Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  219 67470
Dette var usedvanlig godt skrevet. Uten at jeg skal spekulere i eventuelle sider av saken som er uteblitt i innlegget, så kan jeg si så mye som at bruk av tvang er noe man skal være ekstremt forsiktig med å utføre. Det finnes selvsagt endel eksempler rundt om i det langstrakte land der man ser personer som trenger akutt hjelp kun for deres eget beste. Der den hjelpetrengende personen kanskje ikke ville overlevd om ikke andre personer rundt grep inn i intensjon av ren godhet og kjærlighet til et medmenneske. Men man ser alt for ofte også det motsatte. Det er svært naivt å tro at alle som har opphold på en psykiatrisk institusjon er der fordi det er "det rette". På meg kan det virke som om grunnen til all denne ondskapen er at store deler av samfunnet vårt har en alvorlig redsel, angst og vrangforestilling rundt personer som har avvik fra det vi kaller for "normalen". Vi har sett lignende før, der uvitenhet, hjernevasking og redsel resulterte i at man brant vakre, flotte og kloke kvinner på bål. Hmm, jeg tror vi må tvangsinnlegge tvangsinnleggerne. De høres syke ut. Vrangforestillinger og greier.

Jeg så blant annet en dokumentar på NRK, den omhandlet en mann som følte seg sterkt knyttet til indianere. Han oppfattet ofte lyset i naturen på en annen måte, og dyr følte han at han kunne kommunisere med. Dette var noe han elsket. Dessverre ble han tvangsinnlagt i lange perioder om gangen, og jeg husker at det å se hvor ekstremt ødeleggende og angstskapende det var for personen var veldig vondt. Hadde disse menneskene blitt akseptert for den de er, så ville de aldri hatt noe ordentlig problem i utgangspunktet.
Hva gir et annet menneske rett til å si at en person sin sanseoppfattelse av den såkalte "virkeligheten" er feil og derfor begå kraftige overgrep og tvangsforgiftning av folk? Så lenge man ikke plager andre kan man gjøre hva faen man vil.

Jeg har en sterk mistanke om at det svært ofte er oss "kunstnersjeler" som får problemer i møte med psykiatrien. En person som har et helt annet utgangspunkt, f.eks en som er blitt brått deprimert etter ett nært dødsfall eller utbrenthet som følge av jobb, vil gjerne kunne ha veldig positive erfaringer med psykologsamtaler. Derimot en person som hele sitt liv har hatt svært gode evner til fantasi og kreativitet, kan i sitt møte med psykiatrien få høre at det han eller hun før trodde var den "sanne jeg", egentlig bare er en rekke av såkalte "psykotiske symptomer". Dette kan skape svært destruktive tankemønstre og depersonalisering. Jeg mener hardnakket at det er det moderne samfunnet sitt syn på fantasifulle, drømmende og kreative egenskaper som er med på å skape kraftig angst hos de som egentlig er svært friske, oppegående og kjærlighetsfulle personer.
Noe av det beste jeg har lest her på forumet. Uten tvil høy kvalitet på skrivinga di! Jeg er stum.

Jeg smilte og lo godt da skriveriene om vodka og zopiclone kom. At ingen stoppet drikkinga di? Om du drakk så mye som du sier du gjorde, hvorfor grep ingen inn? Ble du ikke tatt i å være berusa?
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Noe av det beste jeg har lest her på forumet. Uten tvil høy kvalitet på skrivinga di! Jeg er stum.

Jeg smilte og lo godt da skriveriene om vodka og zopiclone kom. At ingen stoppet drikkinga di? Om du drakk så mye som du sier du gjorde, hvorfor grep ingen inn? Ble du ikke tatt i å være berusa?
Vis hele sitatet...
Stusset litt på dette også, det er viktig at du får medisinene, men at du attpåtil drikker brennevin som om det var vanlig vann gjorde tydeligvis ikke så mye. Triste greier hvis dette stemmer.
Det var inget problem å smugle, drikke eller være ruset på brennevin under oppholdet. Jeg satt diskrèt på rommet med en plastkopp, og en ICA\Meny pose der jeg hadde blandevann og spriten. Med et jevnt inntak fra 10:00 til 22:00 ble jeg aldri så full at jeg ble oppdaget.
Utrolig historie, men jeg er også skeptisk til slike utrolige historier jeg hører.

Du får det til å høres ut som å gå til psykolog er som å leke med flammer.

