Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3077
Vi holder på å sette opp et salgsverktøy på jobb, GDPR vennlig, og ingen sensitiv informasjon.

Vi er 50-60 stk som kommer til å bruke det, og det registreres ca 160 salg i løpet av en dag. Bruker per i dag 000webhost, koder i HTML, PHP og Javascript, og trenger tilgang til SQL database.

Hvilke løsninger anbefaler dere for oss her? Og hvilken månedlig/årlig kostnad kan vi forvente oss?
Hva produkt selger dere?
GoDaddy, Namecheap, Host-1, One.com, HostGator, Domeneshop, same same but different.
Bare sjekk at det havner i Europa (så dere slipper roundtrippen til uniten) så ære good.
Sitat av Antiex Vis innlegg
Hva produkt selger dere?
Vis hele sitatet...
Vi selger ikke produkter fra den nettsiden, nettsiden skal kun brukes for registrering og statistikk. Typ hvem som har hvilket salg, hvor mange salg hver enkelt person har, totalt antall salg osv..
Sist endret av meitemark; 8. september 2022 kl. 11:39.
Ja. Slikt oppsett skulle jeg også hatt til mitt salgsfirma så smud å dele mest mulig info
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
GoDaddy, Namecheap, Host-1, One.com, HostGator, Domeneshop, same same but different.
Bare sjekk at det havner i Europa (så dere slipper roundtrippen til uniten) så ære good.
Vis hele sitatet...
Har sett litt på Host1, men det er så mange forskjellige pakker. Hvor mye lagringsplass og båndbredde tror du vi trenger?
Ta en titt på https://www.salesscreen.com/no
Kjenner ikke til kostanden, men da slipper der å lage noe eget
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Ta en titt på https://www.salesscreen.com/no
Kjenner ikke til kostanden, men da slipper der å lage noe eget
Vis hele sitatet...
Vi har laget en egen versjon for den der. Bedriften betalte flere hundre tusen for det der, så har laget en egen versjon.
Vanskelig for oss å gjette på hvilken løsning som vil fungere best for dere når vi ikke kjenner til programvaren dere bruker. Hvor mye minne, cpu og disk dere trenger er avhengig av programvaren. Hvis det f.eks. lagres 1MB data om hvert salg tilsvarer dette ca. 60GB disk etter et år.

Har dere tilgang til slik informasjon? Hvis ikke burde du kontakte utviklerene og få et estimat av dem. Sjekk også om en AWS EC2 instase kan være aktuelt. Da har dere mulighet til å skalere opp og ned ut ifra behov. t3.medium kan vøre et greit sted å starte. https://aws.amazon.com/ec2/instance-types/t3/
Sitat av 10100 Vis innlegg
Vanskelig for oss å gjette på hvilken løsning som vil fungere best for dere når vi ikke kjenner til programvaren dere bruker. Hvor mye minne, cpu og disk dere trenger er avhengig av programvaren. Hvis det f.eks. lagres 1MB data om hvert salg tilsvarer dette ca. 60GB disk etter et år.

Har dere tilgang til slik informasjon? Hvis ikke burde du kontakte utviklerene og få et estimat av dem. Sjekk også om en AWS EC2 instase kan være aktuelt. Da har dere mulighet til å skalere opp og ned ut ifra behov. t3.medium kan vøre et greit sted å starte. https://aws.amazon.com/ec2/instance-types/t3/
Vis hele sitatet...
Det er jeg som er utvikleren. Har aldri laget noe slikt før, så er så og si helt blank. Vi har ikke startet å tatt det i bruk enda, så har ikke noe informasjon på det.
Sitat av OfficeGuy Vis innlegg
Har sett litt på Host1, men det er så mange forskjellige pakker. Hvor mye lagringsplass og båndbredde tror du vi trenger?
Vis hele sitatet...
Klin umulig for meg å si, da jeg ikke aner noe om systemet.
Det jeg kan si, er; sett at det er relativt kompakt kan jeg ikke tro du vil trenge noe mer enn mini. Prismessig vil det jo ikke være det største hoppet å oppgradere om det viser seg at dere trenger mer uansett🤷x♂️
Anbefaler å få noen med nettverksdrift til å drifte dette for dere. Koster litt, men verdt penga.
Skrekkscenario: Har skjer dersom databasen krasjer, og du ikke har backup?
Det er ikke spesielt vanskelig å drifte noe slikt, du har tjenester som Digital Ocean og Amazon Web Services som har managed systemer for det meste. Problemet oppstår gjerne når noe går galt. Ta en risikoanalyse, det vil ganske fort avdekke hvor kritisk en slik applikasjon vil være for organisasjonen. Du skal nok lete lenge etter en driftspartner som er villig til å ta på seg ansvaret for en applikasjon som er hjemmesnekret.

Hvis det var jeg som skulle gjøre dette så ville jeg brukt Amazon CodeCommit til koden, CodePipeline til bygging og deploying og enten Beanstalk eller ECS (fargate) til hosting. Sistnevnte er litt mer komplisert, men mer fremtidsrettet. Begge deler støtter life cycle management, noe som er veldig kjekt. Til databasen ville jeg brukt Amazon RDS med MySQL og satt opp periodiske backups med Amazon Backup til S3. Tenker at du kan komme deg unna med en slik løsning for et sted mellom $400-700 i året.

Du kan garantert gjøre det langt billigere enn det hvis du er villig til å shoppe litt rundt. Jeg har gode erfaringer med Digital Ocean og de koster en brøkdel av det Amazon tar for tilsvarende tjenester, men det er gjerne ikke like polished. Azure har også gode alternativer det kan være verdt å sjekke ut. Hvis du vil prøve de ut så har de fleste ordninger for å prøve det helt gratis. Amazon tilbyr et helt år gratis litt nøktern bruk av de fleste tjenestene de tilbyr.

Nå vet jeg ikke hvor dreven du er inne programmering, men det er noen grep du kan gjøre som vil sørge for at applikasjonen din er mye enklere å håndtere: Skille data og logikk. Bruk en object stores (som Amazon S3, Digital Ocean Spaces, osv) til lagring av data. Da er det mye enklere å håndtere store mengder. Også skalerer det ganske horisontalt, du betaler bare for den lagringen du bruker.