Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  425 39486
Sitat av Fossen Vis innlegg
Evelusjonsteorien beviser ikke at gud ikke finnes, men at deler av bibelen er ukorrekt.
Ja kanskje alle levende vesener en gang har vært mikroskopiske bakterier, men det beviser ikke at det ikke var
gud som skapte disse mikroskopiske bakteriene.

Big bang teorien beviser heller ikke at gud ikke finnes, bare hvordan gud kan ha skapt verden.
Vis hele sitatet...
Må bare legge til at jeg ble ofte fortalt at 1 dag kan være som 1000dager og 1000dager som 1dag. Om det står i bibelen veit jeg ikke men det er slikt mange forklarer/bortforklarer(dersom det ikke står) skapelsen.
Det var da en dårlig forklaring.
Tid er jo relativt, men siden vi har satt en standarisert måling på tid så har vi jo klart å regne ut ca hvor mange "enheter" tid det var siden Jesus ble født, Hitler døde, Dinosaurene døde ut etc.
Så den er ihvertfall ikke holdbar for meg, men skyt meg hvis jeg tar feil
Er ganske mange metaforer i bibelen, sånn som for eksempel at jorda ble skapt over 7 dager, dette er bare billedlig. For gud tar dette like kort tid som 7 dager for oss.

Er flere sånne, skal finne fram hvis noen er interreserte.
Sitat av Fossen Vis innlegg
Big bang teorien beviser heller ikke at gud ikke finnes, bare hvordan gud kan ha skapt verden.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre å påstå at big bang-teorien ikke er noe mer "bevis" for hvordan "Gud" kan ha "skapt" verden enn for at det ikke finnes noen "gud".
For å sitere Epicurus:


Is god willing to prevent evel, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
the whence cometh the evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him god?
Vis hele sitatet...
Dette argumenterer bare for en intellektuell høyere skapning, ikke bare en skaper.
Forklarer jo dilammaet ganske greit.
Sist endret av Skambank; 2. april 2009 kl. 22:43.
Sitat av Kejerith Vis innlegg
Er ganske mange metaforer i bibelen, sånn som for eksempel at jorda ble skapt over 7 dager, dette er bare billedlig. For gud tar dette like kort tid som 7 dager for oss.

Er flere sånne, skal finne fram hvis noen er interreserte.
Vis hele sitatet...
ja takk. De kule med de er at de kan forklare en del hvis man er åpen for å tro på det.
http://www.youtube.com/watch?v=kyYS-GzBSIg

Relgion handler om å tro, gud er god derfor tror altså religiøse på noe godt.

Vi må bare leve med at noen er god troende her i verdnen.
Det fines ikke noe universiellt bevis for Gud som kan gjelde for alle. Alle som tror på Gud har forskjellige oppfatninger av hva Gud er og hva Gud kan/vil gjøre.

Bevis for Gud må være personlig. Det må være en åpenbaring, til en viss grad. At en person fant Gud og kom seg ut av heroinmisbruk for eksempel, kan være hans bevis på at Gud eksisterer, fordi han klare å slutte. For en vanlig mann eller dame ville ikke samme eksempel vært et gyldig bevis for Gud.

Jeg tror ikke på Gud. Selv er jeg ateist, og har vært det de siste 10 åra. Men for alt jeg vet, så er det bare fordi jeg ikke har funnet mitt egne personlige bevis for Gud. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å finne det, men det er fordi jeg ikke leter etter bevis for Gud. De som savner noe å tro på har nok større sannsynlighet for å finne det beviset.

Jeg har det rett og slett for godt her i livet til å måtte lete etter redning eller veiledning i en høyerestående makt. For de som trenger en forklaring på hvorfor ting skjer, og som må vite at ting skjer av en grunn, så er nok Gud et godt sted å vende seg. Uansett om det er Allah, Æsene, Gud, Jesus, Odin, Buddha eller Vishnu.
Jeg er det man gjerne kaller personlig kristen, men jeg kan på ingen måte bevise Gud's eksistens. Og det har jeg heller ikke behov for. (og det er vel døfødt og prøve) Det er mye vi egentelig ikke forstår her i verden, men mennesker har en trang til å være logiske. Vi vil gjerne vite alt om alt, med bevis osv.