Lukter også litt anti-psykologi propaganda fra Scientologi kirken her...
Sitat av KreaDep Vis innlegg

Jeg så blant annet en dokumentar på NRK, den omhandlet en mann som følte seg sterkt knyttet til indianere. Han oppfattet ofte lyset i naturen på en annen måte, og dyr følte han at han kunne kommunisere med. Dette var noe han elsket. Dessverre ble han tvangsinnlagt i lange perioder om gangen, og jeg husker at det å se hvor ekstremt ødeleggende og angstskapende det var for personen var veldig vondt.
Vis hele sitatet...
http://www.indian-summer.no/OM_FILMEN.html

Likte den godt selv
Hvordan har du det nå? Er alt bra med deg?
Jeg stiller meg veldig kritisk til historien din, men du får KP for en god lesning

Kritisk til...
1. det at du faktisk kan være en psykisk syk person som ønsker å skade psykiatriske sykehus.
2. Du er god til å skrive, vet tydeligvis hva du driver med men historien er litt langt ute, om dette virkelig er tilfelle er det noen store hull i helsesystemet...
3. Jeg kjenner en som er psykisk syk, han bor hjemme, han er intelligent og kan kunsten å skrive godt, og han kan være svært manipulativ.
4. Det er så kynisk vinklet fra et perspektiv, jeg klarer ikke sette helt fingeren på det men en skulle tro du var journalist.

Det virker nesten som om du er en alt for stein - men intellektuell mann :') kanskje litt for mye av det gode?

du skal få en kake for den gode historien. Jeg tror på at livet ditt kan være ødelagt pga det, men historien som forteller vegen hit har litt mange sidespor?


Håper inderlig du klarer å få orden på livet ditt!
Sist endret av Oransje; 1. november 2011 kl. 13:15.
Tok meg selv i å le høyt her, L33tSmiley - se for deg at fyren faktisk, oppriktig har fått verdens verste opplevelse for en sinnsfrisk, sunn person - og du bare "DU SKAL FÅ KAKE."
Jeg stusser på endel ting du skriver. Blandt annet årsaken til innleggelsen. Du har måttet sagt MYE mer enn du forteller her til din psykolog. Og selv da er det uderlig at han venter til neste time med å begjære deg tvangsinnlagt. Det er strenge regler for tvangsinnleggelse. To av tre kriterier må være oppfylt. Hovedkriteriet : mistanke om alvorlig sinnssykdom MÅ være oppfylt. Videre så må ett av de to neste kriteriene være oppfylt : Fare for eget eller andres liv, eller at uten tvangsinnlegelse vil utsikten til helbred VESENTLIG bli redusert. Dette må som sagt være oppfylt.
Du var innlagt på en observasjonsparagraf sier du, da fikk du vel informasjon om din klagerett til kontrollkommisjonen? Da skal de komme til sykehuset og snakke med deg, og med behandlende lege samt rapporter fra personalet. Det er ikke uvanlig at sykehusets behandlende lege blir kjørt over av kontrollkommisjonen, og pasienten blir overført til en frivillig paragraf. Og kan skrive seg ut.
Når du skriver om medisiner, så kan du ikke tvagsmedisineres uten et vedtak. Det vedtaket kan du klage på til fylkeslegen. Innen 48 timer etter klagen skal fylkeslegen eller hans representant kommme til sykehuset for å snakke med deg, og å vurdere tvangsmedisineringsvedtaket.
Jeg finner det underlig at du er utsatt for en slik behandling, da det er sterke lover i dette landet for å beskytte pasienter mot overgrep.
Jeg antar du har utelatt endel vesentlige symptom i din beskrivelse her på forumet, man blir ikke tvangsinnlagt pga lett depresjon og stemmehøring.... dette er ingen indikasjon på alvorlig sinnslidelse
Gratulerer til deg som kom deg ut av dette, kp Er også litt skeptisk, føler at det skjedde noe på det første møtet med psykologen, som gjorde at du gruet deg og tok en spliff, som igjen førte til at du ble oppfattet som passe syk. Men anyways, vet at det er mange maktglade tullinger i psykiatrien, håper du har det bra nå!
Sist endret av susej; 1. november 2011 kl. 14:17.
Jeg ser ikke helt problemet dere stiller dere så kritisk til. Så lenge han hadde det fint, var glad og fornøyd. (mulig han var psykotisk, who knows) Så lenge han ikke skadet seg selv eller andre. Hvorfor skal noen da tvangsmedisinere vedkommende for at han skal bli "normal"? Er det ikke rom at for at noen kan være litt annerledes? Nei, han får sympati og medhold fra meg vertfall. Selv om det kanskje er en biased historie.
Sitat av nemisoursa Vis innlegg
Jeg stusser på endel ting du skriver. Blandt annet årsaken til innleggelsen. Du har måttet sagt MYE mer enn du forteller her til din psykolog. Og selv da er det uderlig at han venter til neste time med å begjære deg tvangsinnlagt. Det er strenge regler for tvangsinnleggelse. To av tre kriterier må være oppfylt. Hovedkriteriet : mistanke om alvorlig sinnssykdom MÅ være oppfylt. Videre så må ett av de to neste kriteriene være oppfylt : Fare for eget eller andres liv, eller at uten tvangsinnlegelse vil utsikten til helbred VESENTLIG bli redusert. Dette må som sagt være oppfylt.
Du var innlagt på en observasjonsparagraf sier du, da fikk du vel informasjon om din klagerett til kontrollkommisjonen? Da skal de komme til sykehuset og snakke med deg, og med behandlende lege samt rapporter fra personalet. Det er ikke uvanlig at sykehusets behandlende lege blir kjørt over av kontrollkommisjonen, og pasienten blir overført til en frivillig paragraf. Og kan skrive seg ut.
Når du skriver om medisiner, så kan du ikke tvagsmedisineres uten et vedtak. Det vedtaket kan du klage på til fylkeslegen. Innen 48 timer etter klagen skal fylkeslegen eller hans representant kommme til sykehuset for å snakke med deg, og å vurdere tvangsmedisineringsvedtaket.
Jeg finner det underlig at du er utsatt for en slik behandling, da det er sterke lover i dette landet for å beskytte pasienter mot overgrep.
Jeg antar du har utelatt endel vesentlige symptom i din beskrivelse her på forumet, man blir ikke tvangsinnlagt pga lett depresjon og stemmehøring.... dette er ingen indikasjon på alvorlig sinnslidelse
Vis hele sitatet...
Folk skriker etter å bli tvangsinnlagt, men kommer ikke igjennom.

