Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 27760
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Hola, freaks!

Som noen av dere sikkert har fått med dere har Mannegruppa Ottar startet en aksjon hvor de kjører land og strand - for å varsle naboer om overgrepsdømte og pedofile. Bilder av domfelte og dom blir postet på snapchat, i postkasser, et cetera, slik at så mange som mulig skal få muligheten til å vite "hvem naboen sin er".

Selvfølgelig kan man diskutere i det vie og det breie hvorvidt dette er lovlig, moralsk riktig og ymse positive og negative konsekvenser. Dessverre får jeg bare informasjon fra to kanaler. Mannegruppa Ottar selv, som da er for aksjonen - og media, som da naturligvis er imot alt som ikke er politisk korrekt.

Derfor lurer jeg på hva dere synes om denne aksjonen? Personlig hadde jeg ikke store meningene før en tidligere bekjent av meg dukket opp på snapchaten. Kunne aldri i min villeste fantasi forestille meg at "han av alle" kunne utføre de tingene han er dømt for. Jeg ble kvalm av bare tanken på å i det hele tatt ha pratet med han om våre felles lidenskaper; sport og gaming. Vet ikke hvor mange timer vi har pratet om fotball og World of Warcraft - uten at jeg har ansett noe ved han som unormalt.

Han hadde et yrke hvor man må ha plettfritt rulleblad, og viktige verv i forskjellige organisasjoner og klubber. Plutselig får jeg vite hvem han egentlig er - og det gjør meg bekymret. Hvem andre kan gjøre det samme? Mannen i kassa på Rema? Elektrikkeren? Han som mekker burgeren min på Esso? (Beklager for å kun bruke mannsroller som eksempel, men you get it)

Alle barn skal være trygge. Men er dette måten å gjøre det på?
Kjør debatt!
Sist endret av Hydra; 1. juli 2020 kl. 15:21.
Selvfølgelig kan hvem som helst være en tidligere/nåværende overgriper, de skiller seg ikke ut utseendemessig og kan være interessert i både fotball og WoW, kan ha verv i frivillige organisasjoner og delta på dugnad. De er jo mennesker, selv om vi liker å se på dem som monstre for å distansere oss fra det mørke inni oss selv. Jeg sier ikke at vi alle er overgripere, men vi er alle kapable til å begå grusomme handlinger under riktige omstendigheter. Hvis du tror at du ikke har en mørk side, så har du ikke sett innover nøye nok.

Når det kommer til aksjonen, så synes jeg at den er helt bak mål, er lite gjennomtenkt og baserer seg utelukkende på følelser. Når overgriperne blir kjent, så kan ofte ofrene også bli kjent på grunn av det, spesielt i små lokale samfunn der alle kjenner alle. Ofrene blir retraumatisert, de blir snakket om osv. Kanskje de helst vil legge det bak seg og forsøke å komme seg videre i livet, men neida, der kommer Mannegruppa Ottar og skal utføre "rettferdighet".
Sist endret av Stray Wanderer; 1. juli 2020 kl. 15:40.
Barn blir jo ikke tryggere av disse aksjonene? Ta han kompisen din som eksempel da. Tror du det er mindre sannsynlig at han begår nye overgrep nå som han er blitt uthengt og mistet alt av godt rykte og ting han har opparbeidet seg etter soning? Og sendt rett ut på skråplanet liksom av idiotgruppa ottar?
Tviler
Mine to cents er at dette vil være stor pådriver for selvmord blant de som blir uthengt.
Hva vi liksom ikke dette koste staten? Hva med andre konsekvenser som sykemeldinger, kommunale psykiske tilbud, selvmord som nevnt mm?

Er nå enda sånn at de som har sonet dommer har gjort opp for seg også.

Hvor lang tid før noen blir urettmessig eller uthengt på falskt grunnlag?
Denne aksjonen kan bæres som makt og bør ikke ligge i hendene på tullinger.
Helt bak mål dette spør du meg. Er for strenge straffer for slike, men offentlig uthenging som fører til skikane/utfrysning fra lokalsamfundet kan umulig være godt for noe som helst. Barna som har blitt utsatt for overgrep blir ikke bedre av dette..

På den annen side kunne kanskje slike aksjoner ført til at sannsynligheten for at fremtidig overgripere ville tenkt seg om en ekstra gang vært større..? Skriver dette pga du åpenbart ville ha en diskusjon rundt dette, så dette er et argument for.

Oooog, hva med folk som er uskyldig dømt? Justismord skjer også her på berget, og du skal ikke se bort fra at noen blir feilaktig dømt også i slike saker.

Spennende problemstilling, men står på mitt ved at dette er forkastelig av mannegruppa ottar, selv om en del av meg støtter tanken bak dette.
Sist endret av Heimdall-; 1. juli 2020 kl. 16:18.
Følger med og synes det er moro og innafor!
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Følger med og synes det er moro og innafor!
Vis hele sitatet...
Du er for gapestokkmentalitet med andre ord?

Håper du har rent mel i posen
De går for langt i mine øyne. Synes personlig det er stor forskjell på overgrep mot barn og nachspiel voldtekt. Det siste bør det være lov å få legge bak seg etter sonet dom. Overgrep mot barn synes jeg burde få varige konsekvenser.

