Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1340
http://hinux.hin.no/~gardm/skadubski667.html

Artikkel fra GIGA Nr. 7 - September 1995
Skadubski 667

Skadubski 667 har hittil vært en godt bevoktet hemmelighet. Så godt bevoktet faktisk, at U.S.A. vurderer å flytte gullreserven fra Fort Knox til røykerommet på Skadubski Technologies. Nå har Giga, med eksklusiv enerett for Norge, sjekket ryktene og møtt mannen bak myten.

Himmelen åpnet seg idet vi gled inn på Stourbridge stasjon. Den dystre industribyen i de engelske Midlands ble vasket av regn, som trengte inn i sprukne fortau, og ned i pipene på nedlagte fabrikker. En gang var dette et rikt senter for britisk splintbombeindustri, men overgangen til sivil virksomhet har manglet midler og iniativ - Nå ligger Stourbridge brakk, som vitnesbyrd om politikernes manglende interesse for området.

Vi steg ut av ekspresstoget fra Newcastle, albuet oss gjennom en ansiktsløs folkemengde og inn i en ventende taxi. "21 Mansell Drive, please." I sedat tempo ble vi fraktet gjennom kvartaler med røde mursteinsbygg og kommunale leiligheter. Etterhvert ble husene penere og hagene større, vi nærmet oss de bedre strøkene av byen, og lokalene til Skadubski Technologies.

"Welcome. Great to have you here!" Den nesten amerikanske velkomsten vi får av Lord Miles Skadubski, overvelder oss. Engasjert smiler og forteller han, mens en lettkledd dverg serverer lunch. "Ikke la dere imtimidere av tittelen," ler Sir Miles mellom småkakene, "den er ikke min fortjeneste i det hele tatt. Min oldefar, derimot, vant napoleonskrigen på egenhånd, fant opp brødkniven og hintet Lincoln om at slaveri var en dum ting." Det tar ikke lang tid før formalitetene er unnagjort, og Sir Miles penser temaet over til sitt hjertebarn, den nye Skadubski 667. En spillmaskin som lover å ta verden med storm, og stjele julemarkedet fra Nintendo og Sega.

"Den er basert på revolusjonerende 667-bits teknologi, og vil få Sony Playstation til å minne om en parkert stasjonsvogn. Vi kommer til å selge den for 1500 av deres kroner."

Det er lett å skjønne hvorfor han er engasjert. Skadubski 667 er alt nå, seks måneder før den kommer i butikkene, et grensesprengende produkt. Den drives av fire 'Patchanka' prosessorer, fra firmaets eget samlebånd, som hver har datakraften til NASAs romfergesimulator. "Jeg kan ikke tro prisene Intel tar for sine chips," sier Miles og rister på hodet. "Ærlig talt, Pentium er utrolig simpel teknologi. Alt du trenger for å lage en slik, er 5£, noen deler fra familiens toast-maskin og en stø hånd på loddebolten. Det hele lukter av svindel, etter min mening. Vår Skadubski er nøyaktig 14 millioner ganger raskere enn en Pentium 133 - og dermed den første maskinen som går raskere enn lyset. Vår tidsaksellerator setter faktisk Einsteins teorier i et relativt dårlig lys. Vent og se."

Selve maskinen minner om en Sega på Nutrilett, den er stor, strømlinjeformet og sexy. Miles tar av lokket på en prototype og peker ivrig: "Ser du den modulatoren der? Den gir alle fjernsynsapperater en oppløsning på 30000x20000 når Skadubski'en er tilkoblet. Selv din gamle farge-TV får en bildekvalitet som de franske impresjonistene bare kunne drømme om. Vi har brukt metoder som hønsehjernene på Cray ikke ville forstå grunnprinsippene for en gang." Miles ler og klapper en av sine produktutviklere på ryggen. Vi befinner oss i det aller helligste - laboratoriet hvor ny teknologi prøves ut, og de første maskinene settes sammen. Et tyvetalls menn og kvinner jobber intenst i det grønne skjæret fra kraftige taklamper. En av dem viser høytaleren på en ferdig sammensatt Skadubski: "Denne innebygde høytaleren har en enkel, men original funksjon. Istedet for å gi fra seg lyd på tradisjonell måte, kaster den lydbølger ut i rommet og skaper en intens sorround-effekt." Han setter igang 'Karmadome', et spesielt utviklet spill som minner oss kraftig om 'Doom'. Det første som slår oss er kvaliteten på grafikken, som glir silkeglatt, lynraskt og har en kvalitet som knapt overgås av menneskeøyet. Så hører vi plutselig fottrinn bak oss og et fryktelig brøl. Sjekkert snurrer jeg rundt, bare for å se det smilende ansiktet til Sir Miles. - Det går opp for meg at lydene kom fra spillet, og jeg snur meg vantro tilbake mot skjermen. Ganske riktig - Lyder foran hovedpersonen i spillet kommer ut foran skjermen, knirking i dører kommer fra høyre, og jeg hører nok en gang tassing bak meg. Helt utrolig, og en opplevelse du kan glede deg til.

"Skadubski 667 er forresten 100% kompatibel med PC CD-ROM, CD-i og CD-32," informerer Miles. "Og oppgraderer automatisk grafikk og lyd på slike spill til vår standard."

Når det gjelder spill, er det forresten flere gode nyheter. Skadubski vil, i motsetning til sine japanske konkurrenter, ikke ta royalties fra uavhengige produsenter, og programmeringskoder blir gjort tilgjengelig for alle interesserte. "Vi ønsker ingen monopolstilling," forklarer Miles, "og håper bare at så mange spill som mulig blir tilgjengelig for kunden. Våre egenproduserte titler vil koster rundt 100kr, andre utgivere kan ta de prisene de mener produktene deres fortjener - Jeg har en stor tro på de frie markedskreftene."