Derimot TS som er helt oppegående og normal blir tvangsinnlagt, det er virkelig noe som skurrer her...
Noe så inn i granskauen jævlig er det lenge siden jeg har lest. At et menneske i det hele tatt kan bli behandlet på denne måten, og bli "fengslet" uten å ha begått en forbrytelse der andres liv eller sinn har gått til spille, er etter min mening på grensen til tortur/mishandling over en lengere periode. Hadde dette vert meg, og jeg hadde hatt navnet på denne psykologen hadde det kommet til å bli en stygg episode. Jeg prøver så godt jeg kan å sette meg selv i samme situasjon, med tvangsmedisinering og kalde leger som sitter og ler deg opp i trynet. Jeg hadde kommet til å være ødelagt i hue og slitt med mareritt etter noe slikt, det hadde de skyldige ikke sluppet lett unna. Jeg skulle hjemsøkt hver enkelt jævel og laget livet like surt for dem som det hadde blitt for meg. Ble rett og slett kvalm og jævlig forbannet på samme tid, av å lese historien din. Bruk media og rettsvesent for det de er gode for, slike saker som dette fortjener å se dagens lys.

Håper du finner den rette veien fremover. Peace.
Glemte å legge til at dersom du klager til kontrollkommisjonen, så skal du ha advokat. Om du ikke velger en selv, så finner sykehuset en til deg.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Folk skriker etter å bli tvangsinnlagt, men kommer ikke igjennom.

Derimot TS som er helt oppegående og normal blir tvangsinnlagt, det er virkelig noe som skurrer her...
Vis hele sitatet...
Kjenner du TS personlig? Når du sier han er helt oppegående og normal, tar du da utgangspunkt i det han selv skriver? Tenk litt over det.

Jeg sier ikke at jeg tviler på alt han skriver, men jeg velger å ta historien med en liten klype salt. Det er ikke tvil i at dette har vert svært traumatiserende for TS, og at det er en jævlig opplevelse, men at det ligger mer bak enn det som kommer frem i historien er for meg opplagt. Jeg ser heller på dette som en benektelse, og ser ikke bort ifra at TS var lagt inn på et mulig rett grunnlag.
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Den forklaringen legene og psykologen ga til meg, var at pasienter med en psykose gjerne benekter symptomene, enten for å bli skrevet ut, eller fordi sinnet deres ubevisst har fortrengt opplevelsene. I mitt tilfelle hadde de allerede bestemt seg for at jeg "hørte stemmer". Kan ikke huske å ha sagt det, men jeg har svært skjeldent hatt en hørselshallusinasjon.

Det føles virkelig ut som om "de var ute etter å ta meg". Paranoia indeed
Vis hele sitatet...
Saa hvis du benekter symptomene har du dem, og hvis du innrommer dem har du dem...
Tror kanskje TS skal legge jazzmusikken på hylla og begynne å skrive kåseri for Nrk P1 eller noe Ser ut som du er flink til å skrive, uavhengig om det er fiksjon eller fakta. Tune in to P1 folkens!
Sitat av McLovin Vis innlegg
Kjenner du TS personlig? Når du sier han er helt oppegående og normal, tar du da utgangspunkt i det han selv skriver? Tenk litt over det.

Jeg sier ikke at jeg tviler på alt han skriver, men jeg velger å ta historien med en liten klype salt. Det er ikke tvil i at dette har vert svært traumatiserende for TS, og at det er en jævlig opplevelse, men at det ligger mer bak enn det som kommer frem i historien er for meg opplagt. Jeg ser heller på dette som en benektelse, og ser ikke bort ifra at TS var lagt inn på et mulig rett grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er vel akkurat det jeg gjør? Og akkurat det jeg ikke gjør.

Hvis du ser mine tidligere innlegg vil du se at jeg ser saken fra alle perspektiv.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det er vel akkurat det jeg gjør? Og akkurat det jeg ikke gjør.

