Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 9095
Hei,

Kjører en del synkroniseringer og slikt på en laptop som står i garasjen i dag. Har tenkt litt på å gå til innkjøp av en stasjonær med litt større kapasitet. (Rendring av video, nas, kalendr synkronisering etc) men da gidder jeg ikke skjerm, mus og tastatur.

Er det funksjonelt å jobbe med pc som er koblet til lokalt nettverk? Tenker da på at jeg behøver en slags remotedesktopklient. Vil det være mulig med 4k oppløsning, og hvir mye lag snakker vi?
Fungerer overraskende greit med MS remote desktop, men kan ikke si noe om 4k-oppløsning. Hvis du har en annen PC/laptop liggende er det bare å prøve. Anbefaler dog kablet gigabit nettverk.

En annen, dog mer kronglete løsning, kan være fiberoptisk HDMI. Kan ha rimelig lang lengde på kabelen da. Sjekk ut aliexpress.
Sist gang jeg holdt på med rendring av video (la gå, det er 25ish år siden) så var det forholdsvis enkelt å sette opp eksterne maskiner for å gjøre den faktiske fysiske jobben, slik at du gjør all fiklingen på lokal maskin og bare sender rendrejobben til garasjemaskinen. Jeg antar at slike funksjoner ikke har gått av moten.

Sånn rent praktisk sett ville jeg anbefale å kjøpe et faktisk fysisk NAS hvis du trenger det og ikke kombinere rendremaskin med lagring. Jeg har i flere år hatt en server for alt (nas + virituelle maskiner + alt annet), og det ble til slutt for knotete. Nå har jeg eget NAS og egen veldig kraftig maskin med Hyper-V bare for alt av virituelle maskiner jeg vil kjøre.