Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3698
Jeg har en teori jeg ikke greier å motbevise. Jeg skjønner i praksis at den er feil, men skjønner ikke hvorfor.

Here it comes:
Om du springer med jorden i samme hastighet, vil du stå på samme plass hele tiden. Da du går like fort rundt som jorden og bør "henge" med den.
Du henger jo allerede med jorden om du står stille? Du har samme hastighet som jorden under deg spinner i. Mener du å løpe "mot" jorden sånn at solen står på himmelen i samme posisjon hele tiden?
Jordens rotasjonshastighet ved ekvator er omtrent 1660 km/t. Om du beveger deg på jorden med rotsjonen i samme hastighet, vil du bevege deg dobbelt så fort som jorden.(Jordens hastighet + din hastighet= 3600 km/t).
Om du derimot befinner deg i luften, vil teorien din stemme. Da vil du hele tiden bevege deg likt med jorden.

Det som er ganske interessant med dette er at om du beveger deg mot jordens rotasjonsretning i samme hastighet, vil din hastighet trekkes fra jordens, og du vil få 0 km/t. Det vil si at du teoretisk sett vil stå still i verdensrommet, mens du beveger deg på jorden.
Gravitasjonen? Klarer ikke helt se for meg teorien egentlig, mener du at man løper i samme hastighet som jorden, uten å tenke på gravitasjonen? Fordi hvis vi trekker med gravitasjonen, så betyr det at hvis du løper i samme hastighet som jordens overflate roterer, (0.47 km/s) så vil du ha løpt rundt jordens akse 2 ganger, altså du beveger deg dobbelt så fort som jorden sin overflate roterer rundt.

Edit: ninjaaaaa
Sist endret av Pewpew; 19. november 2012 kl. 14:22.
Må heller ikke glemme refferanserammen fra galaksen. Du kan per definisjon ikke stå stille :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva er referanseramma di? Bevegelse er relativt. Relativt til sola beveger vi oss med omlag 30km/s, uavhengig av om du flyr concorde motsatt veg eller ikkje. Relativt til sola har altså din bevegelse på jorda svært lita innvirkning på totalhastigheten. Samanlikna med jordoverflata er det imidlertid stor skilnad på å bevege seg med 0 og 100km/h - sjølv om det bare endrer bevegelsen relativt til sola med 0.09%.

Og samanlikna med solsystemet sin hastighet iforhold til galaksen står jorda relativt stille - farten er 220km/s, eller to tredels prosent av lyshastigheiten.

Og samanliknar du det med dei galaksane som fjerner seg fortast frå oss (eller omvendt), så er dei oppe i svært store brøkdelar av lysfarten...
Sitat av photoexpert Vis innlegg
Jeg har en teori jeg ikke greier å motbevise. Jeg skjønner i praksis at den er feil, men skjønner ikke hvorfor.

Here it comes:
Om du springer med jorden i samme hastighet, vil du stå på samme plass hele tiden. Da du går like fort rundt som jorden og bør "henge" med den.
Vis hele sitatet...
Dersom du løper rundt på jordoverflaten, så vil selvsagt du endre din posisjon i forhold til landskapet omkring. Trær, fjell og bygninger farer forbi etterhvert som du løper, og hastighetsforskjellen mellom deg og disse stasjonære legemene avhenger av hvor fort du kan løpe. Det som derimot er interessant er hvordan du påvirker din posisjon i forhold til andre himmellegemer. Mest relevant er sola.

For å illustrere med et tåpelig tankeeksperiment: tenk deg at du er en vampyr, og at du derfor a) har superpowers og kan løpe styggfort og b) dør hvis du treffes av sollys.
Nå, du er ute og går i grålysningen og ser at sola vil krabbe over åskammen i øst om få minutter. Så, du løper vestover, vekk fra sola. Enig? (Vi antar at du er for dum til å gjemme deg, og at du kan svømme like fort som du løper). Så, du fortsetter vestover, med soloppgangen like i hælene. Dersom du holder samme hastighet som jordrotasjonen, så vil du i løpet av 24 timer være tilbake ved utgangspunktet, og det er fortsatt grålysning - du har opplevd 24 timer med grålysning! Løper du saktere enn jordrotasjonen, så tar selvsagt soloppgangen deg igjen, og du blir grilla. Men, hva skjer om du løper fortere enn jordrotasjonen?
For det første vil døgnet tilsynelatende gå baklengs - da du starter løpeturen din er det rett før soloppgang, og du kan se grålysningen farge den østlige delen av himmelen rødlig. Etterhvert som du løper vestover vil denne rødfargen forsvinne og det vil være natt omrking deg. Til slutt vil du imidlertid ta sola igjen, og du vil se sola krype opp over horisonten - i vest! Så, hvorvid du løper inn i en omvendt solnedgang eller om sola går opp i vest blir en smakssak. Hvis du har husket sterk nok solkrem og overlever strabasene, så vil du passere et omvendt døgn og til sist se sola gå ned i øst.
Det bør dog presiseres at tiden ikke vil gå baklengs, det er kun du som snur døgnet - bokstavelig talt! - ved å bevege deg litt atypisk i forhold til sola.

