Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1764
er det mulig?

her i huset er det en parabol med canaldigital som blir ført til en tuner. jeg har tv i en annen etasje, med kun antenne på. går det an å splitte signalene slik at jeg får canaldigital her oppe også?
Hvis du har to hoder på parabolen en til den nede du hadde og en til den andre så kan du ha canaldigital, MEN da må du har canaldigital tuner og kort til den tven nede
Tror nok du må ha to hoder på parabolen din da. Må det her ivertfall
Ja, her hjemme har vi En parabol, og en Tuner.

Fra der Tuneren/TV står, går det en ledning ned til et annet rom som gjør at vi kan se Parabol ned og...

MEN vi kan bare se den kanalen som kjører oppe/Er på oppe...

Vet ikke hvordan det er med En parabol og en tuner på hvert TV...
nFF Marshall
morten's Avatar
For øyeblikket så er det ikke så lett å få det til, men hvis jeg ikke tar helt feil, så er det noe under utvikling, som vil gjøre det mulig. Det skulle ha kommet på markedet i fjor høst, men er fortsatt under uttesting.

Dette systemet fungerer visstnok trådløst, slik at man i teorien bare har en tuner, men tuneren kan vise 2 forskjellige kanaler, på 2 forskjellige tv'er, på samme tid.

Det er mulig jeg er helt på jordet nå, men mener å huske at det var slik det var.
Ja men dere kan ikke se på samme satelitt samtidig, si du skal ha en 22KHz smart priority switch i butikken og skru i pluggene der du må ha 6 skruer og til kabelen. Hvis du får inn 2 satelitter eller mer på et hode er greit.

Men få deg en svær Europadisk med 4 hoder !
Her i huset har vi 2 tunere, en parabol. Det du trenger er et spesielt hodet, et såkalt tvilling hodet. Det får du kjøpt på de fleste parabolforretninger for 400-500 kr. Jeg kjøpte på hammar.no og da kostet det ca 500 kr med frakt. Du trenger også kort til begge tunerene.
Hvis du kjøper noe som heter twin monoblock så vil du kunne ta Via og CD på begge tunere
Det er et dobbelt hode med 4 uttak,altså 2 uttak pr hode..
vi har en tuner og parabol med et hode. Så har eg en antenne stående på tv'en her nede og de en antenne stående på tv'en oppe. trådløst altså. Ulempen er at vi må se på det samme da..
Jeg har satt det opp hos meg ved å splitte signalene fra det ene hodet, men det du må tenke på da er at de sender opptil 8 kanaler i hver frekvens så du kan bare se på de kanalene i samme frekvens ellers fryser den andre dekoder. kanalene som jeg stort sett bruker ligger i samme frekvens: tv1000, cinema, tv3 no se dk
Du trenger kun å bytte ut det hodet du allerede har, til et hode med to utganger:-)
Værre er det ikke.
Koster ca 500 kr
Vi har parabol m viasat, og vi bare koblet til en ekstra antenne kabel ned i kjellersyua så gikk d helt fint.
Opprinnelig postet av DeAdDrUiD
Vi har parabol m viasat, og vi bare koblet til en ekstra antenne kabel ned i kjellersyua så gikk d helt fint.
Vis hele sitatet...
Men da må du se på samme program som oppe, vis du ikke har ekstra tuner med viasat kort.

offtopic: Viasat kommer med nytt kodesystem om noen måneder. Nesten alle som har viasat i dag blir nødt til og kjøpe ny tuner for å kunne se.
Det er for å unngå piratkopiering.
men det er jo canal digital som er tema her.
Må si meg enig med LordPaolo her. Hvorfor ikke kjøpe seg et tvilling hodet og sleppe probleme med å måtte se på samme kanal. Det koster lite i forhold til hva du får igjen ihvertfall.
Det er jo det jeg også sier,men vil du ha Via og CD så må du kjøpe noe som heter twin monoblock.Det er to hoder med 4 utganger...
Helt enig. Kjøp en parabol med 4 hoder og du får inn det meste av kanaler.

En parabol og 2 tunere er desverre ikke mulig.
Opprinnelig postet av frekkmann
er det mulig?

her i huset er det en parabol med canaldigital som blir ført til en tuner. jeg har tv i en annen etasje, med kun antenne på. går det an å splitte signalene slik at jeg får canaldigital her oppe også?
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt er det mulig, det handler kun om penger..

Det er 3 forskjellige måter å gjøre dette på!

Måte 1: [SIZE=1]OBS: Dette avhenger av type tuner du har.[/SIZE]
Du lar parabolsystmet være som det er nå, men du trekker en kabel fra paraboltunerens RF (antenne, ikke skrukontakt) utgang til den andre TV'en. Still inn TV'en på senderfrekvensen til tuneren, normalt K40. Du vil nå ha mulighet til å se på Canal Digital på denne TV'en, men den som ev. ser nede og har fjernkontrollen vil kunne skifte kanal uten ditt "samtykke" Det er mulig å få systemer fra Triax som sender IR (fj.kont signaler) via antenneledningen slik at du ville kunne skifte kanal på tuneren fra det andre rommet.. Du må også ha en tuner med RF utgang, noe f.eks ikke Nokia 9310, Grundig DTH 2500 og CD-leietunere ikke har.

Måte 2:[SIZE=1]Relativt dyrt[/SIZE]
Du handler inn 1 (eller 2, avhenger av antall satelitter du mottar) TWIN-UNIVERSAL LNB (Exibit A) Skru av hodet(ene) som henger på parabolen nå, monter det(de) nye hodet(ene) og trekk en ny kabel til den andre TV'en. Her må du nå gå til innkøp av en ny tuner og ev. ei programmpakke fra CD.

Måte 3:
Skaff deg en tuner med 2 tuner innganger, dvs to Tunere i en og samme boks (Pace Puma er et exempel) og 1 TWIN-UNIVERSAL LNB. Trekk en ny kabel ned til samme stedet som du har tuneren nå, kople opp begge ugangene på hodet til tunerens to innganger (en til hver), deretter trekker du kabel opp til den andre TV'en og smokker inn en Triax IR-link, begge TV'ene kan nå se på forskjellige SAT kanaler, men det beste med denne løsningen er at du trenger KUN 1 kort.

Enjoy..