Selvfølgelig jeg også, og mye av mitt liv har egentelig vært preget av tvil (på Gud), men det forandret seg for 3-4 år siden. Delvis pga. at jeg har akseptert at jeg ALDRI (i dette livet) kan forstå alt, så jeg har akseptert det ulogiske, for hele vår eksistens er jo ulogisk, og slik jeg ser det, spessielt sett fra et vitenskapelig synspunkt.
En annen, men veldig personlig, grunn for at jeg tror er noe som skjedde for tre år siden. Jeg satt på badet mitt å mediterte, og dette var et absolutt mørkt rom. Etter å ha meditert en halvtimes tid, så blir det plutselig helt lyst i rommet, jeg åpner øynene, (det er fremdeles like lyst i rommet) og ser to hender som strekker seg mot meg. Som om jeg var fjernstyrt, går jeg ut av rommet, og setter meg på senga mi. Jeg antar jeg satt i en halvtime og stirret tomt inn i veggen, mens jeg føler en enorm trygghet, glede, ,velbehag, tilhørighet og avslappethet. Jeg har aldri opplevd noe slikt tidligere, men det minnet om noe av det samme man føler under oppturen på psykadelia, (som jeg først prøvde i ettertid). Har også lest en bok om nær døden opplevelser, og mange av fortellingene har fellestrekk med min opplevelse.

Jeg har selvsagt prøvd å finne naturlige forklaringer på dette, men har ikke kommet noen vei. Det tok i det hele tatt lang tid før jeg klarte å akseptere opplevelsen. Og som sagt dette er ikke noe bevis for Guds eksistens, men for meg er det allikevel blitt et holdepunkt for at finnes noe mer mellom himmel og jord enn hva vi ser med det blotte øyet.

Og bare for å få det sagt, jeg klarer fint å akseptere at dere tror det bullshit fra ende til annen. For det er vel en ganske drøy historie, og jeg kan jo heller ikke bevise at den er sann.

Det siste jeg orker å gå inn på, er menneskets evne til å skape og å være kreativ. Jeg mener dette er noe som skiller oss fra dyrene, og at kansje det er det som menes med at vi er skapt i hans bilde? Klarer ikke å se for meg at Gud har noen fysisk form, men heller bare er "mykje lys og mykje varme". Men hva vet jeg? Ingenting.
kommer nok ikke til å tro det om jeg dør å går på skyene, går inn den himmelske port og får rive G'man i sjegget
Sitat av armstrong Vis innlegg
En annen, men veldig personlig, grunn for at jeg tror er noe som skjedde for tre år siden. Jeg satt på badet mitt å mediterte, og dette var et absolutt mørkt rom. Etter å ha meditert en halvtimes tid, så blir det plutselig helt lyst i rommet, jeg åpner øynene, (det er fremdeles like lyst i rommet) og ser to hender som strekker seg mot meg. Som om jeg var fjernstyrt, går jeg ut av rommet, og setter meg på senga mi. Jeg antar jeg satt i en halvtime og stirret tomt inn i veggen, mens jeg føler en enorm trygghet, glede, ,velbehag, tilhørighet og avslappethet. Jeg har aldri opplevd noe slikt tidligere, men det minnet om noe av det samme man føler under oppturen på psykadelia, (som jeg først prøvde i ettertid). Har også lest en bok om nær døden opplevelser, og mange av fortellingene har fellestrekk med min opplevelse.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at dette vesenet du møtte er den guden som er nevnt i kristendommen, den kunne vell verdt en helt annen gud i og med at vi har et bredt utvalg av dem her i verden.
Hehe, "evolusjonslæren viser at deler at Bibelen er ukorrekt".. Ja, da er det det fint at vi har all mulig annen vitenskap som viser at resten er ukorrekt også. Det ville vært for j&%lig om deler av bronsealder-eventyrsamlinga kunne mistenkes for å være korrekt..
Hvordan vet du at dette vesenet du møtte er den guden som er nevnt i kristendommen, den kunne vell verdt en helt annen gud i og med at vi har et bredt utvalg av dem her i verden.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, jeg tror. Men den sangen har vel alle hørt før?

