Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 3315
Dagbladet-journalist Carsten Thomassen (38) døde i kveld av skadene han pådro seg under angrepet mot Hotel Serena i Kabul.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=506433

Hva Syns dere?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kjipt at folk dør, men stiller man seg i kuleregnet (krigssone) så risikerer man å bli våt (død).
Enig med nso her.
Når man drar ned dit, så kjenner man til risikoen.
Det er selfølgelig trist at slikt skjer, men det er vel det man kaller "livets gang" ?
Jeg syns det er helt okei, drar man som nso sier i krigen må man forvente å bli skutt på, vil man ha livet i behold drar man ikke til ett land der taliban(som ikke er veldig glad i vestlig kultur) har mye makt og mange tilhengere..

Han dreit på leggen rett å slett.
Enig med dere andre. Trist at slikt skjer men det er jo en liten risk for å bli skadd/død i et slikt område. Kanskje lønnen er så høy at det er verdt risken, hvem vet..?
Det er ikke første Nordmannen som har dødd i Taliban krigen, heller ikke den første Journalisten.
Synes det er underholdende at vår kjære utenriksminister befant seg i umidderlbar nærhet.
Kunne de ikke bare ha knertet han også? Mon tro hva Norge hadde gjort da...

(bla bla bla, trist, bla bla bla.)
Sitat av ztaale
Han dreit på leggen rett å slett.
Vis hele sitatet...
Det var veldig respektløst, synes jeg. Han drar dit tross alt for å holde oss oppdatert om hva som skjer der nede.
SalkiN:
Mest sannsynligvis hadde vi måttet finni oss en ny utenriksminister - hva trudde du vi hadde gjort da?
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 22:38.
Sitat av ztaale
Jeg syns det er helt okei, drar man som nso sier i krigen må man forvente å bli skutt på, vil man ha livet i behold drar man ikke til ett land der taliban(som ikke er veldig glad i vestlig kultur) har mye makt og mange tilhengere..

Han dreit på leggen rett å slett.
Vis hele sitatet...
Nja, synes dere er litt respektløse. Hvordan skulle vi i det hele tatt vite hva som skjer i verden om ikke reportere og journalister hadde satt livet sitt på spill for å formidle disse historiene?
De gjør en viktig jobb, og det er veldig trist.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hater_mordin
Det var veldig respektløst, synes jeg. Han drar dit tross alt for å holde oss oppdatert om hva som skjer der nede.
Vis hele sitatet...
Enig med deg
GordonFreeman:
Enig at det er en viktig jobb, enig at det er trist, enig at det er tildels litt resektløs - men det er ingen tvang å dra ned til et krigsherjet land å dekke slike saker. Modig mann som i dette tilfellet var riktig uheldig, vanskelig egentlig å si noe annet..

Synes jeg uansett har blitt litt kald og uengasjert i dette Taliban og Afghanistan-greiene, i mange tilfeller ville jeg skrivd under en kondolanse-initiativ som dagbladet.no fører, men av en eller annen grunn er jeg totalt uinteressert. Noen som føler det samme som meg?
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 22:43.
Sitat av paranoy
SalkiN:
Mest sannsynligvis hadde vi måttet finni oss en ny utenriksminister - hva trudde du vi hadde gjort da?
Vis hele sitatet...
Den så jeg ikke komme.

Jeg tenkter mer; "Hva hadde Norge gjort, i form av reaksjoner, fremtidige utsendinger av norske politiske representanter til krigsområder osv." og ikke, som du så fint opplyste meg om, utnevne en ny utenriksminister. Ikke at det var et dårlig poeng eller noe.
Jeg er enig med at det er trist og alt det der. men som sagt over, så vet jo personen om risikoen. Det er jo tross alt krig. Jeg mener egentlig det er tull å reise ned der. det er jo nok av informasjon å finne om det uansett(denne diskusjonen kan vi ta en annen gang)

For lenge siden såg jeg en dokumentar om noen journalister som var i en krig(husker ikke hvilken) for å lage tv. de sprang jo bokstavelig talt mellom skuddene. vet ikke hvordan det er der nede, men som sagt, han viste om risikoen.
noen som vet om de får bra betalt for å være der nede?
eneste som hadde satt meg villig til å dra ned til et krigsområde
Sitat av SalkiN
Den så jeg ikke komme.

