Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 20861
BRAND ∞ STRONG
Har aldri vært noe Frp menneske, står til venstre for Høyre også, men sånn er det jo i ett demokrati.
Men akkurat Sylvi Listhaug har jeg aldri klart å svelge, å nå er hun leder.

Men så slo det meg plutselig at kanskje dette kan være bra for noe.
Der Siv har vært ett litt utvannet Frp som har inngått masse komprisser og manøvrert seg inn i regjering
så innbiller jeg meg at Sylvi er mer lik Carl I. Hagen og at Frp nå vil komme tilbake igjen i sin vante rolle.
Stå i opposisjon å gneldre mens ingen tar de seriøst.

Sylvi Listhaug og Fremskrittspartiet, hvordan vil det utvikle seg?
Uvaksinert 👍
Har sansen for Frp og også Sylvi helt til hun for en stund siden høylytt sa hun gikk til krig mot hasj. Da forsvant enhver tanke på å stemme Frp igjen for å si det slik.
Sitat av daffe Vis innlegg
Har sansen for Frp og også Sylvi helt til hun for en stund siden høylytt sa hun gikk til krig mot hasj. Da forsvant enhver tanke på å stemme Frp igjen for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Åja, så at hun høylydt går til krig mot milliarder av mennesker fordi de er født med en annen hudfarge enn oss og ønsker å la de lide og dø, det bryr deg ikke altså?
Uvaksinert 👍
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Åja, så at hun høylydt går til krig mot milliarder av mennesker fordi de er født med en annen hudfarge enn oss og ønsker å la de lide og dø, det bryr deg ikke altså?
Vis hele sitatet...
Link til det?
Jeg ser frem til å se FRP under sperregrensa, og flere kontorer nedlagt.
Jeg hadde sansen for Siv. Bein i nesa, men samtidig på en hyggelig og objektiv måte. Fin avslutningatale og. Dette fra en som aldri har stemt Frp for øvrig.

Sylvi er dog litt for ekstrem og spesiell som person.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Åja, så at hun høylydt går til krig mot milliarder av mennesker fordi de er født med en annen hudfarge enn oss og ønsker å la de lide og dø, det bryr deg ikke altså?
Vis hele sitatet...
Tror du blander hudfarge og kultur/religion. Det er fort gjort.

FrP er nok på synkende kurs.
Sist endret av Superspurv; 8. mai 2021 kl. 20:35.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
FrP er nok på synkende kurs.
Vis hele sitatet...
Ikke umulig. Å den opslutningen de har nå er jo veldig lav.

Men de har vel som regel hatt flere velgere når de er i opposisjon
og også proposjonalt med hvor ekstreme meninger de fronter.
Vil ikke avskrive dem helt, selv om det går dårlig nå. Vanskelig å være Frp-leder når grensene er stengt, liksom. Det blir også lettere for henne når (om) den borgerlige regjeringen byttes ut, så de slipper å støtte dem. Det er i stor grad SP de taper velgere til nå, ikke de andre borgerlige partiene.
Sist endret av *pi; 8. mai 2021 kl. 21:47.
Leste forleden at hun ønsket å gjøre som Danmark, begynne å sende hjem syriske/afganske flyktninger nå når det etterhvert begynner å bli trygt for dem å reise hjem. Ser for meg det blir baluba hvis hun får det gjennom.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Åja, så at hun høylydt går til krig mot milliarder av mennesker fordi de er født med en annen hudfarge enn oss og ønsker å la de lide og dø, det bryr deg ikke altså?
Vis hele sitatet...
En av de mest latterlige forsøkene på å karikere synspunktene til meningsmotstandere jeg har sett siden skolevalg på videregående.

Nei, Sylvi Listhaug har aldri tatt til orde for å gå til krig mot mørkhuda med formål om å la de lide og dø.
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Åja, så at hun høylydt går til krig mot milliarder av mennesker fordi de er født med en annen hudfarge enn oss og ønsker å la de lide og dø, det bryr deg ikke altså?
Vis hele sitatet...
Freakforum er jo anonymt, men dette synes jeg er drøyt. Du kan prøve å tillegge folk meninger de ikke har i en frisk diskusjon, men å dra det så langt som å antyde at «hun ønsker å la milliarder av mennesker med en annen hudfarge lide og dø» er ganske sykt. Det er langt over grensen, og du vet veldig godt at det ikke har noen som helst rot i virkeligheten.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Nei, Sylvi Listhaug har aldri tatt til orde for å gå til krig mot mørkhuda med formål om å la de lide og dø.
Vis hele sitatet...
Ja det blir litt i overkant å påstå noe sånt.