Jeg har selvsagt prøvd å finne naturlige forklaringer på dette, men har ikke kommet noen vei. Det tok i det hele tatt lang tid før jeg klarte å akseptere opplevelsen. Og som sagt dette er ikke noe bevis for Guds eksistens, men for meg er det allikevel blitt et holdepunkt for at finnes noe mer mellom himmel og jord enn hva vi ser med det blotte øyet.
Vis hele sitatet...
Jeg utelukker ingenting. Men for meg som kristen, var ikke den første tanken at det var Tor med hammeren akkuratt. Det var heller ikke ham jeg henvendte meg til. Men det beste svaret jeg kan gi er at det føltes sånn ut, som knapt nok er et svar...
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
for Gud er bare en liten bakgård av den menneskelige tankevirksomhet.
Vis hele sitatet...
Kun dårlige kristne er totalt uenige.
Men... Jeg vil si at Gud ikke er en lav manifestasjon, spesielt ikke for å "substitude" for en primitiv emosjon: "ensomhet".
En ekte filosof/helgen vil forstå at man ikke skal gruppere "Gud", man kan gjerne diskutere det på et lavmålt nivå, men han vet allerede hva Gud er, og Gud er verken vissvass eller diktator.
Med litt forstålelse forstår man hvorfor Bibelen ble skrevet hvordan den ble skrevet, though man må inse at du har et stort ansvar som krever at Gud ikke røske deg opp i himmelen, dvs: han kommer ikke til å knipse med fingrene for å gjøre deg/dere beviste, klarsynte, av en eller annen grunn... og hovedspørsmålet som en "god kristen" (I know, I know..) er å finne ut hvorfor, dermed finne ut hvordan og til slutt bli bevist/klarsynt og invitert.

Jeg kan gjerne "strukturere" det noe bedre, gjøre det noe mere klart, noe smartere, noe ganske imponerende: en virkelig intelligent person vet desto mere hvem/hva Gud er og konsekvensene av det.
Noe mere rasjonelt: når/hvis du utvikler deg mentalt vil du forstå Gud bedre.
PSSSS: ekstremt lavt nivå av et forsøk på å prøve å make any sense for de ignorante... "Cut".
Religion i sin organiserte form er profitering og monopolisering på gudstro. For meg er kristendommen, og en rekke andre religioner, illusjonen av trygghet og mening. Denne illusjonen skaper et slags kollektivt placebo på godt og ondt. Dette illustrerer hvilken relativ størrelse sannhet kan være. Sannhet om de store eksistensielle spørsmål er sannsynligvis utenfor menneskets fatteevne, jeg betviler menneskers mentale kapasitet til å inneha absolutte sannheter. Således kan jeg ikke forstå hvordan en kan definere gud. Det er ikke slik at jeg fornekter en hver form for åndelighet, jeg er bare en forkjemper for det synspunktet at en vanskelig kan definere eller fullstendig ignorere høyere makter. På bakgrunn av dette resonementet er det mest nærliggende å klassifisere meg selv som en svak agnostiker.
jeg mener at mennesket selv er sin egen gud og dine valg er det som egentlig skaper alt. dine tanker er det som skaper din verden og jeg tror INGEN absolut INGEN ser på verden på samme måte. for eksempel tror jeg hvis jeg og en kamerat ser en bil tror jeg vi ser den bilen helt forskjelig. Vi vil beksrive den likt men den forklaringen vi vil gi vil bety to helt forskjelige ting for begge to.dette er fordi vi lever sån som vi er lert opp til og leve.vi er lert opp til at en firkant er en firkant og en running er en running. men hvordan vi ser på den firkanten og den runningen er helt forskjelig fra person til person. jeg tor ikke på en gud som sitter i himmelen og styrer alt som skal skje jeg tror det er du selv som bestemer hva det er som styrer alt.
og mitt syn på døden er enkelt og greit at etter at du er død tror jeg det er akurat som før du ble født... hvis du husker hvordan det var da tror jeg du husker hvordan det blir da du er død og... bare dumt at ingen husker det.

ble VELDIG rotete skrevet men.og mange skrive feil. håper jeg får poenget fram uanset.
Sist endret av elirdir; 12. april 2009 kl. 08:57.
Ja, men du vil ikke ha noe å huske med, å tenke med, akkurat som før du ble født. Tankene våre, bevisstheten vår er biokjemi i hjernen, og når den stopper før vi dør slutter vi/jeg'et å eksistere. På en måte slutter vi/jeg'et å eksistere når vi blir bevisstløse i forbindelse med ulykker eller narkose el liknende også, men den siste gangen vi blir bevisstløse, gangen før vi dør, da vil vi ha opplevd det siste vi opplevde, da er vi borte for alltid allerede.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Jeg tror på et liv etter døden i form av kompost, that's it.
Sitat av Quazzy Vis innlegg
Det fines ikke noe universiellt bevis for Gud som kan gjelde for alle. Alle som tror på Gud har forskjellige oppfatninger av hva Gud er og hva Gud kan/vil gjøre.

