Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 963
Hei folkens!

Jeg har fått hjelp av Legevakten med MySQL også videre, men jeg har et problem som "gjenstår".

Jeg prøver å lage slik at liksom alt er på indexen på en måte. Om du trykker på "Informasjon" så kommer informasjon siden fra "pages/informasjon.php" og oppdaterer main boxen som jeg har laget. Går ikke automatisk over til en ny side, bare oppdaterer boksen på en måte. Ganske vanseklig å forklare.

Jeg skal lage en meny og vet ikke hvordan jeg skal gjøre det ved å bruke iframe til å "re-plassere" den main boxen på en måte. Noen som vet? Klarer ikke å forklare bedre, beklager.
Det han vil er:
Dynamisk innhold på en del av nettsiden, som forandrer seg ved å trykke på linker utenfor boksen der innholdet er, og den skal forandre seg uten at hele nettsiden blir oppdatert.
Om du f.eks. bruker PHP så kan du like greit bruke et include script for å oppnå det du ønsker.

F.eks: https://gist.github.com/s1gh/6095548
Om jeg ikke husker helt feil: Sett en id på iframen, og sett target="iframens_id" i linkene.
Trådstarter
10 0
Jeg skal liksom ha sånn at om du trykker på informasjon så dukker det som står i /pages/informasjon.php opp i indexen og replacer det som automatisk kommer opp hver gang du går inn på siden som står i /pages/index.php. Skal lage meny ut av dette sånn at om jeg trykker på informasjon, så kommer det som står i /pages/informasjon.php isteden for /pages/index.php. Hvordan?
Sitat av Digital Hybrid Vis innlegg
Om jeg ikke husker helt feil: Sett en id på iframen, og sett target="iframens_id" i linkene.
Vis hele sitatet...
Jepp, det stemmer
Nei, du skal ikke bruke iframes, frames eller liknende for det. Jeg skal ikke gi noe avansert howto på hvordan du løser utfordringen din nå, men bare nevner at du ikke skal bruke frames i hele tatt.

PS: Ikke bruk frames!
Sist endret av Ueland; 23. august 2013 kl. 21:11.
Sikkerhetsklarert
IKKE bruk frames, iframes eller tables til design elementer. Beklager det er du 10-15 år for sent ute til.

Det du ønsker er en statisk meny, som ikke endres, og så et innholdsområde som oppdaterer seg ut ifra hva menyvalget er, right? Dette er todelt. Først trenger du et design som er bygget opp til å dele meny og innhold.

Dette løser du med CSS. (Du bør sikkert lese deg litt opp det slik at du forstår konseptet før du går videre) Evt så kan du kickstarte litt ved å lage et design her: http://csslayoutgenerator.com/

Lag designet ditt slik du ønsker, del opp i "DIVS" (firkanter). Du har en meny DIV, denne er statisk. I Innholds DIV`n kan du legge php code som includer innhold utifra hva som er menyvalget( hentes fra url)

Da kan url bygges slik http://dinside/index.php?menyvalg=nyheter

Med $_GET['menyvalg']; kan du nå hente ut tekst fra url, slik at du kan hente korrekt visning.
Alt man henter fra GET bør kontrolleres slik at folk ikke kan angripe nettsiden din ved å f.eks skrive php/mysql kode der.
For å skifte ut innholdet utifra menyvalg så kan du bruke et enkelt include script (google det) eller du kan bruke php switch eller if.

eks:

Kode

<?php
$i = $_GET['menyvalg'];
if ($i == hjem) {
    echo "Her skriver du teksten på hjemsiden, evt inkluderer en hjem.txt";
} elseif ($i == nytt) {
    echo "Menyvalg nytt. ";
} else  {
    echo "Du har ikke valgt noe enda, vis f.eks hjem siden....";
}
Du kan gjøre det samme med switch

Kode

switch ($i) {
    case "hjem":
        echo "Startsiden";
        break;
    case "nytt":
        echo "nyheter";
        break;
    case "kontakt":
        echo "kontaktskjema";
        break;
}
?>
Sist endret av Pjukern; 23. august 2013 kl. 21:11.
Trådstarter
10 0
Prøvde det pjukkeren. Men jeg skjønner fortsatt ikke helt..
Sikkerhetsklarert
Gir du en sulten mann en fisk så er han mett i noen timer, lærer du han å fiske så er han mett resten av livet.

Dvs jeg vil ikke gi deg en fiks ferdig løsning
Er ikke bare å kopiere og lime inn, dette er bare generelle "proof of concept" eksempler

Anbefaler http://www.w3schools.com/
Gå igjennom minst 3 tutorials der, (html, css og php) så er du langt på vei.
Sist endret av Pjukern; 23. august 2013 kl. 21:43.
Trådstarter
10 0
Jeg har sett igjennom mange tutorials og guider, men det hjelper ikke akkurat når dem bare skriver og snakker om masse annet piss som ikke er relatert til det jeg prøver meg på, så ehm.

Jeg vet ikke om noe annet enn iframe som kanskje kan funke, men jeg har problemer med iframe også.

<iframe src="/pages/index.php" id="1" width="930" frameborder="0" scrolling="no" seamless="seamless"></iframe>
<iframe src="/pages/information.php" id="2" width="930" frameborder="0" scrolling="no" seamless="seamless"></iframe>

også dette er liksom meny koden:
<a href='pages/index.php' target='1'>Home</a> - <a href='pages/information.php' target='2'>Information</a>
men den viser all teksten med en gang på alle sidene liksom. Alt som står på information.php og index.php
Sist endret av JacobW; 23. august 2013 kl. 21:57.
De skriver nok ikke om masse annet piss, det er bare det at du ikke forstår sammenhengen. Det du viser til er ikke kode, men markup. Ren HTML. Hvis du ikke forstår HTML, er det å lage en webapplikasjon enda utenfor din rekkevidde. Lær deg det grunnleggende først, deretter produsér noe.

Problemstillingen din er forøvrig triviell, og kan løses på mange måter. Finnes også flere ferdigløsninger som kan brukes. Bootstrap, jquery ui, etc. Forøvrig er det pjukern nevner stop on. Skjønner du ikke hva han snakker om, er nok kapittel 1 i en lærebok stedet å starte.
Jeg sier ikke dette for å være frekk, men for å få deg til å innse realiteten.

Edit: En ting til - ikke bruk iframe
Sist endret av raze; 23. august 2013 kl. 23:07.