Jeg tenkter mer; "Hva hadde Norge gjort, i form av reaksjoner, fremtidige utsendinger av norske politiske representanter til krigsområder osv." og ikke, som du så fint opplyste meg om, utnevne en ny utenriksminister. Ikke at det var et dårlig poeng eller noe.
Vis hele sitatet...
Setter en 20-kroning på at en eventuell ny utenriksminister ikke hadde umiddelbart reist ned til Afghanistan..
Triste greier.
Men verken han eller de norske soldatene har noen verdens ting å gjøre der nede.
Det er en okkupasjon som USA står bak på grunn av en ting: Olje.
USA leita etter en unnskyldning for å angripe Afghanistan lenge før 911.
Sitat av paranoy
Setter en 20-kroning på at en eventuell ny utenriksminister ikke hadde umiddelbart reist ned til Afghanistan..
Vis hele sitatet...
enten er du fattig, eller så er du ikke sikker på deg selv..


men til alvor. mannen hadde jo 2 barn(usikker på alder). hvis jeg hadde hatt to barn, hadde jeg ikke vurdert å reise engang. ikke for min del, men tenk på barna, og samboeren som sitter hjemme og ser på nyhetene hvor jævlig det er der han er.
Sist endret av Rellativ; 14. januar 2008 kl. 22:56.
Sitat av paranoy
Setter en 20-kroning på at en eventuell ny utenriksminister ikke hadde umiddelbart reist ned til Afghanistan..
Vis hele sitatet...
Nå er du ikke mye samarbeidsvillig.

Men bare for å diskutere, du skal ikke se bort ifra at en eventuell ny utenriksminister hadde reist nedover igjen, relativt fort.
Sitat av Hater_mordin
Det var veldig respektløst, synes jeg. Han drar dit tross alt for å holde oss oppdatert om hva som skjer der nede.
Vis hele sitatet...
Han dro faktisk dit for å tjene penger.
Sitat av lanze
Triste greier.
Men verken han eller de norske soldatene har noen verdens ting å gjøre der nede.
Det er en okkupasjon som USA står bak på grunn av en ting: Olje.
USA leita etter en unnskyldning for å angripe Afghanistan lenge før 911.
Vis hele sitatet...
Norske soldater er en diskusjon, men når det gjelder journalister er det en annen. Som sagt så hadde vi hatt ingen anelse hva som skjedde i verden om de ikke hadde risikert liv og lemmer for å formidle disse historiene.
Så kan man spørre seg hvorfor en 38-åring med samboer og to små barn valgte å ta risikoen. Jeg tipper det har ingenting med pengene å gjøre, men at han vet hvor viktig en jobb han faktisk har, og da synes jeg det er riktig og viktig å vise ham respekt.
SalkiN:
Derfor turde jeg ikke satse mer enn tjue kroner.

At jeg ikke er mye samarbeidsvillig er at debatten ikke har kommet inn på et spor jeg finner meg til rette i.

En tragisk hendelse har skjedd i et land der risikoen for at slike ting kan skje er 90%, og selve utfallet kom ikke som noe stor overraskelse, satte meg ikke i dyp sorg eller sterk sinne selvom en nordmann var innvolvert.