Bevis for Gud må være personlig. Det må være en åpenbaring, til en viss grad. At en person fant Gud og kom seg ut av heroinmisbruk for eksempel, kan være hans bevis på at Gud eksisterer, fordi han klare å slutte. For en vanlig mann eller dame ville ikke samme eksempel vært et gyldig bevis for Gud.

Jeg tror ikke på Gud. Selv er jeg ateist, og har vært det de siste 10 åra. Men for alt jeg vet, så er det bare fordi jeg ikke har funnet mitt egne personlige bevis for Gud. Jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å finne det, men det er fordi jeg ikke leter etter bevis for Gud. De som savner noe å tro på har nok større sannsynlighet for å finne det beviset.

Jeg har det rett og slett for godt her i livet til å måtte lete etter redning eller veiledning i en høyerestående makt. For de som trenger en forklaring på hvorfor ting skjer, og som må vite at ting skjer av en grunn, så er nok Gud et godt sted å vende seg. Uansett om det er Allah, Æsene, Gud, Jesus, Odin, Buddha eller Vishnu.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som heter personlige bevis. Dersom personlige opplevelser overbeviser noen om at det finnes en gud, men vedkomne ikke kan legge frem noe som støtter denne påstanden så har vedkomne ikke noe bevis, bare en personlig opplevelse som ikke har noen betydning for andre.
Sist endret av Slaktern; 16. april 2009 kl. 17:43.
Sitat av Mentalbox Vis innlegg
Kun dårlige kristne er totalt uenige.
Men... Jeg vil si at Gud ikke er en lav manifestasjon, spesielt ikke for å "substitude" for en primitiv emosjon: "ensomhet".
En ekte filosof/helgen vil forstå at man ikke skal gruppere "Gud", man kan gjerne diskutere det på et lavmålt nivå, men han vet allerede hva Gud er, og Gud er verken vissvass eller diktator.
Med litt forstålelse forstår man hvorfor Bibelen ble skrevet hvordan den ble skrevet, though man må inse at du har et stort ansvar som krever at Gud ikke røske deg opp i himmelen, dvs: han kommer ikke til å knipse med fingrene for å gjøre deg/dere beviste, klarsynte, av en eller annen grunn... og hovedspørsmålet som en "god kristen" (I know, I know..) er å finne ut hvorfor, dermed finne ut hvordan og til slutt bli bevist/klarsynt og invitert.

Jeg kan gjerne "strukturere" det noe bedre, gjøre det noe mere klart, noe smartere, noe ganske imponerende: en virkelig intelligent person vet desto mere hvem/hva Gud er og konsekvensene av det.
Noe mere rasjonelt: når/hvis du utvikler deg mentalt vil du forstå Gud bedre.
PSSSS: ekstremt lavt nivå av et forsøk på å prøve å make any sense for de ignorante... "Cut".
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man ikke gruppere Gud? Først må du spørre, hva er Gud? Jeg får et inntrykk av at du leter etter svar, du er kanskje ung og aktiv. Du begynner å føle på sjela hvor massiv verden virkelig er, men du finner ingen god forklaring på denne følelsen av dette massive innad deg selv, ingen ting som tilfredsstiller din søken. Her går du rett i den samme fella som millioner av mennesker har gjort før deg. Du leter etter svarene utenfor dine egne tanker, siden du selv ikke kan forklare eller sette fingeren på denne mystiske følelsen, så tilegner du den til noe guddommelig. Du begrunner din mangel på forståelse med at du er noe mindre enn hva du i virkeligheten er, og har potensiale til å bli, å setter en Gud over deg. Slik danner du en bakgård for din egen tankevirksomhet. Du stenger inne tankene dine, og hekken som omringer hagen din er Gud.