Hvis du ser mine tidligere innlegg vil du se at jeg ser saken fra alle perspektiv.
Vis hele sitatet...
Aah, har fulgt med i hele tråden, men holder ikke styring på hvem som skriver hva. Da forstår jeg deg litt bedre!
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Det var inget problem å smugle, drikke eller være ruset på brennevin under oppholdet. Jeg satt diskrèt på rommet med en plastkopp, og en ICA\Meny pose der jeg hadde blandevann og spriten. Med et jevnt inntak fra 10:00 til 22:00 ble jeg aldri så full at jeg ble oppdaget.
Vis hele sitatet...



Greit nok at man ganske enkelt skal kunne klare å holde styr på finmotorikken ved et jevnt og moderat alkoholinntak over tid, men ved daglig konsum av alkohol over en lengre periode, vil kroppen bli mer tolerant og dermed må man drikke mer.
Alkoholånden vil dermed også oppleves som betydelig mer markant og vil derfor oppdages mye lettere av utenforstående, i dette tilfelle helsepersonell innen psykiatri.

Denne typen personell burde være mer enn oppegående nok til å legge merke til at en pasient formelig oser av alkohol dagen lang.
Med tanke på kostholdet ditt er det heller ikke sannsynlig at kroppen din kunne ha godt inn i en ketosetilstand, hvilket i nød kunne ha fungert som en "fallskjerm" for ditt vedkommende pga. ånde som kan minne om alkoholdamp.


Etter å ha studert litt i dine tidligere poster i andre tråder - i tillegg til å lese denne tråden nøye har jeg mistet all tro på at denne historien faktisk er sannferdig fremstilt - og vurderer derfor muligheten for at dette er tidenes trolletråd på nFF.

Mulig jeg bare er en analytisk og kynisk narsissist, men er jo så lett å tvangsinnlegge folk for tiden så jeg er nok borte fra gatene innen kort tid.


Om jeg skal ta feil så må jeg bare beklage mine uttalelser og heller ønske deg lykke til videre.

Kilder på mine uttalelser om alkoholtoleranse: http://www.noabuse.no/ru/alko_i_krop.htm
Sist endret av Knask; 1. november 2011 kl. 15:22.
Har vanskelig for å tro på alt som er blitt skrevet. Om du aldri har havnet i bråk med noen instanser før, blir du ikke bare sperret inne. Er nok noe vi ikke vet her, tror nok jeg da.
Det hadde vært greit om TS kunne kommet med noen papirer på dette (selvsagt streke over navn og ID). Kan du det TS?
Utrolig bra skrevet, så hendelsen gjennom dine øyne. Håper du gjør noe mer angående denne hendelsen, hadde du skrevet en bok hadde jo det vært genialt. Tanten min er forresten lege på et psykiatrisk-sykehus, hun sier hun hater jobben men tjener ekstremt bra. Og når jeg tenker over det så hadde det ikke forundret meg om hun hadde vært en av de "kalde legene".. Med tanke på at hun selv sier hun hater jobben (håper virkelig ikke det).

Takk for at du delte historien.
Takk til trådstarter for svært god lesning. Medisinene ser heldigvis ikke ut til å ha tatt fullstendig knekken på kunsten å ordlegge seg..

Om trådstarters historie er mere eller mindre fullstendig kan man gjerne diskutere.

For alt vi vet kan trådstarter ha fremstått som psykotisk med lettere paranoide trekk. Trådstarter hevder at han tidligere kunne "høre musikk", samt fortelle vitser til seg selv som han deretter ler av - dette kan sikkert fremstå som en smule psykotisk for en som leiter etter psykotiske trekk. Det er vanskelig å vite hva som foregikk i psykologens hode og hvordan psykologen tenkte og vurderte.

Likevel reiser historien interresante problemstillinger. Hvor ligger terskelen for tvangsinnleggelse? Og medisiner mot psykose - hvor ligger terskelen for tvangsmedisinering? Samt om anti-psykotika er en ideell måte å behandle psykoser på.

Jeg har selv jobbet på psykose-avdeling innen psykiatrien. Og jeg synes ikke trådstarters fremstilling virker helt borti natta. Det er lite stimuli, rutinebasert og kjedelig. Personalet består av individer og ikke alle er like profesjonelle.

Anti-psykotisk medisinering kan ha kjipe bivirkninger - og helbredelse er sjeldent resultatet (mere undertrykking av symptomer.. Mange schizofrene får heftigere psykoser etter at dem stopper med anti-psykotika (noe som ofte skjer dagen etter at tvangsvedtaket oppheves grunnet de kjipe bivirkningene)).

Tanker jeg selv gjorde meg etter å ha jobbet et halvår på psykose-post er at det burde være et alternativ til tvangsmedisinering. At mange pasienter kaller tvangsmedisinering med antipsykotika for kjemisk lobotomering er noe jeg godt kan forstå.

