Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1011
Hei,
mottok i dag en helt grei laptop når jeg startet på videregående. Ikke en supermaskin, men funker til skolearbeid. I følge reglene har man ikke lov til å installere programmer eller bruke pcen til noe særlig mer enn skolearbeid. Derimot har vi fått administratorrettigheter. Min økonomiske situasjon tilsier ikke innskjøp av enda en laptop til privat bruk. Så jeg lurte på hvordan jeg best "sikrer" meg.

Hvordan jeg kan skjule programmer så de ikke er synlig ved første øyekast.
Hvordan jeg kan drive nettsurfing uten å bli sniffa på skolenettverket.
Hvordan jeg kan skjule private dokumenter og bilder (gjerne med passord) om skolen skulle inndra pcen, eller den skal på service.
Generelt andre ting som er greit å vite når du skal ha en pc du i praksis ikke får bruke til annet enn word og excel. ^^

Klønete forklart, men om noen har noen tips så kjør på, på forhånd takk.
Sitat av olopolo Vis innlegg
Hvordan jeg kan skjule private dokumenter og bilder (gjerne med passord) om skolen skulle inndra pcen, eller den skal på service.
Vis hele sitatet...
TrueCrypt. Du kan også kjøre programmer derfra.
Sist endret av meitemark; 24. august 2009 kl. 19:07.
1: Veldig mange programmer har en egen versjon som man ikke trenger å installere. Søk etter "program" og portable så finner du flere som har løsninger for dette. For eksempel: http://portableapps.com/

2: Skal du surfe anonymt må du nok koble deg opp mot en eller annen form for proxy som er satt opp utenfor skolen. Er mange tråder om slike løsninger på forumet.

3: Når det gjelder filer anbefaler jeg deg å bare gjemme en mappe dypt nede i filstrukturen. Så kan du bare ha en snarvei på skrivebordet som er enkel å slette hvis du må vise fram pcn. Finnes løsninger for kryptering, men det er ofte tungvindt og virker naturligvis svært mistenksomt på en eventuell it-ansvarlig.
Trådstarter
12 0
Takk for tips = )

I tillegg kjører TREND MICRO OfficeScan på pcen. Den blokket nettopp flere URL'er feks. proxy sider som daveproxy og hidemyass ^^
Jeg har skrevet under på det samme, og ingen har sagt noe som helst på at jeg har mange spill. Jeg bruker skole-PCen som om den var privat, og selv om lærere har sett skrivebordet mitt, med spillsnarveier osv, så har ingenting skjedd. Var paranoid i starten jeg og Så lenge du ikke blir tatt med face/spill i timen bryr nok ingen seg.
http://www.cubedesktop.com/


Skifter skrivebord på sekundet med et tastetrykk
Hvorfor ikke kjøpe en stor USB-pinne eller en mindre harddisk for å oppbevare filer på? Da slipper du jo også at du mister all driten din om skolePC-en går i dass, er ihvertfall det jeg gjør.
Skolen har forresten også personvernerklæringen å ta hensyn til, så uten rettstillatelse har de ikke lov til å se på dokumentene dine.
siden du har adminrettigheter, kan du ikke bare lage en ny bruker til privat bruk? det fikk vi værtfall lov til
Sitat av mo3 Vis innlegg
siden du har adminrettigheter, kan du ikke bare lage en ny bruker til privat bruk? det fikk vi værtfall lov til
Vis hele sitatet...
Ikke alle i Norge som har slike ordninger..

På skolen vår er vi bare begrensede brukere, får ikke til å installere en dritt, surfe på hva vi vil... Til å med å stille klokke å dato går ikke, Så da sier vel resten seg selv
På skolen jeg gikk på er det gjestenett, et usikkret skjult nett med 0 sperringer. Jeg formaterte bare skolepcen og brukte det nettet hele skoleåret.