Du sier: Med litt forståelse kan man forstå bibelen, og hvorfor den ble til, at man ikke skal gruppere Gud, og at en ekte filosof vet hva Gud er. Da ber jeg deg utdype dette. Forklare dette. Er du en ekte filosof? Da kan du forklare meg hva Gud er, kanskje jeg ikke kan forstå det fordi jeg mangler innsikt. Men du som har denne innsikten burde være istand til å komme med en utfyllende forklaring. Er du ikke en ekte filosof, da spør jeg deg: Hvordan vet du at ekte filosofer vet hva Gud er? Kanskje du ikke har full innsikt enda heller, og det er dette du sier. Da spør jeg deg på hvilket grunnlag du kan vite/gå utifra at det er Gud som er det endelige, når du ikke enda har denne innsikten? Er det kanskje som jeg allerede har sagt, at det er din søken etter svar som har trollbundet deg, og ikke en formening om noe bortenfor vår virkelighet? Hvis ikke så vil jeg at du skal utfylle denne innsikten, klarer du ikke det så er den bare en innbilning. Innsikt føles som mest virkelig når den er på sitt falskeste.

Dette er tankene jeg har gjort meg utifra dine poster
Sist endret av gulunderstrek; 16. april 2009 kl. 18:16.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Altså, personlig så tror jeg ikke på Gud pga mange grunner.
De har mange bevis, selv om jeg ikke finner de så overbevisende. Eksempler på dette er: Profetenes mirakler, gjenstander, natur konstruksjoner osv.
Meen, om du først å fremst skal tolke Gud som det står i Bibelen og i Koranen så må du kanskje tolke det mer "spiritulet".
For poenget er at du skal ha _tro_ på at Gud finnes og dermed be til ham og vise ham at du er takknemmelig for ditt liv. Som belønning vil du da komme i Paradiset og få alt det du vil ha der.
Men rent konkrete bevis på at Gud finnes, tror jeg ikke finnes.
Det er noe en hver person selv er nødt til å tro på for at det skal fungere, selv om mange blir født inn i familier som er "litt vel religiøse.
På en annen side så skal du se at religion og troen på Gud hjelper de fleste på "rett spor". For, følger man de etiske reglene for en hver religiøs bok vil du se at man blir et godt menneske. Religion gir deg også disiplin og målsettelse som er for eksempel viktig for å kunne studere, sant? Den gir deg en slags indre ro, så om en skulle komme opp i en ekkel situasjon så vil man kunne tenke seg litt om, hva er det som er lurt å gjøre her? Og slike eksempler har du tusenvis av, i de religiøse bøkene. Så man skal ikke bare tenke på om Gud finnes eller ikke, men også på alt det gode troen på Gud gir en hver person og hele samfunnet.
... skulle ønske jeg kunne ha holdt meg til at det jeg sa nå, men...

PS: Ja jeg vet at religion ble brukt som grunn til å krige, men hva var bakgrunnen? Pengene kanskje?^^
Skal du finne gud må du gå dypt inni deg selv, over tankene, over pusten, føle kjerligheten, miste kontakt med verden rundt deg å tro på din egen mytologi. Du må se gjennom den, da finner du DIN gud, det du betror deg til.

Det finnes jo bare en historie, å i fem tusen år har vi fortalt den til hverandre i utallige versjoner over hele kloden, alle forskjelige religioner har den samme guden, de har bare en annen mytologi å tro på, å den må du finne før du finner gud i deg selv.
Trot det ikke før jeg får se det. For å si det sånn, så blir jeg ikke overbevist før jeg opplever noe utenom det vanlige.
gud finnes ikke har aldri fantes og kommer ikke til å eksistere.

gud er bare noe for folk som trenger noe å tro på å holde seg fast i. eller en mening med at all driten som skjer skjer
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av evievu Vis innlegg
Skal du finne gud må du gå dypt inni deg selv, over tankene, over pusten, føle kjerligheten, miste kontakt med verden rundt deg å tro på din egen mytologi. Du må se gjennom den, da finner du DIN gud, det du betror deg til.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke nødvendigvis stole så mye på din egen hjerne. Gi meg et par elektroder så skal jeg få deg til å føle guds nærvær (eller hva du nå enn tror på) på kommando. Man har puttet nonner og munker (fra forskjellige religioner) igjennom MRI og har funnet akkurat hvor i hjernen ting lyser opp når man har en guddommelig følelse, og hvis man stimulerer samme område kan man gjenskape den følelsen.
Det er ingenting som tyder på at det finnes noen alltilstedeværende, allmektig og allvitende entitet som transcenderer det vi kjenner til i dag, og derfor tror jeg ikke. Heldigvis hadde jeg ikke-religiøse foreldre som ikke tynget meg med indoktrinering av slike størrelser.
Sist endret av Jammer; 23. mai 2009 kl. 17:50.