Men en annen ting er dette absurde fokuset på "stranger danger". Pedofile overgripere går enten på unger de har lett tilgang på (fotballtrener, speiderleder, prest etc.), eller de setter seg på flyet til et sted man kan betale andre for å fasilitere tilgang.
Så lenge dem har dommer som bevis før dem henger ut noen, så synes jeg det er innafor. En pedofil person har ikke livets rett i mine øyner. Enten kjemisk kastreing eller nakkeskudd skulle vært straffen. Og noen av dere som mener dette er feil. Hadde ikke dere ville vist at la oss si gym læreren, fotball treneren eller han hyggelige naboen som altid stiller opp som barnevakt var dømt pedofil? Måtte alle pedoer brenne, selv om dem er ferdig sona så er dem fortsatt noen svin i mine øyner. Blir kvalm og varm i hode av diskusjoner rundt dette tema. Kan ikke forstå at noen kan synes synd på dem. Fysj
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Du er for gapestokkmentalitet med andre ord?

Håper du har rent mel i posen
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg er for det når det gjelder barnemisbrukere etc.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jepp, jeg er for det når det gjelder barnemisbrukere etc.
Vis hele sitatet...
Touché.

Nei, barneovergrep er forkastelig. Men at en gjeng testo-mannfolk skal fly på bygda å vær sosiale budler på vegne av samfunnet/ofrene? Not so sure

Kjemisk kastrering kan jeg stille meg bak! Samt juling der hvor de soner!
Nå har de vel allerede hengt ut feil person allerede en gang, så jeg vet ikke helt hvorfor det er oppe til diskusjon.
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Oooog, hva med folk som er uskyldig dømt? Justismord skjer også her på berget, og du skal ikke se bort fra at noen blir feilaktig dømt også i slike saker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Heimdall- Vis innlegg

Kjemisk kastrering kan jeg stille meg bak!
Vis hele sitatet...
Det du vill er jo enda værre for offer for justismord
De har jo ikke hengt ut feil person. Dette er jo bare tull.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
De har jo ikke hengt ut feil person. Dette er jo bare tull.
Vis hele sitatet...
https://www.tv2.no/a/11512760/
Sitat av venstrehook Vis innlegg
De har jo ikke hengt ut feil person. Dette er jo bare tull.
Vis hele sitatet...
Det ble vell lakt ut ett bilde av feil hus. Ikke feil person.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det ble vell lakt ut ett bilde av feil hus. Ikke feil person.
Vis hele sitatet...
Går vel for det samme det?
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Går vel for det samme det?
Vis hele sitatet...
1. Nei, det er ikke det samme.
2. Hele nabolaget ble filmet, ikke kun ett hus.

Du følger ikke snappen tydeligvis og refererer kun til det du leser i media. Du er et godt eksempel på hvor farlig fake news er, og hvor lett historiene blir feilvridde.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Så lenge dem har dommer som bevis før dem henger ut noen, så synes jeg det er innafor. En pedofil person har ikke livets rett i mine øyner. Enten kjemisk kastreing eller nakkeskudd skulle vært straffen. Og noen av dere som mener dette er feil. Hadde ikke dere ville vist at la oss si gym læreren, fotball treneren eller han hyggelige naboen som altid stiller opp som barnevakt var dømt pedofil? Måtte alle pedoer brenne, selv om dem er ferdig sona så er dem fortsatt noen svin i mine øyner. Blir kvalm og varm i hode av diskusjoner rundt dette tema. Kan ikke forstå at noen kan synes synd på dem. Fysj
Vis hele sitatet...
Wowzi, nå drar du mange over en kam. Pedofile mennesker kan være dydige pedofile, har du hørt om det før?

Sjekk ut: virped.org. Disse ømmer jeg i aller høyeste grad med.
er for denne aksjonen, er for å informere. se for deg att du har ett barn i en barnehage også kommer mannegruppa og forteller deg att den ene mannen som jobber der er pedo, da har du mulighet til å ta barnet ditt ut av barnehagen, den muligheten hadde du ikke hatt hvis de ikke hadde sagt ifra. mannegruppa gjør en ganske god jobb, og så lenge de fortsetter sånn de gjør så er jeg absolutt for det de gjør, er bedre å leve med barn i ett nabolag når du vet att det ikke er noen pedoer der. det er ihvertfall min mening.
Sitat av nork Vis innlegg
er for denne aksjonen, er for å informere. se for deg att du har ett barn i en barnehage også kommer mannegruppa og forteller deg att den ene mannen som jobber der er pedo, da har du mulighet til å ta barnet ditt ut av barnehagen, den muligheten hadde du ikke hatt hvis de ikke hadde sagt ifra. mannegruppa gjør en ganske god jobb, og så lenge de fortsetter sånn de gjør så er jeg absolutt for det de gjør, er bedre å leve med barn i ett nabolag når du vet att det ikke er noen pedoer der. det er ihvertfall min mening.
Vis hele sitatet...
Du vet kanskje ikke at for å arbeide med barn må en fremstille en plettfri vandel når det kommer til overgrep og slikt?

Dermed er det ingenting for 'mannegruppa' Ottar å ta tak i når det kommer til barnehagearbeidere.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Det du vill er jo enda værre for offer for justismord
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på det men ja.. du sier noe der
Er bare å vente på det første tilfellet av en uskyldig som blir feilidentifisert som overgriper, hvor dette ender med at mobben tar livet av ham eller at han begår selvmord.

