. Dyr er beskyttet i deler av norsk lov, men en katt blir ikke straffet om den kjører i fylla.
Norske lover gjelder for alle myndige mennesker som befinner seg i norge. Så lenge personen er myndig så har diverse handicap veldig lite med saken å gjøre.

Det ekstra kromosomet er forøvrig fortsatt et menneskelig kromosom...
Sitat av Malbolgia
Herregud. Hva slags hjerneskade har du da egentlig?
Vis hele sitatet...
Men han er da likevel et menneske


Det er litt interessant det salvatore kommer med her.

Spørsmål som dukker opp i mitt hode her er: Finnes det en definisjon på hva som er et menneske? Og hvorvidt bryr norsk lov seg om denne eventuelle definisjonen? Hva skal til for et vesen å bli betraktet som et menneske av staten? Hva skal til for å få "utlevert" et personnummer, og hvem har fullmakt til å gjøre dette?
Definisjonen på et menneske er medlemmer av arten homosapiens. Om man har downssyndrom så er man ikke en annen art, men man har en kromosomfeil som fører til at man har flere funksjonshemninger.
Alle mennesker som befinner seg innenfor norske grenser og farvann må følge norsk lov.

Beklager å måtte legge planene dine for en topptrent downsleiemorder i grus.
Bare en liten opplysning til dem av dere som tror norges lover bare gjelder i norge. Dem gjelder faktisk når du er i utlandet også. Om du drar til Amsterdam å røyker deg høy, så blir du seff ikke dømt for det, men om du drar til ett land hvor den sexuelle lavalderen er 12 og puler en 12åring, så kan du bli dømt for pedofili når du kommer tilbake til norge.

Scha
Sitat av FotSopp
Definisjonen på et menneske er medlemmer av arten homosapiens. Om man har downssyndrom så er man ikke en annen art, men man har en kromosomfeil som fører til at man har flere funksjonshemninger.
Alle mennesker som befinner seg innenfor norske grenser og farvann må følge norsk lov.

Beklager å måtte legge planene dine for en topptrent downsleiemorder i grus.
Vis hele sitatet...
Men la oss si jeg ble sinnsyk en kveld og drepte hele slekta di. Jeg blir tatt og får en mildere dom fordi jeg var sinnsykt under handlingen. Dette har jo faktisk skjedd i Norge, eller tar jeg helt feil nå?
Forstår bare ikke hvordan du tok fram de med downs syndrom i heletatt jeg.
Sitat av HanZl
Men la oss si jeg ble sinnsyk en kveld og drepte hele slekta di. Jeg blir tatt og får en mildere dom fordi jeg var sinnsykt under handlingen. Dette har jo faktisk skjedd i Norge, eller tar jeg helt feil nå?
Vis hele sitatet...
Du er da fortsatt menneske selv om du er sinnsyk? Hvis en person er sinnsykt i gjernings øyeblikket så kan det med en god advokat kanskje føre til en mildere straff (eller tilbringe resten av livet på en anstalt), men dette er ikke en måte å unngå lovene på, det er lover for tilfeller som dette og.
Sitat av HanZl
Men la oss si jeg ble sinnsyk en kveld og drepte hele slekta di. Jeg blir tatt og får en mildere dom fordi jeg var sinnsykt under handlingen. Dette har jo faktisk skjedd i Norge, eller tar jeg helt feil nå?
Vis hele sitatet...
Du får bare en annen type straff, gjerne forvaring (som i praksis betyr at dem kan holde på deg for evig tid). Så å si du var sinnsyk i gjerningsøyeblikkket, er ingen god idé.
TEHb's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanZl
Men la oss si jeg ble sinnsyk en kveld og drepte hele slekta di. Jeg blir tatt og får en mildere dom fordi jeg var sinnsykt under handlingen. Dette har jo faktisk skjedd i Norge, eller tar jeg helt feil nå?
Vis hele sitatet...
Du får mildere straff om du er "utilregnelig i gjreningsøyeblikket", så ja, om du får et anfall av en eller annen sykdom og dreper noen får du mildere straff (hvis det kan bevises). Men sansynligvis får du ikke straff i det hele tatt, men du sendes til en instutisjon.

Også må jeg bare si at "CP" er sleng for en person med en hjerneskade, ihvertfall i mine kretser (ikke glem at jeg bare er 16 år^^).

Og for å si det, lurte jeg fordi jeg har hørt at kun mennesker kan gå under Norsk lov, også lurte jeg på hvordan man finner ut hva som er et menneske. (Ja, jeg vet at det høres sært ut.) Men anyway, hvordan måte bruker man for å bestemme hvordan art noe er? Er den mest vitenskapelig korrekte måten å se på DNA eller å se på beinstruktur/indre organer eller hva? Det må jo også sies at alle med Downs syndrom ser ganske like ut, like like som to mennesker.
Kranglefanter.

Kan ikke op stenge denne tråden? Trådstarter var altfor uklar til at noen på dette forumet greier å holde tråden whatsoever.

On topic: neh