Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 592
Anonym bruker
"Full Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker BRF. Har hatt glassene på rom temperatur. Noen av glassene er nesten fullt koloniserte. Men de andre har små områder som ikke er koloniserte enda. Ting går veldig mye treigere enn jeg forventet. 5 uker nå. Skal jeg fortsatt vente til glassene blir helt hvite?
For lite luft eller for mye fuktighet(mest sannsynlig), det er det jeg tror det er. Vist dem ikke får tilgang til litt frisk luft eller om du har pakket kakene for kompakte og/eller for mye vann i blandingen så tar det ofte lang tid. Til lenger dem står jo større sjanse er det for contam, men du må nesten bare la dem stå til de er ferdige, går som regel greit. 5uker er ikke så mye tho, la dem stå.
For ikke å snakke om at romtemperatur er langt fra optimalt for kolonisering, 28 grader er finfint.
Ja, faen. Glassa står ikke 22grader lissom?
Anonym bruker
"Full Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Ja, faen. Glassa står ikke 22grader lissom?
Vis hele sitatet...
Jo. De står ved siden av en ovn.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo. De står ved siden av en ovn.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke holdbart, sett de på noe som løfter de litt opp fra gulvet, på badet om du har varmekabler
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Varm rommet, ikke glassa.
Ikke bruk varmeplater.
15-18 grader holder i massevis, høyere temperaturer liker bakteriene og muggene også.
Glass holder typisk 2 grader varmere temperatur enn rommet pga metabolisme/aktivitet
Sist endret av meaculpaUIO; 22. oktober 2020 kl. 17:56.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Varm rommet, ikke glassa.
Ikke bruk varmeplater.
15-18 grader holder i massevis, høyere temperaturer liker bakteriene og muggene også.
Glass holder typisk 2 grader varmere temperatur enn rommet pga metabolisme/aktivitet
Vis hele sitatet...
15 - 18 grader? seriøst? Mulig du kan mer enn meg om dette, men hvorfor lager man inkubatorer og sir at 25 - 28 grader en fin temperatur da om 15 - 18 grader holder i massevis? Uansett hva som viser seg å være riktig så er min personlige erfaring at om ikke glassa mine står i 24 - 25grader minimum så går det tregt som faen.

Om man har vært steril nok og laga glassa skikkelig så tror jeg det er større sjanse for contam om glassa skal stå lenge for å bli ferdig kjøligt enn at det går kjapt i varmen.