Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3895
Hei!

Har planer om å handle meg noe fint på nettet, men fant ut at dette produktet visstnok ikke er CE-merket. Jeg leste også at noen advarte mot å kjøpe produktet nettop grunnet mangel på CE-merking, og derfor problem med å få det igjenom tollen.

Er det noen som vet hvordan reglene er på det i Norge?

Det er ikke snakk om å ta inn for salg, kun enkeltkjøp til privat bruk.

Takknemlig for all hjelp.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Ingenting blir stoppet i tollen fordi det ikke er CE-merket.

http://www.regelhjelp.no/Emner-A---A-/CE-merking/
Trådstarter
4 0
Supert! Tusen takk.
Er kun produkter som skal selges som må være CE merket.

Til privat bruk er det ingen krav.
Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg plugget noe i stikkontakten som ikke var kjøpt i Norge. Ladere har ofte dårlig kvalitet, laderen som jeg kjøpte hadde ledninger tynne som hårstrå som du kunne rive i to med hendene.
Parkettetterligning
Men finnes det ikke lignende produkter som er ce-godkjent? Går utifra at det er elektrisk, så lurer på om det kan ha noe å si på forsikringen hvis huset begynner å brenne eller lignende. Varierer selvfølgelig på forsikringa du har men kan ihvertfall godt forstå at det kan gå utover forsikringen da du med vilje har anskaffet og brukt en elektrisk artikkel som ikke er sikkerhetsklarert.
CE-merking har KUN med salg av varen å gjøre, for å bekrefte at kvaliteten er slik den skal være.

Om et produkt mangler CE-merking, så har ikke det noe å si på forsikringen o.l.



Lager du noe selv, som benytter 230v, så er selvfølgelig ikke produktet CE-merket.
Siden CE-merking utelukkende går på sikkerhet så er det ikke forsikringspremien du bør være mest redd for.
Når dere sjekker CE merket på produktene dere kjøper på Internett, så vær oppmerksom på at det finnes to nesten helt like merker.

http://pcbheaven.com/opendir/images/thumbs/od_1525_1_1361997923.png
Uansett om det er falsk eller ekte CE merking så sier det ingenting om kvaliteten på produktet. Det er opp til produsenten å klistre på det fordømte merket.
Man skal uansett være forsiktig med billig elektronikk, CE merket eller ikke.
Sist endret av henrikxt; 23. april 2014 kl. 19:40.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av RubiksRune Vis innlegg
Når dere sjekker CE merket på produktene dere kjøper på Internett, så vær oppmerksom på at det finnes to nesten helt like merker.

http://pcbheaven.com/opendir/images/thumbs/od_1525_1_1361997923.png
Vis hele sitatet...
Sjekket ut litt på pulten her, GoPro fjernkontroll(Original som fulgte med) og Rat5 mus, snodig?

Trådstarter
4 0
Det er ingen direkte alternativer med CE-merking. Produktet skal kun plugges inn når det skal brukes og vil nok ikke være på lenge om gangen.