Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5633
Hei, jeg er ikke så viten i nettverk o.l , men jeg tenkte jeg skulle kjøpe en ruter, men har et spørsmål.
Jeg bor hjemme hos moren min, der har vi et modem og en ruter (en gammel en). Jeg tenkte jeg skulle ha min egen som jeg kan ha til spilling, surfing osv., men må ruteren jeg skal kjøpe være koblet til modemet for å funke? Jeg har lest litt på nettet at du bare trenger det når du skal inn å konfigurere inne der, men ellers så skal det funke uten. Mest sannsynelig, så kan jeg ikke ha ruteren koblet til modemet hele tiden, for jeg bor i andre etasjen, og modemet er i første etasjen, og vi vil helst unngå å borre hull i taket for å tre en kabel gjennom. Jeg vil helst ha svar før jeg kjøper ruteren.

Link til ruteren vis det er nødvendig: https://www.komplett.no/product/8185...12-11n-router#
Sist endret av craven1337; 6. august 2016 kl. 14:57.
Hvorfor ønsker du å kjøpe en egen router, hva er hoved årsaken eller problemet du opplever en ny router kan hjelpe deg med?
Hvis du bruker internet trådløst i andre etasje og får dårlig med signaler til å kunne spille og surfe effektivt så ville jeg satset på å sette opp en trådløs repeater eller aksess punkt isteden for å sette opp en ekstra router.

Faktisk uten å vite noe særlig mer om nettverket deres så hadde det vert en god ide om å kjøpe en ny hovedruter og en matchende aksess punkt til andre etasje hvis du opplever dårlig forbindelse i den delen av hjemmet og hvis den ruteren dere har fra før er av en eldre type.

Vi kan gi bedre råd om du klarer å finne merke og modell på både modem og router dere har per dags dato samt hvilken levrandør dere har på internett
Sitat av knutazz Vis innlegg
Hvorfor ønsker du å kjøpe en egen router, hva er hoved årsaken eller problemet du opplever en ny router kan hjelpe deg med?
Hvis du bruker internet trådløst i andre etasje og får dårlig med signaler til å kunne spille og surfe effektivt så ville jeg satset på å sette opp en trådløs repeater eller aksess punkt isteden for å sette opp en ekstra router.

Faktisk uten å vite noe særlig mer om nettverket deres så hadde det vert en god ide om å kjøpe en ny hovedruter og en matchende aksess punkt til andre etasje hvis du opplever dårlig forbindelse i den delen av hjemmet og hvis den ruteren dere har fra før er av en eldre type.

Vi kan gi bedre råd om du klarer å finne merke og modell på både modem og router dere har per dags dato samt hvilken levrandør dere har på internett
Vis hele sitatet...
Kan jeg koble flere enheter til en repeater med lan-kabel da? Hadde foretrukket [u]strekt[u] å kunne bruke ethernet.

Det eneste jeg vet akkurat nå, er at ruteren er noe gammelt fra Telenor, jeg er ikke hjemme, men kan skjekke på mandag
For å kunne benytte enda en router så må den være koblet til modem med kabel, ja.

Som spurt før, hvorfor vil du ha dette?

Om det er grunnet dårlig forbindelse (som kan være grunnet router, antall vegger, betong/tre, avstand og andre faktorer) så er det mulig å kjøpe extendere eller andre aksesspunkt.

Vi selger hauger av ASUS EA-N66 til privatmarkedet, og det gjør i aller fleste tilfeller susen, med mindre det er faktorer som nevnt ovenfor som begrenser daværende WiFi å bli forsterket. Da kan et være en idè å patche opp/kjøre en kabel og sette opp en switch, eller kjøre asus-extenderen via kabel istedenfor å forsterke gjeldende WiFi.

Hva slags modem og router har dere? Og hva vil du ha en egen router for?
EDIT: Så ikke at du hadde svart.

Men ja, du kan kjøre en kabel fra router og direkte til en extender (eller repeater som du kaller det), dette er jo mye bedre om dekningen i huset er dårlig utenfor rommet routeren står i. Noe vi ofte ser er at mange prøver å repeate et nettverk hvor signal% er ubeskrivelig dårlig fra før av. Dette slipper man med kabel direkte til f.eks asusen jeg nevnte over.
Sist endret av Bruskork1; 7. august 2016 kl. 02:08.
Har en repeater et eget ssid? Bruker den det samme som den ruteren den er koblet til? Isåfall, går det an å portforwarde en repeater? Tror vell ikke det selv, så derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en ruter, for jeg har vell litt bruk for å port-forwarde porter til eventuelle dedikerte spill-servere...
Men, må en repeater være koblet til et modem/ruter, eller kan den koble til trådløst? evt. begge deler?
Sitat av craven1337 Vis innlegg
Har en repeater et eget ssid? Bruker den det samme som den ruteren den er koblet til? Isåfall, går det an å portforwarde en repeater? Tror vell ikke det selv, så derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en ruter, for jeg har vell litt bruk for å port-forwarde porter til eventuelle dedikerte spill-servere...
Men, må en repeater være koblet til et modem/ruter, eller kan den koble til trådløst? evt. begge deler?
Vis hele sitatet...
En repeater er simpelthen et mellomledd som videreformidler beskjeder mellom aksesspunkt og ytre ledd. Den gjør egentlig ikke så mye mer enn å gjenta hva hver ende forsøker å signalisere.

