Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5461
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg var yngre og hadde bil som var i dårlig stand så hadde vi ett lokalt verksted som man bare betalte kontant for eu og så var alt i orden, nå er det mange år siden og det verkstedet er vekk. Jeg har også hatt endel nyere og bedre biler fram til nå. Har en skrap haug som skulle vært på eu og har ikke råd til og fikse på den. Finnes slike verksteder enda?
Gjør meg ikke noe og ta en ringe runde og høre men gidder ikke drite meg ut hvis det ikke finnes lengre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da jeg var yngre og hadde bil som var i dårlig stand så hadde vi ett lokalt verksted som man bare betalte kontant for eu og så var alt i orden, nå er det mange år siden og det verkstedet er vekk. Jeg har også hatt endel nyere og bedre biler fram til nå. Har en skrap haug som skulle vært på eu og har ikke råd til og fikse på den. Finnes slike verksteder enda?
Gjør meg ikke noe og ta en ringe runde og høre men gidder ikke drite meg ut hvis det ikke finnes lengre.
Vis hele sitatet...
Nei. Det gjøres kontroller, så de fleste slike er nok borte.

Så fort verkstedet har meldt fra om at bilen er ferdig, kan de få beskjed om at tilsynet er på vei. Da gjør det seg svært dårlig å ikke ha alt i orden.
Det har blitt jævlig strengt. Når jeg jobbet på verksted fikk vi en sjelden gang iblant en telefon ifra tilsynet om å holde igjen en bil så de kunne ta en kontroll.
Det er ikke mange av de igjen, men det finnes noen få.

Hvis de blir oppdaget så kan bedriften bli dømt til å miste rettigheten til å ta EU kontroll i lang tid. Da mister de MYE inntekt, så det tør ikke så mange lenger.
Ja hva skal en si, det er en skikkelig gladnyhet det evilsink? Vi trenger jo ikke biler på veien som ikke er i forskriftsmessig stand ute på veiene? Tenker spesielt på bremser, dempere, slakk på forstilling eller farlig rust og ikke minst utslipp. Det er vel helt ok at slikt bare lukes ut på EU kontroll?
Det er mye strengere nå, jobbet som mekaniker før (ca 6 år siden) men vet at stikkprøver forekommer relativt hyppig. Endel bilverksted er faktisk strengere enn biltilsynet selv iallfall der jeg jobbet. Men ser han over nevner dette med utslipp og kan påpeket at det er ikke noe de er så nøye på, blir juksa mye med det uten at det får nevnverdige konsekvenser. Usikker på om det i heletatt blir sjekka på stikkprøve.
Vel det jo da synd for oss alle, om det er fortsatt er hauger av gamle biler på veiene som forurenser mer har lov til. Vi trenger renere luft ikke ennå mer møkk i lungene.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Det finnes nok noen få, jeg husker å ha lest for ikke så lenge siden om en kar som bare la ned og åpna et nytt verksted når de ikke lot dem ta EU lenger. Ellers var det en gammel mekaniker som hadde rykte for å være snill på EU. Om det var med vilje eller ei vet jeg ikke, men han fikk kunder av det.
Sist endret av Mekkern; 2. mars 2021 kl. 20:09.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja hva skal en si, det er en skikkelig gladnyhet det evilsink? Vi trenger jo ikke biler på veien som ikke er i forskriftsmessig stand ute på veiene? Tenker spesielt på bremser, dempere, slakk på forstilling eller farlig rust og ikke minst utslipp. Det er vel helt ok at slikt bare lukes ut på EU kontroll?
Vis hele sitatet...
Gladnyhet nei, langt ifra. Det er noe som skremmer meg mest når jeg tenker over kjøring på vei, at det finnes drapsmaskiner der ute, uten alt i orden. Jeg er ikke en av de som har turt å ta betaling under bordet for EU godkjenning, og mitt inntrykk er at det er noe som ses ned på generelt i den bransjen. Men det er alltids en eller annen fjompenisse der ute som ikke gjør det de skal.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Det er mye strengere nå, jobbet som mekaniker før (ca 6 år siden) men vet at stikkprøver forekommer relativt hyppig. Endel bilverksted er faktisk strengere enn biltilsynet selv iallfall der jeg jobbet. Men ser han over nevner dette med utslipp og kan påpeket at det er ikke noe de er så nøye på, blir juksa mye med det uten at det får nevnverdige konsekvenser. Usikker på om det i heletatt blir sjekka på stikkprøve.
Vis hele sitatet...
Utslipp skal i utgangspunktet sjekkes, men det er ikke alle kontrollørene som gjør det ut av latskap.