Det er selvsagt et meget vanskelig felt. Om noen går bananas og er til fare for en selv og andre - så ser jeg får alternativ til tvangsinnleggelse. Noen som kommer ut av dyp psykose kan også finne på å takke for tvangsmedisineringen og virkningen når man er ved sine fulle fem igjen (dog er min erfaring at disse er i mindretall).
Du må være ganske alene, for om jeg hadde blitt tvangsinnlagt på 10 minutter hadde det blitt stor ståhei. Har lite tro på historien din
Kjenner skepsisen våkner når jeg leser dette.. Hvis det er sant må jo dette stride mot både lov og menneskerettigheter.
Har bedt en psykiater ta en titt på denne tråden for så å uttale seg om saken.
Kan bli interessant å høre hva han mener, dersom jeg får noe svar da.
Sist endret av Knask; 1. november 2011 kl. 16:50.
Vær så snill, for det Norske samfunn, saksøk driten ut av disse folka
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har aldeles ikkje påstått at psykiatrien er ein dans på roser. Poenget mitt er at denne historia høres mildt sagt vinkla ut, og ikkje spesielt godt egna som grunnlag for diskusjon. Sålenge vi berre har ei side av saka tar eg den med ei klype salt.
Vis hele sitatet...
Historien er nok ganske sikkert vinkla litt, men hvor mye er selvfølgelig det det store spørsmålet. Men jeg er ikke enig i at det ikke er noe godt grunnlag for diskusjon. Kanskje er det noen som har opplevd en kontrast mot hva TS har opplevd, og kommer med sin historie. Eller at noen her inne jobber innen psykiatrien og har noe å si om saken. Jeg syns dette er et interessant tema som ikke tas opp så veldig ofte, nettop fordi psykiske plager veldig ofte er svært hysjhysj.

Eg har ikkje uttalt med om OP sin tilstand, utover at eg synst historia høres sær ut, og at han mildt sagt har kraftig slagside i det han skriv - som forsåvidt er forståeleg. Det hadde antakeleg eg også hatt.
Vis hele sitatet...
Det var vel mest denne setningen som fikk meg mest til å reagere:
Du kjem med fullstendig ville antagelser om at personer i psykiatrien jobber i politiet.
Vis hele sitatet...
Men jeg regner med at jeg kanskje kan ha missforstått litt. Skylder på at det var tidlig

Jepp, og det er det eg meiner med at historia har slagside. Vi veit ikkje kva tanker psykologen gjorde seg i møtet, vi veit ikkje korleis OP oppførte seg, vi veit svært lite utover OP sine påstander. Og det er eit dårleg utgangspunkt for diskusjon og kritikk av ein organisasjon.
Vis hele sitatet...
Nei det er akkurat her troverdigheten til TS egentlig har alt å si.
Hvis trådstarter lyver er selvfølgelig saken annerledes.
Og OM det er et sted jeg syns det skurrer i historien, så er det nettop selve tvangsinnleggelsen og tiden etter den.
Man skulle i alle fall tro at en psykolog ville klart å vurdert tilstanden til TS helt annerledes dagen etter han kom in på psyk, ettersom han etter all sansynlighet ikke var rusa lenger. Etter en tvangsinnleggelse er det vel rimeig mange vurderinger man også må igjennom hos ulike fagpersonell. Minst en gang i uken (om jeg husker riktig) snakker man med en overlege som vurderer tilstanden til pasienten for en eventuell hjemreise eller endring i medisinering etc. Det er akkurat sånne småting jeg heller ikke får til å passe helt.
Sitat av nemisoursa Vis innlegg
Jeg stusser på endel ting du skriver. Blandt annet årsaken til innleggelsen. Du har måttet sagt MYE mer enn du forteller her til din psykolog. Og selv da er det uderlig at han venter til neste time med å begjære deg tvangsinnlagt. Det er strenge regler for tvangsinnleggelse. To av tre kriterier må være oppfylt. Hovedkriteriet : mistanke om alvorlig sinnssykdom MÅ være oppfylt. Videre så må ett av de to neste kriteriene være oppfylt : Fare for eget eller andres liv, eller at uten tvangsinnlegelse vil utsikten til helbred VESENTLIG bli redusert. Dette må som sagt være oppfylt.
Du var innlagt på en observasjonsparagraf sier du, da fikk du vel informasjon om din klagerett til kontrollkommisjonen? Da skal de komme til sykehuset og snakke med deg, og med behandlende lege samt rapporter fra personalet. Det er ikke uvanlig at sykehusets behandlende lege blir kjørt over av kontrollkommisjonen, og pasienten blir overført til en frivillig paragraf. Og kan skrive seg ut.
Når du skriver om medisiner, så kan du ikke tvagsmedisineres uten et vedtak. Det vedtaket kan du klage på til fylkeslegen. Innen 48 timer etter klagen skal fylkeslegen eller hans representant kommme til sykehuset for å snakke med deg, og å vurdere tvangsmedisineringsvedtaket.
Jeg finner det underlig at du er utsatt for en slik behandling, da det er sterke lover i dette landet for å beskytte pasienter mot overgrep.
Jeg antar du har utelatt endel vesentlige symptom i din beskrivelse her på forumet, man blir ikke tvangsinnlagt pga lett depresjon og stemmehøring.... dette er ingen indikasjon på alvorlig sinnslidelse
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig i det du sier. Det er helt klart sterke lover for å beskytte pasienter mot overgrep, og disse blir gått igjennom grundig.

