Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 6225
Kjenner folk som ikke vet hva de skal velge når det gjelder utdanning, så de tar enkelt og greit almenfaglig utdanning.Det er jo faktisk ungdomskolen på nytt!Almenfag i tre år!Etter tre år med dette så har jo de absolutt ingen konkret utdanning, og må gå skole videre for å få en utdanning i det hele tatt. Mange av disse er jo skole lei fra før av og da gjør det ikke saken noe bedre at de tar ungdomskolen på nytt...Det er jo nesten dømt tiå ikke funke!Da mener heller jeg det er bedre og ta en yrkesfaglig utdanning, de fleste har jo en eller annen jobb de har lyst på innenfor det området der...Da er jo det bare to år på skole, og da er man faktisk ute i arbeidslivet og tjener penger og faktisk kan leve selvstendig.
ja, men hvis du ikke aner hva du vil bli så passer allmen. Jeg har ikke lyst å gå på byggfag, ikke at det er noe galt med byggfag...
joda, MEN. La oss si at man faktisk vil bli noe man faktisk trenger allmenfaglig for? Dessuten, la oss vinkle det annderledes: en som ikke vet hva han vil velger yrkesfaglig; da vil han ende opp med en begrenset utdanning innenfor et felt han kanskje ikke vil jobbe med, og DA har han INGEN utdanning han kan bruke for å komme seg videre. da må han enten igjennom allmen påbygning, en annen yrkesfaglig linje el.

Det er ikke ungdomskolen om igjen. Allmenfaglig er andre fag, annet pensum. Kort sagt; du lærer mer. Og du lærer ting du ikke kunne. Og du lærer ting du må beherske om du f.eks skal bli sivilingenør. Fysikk, kjemi og matte er fag man trenger om man skal inn på noe slikt. Dessuten; etter endt allmenfag kan man (om man har valgt de rette fagene) søke på hvilken som helst skole i landet. Etter endt 2årig elektroutdannelse med læretid kan man ikke søke f.eks på en medisinlinje på en høyskole/universitet...
Jeg går på en genial linje som heter Tekniske og allmennefag (TAF)! Det er en 4-årig utdanning , der en jobber 2 dager i uken og går på skole 3 dager i uken! Bedriften en jobber for betaler alt av skolemateriel, og når en begynner på 3 året , får en betalt for å sitter på skolebenken, ganske genialt! Og når en er ferdig, har en studiekompetanse med fordypning i matte og fysikk, + et fagbrev , innenfor mekanisk , byggfag eller elektro! Med en blading av skole og praksis på den måten kombinert med lønn,som er ganske motiverende, blir skole hverdagen ikke så verst likevell.

Les mer på http://www.taf.no
Ja selfølgelig, er det noe man trenger almenfag for så må man jo selfølgelig gå det!Tenkte på de som ikke viste hva de ville videre, og var skolelei jeg. Tar du f.eks Gk. Mek. så har jo du mange alternativ etter grunnkurset!Det går jo ann og gå Vk2 eller teknisk fagskole om man vil etter Vk1/læretiden...Tar du lakk og oppretting som Vk1 men ikke liker dette helt har jo man Gk. Mek. og bygge videre på hvist man vil, man kan jo f. eks. gå Vk1 Sjøfart om man vil på sjøen, og da har man fortsatt lakk og oppretting hvist man vil roe seg ned på land senere.

Har en person bestemt seg for å gå elektro, mekanisk el. er jo det lite trolig at han vil inn på medisinlinje, men du har jo et poeng der. Dette kommer jo alt ann på personens interesser og personlighet...Er det en som elsker og skru på moped/biler,er skolelei og ikke vet hva han vil med livet sitt, er jo det lite lurt å ta almen der man sitter still dagen lang for å si det sann, da ville jeg heller ha satset på et mekanisk grunnkurs der det faktisk bare er 9 timer i uken med almen, og resten er studieretningsfag...Der får jo man være på verkstedet,lære og sveise,bevege litt på seg og bruke hendene.
Better than thou.
Personlig har jeg stikk motsatt oppfatning. Jeg angrer som en fitte på at jeg gikk elektro. Utrolig umotiverende, og nå må jeg, fire år efter jeg begynte på GK, ta opp to eksamner fra VKI Elektro så jeg kan komme inn på universitet, og utdanne meg innen noe jeg faktisk vil arbeide med. (Som ikke har en dritt med elektro å gjøre.)
Skulle ønske jeg heller kunne tatt opp to VKI allmennefag, hadde vært utrolig mye enklere, ettersom det er så mye praksis på yrkesfag jeg ikke husker en dritt av.