Jeg skjønner ikke helt hva tanken var heller.
Kanskje hvis det med krig menes at Islam bør bekjempes, både i Norge og resten av verden,
men jeg kan ikke huske at hun har tatt til ordet for å avvikle Islam på verdensbasis heller.

Mitt største problem med Sylvi (i tillegg til politikken hennes) er at ingen ting virker ekte.
Siv trodde jeg på selv om jeg var uenig. Det virket som om hun virkelig mente å brant for det hun sa (stort sett)
Sylvi syns jeg virker gjennomført sleip, falsk og rent fram kjip. Både som politiker og person.
Hun har aldri tatt til ordet for å bekjempe islam på noe som helst vis heller.

Kan skjønne hva du mener med at de to har forskjellig aproach. Siv har brukt 15 år på å få aksept i de tusen hjem som leder, Sylvi har vi enda ikke sett i rollen. Spent på hvordan hun vil løse det!
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Åja, så at hun høylydt går til krig mot milliarder av mennesker fordi de er født med en annen hudfarge enn oss og ønsker å la de lide og dø, det bryr deg ikke altså?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at dette er ei skikkelig drittkjerring som fører en idiotisk, inhuman og feilslått innvandringspolitikk, men jeg er overrasket over at crew lar dette mølet av et innlegg bli stående i denne tråden - og attpåtil belønner det med kvalitetspoeng.
Du har blitt bedt om å hoste opp troverdige kilder og forklaringer på påstandene og anklagene dine, uten å følge opp dette.
Hun er innvandrerfiendtlig og uspiselig så det holder, men jeg finner ingen sitater eller artikler som støtter opp under posten din.

Og tro meg, om det fantes noen utsagn som i det heletatt hadde vært i nærheten av dette ville det ha blitt brukt for alt det var verdt mot henne.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er helt enig i at dette er ei skikkelig drittkjerring som fører en idiotisk, inhuman og feilslått innvandringspolitikk, men jeg er overrasket over at crew lar dette mølet av et innlegg bli stående i denne tråden - og attpåtil belønner det med kvalitetspoeng.
Du har blitt bedt om å hoste opp troverdige kilder og forklaringer på påstandene og anklagene dine, uten å følge opp dette.
Hun er innvandrerfiendtlig og uspiselig så det holder, men jeg finner ingen sitater eller artikler som støtter opp under posten din.

Og tro meg, om det fantes noen utsagn som i det heletatt hadde vært i nærheten av dette ville det ha blitt brukt for alt det var verdt mot henne.
Vis hele sitatet...
Ja, når du sier det. Er ikke @Myoxocephalus en del av crewet her? Mener jeg har lest tidligere at hans innlegg holder brukbar standard. Håper dette var en glipp.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg er helt enig i at dette er ei skikkelig drittkjerring som fører en idiotisk, inhuman og feilslått innvandringspolitikk, men jeg er overrasket over at crew lar dette mølet av et innlegg bli stående i denne tråden - og attpåtil belønner det med kvalitetspoeng.
Du har blitt bedt om å hoste opp troverdige kilder og forklaringer på påstandene og anklagene dine, uten å følge opp dette.
Hun er innvandrerfiendtlig og uspiselig så det holder, men jeg finner ingen sitater eller artikler som støtter opp under posten din.

Og tro meg, om det fantes noen utsagn som i det heletatt hadde vært i nærheten av dette ville det ha blitt brukt for alt det var verdt mot henne.
Vis hele sitatet...
Av alle årsaker man måtte kunne ha for å snu seg vekk fra Frp og Listhaug i avsky, så er motstanden mot rusreformen den eneste? Det er veldig klisjé, det traff ei nerve og jeg humret av det - hence, KP fra meg. Men du har selvsagt helt rett: Det er et gjennomført useriøst innlegg og det burde ha blitt rydda vekk sporenstreks. Om jeg gjør det nå vil det imidlertid bare skape mer avsporing, forvirring og kaos i debatten, så vi får skrive det på tabbekvota mi i steden. Der får denne hendelsen plenty av selskap.