Idiotisk mobb-mentalitet. Bruk heller tid og krefter på å rydde opp i justissektoren.
Ble selv utsatt for overgrep som liten kid og du er merket for livet, er ekstra hardt å få livet til å kjøre når du må bruke masse energi og ressurser på å prosessere gammelt gørr som du helst bare vil la ligge, men du er nødt til å grave i det for å kvitte deg med den bagasjen og bli et velfungerende menneske. Fører bare dritt med seg i samfunnet. En veldig stor andel av folk som er uføre, rusmisbrukere, hjemløse, kriminelle og andre som koster samfunnet mye penger er i stor grad der de er i dag på grunn av overgrep i barndommen, om ikke seksuelt, så overgrep på andre måter. En ville ha spart samfunnet for store kostnader hvis en tidlig kunne ta fatt i pedofile og andre overgripere. Mange av dem ble selv misbrukt og er 'perpetuating the cycle of abuse' for å låne et engelsk begrep.

Traumer som sitter i kroppen er vanskelig å behandle hvis man ikke har spesiale i det, og offentlig helsevern er gjerne ikke nok for folk som har blitt utsatt for dette, og de er ofte i posisjoner hvor de ikke har råd til å betale private behandlere med kunnskap innenfor psykisk traumebehandling.
Denne diskusjonen har mange fellestrekk med diskusjon om dødsstraff, og mange av de samme argumentene gjelder både her og der. Så lenge der er en viss sjanse for at uskyldige kommer til å lide, så er det en forkastelig praksis. Selv hvis Mannegruppa hadde truffet riktig i alle tilfeller, så vil uskyldige i form av slektninger/familiemedlemmer av den overgrepsdømte lide (sånn som det ble poengtert i TV2-artikkelen). Alt denne aksjonen fører til er mer lidelse for både skyldige og mange flere uskyldige, og den oppnår ingen positiv resultat. Det er ren og skjær brutalitet for brutalitetens skyld, for å heve seg over andre, for å få ut aggresjon og frustrasjon som mange av medlemmene i Mannegruppa åpenbart lider av. Hvordan ble verden bedre for noen? Den ble tvert imot verre!
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Hadde ikke dere ville vist at la oss si gym læreren, fotball treneren eller han hyggelige naboen som altid stiller opp som barnevakt var dømt pedofil?
Vis hele sitatet...
Er vedkommende dømt pedofil så vil dette dukke opp på vandelsattester man må legge frem dersom man jobber innenfor barnehage og skole-sektoren, samt også dersom man har ett ansvars- eller tillitsforhold overfor mindreårige - så det argumentet faller i grunn bort.

Den hyggelige naboen however, den er ett wildcard.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
1. Nei, det er ikke det samme.
2. Hele nabolaget ble filmet, ikke kun ett hus.

Du følger ikke snappen tydeligvis og refererer kun til det du leser i media. Du er et godt eksempel på hvor farlig fake news er, og hvor lett historiene blir feilvridde.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skal love deg at jeg ikke følger snappen, du. Takk som byr.

Du har vel heller ikke lest artikkelen?

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det er ren og skjær brutalitet for brutalitetens skyld, for å heve seg over andre, for å få ut aggresjon og frustrasjon som mange av medlemmene i Mannegruppa åpenbart lider av.
Vis hele sitatet...
Yes. Nå som de har blitt for gamle til å banke opp folk på bygdefest og slippe unna med det... Spyr av hele den gjengen med skjeggaper...
Sist endret av TrippyKing; 1. juli 2020 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva heter den Snapchat kontoen?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hva heter den Snapchat kontoen?
Vis hele sitatet...
Mannegruppaotar
Han gjør en super jobb. Har du tukla med barn burde man miste rettighetene normale innbyggerne har.
Sitat av Hydra Vis innlegg
Mannen i kassa på Rema? Elektrikkeren? Han som mekker burgeren min på Esso? (Beklager for å kun bruke mannsroller som eksempel, men you get it)
Vis hele sitatet...
Hehe, du burde heller beklage at du utelukker at elektrikeren kan være en kvinne

Sitat av Heimdall- Vis innlegg
På den annen side kunne kanskje slike aksjoner ført til at sannsynligheten for at fremtidig overgripere ville tenkt seg om en ekstra gang vært større..?
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg på. Hvis det å bli dømt for overgrep mot barn ikke er avskrekkende nok, så er det nok ikke det at de ikke har tenkt seg om som er problemet.

Sitat av nikita Vis innlegg
Men en annen ting er dette absurde fokuset på "stranger danger". Pedofile overgripere går enten på unger de har lett tilgang på (fotballtrener, speiderleder, prest etc.), eller de setter seg på flyet til et sted man kan betale andre for å fasilitere tilgang.
Vis hele sitatet...
Veldig sant. Det er ikke kidnapping utført av menn i svart varebil med godteri i lommene man først og fremst bør advare mot. Det er i det hele tatt ganske vanskelig, man vil jo ikke at barna skal se på enhver voksen i livet sitt som en potensielt farlig overgriper.

Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Kjemisk kastrering kan jeg stille meg bak!
Vis hele sitatet...
Det er ikke vitenskaplig belegg for at kjemisk tvangskastrering er effektivt, så det kan lett gi falsk trygghet.