Er det en ting jeg angrer på er det det valget jeg tok når jeg var 15. Jeg skulle hørt på min far..
Jeg angrer på at jeg tok allmenn, men nå som jeg har kommet på universitetet er det helt greit, vgs er forbi og glemt
Allmenn\Yrkesfaglig utdanning debatten er noe jeg er litt opptatt av. Dette av to grunner. 1 Allmenn faglig utdanning er blitt altfor allment, dette fører til at det blir altfor mange useriøse ("dumme" i akademisk forstand, funksjonelt analfabete,) studenter på allmenn fag. Det er rett & slett for mange som overtales av ungd. skole lærere at allmenn fag er noe en _må_ ha. Det blir lagt lite vekt på at en kan ta allmenn påbygning og dermed få studiekompetanse hvis en tar yrkesfaglig utdanning. Dette fører som sagt til at mange som "burde" (hadde hatt større fordel\passet bedre til) å ta yrkesfaglig kaster bort 3 år på å tulle på allmenn fag. Dette fører til at jeg, som bevist har valgt allmenn fag må sitte ilag med til dels store grupper av folk som jeg rett og slett syntes kaster bort tiden sin, og oppfører seg som barnehageunger. Svært demoraliserende for mange.
2. Yrkesfaglig utdanning blir en nødløsning (!). Jeg har og ser at mange andre har fått det inntrykket at hvis en gjør det svært dårlig på ungdomskolen (bestående av allmenn fag) så skal en likevel prøve å komme seg inn på allmenn fag på vgs, eller yrkesfaglig, men det har da fått et sterkt B preg.

Det som er så uheldig for de som har tatt allmennfaglig utdannelse og egentlig ikke har noen som helst interesse for det er at når de er ferdig på vgs, så står de fortsatt uten en reel utdanning, noe som betyr mer skolegang, evnt velge en yrkesfaglig linje, eller høyskole\universitets utdanning, hvor de sannsynligvis kommer til å slite enda mer. De som vil gå allmenn faglig og vil ha en utdanning innenfor administrasjon og økonomi får ikke utnyttet sitt potensiale fordi læreplanen\undervisningen må følge alle, spesielt de som sliter (ie de som ikke burde gått øk-ad\aa). Per dags dato har jeg bare et godt læringsmiljø i en ett av de seks fagene jeg har. De andre klassene er det rett og slett for lavt nivå for at jeg gidder\klarer å engasjere\motivere meg.
Allmenn faglig utdanning er blitt altfor allment, dette fører til at det blir altfor mange useriøse ("dumme" i akademisk forstand, funksjonelt analfabete,) studenter på allmenn fag.
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå hevde at de mest useriøse har en tendens til å velge yrkesfag

Problemet som du beskriver oppstår hvis allmennfag linjen har mange ledige plasser som fører til at karakterkravet fra ungdomskolen blir lavere.

Men jeg kjenner igjen problemet. Det er vel ikke stort å gjøre med det desverre.. (Sette opp karakterkravene er en ting, men det blir i lengden urettferdig IMO)
Når jeg er ferdig med almenne og høyskole\unniversitet så tjener jeg mer i måneden en hva guttene på mekk\elektro\trearbeid osv tjener...

dessuten, hvis det blir en stor arbeidsledighets krise så har jeg grunnlag for å utdanne meg på nytt til noe annet, mekk folkene er stucked med skruetrekkerne sine...

så det såh...

Opprinnelig postet av Kalakov
Når jeg er ferdig med almenne og høyskole\unniversitet så tjener jeg mer i måneden en hva guttene på mekk\elektro\trearbeid osv tjener...
Vis hele sitatet...
Det slett ikke sikkert at du tjener bedre. Snekkere ol kan tjene ganske mye de og så får de lønn etter to år på skole. Hvis du f.eks. blir lærer vil du tjene mindre og du vil ikke få lønn før du er 25 eller noe sånt. yrkedsfaglig kan være smart hvis du velger rett...
Jeg angrer som en hund på at jeg droppet min søken etter generell studiekompetanse etter grunnkurset. Jeg gikk IKKE almennfaglig...

Vet ikke om det fortsatt er slik, men i gode gamle dager når jeg begynte min videregående utdanning [4 år siden om jeg ikke husker helt feil] var det slik at hvis man gikk GK formgivningsfag, Tegning form og farge VKI og VKII så hadde man generell studiekompetanse. Dette syntes jeg var brilliant, sitte på skolen og tegne og male og surre med slikt 24 timer i uka - MYE MYE bedre enn almennfag.

