Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 5693
Opprinnelig postet av Kinell
Nei, norge må faen meg følge etter danmark og sverige når det gjelder alkoholavgifter. Dette skal være et av verdens rikeste land! Eneste jeg merker av dette er at jeg blir kvalt i avgifter.
Vi innbyggere i norge er bare noen "økonomiske kuer" som staten melker sånn når det passer de, og det passer seg alltid alltid.
Vis hele sitatet...
På sin plass å nevne at 52% av danskene mente avgiftsnedsettingen var tåpelig. Kansje også på sin plass å nevne at en vesentlig del av daskene dør av alkoholrelaterte skader? muha

edit: er det vel også på sin plass å nevne at både dansker og svensker har dårligere råd en oss :P
hvorfor er det ingen som nevner tysk øl?

tysk øl er latterlig billig (noen få kr for en halvliter) i forhold til norsk øl (25+), og jeg nekter å tro at tysk netto lønnsnivå er så _vanvittig_ mye lavere enn her i norge

synes at argumentet med at vi kan ha så vanvittig dyr alkohol fordi vi tjener så godt utgår litt, men det er min mening

Er det forresten noen som har noen formening om hvilken alkoholdrikk som gir "minst" helseskader? Vil det være riktig å si at vin er "sunnere" enn øl?

Forresten så ville jeg bare ha sagt at jeg synes det er mye bedre om folk drikker rusbrus isteden for å sitte drita full på fest og blande drinker med HB/whatever og ukjent alkoholprosent. _DET_ blir man full av.. lettere å beregne alkoholinntaket om man skal drikke 12 rusbruser enn 0,X liter hjemmebrent lissom
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Delusional: Med de restriksjonene vi har på hvor mye øl det er lov å ta med inn i landet, blir det til at den norske bryggerinæringen klarer seg ganske bra likevel, siden den gjennomsnittelige nordmann holder seg for god til å helle i seg hjemmebrent og smuglersprit.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Så du mener at de med dårlig råd ikke skal få ha de samme godene som oss andre? De må ta risker for å kunne drikke en gang i blant. Nå må vi tenke på hvem som drikker mest alkohol. Det er nok grppen som tilhører studenter og slikt, og de er ikke kjent for å ha god råd. Det må være lov å drikke seg full en gang i blant uten å være redd for å ha brukt penger en ikke skulle. Alkoholavgiften burde være den samme i prosent antall som land som Sverige og Danmark (Tør jeg nevne Tyskland). Og når vi snakker i prosentkan man ikke begynne å klage på at i Norge er alle så rike. (Det er foresten ikke alle som er rike i Norge)
Delusional:
1. Hvis en er fattig bør en ikke kaste bort penger på fyll.
2. Hvis en er fattig og drikker seg full (ofte) så har det gjerne en sammenheng.
3. JA, alkoholavgiften burde\kunne vært lavere, men det ville fortsatt vært dyrere her i norge enn andre land allikevel. Dette nettop pga det aybara har nevnt tidligere. Siden produksjonskostnadene er så høye som de er i Norge vil ting i Norge koste mer enn i utlandet. Enten det gjelder øl eller sild. Dette fordi vi _HAR_ mer penger enn andre. Å si at ikke alle i Norge er rik er latterlig og totalt irrelevant. Det finnes sikkert mus som ikke liker ost også, men så lenge flertallet er så latterlig stor så sier vi at nordmenn er rike. Dessuten så mener jeg at nordmenn egentlig ikke har begrep på hva dvs å være fattig. Vi har liksom "norsk fattig" og "fattig". Og siden jeg dreier litt til høyre i norsk politikk vil jeg påstå at de som er fattig i Norge kan drite i å drikke seg full og finne på no fornuftig. Tæring etter næring.
Opprinnelig postet av aybara
Delusional: "siden den gjennomsnittelige nordmann holder seg for god til å helle i seg hjemmebrent og smuglersprit."
Vis hele sitatet...
Den var slem. Naboen må jo vel for helvete ha noe å leve av han også.