Kontroller utføres mye hyppigere i disse dager enn for bare 5 år siden.
Sist endret av Vasken; 2. mars 2021 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Det ble mye strengere i 2018. Det er vel også slik at den som har lov til å utføre eu kontroll, og det er på personnivå, må godkjenne bilen ved å identifisere seg med bankid. Det er en god del krav som stilles til den som har lov til å utføre en slik kontroll og den er kun gyldig i en tidsbegrenset periode så tipper at det er ikke like mye slurv i dag som før 2018. De som skal søke må også betale ett gebyr uansett omd e for avslag eller ikke, så tror riskoen er for stor til at man slurver med viktige ting. Klart at noe kan det nok slurves litt med. Ser også at verskteder av og til søker etter folk og da står det i beskrivelesen at det er ett pluss med at man er godkjent for eu kontroll.
Har vært med på at dette nye kontrolltiltaket har komt kunden tilgode. Bilen som var på eu-kontroll ble ikke godkjent pga bittelitt slakk i en foring. Når kontrollen ble lagt inn så ble den flagget, og etter en stund dukket en kar fra vegvesenet opp og så over bilen. Han kom frem til at det var bittelitt slakk, men ikke slakk nok til at den skulle undergodkjennes. Bilen ble så godkjent alikevel, tut og kjør.
Joda, det finnes. Om du kjenner de rette folka. Forstod det slik at de siste reglene gjør mekanikeren ansvarlig, og ikke verkstedet. Er kun noen uker siden jeg godkjente en bil over telefon uten å engang vise den...
▼ ... over en måned senere ... ▼
1 Oktober 2018 ble de nye reglene om krav til personlig godkjenning av kontrollører innført. 1 Oktober 2021 så er den endelige datoen for når også kontrollører i overgangsordningen (de som har vært aktive kontrollører før det nye regelverket tredde i kraft) også må ha fullført opplæring som gir personlig godkjenning i tråd med den nye kontrollforskriften.

Dette betyr i praksis at det er nå (fra 1 oktober 2018) den som utfører utfører kontrollen som er ansvarlig for at kontrollen er utført i tråd med kontrollveiledningen. Dette inkluderer også nye habilitetskrav. Dette setter også en del reaksjonskrav personlig til kontrolløren - og det er stor forskjell på å bli fersket for å utføre kontrollen feilaktig, for eksempel ved å overse mangler (så vel som å over dømme) og det å faktisk unngå å ha kjøretøyet til stede.

Før i tiden så representerte den ansatte kontrollorganet (verkstedet) som fikk en reaksjon. Nå representerer kontrolløren statens vegvesen og det å "tulle" med regelverket får nå personlige konsekvenser for kontrolløren.

Når kontrollen sendes inn så vil man kunne få opp en "rødskjerm" som indikerer at statens vegvesen er på vei for å utføre en stikkprøvekontroll, bil eier har da i utgangspunktet en begrenset plikt til å tilbakeholde kjøretøyet i 30 minutter. Dersom man unndrar seg kontroll, eller kontrollen sendes inn på et tidspunkt utenfor "normal arbeidstid" har de full rett til å formelt be bileieren møte på trafikkstasjon for kontroll pr brevform.

Det skal nevnes at stikkprøvekontroller ikke er tilfeldige og ikke nødvendigvis sjeldent lenger, de vet godt hvem de skal være obs på, og det minste tegn til at en kontrollør kan operere utenfor regelverket så vil selvfølgelig statens vegvesen være mer på denne kontrolløren. Dersom det avdekkes ting ved utekontroll/teknisk kontroll vil denne også kunne veies opp i mot EU kontrollen - særlig også ved ulykker.

I lys av dette, så vil jeg tro - at om slike kontrollører eksisteres så vil det trolig være en sjeldenhet, og det er viktig å merke seg at etter hvert som at den nye forskriften har blitt håndhevet mer og mer, så er det progressivt blitt mindre og mindre sannsynlig at man blir oppdaget. Ikke minst fordi at det er ikke særlig fristende å ta denne risikoen mer.