Så kom IKT-driftsfag og ødela utdannelsen min, men sånt skjer...
Jeg jobbet i industri i ca 7 år etter ungdomsskolen og tok da ikke allmennfag. Men med 5 år yrksfaglig bakgrunn er en kvalifisert for høyskole og kan ta en 3årig ingeniør utdannelse. Til f.eks dataingeniør. Et par år til er en sivilingeiør.

Men det hjelper jo lite å være ingeniør i ditt i datt nå. Skal man ha noe på papiret må en vise til hva en kan. Med yrkesfaglig bakgrunn kan en ta mesterbrev i det yrket en gikk ut av og bli mester som er minst like bra, om ikke bedre en ingeniør.

Skal du jobbe med data/it og kommer med en lapp om at du er dataingeniør får du rævspark ut med en gang. Kommer du derimot med en MCSE og MCSD (Certified Engineer/Developer) beviser du at du mestrer alt mellom nettverk, servere, programmering i visual studio m.m.

Jeg synes at allmennfag er noe tull, om du får en jobb i noe du ønsker å bli så ta det og få et mesterbrev. Driver du med data er MCSE/MCSD ønsket. Trykkeribransjen vil se at du har bestått Adobe Expert (i f.eks photoshop/illustrator).
Opprinnelig postet av kermit-
Jeg vil nå hevde at de mest useriøse har en tendens til å velge yrkesfag
Vis hele sitatet...
Det kan være slik at de som virket useriøs på ungdomskolen virket\var useriøs fordi de ikke var interessert i undervisningen, men finner seg mer til rett på yrkesfaglig. Har sett flere jeg 'stemplet' som useriøs\dum på ungdomskolen gjøre det bra på yrkesfaglig linjer. Noe som er svært positivt. Jeg har forsåvidt større respekt for de som går yrkesfaglig, samme hvor "dum" akademisk sett de er, for å få seg en jobb og er så målrettet at de vet hva som passer for dem. Mange på allmenn går uten engang å velge fag som passer dem, eller som de kan trenge senere. Dette gjør at de kommer veldig dårlig ut av vgs.
Mange uttaler på grunn av dette at "allmenn fag søx, jeg kanke en dritt selv om jeg gikk 3 år for faen!" Hvis en velger helt feil kan en egentlig ikke vente seg noe annet. Det er heller ikke nok å velge allmenn fag og tro at den dermed får en skikkelig utdanning innen for administrasjon. Det er tross alt _stor_ forskjell på fag som reiseliv og sosial økonomi. Og på elevene i de forskjellige fagene. Det er tross alt bare et par hundre i Norge som har sosøk i år. I klassen min er vi totalt 11 stk, 10 gutter og 1 jente. I den klassen er det et skikkelig arbeidsmiljø, og klassen er vel stemplet som kremen av elever. (note: romsdal vgs er en av de største skolene i Norge så dette er av et godt utvalg av klasser\linjer på skolen.)
Den første posten ga meg umiddelbart assosiasjoner til noen som nettopp har vært igjennom yrkesorienteringen (som jeg også har vært igjennom nettopp) og blitt litt, eh, hjernevasket. Sorry to say, men etter hva jeg har sett ser det ut som om alle rådgivere vil sende alle til byggfag (for vi vet jo alle at det er det eneste yrkesfaget ) og der kan de ha det fint. Selv om de egentlig vil ha høyere utdannelse. Dama som skulle forklare systemet for oss brukte faktisk den fine metaforen

Kode

Hvis du velger allmen er døren
låst, låst, LÅST!!!
(sitert ordrett)
Visstnok var man fanget i allmen, og risikerte å aldri få jobb siden "alle" tar allmen, mens med byggfag kunne du hele tiden velge noe annet, og du var garantert en jobb. Hun gadd derfor ikke å informere om at feks realfag trenger folk, og det er penger å hente der. Jaja, jeg følte meg litt sveket etter yrkesorienteringen. Kan ikke skolene bare gi folk litt sikkelig info istedet for å drive regelrett propaganda? (skolen vår sponses av det lokale byggfirmaet).
Sukk. Noen bør velge yrkesfag, andre bør velge allmen. Byggfag og allmen tiltrekker forskjellig folk, noen vil ha høyere utdanning mens andre vil lære seg et yrke etter ungdomsskolen.
Opprinnelig postet av Laurentius
Det slett ikke sikkert at du tjener bedre. Snekkere ol kan tjene ganske mye de og så får de lønn etter to år på skole. Hvis du f.eks. blir lærer vil du tjene mindre og du vil ikke få lønn før du er 25 eller noe sånt. yrkedsfaglig kan være smart hvis du velger rett...
Vis hele sitatet...
Hva tror du er enklere? Sitte som en sjef på et kontor, eller fly rundt og jobbe deg i hjel som snekker - for samme lønna?