På et mer overordna plan bemerker jeg at en flåsete karakteristikk av Listhaug ble møtt med sterk indignasjon og vemmelse på hennes vegne fra flere. Det tar jeg som et tegn på en positiv utvikling på forumet: At alle deltakere, på flere sider av debatten etterlyser et høyere saklighets- og presisjonsnivå, og tar sterk avstand fra overdrivelser er et ubetinget gode. Kanskje det betyr at vi kan ha en diskusjon om innvandring som ikke henfaller til et bikkjeslagsmål.
Æh, jeg tenker vel mest at hun høster som hun selv sår. Listhaug spiller i stor grad på negative følelser, at dette også smitter av på hennes motstandere bør ikke komme som noe sjokk.

Jeg har aldri vært noen fan av FrP, men under Jensens styre var de i det minste relativt redelige (til politikere å være). Og 7 år som finansminister er svært så respektabelt, det klarer man ikke uten å levere stabilt godt arbeide.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
"Enten det er rød eller grønn sosialisme, forsøker de alle å overkjøre enkeltmennesket og bestemme
hvordan de skal leve livene sine i tråd med hvordan de mener er riktig, sa Listhaug til landsmøtet."


Da får vi anta at hun syns muslimer bør få gå i Moské å be til Allah også.
For som hun sier:

"Det er noe av det som skiller oss FrP-ere fra sosialister: vi respekterer folks valg."

Og at hun respektere de menneskene (og ikke minst fagpersonene) som påpeker at tiden begynner
å renne ut hvis vi skal ta vare på miljøet.

"I dag er klimapolitikken preget av symboler, påbud og forbud.
Det virker som det er et kappløp om å plage vanlige folk mest mulig."


Ellers vies landsmøte talen til mye av Carls gammle fanesaker "De syke og Eldre"
Kan Norge få problemer med å opprettholde pensjons nivået når flere lever lengre?
Ingen problem Frp syns de eldre bør få kose seg (som om ikke alle syns det)
Det trenger ikke være realistisk, det viktigste er å si det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er på en måte hysterisk morsomt og kvalmende samtidig, når man stiller de uttalelsene opp mot... vel, Frp-politikk.
Jeg tenker ikke så mye på atferd og impulsiv utspill fra politikere lengre, selv om jeg ikke stemmer på FRP. Enkelte oppfører seg vel sånn som er normalt i dems omgangskrets, fremfor å opptre sivilisert i offentlig stilling. Tror ikke Silvi er så spesiell , sammenliknet med veldig mange jeg har kommet over. Har kanskje litt rare oppfatninger over hva som kan skje hvis vanlige nordmann blir puttet i hennes posisjon.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
"Enten det er rød eller grønn sosialisme, forsøker de alle å overkjøre enkeltmennesket og bestemme
hvordan de skal leve livene sine i tråd med hvordan de mener er riktig, sa Listhaug til landsmøtet."


Da får vi anta at hun syns muslimer bør få gå i Moské å be til Allah også.
For som hun sier:

"Det er noe av det som skiller oss FrP-ere fra sosialister: vi respekterer folks valg."

Og at hun respektere de menneskene (og ikke minst fagpersonene) som påpeker at tiden begynner
å renne ut hvis vi skal ta vare på miljøet.

"I dag er klimapolitikken preget av symboler, påbud og forbud.
Det virker som det er et kappløp om å plage vanlige folk mest mulig."


Ellers vies landsmøte talen til mye av Carls gammle fanesaker "De syke og Eldre"
Kan Norge få problemer med å opprettholde pensjons nivået når flere lever lengre?
Ingen problem Frp syns de eldre bør få kose seg (som om ikke alle syns det)
Det trenger ikke være realistisk, det viktigste er å si det.
Vis hele sitatet...
FrP sitt livsmotto er at min frihet slutter der din frihet starter. Så om noen vil be til Allah til de får skrubbsår på knærne, så er det uproblematisk for de fleste. Problemene starter når man gifter bort barna sine med søskenbarna fra Pakistan, «tvinger» døtrene sine til å dekke til håret eller ansiktet sitt, og generelt diskriminerer sine kvinner. Det er heller slike problemer FrP har vært opptatt av.
Sist endret av Bored; 9. mai 2021 kl. 14:52. Grunn: Trykkleif
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Bored Vis innlegg
FrP sitt livsmotto er at min frihet slutter der din frihet starter. Så om noen vil be til Allah til de får skrubbsår på knærne, så er det uproblematisk for de fleste.
Vis hele sitatet...
Kanskje.
Allikevel er gjennomgangs tonen at den ideelle integreringen er å bli så Norsk som mulig.
Ikke at man f.eks. kan tilføre det norske samfunnet noe med sin egen kultur.