Og ang. pris aka lønnsnivå: selvsagt har vi for høye priser på alkoholiserende drikker i Norge! Ingen kan vel nekte for det. Men det skal ikke så altformye til før dette forholdet stemmer ganske godt i forhold til Sverige. Men man skal kikke langt etter samme prisnivå som Danmark, og for å ikke si Polen. Men dette er vel ikke noe man skal trakte etter heller. Det er så ARGEBESATT UTROLIG mange ting man heller burde bruke pengene på enn å få "Danske" alkoholavgifter i dette landet.
Tical[FS] Det er forskjell på å ha dårlig råd og være fattig. Studenter er kjent for å ha dårlig råd, men ikke akkuratt å være fattig. Hadde alkoholavgiftene blitt senket så kansje de hadde faktisk klart å ta seg råd til en natt på byen eller en fest en gang i blandt uten å leve på brød og vann resten av månden til neste stipend/lønning kom inn.
Better than thou.
De fleste studenter seg råd til å drikke i helgene, og heller leve litt dårligere i uken. Jeg hadde vært glad om pilsen kostet 5kr per stykk, men bryggeriet skal ha penger for å lage pilsen, arbeiderene skal ha penger, de som kjører ut pilsen skal ha penger, og staten må ha penger for å fortsette det velferdssamfunnet norge er. Det kan umulig være så vanskelig å forstå, kan det?
Nei selfølgelig ikke...Alle skal jo tjene no på det...Men det er jo ikke så jævlig dyrt å lage en pils, kjøre det ut er jo ikke så jævlig dyrt heller med tanke på hvor mange som blir kjørt ut i gangen, men hadde staten senket avgiftene hadde jo ikke dette skadet...De er jo ikke akkuratt lave for å si det slik...I Dannmark f. eks. koster jo det mellom 100-150 kr. for et brett med øl...Det er jo noe slikt det koster her i norge for en eller 2 six-pac.
Better than thou.
Kjøper du Carlsberg på Bunnpris koster det deg 60 kroner per six-pack. Mao. 240 kroner per kasse. Vet ikke hva Carlsberg koster i Danmark, men si det er 150 per kasse. Så må vi se på bo og levekostnadene i Danmark, i forhold til i Norge. I tillegg må vi se på hva slags velferdstilbud og annet det er i Danmark, i forhold til Norge.

Personlig syntes jeg det er bedre at pilsen er litt dyrere, og at de fattige heller får et hvert medisinsk behov dekket av staten, enn at de får rådd til å drikke hver helg. (Noe det ikke hadde vært sikkert de hadde hatt mulighet til uansett etter medisin & sykehusoppholds kostnader var betalt.)
Jaja...Men tviler nokk sterkt på at de gribber til seg alle pengene på øllen du....Tror det kostet 120 for et brett med Sort Gull...Så det er nokk ikke bare med øllen de fattige får medisinerne sine...Tobbakk?Skatt?Bensin?Nettop...
Delusional: Ingen har "krav" på å drikke seg full.

Var foresten i Belgia for 2uker siden. Der er øl kultur. 16årsgrense og jeg betalte ca. 15kr for en halvliter. Altså; 10kr billigere enn i Norge.

I Norge har vi ingen kultur. Folk kjøper seg alkohol og missbruker den i den hensikt den er lagt for. Nemmelig; Nytelse.
Vi kjøper den for så å spy den opp igjen, for å sette det på spissen.
1. Du har lite peiling: Grunnen til at Norge er et av verdens rikeste land, er nettopp fordi vi har slike avgifter.
Vis hele sitatet...
har du hørt om olje?
Har du hørt om "gå tom for olje og bruke oljepengene på å finne nye metoder for å tjene like mye" ?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Carlo: Norge "lever" ikke på alkoholavgifer, (i så fall burde de ikke det.) Jeg mener at alkohol som alle andre produkter skulle hatt vanlig moms, pluss en liten prosent til å dekke skader alkohol medfører. Tingen er at det er så få som er alkoholikere nå til dags, og de fleste som får skader på organer grunnet alkohol, er så gamle at de kreperer av noe annet og er så syke at de ikke har rett på nye.

Dessuten er det ferre alkoholmisbrukere i dag, grunnet alternativ rus. Kanskje de skulle legalisert det og fått avgifter på det, og gjort at vi som er oppegående kunnet fått lavere alkoholavgifter fordi druggisene kunne bidrat litt til velferdsstaten. Tenk på alle de doppengene som kunne blitt skatte for, tatt avgifter på.