Dessuten, angående denne debatten. Å velge almenne fag gir det et så mye større alternativ til å velge hva du vil bli senere i livet. Etter allmen og universitet, om du da finner ut at du valgte feil, så er det lett å gå universitetet om igjen og få seg et annet yrke. De fagene du har da du utdanner deg første gangen, slipper du dersom du bestemmer å velge et nytt yrke.

Men derimot for eksempel en snekker. Hvilke muligheter har han hvis han bestemmer seg for å bytte yrke? Ingen.

Det å velge allmen mellom yrkesfagelig er egentlig et enkelt valg. Vil du bruke hodet eller ryggen resten av livet?

Forresten så er det bedre å jobbe hardt de 25 første årene av livet ditt, enn å slite de neste 50. Det er i alle fall mitt syn på saken.

Dessuten er det jo mange søte jenter på allmen, som gjør timene utholdende. :-)
Sist endret av intenzo; 15. oktober 2003 kl. 14:52.
løpe rundt som en snekker. Garantert.
Å velge almenne fag gir det et så mye større alternativ til å velge hva du vil bli senere i livet.
Vis hele sitatet...
Akkurat der tar du feil. For en som tar yrkesfag tar det et halvt år å få studiekompetanse i tillegg til et fagbrev, noe man kan falle tilbake på om nødvendig. Etter det halve året, har en med en yrkesfaglig utdannelse akkurat like mange muligheter som en med en allmen utdannelse (pluss minus et par fag som man uansett kan på kveldsskole).

Pluss at du flere ganger får muligheten til å hoppe over til allmen hvis du finner ut at du har valgt feil.

Du tror det å være sjef er morsomt.
Jeg ville beskrive det som stikk motsatt. Det er ingen av de jeg kjenner som er så stresset og utslitt som de som har havnet i en lederstilling.
Opprinnelig postet av John Doe
Akkurat der tar du feil. For en som tar yrkesfag tar det et halvt år å få studiekompetanse i tillegg til et fagbrev
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, for du får ikke like store muligheter. Jeg fikk blant annet høre at hvis jeg ville bli sivilingeniør, så måtte jeg ha 3 år allmen utdannelse, det holdt ikke å ta et år med påbygning, så mulighetene er altså mye mindre. :-)

Folk skal alltid prøve å finne snarveier, men realiteten er at man som oftest må jobbe hardt for å oppnå det man vil.
Det som opprører meg er at folk på f.eks tegning, form og farge får generell studiekompetanse etter tre år. Sitte å tegne og drive med kunst i to år og etter påbygning det siste året så er dem liksom på samme nivå som dem som har hatt allmenn i tre år.
Opprinnelig postet av kermit-
Det som opprører meg er at folk på f.eks tegning, form og farge får generell studiekompetanse etter tre år. Sitte å tegne og drive med kunst i to år og etter påbygning det siste året så er dem liksom på samme nivå som dem som har hatt allmenn i tre år.
Vis hele sitatet...
Er egentlig ikke noe problem da de må vise hva de er god for når de skal ta høyere utdannelse uansett. Dessuten så tror jeg ikke de som har studiekompetanse fra øk-ad\aa konkurrerer om de samme jobb\studieplassene som de fra tegning form og farge..
De får "generel stuidiekompetanse" ikke "studiekompetanse"
Noen her sier at man kan blir ingenør og ta andre høyere utdannelser etter man har tatt fagbrev. Det er riktig, men da mangler man en hel masse kunnskap som man har fått gjennom 3 år på almennefag. For en ingenør vil matte/kjemi/fysikk være veldig nyttig, dette læres bedre over 3 år på vdg enn på et 2 ukers sommerkurs.

Det er sikkert veldig kjekt for noen å være ferdig med all skolegang når man er 17/18 år, og tilogmed tjene litt penger. Men nå er det slik at man vanlighvis jobber til man er 65år, og da vil jeg tro at man etterhvert bli lei denne jobben. Da kan det være bedre for noen som ikke vet hva de vil, å dra ut å studere, se på ting og finne ut av hva de vil, enn å snekre i hele livet. Er ikke nødvendighvis et "musst" å komme ut i arbeid så fort som mulig.
Jeg var sånn passe lei av ungdomsskolen og hadde litt interesser innen elektro/nikk og data . Valgte derfor GK Elektro, etter dette året fannt jeg ut at jeg ville gå VK1 elektronikk. Deretter fannt jeg ut at jeg ville studere når jeg "blir stor" og trengte almennfagene. Da så jeg en genial linje som het Romteknologi. Dette var både spennende yrkesfaglig og almennt. Her får jeg yrkeskompetanse og (spesiell)studiekompetanse.
1MX
2MX
2FY
Og resten av almennfagene.