Sitat av Bored Vis innlegg
Problemene starter når man gifter bort barna sine med søskenbarna fra Pakistan, «tvinger» døtrene sine til å dekke til håret eller ansiktet sitt, og generelt diskriminerer sine kvinner. Det er heller slike problemer FrP har vært opptatt av.
Vis hele sitatet...
Det er problematisk.
Jeg tror, heldigvis, at mye av disse holdningene er på vei bort hos andre og tredje generasjons innvandrere.
Pakistanske jenter har en helt annen frihet i dag, en barna til de som kom hit på 60 og 70 tallet.
Jeg tror du har rett i at det er mye bedre nå enn det var blant de første, men det finnes fortsatt steinalderholdninger hos en del av både andre og tredjegenerasjons, dessverre.
Sist endret av Bored; 9. mai 2021 kl. 15:06.
Jeg tror FRP vil få en vesentlig høyere oppslutning med Sylvi ved roret.
Mange av Frp's velgere likte aldeles dårlig den mer globalistiske veien det gikk med partiet mens Siv var leder.
Blir spennende å se hvordan det går.
De som allerede ikke likte FRP vil selvfølgelig se på det som noe negativt, da Sylvi har vært dyktig på å få fram hva hun mener uten å være redd for hva venstresiden sier, noe som er bra for de som evt. allerede er på høyresiden.
Dette blir spennede begge veier.
Sist endret av Sadhana; 9. mai 2021 kl. 15:22.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ikke bare de som allerede misliker Frp, selv om du selvfølgelig gjerne vil vinkle det sånn.

En god del faktiske Frp-medlemmer uttrykker misnøye med valget av Listhaug som leder og mange har faktisk meldt seg ut i protest.
Sist endret av robhol; 9. mai 2021 kl. 15:58.
Sitat av robhol Vis innlegg
En god del faktiske Frp-medlemmer uttrykker misnøye med valget av Listhaug som leder og mange har faktisk meldt seg ut i protest.
Vis hele sitatet...
Og hva legger du i "en god del" egentlig? Tenker du på de fire vi har kunnet lese om i media de siste ukene?

Spørs vel om FRP ser en netto nedgang i medlemstallene i 2021 som følge av Sylvi. Siden FRP gikk ut av regjering for et snaut år siden har medlemstallet økt med over 1500 og jeg tror vel heller Sylvi vil føre til en ytterligere økning i disse tallene fremfor medlemsflukt. Tid får sjå.
Sist endret av bruisepristine; 9. mai 2021 kl. 16:41.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Siden vi er inne på det:
Magnus Takvam, politisk kommentator i NRK, kommer med en nøktern oppsummering av landsmøte.
Hvorfor Frp er der de er og veien videre.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ikke bare de som allerede misliker Frp, selv om du selvfølgelig gjerne vil vinkle det sånn.

En god del faktiske Frp-medlemmer uttrykker misnøye med valget av Listhaug som leder og mange har faktisk meldt seg ut i protest.
Vis hele sitatet...
For de fleste så er det akkuratt sånn, jo. Det er bare å se hvor lavt frp har gjort det på meningsmålingene og oppslutning under Siv, så får du svaret på det. Selvom en journalist har greid å finne et par frp'ere som slutter fordi Sylvi blir leder, gir ikke det grunnlag for å si at "en god del" medlemmer mener det du hinter til her. Tallene ljuger ikke. Under Siv som leder har FRP falt helt enormt kontra hvor de lå rundt en 20prosent-ish med Carl I Hagen.
Det er ikke nødvendigvis jeg som gjerne vil vinkle det sånn, det er bare sånn det er.
Og dermed så bør venstresiden være "engstelige" nå som en med bein i nesa, om man kan kalle det det har blitt leder. Fordi Sylvi er mye vanskeligere å håndtere for de venstrevridde en det Siv var.
Og med det så vil det være naturlig at mange av de som falt mellom to stoler om hvem de skulle stemme på under Siv, vil nå gå tilbake til FRP, fordi hun(Sylvi) vil gjenopprette FRP til sin opprinnelige kjerne.