Alt i alt er det risky business å ta loven i egne hender på denne måten, særlig når det ikke er...verdens mest seriøse organisasjon som står for kvalitetssikringen av prosjektet. Det er lett å bli slurvete med fakta i blodtåka.

Sånn generelt, i personlige saker er det vanskeligere synes jeg. Cissi Wallin ble dømt for ærekrenkelse etter å ha outet sin påståtte voldtektsmann i sosiale medier. Er det ok? Det er ikke vanskelig å sympatisere med en som har blitt voldtatt av en mektig medieperson, som bare ønsker å fortelle sin historie. Heller ikke Andrea i Hemsedalsaken, etter den skandalen av en rettsak. Når man utsettes for noe så umenneskelig traumatiserende og samfunnet ikke tar det på alvor, skal man straffes for å stå for sin egen opplevelse? Men...hva med de tilfellene vi ikke vet om det er sant? Hvor mange skal et overgrepsoffer få lov å fortelle historien sin til?

Så er det dette med konsekvenser. Det har du ikke kontroll på i internettverden. Det er mange eksempler på mennesker som effektivt har fått livet ødelagt av at bagatellmessige ting de har gjort har blitt publisert og gått viralt. Som Justine Sacco som ble hengt ut over hele verden, mistet jobben etc etter en flåsete HIV-spøk. Man vet ikke hvor det ender mår man først slipper snøballen.
Sist endret av *pi; 1. juli 2020 kl. 17:58.
Her i byen ble det lagt ut bilde av feil person og hus.

Jeg mener vi burde ha et offentlig register på dømte overgripere men at en dude løper rundt og tar bilder av de han _tror_ er overgripere, basert på gamle rettsjournaler med gamle adresser, er ekstremt risikabelt og æreskrenkende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Før ein diskuterer moralen i det bør ein jo stille det fundamentale spørsmålet: fungerer det? Fører det til færre overgrep? Kva er tilbakefallsrata for overgrep? Vil slike tiltak redusere den?

Om svaret er nei, så er det idiotisk og poenglaust å diskutere etikken i det. Det funker ikkje, og vi bør ikkje bruke meir energi på det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Før ein diskuterer moralen i det bør ein jo stille det fundamentale spørsmålet: fungerer det? Fører det til færre overgrep? Kva er tilbakefallsrata for overgrep? Vil slike tiltak redusere den?

Om svaret er nei, så er det idiotisk og poenglaust å diskutere etikken i det. Det funker ikkje, og vi bør ikkje bruke meir energi på det.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, i dette "organiserte" fremstøtet. Når det gjelder enkeltpersoner så handler det også om retten til å fortelle sin egen historie, da er det litt mer komplisert (og en litt mer interessant diskusjon).
For å sette ting på spissen (som ottar gjør):

La oss lage et register for alle som er dømt for tyveri eller svindel. Jeg ønsker ikke å bo ved siden av eller i nabolaget til noen som er dømt tyv. Hvem vet hvor gressklipperen min befinner seg neste dag om den ikke lenkes fast i garasjen? Skal jeg føre kontrakt for hver gang jeg låner ut en kopp sukker slik at jeg er garantert å få igjen koppen fra kjeltringen?

Fordi *alle* vet jo at når en først har stjålet så er det dømt å skje igjen - det går utover andre folk - det får økonomiske konsekvenser, kanskje følelsesmessig utrygghet eller mister jeg noe med affeksjonsverdi.

Jeg ønsker en bakgrunnsjekk og galge for alle dømte som arbeider i med penger eller varer generelt - dermed er vi sikre på at disse kjeltringene ikke har noe de kan knabbe med seg. Kanskje du har en tyv i nabolaget? Eller bofellesskapet?



Ja.. Dette er en idiotisk sammenlikning med et svært alvorlig tema, men det er slik folk høres ut når de snakker om dette og støtter Ottar. Det er hysteri og panikkstemning for å trekke frem alle mulige alternativer for overgrep - selv de som ikke eksisterer. Det er med på å skape en ukultur hvor alle er mistenkte frem til du står der med vandelpapirene i hånda.

Enda mer tydelig kommer det frem at flere av de som støtter disse utspillene ikke har peiling på hvordan en enkel ansettelse fungerer - hvor en faktisk må fremstille vandel for å arbeide med en utsatt persongruppe. På sammme måte som en dømt kriminell ikke kan bli politimann kan ikke en overgrepsdømt arbeide med barn.

Det er rett og slett; "Skap trygge nabolag ved ikke å stole på noen"-holdning
Som et apropos her: Tror dere det er mer eller mindre sannsynlig at potensielle overgripere søker hjelp dersom hele befolkningen, inkludert justisministeren, mener at de er monstre og ikke mennesker? Tror dere det blir mer eller mindre seriøs forskning på forebygging og behandling hvis dette er den allment vedtatte holdningen?

Dehumanisering har vært prøvd i mange sammenhenger og har aldri ført noe godt med seg.
Sist endret av *pi; 1. juli 2020 kl. 18:20.
Først og fremst er det positivt overraskende siden mannegruppa Ottar før har promotert voldtektsjokes ol. så det er bra de tar et tydelig standpunkt nå.