Exit Vannkraft?

Miles trekker på dette punktet fram en liten sort brikke. "Dette er energienheten," forklarer han, "som du sikkert forstår krever SK-667 enorme mengder strøm, og ville overbelaste el-nettet hvis den ble koblet opp. Vi var derfor nødt til å lete etter alternative energikilder og kom opp med denne: En tingest som tapper av jordens gravitasjonskraft, og driver maskinen med denne energien. Vi anbefaler forresten at du tar en halvtimes pause etter 5 timers spilling, slik at gravitasjonskraften i rommet ditt kan lade seg opp igjen. - Hvis du ikke gjør dette, vil tinge etterhvert begynne å sveve rundt i vektløs tilstand, og du får en høyst ufrivillig ommøblering. Våre talentløse kritikere har påstått at, hvis for mange Skadubskier står på samtidig, vil jordskorpa sprekke og hele planeten kollapse i et flammende inferno. Dette er selvsagt vrøvl. Hahahaha!"

Et par detaljer vi merket oss, var at maskinen manglet en av/på knapp og joystick-inngang. Vi påpekte dette for Sir Miles, som svarte med å le avvæpnende: "Alle brukerinnganger er, som dere har observert, rasjonalisert bort. Vi har erstattet disse med en infragrønn sensor som er i stand til å lese tankebølger. Du kan med andre ord kontrollere Skadubskien bare ved å konsentere deg. Giga testet dette kontrollsystemet på Karmadome og kan, utrolig nok, går god for at det fungerer knirkefritt.

Ny Tidsregning

Etter dette tok Sir Miles oss ut av Skadubski-komplekset, og inn i sin Rolls Royce Silver Spirit. Det overdådige fartøyet fraktet oss mot utkanten av Stourbridge, og "noen mennesker dere kanskje kjenner fra før."

Meget spente tok vi oss opp trappen og inn dørene til et fasjonabelt forretningsbygg. "Her utvikles spillene våre. Vi er klar over at maskinen trenger en solid software-base, så her har vi investert store midler." Miles fører oss inn i en restaurant-aktig kantine, og introduserer oss for en ung mann som nyter biff og milkshake ved et av bordene. "Dette er Sid Meier, mannen bak Civilization og Colonization. Han jobber sammen med vårt grafikk-team på et prosjekt kalt 'Galactic Empires'." Vi hilser ærbødig på den store mannen, som raskt forteller oss om sin entusiasme for Skadubski 667: "Dette er en alvorlig feit maskin, mann!" Sier Kalifornieren, og forklarer energisk "Farger og lyd som bare overgår virkeligheten, mann, tilgjengelig ved et tastetrykk. Dette er den nye generasjonen, skjønner'u?"

Senere møtte vi på størrelser som Sir David Attenborough, Mike Tyson og Steven Spielberg - alle har det til felles at de jobber på prosjekter for denne nye maskinen. Markedets fremste designere med fremtidens hardware; selvsagt overgår resultatene alt vi har sett tidligere. Giga vandret vantro fra kontor til kontor, og ble stadig overrasket over utrolig grafikk, fantastisk lyd og høy spillbarhet.

Til slutt kan vi si oss enige med Hr. Meier, dette er starten på en ny tidsalder. Fest sikkerhetsbeltene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av GreyWanderer; 24. april 2003 kl. 21:21.
Joa heftig den Har den faktisk vært på trykk?god fantasi noen altså.
hehe, utrolig tøff tekst, er jo seff en parodi på alle de "vidundermaskinene" som popper opp hele tiden.
det hadde vært så fett med en sånn maskin! betale kun 1500 å få en sånn fet maskin! spill kun 100 spenn og sånt!
hehe, phunny hoax
Steike, får finne fram min gamle sort-hvit BS skjerm og få farger i den.
Ministry of Love
sptz's Avatar
han smurte ikke tykt på i det hele tatt.. mulig han har godt på samme kurs i "lyvlig" som den irakiske informasjons-ministeren..
infra-g-r-ø-n-n sensor!? muahaha...
Hehe, jeg husker denne artikkelen ja
Den tok mer og mer av etterhvert, konge
Vi husker jo alle at PS1 var "hundre ganger så kraftig som dagensspillemaskiner!". I forhold til SNES? Nei.
Opprinnelig postet av TheGEEK
hehe, utrolig tøff tekst, er jo seff en parodi på alle de "vidundermaskinene" som popper opp hele tiden.
Vis hele sitatet...
Nja, det var vel ikke så mange av dem på den tiden? Playstation var vel det beste (og eneste?) alternativet.
*sukk*ønskeønskeatdetvarsant*sukk*
beklager, men jeg tror bare han tuller...


:P
nFF Marshall
morten's Avatar
Eksisterte Playstation i 1995?

[update]
Sjekka litt rundt, og jaggu var den ikke det
On December 3, 1994, the PlayStation was finally released in Japan, one week after the Sega Saturn. The initial retail cost was 37,000 yen, or about $387. Software available at launch included King's Field, Crime Crackers, and Namco's Ridge Racer, the PlayStation's first certifiable killer app. It was met with long lines across Japan, and was hailed by Sony as their most important product since the WalkMan in the late 1970's.
Vis hele sitatet...
http://psx.ign.com/articles/060/0601...45&submit.y=13
[/update
Sist endret av morten; 6. mai 2003 kl. 18:45.