Det er helt merkelig at største andelen av de som kommenterer her ikke engang har et snev av kritisk syn til det som blir skrevet. Her har legen/psykiateren beskrivet i rapporten at "pasienten benekter sykdomsforløpet". Kun dette burde være nok til å åpne noen andre luker enn det som blir fortalt her.

For alt jeg vet så var ikke TS engang klar over at han hadde en psykisk lidelse. Har selv en bekjent som har jobbet som sykepleier på flere psykiatriske sykehus og som fortsatt jobber på et. Denne bekjenningen av meg sier at det å bli tvangsinlagt kan oppleves som svært traumatisk. Grunnen til dette er fordi personen selv ikke skjønner at han er syk, han er i et benektende stadie der han tror psykologene og sykepleierene kun er ute etter å gjøre livet verre.
Ikke glem at disse personene gjerne har hatt en lang utdanning og er svært erfarne, de ser altså klar forskjell på hvem som faktisk er syke og hvem som ikke er.

Bekjenningen av meg sier også at det har hendt at personer har blitt tvangsinnlagt av feil grunnlag. De har da blitt utsatt for misbruk uten at de har noen form for psykiske lidelser. Dette forekommer derimot svært sjeldent, men hvis dette er tilfelle så er det selvfølgelig en meget alvorlig sak.

Begrunnelsen min for at folk burde se litt kritisk til dette som er skrevet, er fordi fakta er basert på en ensidig forklaring og har ingen andre vinklinger som gjør at man kan tenke litt annerledes. Det er dette jeg synes folk burde tenke på.

Synes selvfølgelig det er svært synd for deg E=Fb at du har fått denne opplevelsen av behandlingen din. Noe jeg derimot synes er litt merkelig er at bivirkiningene dine er permanent. Ifølge bekjenningen min som er psykiatrisk sykepleier, så varer bivirkningene kun når du går på disse medisineringene, og ikke etter. Jeg håper ihvertfall for din skyld at du får tilbake følelseslivet og musikklivet. Er selv veldig glad i musikk(spiller selv), så jeg vet hvor mye følelser og liv man kan ha innenfor musikken.
Bra innlegg, om det er sant eller ikke, er ikke opp til meg å avgjøre.
Men det er et par punkter jeg kjenner meg igjen i.

At det er personer som har forbindelse med politiet, som jobber i psykratien, det er sant.
Det er ikke unormalt at pensjonerte politifolk eller politistudenter tar vakter som ufaglærte assistenter.

I bunn og grunn kan nesten hvem som helst ta seg jobb som ufaglært assistent, uten et fnugg av helse faglige kvalikasjoner.
-og av og til lurer jeg på motivasjonen til noen av disse.
Noen som husker 'Sol' saken som versete på 90 tallet?
Der store muskeløse mannfolk dengte systematisk opp en psykisk utviklingshemmet pasient i uker, mnd. og år, til noen endelig fikk festa mishandlingen på tape?
De kaldte det terapi, helt til NRK viste det i beste sendetid, da het det seg 'vanskelig pasient'..

Det drøyeste med systemet er at hvis man får sparken for noe sånt noe, ja da kan man enkelt få seg samme jobb i nabokommunen, da sykehusene/helseforetakene ikke kommuniserer med hverandre.

Det finnes store høl i norsk helsevesen,
og gudbedre hvis du legger deg ut med en lege, denne er som regel helt ufilbarlig, innrømmer ALDRI feil, og har makt til enten å ødlegge eller forbedre livet ditt.

Tenk at i 2011 så legger vi livene og helsa vår i bedrifter som fortsatt komuniserer med hverandre pr fax.
Her er en sak om hvor råtten psykiatrien kunne være før i tiden. Skal ikke se bort ifra at slike ting skjer den i dag også. Men her er det dokumentert.

http://detsomstatennorgeskjuler.orig...geelmu?ref=mst

http://no.wikipedia.org/wiki/Arnold_Jukler%C3%B8d

Journalen til Juklerød.
http://kirkevik.com/journal.htm


Ligger masse info ang Juklerød saken om du googler litt. Aktuelt på Nrk hadde også en sending angående denne saken for litt siden, men finner det ikke igjen.

Juklerød bosatte seg utenfor et psykiatrisk sykehus over en lang periode for å få sin diagnose forandret. Han bodde i både telt og en brakke utenfor.
Håper for guds skyld TS ikke har rett her, men håper alt går bedre nå i ettertid. Syntes det var mye god lesning mellom linjene i historien... Jeg er like kritisk som mange andre, men ser at det kan være vanskelig å bevise og motbevise noe her. Regner med at det er større sjanser for at han ikke var klar over egen lidelse som sagt her, men det finnes så mye annet sykt i verden, så hvorfor skulle det ikke være mulig?