ap("router") -> repeater -> pc
pc -> repeater -> ap

repeateren kobler du opp til routeren, og deretter kobler du opp pc til repeater.
Noen repeatere som du får på konsumer markedet legger til sin egen mac adresse på trafikken de sender så kan være vanskelig å port forward,
Hvorfor må du port forward game servere, driver du å hoster spill servere hjemme hos deg der du må spesifikt dirigere innkommende trafikk til en spesifikk maskin? vanligvis på hjemme rutere holder det med å slå på upnp
Sitat av knutazz Vis innlegg
Noen repeatere som du får på konsumer markedet legger til sin egen mac adresse på trafikken de sender så kan være vanskelig å port forward,
Hvorfor må du port forward game servere, driver du å hoster spill servere hjemme hos deg der du må spesifikt dirigere innkommende trafikk til en spesifikk maskin? vanligvis på hjemme rutere holder det med å slå på upnp
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil ha mulighet for å hoste spill-servere hjemme, men ikke offentlige sånn at alle kan joine, tenkte heller på egne servere for meg venner. Jeg spiller også i et csgo lag, så tenkte at det kunne være billigere å hoste selv enn på internet.
Sitat av knutazz Vis innlegg
Noen repeatere som du får på konsumer markedet legger til sin egen mac adresse på trafikken de sender så kan være vanskelig å port forward,
Hvorfor må du port forward game servere, driver du å hoster spill servere hjemme hos deg der du må spesifikt dirigere innkommende trafikk til en spesifikk maskin? vanligvis på hjemme rutere holder det med å slå på upnp
Vis hele sitatet...
Hvis planen til ts er å kjøre en eller annen form for server, bak en repeater, bør planen revurderes. Hvertfall når det er snakk om sanntidskommunikasjon som spill. En repeater videresender kun pakker èn vei om gangen, og innfører betraktelig med lag.
Sist endret av Patrick; 7. august 2016 kl. 21:10.
Okay så du skal ha en server stående hos deg, har du tenkt på hvor mye denne serveren vil trekke i andre avgifter som strøm, eventuelle arbeid med vedlikehold og eventuelle hardware feil, hvis du spiller i en clan er det nesten bedre å gå sammen å leie en server fra en tilbyder.

Hvis du mot formodning skal ha denne serveren hjemme hos deg, så må denne kobles direkte til routeren via kabel og du må da sette opp regler for innkommende og utgående trafikk i brannmuren på routeren for at de du ønsker skal få tilgang, dette er et fint "lære" prosjekt men ikke noe mer en det da det fort blir mer tidkrevende en det man ønsker og ser for seg når man starter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Okay så du skal ha en server stående hos deg, har du tenkt på hvor mye denne serveren vil trekke i andre avgifter som strøm, eventuelle arbeid med vedlikehold og eventuelle hardware feil, hvis du spiller i en clan er det nesten bedre å gå sammen å leie en server fra en tilbyder.

Hvis du mot formodning skal ha denne serveren hjemme hos deg, så må denne kobles direkte til routeren via kabel og du må da sette opp regler for innkommende og utgående trafikk i brannmuren på routeren for at de du ønsker skal få tilgang, dette er et fint "lære" prosjekt men ikke noe mer en det da det fort blir mer tidkrevende en det man ønsker og ser for seg når man starter
Vis hele sitatet...
Hehe, tenkte ikke på en sånn server (ikke en fysisk server). Jeg har spill-serveren på pcen (vis det gir mening?).
https://www.youtube.com/watch?v=hDL06uZYhM8
Spol til 1:30, så skjønner du kanskje hva jeg mener
Ja det er jo sånn vi har gjort det ihvertfall siden CS 1.3 kom ut, her er det maskinen din som blir den fysiske serveren når det kommer til nettverks konfigurasjon
Sitat av knutazz Vis innlegg
Ja det er jo sånn vi har gjort det ihvertfall siden CS 1.3 kom ut, her er det maskinen din som blir den fysiske serveren når det kommer til nettverks konfigurasjon
Vis hele sitatet...
Ja, men får å få det til å funke, så må jeg ha en ruter.
Ja du må ha en router for å kunne skille mellom det lokale nettverket ditt og resten av internett, men du har mest sannsynlig det vi kaller for et multimodem fra ISP dette er både et modem, en router, en switch og et trådløs aksess punkt alt i en boks, disse enhetene er ofte under dimisjonert for det du prøver å sette opp da de fleste ISPer prøver å spare mest mulig penger men vill at brukeren skal komme seg på nett uten å måtte gjøre så mye mer en å sette i kontakten