Det er for øyeblikket i denne diskusjonen ikke annet enn å nikke enig om at det er trist at noe slikt skjedde med journalisten.
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 23:07.
GordonFreeman: Er selvfølgelig enig med deg. Han gjorde en utrolig bra jobb.
Men om Norge ikke var i krig med Afghanistan, så ville han heller ikke vært der.
Jeg synes kynismen i tråden er unødvendig og barnslig, og å si at "man må regne med slikt" er noe forbanna piss.
det som skjokkerer mest, er jo at det blir drept folk hver dag, men når det er nordmann, så kommer det alle plasser. alle er jo mennesker. om de er norske, eller irakere. synes ikke media skal fremstille nordmenn som et ekstra stort tap.
Sitat av DonTomaso
Jeg synes kynismen i tråden er unødvendig og barnslig, og å si at "man må regne med slikt" er noe forbanna piss.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, drar man til Afganistan som journalist, så må man ved et tidspunkt tenke at "jah, det er en sjangse for at jeg vil havne i livsfare", å tenke noe annet vil jeg påstå er naivt. Jeg er ganske så sikker på, at som den rutinerte utenriksjournalisten som han var, så var han nok inneforstått med at det ikke var den sikreste jobben i verden.
han var en erfaren og respektert journalist i miljøet. han visste nok godt hvilke farer det var å være der nede.

og nei, man kan ikke "regne med slikt" som dontomaso sier. pressefolk, om det er fotografer eller journalister, er fredet område. de skal ikke skytes på. veldig trist å høre når folk blir drept sånn, hvertfall når det er folk i samme yrkesgruppe som meg selv.
Sitat av DonTomaso
Jeg synes kynismen i tråden er unødvendig og barnslig, og å si at "man må regne med slikt" er noe forbanna piss.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Man kan godt spare seg for slike kommentarer særlig nå som fyren akkurat har dødd. Jeg ble faktisk litt trist da jeg så det, han så ut som en koslig kar!
Hæ?

Når tid ble pressefolk fredet område?

Da er det ikke no problem, send journalister ned til taliban-områdene i Afghanistan og hent hjem soldatene våre da.

EDIT:
Det er ganske naivt å tro at en drar til et land med slike uroligheter og er helt utenfor fare da. Alle er såvidt jeg har forstått det enig at det er trist at en person dør på sin arbeidsplass men ærlig talt, at noen ikke føler seg knyttet til den sorgen på no vis er vel ikke kritikkverdig - eller?
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 23:35.
Sitat av galningen
og nei, man kan ikke "regne med slikt" som dontomaso sier. pressefolk, om det er fotografer eller journalister, er fredet område. de skal ikke skytes på. veldig trist å høre når folk blir drept sånn, hvertfall når det er folk i samme yrkesgruppe som meg selv.
Vis hele sitatet...
Når man drar til et land, der det utkjempes en krig/væpnet konflikt mot en gruppe, som er kjent for å fange journalister og halshugge dem, filme hele greia, og feire den store bragden, så kan man ikke tenke at "jeg er journalist, og derfor fredet." Come on now. Dette blir, igjen, naivt.
Vel, jeg stiller meg bak de som sier at dette er noe en må regne med når en tar valget om å besøke et konflikt-område, og stiller meg helt uenig i at det er no forbanna piss. Skal jeg være ærlig, så hadde vel sinnet rast mer i hodet om det var en representant i politikken (ikke spør meg hvorfor) eller sorgen hadde vært mer treffende meg personlig hvis det var en norsk soldat (ikke spør meg hvorfor) mens journalisten ble som et vanlig trist budskap jeg leser i media nesten daglig. Og fordi jeg ikke viser min dypeste sorg eller påstår noe annet enn at det ikke overrasket meg, så skal jeg være kynisk eller barnslig.