Uansett så ser jeg potensialet til en awesome drama/triller film her. Kanskje noe i retning Sucker Punch?
Nå har jeg lest førsteposten 2 ganger, og har kommet til følgende konklusjon(er)

1) Tidenes trolltråd! (applaus isåfall)
2) Historien er sann, sånn halveis.. Det er forferdelig mye som skurrer, og jeg vedder en månedslønn glatt på at historien ikke utspilte seg slik som du har vinklet den.
Shit... Fikk ett støkk i magen av denne tråden.

OM det du har opplevd stemmer, så tror jeg nå enda mer på " Er man ikke gal når man kommer til galehus, så blir man det".
Jobber selv i psykiatrien, og har ferska et par stk som har drukket på avdelingen hvor jeg jobber. Tviler på at TS har greid å lure helsepersonell i så lang tid. Keep on trolling!
Du sier jo selv at du er en rusmisbruker. Mange av de får psykoser og atferd som er lett for andre å gjennkjenne uten at de har noensomhelst anelse selv om at de er i en sykdomstilstand..

Du røyker hasj selv når du er innlagt og er jo derfor i det minste avhengig når du ikke kan innfinne deg med reglene på stedet du er på.


Uansett min tvil på validiteten i ditt inlegg. Så er din grunnleggende intensjon. Nemmelig å fake deg til sykdom for å få penger, fra mitt syn moralsk forkastelig. Så om alle skattesnyltere hadde blitt lagt som du sier, så er det jo fortjent.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Her har legen/psykiateren beskrivet i rapporten at "pasienten benekter sykdomsforløpet". Kun dette burde være nok til å åpne noen andre luker enn det som blir fortalt her.
Vis hele sitatet...
Er ikke det en stor del av problemet? Man blir medisinert under tvang og den orginale diagnosen som er satt på deg står uansett hva.

Glimrende.
antipsykotika og en god klype salt.
Sitat av jalig Vis innlegg
Du røyker hasj selv når du er innlagt og er jo derfor i det minste avhengig når du ikke kan innfinne deg med reglene på stedet du er på.
Vis hele sitatet...
Når man er tvangsinnlagt på ett mentalsykehus, uten noen spesifikk grunn (tror jeg) skjønner jeg godt at han bryter reglene når det er ett helvete der!
Etter å ha lest TS sine tidligere innlegg så har jeg bestemt meg for å ikke tro helt 100% på denne historien. Ikke skyt meg for å ha egne meninger. Jeg har lest det som han har skrevet i denne tråden, så ikke kom med kommentarer om jeg må lese det han har skrevet. Ikke tro på alt dere leser og hører av andre mennesker, vi mennesker har en tendens til å vri og vende på ting vi opplever.

Etter min mening så har TS et forferdelig dårlig forhold til rusmidler, hvem faen smugler inn alkohol inn på et mentalsykehus og drikker fra 10:00-22:00? Hvem røyker cannabis på mentalsykehus? Etter dine tidligere tråder så opplever jeg deg som halvveis en alkoholiker med forferdelig dårlig selvbeherskelse og grenser i livet. Jeg har ingenting imot rusmidler som alkohol og cannabis, men det jeg leser fra deg sjokkerer meg nesten. Og at medisinen han fikk skal gi permanente bivirkninger, og så sterke bivirkninger setter jeg stor skepsis til. Vi har såpass godt helsevesen i Norge, så jeg tror ikke de ville gitt ut medisin med så sterke bivirkninger. Men jeg er hverken psykolog eller vet stort om medisiner som finnes her i Norge.

Tror de fleste som leser det han skriver må ta det med en klype salt, det her er ikke normalt. Min mening er at TS lider av en eller annen sinnslidelse som han ikke vil godta selv. Jeg er ikke en psykolog, men det er slik jeg vil bedømme det jeg har lest fra TS.
Sitat av SemiColon Vis innlegg

Etter min mening så har TS et forferdelig dårlig forhold til rusmidler, hvem faen smugler inn alkohol inn på et mentalsykehus og drikker fra 10:00-22:00? Hvem røyker cannabis på mentalsykehus?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som sykepleier i psykiatrien, og skal love deg at det slett ikke er uvanlig å smugle inn alkohol eller cannabis på et mentalsykehus. Eller amfetamin til injisering for den saks skyld. En kollega fant en flaske sats som stod til godgjøring på rommet til en pasient i forrige uke
Flammen kommer nok tilbake skal du se. Var spennende å lese!
Sitat av Sarakl Vis innlegg
Jeg jobber som sykepleier i psykiatrien, og skal love deg at det slett ikke er uvanlig å smugle inn alkohol eller cannabis på et mentalsykehus. Eller amfetamin til injisering for den saks skyld. En kollega fant en flaske sats som stod til godgjøring på rommet til en pasient i forrige uke
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg, men synes fortsatt det er rart å drikke alkohol fra klokken 10:00-22:00 hver dag når du er innlagt. Men du som har kanskje best innsikt i denne saken, hva mener du? Vært spennende å høre mening fra en som jobber innen psykiatri.
Sist endret av SemiColon; 1. november 2011 kl. 22:56.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Da skjønner jeg, men synes fortsatt det er rart å drikke alkohol fra klokken 10:00-22:00 hver dag når du er innlagt. Men du som har kanskje best innsikt i denne saken, hva mener du? Vært spennende å høre mening fra en som jobber innen psykiatri.
Vis hele sitatet...
Jeg har (så vidt jeg vet) aldri vært borte i noen som har drukket så tett mens de var innlagt, men det overasker meg ikke om trådstarter har fått det til. Hvis det ikke foreligger mistanke om at pasientene smugler inn rusmidler, ransaker vi de ikke. Det er heller ikke uvanlig at disse pasientene smugler inn for andre. Har også sett relativt kreative varianter, hvor pasientene har halt inn poser med stoff gjennom vinduet i reneste olsenbanden-stil. Så - tilgang er ikke noe problem hvis du er litt oppfinnsom.