Så det er faktisk sånn at de som allerede er på venstresiden vil synes det er kjipt med Sylvi ved roret, mens mange på høyresiden vil nå gå tilbake
Sist endret av Sadhana; 9. mai 2021 kl. 23:10.
Sylvi minner meg litt for mye om Nurse Ratched
og det sier vel alt
https://www.youtube.com/watch?v=Onm5gjgL97Y
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
@Gloss
Ingen dårlig sammenligning, men med gårsdagens personangrep
og påfølgende opprør i minne, så bør man kanskje holde det litt mer ryddig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Selvom en journalist har greid å finne et par frp'ere som slutter fordi Sylvi blir leder, gir ikke det grunnlag for å si at "en god del" medlemmer mener det du hinter til her. Tallene ljuger ikke. Under Siv som leder har FRP falt helt enormt kontra hvor de lå rundt en 20prosent-ish med Carl I Hagen.
Vis hele sitatet...
No er det litt vel eindimensjonalt å anta at det kjem av leiaren.

Hagen leia eit parti som vari opposisjon, og stempla seg sjølv som i opposisjon. Dei levde på å flagge standpunkt som var urealistiske. Siv Jensen tok FRP inn i regjering, og då var det brått ikkje like enkelt å love ting - for dei hadde makt og ansvar.

Viare er det jo blank løgn at dei låg rundt 20% med Hagen:

Viare så må valet i både 2013 og 2017 seiast å verre relativt bra for FRP, og Siv Jensen, med over 15% oppslutning. Dei har hatt betre, men og veldig mykje dårlegare.
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Og dermed så bør venstresiden være "engstelige" nå som en med bein i nesa, om man kan kalle det det har blitt leder. Fordi Sylvi er mye vanskeligere å håndtere for de venstrevridde en det Siv var.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om det er veldig relevant problemstilling. Parti i opposisjon kan saktens blåse varmluft, men spørsmålet er jo om dei får utretta stort.
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Så det er faktisk sånn at de som allerede er på venstresiden vil synes det er kjipt med Sylvi ved roret, mens mange på høyresiden vil nå gå tilbake
Vis hele sitatet...
FRP har fraksjoner. Dei har ein relativt totalitær leiarstil. Det vil nok skremme vekk ein del i partiet og, slik vegvalg ofte gjer. Dolkesjø, der Hagen kasta ut liberalistfløyen, er døme på den tradisjonen.

Di analyse av partiet er såpass eindimensjonal at den strengt tatt ikkje er veldig opplysande. For det er ikkje så enkelt som du framstiller det som. T.d. er Listhaug utmerka for å galvanisere veljarar mot FRP og - fordi dei grå kompromissa som gjorde FRP stuereint i regjering forsvinn...
Derfor jeg skrev "ish" der, fordi jeg er ikke spesielt opptatt av Frp. Jeg kunne selvfølgelig ha gjort mer research før jeg postet, isteden for å bruke hukommelsen som viste seg å være feil. Shit happens.
Selvom du måtte mene det er endimensjonalt og lite opplysende, så må du for all del kunne mene det så mye du vil, uten at det blir gjort om til fakta fordi du sier det. Så vidt meg bekjent så sitter ikke du på fasiten over hva som er opplysende eller ikke for hver enkelt.
Jeg ser i ettertid at jeg med fordel kunne formulert meg mindre svart/hvitt. Fordi det er selvfølgelig individuelt hvordan man ser på ting. Men det er nå sånn at jeg hovedsakelig kommenterte min oppfatning av hva jeg tenker og ser rundt det at Sylvi blir ny leder.
Noen vil være enig med meg, andre ikke.
sånn går no dagan.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
No er det litt vel eindimensjonalt å anta at det kjem av leiaren.

Hagen leia eit parti som vari opposisjon, og stempla seg sjølv som i opposisjon. Dei levde på å flagge standpunkt som var urealistiske. Siv Jensen tok FRP inn i regjering, og då var det brått ikkje like enkelt å love ting - for dei hadde makt og ansvar.

Viare er det jo blank løgn at dei låg rundt 20% med Hagen
Vis hele sitatet...
Den store tabben til Frp var å bli sittende i regjering når KrF og Venstre kom inn. Det er vanskelig å legge skyld på andre enn daværende partileder som var Siv.
Partiet lå forsåvidt rundt 20-tallet i lengere perioder med Hagen. Det var også da de hadde mest makt, i opposisjon.
Sist endret av Sadhana; 10. mai 2021 kl. 02:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har skjedd en god del mellom 2006 og 2021.