Tja - jeg vet ikke hva du tror om meg nå, men jeg har ikke like sterke reaksjoner på alle nyheter gode som vonde jeg blir servert. Beklager min barnslige eller kyniske oppførsel isåfall.
Litt enig med byp4ss her, han dro dit for å tjene penger. Ikke bare for å holde dagbladets lesere oppdatert. Drar man ned dit, tjener sikkert _fett_ med cash, men risikerer livet. Han undervurderte risikoen, å ble en del av statistikken.
Nå må da snart SV og resten av sosialistene i regjeringen innse at å trappe ned antall soldater, eller å ikke la norske soldater brukes til det de er der nede for, er idioti, og at det faktisk er det som er det beste for Afghanistan. Når Jonas Gahr Støre skylder på afghanerene (dette ble sagt til Aftenposten før det var klart at journalisten var død) blir jeg flau på norges vegne. Vi har et moralsk ansvar ovenfor Afghanistan.
Sitat av oleandreas
Nå må da snart SV og resten av sosialistene i regjeringen innse at å trappe ned antall soldater, eller å ikke la norske soldater brukes til det de er der nede for, er idioti, og at det faktisk er det som er det beste for Afghanistan. Når Jonas Gahr Støre skylder på afghanerene (dette ble sagt til Aftenposten før det var klart at journalisten var død) blir jeg flau på norges vegne. Vi har et moralsk ansvar ovenfor Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Dette har da strengt tatt ingenting med soldatene å gjøre?
Sitat av Rellativ
det som skjokkerer mest, er jo at det blir drept folk hver dag, men når det er nordmann, så kommer det alle plasser. alle er jo mennesker. om de er norske, eller irakere. synes ikke media skal fremstille nordmenn som et ekstra stort tap.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv..
Hva jeg synes?

100% ærlig så bryr jeg meg ikke.
Det dør daglig titalls sivilie i Iraq, at en fra Norge jeg har 0 kjennskap til dør har ingen effekt på meg.
Er villig til å vedde en tier på at hadde ikke NSO svart som han gjorde, ville utfallet av de første postene blit langt anderledes.

Må si jeg støtter DonTomaso her, selv om det er et risikofyllt yrke, er det fremdeles en tragedie. Og hadde jeg virkelig vært i det spydige hjørnet i dag, hadde jeg vært villig til å vedde ytterligere en tier på at samtlige av skribentene i denne tråden ikke vil få på langt nær så mye oppmerksomhet når de dør
Sist endret av Petter Pan; 15. januar 2008 kl. 00:24.
Sitat av Rellativ
det som skjokkerer mest, er jo at det blir drept folk hver dag, men når det er nordmann, så kommer det alle plasser. alle er jo mennesker. om de er norske, eller irakere. synes ikke media skal fremstille nordmenn som et ekstra stort tap.
Vis hele sitatet...
så klart.Tror du irakere bryr seg om Lommemannens ødeleggelser i Norge?Nei du bryr deg om deg og dine.

Famile > Norge > Europa > Vesten > Resten
Sist endret av frgz; 15. januar 2008 kl. 00:39.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av byp4ss
Han dro faktisk dit for å tjene penger.
Vis hele sitatet...
Hva du får med deg! Pressefolk trenger penger for å leve de også! Jeg er sjokkert! Men det er igrunnen ikke på grunn av at pressen tjener penger. Jeg er sjokkert over at du bruker det som et argument.

Jeg vil være tilbøyelig til å tro at dette forumet, altså vi brukere, for det meste er interessert i en fri og kritisk presse. De som faktisk tar jobben å bli med utenriksministeren til Kabul for å få vite utfallet av møtet hans med afghanske menneskerettighetsforkjempere bør få ros for jobben sin. Ikke hets. En fri og ubundet presse er en forutsetning for et velfungerende demokrati.