Går her på VK2 Romteknologi på andøy vgs og stortrives.

Mvh
Lochlite
ok, pointet er vell egentlig at det er ikke noen linjer som er bedre en andre linjer..
der er helt inndividuelt.
noen vil tjene mye, andre vil tjene lite oh heller holde på med noe de brenner for.

her på bygda sliter almenne stort da, de fleste går mekk og elektro kun fordi de er skolelei og vil heller mekke på mopedene sine.

greit nok 50% av folk på alemenne går der fordi de ikke har peiling hva de skal bli.
men jeg mener at studieforberedene fag er best med tanke på hvordan arbeidsituasjonen i Norge er i dag.
Opprinnelig postet av Sverrre
Noen her sier at man kan blir ingenør og ta andre høyere utdannelser etter man har tatt fagbrev. Det er riktig, men da mangler man en hel masse kunnskap som man har fått gjennom 3 år på almennefag. For en ingenør vil matte/kjemi/fysikk være veldig nyttig, dette læres bedre over 3 år på vdg enn på et 2 ukers sommerkurs.
Vis hele sitatet...
Det finnes og feks folk som går elektroingeniør etter 3 årig allmenn faglig utdannelse. De mangler en hel del kunnskap i praksisen og vil ha det veldig vanskelig de første årene i den nye jobben etter endt utdannelse og vil kanskje bli en dårlig ingeniør.
Om i hele tatt noen vil ha dem til å jobbe for seg da!

Så har du en som tok yrkesfaglig utdanning og elektro i 2 år. Etter dette tok han fagbrev innen høyspent og lavspent. Etter dette jobbet han i noen år, og fikk god erfaring med hvordan ting gjøres i dette faget. Når han ble litt eldre fant han ut at han ville bli ingeniør og tok allmennfaglig påbygging, for så å ta elektroingeniør utdannelse. Og det sier seg jo selv at han ble en mye bedre ingeniør enn allmenn-pompen på 24 år som ikke hadde peiling på annet enn hvordan ting gjøres i teorien.

Og allmennfaglig påbyggning er ikke et 2 ukers sommerkurs. Det er et knallhardt år.
Har ikke lest absolutt alle postene i denne tråden, så skyt meg om det er skrevet før.

Var en som skrev at man ikke kunne bli ingeniør, om man hadde gått yrkesfaglig utdanning så 1/2 eller 1år med almenn påbygning, men det kan man. Hvis man går:
yrkesfaglig > almen påbygn. > forkurs til høyskole > høyskole.
Vis hele sitatet...
Så en som har gått/går en yrkesfaglig skole, har de same mulighetene som en som har gått/går almennfaglig skole, det tar bare litt lenger tid.

Er ikke mange dager siden vi startet opp med yrkes orientering for i år (10kl), og rådgiver sa det, kan hende jeg misfortod litt, men tror ikke det.
må bare legge til en ting angående ingeniør jobber.
vet at folk med bare teoretisk(les allmen) ikke får no jobb innen enkelte ingeniør grener av den enkle grunn at dem ikke har praktisk erfaring.(les fagbrev) sådetså

og en annen ting tømmermannen kan jobbe svart og da tjener man peng

edit: fjernet noe
Opprinnelig postet av zwifty
Har ikke lest absolutt alle postene i denne tråden, så skyt meg om det er skrevet før.

Var en som skrev at man ikke kunne bli ingeniør, om man hadde gått yrkesfaglig utdanning så 1/2 eller 1år med almenn påbygning, men det kan man. Hvis man går:


Så en som har gått/går en yrkesfaglig skole, har de same mulighetene som en som har gått/går almennfaglig skole, det tar bare litt lenger tid.

Er ikke mange dager siden vi startet opp med yrkes orientering for i år (10kl), og rådgiver sa det, kan hende jeg misfortod litt, men tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Strykprosenten på matte 1 i dataingeniørlinja på universitetet er på 70%. Tenk deg hvordan det går med yrkesfaggutta når de fra allmen ligger 2 år foran dem i matte?