Hvis ditt hoved ønske er å kunne dele din maskin som CS server over internett med dine venner så må du ha en router som støtter et slikt oppsett, du må da ofte sette enheten fra ISP til modem modus \ "bridge mode" og deretter koble den til den nye routeren du har kjøpt.

Du kan velge å gjøre dette over trådløst men der er det en hel del ting som spiller inn som singnal styrke, frekvens overlapping og alt annet som kommer med trådløst tilkobling, og det er derfor de fleste som har servere tilgjengelig fra internett koblet til med kabel direkte inn til routeren
Sitat av knutazz Vis innlegg
Ja du må ha en router for å kunne skille mellom det lokale nettverket ditt og resten av internett, men du har mest sannsynlig det vi kaller for et multimodem fra ISP dette er både et modem, en router, en switch og et trådløs aksess punkt alt i en boks, disse enhetene er ofte under dimisjonert for det du prøver å sette opp da de fleste ISPer prøver å spare mest mulig penger men vill at brukeren skal komme seg på nett uten å måtte gjøre så mye mer en å sette i kontakten

Hvis ditt hoved ønske er å kunne dele din maskin som CS server over internett med dine venner så må du ha en router som støtter et slikt oppsett, du må da ofte sette enheten fra ISP til modem modus \ "bridge mode" og deretter koble den til den nye routeren du har kjøpt.

Du kan velge å gjøre dette over trådløst men der er det en hel del ting som spiller inn som singnal styrke, frekvens overlapping og alt annet som kommer med trådløst tilkobling, og det er derfor de fleste som har servere tilgjengelig fra internett koblet til med kabel direkte inn til routeren
Vis hele sitatet...
Hmm.. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har et multimodem, jeg har modem og ruter separat. Ruteren vi har er veldig gammel, så jeg får dårlig signal (vet ikke om det er det som er problemet) og det er ikke tilpasset for port-forwarding. Derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en ruter som jeg faktisk kan port-forwarde på, og sånn at jeg får bedre signal (men vis jeg kjøper, så bruker jeg kabel, så signal har vell ikke så mye å si).

Men uansett, takk for svar, lærte en del
Sist endret av craven1337; 10. august 2016 kl. 02:08.
Hvis du har separat modem og router, så er det bare å kjøpe en ny router og bytte den ut med den du har fra før. dog det kan være lurt å sjekke hvordan type forbindelse dere har på internet for kan hende at du må manuelt sette de innstillingene på den nye routeren (tenker da på PPPoA, PPPoE, Statisk eller DHCP der PPP og Statisk ofte kommer med brukernavn og passord du må fylle ut for å koble deg til)
Sitat av craven1337 Vis innlegg
Derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en ruter som jeg faktisk kan port-forwarde på, og sånn at jeg får bedre signal (men vis jeg kjøper, så bruker jeg kabel, så signal har vell ikke så mye å si).
Vis hele sitatet...
Kan du finne modell på routeren du har?

Veldig få routere (om det i det hele tatt finnes) som man ikke kan forwarde porter på.

Finn eksakt modell så kan vi hjelpe deg med dette, eller kjøp en ny. Om du skal ha ny, vil jeg gjerne anbefale ASUS-routerne. RT-N12 eller RT-N66U.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan du finne modell på routeren du har?

Veldig få routere (om det i det hele tatt finnes) som man ikke kan forwarde porter på.

Finn eksakt modell så kan vi hjelpe deg med dette, eller kjøp en ny. Om du skal ha ny, vil jeg gjerne anbefale ASUS-routerne. RT-N12 eller RT-N66U.
Vis hele sitatet...
Vell, jeg mener på at det går, men det er veldig vansklig, og har ikke fått det til å funke før. (og ja, jeg vet at jeg gjorde det riktig )

Men det er en dlink DIR-655
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, men det som er, er at portene åpnes ikke alikevell. Har prøvd alle portene som kan ha funket, har prøvd de samme som andre som hoster csgo servere bruker, men funker ikke. Jeg har brukt http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ for å skjekke + bekjente for å dobbelskjekke.
Og du har sluppet port/program gjennom windows-brannmur? Og evt andre brannmurer?
Antar modemet egentlig er et multimodem/rutermodem, så det hjelper ikke stort å forwarde noe fra ruteren om ingenting er forwardet fra rutermodemet.
Forøvrig sant, om dere har en router utenfor multimodem så kan du jo sette multimodem i bridge forøvrig.
Hvilket modem hadde dere?
Og vi er tilbake til min første post med å mistenke multimodem fra ISP og spørre hva han har av utstyr fra før...