Jeg føler en irritasjon over likgyldigheten. Det gjelder ikke bare drapet på Carsten Thomassen, men også alle andre som blir drept i terror angrep. (i den korrekte betydningen av ordet)

Edit: Det er ikke noen hemmelighet at man er sine nærmeste nærmest. Det er derfor ganske naturlig at man føler mer om en nordmann blir skadet, en om en iraker blir skadet (om man ikke er irakisk). Det betyr selvsagt ikke at nordmannen er mer verd. Det eneste det betyr er at man lettere trenger inn hos leseren og dermed får fortalt historien sin. Mediene har alltid benyttet dette aktivt. Det er heller ingen grunn til at de ikke skal det.
Sist endret av sptz; 15. januar 2008 kl. 00:50.
Sitat av Hater_mordin
Det var veldig respektløst, synes jeg. Han drar dit tross alt for å holde oss oppdatert om hva som skjer der nede.
Vis hele sitatet...
Respektløst? what the shit..
Hvorfor i helvete skulle jeg vise respekt til en fyr jeg ikke aner hvem er og som i tilegg er dum nok til å risikere LIVET sitt for noen jævla NYHETER..

Skjønner du nøyaktig hvor dumt det er?

Sitat av GordonFreeman
Nja, synes dere er litt respektløse. Hvordan skulle vi i det hele tatt vite hva som skjer i verden om ikke reportere og journalister hadde satt livet sitt på spill for å formidle disse historiene?
De gjør en viktig jobb, og det er veldig trist.
Vis hele sitatet...

Hvorfor i faen er det viktig for oss å vite hva heroin-dyrkende bønner i langvekkistan styrer med?

Kall meg gjerne en hestkuk men jeg klarer faen ikke se hva som er så jævla respektløst..
Han dro på egen fri vilje til ett land han muligens ville være ett "target" i, i call BAD FUCKING IDEA!

Sitat av paranoy
GordonFreeman:Modig mann som i dette tilfellet var riktig uheldig, vanskelig egentlig å si noe annet..
Vis hele sitatet...
Modig og dum, hårfin grense.

Sitat av byp4ss
Han dro faktisk dit for å tjene penger.
Vis hele sitatet...
Thank you! endelig noen som har skjønt det

Sitat av DonTomaso
Jeg synes kynismen i tråden er unødvendig og barnslig, og å si at "man må regne med slikt" er noe forbanna piss.
Vis hele sitatet...

Hvorfor skal man IKKE regne med slikt?
Alle skjønner nok at det er trist at en småbarnsfar dør på den måten. Men er det mer trist fordi han er norsk? Hvis folk åpner øynene sine så skjer det evig mye større tragedier hver eneste dag. Barn og voksne dør overalt på mye mer tragisk vis. Denne journalisten dro til et livsfarlig område av egen fri vilje, for å gjøre en jobb han trodde på/for å tjene godt med penger. Hans motivasjon blir jo bare spekulasjon, men fakta er at han valgte det selv, og satte seg selv i livsfare. Jeg skjønner ikke hvordan de som blir så opprørt kommer seg gjennom dagen. Må være fordi de ser verden gjennom et sugerør.
Nå syntes jeg det er mange dumme innlegg her. For å tjene penger? Greit, jeg skal ikke begynne å legge ut USA-lignende bull om ytringsfrihet, men journalister spiller en SVÆRT viktig rolle i samfunnet, vis litt respekt. Man blir ikke journalist for å tjene penger, det er ikke godt betalt. Det er snakk om å fortelle historier - og er folk så idiotiske at de ikke skjønner hvor viktig dette er i samfunnet, får de bare ha det så godt. For å ha et fungerende demokrati må man ha diskusjon og debatt, for å ha diskusjon og debatt må man ha journalister som formidler nyheter.

Jeg er likefullt enig i at han visste om farene, og at det er "slikt man må regne med i krig". Men det er da ikke mindre trist av den grunn? Hestkuk, det er ikke slik at du skal respektere folk du ikke kjenner hele tiden, men det er snakk om å vise litt respekt for medmennesker, i allefall når de ofrer livet sitt for demokratiet, sort of speak. Vel, så ble dette USA-bull allikevel.

