Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1962
Jævelig bra.

rart at ingen reagerte på det litt før
Har hørt at hakekorset er feil vei, så det er ikke et ordentlig nazi kors.

Men ellers en komisk historie ;D
Ministry of Love
sptz's Avatar
alcy klikk på linken... de ser da ut som de er riktig vei gjør det ikke?
Skal det være vifte?
Opprinnelig postet av HanZl
Skal det være vifte?
Vis hele sitatet...
Hakekorset er jo et symbol for lykke osv. Svastika. Jeg fant dette litt morsomt, joda :]
dj1nn's Avatar
Trådstarter
Fra VG:
"- Den originale "Robowaru" har to buddhist symboler på brystet som under promolanseringen har blitt speilvendt og dermed blitt svært like nazistiske hakekors."
IvIoyner: Hakekorset er et svastika vendt bak-frem.
Opprinnelig postet av Pinh34d
IvIoyner: Hakekorset er et svastika vendt bak-frem.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, og grunnen til at disse ble omvendt gjetter jeg på at har noe med inkompetente støpere, som har vendt det. (når noe kopieres med en form, speilvendes det). Bare spekulasjoner, men jeg tror det kan være forklaringen.
dj1nn's Avatar
Trådstarter
dette er litt offtopic...men uansett.
Såg noe skikkerlig sykt her om dagen. Lastet ner en gammel donald episode(eneste grunnen at jeg lastet den ner var for at det stod banned på den).
Den begynte med en gjeng nazister som gikk rundt å spillte på instrument og sang "hail hitler"...det ble ikke noe bedre av at donald låg i senga sin og gjorde hitler hilsen hver gang de sa "hail".
Donald stod opp, tok på seg nazi uniformen sin og dro til en våpenfabrikk...der gikk alt galt som det ofte gjør i donald filmer og episoden slutter med at han våkner opp som amerikaner og alt var bare et mareritt.

veldig sprøtt om noen spørr meg
haha. jeg hadde ikke brydd meg.
hakekorset er egentlig et solkors!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Er ikke noe gæærnt med hakekorset egentlig da.. Som dweep sa så er hakekorset et solkors. Buddhismen bruker dette korset, og jeg har også sett det i Tae Kwon Do (en kampsport). Bare det at det forbindes med nazister.
finland brukte det lenge før hitler. da også speilvendt (altså motsatt av hvordan hitler hadde det). det som er på figuren er indeed slik hitler brukte det, så det er litt drøyt det der. så en kar med solkors tattis engang, først så han jo unektelig ut som en garva nazist.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
det ble nå brukt lenge før det var noe som het finland.
det er bl.a. funnet ett 1500 år gammelt sverd i norsk jord som har solkorset på seg..
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Ser jo ikke ut som et hakekors, en vifte!
Opprinnelig postet av Dweep
hakekorset er egentlig et solkors!
Vis hele sitatet...
Og du har lest de postene som var over?
Det står svart på hvitt at hakekorset er et speilvendt solkors, det vil si det samme som å snu det gode til det onde.
Så få det inn i hodet, hakekorset er IKKE et solkors
ang. det med nazi-donald var det en amerikansk propaganda fra krigen. Filmen slutter med at han våkner opp igjen, og heldigvis er han amerikansk og ikke en ond nazist
Her regner jeg med at man kan spekulere i det evige, men til nå holder det vel å vite at dette korse - da vendt med "hakene" mot høyre - sees på som et nazistisk symbol? Det er et tegn for et politisk parti, akkurat som kommunismens/sosialismens røde flagg og høyres blå teppe/løper/tunge. Hva det har blitt brukt som før er vel irrelevant?
-offtopic-

dj1nn: har du enda den donald filmen, skulle gjerna ha hatt den til donald samlinga mi
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Ta dere sammen! Tror dere det skal være et hakekors eller ett tegn? Det er 2vifter som er på roboten for svarte!
akkurat som dette: ()'() var forbudt for det lignet på en fitte!
uansett hva det skal være burde de tenkt seg litt om og sett likheten før de lanserte det....
Kors eller ikke, hvorfor får en ikke tak i sånne i norge...
Jeg syntes cola har godt for langt, en vifte kan ha mange utseender som ikke ligner på et hakekors ....
Dette med hakekorset har vært tatt opp før her på forumet, men jeg kan si det igjen:

Det spiller ingen rolle hvilken vei det er.
Swastika stammer fra Buddhismen og gamle India (Hinduismen) og symboliserer forandring, fremgang, og ikke minst "åndelig seier".
I Tibet symboliserer det også de fire årstider.
Nazistene tilta det noen grader, slik at det ser mer "hissig" ut.

På gamle Buddha-figurer har han ofte et Swastika malt på hjertet.
http://www.iearn.org/hgp/aeti/aeti-1997/swastika.html

bare så folk kan lese selv. men det ninja5000 (pent nick :P) sier er stort sett korrekt.
Opprinnelig postet av Schizoma
Ta dere sammen! Tror dere det skal være et hakekors eller ett tegn? Det er 2vifter som er på roboten for svarte!
akkurat som dette: ()'() var forbudt for det lignet på en fitte!
Vis hele sitatet...
()'() ligner jo litt da...