Dessuten får man vel ikke alle pluspoenga for realfag og fordypningsfag hvis man tar påbygning siste året, noe som gjør det ekstremt vanskelig å komme inn på de universitetene med høye krav.
Og allmennfaglig påbyggning er ikke et 2 ukers sommerkurs. Det er et knallhardt år.
Vis hele sitatet...
Har man ikke de fagene man trenger kan man ta de som sommerkurs, går kanskje også under navnet forkurs tror jeg.

Jeg er absolutt einig i at hvis man har jobbet som elektriker i to år og fått erfaring vil det gjøre deg til en bedre elektro ingenør. Men jeg påstår at det vil være lettere for en som har god kjennskap til matte fysikk kjemi (2fy 2mx 2kj og 3fy 3kj 3mx) å gjennomføre ingenørskolen. Vet man at man skal bli ingenør, er den anbefalte ruta å gå gjennom almennfag fordi du lettere vil takle pensum. Er du dyktig og vet allerede når du er 15 år at du vil blir elektro ingenør har du rett i at det på papiret ser bedre ut med 2år som elektriker. Men hvis dine resultater på ingenør skole eksamnene er tilsvarende dårligere vil det hjelpe deg null og niks.
ved påbygning får man generell studiekompetanse. Det holder ikke om man skal inn på de bedre universitetene. F. eks. NTNU som jeg har tenkt meg til krever på de fleste linjer 2MX og 2FY. det skal du slite med å lære på ett år med påbygning.... Hvis du vet hva du vil, er byggfag det riktige, men om ikke er det allmennfag som holder flest muligheter åpne.
Selv om du sikkert kan tjene bra etter yrkesfag. Er potensialet til å tjene mer, mye mer, mye større etter allmenn og universitet.
Er du skolelei, kan du ta et friår før du bestemmer deg. Almenn er kanskje ikke så kult, men jeg tror studenttiden, når du får spesialisert deg litt mer, og er sammen med folk som interresserer seg for det samme, ikke er så ille...
Laurentius, du har rett der, moren min er klasseforstander for en Vk2 klasse og tjener 25000 i måneden, og på en kyst tanker f. eks tjener man rundt 30-35.000 kr i måneden, og da har jo man en måne fri og en på.

Tar du for eksempel utdanning som rørlegger f. eks. kommer jo bedriftene løpendes til deg for å tilby deg jobb!Og det er også etter to år på skole, tror ikke det er så mange som kommer løpendes etter deg etter 3 år på almen for å tilby deg en fast jobb i to år der du faktisk bare stiger gradvis i lønn og får et fagbrev til slutt på. Du er jo nesten garantert jobb etter fagbrevet også.


Jeg gjør det ganske så enkelt, Gk. Mek. --> Vk1 Sjøfartsfag --> 2 år ute i læretid som matros og faktisk tjener penger --> Vk2 Nautisk utdanning --> 2 år ute i læretid som styrmann og kan da faktisk bli kaptein på en båt etter hvert. Ganske enkelt og greit!
Etter Vk1 Sjøfartsfag, læretiden og fagbrevet kan jo jeg faktisk jobbe videre som matros hvist jeg vil, og det er enkelte rederi som betaler utdanningen videre for folk med avtaler om at de tar læretiden hos dem og jobber der videre.
Sist endret av ^V|per^^; 15. oktober 2003 kl. 23:22.
Og det sier seg jo selv at han ble en mye bedre ingeniør enn allmenn-pompen på 24 år som ikke hadde peiling på annet enn hvordan ting gjøres i teorien.
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, men bedriftene foretrekker folk som har gått gjennom yrkesfag, og det er som sagt lettere å få jobb. Og sist jeg sjekket var det de med høyere utdannelse som slet med å skaffe jobbe i det siste. Hadde i en periode en sivil ingeniør, med allmen, og minst fem års utdannelse etter det sittende i kassa der hvor jeg jobber. Valuta for utdanningen
very impotent freak
Delusional's Avatar
Hør nå her. Almenn utdanning er en linje for de som for eksempel er ute etter andre fag som de ikke har på byggfag eller elektro osv. Du har videre muligheter til å få mer en generell utdannelse. Almenn forbereder deg til videre utdannelse med almen kunskap. Du blir ikke en som stort sett kun kan ting innenfor et område. Tar du almenn har du rimlig mange muligheter til videre studier. Du er selvfølgelig ikke særlig lur dersom du skal ha deg en grei jobb rett etter du er ferdig med almen. Da burde du selvfølgelig ikke valgt dette. Jeg vil si at folk på almen får flere veier å gå på og kanskje flere bein å stå på. Jeg vil tro det vil bli hard for en som tar noe annet en almen/adm./økfag å bli økonom. Viss du virkelig vil tjene penger tar du almen. Du kan få en forsprang på alle andre i økonomi, rettslære, og realfag. Du er skodd for den videre utdanningen. Du må kanskje gå arbeidsledig en stund men du får de beste jobbene dersom du går inn for slikt.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Bare en liten kommentar til det å begynne som ingeniør uten å ha gått allmenn.
Som sagt er det et krav mange steder med 2MX og 2FY. Grunnen til dette er ikke for å gjøre livet surt for folk som går yrkesfag. Det trengs, da man bygger på kunnskap man allerede skal ha når man begynner på ingeniørutdanningen, og jeg kan love at matematikken og fysikken fra videregående er walkover i forhold til en del universitets- og høyskolefag.
Har man tenkt å ta høyere utdanning, altså høyskole eller universitetsgrad, skal man ta allmenn utdanning for å få bygd en god grunnmur innen forskjellige fagfelt. Man skal bare begynne på yrkesfag hvis man vet hva man vil bli, og ønsker å gå ut som lærling og i full jobb om 2-4 år.