En faktor til at FrP gjør det dårligere nå enn før kan være at det norske folk har blitt mer opplyste. Det tror jeg ikke er naivt å si. Forståelsen for hva rasisme er og hva det gjør med folk har økt.
Jeg tror vel at mye av oppslutningen skyldes normal regjering-slitasje. Å gå tilbake til protest-rollen vil sikkert snu trenden, og da er nok Listhaug et bedre valg enn Siv. Men spørsmålet er vel hvor god den posisjonen er etter å ha sittet i regjering. Før kunne de alltid si "om bare vi fikk prøve oss", det klinger litt hult nå...
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Før kunne de alltid si "om bare vi fikk prøve oss", det klinger litt hult nå...
Vis hele sitatet...
De ble kledd rimelig nakne ja.
På typiske Frp saker som f.eks bompenger sviktet de velgerne sine helt.

Demografien deres er ikke så ensartet lengre heller og består ikke bare av klimafornektere,
Sylvi kan nok vinne tilbake en del velgere på å skru opp ekstrem krana, men hun vil miste mange også.
Man kan jo håpe. Sylvia er ekstremt polariserende, jeg blir nesten skremt over hvor intenst jeg forakter det mennesket.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er en vel en refleksjon av hvordan det går med samfunnet

Rent politisk tror jeg hun blir populær og effektiv som opposisjonspolitiker. Der har FRP alltid vært best, kontra å utrede og å utvikle god politikk i regjering
Sist endret av meaculpaUIO; 10. mai 2021 kl. 09:11.
Det skjedde noe med oppslutningen til FrP da disse bompengene ikke lenger fysisk måtte betales i en kurv. Autopass og avtalegiro må ha tatt flere prosentpoeng��
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Bored Vis innlegg
Det skjedde noe med oppslutningen til FrP da disse bompengene ikke lenger fysisk måtte betales i en kurv. Autopass og avtalegiro må ha tatt flere prosentpoeng��
Vis hele sitatet...
De mistet nok noen til "Folkeaksjonen Nei til mer bompenger" også.
I mai 2019 ble FNB målt til å være det største partiet i Bergen, med en oppslutning på 25,4 prosent.

På den annen side, hvis det er eneste motivasjon for å stemme
så er de kanskje ikke så mye å samle på.
Sist endret av vindaloo; 10. mai 2021 kl. 22:01.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
På den annen side, hvis det er eneste motivasjon for å stemme
så er de kanskje ikke så mye å samle på.
Vis hele sitatet...
Ikke så mye å samle på..? Mener du som samfunnsmedlemmer eller som stemmekveg? Det er sistnevnte betydning som er relevant for diskusjonen. I den forstand er de antakelig mer verdifulle enn folk som er vanskeligere å forlede.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ikke så mye å samle på..? Mener du som samfunnsmedlemmer eller som stemmekveg? Det er sistnevnte betydning som er relevant for diskusjonen. I den forstand er de antakelig mer verdifulle enn folk som er vanskeligere å forlede.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i.
Jeg tenkte nok mest på som "samfunnsmedlemmer" og min personlige oppfatning av de.

Velgere er velgere.
Sylvio Berlusconi kommer til å gjøre en utmerket jobb med å trekke tilbake de gode gamle velgerne som stemte FRP fordi de var i mot innvandring og andre ord jeg mest sannsynlig ikke får lov til å si. Syntes splittende retorikk fremstår som et desperat forsøk på å vise at man står for noe. På den andre siden har splittende retorikk vært opptakten til krig ved flere anledninger. Ikke noe å hige etter med mindre du allerede er selvberga i utgangspunktet. Selv da må du vel væpne deg og dukke unna enhver atomsky.
Sist endret av knert1; 10. mai 2021 kl. 22:30.
Det er en klassisk feil å undervurdere folk som er opptatt av «enkle» ting. Hvis politikerne blir for opptatt av å redde EU og FN, samtidig som vanlige folk opplever å ikke få de tjenestene og den pensjonen de burde hatt etter å ha jobbet og slitt hver dag i 45 år, så kommer irritasjonen. Eksemplene er mange, men at et parti som tar slike menneskers side har potensiale på 25-30% er det liten tvil om.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Bored Vis innlegg
Det er en klassisk feil å undervurdere folk som er opptatt av «enkle» ting. Hvis politikerne blir for opptatt av å redde EU og FN, samtidig som vanlige folk opplever å ikke få de tjenestene og den pensjonen de burde hatt etter å ha jobbet og slitt hver dag i 45 år, så kommer irritasjonen.
Vis hele sitatet...
Riktig det.
Men har Frp gjort noe konkret for de eldre da, annet en å love gull å grønne skoger?
De gikk til valg på å skulle senke bompenger også, men antall bompenge finansierte prosjekter økte med de i regjering.