Dette var et forsøk på å oppklare, men jeg mistenker at jeg har oppnådd det stikk motsatte. Men ikke fortvil, spinn, planetbaner, corioliseffekten og en del andre fysiske fenomener gir mest mening ved omtrent 1.3 i promille.

Fun fact: dette innlegget benytter uttrykket "i forhold til" flere ganger, men stikk i strid med normal praksis er bruken faktisk korrekt!
Sist endret av Myoxocephalus; 10. mars 2019 kl. 10:58.
Du vil jo ikke stå på samme plass på jorda hele tida, men hvis du beveger deg med riktig fart i samme retning så kan man vel teknisk sett befinne seg kontant i samme tidspunkt (hvis du ser bort ifra tidssoner), altså at sola alltid står like høyt på himmelen. Da må man vel bevege seg vestover. Det blir som å stå og løpe på en svær kule som ruller bortover.

Eller tar jeg helt feil nå? Hvor fort må man da evt bevege seg?

Edit: ble ninja'd. Er visst ikke like god til å forklare som han over :P
Sist endret av Arsis42; 19. november 2012 kl. 15:02.
Sitat av del_diablo Vis innlegg
Må heller ikke glemme refferanserammen fra galaksen. Du kan per definisjon ikke stå stille :P
Vis hele sitatet...
Nei, men du kan få sola til "å stå stille".
Sist endret av Myoxocephalus; 10. mars 2019 kl. 10:59.
Nevo sin forklaring stemmer nok.
Og klart Slashdot, han har seriøst alltid rett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Eller tar jeg helt feil nå? Hvor fort må man da evt bevege seg?
Vis hele sitatet...
Du må bevege deg like fort som jorda bruker på ein omdreining - omlag tjuefire timer. Distansen varierer etter breddegrad. På polane er det lik null (du snur deg om din eigen akse på 24 timar). Ved ekvator er det drøyt 40000km.
Om man har et helikopter 1000M over bakken. Vil man da se jordens bevegelse?
Ja, du vil egentlig stå stille.
Sist endret av Taurean; 19. november 2012 kl. 15:34.
Sitat av MetKoY Vis innlegg
Om man har et helikopter 1000M over bakken. Vil man da se jordens bevegelse?
Vis hele sitatet...
Du må være utenfor atmosfæren ihvertfall. (kanskje jordens gravitasjonsfelt også, som går ganske langt?)
Sist endret av Xernox; 19. november 2012 kl. 15:45.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ja, du vil egentlig stå stille.
Vis hele sitatet...
Helt feil, helikopteret vil fortsette å bevege seg med like høy hastighet som resten av jorden. Altså vil du ikke kunne se bakken bevege seg under deg siden du beveger deg med samme hastighet.
Sitat av Nevo Vis innlegg
Om du derimot befinner deg i luften, vil teorien din stemme. Da vil du hele tiden bevege deg likt med jorden.
Vis hele sitatet...
Samme prinsipp her, du må som Xerox sier være utenfor atmosfæren for at det skal kunne virke.
Sist endret av Bernhard; 19. november 2012 kl. 15:48.
Bare for å rette deg litt TS. Du har en hypotese, ikke en teori Det er stor forskjell.
Sist endret av Sinken; 19. november 2012 kl. 16:41.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du må bevege deg like fort som jorda bruker på ein omdreining - omlag tjuefire timer. Distansen varierer etter breddegrad. På polane er det lik null (du snur deg om din eigen akse på 24 timar). Ved ekvator er det drøyt 40000km.
Vis hele sitatet...
Så 40000km/24t = 1666 km/t ved ekvator. Stemmer med Nevo så da regner jeg med at det er rett.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Du må være utenfor atmosfæren ihvertfall. (kanskje jordens gravitasjonsfelt også, som går ganske langt?)
Vis hele sitatet...
Litt off-topic kanskje, men du kan ikke 'unnslippe' et gravitasjonsfelt. Det blir bare gradvis svakere.
http://astronomyonline.org/Science/Images/Mathematics/UniversalGravitation.gif
Hvis du setter inn noen tall så vil du se at jo mer avstanden (r) øker jo mindre blir gravitasjonskraften (F), men den blir aldri helt 0
Gravitasjonen fra jorda er urelevant ettersom vi antar at helikopteret har like sterk oppdrift som gravitasjonen. Det som er relevant når du beveger deg vekk fra bakken og gravitasjon fra jorda ikke er et tema er: andre krefter som vind og eventuelt andre himmellegemer som ikke står vinkelrett over deg og jordkloden.
Sist endret av Katalysator; 20. november 2012 kl. 01:42.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Helt feil, helikopteret vil fortsette å bevege seg med like høy hastighet som resten av jorden. Altså vil du ikke kunne se bakken bevege seg under deg siden du beveger deg med samme hastighet.
Vis hele sitatet...
Når nevnte jeg noe om helikopter? Slutt å røyk så mye før du kommenterer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Når nevnte jeg noe om helikopter? Slutt å røyk så mye før du kommenterer.
Vis hele sitatet...
Du skrev det rett under en som skrev noe om helikopter, siden du ikke siterte noen andre virket det som om du svarte på MetKoY.

Var det virkelig en så urimelig antagelse å ta? Du hadde jo ikke skrevet noe før i tråden.