Nå er det jo dog slik at EU kontrollen er der av en grunn, og dersom det plutselig foreligger alvorlige feil på kjøretøyet som ikke blir oppdaget, så er det til fare for seg selv, sine passasjerer, medtrafikanter så vel som mannen i gata. Jeg har sett plenty tilfeller selv hvor alvorlig rustdannelse har ført til plutselige svikt hjuloppheng, bærende elementer, dekk som går i lufta etc. Og disse manglene er eksempler på ting som ikke, nødvendigvis gir deg noe advarsel. Dersom kontrolløren gjør jobben sin riktig (som de i utgangspunktet skal) så lurer man jo bare seg selv.

Merk at de nye kravene til kontrollører går begge veier, det er fokus på å gi mangel på det som faktisk er en mangel, men også er en viktig del av de nye kravene opplæring i bedre forståelse for hva som er innenfor - eller ikke.

Og nei, man skal ikke utføre avgasstest på alle biler. Biler med avgassklasse EU-5 eller nyere skal det ikke utføres avgasskontroll på, men man skal koble på diagnoseutstyr for utlesing av rammenummer og kontrollere at det ikke foreligger feilkoder som er av betydning. Kjøretøy registrert eller tatt i bruk før 1 januar 1980 er også fritatt fta måling av røyktetthet.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja hva skal en si, det er en skikkelig gladnyhet det evilsink? Vi trenger jo ikke biler på veien som ikke er i forskriftsmessig stand ute på veiene? Tenker spesielt på bremser, dempere, slakk på forstilling eller farlig rust og ikke minst utslipp. Det er vel helt ok at slikt bare lukes ut på EU kontroll?
Vis hele sitatet...
Akkurat på den fronten vil jeg si det er et ganske sterkt motargument. EU reglene fører til at enorme antall biler skrapes når de egentlig bare har noen få feil. Prisen for å fikse småfeil på en gammel bil blir såpass stor at det ikke lønner seg, og dermed må man ha en nyere bil. Dette bidrar jo bare til forbrukersamfunnet spør du meg.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Akkurat på den fronten vil jeg si det er et ganske sterkt motargument. EU reglene fører til at enorme antall biler skrapes når de egentlig bare har noen få feil. Prisen for å fikse småfeil på en gammel bil blir såpass stor at det ikke lønner seg, og dermed må man ha en nyere bil. Dette bidrar jo bare til forbrukersamfunnet spør du meg.
Vis hele sitatet...
Dette er vel heller et argument for å skru opp avgiftene på nye biler: Dersom det ikke lønner seg å reparere en gammel bil med småfeil og heller kjøpe nytt, så betyr det helt enkelt at det er for billig å skaffe nytt. Øker man terskelen for å skaffe nytt må man heller holde liv i det man har litt lenger.
Sist endret av Myoxocephalus; 6. april 2021 kl. 14:29.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Blir ikke det litt "Vimes' Theory"? Hvis man lar folk kjøpe nytt, har de (håper jeg) en bil som ikke trenger fiksing på noen år. Hvis man har elleve slags bruktbilsamba og noe trenger fiksing er det vel maks tre kvarter til neste feil. Jeg er ikke spesielt bilanlagt av meg, men har hørt om mekanikerregninger som man faktisk kunne kjøpt en helt annen bruktbil for.

Miljøargumentet er jeg usikker på i praksis, men man skulle tro det var et dugelig insentiv til å fornye bilparken mest mulig, fortest mulig, i hvert fall i "det elektriske skiftet". Eller forsvinner det i ekstra bruk-og-kast-utslipp?
Hei!
Har en bekjent som er mekaniker, og som @Spectre nevner har det kommet nye regler.
Mekaniker/kontrollør må bruke sin personlige BankID og signere på EU-kontrollen og dette har vist seg utrolig effektivt mot juks.
Om han skulle godkjenne en bil mot bedre viten og bli tatt for dette, vil han miste bevilgningen som EU-kontrollør (og antageligvis bli oppsagt).
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor kjøre rundt med en bil som ikke er i orden? Du setter ditt og andres liv i fare. Vet det er mange nye regler som kan være irriterende, men når det kommer til bil så synes jeg det er bra. Det er sikkerhet.