Anført av Frp-leder Siv Jensen, ble bilister over hele landet i 2013 lovet at Frp i regjering skulle demontere bomringene alle som én.
Lengst gikk daværende samferdselstalsmann Bård Hoksrud i Nettavisen:

«Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet.»

Fasiten etter seks år i regjering er nedslående for alle som håpet at Frp skulle innfri løftene:

Ifølge Statens vegvesen har antallet bomstasjoner økt fra 170 i 2013 til 245 i 2018. En økning på 44 prosent.
Inntektene har i samme periode økt fra 8 milliarder kroner til 11 milliarder kroner i 2018. En økning på 37,5 prosent.
Sist endret av vindaloo; 10. mai 2021 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det var klønete av siv å si akkurat det der. Alle vet jo at FrP ikke har rent flertall, og dermed måtte kompromisse med H, KrF og V. Så selv om de fjernet mange bomstasjoner før tiden, så var det løftet umulig å holde. De har levert på eldre ved at de kommunene som ville, kunne søke om å delta i prøveprosjekt med statlig finansiert eldreomsorg. Dette har vært en suksess der det har blitt prøvd. Ift samferdsel har det aldri noensinne blitt bygget så mye vei i landet som de siste årene, og det er ingen som ikke vil tilskrive FrP æren for det. KrF er jo også for en annen abortlov, men de får ikke kjeft for å ikke stramme inn på den, da alle vet at det er kun KrF som mener dette. Samme gjelder bompenger og FrP.
Sist endret av Bored; 10. mai 2021 kl. 23:23.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Tror du blander hudfarge og kultur/religion. Det er fort gjort.

FrP er nok på synkende kurs.
Vis hele sitatet...
Nei jeg gjorde ikke det. Det er ikke bare muslimer som må lide av FRP's innvandringspolitikk og stigmatisering av innvandrere på Østkanten i Oslo.

Sitat av Hasjclowny Vis innlegg
Nei, Sylvi Listhaug har aldri tatt til orde for å gå til krig mot mørkhuda med formål om å la de lide og dø.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bored Vis innlegg
du vet veldig godt at det ikke har noen som helst rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...

Dere følger tydeligvis ikke med eller så klarer dere ikke konsekvenstenkning.

Sylvi Listhaug har blandt annet sagt at båtflyktninger ikke skal tas i mot i Norge, at flyktninger skal returneres til krig og sult i Afrika og Afghanistan, Nei til migranter, Frp v. Gry Anette Rekanes Amundsen i 2019 står på landsmøte å juger og påstår at man ikke kan gå på gata i dag uten å bli gjengvoldtatt av innvandrere, at det ukentlig er masseslåsskamper, knivstikkinger, skytinger, gjengvoldtekter og biler som brenner (LOL, før Bertheussen ble dømt), Jøran Kallmyr vil stoppe ankomsten av asylbarn til Norge, Christian Tybring-Gjedde tordner mot innvandrere både som flyktninger og innfødte og er for mer trakassering mot innvandrerungdom fra politiet, det var også han som nominerte Trump til Nobels fredspris. Brungot har kalt muslimer for barbarer og dødsfiender, Anne Østreng har offentlig støttet SIAN, det er FRP som har trumfet gjennom at den rasistiske organisasjonen Human Rights Service får statsstøtte (innvandrere som har vært talspersoner i HRS har gått ut å fortalt at de ble kontaktet mens de var på krisesenter, målrettet gått etter fordi de var brune, manipulert og diktert mens de allerede var psykisk ødelagte og misbrukt til HRS sin agenda. For de som ikke vet det er det Rita Karlsen og Hege Storhaug som er ledere i HRS, også kjent i media fra den omtalte chatte gruppa med Bertheussen messenger gruppe med hvor de spredde rasistiske konspirasjoner.) Frp har ført en rasistisk politikk i alle år og det gir naturligvis konsekvens for alle med innvandrerbakgrunn. Har du i det hele tatt fulgt med på landsmøtene og uttalelsene deres?