jeg skjønner hvorfor TS vill bytte router da D-Link DIR-655 og DIR-855 ikke holder mål lengere og var etter min mening aldri god nokk på trådløs biten
hvis du ender opp med å kjøpe ny router anbefaler jeg deg Asus RT-AC66U denne er enkel å sette opp har god rekkevidde og hastighet over trådløst og har støtte for alt det du ønsker å gjøre med nettverket og litt til men den er ennå litt dyr da jeg så den lå til 1300,- på expert i stad finner den sikkert billigere andre steder
Sitat av knutazz Vis innlegg
Og vi er tilbake til min første post med å mistenke multimodem fra ISP og spørre hva han har av utstyr fra før...

jeg skjønner hvorfor TS vill bytte router da D-Link DIR-655 og DIR-855 ikke holder mål lengere og var etter min mening aldri god nokk på trådløs biten
hvis du ender opp med å kjøpe ny router anbefaler jeg deg Asus RT-AC66U denne er enkel å sette opp har god rekkevidde og hastighet over trådløst og har støtte for alt det du ønsker å gjøre med nettverket og litt til men den er ennå litt dyr da jeg så den lå til 1300,- på expert i stad finner den sikkert billigere andre steder
Vis hele sitatet...
Takk for svar, skal se på den
Om ikke kan du også se på RT-N12 eller RT-N66U som er enda billigere, just in case.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Om ikke kan du også se på RT-N12 eller RT-N66U som er enda billigere, just in case.
Vis hele sitatet...
Ja, det var RT-N12 jeg først nevnte i denne tråden
Hei, har opplevd mye det samme som du har forklart ovenfor så kan fortelle hva jeg måtte gjøre for å hvertfall få åpne porter for eventuell hosting.

Har først og fremst Altibox fiber som ISP, og hadde på den tiden en D-LINK DIR-655, prøvde det meste av virtuelle servere og port forwarding inne på dlinken sin webgui. Ingenting funket så jeg ga opp. I senere tid investerte jeg i en Asus AC66U ruter og prøvde igjen å forwarde alle porter, men til ingen nytte. Så begynte jeg å lese litt rundt og fant frem til at problemet hele tiden var at Altibox har som standard blokkert alle porter, så om du prøve å åpne noe som helst inne på ruter, så stopper det uansett når du forsøker å pinge den foretrukne porten.

Det jeg gjorde som og funket var å sette modemet mitt i bridge mode ganske enkelt via altibox sine hjemmesider, og så satte jeg min ASUS-A66U i bridge mode modus og tuklet litt rundt med innstilingene til mine preferanser, og etter dette har alle porter jeg åpnet vært åpne.

Håper dette gir deg noe innstikt hvertfall

Gallafax
Ja det glemte jeg helt å nevne. Hvilken ISP hadde du? Sant som gallafax sier. Hos Altibox så må man åpne porter via web-grensesnittet. Om du vil la routeren stå for dette, så ringer du/chatter på fb/går på nettsiden og setter hjemmesentralen i bridge. (Ikke routing.)
Sist endret av Bruskork1; 13. august 2016 kl. 16:23.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja det glemte jeg helt å nevne. Hvilken ISP hadde du? Sant som gallafax sier. Hos Altibox så må man åpne porter via web-grensesnittet. Om du vil la routeren stå for dette, så ringer du/chatter på fb/går på nettsiden og setter hjemmesentralen i bridge. (Ikke routing.)
Vis hele sitatet...
Jeg har dlink
Not a real gamer
retovio's Avatar
Sitat av craven1337 Vis innlegg
Jeg har dlink
Vis hele sitatet...
Dlink er ikke ISPen din, ISP er internettlevrandøren slik som GET, Altibox, Telenor eller CanalDigital
Sitat av retovio Vis innlegg
Dlink er ikke ISPen din, ISP er internettlevrandøren slik som GET, Altibox, Telenor eller CanalDigital
Vis hele sitatet...
lol, glemte det, jeg har telenor
Da har du antakeligvis et Zyxel routermodem, det må settes i bridge om du vil NAT-e i dlinken. Alternativt så kan du skru av ruting i dlinken og NAT-e på Zyxelen i stedet.
Sitat av commie Vis innlegg
Da har du antakeligvis et Zyxel routermodem, det må settes i bridge om du vil NAT-e i dlinken. Alternativt så kan du skru av ruting i dlinken og NAT-e på Zyxelen i stedet.
Vis hele sitatet...
Ok, skal prøve det imorgen