Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1800
Jeg har tenkt å bore et hardt metall med en slik diamant bor.
Men det jeg tenkte var at jeg sikkert bør bruke kjøleveske for å ikke ødelgge boren.
Jeg skal bore med en vannlig elektrisk drill fra DeWalt, tror prisen ligger på rundt 1000 lappen.

Men jeg lurte litt på om jeg kunne mikse sammen noe kjølevekse selv, istedet for å kjøpe. Mange vil sikkert si at det er mye letter å kjøpe, det kan sikkert stemme, men jeg leste en plass at kjøleveske består av 1 del olje og 9 deler vann.

DA kan jeg like godt miske sammen hjemme. Men er det noen andre oppskrifter til en enkel måte å lage en selv på??

Takker for svar.
Mvh Olesvela
Vet at i tillegg til olje og vann så er det vanligvis tillsatt antirustmidler i kjølevæsken
koster vel rundt 50lappen i butikken. skal du ut og køpe drill kan du vel likegjerne kjøpe kjølevæske?

men anyways, kjøl boret gjevnlig med vann. ca hvert 10 sek
Jeg tror vann gjør jobben godt nok for deg. hvis ikke kan du jo bare ta noe olje, og blanne med vann. der er ikke det helt store som skal til.
olesvela's Avatar
Trådstarter
58 0
ok, jaja, er ikke verre en å bruke vann nei, eller noe tynn olje.
Takk for svar!
Jeg skjønner ikke, blande olje med vann? Olje er Ikke løslige i vann.
ola i kjøleveska inneholder emulgator som gjør at den blander seg med vann.denne effekten vil du ikke oppnå med vanlig olje.da er det bedre og bare bruke grease på borren,da greasen vil smelte av varmen og smørre skjeret på borren
Sitat av olesvela
ok, jaja, er ikke verre en å bruke vann nei, eller noe tynn olje.
Takk for svar!
Vis hele sitatet...
på skolen i "gamledager" brukte vi bare en sprutekanne med vanlig motorolje....
Nesten enhver form for væske vil gjøre jobben. Kjølevæska som vi bruker i industrien har som regel en hel dunge med stoffer i seg for å smøre, gjøre det lettere å kutte og olje for å forhindre korrosjon. Men det går helt fint å bruke rent vann, skittent vann, tykk olje, tynn olje eller fett. Det som også går bra, men ikke er å anbefale siden det ødelegger skjæret er 5-56, WD40, kobberpasta, sølvpasta, etc.

Vet du hvor hardt stålet du skal borre i er? Er det over 50 HRC(rockwell) og du skal borre mer enn 2-3 millimeter så kan jeg virkelig anbefale å bruke en søylebormaskin. Det er ganske tungt å gjøre slikt for hånd siden det går utrolig tregt og holder du ikke nok trykk på så ødelegger du skjæret på no-time. Det krever nok så mye kraft du klarer og tør legge på uten å knekke borret. Jeg regner fort med 5-6 minutter med effektiv borring for et Ø10 gjennomgående på en 20mm plate.
Hva med å bruke 5-56, WD40 eller liggnende.. Skal funke fint til å kjøle ned borren det
det holder lenge med vann eller rustspray hvis du har.. ellers så er vanelig kjølevæske til fks en båndsag en blanding av olje og vann...
Sitat av !##/
det holder lenge med vann eller rustspray hvis du har.. ellers så er vanelig kjølevæske til fks en båndsag en blanding av olje og vann...
Vis hele sitatet...
På grunnkurs gikk vi alltid å hentet kjølevæske fra båndsaga når vi skulle bore, dreie eller frese
olesvela's Avatar
Trådstarter
58 0
Taakker for alle svar. DA har jeg boret, brukte vannnlig vann og et gikk bra. Skulle bore en plate, det var noe gummi rundt så jeg ville ikke ødelegge dettte..vi brukte en del vann og det funket bra.

TAkker for alle gode tips, og kommer sikkert til å bruke mange av dem :-D

Mvh
OleSvela