Skjerp dere.
Enig med Mushy her. Mange, mange journalister er ikke det for å tjene store penger, men for å faktisk gjøre en forskjell her i verden. Hadde vi ikke hatt noen journalister ute i disse områdene ville vi fått et veldig feil bilde av det som skjer rundt om i verden. Det er en grunn til at mange stater nekter journalister adgang til å dekke krigshandlinger.
Det som har skjedd gjør bare at vi får dette enda mer innpå oss her i Norge, selv om det dagblig dør uskyldige, sivile i disse områdene. Blir for dumt når folk her sier de driter i det. Dere aner tydeligvis ikke hvor viktig pressefriheten er!
Sitat av Petter Pan
Er villig til å vedde en tier på at hadde ikke NSO svart som han gjorde, ville utfallet av de første postene blit langt anderledes.

Må si jeg støtter DonTomaso her, selv om det er et risikofyllt yrke, er det fremdeles en tragedie. Og hadde jeg virkelig vært i det spydige hjørnet i dag, hadde jeg vært villig til å vedde ytterligere en tier på at samtlige av skribentene i denne tråden ikke vil få på langt nær så mye oppmerksomhet når de dør
Vis hele sitatet...
Hvorfor ville det blitt annerledes?

Denne tråden ligner på en hvilken som helst samtale som ville foregått i spisepausen på en hvilken som helst arbeidsplass. En eller annen ville ha fått med seg den tragiske hendelsen om at en norsk journalist var drept i afghanistan, dette blir nevnt under spisepausen og fakta f.. er at de samme uttalelsene ville kommet fram uten nso's påvirkning.

Fakta med denne hendelsen er at den, for enkelte mennesker med relasjon til hendelsen på et eller annet vis, vil gjøre sterk inntrykk - for oss andre er dette en ny tragisk nyhet som kommer fra dette landet. Som med alle andre tragiske nyheter fra dette landet går den fort i glemmeboka. Om en utenforstående uten tilknytning til hendelsen kommer og påstår at dette er en risikodel av den jobben journalisten visste om, ser jeg overhodet ikke på som kynisk, følelsesløs eller reinspikka piss. Det er fakta F.

Skal jeg uttale meg annet enn gjengs oppfatning om at dette var trist, men en del av jobben hans, skal nyheten sette en viss preg på meg - i første omgang skulle den overrasket meg. At den i dette tilfellet ikke gjorde så, er paradoksalt nok som følge av resultat fra bl.a. denne journalistens arbeid - jeg er blitt immun mot slike typer nyheter. De har jeg fått servert ofte og nesten daglig. Det handler om dødsfall på arbeidsulykken, jeg kan ikke dra det mot den politiske motivasjonen som herjer i det landet, jeg kan ikke dra den mot det politiske i dette landet. Det handlet om terror, det å spre frykt eller skremme utenforstående - og et liv gikk tapt. Sørgelig, men langt fra noen overraskelse.

Hvis det er noe som virkelig setter preg på meg, er en hendelse på midten av 90-tallet der en norsk mann og fem andre vestlige ble kidnappet av en islamistisk gerilja-gruppe. For yngre forumbrukere kan jeg da opplyse at kort tid etter kidnappelsen ble den norske mannen funnet død - halshugd. Dette var på den tiden en ganske uvanlig hendelse, og satte en avsky i stort sett alle som fulgte med på denne nyheten.

Hans Christian Ostrø ble halshugd i Kashmir 13. august 1995. Husker ikke om han var en musikk-student eller lignende, men hans hensikter var å lære mer om musikkens vugge som visstnok befinner seg i Kashmir. Forbehold om hukommelsessvikt i dette tilfellet bes tas til følge, siden denne hendelsen kun bar såpass preg på meg at jeg husket kun de viktigste detaljene. Kan hende husker jeg feil.