Med mindre du drikker deg sørpe full og åpenbart sjangler rundt, er det heller ikke så vanskelig å ikke bli oppdaget. Det er bare å isolere seg på rommet sitt, og unngå kontakt med personalet. Vi vil komme innom i blant og sjekke om alt er i orden, men vil ikke pasienten prate eller komme ut i fellesmiljøet, er det ingen som blir tvunget til det.

I tillegg opplever personalet så mye merkelig atferd på sånne avdelinger, at om noen husker frem og tilbake i lysekrona og skriker "JEG ER EN APEKATT", er ikke nødvendigvis rus den første årsaken som mistenkes.
en kamerat av meg smugla inn sprit da vi var innlagt i 2005.
"Tro det eller ei, men faren min fraskriver seg alt ansvar og stoler blindt på legene. Han mener den dag i dag at jeg var psykisk syk når jeg ble lagt inn, og sier at jeg "talte i tunger" noe som er bullshit. Moren min fant meg ikke før jeg lå bleik og pilledopa i sjukehussenga"

Stusser også svært på dette utsagnet, hvorfor skulle din far si noe slikt om deg, dersom det ikke var tilfelle?

Og det er lenge siden psykiatrien "dopet" ned pasienter til de ble sengeliggende. Muligens ved sterk psykotisk uro,men knapt nok da....

Jeg tror at du har vært sykere enn du har oppfattet selv, benekting er ofte et symptom, tiltross for en åpenbar psykotisk atferd.

Alternativet til disse medisinene du omtaler så negativt, kan være en kronisk psykose. Jeg kan ikke forstå annet enn at å risikere alternativet pga bivirkninger ikke er et like godt liv....

Forsøk heller å akseptere innleggelsen for det den var, og rett blikket fremover mot en ny start.
Om du har hatt en rusutløst psykose, så vil du nok oppleve det igjen dersom du fortsetter å ruse deg.
Legg vekk rusen og kom deg på beina gutt... Det er ditt valg
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Blir ropt opp på venterommet, og når jeg kommer inn på kontoret sitter det tre mennesker, psykologen, ei dame i hvit legefrakk med verdens kaldeste blikk og en annen lege. Alle rundt et lite bord på et lite, hvitt sterilt rom. Bare hu dama var nok til å gi hvem som helst frysninger, hun var 100% iskald, en real life Nurse Ratched. Hun jobbet sikkert i politiet.
Vis hele sitatet...
Bruker politiet legefrakk?

Sitat av E=Fb Vis innlegg
En psykolog jeg ble tvunget å snakke med, tok uregelmessige pauser i samtalen, der han frøs fullstendig til. Disse kunne vare i alt fra ett sekund til et halvt minutt, gjerne kunne han gnage på blyanten og stirre i taket. Like brått som han ble stille begynte han gjerne å snakke igjen, noe som skremte meg.
Vis hele sitatet...
Kanskje han har et snev av epilepsi? Det kan faktisk være slik enkelte anfall er.
Jeg ble veldig satt ut da jeg leste dette, og vurderte å sende PM til TS. Tilby kopp kaffe og prat hvis han trengte. Evt manne han opp til å ta dette videre til media og rettsvesen. Men jeg satte meg først ned og leste alt noen fler ganger, og deretter leste jeg det TS har postet før. Jeg endte opp med å konkludere at dette var en person om som har hatt trøbbel med rusmidler. Han har kanskje vært tvangsinnlagt før (basert på en legitim diagnose og observasjon) og hatt en dårlig opplevelse av det. Men jeg tror, utifra hans tidligere poster og elementer som skurrer i denne posten, at TS har fortalt en "alternativ sannhet" (hehe som lærer bruker jeg dette når jeg vet elever lyver). TS virker litt schizofren, og det er fullt mulig at rusbruken trigget en psykose som han selv ikke merket. Selvsagt er ikke dette basert på noe annet enn noen ymse psykologifag og personlig mening.
Sist endret av Lily Bowen; 2. november 2011 kl. 01:41.