Aner ikke hvor mange eller få som følger de på snapchat men å legge ut feil hus i noen minutter er vel ikke helt krise. Tror ikke de fleste følgerne dems er fra Salten og gjenkjente huset utenom tilfeldigvis postbudet, men det er selvsagt uheldig.

Ja jeg syns det er bra, og jeg er ikke enig i at det bør skje kun ved betingelse om at foreligger en juridisk dom først - iom at minst 99 av 100 overgripere går fri. Overgripsoffre har minst rettssikkerhet av alle, overgripere mest straffefrihet av alle i rettsvesenet, og jeg har lenge ventet på en endring av det. Samtykkelov er et eksempel fordi den juridiske definisjonen på overgrep da vil være om personen har gitt eller var i stand til å samtykke og forstår hva man samtykker til eller ikke, og ikke slik definisjonen står i dag må innebære vold eller truende atferd. Det er rapportert fra voldtektsmottakene at 70% av voldtektsofre fryser til som en automatisk ukontrollerbar fight or flight respons som man også ser hos dyr som opplever fare (spiller død) og ikke klarer å kjempe mot sånn at majoriteten av voldtekter skjer uten vold, det gjelder i enda høyere grad overgrep mot barn og mindreårige.

Jeg registrerte at i Tv2 linken TrippyKing la ut at pedomannens forsvarer sier at domfelte ikke ble dømt for voldtekt, men for "seksuell omgang med mindreårige" og selvom det er forskjell på papiret er det like mye en voldtekt i praksis. Barn vet ikke hva sex er eller hvordan de skal reagere, de fryser til og tør og klarer ikke si noe hverken under eller etter overgrepet.

Men fordi voldtektsparagrafen er skrevet som den er pr dags dato og ikke sier noe om offerets posisjon og forståelse av samtykke utenom ved bevisstløshet får altså til og med pedofile overgripere lavere straff enn de skulle hatt! Det gjør meg pisseforbanna, så stem på partier som vil innføre samtykkelov slik riksadvokaten har foreslått og som de har innført i mange andre land de siste årene.

Ok over til dette med uthenging igjen. Jeg mener at når rettsvesenet svikter i å bure og straffe mennesker som er en direkte trussel for folks liv, og når også en del straffede ikke lærer eller rehabiliteres og fremdeles er en direkte trussel for folks liv da er det helt innafor å advare samfunnet og naboer mot dem. Sosial straff kan i sånne tilfeller til og med være enda mere effektivt enn bare en juridisk en. Det blir i mine øyne feil å bruke som motargument at "håper du har rent mel i posen selv" fordi om man røyker hasj eller har bøffa en sykkel, eller gjort brekk hos en gullsmed for den saks skyld, er man ikke en direkte trussel mot uskyldige menneskers liv fordet. Banker man opp en uskyldig må man regne med at ryktene går og man på alternative måter får igjen for det, voldtar man ei dame på fest er man dum om man tror at det ikke skal komme ut og man får igjen steinharde never, spark og sosial utstøting for det, og misbruker man et barn skal alle være helt klar over at det ikke er noe de slipper unna med i stillhet lenger. Samfunnet går fremover og tiden er ute for alt av voldtektskultur, det er ikke innafor å bare skyve det under teppet mere for overgrep blir det bare mer og mer av fordi de har lært at de slipper unna.

Pedofile overgrep og utnytting av barn har eksplodert etter internett kom og det har blitt en så stor business at fattige familier i malaysia ikke har noe annet valg enn å la en bakmann låne barna deres noen timer om dagen(til streaming av overgrep som ofte familien ikke er klar over at foregår) , slik at familien kan overleve med mat på bordet og tak over hodet med godt betalt. I Norge er det også et stort nettverk av pedofile som streamer og deler videomateriale, men de er en like stor trussel de som ikke tilhører noe nettverk. Den naboen som lar nabogutten få leke med hunden sin mot å få kile han på tissen i all hemmelighet tilbake, den gymtreneren som masserer favoritteleven sin litt for nært underlivet og pusher grensen mer og mer og tror at ingen noen gang vil registrere at det er over grensen, den direktøren som hjelper barnevernsbarn og flyktningbarn og får tillitt men gir de penger for å suge kukken hans og groomer de til å tro at det er normalt, den kompisen i gjengen som i fylla eller annen rus skriver til unge jenter på instagram og presenterer seg som modellfotograf og lokker de til å sende nakenbilder og spør 9 år gamle jenter om de er våte. Overgripere er hvem som helst og mange fler enn man tror (1 av 10 har blitt voldtatt, 3 av 10 utsatt for seksuelle overgrep, pluss en haug av mørketall som aldri forteller det til noen, særlig barn!). Derfor syns jeg det er viktig å diskutere holdninger i kompisgjengen. Snakke om det, snakke om hvor grensene går og hva som er greit og ikke, høre andres syn og holdninger for det kan gi en pekepinn på hvem som har farlige skjeletter i skapet eller kan være tilbøyelige til å begå overgrep og samtidig sende dem et signal om at det er holdninger og syn det bare ikke er greit å ha.

