Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 26328
Hei

På en stillingsannonsen jeg så skrev Jernia at de hadde lønn etter tariffen. Hva vil det si? Er over 18 år.

Takk for svar
Sist endret av Mag!c; 17. mars 2008 kl. 18:42.
Trådstarter
17 0
Tusen takk for svar vidarlo, men er det noen som vet eksakt hva den er?
Først må du finne ut hvilket forbund folka i den jobben hos den arbeidsgiveren er organisert i. Så finner du tariffavtalen ganske fort på hjemmesidene til fagforbundet.
kommer ann på hvilken organisasjon du er medlem av, hvis du ikke er medlem av noe, som nesten alle oss ikke er, er mindre enn 100 timen er regnet som uetisk. kan være annerledes med unntak av bonusordninger og lignende
På tusenfryd får en 18 åring 91 kr timen.... Når jeg fikk høre det reiste jeg meg og gikk fra interjuvet med en gang. Er 23 selv på mandag og har 140 der jeg jobber nå så....
Bare for å ha sagt det - jernia er noen sleipe jævler, og hvis det er en fordømt inkompetent hore som heter Nina som fremdeles jobber på lønningskontoret der, er det et bevis i seg selv for at hun er NØDT til å pule på en eller annen sjef, for ellers hadde hun aldri fått beholde den jobben så lenge. Hun har bl.a. klart å "glemme" å sende ut lønn til **alle** andre enn seg selv (og sikkert ledelsen, vil jeg anta...) før påskeferien (mener jeg det var), for noen år siden, så alle fikk penger ca en uke for sent.

Rent utenom inkompetansen til lønnskontor-hora, skylder de meg fremdeles ca en halv månedslønn som jeg aldri regner med å få, siden jeg dessverre var så dum å stole på sjefen min, og derfor ikke fikk en avtale om etterbetaling skriftlig før jeg slutta.

De påstår at de følger tariffene til H&K, men det er bare bullshit, de prøver å snike seg unna (dvs holde lønna nede) ved enhver anledning. De hadde meg på for lavt lønnstrinn i to år, og spesielt det siste halvåret ble dette ganske mye, siden jeg da skulle ha gått opp et ganske stort trinn. Dessverre var det først like før jeg slutta at jeg klarte å få gjennomslag for dette, og da spurte sjefen om det var greit at de betalte det over nyåret, så han kunne få det på neste års budsjett. Jeg visste at alle i butikken ville få en fin liten bonus hvis de klarte budsjettet, og det var snakk om ca en månedslønn, så det var ikke så urimelig. Dessuten ville jeg kunne ta det på frikort hvis jeg tok det over nyttår, siden jeg ikke kom til å tjene noe særlig i norge det året, så jeg gikk med på det. Så dro jeg og den daværende dama til australia, og vips, så ble det plutselig til etterbetaling for EN måned istedet for seks.

Heldigvis hadde jeg kjøpt inn en del større ting på regning før jeg dro, så da dreit jeg i å betale den inntil jeg fikk penger. Og gjett hva - etter siste runden vi hadde med hissige toner over telefonen (er vel to og et halvt år siden nå), så har jeg aldri hørt noe mer om det, så det er vel en slags innrømmelse fra deres side. Tilsammen vil det si at jeg da endte med å få ca en halv månedslønn tilbake, og siden jeg sikkert hadde måttet bli med på noe forlik hvis jeg tok det til forliksrådet også, så har jeg ikke gjort noe mer med det.
Om det faller innunder samme kategori som Rema 1000 (handel elns?) så har du krav på kr 112,49,- i timen ved fylte 18 år. Så vet du det.
atomet, det er vel strengt tatt lovbrudd å "glemme" å betale ut lønningene til riktig tid ?

Jeg veit ihvertfall at jeg har masse regninger som forfaller på lønningsdagene mine.. jeg hadde sitti i suppa om arb.giver føkka utbetalingen.
Ring Handel og Kontor så får du et eksakt svar. Tariffavtalen varierer svært fra overenskomstområde til overenskomstområde, og bare forbund innen området har oversikten.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av mp34567 Vis innlegg
På tusenfryd får en 18 åring 91 kr timen.... Når jeg fikk høre det reiste jeg meg og gikk fra interjuvet med en gang. Er 23 selv på mandag og har 140 der jeg jobber nå så....
Vis hele sitatet...
jeg jobber på Tusenfryd nå å jeg tjener 122 kr i timen så
Sitat av Java Vis innlegg
atomet, det er vel strengt tatt lovbrudd å "glemme" å betale ut lønningene til riktig tid ?

Jeg veit ihvertfall at jeg har masse regninger som forfaller på lønningsdagene mine.. jeg hadde sitti i suppa om arb.giver føkka utbetalingen.
Vis hele sitatet...
Derfor anbefales du å ha en buffer tilsvarende 2-3 månedslønner.

At lønna ikke kommer til riktig tid er dels et lovbrudd, dels et brudd på arbeidsavtalen, men har i utgangspunktet ingen konsekvenser. Normen er at feil ved lønnsutbetaling skal rettes opp snarest, og senest ved neste lønnsutbetaling. Du kan for så vidt kreve forsinkelsesrenter, men dette er stort sett mer styr enn du får igjen. For 20'000 kroner vil en ukes forsinkelse gi deg ca 40 kroner - som skal beskattes 28% som kapitalinntekt, så du "tjener" 29 kroner.

At du sitter i suppa er desverre ditt ansvar, og ikke noe du vil kunne ta arbeidsgiver på.