Min påstand er nok at det er de færreste som vet hva de vil etter 10. klasse ungdomsskole, og faktisk etter 3. året allmennfaglig også. Ta et arbeidsår eller militærtjeneste hvis du er skolelei, og smak på livet utenfor skolen, så lengter du snart tilbake!
Har ikke lest så mange av inleggene her, men kan vi ikke få dette avklart? Den her diskusjonen har vært her mange ganger før.

Skal man bli snekker, bilmekaniker, elektriker, eller i hele tatt vet hva man skal bli(forutsatt at yrket har yrkesutanning i vidergående skole). Så skal man ta yrkesfag.

Vet man ikke hva man skal bli eller at man vet at man skal bli noe innen økonomi/ledelse/lærer, ja ett eller annet som krever høyskole/universitet. Ja da skal man velge gymnas/almmen.

Er man skolelei, for all del ikke ta almenne, men et friår, evt folkehøyskole.

Snakker her av erfraring, valgte selv yrkesfaglig, og ¨går nå almennfaglig påbygging. Som for øvrig synger på siste værset, almennfaglig påbygging skal visst fjernet, fordi mange høyskoler universiteter mener de som har har gått al. påbygging ikke har bra nok almenn kompetanse. Mener å ha hørt dette, correct me if i'm wrong
Sist endret av Surrehu; 16. oktober 2003 kl. 17:53.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det hadde i værtfall vært helt bakmål å fjerne muligheten til og ta påbygging, vis det stemmer at høyskolene mener det så burde de vel heller kjempet for at påbygging ble to årig og ikke etårig...
Hvis man er umotivert nok til ikke å velge allmenn og gå "bakveien" for å få generell studiekompetanse er man ikke motivert nok til studere høyere utdanning.
Det er ihvertfall min mening.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg er nok delvis enig med kermit-, men folk kan forandre seg.
Det som derimot er et faktum, er at alt det man går glipp av når man går yrkesfag istedet for å gå allmennfag tar mer enn 1 år å lære, spesielt kanskje hvis man ikke er helt vant med studieteknikk osv etter noen år borte fra skolebenken.
Hvis man er umotivert nok til ikke å velge allmenn og gå "bakveien" for å få generell studiekompetanse er man ikke motivert nok til studere høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
Så en som går elektro er ikke motivert nok til å bli elektro ingeniør?
Interresant.
Mine meninger er selvsagt subjektive, siden jeg valgt å gå den yrkesfaglige veien framfor den allmenne.
Den generelle studiekompetansen er ikke like god som tre år på allmenn, nei. Men det som mangler for å komme inn på de fleste høyskoler og universiteter (2mx, 2fy ol) kan som oftest fåes som kveldskurs.
Jeg er ikke helt enig i at allmenn er den beste veien å gå hvis du sikter deg in mot en ingeniør-utdannelse. Hvis du vil bli siv. ing. derimot, er den raskeste veien allmenn, men fra yrkesfag kan du etter VK2 søke deg inn på to forskjellige valgmuligheter for å få ingeniør-graden. Både forkurset til ingeniørstudiet (1-årig), og 3-semesters ordningen hvor du tar de nødvendige ekstra fagene i sommerferiene går direkte fra VK2 til ingeniørstudiet.
Opprinnelig postet av kermit-
Hvis man er umotivert nok til ikke å velge allmenn og gå "bakveien" for å få generell studiekompetanse er man ikke motivert nok til studere høyere utdanning.
Det er ihvertfall min mening.
Vis hele sitatet...
Delvis enig jeg også. Husk at når en går ut fra ungdomsskolen, så er man ikke mere enn 15-16 år. Og det er vanskelig å se hvor man står om 4-5 år. Mange utvikler seg mye i denne perioden, så om man ikke føler at en er motivert etter ungdomsskolen, så kan man godt skifte mening om et år eller to.