Opprinnelig postet av Bullfr0g
Har du hørt om "gå tom for olje og bruke oljepengene på å finne nye metoder for å tjene like mye" ?
Vis hele sitatet...
Norge går mest sansynlig ikke tom for oljepenger før om 50 år. Hadde politikerene vært oppegående hadde de skjønt at de ikk skulle bruke mer enn det de tjente på innvisteringene som vi har gjort med oljepengene våre. Vi skulle ikke rørt pengene i oljefondet. Vi burde faktisk brukt et par mrd. mindre enn invisteringsinntektene" slik at fondet hadde økt selv om vi ikke hadde olje. Det er slik vi kan overleve når oljen tar slutt. Og vi forhåpentligvis har så mye penger på bok at vi lever på inntekter fra fondet. Vi burde allerede nå begynt å ha mer industri i landet, slik som våre naboer Sverige og Danmark. Andre land som ikke har de samme olje inntektene som Norge går med store underskudd. Ta USA, verdens mektigste land, likvel har det syke beløper i minus. Norge klarer seg fint etter oljen tar slutt, dersom vi slutter med "pisse i buksa politikken", som inneberer at vi bruker mer enn hva fondet hari inntekter.
Opprinnelig postet av Delusional
Carlo: Norge "lever" ikke på alkoholavgifer, (i så fall burde de ikke det.) Jeg mener at alkohol som alle andre produkter skulle hatt vanlig moms, pluss en liten prosent til å dekke skader alkohol medfører.
Vis hele sitatet...
Avgiftene idag dekker ikke skadene.
Hvis det hadde vært målet,ville avgiftene vært mye høyere(ja takk)
Tobakksavgiftene derimot,som nå kommer til å gå sinnsykt mye opp,dekker allerede regningene til de som ender opp med kreft etc.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg har ikke sagt at alkoholavgiften skulle dekke alle skader alkohol medfører men mye av det. Det er videre ikke 100% grunnlag for å si at røyk fører til kreft, siden forskingen ikke er helt klar i sine reultater. Alkohol har ikke like mange skadevirkninger som røyk (sett at røyk har den helsefaren de sier at den skal ha). Det skal et langvarig missbruk til for å få skader som fører til at organene bryter sammen. Tallet på alkoholikere er som sagt tidligere sterkt redusert. Og da sitter vi ikke igjen med så mange utgifter, selvfølgelig har vi fjortisene som må til pumping. Men skal dette regnes med siden dette ikke er drikke beregnet for de under 20, (veldig få/om noen tilfeller med øldrikkene ungdommer som må til pumping for annet enn sprit).
Er i veldig få tilfelle noen pumpes da...Og med øl må jo man ha i seg utrolige mengder hvist man først skal pumpes...De kan i hvertfall sette ned prisene på øl, om de ikke setter de ned på sprit...Man skal jo ikke gå lutfattig i en måne etter en liten fyll!
Better than thou.
Som sagt en million ganger før, har du ikke råd til å drikke, IKKE DRIKK! Du kjøper deg ikke Mercedezer og shit bare fordi alle kompisene dine har det, om du ikke har råd? For fucks sake..
Jammen herregud...Det må da vere lov til å ta seg en fyll uten å bli lutfattig!Det må da være lov å ta seg en tur på byen eller fest i lag med venner å more seg å ha det kjekt uten å bli lutfattig en gang i blandt!!!Hvorfor i helvette skal staten absolutt gribbe til seg alt vi har av penger skjønner ikke jeg...
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo
Som sagt en million ganger før, har du ikke råd til å drikke, IKKE DRIKK! Du kjøper deg ikke Mercedezer og shit bare fordi alle kompisene dine har det, om du ikke har råd? For fucks sake..
Vis hele sitatet...
Det blir for det første en banal sammenligning, du tar ikke opp et lån for å kjøpe drikke. For det andre, kjøper deg kanskje bil ikke en Merce. Den sammenligningen blir som at du drikker deg full dyre viner, champange, osv. Det er de som har råd til å kjøpe drikke. Men at det likevel svir på pungen. Og poenget i hele denne tråden har vært. De kan senke alkoholavgiftene, de bør senke alkoholavgiftene...
Til og med du må da skjønne folk skal sleppe å sitte inne i helgene menst alle andre er ute å fester bare fordi de ikke har råd til drikke...Hadde myndighetene senket prisene kansje dette hadde gått bra!
Better than thou.
Dere får det til å hørtes ut som å drikke er en nødvendighet, noe det aldeles ikke er. Her lever vi i et samfunn hvor alle får det de trenger, og dere klager på at alkoholen er dyr. DET er banalt.

Personlig har tar jeg meg rådd til å drikke et par ganger i uka, selv om jeg strengt tatt ikke burde. Jeg jobber på en bensinstasjon et par ganger i uka, noe for et par andre her også kanskje? Dere bor hjemme går jeg ut ifra, hvilke utgifter har dere egentlig bortsett fra kanskje litt bensin, klær i ny og ne (hvis ikke dere faktisk får dette og), og røyk eller snus? Jeg betaler husleie, strøm, internett, MAT, og får fortsatt penger til å skjenke. Hvordan får forresten alle bortsett fra deg råd til å drikke V|per?
Nei selfølgelig er det ikke det...Ok...Si en person...Bor på hybel...Har stipend...Må betale strømm,mat,husleige osv....Da er det ikke mange kronene til overs og da hadde jo det vert hyggelig med en liten fest kansje?Sier jo ikke at å drikke er en nødvendighet men det er jo kjekt å ta seg en fest en gang i blandt...Så hadde de senket avgiftene hadde jo kansje dette gått...Du får jo det til og høres ut som at du vil ha høyere alkoholpriser og at du er mot alkohol?Hva har du i mot at alkoholprisene skal senkes?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
^V|per^^: du er klar over at den personen du beskriver i starten av posten er ganske lik Carlo?