Roten til den hensynsløse drapet var å føre en politisk krigføring, som vi idag kjenner som terror. Kashmir ligger vel mellom India og Pakistan og konflikt i området har vært kjent i årevis. Det fins til og med klare advarsler om å holde seg unna området av sikkerhetsmessige grunner. Allikevel er det noen som trosser det, og selvom hendelsen i midten av '95 vakte sterke følelser, var det ikke til å komme fra at Ostrø selv måtte ha trosset disse advarslene. Senere, en gang i '96 var det gjengs oppfatning om at mannen visste om risikoen - og spørsmål ble reist om han hadde seg selv å takke. Dette ikke på et forum, men på mange like hete diskusjoner på arbeidsplasser.

Nå, i 2008, husker jeg fortsatt denne hendelsen godt, og samtalene som gikk om islamske geriljagrupper, hva norske myndigheter gjorde for å avverge det, politiske motivasjoner, etc. Det er snart 13 år siden dette hendte. Jeg beklager Petter Pan, om jeg ikke husker dødsfallet til denne dagblad-journalisten like godt om 13 år..
Hvis du ikke vil bli skutt på, drar du ikke i en krigssone hvor alt fra barn, kvinner og menn blir drept over en lav sko. Du trenger ikke å være rakettforsker for å finne det ut.

@mathfjeld: nei, jeg mener ikke han var suïcidaal.
Jeg er bare lei av å høre om soldater, oljearbeidere, rørleggere og journalister som blir drept/kidnappet i krigsherjede land. Dette er ting som man må regne med. Journalisten var heller ikke det egentlig målet for skytingen. At Journalisten er blandt de 7 døde i terroraksjonen er svært uheldig, og synd. Men når man "besøker" en borgerkrig kan man ikke forvente å være trygg noensteder. Dessuten hjelper det lite å skrike "I am from norway, don't shoot!" i et land som ikke respekterer basiske menneskerettigheter.
Sist endret av Turbolego; 15. januar 2008 kl. 13:36.
Det var Islam som drepte vår kjære journalist. hvordan vet jeg det?
Det er et muslimsk land og de gjør det i "allah" sitt navn.
Sitat av Turbolego
Hvis du ikke vil bli skutt på, drar du ikke i en krigssone hvor alt fra barn, kvinner og menn blir drept over en lav sko. Du trenger ikke å være rakettforsker for å finne det ut.
Vis hele sitatet...
Så du mener han var suicidal fordi han har lyst til å dekke en viktig nyhetssak?

Er veldig bra at norge har slike modige menn og kvinner som ofrer livet for at vi her hjemme i norge skal få litt innsyn i hva som skjer der nede.
Vel gutter og jenter. Nå har det seg slik at jeg sitter her nede i Mazar-Sharif.
Har hørt endel om denne hendelsen.
Dette fremhever noen ting for oss soldater.

- Afghanistan er en krigssone. Har på følelse at mange i Norge tror vi bare kuker her nede.
- Utstyret vi har, suger. Bilen jeg kjører til daglig er eldre enn meg. For lite pansra kjøretøy. Gamle våpen. Soldatenes PBU er for tung og gammel.
- Vi har for mange begrensninger. I forhold til ROE.

Litt offtopic, men måtte bare få luftet det. Tjenestegjør nede i Afghanistan nå.
Har dårlig tid, derfor er jeg så kort.
Hvis denne stakkars mannen faktisk var en like flittig, posetiv og flott person som det fremstilles her, så tviler jeg på at han reiser til Kabul for å få lønnspålegg. Og lønnspålegg eller ikke, han ofret livet sitt for gi OSS freakere informasjon fra konflikten.

Og dere som sier at han nesten ba om det; jeg blir kvalm. Det er så inn i helvette langt fra poenget.
Би-2
Dr.Feelgood's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Jeg synes kynismen i tråden er unødvendig og barnslig, og å si at "man må regne med slikt" er noe forbanna piss.
Vis hele sitatet...
Bra at du er Endelig enig med meg i noe!
Sist endret av Dr.Feelgood; 15. januar 2008 kl. 17:50.