Og det der med ingeniør. Du kan bli ingeniør med både yrkesfaglig og almennfaglig utdanning.
Jeg vil tro at den som har gått almenn får det lettest på ingeniørhøyskolen, MEN, når den almenneingeniøren skal søke jobb så vil han ligge bak de søkerene som har basis i fra yrkesfag+fagbrev. Det er meget sikker på.
Sist endret av Surrehu; 18. oktober 2003 kl. 20:17.
Opprinnelig postet av noid
ved påbygning får man generell studiekompetanse. Det holder ikke om man skal inn på de bedre universitetene. F. eks. NTNU som jeg har tenkt meg til krever på de fleste linjer 2MX og 2FY. det skal du slite med å lære på ett år med påbygning....
Vis hele sitatet...
Jeg går påbygging og har 2FY, selv har jeg ingen problemer med det, ikke for å skryte, men fikk 6 på sist prøve.
Skal du jobbe med data/it og kommer med en lapp om at du er dataingeniør får du rævspark ut med en gang. Kommer du derimot med en MCSE og MCSD (Certified Engineer/Developer) beviser du at du mestrer alt mellom nettverk, servere, programmering i visual studio m.m.
Vis hele sitatet...
Bullshit og jungelrykter...MCSE og andre sertifiseringer kan man få på et år på it-akademiet. Med en master-grad fra universitetet er du av et helt annet kaliber enn disse surrehodene som tror en MCSE er alt. Og hvorfor i all verden skal man kunne et spesifikt verktøy som visual studio er? se litt på de fagene vi skal ha etter hvert på http://www.idi.ntnu.no/ så kanskje du skjønner.

ved påbygning får man generell studiekompetanse. Det holder ikke om man skal inn på de bedre universitetene. F. eks. NTNU som jeg har tenkt meg til krever på de fleste linjer 2MX og 2FY.
Vis hele sitatet...
skal man inn på et teknologistudie ved ntnu (det som før het siv.ing) kreves 3mx/2fy. Det skal nevnes at poenggrensene til teknologistudiet i datateknikk har sunket som en stein i det siste, og grensene for i år ligger på 48-50 poeng hvor sistnevnte faktisker for primærvitnemål. Har du ikke disse fagene kan du fortsatt studere ved NTNU under realfag informatikk. Et studie som i mange tilfeller kan være en langt bedre løsning. Man har langt større valgfrihet i valg av faglige retninger, og når man er ferdig etter 3-5 år (bachelor/master) er man i manges øyne bedre spesialisert enn "siv.ing"-studentene er.
Opprinnelig postet av Surrehu
Jeg går påbygging og har 2FY, selv har jeg ingen problemer med det, ikke for å skryte, men fikk 6 på sist prøve.
Vis hele sitatet...
Flere av de bedre universitetene krever 3MX, har du det? :-)
Opprinnelig postet av intenzo
Flere av de bedre universitetene krever 3MX, har du det? :-)
Vis hele sitatet...

Ingeniør utdanningene og de mere tekniske studiene krever 3mx. Har jeg skullet bli ingeniør så har jeg tatt 3MX som privatist.

Og med 3MX så har du vel spesiell studiekompetanse så vidt jeg har forstått.
Opprinnelig postet av Surrehu
Jeg går påbygging og har 2FY, selv har jeg ingen problemer med det, ikke for å skryte, men fikk 6 på sist prøve.
Vis hele sitatet...
Du fikk 6 på 2FY påbygning, men ville du fått 6 på vanlig 2FY?
Opprinnelig postet av noid
Du fikk 6 på 2FY påbygning, men ville du fått 6 på vanlig 2FY?
Vis hele sitatet...
Bare fordi han går påbygning betyr det ikke at han er skolevrak eller noe, det er faktisk noen som bryr seg om skolen, men ikke tar spesiell studiekompetanse...

dessuten er det ikke sånn at påbygning har egne klasser, det er ikke sånn på vår skole i alle fall (og da er det ikke sånn på din skole heller, det er samme...) de går sammen med "vanlige" almennklasser!
Opprinnelig postet av noid
Du fikk 6 på 2FY påbygning, men ville du fått 6 på vanlig 2FY?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som heter 2FY påbygning. Jeg tar 2FY sammen med en almenneklasse. Takk