Det er nok ingen som har noe imot å måtte betale mindre for alkohol, men dersom vi gjør det, må det nødvendigvis gå ut over noe annet. Så er det det Carlo har prøvd å si tusen ganger nå, nemlig at å drikke ikke er nødvendig. Du ikke dra på byen og drikke. Du og noen kamerater kan sitte hjemme i helga og ha det like kjekt selv om dere ikke drikker (med mindre du er av dem som må drikke seg dritings for å ha det artig..).
Ja men det virker jo som han er sterk motstander av senking av prisene!De fleste av mine venner drikker, og da er jo det kjekt å kunne bli med dem og drikke da en gang i blandt uten at det skal svi så utrolig mye i lommeboken hvist du skjønner hva jeg mener?
Opprinnelig postet av mongob0ffel

Forresten så ville jeg bare ha sagt at jeg synes det er mye bedre om folk drikker rusbrus isteden for å sitte drita full på fest og blande drinker med HB/whatever og ukjent alkoholprosent. _DET_ blir man full av.. lettere å beregne alkoholinntaket om man skal drikke 12 rusbruser enn 0,X liter hjemmebrent lissom
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt meg mer enig i det der. Politikerene som feks svarstad haugland ++ mener at rusbrus er faenskapen sjøl og det får fler og flere unge til å drikke. Kanskje litt riktig, men begynt å drikke hadde de gjort uansett. Da mener jeg det er bedre at fjortissene drikker på noe svak rusbrus istedenfor å kvelve i seg brennevin av alle slags sorter. Få fjortiser som liker øl!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Bare for å roe de som maser om at lønnsforskjellene ikke utgjevner prisforskjellene mellom de nordiske landene (og Tyskland):

Dersom dere leser dagens Dagblad (søndag 12. oktober altså) på side 14, vil dere finne noe interessant (artikkelen står desverre ikke på internett, jeg fant den vertfall ikke). Frank Dahlgaard i Danmarks Statistik, redaktøren bak Nordisk statistisk årbok mener at Norge ikke er spesielt dyrt, med tanke på at inntektsnivået er 37% høyere enn i Sverige og Finland, og 23% høyere enn i Danmark og Island. Den avsluttende komentaren til Dahlgaard: "Til tross for de høye matvareprisene, er det ikke synd på nordmenn. Dere har den desidert høyeste gjennomsnittsinntekten. Når vi tar med alle kostnader til livsopphold, så er Danmark og Sverige like dyre som Norge."
Jaja...Det er vel kansje sant det...Men det er jo inntekten alt i alt...Og for oss fattige studenter er det nokk dessverre ikke slik...For en som meg med stipend på bare 800 kr i måneden og ingen andre inntekter så hadde det så aldeles ikke skadet med billigere øl nei så jeg kansje hadde hatt råd til en fyll eller to en gang i blandt...
Studentene i andre land er nok ikke noe rikere enn hva de er i Norge. V|per prøv å skaff deg en jobb slik at du klarer å finansiere disse fyllene du har lyst på i blandt.
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Jaja...Det er vel kansje sant det...Men det er jo inntekten alt i alt...Og for oss fattige studenter er det nokk dessverre ikke slik...For en som meg med stipend på bare 800 kr i måneden og ingen andre inntekter så hadde det så aldeles ikke skadet med billigere øl nei så jeg kansje hadde hatt råd til en fyll eller to en gang i blandt...
Vis hele sitatet...
Hva med å skaffe deg en jobb da?
Ja hadde vel kansje vert en ide...Er ikke så lett her i området det...Er jo ikke hjemme fra skolen før 16.00 - 16.30 så skal jo det spises og sant også da...Åsså er jo det lekser en gang i blandt...Så har jo jeg dame,venner,familie som det også skal bli tid til så jobb er det nokk ikke mye tid til...Står opp 06.30 hver dag og er trøtt og jævlig på dagene og en jobb hadde nokk ikke gjort det noe bedre....
▼ ... noen uker senere ... ▼
kjøp øl og ikke rusbrus. rusbrus er altfor dyrt. i stavanger drikker man "ein te". ikke så altfor dyrt. det som irriterer er at ølsalget i stavanger stenger kl. 18(15 på lørdag), mens i nabokommunen sola stenger det kl 20(18 på lørdag). det har ett eller annet med krf å gjøre... grrr.....
Rusbrus er ALT for dyrt også... Er en liten anelse billigere med øl ja... Her stenger det 18.00 på hverdager og 16.00 i helgene... Men selger ikke de øl på butikkene der da?