I mine øyne er det også helt bakvendt og feil å ønske å beskytte disse avskummene fordi "det vil være pådriver for at de tar selvmord". Det blir som å syntes synd på voldtektsmenn fordi de sitter i fengsel. I saker om seksuelle overgrep er det kun ett offer og det er den som ble misbrukt, det er utallige av barn og voksne som ble misbrukt som barn som har tatt og tar selvmord på grunn av det de har vært utsatt for, det er de som er offeret og ikke overgriperen. Selvom han også skulle ende med å ta livet sitt som følge av å bli uthengt. Jeg tenker: hva faen forventet han når man gjør noe sånt mot et uskyldig barn og menneske?! Det er overgriperne som er voksne og som vet hva konsekvenser er, men de tar et fritt valg om å utnytte, manipulere, groome, misbruke og utøve makt og kontroll mot en i sårbar og maktesløs posisjon. Jeg syns ikke det spor synd på dem!
Sist endret av celtseus; 1. juli 2020 kl. 18:44.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Først og fremst er det positivt overraskende siden mannegruppa Ottar før har promotert voldtektsjokes ol. så det er bra de tar et tydelig standpunkt nå.
Vis hele sitatet...
Pft. De har vel neppe sluttet med misogynien sin, jo mer ute og kjøre man er der jo viktigere blir det å markere avsky mot de som er enda verre. Det er ingen steder pedoer er mer hatet enn i fengsel, også av voldtektsforbrytere.

Jeg tenker: hva faen forventet han når man gjør noe sånt mot et uskyldig barn og menneske?!
Vis hele sitatet...
Men du er jo for å gjøre dette mot potensielt uskyldige, fordi noen i verdens mest flåsete fb-gruppe har fått for seg at det er sant? Hva tenker du om at det hadde skjedd med deg? Ut fra det du skriver her og generelt, så virker du som en helt typisk person noen fra et sånt miljø ville synes det var kult å stemple som pedofil. Du ville isåfall ikke vært den første som ble urettmessig utsatt for en sånn heksejakt, og når noen roper heks så sjekker ikke resten av flokken kilder.

Samtykkelov er et eksempel fordi den juridiske definisjonen på overgrep da vil være om personen har gitt eller var i stand til å samtykke og forstår hva man samtykker til eller ikke, og ikke slik definisjonen står i dag må innebære vold eller truende atferd. Det er rapportert fra voldtektsmottakene at 70% av voldtektsofre fryser til som en automatisk ukontrollerbar fight or flight respons som man også ser hos dyr som opplever fare (spiller død) og ikke klarer å kjempe mot sånn at majoriteten av voldtekter skjer uten vold, det gjelder i enda høyere grad overgrep mot barn og mindreårige.
Vis hele sitatet...
Her er jeg litt uenig med deg, og dette er egentlig en såpass interessant diskusjon at du gjerne kunne laget en egen tråd om det. Jeg mener samtykkedefinisjon er et blindspor, og at uaktsomhetsparagrafen vi har er et bedre virkemiddel. Selvsagt helt enig med deg i at prosenten domfelte er til å grine av.
Sist endret av *pi; 1. juli 2020 kl. 18:57.
Jeg støtter aksjonen 100%.

Sitat av The Riddler Vis innlegg
Du vet kanskje ikke at for å arbeide med barn må en fremstille en plettfri vandel når det kommer til overgrep og slikt?