Jeg mener hvilken stein har du levd under om du ikke har fått med deg at Frps politikk vil medføre mer rasisme, diskriminering, lidelse for alle mørkhudede i Norge og også for alle de som de vil nekte å komme inn i Norge og sender tilbake til krig, fattigdom og lidelse? Eller er du så selvopptatt at du ikke tenker på hva som skjer med alle som blir sendt ut av Norge eller nektet adgang her, og all ungdommen som får mistillit til systemet pga politi og politikere stigmatiserer og diskriminerer de og stopper de på gata fra de er 9 år ute å leker med ball i nabolaget sitt i Oslo øst?

Sylvi står også bak den kjente sykehjemsskandalen hvor hun bevilget 30 mill av skattebetalernes penger på et sykehjem i Spania som aldri ble bygd, det ble færre sykehjemplasser i Norge enn før stikk i strid med partiprogrammet og valgløfter dems. Hun har hyllet og reklamert for eldreomsorg i privatsektor i media men løp å glemte seg for media når NRK avdekka at på samme eldresenter var det nærmest slave arbeid blandt de ansatte. Sylvi har vært en av velferdsprofitørenes varmeste forsvarer i alle år som politiker og syns det er helt innafor at rike skal profittere på barnehager, sykehjem og eldre, mens de ansatte i disse bedriftene blir utnyttet og ansatt uten rettigheter. At hun sier at Frp er et parti for arbeidsfolk er pur løgn, det kunne vi også se når de støtta Acer for noen år siden som vil selge råderett over norsk naturkraft til utenlandske aktører og skrenke Norges styringsrett over naturressursene og norsk industri. Først nå Frp har stilt seg kritisk til Acer men i kjent stil later de som å følge folkets meninger rundt valgkampen men utøver motsatt politikk av hva de lokker med. I ti av ti tilfeller velger Sylvi og Frp side med EU med milliardæren, velferdsprofitørene og lobbyistene deres. De nøler ikke selge Norge og det er ikke for mer penger i velferdskassa til staten men for mer penger i lommeboka til milliardærene.

Det at Sylvi går hardt ut mot sosialister sier også mye om hvordan samfunn hun vil ha mer og mer likt USA hvor hver bedrift får bestemme arbeidsvilkårene. Hvor det f eks ikke er krav på lønnet ferie, ikke betalt foreldrepermisjon, ingen oppsigelsesrettigheter og sjefen kan sparke deg når hen vil uten grunn, bare de rikeste har råd til god sykehusbehandling, gamlehjem, rehabiliteringssenter etter sykdom og ulykke, barnehage etc etc.

Ja dette gikk fra rasisme til antisosialisme men sånn blir det når Frp supportere tydeligvis ikke kan politikken til partiet de forsvarer!
Sist endret av Mefibon; 11. mai 2021 kl. 00:32.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
@Mefibon
Jeg har bevist ikke delt ut KP i denne tråden, så jeg har ikke tenkt å begynne nå,
men syns du har gode poeng her. Det er mange enkelt politikere i Frp som kommer med rimelig drøye påstander.
Bertheussen er jo i en klasse for seg selv i så måte.
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2021 kl. 00:39.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er mange enkelt politikere i Frp som kommer med rimelig drøye påstander.
Bertheussen er jo i en klasse for seg selv i så måte.
Vis hele sitatet...
Bertheussen er vel strengt tatt ikke politiker. Men i en klasse for seg selv er hun, på alle tenkelige måter.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Bertheussen er vel strengt tatt ikke politiker.
Vis hele sitatet...
Ja, rett skal være rett.
Og man burde også få gå videre her i livet etter at man har gjort opp for seg.
Ikke bli straffet for tidligere synder.

Litt spesielt er det allikevel at kona til landets Justisminister er straffedømt fire ganger
tidligere bla. for bedragerier, tyverier og dokumentforfalskning.

Å så kommer dette på toppen.
Hun og Wara deler jo mye av det samme tankegodset, selv om han ikke er dum nok til å sette det ut i praksis.
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2021 kl. 01:05.