Dermed er det ingenting for 'mannegruppa' Ottar å ta tak i når det kommer til barnehagearbeidere.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at majoriteten av sexforbrytere ikke engang blir anmeldt og at majoriteten av de som blir anmeldt ikke dømmes? Det vil si at det er flere hundretusener som ER overgripere men uten noe på vandelen.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Selv hvis Mannegruppa hadde truffet riktig i alle tilfeller, så vil uskyldige i form av slektninger/familiemedlemmer av den overgrepsdømte lide (sånn som det ble poengtert i TV2-artikkelen). Alt denne aksjonen fører til er mer lidelse for både skyldige og mange flere uskyldige, og den oppnår ingen positiv resultat. Det er ren og skjær brutalitet for brutalitetens skyld, for å heve seg over andre, for å få ut aggresjon og frustrasjon som mange av medlemmene i Mannegruppa åpenbart lider av. Hvordan ble verden bedre for noen? Den ble tvert imot verre!
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan familie og venners "lidelse" ved outing er værre enn offerets lidelse og fremtidige ofres lidelse og liv. Det er en nedslående nyhet å få vite at en venn eller familiemedlem er sexforbryter men her er det da den universelle holdningen til sexovergrep som må endres til noe felles dvs avsky og ikke holdningen mot outing. Jeg har et familiemedlem som er dømt for uakseptable ting som er forkastelig for samfunn og familie å støtte. Jeg fikk vite om hans ugjerning først når jeg ble voksen å det endret synet mitt og relasjonen til vedkommende men mitt sjokk og mitt tap av familiemedlem sånn jeg kjente han skal ikke tas mer hensyn til enn offeret og dets familie. Jeg hadde og kompiser nå bekjente som både vært anmeldt og dømt og anmeldt og ikke dømt for voldtekter og hvor enn stor belastning det er for venner og familie så veier det ikke tyngre enn det ofrene ble utsatt for. Her kommer det universelle synet på sånt inn som jeg nevnte.. Det er viktig at alle uansett relasjon til gjerningsmannen syns det er forkastelig og ikke begynner å finne punkter som bunner i sympati med gjerningsmannen (at han blir stemplet, dømt, utstøtt, mister jobben... Ikke no som gir justice til handlingen uansett men skal sies at ingen av dem hverken ble utstøtt eller mista jobben så de slapp billig unna spør du meg)
I begge tilfellene der det endte med dom ville ingen gjettet eller trodd at de var sånn, men i flere av tilfellene det endte med henlagt sak hadde alle registrert oppførsel på kanten med de gjeldende personene og når de er sånn in public er det ikke vanskelig å skjønne at de er enda værre bak en lukket dør med et offer. Noen ble sosialt utstøtt av enkelte, men de de sakene handler om er mennesker med status og mange tilhengere både i omgangskrets og av fans gjennom musikk og sosiale medier å jeg tror de tenker seg om ekstra før de gjør det samme igjen når de skjønner at det kommer ut, selvom de gir faen i loven og politiet. Jeg syns ikke at de skal få slippe billig unna og de fleste enten det er familie eller venner vil også kunne signere på at det de har gjort er forjævlig. Kanke sammenlignes med dødsstraff...
usa har jo offentlig nettside. hvem det store blir hva hvis den personen blir dømt men ikke har gjort det allikevel. å gå rundt og tenke at den i kassa på nærmeste butikk kan være den største kjeltringen i byen om natta er ikke bra. selv jobber jeg i en butikk hvor en som var veldig aktiv i torpedo miljøet om du kan kalle det, som av og til er innom. nå er han rundt 40 og har unge som sikkert snart/har blitt 18. kanskje han forsatt gjør noe kriminelt. mesteparten i byen vet hvem det er og hva han har gjort. Men du kjenner ikke liksom personen med en gang. så med mindre man er skikkelig skeptisk på en type får du heller prøve å få tak i politirapport ifra politiet
Sist endret av PureFArmageddon; 1. juli 2020 kl. 20:26. Grunn: skrivefeil
Skjønner ikke hvordan dere kan sitte å forsvare barne overgripere, verne om dem blir helt kvalm.
Så nå skal vi ta hensyn til den micro minoriteten som er uskyldig dømt over resten av befolkningens barn, spar meg.
Sleng med et bilde å skuddpremie i lokalavisa spør du meg.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan dere kan sitte å forsvare barne overgripere, verne om dem blir helt kvalm.
Så nå skal vi ta hensyn til den micro minoriteten som er uskyldig dømt over resten av befolkningens barn, spar meg.
Sleng med et bilde å skuddpremie i lokalavisa spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal akkurat denne ene forbrytelsen være unntatt rettsvesenet? Mener du at straffene for overgrep er for milde, så argumenter for et skjerpa straffenivå. Det er en legitim posisjon. Men du argumenterer for at vi bør sette hele rettssystemet til side. Rettferdig rettergang, straff som følge av dom, straff utføres av en uavhengig part - hvorfor skal vi forsake disse tingene for én konkret forbrytelse, men ikke andre? Det må du nesten begrunne litt bedre.
Det som hjelper- det verste pedofile vet, det er barn som vet hva sex er. Iom at målet er færre overgrep må tabu om det å prate om det mest naturlige her i verden, bort. Og vi må alle prate med barna fra de er små om det, fortelle hvem som gjør det sammen og at man gjør det hvis begge vil osv. Og si det er noen som ikke helt forstår dette og da må de få hjelp.
Tilpasses etter alder, er nå blitt laget gode kortfilmer for barnehagebarn og skolebarn. Monster er nå det dummeste jeg har hørt, men det er en annen diskusjon.

Når det kommer til mannegruppa... de burde heller gjøre som Barnas trygghet hvis de først skal gjøre noe. Da får de muligens tatt noen som ikke er kjent for politiet, og får kanskje hindret overgrep.
Mye av poenget til mannegruppa er vel også å skremme andre fra å ikke begå overgrep. Når en pedofil vet at han bare kan flytte et annet sted hvis han blir tatt, og fortsette som før uten at noen vet om fortiden er det ikke så avskremmende som hvis dømte pedofile vet de blir hengt ut i offentlighet.

Det handler om det store bildet, ikke bare enkeltsaker. Det er kvalmt hvordan overgripere blir skjermet fra media.

Og dere som sier at det går utover familien til den overgrepsdømte at mannegruppa offentliggjør overgriperen. Det er da for faen overgriperen selv sin skyld at han gjorde det han gjorde.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Mye av poenget til mannegruppa er vel også å skremme andre fra å ikke begå overgrep. Når en pedofil vet at han bare kan flytte et annet sted hvis han blir tatt, og fortsette som før uten at noen vet om fortiden er det ikke så avskremmende som hvis dømte pedofile vet de blir hengt ut i offentlighet.
Vis hele sitatet...
Her overser du jo sjølvsagt faktorer som fengsel, som gjer at det ikkje bare er å flytte og starte på nytt. Fengsel vil i praksis og sei at du har eit par år du må forklare arbeidsgjevar.
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Og dere som sier at det går utover familien til den overgrepsdømte at mannegruppa offentliggjør overgriperen. Det er da for faen overgriperen selv sin skyld at han gjorde det han gjorde.
Vis hele sitatet...
Ja, det er overgriparen si skuld. Ikkje familien til overgriparen.
New generation
colakork's Avatar
Personlig syns jeg pedofile burde bli hengt ut. Det er sosialt drap. Pedofile har ingenting å gjøre i samfunnet vårt.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Er ikke enig i den måten som Mannegruppa Ottar gjør dette på.
Jeg synes heller at de burde jobbet opp mot politikerne (lobbyvirksomhet), slik at en muligens kan få et digital kart om hvor slik pedofile "mennesker" bor.

Da blir det lettere å vite hvor dine barn bør unngå å gå, hvor skoler ikke bør ligge, badeland, lekebutikker med mer.
Når jeg studerte i Texas så fantes det slike digitale kart, å det var ingen familier som frivillig bosatte seg nær disse pedofile "menneskene".

Nå vil vel mange si sjansen for at dine barn blir utsatt for detet er veldig litt, å det kan godt hende.
Men det INGEN trøst for de som blir utsatt for groteske handlinger av disse pedofile "menneskene".
Sist endret av UrbanFreak86; 1. juli 2020 kl. 22:28.
Sitat av colakork Vis innlegg
Personlig syns jeg pedofile burde bli hengt ut. Det er sosialt drap. Pedofile har ingenting å gjøre i samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
Kanskje noen som har blitt dømt for "pedofili", burde delta litt her nu?

Jeg melder meg frivillig fordi jeg synes dere "hatere" er jævla fattige i ånden - og det er et greit utgangspunkt for debatt.

Jeg fikk da 27 måneder i tingretten, var heldig / taktisk og fikk Elden som advokat og greia ble redusert til 12 måneder. Det hører med til sakens opplysning at jeg var informanten til VG sin avsløring av at Task Force Argos, med sitt Project Artemis, drev et barnepornografisk nettsted (Child's Play) i nesten ett år, og oppfordret til overgrep der.

Hva mener jeg om å muligens bli eksponert i mitt nabolag?
Vel, under en av de flere kjøringene frem og tilbake til varetekts-fengslingsmøtene så jeg et banner om Romeo og Julie på teateret, og uten at jeg har lest hele stykket der, så vet jeg at moren til Julie sa:"Julie, du er nå snart fjorten år og det er på tide at du tenker på å gifte deg. Det er faktisk unge kvinner i byen som har født sitt andre barn, og som er yngre enn deg".

Overgrep? Det er relativt. Vi mennesker er unike på to måter: Vi er de eneste som hater homoseksualitet, og vi er de eneste som har et problem med tiltrekning til kjønnsmodne individer av motsatt kjønn.

Kall det gjerne logisk, men jeg kaller det for hva det er: Desperate forsøk på å redusere befolkningen fordi det eneste andre alternativet et at vi forgifter planeten vår til det kun er mulig for noen hundre millioner å overleve.

Ellers må gjerne de som ønsker å stikke hull på meg, melde sin interesse så kan vi finne ut av hvem som er flinkest på å finne aorta og andre kjekke innganger som ikke lar seg teipe isammen av ambulansepersonell.
Sitat av colakork Vis innlegg
Personlig syns jeg pedofile burde bli hengt ut. Det er sosialt drap. Pedofile har ingenting å gjøre i samfunnet vårt.
Vis hele sitatet...
1: Personlig syns jeg TYVER burde bli hengt ut. Det er sosialt drap. TYVER har ingenting å gjøre i samfunnet vårt.

2: Personlig syns jeg NARKOMANE burde bli hengt ut. Det er sosialt drap. NARKOMANE har ingenting å gjøre i samfunnet vårt.

3: Personlig syns jeg HOMOFILE burde bli hengt ut. Det er sosialt drap. HOMOFILE har ingenting å gjøre i samfunnet vårt.

Ser dere hvor jeg vil hen? Selvtekt gjør seg bare ikke, Både når det gjelder lovlige og ulovlige aktiviteter. (3 er lovlig, men dem blir forfulgt allikevel.) Jeg foretrekker at LOVEN brukes for alt den kan, så får vi heller forbedre loven hvis den ikke virker etter hensikten. Problemet er vel egentlig ikke de pedofile vi vet om, men de som ennå ikke er oppdaget. En vandelsattest er også ubrukelig intil pedoen har blitt oppdaget. Og problemet med å oppdage sex-forbrytelser er jo at det fore går i det skjulte, bak låste dører. Og de mest vellykte peduene er dem som er hyggelige og omgjengelige som deg og meg, og som vi ikke kunne tenke kunne gjøre noe slikt. Jeg tror rett og slett barn trenger mer opplæring i å avsløre sånt, og ikke være redd for å si i fra hjemme.

Hvis noen er uenige, argumentér, ikke send meg hat-meldinger!
Sitat av Harek Vis innlegg
Du er klar over at majoriteten av sexforbrytere ikke engang blir anmeldt og at majoriteten av de som blir anmeldt ikke dømmes? Det vil si at det er flere hundretusener som ER overgripere men uten noe på vandelen.
Vis hele sitatet...
Men da vil jo ikke de dekkes av denne aksjonen uansett? Sett at det "bare" går mot domfelte? Ergo er du shit out of luck uansett og denne aksjonen tilfører nada nytt.

Eller støtter du at man og legger ut om folk som kun har fått beskyldninger mot seg? Hva da, for eksempel, om du hadde hatt en crazy ex som var jævlig butthurt etter ett brudd og hevdet du hadde gjort ditt og datt, for så å bli hengt ut på "mannegruppa ottar"?
Hadde det fortsatt vært like kult?